Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  617 111593
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Ja, f.eks. hvordan 50-60g flash unngikk å detonere. Kan ikke ha vært god flash i såfall.
Sist endret av BomberMan; 27. desember 2008 kl. 15:24.
lunta tok ikke fyr, den som gikk fra tenneren og ned i selve bomba! hadde den tatt fyr så hadde nok den andre bomba gått av noen sekunder etter det første smellet.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av verto Vis innlegg
Ikke særlig mye egentlig. Men skal ikke så mye til når det er smeltet heller. Tipper en halv teskje eller noe. Men det var nok til å lage et ganske bra smell som hørtes godt innendørs.
Vis hele sitatet...
Halv T-skje er jo mye! Detonere slike mengder inne må jo svi i øra? er vell snakk om ca 0,2-0,3 gram.

Sitat av Gloss Vis innlegg
Skulle lage nitroglyserin på gutte rommet
alt var planlagt og kalkulert ned til minste detalj
uten om mengde is selvfølgelig
Vis hele sitatet...
Du starta en nitreringsprosess uten salt-isbad?
Hadde du gassmaske da?
Sist endret av Up; 27. desember 2008 kl. 15:42.
fler spm? eller tror du fremdeles jeg juger?

Tegna den her så skjønner dere litt bedre hva som skjedde
Sitat av Up Vis innlegg
Halv T-skje er jo mye! Detonere slike mengder inne må jo svi i øra? er vell snakk om ca 0,2-0,3 gram.
Vis hele sitatet...
Tja, rundt 1/4-1/2 strøken T-skje vil jeg tro. Og ja, det smalt rimelig bra Ingen var i rommet da det smalt, tror de andre satt en etasje over og så på TV.
Fikk et lite forklaringsproblem der ja..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Da var det min tur til og få svidd håra litt :P
Fikk Dark pyro Al`en min idag. Selvfølgelig måtte jeg jo ut og prøve den!
Først lagde jeg 10gram, funka kjipt pga hadde ikke kulemølla svovel og kno3, det var klumper.

Men derretter så lagde jeg 10nye gramm!
Helt airfloat flash til resultat, tok litt, ca 1gram eller noe, og det sa POFF når den gikk av i løse lufta.
Og derretter, så la jeg 3-4 gram av den flashen i en fyrstikk boks, (uten lokk)
og jeg skulle legge lunta neddi, men den lå litt teit, så snudde den (den hadde flash på den sia, men tenkte ikke klart da, var for glad for at jeg endelig hadde fått det til) :P

Så tente jeg på, og DUM som jeg var (stokk dum) holdt jeg hodet over.
Og tente på da, og POFF sa det, så fikk jeg 3-4gram flash mitt i fleisen!
Først kjente jeg at det svei litt, så var det første jeg tenkte på var og sjekke at øynene funka, siden de var åpne når det sa POFF.

Heldigvis hadde jeg på lue, og buff. så svei bort nesehåra, og har et par brannsår i panna (ved øyenbryna)
Heldigvis så forsvant ikke mye av de .
Men ser enda ikke helt klart, alt er helt lyst :P

Men men, jeg var rettenogsletten stokkdum akkurat da :P
Men heldigvis så gikk alt bra.
Og den flashen var helt herlig
Sist endret av maxilat; 15. januar 2009 kl. 16:09. Grunn: Skrive leif :P
Kan du legge ut bilde av det søte og lett forkullede ansiktet ditt?
Noe sier meg at jeg kan komme til å le av det.

Neida, jeg bare egler litt på deg.

Klarte å søle en et helt reaksjonskar i fanget den ene gangen jeg skulle nitrere erytrithol.
Det likte jeg meget dårlig.
Haha, Legger det ikke ut her, men kan godt sende på pm, tok faktisk bilde :P
Har alltid noe å nøytralisere syrer med stående så jeg reiv av meg klærne så fort som mulig og pøste på med bakepulver både over meg selv og gulvet og løp deretter ned i dusjen.
Det svei en del, men fikk ingen skader uten om gul hud i skrittet som følge av salpetersyra.
Sist endret av Knask; 15. januar 2009 kl. 17:22.
Klarte å sprenge ut bunnen på en 3" mortar i dag med 100g bp
var bare jeg som hadde gjort en dårlig jobb med tettinga av bunnen , smalt godt ja
Dette skjedde når jeg skulle teste en STOR creamora i dag med 1kg mel i så hadde jeg sett opp kamerastativet og så måtte de blåse sånn at jeg satt i 2min for å klare å tenne lighteren og akuratt når jeg sprang vekk så veltet stativet , de som skjedde før de veltet kom med på filmen med etter det så står de fil feil :/
F@** da kastet jeg stativet og kamera til helvette klikka totalt for meg
Dreit meg litt ut også når jeg fant ut at de stod noen et stykke borte og så på meg

En fin og rolig søndag morgen så tok jeg med meg kaffe kanna og en boks med krutt ned til låven vår ,
Så skulle jeg teste en større dose krutt på bakken (10g) jeg tente fyrstikka og kastet den bort i haugen ,
FOFF !! så kom de noen gnister i lufta og 2m unda stod en coffecreamer boks med 150g Bp i
Den ble neste som en rakett , brant i 5sek og etter på var de en enorm røyk sky som steg opp .
Hvis jeg finner boksen så skal jeg legge ut bilder , ja de er endel igjend av den Pga at de er en del Alu-folie i sidene på boksen , og de er store brenne merker på utsida på boksen, hehe smeltet en del snø rundt boksen ja
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Da jeg leste første posten din om den episoden, NitroFis, så lagde jeg grimase må jeg si
Anngående andreposten, så skal jeg ikke si det var flaks du hadde bakepulver der!
Men hadde du ikke en bøtte vann?!
Jeg har ALTID en 10 liter bøtte med vann med minst 5 lier vann i, i tillfelle Runaway, og eventuelt viss jeg søleren ETN reaksjon over tissefantens om deg
Godt og høre du fortsatt har den i god behold!
Tenkte jeg skulle spørre etter bilde av det søte og lett forbrente skrittet ditt, men er ikke vits da de bare ble gult...

Høres ut som en fryktinngytende situasjon doh!!!
Hvordan klarte du søle det? Og hvor mye?
Sitat av Up Vis innlegg
Da jeg leste første posten din om den episoden, NitroFis, så lagde jeg grimase må jeg si
Anngående andreposten, så skal jeg ikke si det var flaks du hadde bakepulver der!
Men hadde du ikke en bøtte vann?!
Jeg har ALTID en 10 liter bøtte med vann med minst 5 lier vann i, i tillfelle Runaway, og eventuelt viss jeg søleren ETN reaksjon over tissefantens om deg
Godt og høre du fortsatt har den i god behold!
Tenkte jeg skulle spørre etter bilde av det søte og lett forbrente skrittet ditt, men er ikke vits da de bare ble gult...

Høres ut som en fryktinngytende situasjon doh!!!
Hvordan klarte du søle det? Og hvor mye?
Vis hele sitatet...
Pleier å ha en bøtte eller noe greier stående, men denne gangen brukte jeg et såpass stort kar til isbadet at jeg tenkte at det fikk gjøre nytten dersom noe gikk i dass.
Det var en batch med 100ml H2SO4 og ca. 50 gram AN ettersom jeg kan huske.
(Hvis det er noen kranglefanter som skal begynne å kverulere på at jeg sa salpetesyre ovenfor så anbefaler jeg at dere leser litt mer først.)

Hehe, ja det bildet kunne nok vært ganske interessant vil jeg tro! Tror nesten jeg hadde fremmet et krav om å få se det bildet hvis det hadde vært noen andre her inne.
Hehe, neida.
Det jeg var mest redd for etterpå var egentlig at jeg skulle se være gul nedentil når dama mi kom hjem fra et lengre utenlandsopphold.
"Hva faen er det for slags kjønnssykdom?!"
Men heldigvis forsvant det helt etter ca. ei uke tror jeg.

Vet ennå ikke hvordan jeg fikk det til..Eller jeg husker det hvertfall ikke.
Var under tilsettingen av erytrithol. Er mulig at jeg konsentrerte meg for mye om temperatur og slikt noe at jeg har dunket i noe slik at det veltet.
Plutselig stod jeg bare der som en idiot og reiv av meg klærne.
Uansett så kunne det gått veldig mye værre og jeg var heldig som ikke fikk alvorlige skader.
Noen som har prøvd å teste hvor forferdelig det er å få sterk svovelsyre på feks. fingertuppen? Er akkurat som om å dyppe fingeren i kokende vann!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Du sa salpetersyre tidligere!
Salpetersyre er IKKE det samme som H2SO4!

Haha neida jeg bare tuller

Har fått mikroskopiske dråper på meg da jeg en gang dunka en ANNMSA kinaputt litt i gulvet for og samle det litt...
Men er ikke det mere HNO3?
I allefall, det kjentes som om en nål stakk gjennom huden akkurat der dråpa kom.
Helt forferdelig!
(Plis, ingen "jeg fikk Saltsyre på fingern" historier nå... Saltsyre er ingenting, og kjennes ikke før etter litt... prøv HNO3)
Dette er ikke en "saltsyre på fingeren" historie.
Dette er en NaOH granulat over halve armen historie.

Jeg skulle lage hydrogengass på den kjemiske måten og av en eller annen grunn klarte jeg å søle små biter med NaOH over halve armen (brukte t-skjorte). Jeg la ikke merke til at det var der før det begynte å klø, jeg klødde igjen. Og plutselig begynte det å svi, og jeg så røde flekker på armen. Var ganske kjapt inni dusjen og spylte til det ikke var glatt lenger.

Tips for å unngå: IKKE bruk t-skjorte når man driver på med etsende kjemikalier
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Gå naken?

Et tips til dere alle: Investér i et robust vinylforkle (ikke éngangs) - det kan spare dere for smerte, og klær dere vil ta vare på.
Sist endret av BomberMan; 19. januar 2009 kl. 21:54.
Jeg har en annen tabbe jeg gjorde her igår
Eller tabbe og tabbe, jeg hadde laget en liten mengde NI3 for å vise en venn.
Jeg gadd ikke å styre med filter så jeg tok litt på tuppen av en plast skje, og helte av resten av salmiakken.
Jeg la den skrått på en skål for å tørke med skaftet på skjeen ned, også var jeg så opptatt at jeg glemte den
Plutselig så smalt den av seg selv (beste kvaliteten jeg har klart å lage noensinne), jeg skvatt og la merke til at skjeen ikke lå støttet opp til skålen, men den lå oppi xD

Hvordan unngå: ikke glem eksplosiver som du ikke vet når går av
Sist endret av Dwerg; 19. januar 2009 kl. 22:32.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Når vi er inne på temaet. Var noen som helte plumbo (fast form) i underbuksene på en stakkar som sovnet på fest.
Resultat? Måneder på intensiven og gummipikk resten av livet..
demonterte et bakkebatteri. Holdt et skudd i handa for og sikte, istede for at den gikk ut sprang dritten i handa mi
veldig smart :P hvordan så handa de ut etterpå? en kammerat gjorde nesten det samme, bare at vi hadde brukt feil lunte 5cm lunte borte på under et sek, han rakk ikke å trekke til seg handa igjen før det sprengte, fikk kutt og hoven hand
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Når vi er inne på temaet. Var noen som helte plumbo (fast form) i underbuksene på en stakkar som sovnet på fest.
Resultat? Måneder på intensiven og gummipikk resten av livet..
Vis hele sitatet...
Det var jo i nyhetene.
Link: http://www.dagbladet.no/2008/12/11/n...lykke/4003673/ og http://www.dagbladet.no/2008/12/11/n...kader/4006556/
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Hm.. Hørte dette fra noen jeg kjenner, trodde det var i nord trøndelag! Uansett, samme sak.
husker jeg leste det på vg, er ikke særlig smart når du heller plumbo i skrittet til en... burde greie å tenke såpass at utstyret kanskje ikke tåler sterkt etsende veske.

Men en "pyro" tabbe som skjedde med meg:

Var vel rundt 12-13år tenker jeg og skal hjelpe fattern med noe søppel som han skal brenne i et oljefat, jeg heller masse bensin ned i oljefatet sammen med søppelet og hadde ligheter sm jeg skulle tenne på... dum som jeg var putta jeg hele trynet langt nedi oljefatet og tente på.... kom den sykeste stikkflammen og kjente hodet ble slengt opp igjen, mista alt av hår rundt øynene og en god del av luggen....

Men når man er så tjukk i huet så fortjener man det nesten :P
Hmmm... Har nesten ikke holdt på med pyro før.
Men har vel eksperimentert litt, jeg elsker ting som brenner, smeller, og å lage ting og eksperimentere. Jeg er i syvende himmel når jeg får et nytt spennende kjemikalie :P

Uansett, det er noen år siden, tror jeg var 14 år gammel. Jeg hadde tatt svovelet av fyrstikker, og samlet det i en fyrstikkeske. Nå var denne fyrstikkesken altså full, jeg tror jeg hadde dissikert over 10 fyrstikkesker med fyrstikker... Så jeg ville ha det til et fint pulver. Dumme meg tok en skrutrekker og begynte å grinde all svovelet :P Plutselig tok det fyr på grunn av friksjonen... Og jeg satt lent over det.

Resultat: 3. grads forbrenninger på handa, og avsvidde øyenbryn og øyevipper. Samt at panneluggen var borte.

EDIT:
En gang tok jeg også og ville sjekke hva som skjedde hvis jeg prøvde å spalte saltsyre slik man gjør med vann for å få knallgass. Så jeg helte en kopp full av saltsyre, satte en anode og katode i saltsyren, og koplet dem til en batteripakke jeg hadde mekket, som gir 24 volt og 5 Amper. Fy faen jeg skvatt! Det freste og boblet, og gul gass sto opp fra koppen. Denne episoden ble raskt etterfulgt av god ventilering av rommet :P
Sist endret av Bang; 22. januar 2009 kl. 08:22.
Oi. er vel giftig klorgass det da ?
Kom på en liten pyrotabbe til
Jeg deflagrerte no BP inni peisen da jeg drev å eksprimenterte masse med det en periode. Så blåste det vind inn i pipa da jeg tennte på, og det blåste masse illeluktende røyk inn i stua o.O
Det aller mest idiotiske jeg har gjort var da jeg kasta et brukt kaffefilter som jeg skyllte AP med inn i peisen. Det detonerte. Har skrevet om det før her mener jeg
Sitat av sykofant Vis innlegg
veldig smart :P hvordan så handa de ut etterpå? en kammerat gjorde nesten det samme, bare at vi hadde brukt feil lunte 5cm lunte borte på under et sek, han rakk ikke å trekke til seg handa igjen før det sprengte, fikk kutt og hoven hand
Vis hele sitatet...
Den var Litt svart osv, ble lammet i enkelte fingre i noen minutter,og peip i øra som faen
▼ ... over en uke senere ... ▼
Var litt uheldig med en fontene rett før jul en gang som ble CATO:P
50g med en mix av 70%meal bp , 4% trekull og 26% mangalium ,
Grunnen til at den sprengte var at dysa på hele 8mm var for liten ,
Første og siste gang jeg lager fontene med dyse i ja

Ja den smalt godt jaHer er filmen
Den fontene var ganske fin før den smalt da
Sitat av Dwerg Vis innlegg
Den fontene var ganske fin før den smalt da
Vis hele sitatet...
Hehe ,det var faktisk en spolette som var i begynnelsen :P hadde ikke noe lunte akuratt når jeg lagde den.
skal legge ut en film av hvordan denne fontenen er når den ikke sprenger snart
▼ ... noen uker senere ... ▼
min største pyro tabbe skjedde i dag. jeg holdt på å lage KNSU. Det var nesten ferdig da jeg av en eller annen grunn klarte å få denne kladden med KNSU til å dette ned på varmeplata. heile garasjen var full av røyk og jeg svei et stort hull i jakka mi. fikk ingen skader på hud eller kropp heldigvis, men det var en litt skremmende opplevese.

neste gang skal jeg vere mer forsiktig
Sitat av arwex Vis innlegg
min største pyro tabbe skjedde i dag. jeg holdt på å lage KNSU. Det var nesten ferdig da jeg av en eller annen grunn klarte å få denne kladden med KNSU til å dette ned på varmeplata. heile garasjen var full av røyk og jeg svei et stort hull i jakka mi. fikk ingen skader på hud eller kropp heldigvis, men det var en litt skremmende opplevese.

neste gang skal jeg vere mer forsiktig
Vis hele sitatet...
Uff da
godt de ikke var på kjøkkenet deres du lagde de da ,

btw-DETTE så helt jævelig ut (se hele filmen selv om starten suger)

Her ser du hvorfor du ikke skal drive med m80 eller lignende!
Jepp de var en som hadde forkort lunte på m80 en sin.
Jeg ble hvertfall dårlig når jeg så de bilde.
Sist endret av Bowman; 22. februar 2009 kl. 16:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
hørt at det bein ranglet var en fenghette jeg....
Har sett dette bildet før. Da hørte jeg også at det var en fenghette som forårsaket denne skaden, men når jeg tenker meg om så vil jeg tro at den fenghette ville revet med seg knoklene i tillegg til vevet som er blåst bort.
Hvertfall hvis det var snakk om god kontakt mellom hånd og fenghette.
Jepp er enig med deg NitroFis jeg tror at en fenghette ville ødelagt hånda hans mye mer,
Var på apc forumet jeg leste at de var en m80
http://www.apcforum.net/forums/index...ndpost&p=10826
Mulig at dere ikke kan gå inn på linken hvis dere ikke er medlem på apc

Er mye annet bra inne pyro også der, er til å anbefale på de sterkeste å lese litt der
Vi var 4 stykk som tenkte å ta en båt tur til en holme. Ja vi fant eg lavo med et oppbrent bål. vi tenkte å lage et nytt å det gjorde vi, men det ville ikke brenne så gått, så da kom geniale targa med en ide, vi kaste bensin på jeg hadde en 5 L kanne (full) som jeg henta i båten kom opp til bålet. det jeg ikke viste i den tiden var at heller du ret fra kanna brenner det opp i kanna. så jeg helte på å plutselig sa d poff jeg så ingenting men marka at eg va ganske så varme i fjeset så jeg sprang ront å ropte på hjelp kjente noen slo ront på meg å da jeg endeli klarte jeg se hadde jeg ikke brann skader. men dagen ette va noe helt anet en del brannskader i fjeset " ikke prøv"
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hehe, har ikke hatt så mange pyrotabber egentlig, tenker mye på sikkerhet, men en haloween for lenge siden skulle jeg og Tysker'n sammen med en del andre lage KNSU røykbombe. Vi var selvfølgelig dumme nok til å bruke primus. Var ganske kaldt den natten også så vi satt å "varmet" oss rundt primusen, da det plutselig tok fyr... Heldigvis fikk ingen noen brannskader men en del blåmerker ble det da alle landet oppå hverandre etter å ha hoppet vekk.
Glemmer aldri utrykket til Tyskern da en sint pappa fra ålesund ropte ut av vinduet: "Maggnus! de e lov å bruke hovude!!!"
▼ ... over en uke senere ... ▼
ikke direkte pyro tabbe. men HE tabbe gjort av Nitrofis, som gikk ut over meg.

Nitrofis drev å eksperimenterte med APNC, å lagde små pellets som han sjøt på postkasser med. han hadde lagd 8 kuler.men sjønnte ikke hvor den siste ble av....
han tenkte ikke mer på dette den dagen.
jeg å naboen skulle en tur opp der sent den lørdagskvelden.
trødde ut av bilen og gikk mot trappen.

akkurat i det jeg satte foten ned, (rakk ikke å legge mye vekt på foten)
så smalt det ganske så godt under helen på sgoen min.
kjente det stakk oppover hele benet.

tenkte ikke så mye mer på det, fordi Nitrofis er en morsom å gøyal kar som liker å lage litt helvete, så jeg tenkte dette var bare noe han hadde laget til med noe snubletråd for å skremme meg.

kåmm inn og fortalte han det, å han ble ganske så overassket samtidig som han ble redd, dette var allså en kule med 8g ap i.
heldigvis var det snø/slaps den dagen. ellers hadde ikke jeg hatt mye igjen av foten min.

huskeregel " pass på HE. det kan plutselig gå galt" =)
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Så, en over 10 gram kule av HE, lå såppas langt under snøen at den ikke lagde kjøttdeig av foten din, men den gikk faktisk av til tross for at den lå langt under snø og drit?
grunnen til at det ikke ble noe kjøttdeig den dagen var ifølge nitrofis sin forklaring at vannet hadde trukket inn i AP'en å gjorde den da mindre kraftig. det var bare ca 1 cm me slaps på bakken der

er ikke sikker på om det var så mye som 10 g. Husker ikke nøyaktig
Sist endret av logajevel; 29. mars 2009 kl. 01:44. Grunn: ekstra info
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Så viss AP'n var trekt med vann, hvorfor gikk den av?
la oss heller si kuler på 0,1-1 gram...
1 gram er fenghette mengder.
Hvis det han sier er sant, så er ikke nitrofis en noob som ikke vet hva han putta i de ap "bombene"
Men det er veldig lett og overdrive litt nå som han vet at nitrofis har 0 mulighet til og sjekke her inne på wip
Har utrolig liten erfaring med HE, men jeg tror ikke det var mer en 0,1 - 1gram slik som up sier.
10gram er utrolig mye, og en skosåle holder ikke det trykket nei.
som sagt så husker jeg ikke mengden. jeg skriver ikke dette fordi at ikke nitrofis kan sjekke det.

det kan gått vere at det var 0.1-1 g

men det er faktisk sant, og nitrofis sin forklaring var at vist ikke de hadde blitt våte så hadde jeg ikke hatt foten min lenger.
Jeg kommer jo ikke til å slette eller redigere noen av innleggene.
▼ ... noen uker senere ... ▼
<- Not Spirituell
bergice's Avatar
En venn og meg var ute og lekte oss med AXE og lighter, og selvsagt måtte vi jo gjøre noe dumt.

Vi bestemte oss for å tenne på innholdet i postkasser (så lenge det ikke var noe viktig i de) så når vi prøvde på den første sto vi med hodet nedi kassa, han med axe og jeg med lighter XD

Skjønte jo selvsagt ikke helt hva fysikken komme til å gjøre, så når vi tente på kom flammen rett i trynet vårt.
Begge brant opp øyenvippene våres og litt av håret vårt HAHA.

Begge to fløy tilbake med hodet :P
Sa til vennen at det kjentes ut som om noe hadde klistret seg fast over øynene mine men vi brydde oss ikke mer XD
Når vi kom inn så vi oss i speilet og lignet på to småe jenter :P
Haha den er klassisk
Kjenner noen som har sprayet i en søppeldunk og fyrt på med flammer xD Gikk samme vei som med dere

Har gjort noe liknende hvor jeg svei av litt hår på nedre arm. Jeg satte proppen i vasken og fyllte opp med vann, og holdt en Axe-flaske under vann og gassa på! Hadde tennt lighteren over vannet. Så sa det FLOFH!
svidde litt hår på den hånda jeg holdt flaska med.
Har ikke derevet med pyroteknikk, så jeg har ikke hatt noen direkte uhell med pyroteknikk i seg selv, men jeg har da i alle fall dårlig erfaring med gasser.

Jeg skulle inn i garasja og hente en hagesaks. Det var en relativt varm sommer og skapet sto under oppvarming av solen gjennom vinduet. Jeg løftet ut hagesaksen, men klarte å dra med meg en flaske lightergass i samme slengen. Denne falt på gulvet og på en eller annen rar måte ble den selvantent enten av varmen eller av en gnist i sammenstøtet med betonggulvet. Ettersom jeg allerede var i gang med å bøye meg fremover for å prøve å ta imot før den landet på gulvet sto jeg ganske nært flammehavet. Jeg fikk relativt kort lugg og reduserte øyevipper.
Jaja,får dele litt jeg også.
Var i 2004 dette,da jeg gikk yrkesfaglig vk1. Vi satt på verkstedet en kameratgjeng å lurte på å lage noe som smalt litt på morgenkvisten,fordi læreren ikke hadde kommet enda. Jeg fant frem en søplesekk, fyrte opp sjærebrenneren og satte den til å brenne med høyeste temperatur. Deretter kuttet vi flammen,så det bare kom gass ut,og dette var jo en fin blanding mellom acetylen og oksygen. Fylte opp søpplesekken helt full,og knøyt igjen.
Problemet var at vi ikke hadde noe lunte,så fi fant ut at vi bare skulle søle litt bensin rundt,og lage en liten stripe.
Selvfølgelig var det jeg som tente på,å i det lighteren tenner,og bensinen antenner,så kommer det ett vinkast og leg rekker akuratt å snu ryggen før det hele går i lufta,og jeg faktisk kjenner trykkbølgen slå inn i ryggen.

Alt gikk bra med meg, kom fra det med god øresus,men måtte bøte med lite godt i orden og oppførsel å betaling av et par ruter som gikk:P
Minner meg om når jeg gikk på VK1, teknikk og industriell produksjon. En i klassen min var dum nok til å sitte inne på sveiseverkstedet og fylle en flaske (0,5L colaflaske) med acetylen og oksygen i nesten perfekt forhold. Han var enda dummere når han tente på i tuppen av flasken med bare lighter (uten kork på flaska). Det smalt noe sinnsykt og det kom en kjapp stikkflamme ut av tuten og opp til taket, jeg ble bare overrasket over at flaska ikke gikk i stykker. Lærerene fra de andre klasserommene kom inn fordi de hørte smellet.
hehe,ja, det er farlige saker,er personlig litt skeptisk til gass. Vet ikke volumet på en vanlig svart søplesekk jeg,men det må da være over 200 liter,så da kan du tenke deg... huff. Noen andre som har gjort samme greia?
Har testet knallgass (hydrogen og oksygen) i ganske store kvanta, og en ballong med dette smeller temmelig bra. En søppelsekk er det største jeg har prøvd, og det trykker temmelig bra. Har ikke problem med å tro at dette kan være hardt for ruter. Acetylen og oksygen er vel minst like kraftig, om ikke kraftigere.
Har hatt et par stunder jeg å.
1. det was nyttårsaften 08/09 hvor jeg å fattern hadde kjøpt in fyrverkeri for innkjøps pris hos engelsrug(fattern en god venn av espen kolstad, men samma det, vell vi hadde fyr opp alt untatt et batteri...... El-ninjo et fancy show på 50 skudd. jeg satt det på bakken uten noe støtte rundt og det var det dummeste jeg noen gang har gjort fordi, i det jeg tente deg og løp unna så gikk den første luftbomben av med et satans høyt trykk det fikk hele batteriet til å velte mot meg, og der lå jeg samme krøpet på greset met 49 skudd rettet mot. heldig vis så slapp jeg unna med en svidd jakke og noen små brannsår.

2. dette var vel ca 2 år siden hvor jeg skulle lage flash for første gang, jeg la de 2 kjemilakene på et ark det var snakk of 2-3g mener jeg å huske, i hvertfall så når jeg var ferdig å mikse det så helte jeg det over på et rent ark. det var da helvtete brakte løs det må ha kommen en gnist eller noe jeg hvet ikke men, uansett så gikk hele skiten opp i tryne mitt.
jeg hadde svakt syn 2 dager etter på og panne luggen var borte.
Det batteriet, traff det deg?
Og den flashen, var det perchlorat flash?