Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  159 13458
Sitat av minigolf
Jeg betaler mine egene regninger, og jeg betaler min egen bensin (fra Statoil, du boikotter vel dem). I tillegg kan jeg opplyse om at hvis du har en løsning på å få noen andre til å betale skatten, så er jeg særs spent på å høre. Men siden du kjenner meg bedre enn meg selv, kan du fortelle meg hvor jeg har gjort av mobiltelefonen min? Jeg finner den ikke skjønner du.

Det er ikke den norske stat som bestemmer at bensinen er så dyr som den er. Det er ikke den norske stat som har bestemt at bensinen i USA har steget med over 200%, hvis det var det du trodde. Da må du nok lese litt mer.

Videre kan jeg jo gjerne opplyse deg om at den norske lønnen stiger og stiger, og folk får mer og mer penger å rutte med her til lands. Norge er et rikt land fordi vi eier mye olje. Hvis denne oljen hadde vært skitbillig, tror du da Norge hadde vært så forbanna rikt? Og om Norge ikke hadde vært så forbanna rikt, tror du at nordmenn hadde hatt så forbanna mye penger?

Skillet mellom fattig og rik i Norge blir større og større ja. Det har du rett i. MEN: skillet er fortsatt ikke enormt stort. Dette må selvsagt gjøres noe med, og det holde regjeringen allerde på med.

Ting er ikke så enkelt som du skal ha det til. Det er mye lettere å sitte på ræven sin å kritisere alt og alle enn det er å forsvare noe. Nå skal det sies at det ikke er så veldig vanskelig å forsvare noe som går så bra som Norge da, but still.
Vis hele sitatet...

Ser vist ikkje ut som du har fått med deg så mykje heller.
Mitt angrep på deg var like bra formulert som ditt angrep var på meg. Basert på 0 fakta.

Noreg styre ikkje prisen på kva literen koste, men dei styre kor mykje avgifter dei skal ta av bensinen. Som det er nevnt tidligere i tråden så tar staten så mykje som 63% i avgifter(ikkje at eg har satt meg så mykje inn i akkurat det reknestykke)
Avgiftene, såvidt eg har forstått, går rett i statskassa.

Men nå gidder eg ikkje meir av denne tråden, for det ser ut som den spore av.

STEM NEI, generelt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av LowRider
Noreg styre ikkje prisen på kva literen koste, men dei styre kor mykje avgifter dei skal ta av bensinen. Som det er nevnt tidligere i tråden så tar staten så mykje som 63% i avgifter(ikkje at eg har satt meg så mykje inn i akkurat det reknestykke)
Avgiftene, såvidt eg har forstått, går rett i statskassa.
Vis hele sitatet...
Det blir omtrent som å pisse i buksa om en setter ned avgiftene - varmt og godt i begynnelsen, og deretter bare jævlig kaldt.

Norge har DE FACTO lavast bensinpris i europa ut frå lønnsnivået. Du får meir bensin ved å jobbe en time i norge enn en tysker for for å jobbe en time i tyskland.

Det er *INGEN TING* som tyder på at bensinprisane vil synke på sikt, tvert imot vil dei høgst sannsynleg stige bratt. Om oljeprisen brått skulle falle er det fordi vi har funne ei alternativ, billig, energikilde, og då er jo det revnande likegyldig kva oljeprisen er...

Så kvifor i alle dager meiner du at vi skal settje ned avgiftene?
Sitat av slashdot
Norge har DE FACTO lavast bensinpris i europa ut frå lønnsnivået. Du får meir bensin ved å jobbe en time i norge enn en tysker for for å jobbe en time i tyskland.
?
Vis hele sitatet...
Er vel nærmere et par år siden det der var et faktum.

Sitat av Kinseek
Og du kan virkelig ikke se noen grunner til hvorfor? Jeg kan nevne flere:
1. Vi må få ned klimautslippene for å forhindre en klimakrise. Dyrere drivstoff vil drive folk til mindre utslipp.
2. Vi må restrukturere økonomien til alternative energikilder/mindre forbrukskrevende for å klare oss gjennom en kommende energikrise som kommer fordi produksjonstoppen av olje er nådd eller vil bli nådd veldig snart.
3. Vi trenger å finansiere velferdsgodene som vi alle drar veldig godt av og som gjør norge til det beste landet i verden å bo i for folk flest. Dette må gjøres på en ansvarlig måte som ikke gir for mye press på økonomien (inflasjon) og/eller stjeler ressurser fra våre barn og barnebarn (oljenfondet) fordi vi er så flinke til å ta opp alt iløpet av et kort tidsrom.

Dette er alle gode punkter som jeg synes det er synd og skammelig ay altfor mange som bare tenker på sin egen sannsynligvis godt fyllte lommebok ignorerer. Hvis det er så typisk norsk og så ekstremt latterlig med avgifter hvorfor er det slik at nordmenn antageligvis har best kjøpekraft av alle i hele verden?
Vis hele sitatet...
1. Ja, lille norge på 4millioner skal dra lasset? om norge hadde stoppet opp betyr det ingenting. Er ganske lei av dommedagsprofeter som deg.
Meeen, i kommunistiske norge drives det jo med kollektiv avstraffelse. Skyt meg om jeg tar feil men Var ikke 80-90% av norges utstlipp fra transport sektoren?

Med andre ord, høyne prisene for bensin for at Ola Dønk skal kjøre mindre hjelper lite når han handler like mye og varene må frem til butikken.
2. Norge er jo flinke til det, en venn av en venn kjøpte en Elbil for å spare penger etter en stund trengte han nye batterier og ringte til den norske leverandøren for å bestille nye.
Meldingen han fikk da var at de var offer for fiendtlig oppkjøp av Statoil. Dvs. vårt kjære oljefond som skal brukes til "fremtidige" generasjoner blir brukt til å bekjempe elbilene fordi de er en trussel.

3. Nå motsier du degselv. Norges velferdsgoder skal finansieres på en forsvarlig måte, hvor forsvarlig blir det å legge såpass mange avgifter på bileiere?
Årsavgift, dette betaler du rett i statskassen bare for å eie bil
Omregistreringsavgift. Staten skal ha penger når du kjøper en bil???
Piggdekk avgift, eneste forsvarlige avgiften da piggdekk sliter mer på asfalten.
Bensinavgift (over 60% av pengene du betaler for bensin går til avgift, så +25% i moms)
Samt 25% moms på forsikring og andre ting bilen trenger.
Veiavgift: Skal ifølge politikerne betale for våre strålende veier med Albansk standard.
Skal bileiere finansiere Norge?

Spørsmålet er hvorfor skal bilkjørerne belastes med slike byrder?
Og bensinavgiften er der fordi bensin forurenser, men hvorfor brukes ikke avgiften til co2bekjempende foretak?
Fordi det er et tapsprosjekt.
Og hvorfor er det slik at norge har bensinavgift mens andre land betaler for at innbyggerne skal få billigere bensin?
Sist endret av Unsub; 1. juni 2008 kl. 02:51.
Sitat av slashdot
Så kvifor i alle dager meiner du at vi skal settje ned avgiftene?
Vis hele sitatet...
Fordi det er så dyrt å kjøre bil!!

Sitat av minigolf
skillet er fortsatt ikke enormt stort. Dette må selvsagt gjøres noe med, og det holde regjeringen allerde på med.
Vis hele sitatet...
Hihi, kan misforstås.
Mindre avgifter til staten = lavere pris per liter. Ganske enkelt.

Kva meiner du med at det er varmt og godt i begynnelsen? Eg veit at å pisse på seg er det, men kan du forklare kva du meinte med det?

Noreg har vell andre inntekter en avgifter på drivstoff?

Lønnsnivået er vell basert på gjennomsnittet tenker eg?
Er ikkje alle som har gjennomsnittslønn.
Har du tenkt på ho som jobber som vaskehjelp på ein skule litt ute på "landet" som kansje må kjøre litt langt og som har lån langt opp etter øyrene. Då kommer jaggu meg 20kr literen godt med.
Sitat av LowRider

Noreg har vell andre inntekter en avgifter på drivstoff?
.
Vis hele sitatet...

Ola Nordmann jobber på kiwi, han tjener 20 000i måneden. Etter han har betalt 30% skatt sitter han igjen med 14000kroner. Han skal så handle mat til familien sin.
Han handler vanligvis mat for 5 000i måneden, la oss si at halvparten er ferskmat og andre halvparten ikke.

Det gir 925kroner i moms.
Det er mars og årsavgiften skal betales. Ola betaler over 3000kroner til staten. Så kommer veiavgiften.

Tenk dere kretsløpet hvor mye penger skattes. 25% av vanlige varepriser går rett til staten. Butikken lønner sine ansatte og betaler 20-30% av deres lønn i skatt. Så kommer arbeidsgiveravgift. Fin avgift som du må betale for å kunne ansette folk. Hva er bedre enn at folk får seg jobb og ikke snylter trygd? jo staten får betalt for det.

Årsavgiften alene utgjør 7mrd årlig. Hva brukes disse på?

Sitat:Opprinnelig skrevet av slashdot
Så kvifor i alle dager meiner du at vi skal settje ned avgiftene?
Vis hele sitatet...
Fordi man allerede betaler nok penger i bilavgifter til å dekke utgiftene av statens klimaplan.
Fordi høyere avgifter resulterer i mer penger på bok for norge som aldri vil bli brukt.
Fordi alle (samt stortinget) hevder høyere avgifter gjøres for å få ned bilbruken, men samtidig resulterer stortinget med høyere inntekter. pga avgiftsøkninga.
Jeg kan forklare det. Norge har stor kapital nå, fordi vi har jævlig mye olje, og olje er en moneymaker. Vi har shaket vår moneymaker på en god måte lenge, og har nå jævlig mye penger å rutte med. Hvis vi senker avgiftene tømmes både statskassa og oljelommene sakte men sikkert, samtidig som vi her i landet nok har det mye kjekkere der vi sitter og sparer noen øre per mil (det er varmt og godt). Senere har all oljen tatt slutt, vi har ikke kapital, og siden lofotfisket ikke er Norges primærinntekt lengre er vi egentlig ganske rævkjørt (nå er det kaldt og jævlig).

Her brukes det altså metaforer, i motsetning til pissa-i-buksa-eksempelet.
Eg ser bare ikkje for meg at Noreg skal bli slått konkurs om avgiftene på drivstoff blir satt ned.
Nei, ikke med en gang. Da er det nemlig Godt Og Varmt. Langtidsvirkningene blir derimot Kalde Og Jævlige.
Poenget er at oljeprisen vil fortsette å øke. Å senke drivstoffavgiftene vil sikkert føles godt nå, men om 3 år når oljeprisen virkelig er høy og vi fremdeles er like avhengig av privatbilen som vi er i dag så vil det gjøre jævlig vondt, og årsaken vil være at vi i stedet for å ha litt vondt og forsøke å fri oss fra privatbilismens åk heller satte ned avgiftene, og satte ned avgiftene og satte ned avgiftene til det ikke lenger var flere avgifter å sette ned! Tiden med billig olje er antakeligvis OVER! Vi MÅ lære oss andre måter å leve på. Vi kan ikke fortsette å transportere varer over halve kloden, eller frakte oss selv og matpakken til jobb i egen bil hver eneste dag. Verden forandrer seg og vi må forandre samfunnene våre enten vi vil eller ikke.