Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  213 27389
Har fått tak i noe plexi, men lurer på hvor store jeg skal kutte de. Logikken sier at jeg skal kutte de 15cm x 25cm, altså 5cm større en selve platene, men er greit å vite før jeg waster noe til 900kr per kvadratmeter...

Hvis du har noen tegninger Ignifer, er det en mulighet for at jeg kan se de? Er ikke helt trygg på drycell enda...
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Har enda ikke laget noe celle, men satt meg litt inn i det.. Jeg er slett ikke noe ekspert, men har laget masse rart i mi ti, så føler meg ikke helt dust på å lage ting.

Om du tar dem 5 cm større får du 2.5 cm på hver side, så skal du bore hull for gjengestang, det tipper jeg du tar ca 8mm..
Da synes ejg det høres noe lite ut med 5 cm..
Men du får se an litt og ta så masse att du føler att det er nok til att plexiplata di ikke sprekker.
Hvor tykk er den?
4 5 eller 6, kan velge
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Da ville jeg brukt 6mm.. Blir litt trykk i cella..
Sist endret av Ignifer; 1. juni 2011 kl. 22:36.
Hadde jeg vært dere ville jeg laget pakninger selv med denne: http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Motor/Ovrig/Gummiduk/
men hvordan skal man kople til strøm og slikt?
på youtube ser jeg ikke noe tegn til mye ledninger.
Hei!

her kan du se hvordan en drycell er satt sammen, inkludert det elektroniske: http://www.youtube.com/watch?v=VJ9eI2wJkSs
ok da skjønte jrg det mye bedre takk
Da har jeg fått inn ny strømforsyning fra ebay var en billig en, ca. $35, men den gir 12V og 20A.
Går som en drøm! Eneste jeg mangler nå er en 12V strømforsyning med ca. 3-6A .......
Målte med multimeter og det er ca. 2,35V mellom hver plate hvilket er en god mengde volt.
hvorfor skal du ha en som krever 3-6 ampere? :O
Sitat av Lasse94 Vis innlegg
hvorfor skal du ha en som krever 3-6 ampere? :O
Vis hele sitatet...
Til pumpa.

Pumpa går altfor fort når den er kobla direkte til den nye strømforsyninga. Kan jo kanskje kjøpe en dimmer som jeg monterer mellom pumpa og strømforsyninga. Det hadde vært ganske kult
Sist endret av kvarburg; 7. juni 2011 kl. 07:29.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Kjøp deg variabel strømforsyning.
Jeg fant mi på elfun, så kan du justere spenning og strøm som du vil.
Sist endret av Ignifer; 7. juni 2011 kl. 08:44.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Kjøp deg variabel strømforsyning.
Jeg fant mi på elfun, så kan du justere spenning og strøm som du vil.
Vis hele sitatet...
Jeg har allerede en strømforsyning, men jeg må begrense strømmen som pumpa bruker. Det er felles strømforsyning til pumpe og celle. Derfor tenkte jeg en dimmer. Cella tar jo fortsatt samme mengde som den vil. Står forresten på bruksanvisningen til pumpa at den skal ha 12V og 4-6A...
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Vil en vanlig dimmer funke på induktiv belastning?
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Vil en vanlig dimmer funke på induktiv belastning?
Vis hele sitatet...
Håper ikke du spør meg
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Nja.. Motoren i pumpa di er ei induktiv belastning, dimmeren er sekkert beregna på resistiv belastning.
Men det er ikke sikkert det har noe å si, usikker.
hmmm... Hvordan vil det da bli om jeg fester dimmeren slik at AC strøm går gjennom den før strømmen går videre inn i strømforsyningen? Kan jo tenkes at strømforsyningen ikke vil fungere fordi den er lagd for å gi en viss mengde ampere og volt, men er det noen som vet??
Sitat av kvarburg Vis innlegg
hmmm... Hvordan vil det da bli om jeg fester dimmeren slik at AC strøm går gjennom den før strømmen går videre inn i strømforsyningen? Kan jo tenkes at strømforsyningen ikke vil fungere fordi den er lagd for å gi en viss mengde ampere og volt, men er det noen som vet??
Vis hele sitatet...
på alternerende strømkilder så finnes det i praksis ikke noe "før" og "etter", desverre
Skjønner ikke helt greia. Hvorfor bruke masse strøm på å spalte vann til hydrogen og oksygen for så å bruke det i en brenselsmotor, når du bare kan bytte ut motoren med en elektrisk motor, og bruke strømmen på den istedet?
Sist endret av 1UP; 12. juni 2011 kl. 00:16.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Idag er vel ikke teknologien kommet langt nok til att motoren har høy nok virkningsgrad på kun gass, men det brukes som ett tilskudd til benis/diesel.

Gutta her inne driver ikke med motorer da. Dette er jo mere lek og morro for folk her inne enda.
Sitat av 1UP Vis innlegg
Skjønner ikke helt greia. Hvorfor bruke masse strøm på å spalte vann til hydrogen og oksygen for så å bruke det i en brenselsmotor, når du bare kan bytte ut motoren med en elektrisk motor, og bruke strømmen på den istedet?
Vis hele sitatet...

Hei!
er et veldig omtalt emne på nettet om akkurat det du sier her

Greia er at man kutter ned på bensintilførslen, og bytter ut noe av den bensinen med hydrogengass.

Prinsippet går ut på at jo mer effektiv forbrenning av et stoff du har, jo færre liter per mil trenger du, og hydrogengass er bevist at forbrenne bensin mye mer effetkivt enn ved bare oksygen tilstede, og du vil dermed få flere liter per mil, og du vil få et mye renere utslipp

Håper du skjønte noe av det jeg skrev, har ikke sovet på 2 døgn, så er rimelig brainwashed for the moment :P
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som har et eneste bevis, eller i det minste noen tanker om hvorfor dette er påstått å forbedre drivstoff effektiviteten?
Har lite tro på at det er fordi det bruker mindre energi enn det gir ut (da hadde vi vel stått på randen av noe større enn en kjeller full av farrisflasker?)
Forbedrer det brennstoff/luft forholdet, øker det effektiviteten i form av mindre varmetap eller hva skjer?

Hadde satt stor pris på om noen tok seg tiden til å forklare dette om dere kan...
Sitat av Lasse94 Vis innlegg
Hei!
er et veldig omtalt emne på nettet om akkurat det du sier her

Greia er at man kutter ned på bensintilførslen, og bytter ut noe av den bensinen med hydrogengass.

Prinsippet går ut på at jo mer effektiv forbrenning av et stoff du har, jo færre liter per mil trenger du, og hydrogengass er bevist at forbrenne bensin mye mer effetkivt enn ved bare oksygen tilstede, og du vil dermed få flere liter per mil, og du vil få et mye renere utslipp

Håper du skjønte noe av det jeg skrev, har ikke sovet på 2 døgn, så er rimelig brainwashed for the moment :P
Vis hele sitatet...
dette blir helt feil. når man først spalter vann med en virknigsgrad på rundt 99%(som er veldig bra), for så å brenne den i en forbrenningsmotor med mye dårligere virkningsgrad enn elektromotorer så er det liten vits. elektromotorer har gjerne over 90% virkningsgrad, men forbrenningsmotorer har rundt 20%. ja, man bruker mindre bensin når man brenner mer hydrogen (som er en selvfølge), men ikke noe mer en det.

så det er bedre å bruke strømmen i en elektromotor enn å spalte hydrogen. med mindre bruker hydrogenet som en energibærer, men tviler på at det var det du mente. for da pleier man å bruke gassen i brenselsceller, med virkingsgrad på godt over 90% der og, og da har man ikke en forbrenningsmotor i tillegg


og til TS, klarer du å få reaksjonen til å gå andre veien? altså å få strøm utav gassen igjen?
Sist endret av Ferner-Jensen; 23. juni 2011 kl. 23:05.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
og til TS, klarer du å få reaksjonen til å gå andre veien? altså å få strøm utav gassen igjen?
Vis hele sitatet...
Da trenger man en brenselscelle, som du nevner Har ikke gått i innkjøp av det, i tillegg til at man da må klare å adskille hydrogenet og oksygenet, før man fører det inn i brenselcellen. Men med drycellene til de fleste, og de jeg lager, så kommer hydrogenet og oksygenet opp sammen.

En ting å tenke på når man driver å snakker om hydrogen som energibærer, og om det lønner seg er at:
Å fylle på gass i en bil/tank tar bare noen få sekunder/minutter, men å lade en elektrisk bil tar gjerne flere timer. Om man for eksempel kan ha noen stasjoner, hvor man har noen store bokser som spalter vann ved hjelp av solenergi fra solceller. Også kan man bare kjøre innom å fylle opp tanken på noen sekunder, og kjøre videre!

Jeg har dessverre vært veldig opptatt i det siste, men skal nok starte opp igjen med hydrogenceller snart Har masse ideer som skal lages og prøves ut!
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Da trenger man en brenselscelle, som du nevner Har ikke gått i innkjøp av det, i tillegg til at man da må klare å adskille hydrogenet og oksygenet, før man fører det inn i brenselcellen. Men med drycellene til de fleste, og de jeg lager, så kommer hydrogenet og oksygenet opp sammen.

En ting å tenke på når man driver å snakker om hydrogen som energibærer, og om det lønner seg er at:
Å fylle på gass i en bil/tank tar bare noen få sekunder/minutter, men å lade en elektrisk bil tar gjerne flere timer. Om man for eksempel kan ha noen stasjoner, hvor man har noen store bokser som spalter vann ved hjelp av solenergi fra solceller. Også kan man bare kjøre innom å fylle opp tanken på noen sekunder, og kjøre videre!

Jeg har dessverre vært veldig opptatt i det siste, men skal nok starte opp igjen med hydrogenceller snart Har masse ideer som skal lages og prøves ut!
Vis hele sitatet...
jeg hadde et fag som het Energilab i fjor, da gikk prosessen begge veier, og gassene ble lagret i hver sin tank. men dette var dog en brenselscelle. strømmen kom fra solceller i tillegg, for å vise hvordan feks fremtidige fyllestasjoner kan fungere. har jo hatt om hydrogen som energibærer, men det er noe helt annet enn å brenne hydrogen sammen med bensinen :P
▼ ... noen uker senere ... ▼
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Lite aktivitet gutter?
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Lite aktivitet gutter?
Vis hele sitatet...
Lite som skjer nå for tiden, ihvertfall hos meg :P Sveiser litt innimellom også har jeg måttet bytte lim på ene slangenippelen.
Blir vel mer utover høst og vinteren tror jeg.

Noe jeg har merket er at vanntanken / reservoir har fått en rød farge der det har vært elektrolytt selv om elektrolytten/vannet ikke er rødt og grumsete.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei har tenkt å lage en dry cell men trenger noen tynne pakninger jeg kan skjære ut selv takker for alle svar (:
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Jeg har brukt slik gummiduk i noen av cellene mine: http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Mo...rig/Gummiduk1/
Fungerer utmerket
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Finn deg noe gummi matter, skjer ut.
Altså ikke bilgulv-matter, men mer industriell type.

edit: Der var Thoryllo før meg ja, men den skal vere fin.
Det samme med klingerseal, vil tro den er bra til dette!
Sist endret av Ignifer; 16. oktober 2011 kl. 21:35.
og foresten thoryllo kan du lege ut noen nye vids på you tube om hho syntes de andre hho filmene var veldig underholdene
Vi begynte med hydrogenspalting på skolen i dag. Jeg viste ikke at det funket å kjøre hydrogenet motsatt inn i cellen igjen og få ut strøm. Helt genialt konsept

Mvh
KF
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av pyrotec Vis innlegg
og foresten thoryllo kan du lege ut noen nye vids på you tube om hho syntes de andre hho filmene var veldig underholdene
Vis hele sitatet...
Hyggelig å høre
Noe spessielt du ønsker å se? Har ikke gjort noen endringer på cellen siden sist video desverre, på grunn av liten tid til slike prosjekter det siste året. Men har utstyret stående i kjelleren, så kan mekke en liten filmsnutt, om det er noe spessielt du vil at jeg skal filme.
om dry cells hade vært fint på grunn av at jeg lager en nå og er den første jeg lager.
trenger og vite litt mer om dem. men alt av hho er underholdene.
Kan kansje laste opp en Dry cell video snart, får se.
hadde noen giddet å filmet en liten snutt hvor de tar HHO gassen inn i en celle igjen? Veldig spennende og jeg har ikke noe celle selv
Sitat av KapteinFredrik Vis innlegg
hadde noen giddet å filmet en liten snutt hvor de tar HHO gassen inn i en celle igjen? Veldig spennende og jeg har ikke noe celle selv
Vis hele sitatet...
Tror nok ikke det fungerer med en drycell.. tror du må ha en forbrenningscelle for at det skal fungere

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ell_NO.svg.png
Der har du en brenselcelle. Har nok ikke noe slikt i en vanlig drycell.. I en drycell har du vel bare vann inn og gass ut i motsetning til forbrenningscellen der du har hydrogen inn + membran som slipper inn H+ og sender e- via ledning

og på andre siden av membranen luft inn og vann ut.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Yee Da har jeg offisielt fyrt opp HHO anlegget igjenn etter en lengre pause. Litt for mye elektrolytt, men største produksjonen jeg har hatt på lenge Måtte jo prøve å sveise litt, som resulterte i en røykvarsler som gikk amok. Brukte bare springvann nå så kan forvente litt dritt nedi cella, men skal få kjøpt destillert vann snarest.

Er det egentlig noen freaks som er mer eller mindre aktiv innen HHO for tiden?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Om du kjøper deg kullfilter trur jeg du slipper å kjøpe destilert vann.
Du mener att du smaltet litt metall vel, ikke sveiset?
Mange sier att dem sveiser med HHO oppsettet sitt, men har aldri sett noen gjøre det.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Om du kjøper deg kullfilter trur jeg du slipper å kjøpe destilert vann.
Du mener att du smaltet litt metall vel, ikke sveiset?
Mange sier att dem sveiser med HHO oppsettet sitt, men har aldri sett noen gjøre det.
Vis hele sitatet...
Litt usikker på hva jeg skal si, men ifølge wikipedia betyr sveising at man sammenføyer 2 materialet ved smelting. For meg blir smelting litt som lodding. Sveising ser mer ut som stjerneskudd, der materialet smelter i det øyeblikket "strålen" treffer materialet og det spres gnister.

Når jeg bruker HHO oppsettet, skjærer jeg gjennom metallplater lett og det spruter gnister overalt, derfor brukte jeg ordet "sveising" Mulig jeg ikke har rett, men synes sveising forklarer det bedre enn smelting
Sist endret av fotonewbie; 22. november 2011 kl. 17:37.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sveising er å samenføye to stoffer ved å la dem smelte sammen.
Ved lodding smelter bare tilsettet.
Når du får stjerneskudd når det smelter er det for att metallet oksyderer FORT.
Derfor bruker man en flamme med overskudd av acetylen ved lodding eller gass-sveising.
Å få til en fin sveis med knallgass vil jeg si er så og si umulig.
Men dette er jo bare detaljer da.

Morro att cella du funker bra!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Men noen som vet om en billig løsning til tilbakelags ventil for HHO?
liker ikke helt vann lås opplegget. :/
Hva er galt med vannlås? Det fungerer jo ypperlig!
liker ikke det med den luft lomma som blir liggende igjen som kan spennge
Sist endret av knivibaguet; 22. januar 2012 kl. 22:59.
Sitat av knivibaguet Vis innlegg
liker ikke det med den luft lomma som blir liggende igjen som kan spennge
Vis hele sitatet...
Fyll helt opp med vann, så er det ingen luftlomme.
men fyller jeg helt opp med vann vill vannet bli dyttet ut av torch tuppen
Ikke hvis du har en rør. Om det du har i røret blir antent, så blir det nok bare flamme, ingen eksplosjon. Snakker egne erfaringer.
Sitat av knivibaguet Vis innlegg
Men noen som vet om en billig løsning til tilbakelags ventil for HHO?
liker ikke helt vann lås opplegget. :/
Vis hele sitatet...
Hva vil billig si
Jeg har ihvertfall 2 sånnere http://www.ebay.com/itm/Hydrogen-Gen...ht_1090wt_1270
som er koblet i serie. Funker hver gang og flashbacken har aldri gått forbi så kan i teorien holde med en, selv om jeg liker å være dobbelt sikret

Det som sinken sa kan også fungere

forresten: Jeg sliter med lekasje! Har prøvd alle slags typer lynlim og gjengetape, men etter ei uke eller to har det etset seg gjennom. Noen som vet om f.eks. sånn silikonlignende masse som man tetter dusjen med, om det holder?
Sist endret av fotonewbie; 24. januar 2012 kl. 16:36.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hvor har du lekasje?

Ring tess og si hva du skal tette, og hvilket medium det er snakk om, så finner dem no for deg..
LockTite har helt sikkert noe som funker her..
Det er ikke tett nok mellom gjengene til slangeniplene og selve cella + tanken. Så må få skaffet noe som funker på plast (begge parter er plast) og som tåler NaOH. Skal ta kontakt med tess og locklite