Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  168 15201
True phreak.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Du kan jo heller forklare hvordan en selvmotsigende gud skal kunne eksistere.
Vis hele sitatet...
*Sukk*. Jeg klarer ikke se om du ikke forstår poenget mitt, eller om du bare troller. Jeg har påstått at argumentet ditt er ulogisk, det er din tur til å argumentere for at det ikke er det. Det kalles en diskusjon. Hvis du vil være med videre, værsågod, hvis ikke, - ok.


Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg kan nok ikke si at jeg har sett samme tendensen. Etter mitt inntrykk er det snakk om enkeltpersoner, og jeg må nok si at utover enkelte korte slengkommentarer så har jeg sett ganske få av disse også. I tillegg tror jeg mye av dette igjen kommer av at man misforstår og snakker forbi hverandre når det kommer til begrepet bevis' forskjellige betydninger (evidence versus proof).
Vis hele sitatet...
Mulig du har rett, men mine erfaringer tilsier at det er mer enn bare enkelte adspredte individer. Ikke at det er snakk om MANGE, men tendensen er der, synes jeg.
Sist endret av Orph; 28. januar 2012 kl. 00:06.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Du kan helt fint bevise Guds eksistens, det er bare at det ikke har skjedd. For å formulere det vitenskapelig, hypotesen "Gud eksisterer ikke" er falsifiserbar, har blitt forsøkt falsifisert utallige ganger, og har aldri blitt falsifisert. Å falsifisere denne hypotesen er å bevise Guds eksistens. Og desto flere feilede forsøk på falsifisering, desto sikrere kan man være på at hypotesen "Gud eksisterer ikke" er korrekt.
Vis hele sitatet...
Om man så smekker opp en rapport på 300000 sider med empirisk bevis for evolusjonsteorien, "gud eksisterer", eller "gud eksisterer ikke" falsifiserbart testet, så kan man fortsatt ikke konkludere som en absolutt sannhet at gud eksisterer/ikke eksisterer. "desto sikrere kan man være" er ikke gyldig imho. Ikke at jeg tviler på evolusjonsteorien av den grunn.

Så er det feks. spørsmålet om overnaturlighet. Hvis gud er allmektig, kan han da la seg bevise innenfor vår begrensede oppfattelse? Hvis han ikke er allmektig, er han da gud? etc.

Personlig mener jeg at gud i beste fall er pseudovitenskap, i særdeleshet den monoteistiske abrahamiske versjonen, og at vitenskapen gjør bedre med å fortsette med sine klart definerte vitenskapelige felter enn å uttale seg om religiøse og filosofiske spørsmål som går langt utenpå hva vitenskapen kan uttale seg om.

Forsåvidt synes jeg Orph har et godt poeng, og at det er mulig å spore en viss dogmatisk vitenskapsreligiøsitet her på forumet (plausibelt samfunnet) med bortimot svaret på alt. Det er dog et faktum, at så lenge vitenskapen kun kan påvise en teori med 99,99% sikkerhet, så gjenstår fortsatt den ene promillen. Det vil da si, at den mest blodseriøse forsker på et fullstendig basisnivå aldri kan konkludere hardere med enn "vi tror at det forholder seg slik". Grunnleggende faller den totale sum av menneskelig viten derfor ned på tro, ikke absolutt sannhet. Alle ateister er derfor troende
Sist endret av Apraksin; 28. januar 2012 kl. 01:19.
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Du kan ikke motbevise guds eksistens, du kan heller ikke bevise guds eksistens. Hverken metafysisk eller vitenskapelig. Det er dette Orph prøver å fortelle deg. Dette er logisk udiskutabelt ut fra menneskelig viten og perspektiv slik som det ligger ann nå.
Vis hele sitatet...
Joda, hvis Gud finnes kan man bevise det. Og en selvmotsigende gud er motbevist.

Sitat av Orph Vis innlegg
*Sukk*. Jeg klarer ikke se om du ikke forstår poenget mitt, eller om du bare troller. Jeg har påstått at argumentet ditt er ulogisk, det er din tur til å argumentere for at det ikke er det. Det kalles en diskusjon. Hvis du vil være med videre, værsågod, hvis ikke, - ok.
Vis hele sitatet...
Nå er det du som må argumentere for påstandene dine. Du motsier meg jo bare uten videre argumentasjon.
Hero of Time
bronze's Avatar
Så vidt meg bekjent er ingen gudar motbevist, då alle gudehypoteser eg kjem på vanskeleg let seg motbevise. Til Apraksin: Om ein falsifiserer hypotesen "guddomar eksisterer ikkje", så har ein bevist at det finst ein guddom.

Eksempel: Den kristne guden viser seg for alle menneska på jorda samstundes, og seier at "eg eksisterer". Samtidig endrar han tyngdeakselerasjonen til 5 m/s^2 i ein dag, skriv "Gud eksisterer" i samtlege åkrar rundt om i verden, lagar ein ny planet med eit stort blinkande skilt der det står "Jesus er vegen" osb. Ein allmektig guddom vil kunne motbevise denne hypotesen ved å gjere fantastiske, mirakuløse handlingar som ikkje kan forklarast med vitenskap og logikk.

Eg vil dermed påstå at det kun er hypotesen "gud eksisterer" som ikkje kan falsifiserast. Vidare vil eg kritisere at du kallar ateistar for truande, fordi du i same slengen gjer "tru" om til eit meiningslaust ord, fordi vi i teorien ikkje kan ha sann viten om noko som helst. Eg ser ein lampe framfor meg... men det kan hende hjerna mi er kopla til ein simulator, så eg kan ikkje vite om lampen er ekte. Dette impliserer at eg er ein truande fordi eg trur at eg ser ein lampe, eller fordi eg trur eg skriv til deg på eit diskusjonsforum; altså er alle menneske truande, og dermed har ordet tru mista all meining.
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Så er det feks. spørsmålet om overnaturlighet. Hvis gud er allmektig, kan han da la seg bevise innenfor vår begrensede oppfattelse? Hvis han ikke er allmektig, er han da gud? etc.
Vis hele sitatet...
Hvis Gud er allmektig, så kan han per definisjon gjøre akkurat som han vil – derunder å la seg bevise. Som bronze påpeker, så er det kun hypotesen "Gud eksisterer" som ikke er falsifiserbar, mens "Gud eksisterer ikke", derimot, er det. Det vil si at Guds eksistens kan i prinsipp bevises.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Forsåvidt synes jeg Orph har et godt poeng, og at det er mulig å spore en viss dogmatisk vitenskapsreligiøsitet her på forumet (plausibelt samfunnet) med bortimot svaret på alt. Det er dog et faktum, at så lenge vitenskapen kun kan påvise en teori med 99,99% sikkerhet, så gjenstår fortsatt den ene promillen. Det vil da si, at den mest blodseriøse forsker på et fullstendig basisnivå aldri kan konkludere hardere med enn "vi tror at det forholder seg slik". Grunnleggende faller den totale sum av menneskelig viten derfor ned på tro, ikke absolutt sannhet. Alle ateister er derfor troende
Vis hele sitatet...
Vitenskapsreligiøsitet?? Hva i alle dager er det?

Når du sier at ateister er troende, så er det – i din kontekst – bare tull. Ateister mangler en tro på guder, og du kan selvsagt snu det rundt og si at da tror vi at det ikke finnes guder. Men vi er ikke noe mer troende enn du er troende på at ikke naborommet ditt plutselig er fullt av bisonokser. Det finnes gode og dårlige grunner til å tro noe, og vi ateister sier at siden det ikke foreligger noen som helst bevis for noe som det burde eksistere enorme mengder bevis for hvis det fantes, så tror vi ikke på guder. Av samme grunn som at vi ikke tror på fjøsnisser og huldra. Det er altså ikke snakk om noen form for religionsartet tro, men en tro basert på bevis.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Joda, hvis Gud finnes kan man bevise det. Og en selvmotsigende gud er motbevist.
Vis hele sitatet...
Det Orph etterspør er argumentasjon for hvorfor Gud er en selvmotsigelse. Foreløpig har du bare sagt at det er slik, og det overbeviser ingen.
Sist endret av Provo; 28. januar 2012 kl. 08:01.
True phreak.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Nå er det du som må argumentere for påstandene dine. Du motsier meg jo bare uten videre argumentasjon.
Vis hele sitatet...
Når tror jeg det er du som må lese hva jeg skriver, her...

Sitat av Orph Vis innlegg
Hvordan er gud en selvmotsigelse? Ting som står skrevet om gud er fulle av selvmotsigelser, den er jeg helt med på, men det er ikke akkurat en vanntett logisk slutning å derfor påstå at guds eksistens er en umulighet. Prøv igjen.
Vis hele sitatet...

Sitat av Provo Vis innlegg
Det Orph etterspør er argumentasjon for hvorfor Gud er en selvmotsigelse. Foreløpig har du bare sagt at det er slik, og det overbeviser ingen.
Vis hele sitatet...
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvis Gud er allmektig, så kan han per definisjon gjøre akkurat som han vil – derunder å la seg bevise. Som bronze påpeker, så er det kun hypotesen "Gud eksisterer" som ikke er falsifiserbar, mens "Gud eksisterer ikke", derimot, er det. Det vil si at Guds eksistens kan i prinsipp bevises.
Vis hele sitatet...
Akkurat denne formuleringen synes jeg er fantastisk flott, og den har jeg sitert deg på mange ganger.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det Orph etterspør er argumentasjon for hvorfor Gud er en selvmotsigelse. Foreløpig har du bare sagt at det er slik, og det overbeviser ingen.
Vis hele sitatet...
Det ondes problem. De kristne har desperat prøvd å bortforklare denne selvmotsigelsen, men har ikke klart det. De eneste som nesten slipper unna her er Westboro Baptist Church fordi de mener (innrømmer) at Gud er en hevngjerrig liten jævel.
Sist endret av hemmeligegreier; 28. januar 2012 kl. 15:26.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvis Gud er allmektig, så kan han per definisjon gjøre akkurat som han vil – derunder å la seg bevise. Som bronze påpeker, så er det kun hypotesen "Gud eksisterer" som ikke er falsifiserbar, mens "Gud eksisterer ikke", derimot, er det. Det vil si at Guds eksistens kan i prinsipp bevises.
Vis hele sitatet...
Mistenker en viss grad av forbisnakking nå. Jeg forstår helt fint hva du og Bronze påpeker, det er elementær vitenskapelig teori. Skillet går i at dere forholder dere til vitenskapelig metode og hva man benevner som vitenskapelig konkluderende sannhet/proof, altså en vitenskapelig befestet teori. I så måte er jeg også helt enig i at man kan konkludere med at den kristne gud ikke eksisterer.

Meeeen.....på siden av bibelsk teologi mener jeg at vitenskapen av natur spiller fallitt i forhold til spørsmålet gud gitt de metafysiske, filosofiske og overnaturlige elementene som er implisert. Vitenskapen er bare ett perspektiv. Noe annet enn absolutt sannhet er lite interessant, siden alt annet dypest sett bare blir tro. Du er sikkert helt enig i at vitenskapen ikke kan produsere absolutt sannhet.


Sitat av Provo Vis innlegg
Vitenskapsreligiøsitet?? Hva i alle dager er det?
Vis hele sitatet...
Synsing fra min side, orker ikke gyve løs på den der.

Sitat av Provo Vis innlegg
Når du sier at ateister er troende, så er det – i din kontekst – bare tull. Ateister mangler en tro på guder, og du kan selvsagt snu det rundt og si at da tror vi at det ikke finnes guder. Men vi er ikke noe mer troende enn du er troende på at ikke naborommet ditt plutselig er fullt av bisonokser. Det finnes gode og dårlige grunner til å tro noe, og vi ateister sier at siden det ikke foreligger noen som helst bevis for noe som det burde eksistere enorme mengder bevis for hvis det fantes, så tror vi ikke på guder. Av samme grunn som at vi ikke tror på fjøsnisser og huldra. Det er altså ikke snakk om noen form for religionsartet tro, men en tro basert på bevis.
Vis hele sitatet...
Her røk vi tydeligvis på en semantisk smell. Jeg mener akkurat det samme som deg, men ville fremheve nettopp det at selv om troen er basert på gode bevis, så er det fortsatt, når det kommer til stykket, tro.

Så igjen, den totale sum av menneskelig viten er grunnleggende, tro. Ateister tror ikke religiøst, men det er et ubestridelig filosofisk faktum; Ateisme er tro.
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Mistenker en viss grad av forbisnakking nå. Jeg forstår helt fint hva du og Bronze påpeker, det er elementær vitenskapelig teori. Skillet går i at dere forholder dere til vitenskapelig metode og hva man benevner som vitenskapelig konkluderende sannhet/proof, altså en vitenskapelig befestet teori. I så måte er jeg også helt enig i at man kan konkludere med at den kristne gud ikke eksisterer.

Meeeen.....på siden av bibelsk teologi mener jeg at vitenskapen av natur spiller fallitt i forhold til spørsmålet gud gitt de metafysiske, filosofiske og overnaturlige elementene som er implisert. Vitenskapen er bare ett perspektiv. Noe annet enn absolutt sannhet er lite interessant, siden alt annet dypest sett bare blir tro. Du er sikkert helt enig i at vitenskapen ikke kan produsere absolutt sannhet.
Vis hele sitatet...
Det virker som du forsøker å snakke deg litt bort. Du påsto at det ikke er mulig å bevise Guds eksistens, mens det ble påpekt av meg og andre at dette er mulig. Og jeg snakker da om bevis, ikke sannsynliggjøring.

I tillegg er jeg helt uenig i at Gud er en rent metafysisk hypotese. Det vil være mulig å konstruere en forestilling om en eller annen gud som er rent metafysisk av natur, men alle reelle gudehypoteser angår det observerbare i meget høy grad – mye fordi de ble konstruert for å forklare naturlige fenomener. Derfor kan hypotesen om den kristne/jødiske/islamske Gud behandles vitenskapelig.

Når du sier at vitenskapen "bare er ett perspektiv", ikke kan produsere absolutt sannhet, og at noe annet enn absolutt sannhet er uinteressant, så ringer alarmklokkene. Mener du virkelig at det vitenskapen produserer er lite interessant? Hvordan mener du det at den "ikke kan produsere absolutt sannhet" går overens med falsifiserbarhet? Vitenskapen kan for eksempel påvise med 100 prosent sikkerhet at månen ikke i sin helhet består av Norvegia, da dette ville vært en falsifiserbar hypotese som ble falsifisert i det vi landet på månen for første gang.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Her røk vi tydeligvis på en semantisk smell. Jeg mener akkurat det samme som deg, men ville fremheve nettopp det at selv om troen er basert på gode bevis, så er det fortsatt, når det kommer til stykket, tro.

Så igjen, den totale sum av menneskelig viten er grunnleggende, tro. Ateister tror ikke religiøst, men det er et ubestridelig filosofisk faktum; Ateisme er tro.
Vis hele sitatet...
Man kan dele ateisme inn i to typer: positiv og negativ. Positiv ateisme hevder at det ikke finnes guddommer, mens negativ ateisme ikke har noen tro på guddommer uten å hevde at de ikke finnes. Negativ ateisme er altså ikke tro, men mangel på tro. Videre er det i strengeste forstand riktig det du sier hvis du snakker om positiv ateisme, men det er meningsløst og grovt misvisende å forsøke å likestille troen på overnaturlige fenomener uten bevis og skepsis ovenfor de samme fenomenene. Det er "tro" på så fundamentalt forskjellige måter at de knapt burde hatt samme ord. Sam Harris igjen:

'In fact, "atheism" is a term that should not even exist. No one ever needs to identify himself as a "non-astrologer" or a "non-alchemist." We do not have words for people who doubt that Elvis is still alive or that aliens have traversed the galaxy only to molest ranchers and their cattle. Atheism is nothing more than the noises reasonable people make in the presence of unjustified religious beliefs.'
True phreak.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det ondes problem. De kristne har desperat prøvd å bortforklare denne selvmotsigelsen, men har ikke klart det. De eneste som nesten slipper unna her er Westboro Baptist Church fordi de mener (innrømmer) at Gud er en hevngjerrig liten jævel.
Vis hele sitatet...
Det ondes problem er et resultat av bibelske skrifter og observasjoner vi har gjort. Det eneste "det ondes problem" beviser, er at det som står skrevet, og de religiøse tradisjoner / dogmer i kristendommen ikke kan være korrekt. Det sier ingenting om hvorvidt gud eksisterer eller ikke, kun at vi åpenbart ikke har forstått hele bildet dersom det skulle være tilfellet.

Sitat av Provo Vis innlegg
'In fact, "atheism" is a term that should not even exist. No one ever needs to identify himself as a "non-astrologer" or a "non-alchemist." We do not have words for people who doubt that Elvis is still alive or that aliens have traversed the galaxy only to molest ranchers and their cattle. Atheism is nothing more than the noises reasonable people make in the presence of unjustified religious beliefs.'
Vis hele sitatet...
Det sitatet der har jeg skikkelig sansen for. Og det forklarer egentlig mye av grunnen til at jeg ikke liker å kalle meg selv for ateist: Det ordet har aldri gitt noen mening for meg. Jeg har alltid følt at realist er en bedre beskrivelse.

Det skal jeg ta med meg videre!
Sist endret av Orph; 28. januar 2012 kl. 19:03.
Sitat av Orph Vis innlegg
Det ondes problem er et resultat av bibelske skrifter og observasjoner vi har gjort. Det eneste "det ondes problem" beviser, er at det som står skrevet, og de religiøse tradisjoner / dogmer i kristendommen ikke kan være korrekt. Det sier ingenting om hvorvidt gud eksisterer eller ikke, kun at vi åpenbart ikke har forstått hele bildet dersom det skulle være tilfellet.
Vis hele sitatet...
Men det er et poeng at en av de sentrale dogmene i kristendommen som sier at Gud er allvitende, allmektig og uendelig god (omniscient, omnipotent og omnibenevolent) tilsynelatende er en logisk umulighet på grunn av det ondes problem. Kun påklatting av logisk tvilsomme ad hoc-hypoteser eller å gå bort i fra dette dogmet kan løse knipen. Forlanger man logisk konsistens må man gjøre sistnevnte, og kan man egentlig hevde at det er den kristne Gud hvis den mangler en av de tre nevnte egenskapene? Det finnes også en rekke andre argumenter for at Guds eksistens er umulig, og mange av de er samlet i boken The Impossibility of God, som jeg dessverre ikke har fått lest selv enda.

Sitat av Orph Vis innlegg
Det sitatet der har jeg skikkelig sansen for. Og det forklarer egentlig mye av grunnen til at jeg ikke liker å kalle meg selv for ateist: Det ordet har aldri gitt noen mening for meg. Jeg har alltid følt at realist er en bedre beskrivelse.

Det skal jeg ta med meg videre!
Vis hele sitatet...
Det er fra hans Letter to a Christian Nation. Den er ganske kort og kom ut som en slags samlet respons til kritikk fra lesere av boken han skrev før denne, The End of Faith. Begge, som alt annet av Sam Harris, anbefales sterkt.
Sitat av Orph Vis innlegg
Det ondes problem er et resultat av bibelske skrifter og observasjoner vi har gjort. Det eneste "det ondes problem" beviser, er at det som står skrevet, og de religiøse tradisjoner / dogmer i kristendommen ikke kan være korrekt. Det sier ingenting om hvorvidt gud eksisterer eller ikke, kun at vi åpenbart ikke har forstått hele bildet dersom det skulle være tilfellet.
Vis hele sitatet...
Nei, det ondes problem viser at den kristne gud er en selvmotsigelse, og dermed ikke eksisterer.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Du påsto at det ikke er mulig å bevise Guds eksistens, mens det ble påpekt av meg og andre at dette er mulig. Og jeg snakker da om bevis, ikke sannsynliggjøring.
Vis hele sitatet...
Det er mulig å bevise Gud vitenskapelig, men vitenskap kan teoretisk aldri komme til konklusjoner som ikke i ettertid kan trekkes i tvil. Igjen de berømmelige 99,99 % sannhet. Kunne man gi de totale 100% sannhet ville du ha absolutt sannhet, en sannhet som er uforanderlig og permanent. Vitenskapen kan konkludere med 100% sikkerhet at månen ikke er av Norvegia, men den kan ikke konkludere med at månen ikke vil være av Norvegia i morgen.

Forøvrig, skulle Gud plutselig finne på å bevise seg selv kan man vel neppe si at det er vitenskapen som har bevist Gud?

Sitat av Provo Vis innlegg
I tillegg er jeg helt uenig i at Gud er en rent metafysisk hypotese. Det vil være mulig å konstruere en forestilling om en eller annen gud som er rent metafysisk av natur, men alle reelle gudehypoteser angår det observerbare i meget høy grad – mye fordi de ble konstruert for å forklare naturlige fenomener. Derfor kan hypotesen om den kristne/jødiske/islamske Gud behandles vitenskapelig.
Vis hele sitatet...
Det er greit, her har jeg misforstått. Så lenge det er Gud innenfor Abrahamisk teologi kan man behandle det vitenskapelig, teologien altså. Alle reelle gudehypoteser er imidlertid ikke observerbare (eller du kan ta det som et filosofisk spørsmål). Etter det jeg kan lese på wiki er Sam Harris som du trekker frem, en tilhenger av Advaita Vedanta. En indisk filosofi/religion med et klart konsept om gud, dog av en helt annen form. Hvordan stiller du deg i forhold til Harris syn på empirisk undersøkelse av spirituelle opplevelser innen østlig filosofi/religion?

Sitat av Provo Vis innlegg
Når du sier at vitenskapen "bare er ett perspektiv", ikke kan produsere absolutt sannhet, og at noe annet enn absolutt sannhet er uinteressant, så ringer alarmklokkene. Mener du virkelig at det vitenskapen produserer er lite interessant?
Vis hele sitatet...
Jeg ordla meg nok feil her, men jeg regnet da heller ikke med at du skulle lese mine poster som fanden leser bibelen. Det jeg mente å si var: Fra et filosofisk standpunkt er ikke vitenskapen interessant for konklusjonen annet enn i den grad den kan hjelpe til med å frambringe absolutt sannhet. Du kan skru av alarmklokkene, jeg har full respekt for vitenskapen. Jeg har dog like stor respekt for metafysikken og filosofien.


Sitat av Provo Vis innlegg
Man kan dele ateisme inn i to typer: positiv og negativ. Positiv ateisme hevder at det ikke finnes guddommer, mens negativ ateisme ikke har noen tro på guddommer uten å hevde at de ikke finnes. Negativ ateisme er altså ikke tro, men mangel på tro. Videre er det i strengeste forstand riktig det du sier hvis du snakker om positiv ateisme, men det er meningsløst og grovt misvisende å forsøke å likestille troen på overnaturlige fenomener uten bevis og skepsis ovenfor de samme fenomenene. Det er "tro" på så fundamentalt forskjellige måter at de knapt burde hatt samme ord. Sam Harris igjen:

'[/i]
Vis hele sitatet...
Dette er etter mitt syn semantikk, jeg tipper du skjønte at jeg ikke mente religiøs tro når jeg sa tro. Angående negativ, det er lingvistikk, man kunne like gjerne sagt troen på at det er feil å tro (med mindre Harris kan generalisere for alle ateister da). Imidlertid flisespikk.
True phreak.
Sitat av Provo Vis innlegg
Men det er et poeng at en av de sentrale dogmene i kristendommen som sier at Gud er allvitende, allmektig og uendelig god (omniscient, omnipotent og omnibenevolent) tilsynelatende er en logisk umulighet på grunn av det ondes problem. Kun påklatting av logisk tvilsomme ad hoc-hypoteser eller å gå bort i fra dette dogmet kan løse knipen. Forlanger man logisk konsistens må man gjøre sistnevnte, og kan man egentlig hevde at det er den kristne Gud hvis den mangler en av de tre nevnte egenskapene? Det finnes også en rekke andre argumenter for at Guds eksistens er umulig, og mange av de er samlet i boken The Impossibility of God, som jeg dessverre ikke har fått lest selv enda.
Vis hele sitatet...
Absolutt. Jeg har ikke forsøkt å påstå at gud eksisterer (legg forøvrig merke til at jeg konsekvent skriver gud med liten g). Alt jeg har sagt, er at man ikke kan motbevise guds eksistens. Det gjelder forsåvidt tannfeen, troll og tusser og, og det er heller ikke noe jeg har prøvd å bortforklare.

Det stopper egentlig der for meg. Jeg er, som nevnt i sted, en realist: det er helt greit å forkaste gud, men man bør for pokker vite hvorfor.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Nei, det ondes problem viser at den kristne gud er en selvmotsigelse, og dermed ikke eksisterer.
Vis hele sitatet...
Nei. Alt "det ondes problem" forteller oss, er at mye av det som står skrevet om den kristne gud antakeligvis er feil.

Det er ikke det samme som å si at guds eksistens er en umulighet.
Sist endret av Orph; 29. januar 2012 kl. 02:29.
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Det er mulig å bevise Gud vitenskapelig, men vitenskap kan teoretisk aldri komme til konklusjoner som ikke i ettertid kan trekkes i tvil. Igjen de berømmelige 99,99 % sannhet. Kunne man gi de totale 100% sannhet ville du ha absolutt sannhet, en sannhet som er uforanderlig og permanent. Vitenskapen kan konkludere med 100% sikkerhet at månen ikke er av Norvegia, men den kan ikke konkludere med at månen ikke vil være av Norvegia i morgen.
Vis hele sitatet...
Hvorfor må noe som er 100 prosent sikkert være permanent? Det er 100 prosent sikkert at jeg skriver dette innlegget nå, men innen du leser det har jeg sluttet. Vi kan også være 100 prosent sikre på at månen ikke i sin helhet består av Norvegia i det vi står og ser på den, selv om det skulle endre seg i morgen.

Igjen, poenget er at det er prinsipielt mulig å bevise Gud. Det er et viktig poeng, fordi det belyser problemet med den store mangelen på bevis. Slik du omtaler saken virker det som at du ikke ser den prinsipielle forskjellen i at Gud kan bevises, men ikke motbevises, og det er dette som er poenget.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Forøvrig, skulle Gud plutselig finne på å bevise seg selv kan man vel neppe si at det er vitenskapen som har bevist Gud?
Vis hele sitatet...
Det har vel ingen sagt heller? Dessuten er ikke vitenskap en entitet som vagger rundt og beviser ting for oss. Vitenskap er en samling av metoder, tenkemåte og kunnskap. Hvis Gud entydig åpenbarer seg vil vi ha vitenskapelige bevis for at Gud eksisterer. Det finnes også andre, mer aktive, metoder å gå frem på. Igjen er prinsippet at "Gud eksisterer ikke" er en falsifiserbar hypotese som kan angripes vitenskapelig.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Det er greit, her har jeg misforstått. Så lenge det er Gud innenfor Abrahamisk teologi kan man behandle det vitenskapelig, teologien altså. Alle reelle gudehypoteser er imidlertid ikke observerbare (eller du kan ta det som et filosofisk spørsmål).
Vis hele sitatet...
Kan du komme med et eksempel på en gudehypotese av en viss betydning og utbredelse som ikke angår det observerbare på noe vis? Jeg sier ikke at det ikke er mulig å konstruere; jeg sier at gudepotesene man ser i praksis angår det observerbare.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Etter det jeg kan lese på wiki er Sam Harris som du trekker frem, en tilhenger av Advaita Vedanta. En indisk filosofi/religion med et klart konsept om gud, dog av en helt annen form. Hvordan stiller du deg i forhold til Harris syn på empirisk undersøkelse av spirituelle opplevelser innen østlig filosofi/religion?
Vis hele sitatet...
Du har nok misforstått her. Eller det vil si, noen andre har enten misforstått eller feilrepresentert han. Sam Harris har gjort det ekstremt klinkende klart at han ikke har noen form for gudstro, og jeg har aldri sett han nevne Advaita Vedanta utover en sluttnote i The End of Faith. Harris dro til østen og studerte meditasjon i 11 år sammen med buddhistiske og hinduistiske mystikere i ganske ung alder, og er av en oppfatning at de "spirituelle" opplevelsene og den subjektive innsikten i egen bevissthet man kan få med meditasjon er verdifull erfaring og kunnskap såfremt man forkaster de metafysiske forestillingene som ofte henger på. Han er altså en tilhenger av meditasjonspraksisen og mye av etikken som ligger i for eksempel buddhismen, men avfeier de overnaturlige aspektene ved det. Han utbroderer dette synet i kapittel 7 i The End of Faith (hvor Advaita Vedanta nevnes i en parantes i sluttnote 12 til kapittelet, side 293 – den går over flere sider, så jeg gjengir den ikke her).

Jeg er litt usikker på hva du forventer av type svar på spørsmålet. Han er utdannet og praktiserer som doktor i nevrovitenskap, og det er derfor naturlig at han ønsker å foreta empiriske undersøkelser av hjernen under spirituelle opplevelser. Hvis jeg må synes noe om dette, så må jeg vel bare si at det er interessant og potensielt viktig for bevissthetsforskningen.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Jeg ordla meg nok feil her, men jeg regnet da heller ikke med at du skulle lese mine poster som fanden leser bibelen.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke noe annet valg enn å forholde meg til det du skriver. Hvis jeg skal begynne å anta at du mente noe annet enn det som står er vi raskt inne i stråmennenes verden.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Dette er etter mitt syn semantikk, jeg tipper du skjønte at jeg ikke mente religiøs tro når jeg sa tro.
Vis hele sitatet...
Kall det gjerne semantikk, men det er en veldig viktig forskjell på de to som det ser ut til at du er mer opptatt av å undergrave enn å påpeke. Det er to helt forskjellige typer tro, i så stor grad at det burde ha forskjellige ord for å belyse det – slik man på engelsk har ordet "faith" for å referere til overnaturlige overbevisninger i mangel av, eller på tross av, bevis.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Angående negativ, det er lingvistikk, man kunne like gjerne sagt troen på at det er feil å tro (med mindre Harris kan generalisere for alle ateister da). Imidlertid flisespikk.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare et spørsmål om lingvistikk. Jeg er enig i at forskjellen mellom negativ og positiv ateisme i stor grad er en illusjon, men det, og sitatet, belyser et viktig poeng om ateisme i sin helhet: ateisme er en tro slik som skallethet er en hårfarge og å ikke spille golf er en hobby. Ateisme er å ikke akseptere en påstand om en gud før påstanden kan forsvares med bevis. Ateisme er mangel på tro. Det er altså å kalle ateisme for en tro som er et spørsmål om lingvistikk.
Sist endret av Provo; 29. januar 2012 kl. 08:27.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvorfor må noe som er 100 prosent sikkert være permanent? Det er 100 prosent sikkert at jeg skriver dette innlegget nå, men innen du leser det har jeg sluttet. Vi kan også være 100 prosent sikre på at månen ikke i sin helhet består av Norvegia i det vi står og ser på den, selv om det skulle endre seg i morgen.

Igjen, poenget er at det er prinsipielt mulig å bevise Gud. Det er et viktig poeng, fordi det belyser problemet med den store mangelen på bevis. Slik du omtaler saken virker det som at du ikke ser den prinsipielle forskjellen i at Gud kan bevises, men ikke motbevises, og det er dette som er poenget.
Vis hele sitatet...
Fra der jeg står mener jeg at du grunnleggende ikke engang kan bevise at du selv fysisk eksisterer, langt mindre bevise hva "du" er. Den prinsipielle forskjellen du stiller opp har aldri vært mitt poeng, den er som du sier, prinsipiell, og kun gyldig innenfor den lukkede logiske tankegangen du representerer. Jeg tipper du er realist?



Sitat av Provo Vis innlegg
Kan du komme med et eksempel på en gudehypotese av en viss betydning og utbredelse som ikke angår det observerbare på noe vis? Jeg sier ikke at det ikke er mulig å konstruere; jeg sier at gudepotesene man ser i praksis angår det observerbare.
Vis hele sitatet...
Henviser igjen til Advaita Vedanta med sitt panteistiske Bhraman konsept. http://en.wikipedia.org/wiki/Advaita_Vedanta.
Samt Sikhismen http://en.wikipedia.org/wiki/Sikhism


Sitat av Provo Vis innlegg
Du har nok misforstått her. Eller det vil si, noen andre har enten misforstått eller feilrepresentert han. Sam Harris har gjort det ekstremt klinkende klart at han ikke har noen form for gudstro, og jeg har aldri sett han nevne Advaita Vedanta utover en sluttnote i The End of Faith. Harris dro til østen og studerte meditasjon i 11 år sammen med buddhistiske og hinduistiske mystikere i ganske ung alder, og er av en oppfatning at de "spirituelle" opplevelsene og den subjektive innsikten i egen bevissthet man kan få med meditasjon er verdifull erfaring og kunnskap såfremt man forkaster de metafysiske forestillingene som ofte henger på. Han er altså en tilhenger av meditasjonspraksisen og mye av etikken som ligger i for eksempel buddhismen, men avfeier de overnaturlige aspektene ved det. Han utbroderer dette synet i kapittel 7 i The End of Faith (hvor Advaita Vedanta nevnes i en parantes i sluttnote 12 til kapittelet, side 293 – den går over flere sider, så jeg gjengir den ikke her).

Jeg er litt usikker på hva du forventer av type svar på spørsmålet. Han er utdannet og praktiserer som doktor i nevrovitenskap, og det er derfor naturlig at han ønsker å foreta empiriske undersøkelser av hjernen under spirituelle opplevelser. Hvis jeg må synes noe om dette, så må jeg vel bare si at det er interessant og potensielt viktig for bevissthetsforskningen.
Vis hele sitatet...
Ja, det var mest interessant for å se hvordan en beinhard ateist responderer på at prinsen av ateistisk litteratur lefler med mystisisme og spiritualisme. Det er tross alt ikke spiselige termer i de fleste die hard vitenskapskretser.

Jeg er ganske belest og erfaren innenfor mystisisme, og festlig nok ser det ut som om Sam Harris her driver med et gjenkjennelig fenomen, nemlig å velge seg ut de delene av tekstene/praksisen han liker og forkaste de han ikke liker. Ikke at buddhisme/advaita etc. er i nærheten av vestlig religiøs dogma, men ateisme er det heller ikke, og tro, tillit til det du ikke kan forstå etc. er sentrale elementer.
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Jeg er ganske belest og erfaren innenfor mystisisme, og festlig nok ser det ut som om Sam Harris her driver med et gjenkjennelig fenomen, nemlig å velge seg ut de delene av tekstene/praksisen han liker og forkaste de han ikke liker.
Vis hele sitatet...
Det kan da ikke sies å være annet enn fornuftig og rasjonell fremtreden. Han unngår dermed problemet med å tilhøre religioner og livssyn, som gir deg en ferdigtenkt pakke med klare, begrensende rammer som man må forholde seg til. Jeg kan ikke se hvordan dette på noen måte underminerer hans ateisme.
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Jeg er ganske belest og erfaren innenfor mystisisme, og festlig nok ser det ut som om Sam Harris her driver med et gjenkjennelig fenomen, nemlig å velge seg ut de delene av tekstene/praksisen han liker og forkaste de han ikke liker.
Vis hele sitatet...
Det Sam Harris er interessert i, er det faktum at visse opplevelser er mulig å ha, som for eksempel at opplevelsen av jeg'et kan opphøre og at man følgelig flyter inn i et hav av ren og skjær opplevelse. Særlig er de mulig å ha gjennom samtlige av de østlig spirituelle praksisene som meditasjon og yoga, men også gjennom hallusinogener og andre metoder. Jeg har selv opplevd noe av dette, men jeg er like fullt "beinhard" realist og ateist uansett.

Som doktor i nevrovitenskap skulle det jo bare mangle at Harris er interessert i fenomenologien til disse opplevelsene, da de er høyest reelle og potensielt kan informere oss når det gjelder bevissthetsforskning og hjernens prosesser og virkemåte generelt. Det Sam Harris ikke gjør, og som enhver rasjonell og kritisk person ikke bør, er å konkludere med ugrunnede påstander om hvordan universet fungerer på bakgrunn av dem. Det er ofte slikt metafysisk flisespikkeri som følger med på lasset i disse tradisjonene, og her skiller altså Harris klinten fra hveten.

Det er med andre ord ikke snakk om at han godviljet plukker ut noe han liker og ignorerer resten på samme måte som mange religiøse i de Abrahamiske religionene gjør, men det er rett og slett snakk om en interesse for en viss klasse av opplevelser vi kan simulere på forskjellige vis, og som er ganske interessante i et vitenskapelig øyemed når det kommer til bevissthet og hjernen. Som bevissthetsforsker ville jeg til eksempel kanskje vært interessert i menneskers opplevelser av Gud, ikke fordi jeg er religiøs eller tror at Gud eksisterer, men simpelthen fordi det er interessant på det neurologiske og psykologiske plan å ta disse opplevelsene seriøst.

At meningsklimaet rundt disse tingene er litt ampert i det vitenskapelige miljøet er kanskje ikke så rart, da det stort sett over hele linja er knyttet så mye metafysisk søppel til disse opplevelsene - påstander, dogmer og oppfatninger som er helt uten rasjonelt fundament.
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Fra der jeg står mener jeg at du grunnleggende ikke engang kan bevise at du selv fysisk eksisterer, langt mindre bevise hva "du" er. Den prinsipielle forskjellen du stiller opp har aldri vært mitt poeng, den er som du sier, prinsipiell, og kun gyldig innenfor den lukkede logiske tankegangen du representerer. Jeg tipper du er realist?
Vis hele sitatet...
Du tipper nok riktig da, men det er uvesentlig for poenget. La meg ta deg tilbake til den opprinnelige påstanden din:
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Du kan ikke motbevise guds eksistens, du kan heller ikke bevise guds eksistens. Hverken metafysisk eller vitenskapelig. Det er dette Orph prøver å fortelle deg. Dette er logisk udiskutabelt ut fra menneskelig viten og perspektiv slik som det ligger ann nå.
Vis hele sitatet...
Du sier altså at det er umulig å bevise Guds eksistens vitenskapelig, og når du sier dette har du beveget deg over i vitenskapens premisser, og påstanden din er enkelt og greit, helt entydig, feil. Verre er det ikke. Du kan appellere til brain in a vat, ding an sich, solipsisme og alle andre metafysiske konstruksjoner og prinsipper du klarer å komme på, men det redder deg ikke ut av den påstanden. Og det var det jeg skulle frem til.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Henviser igjen til Advaita Vedanta med sitt panteistiske Bhraman konsept. http://en.wikipedia.org/wiki/Advaita_Vedanta.
Samt Sikhismen http://en.wikipedia.org/wiki/Sikhism
Vis hele sitatet...
Sikhisme:
Sitat av Wikipedia
Guru Nanak Dev emphasized the revelation through meditation, as its rigorous application permits the existence of communication between God and human beings.[12] God has no gender in Sikhi, (though translations may incorrectly present a male God); indeed Sikhi teaches that God is "Akal Purkh" with characteristic of "Nirankar" [Niran meaning "without" and kar meaning "form", hence "without form"]. In addition, Nanak wrote that there are many worlds on which God has created life.[15]
Vis hele sitatet...
I Advaita Vedanta inngår karmasystemet, og:
Sitat av Wikipedia (Karma in Hinduism)
Karma is a concept in Hinduism which explains causality through a system where beneficial effects are derived from past beneficial actions and harmful effects from past harmful actions, creating a system of actions and reactions throughout a soul's reincarnated lives[1] forming a cycle of rebirth.

The Navagraha, planetary deities, including Shani (Saturn), are considered subordinate to Ishvara (i.e., the Supreme Being) and are believed by many to assist in the administration of justice.[77] Thus, these planets can influence earthly life.[77]
Vis hele sitatet...
Begge angår altså det observerbare.

Sitat av Apraksin Vis innlegg
Jeg er ganske belest og erfaren innenfor mystisisme, og festlig nok ser det ut som om Sam Harris her driver med et gjenkjennelig fenomen, nemlig å velge seg ut de delene av tekstene/praksisen han liker og forkaste de han ikke liker.
Vis hele sitatet...
Som Sky påpeker har du nok gått glipp av poenget til Harris. Han forkaster den grunnløse metafysikken, men anerkjenner opplevelsene og mye av etikken. Du kan jo lese The End of Faith, så vil du få en oppklaring i det siste kapittelet. Du kan også lese følgende blogg-innlegg:

http://www.samharris.org/blog/item/w...transcendence/
http://www.samharris.org/blog/item/on-spiritual-truths/
Sist endret av Provo; 29. januar 2012 kl. 15:45.