Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5761 1421301
Sitat av First-Price Vis innlegg
hørte jeg riktig? intil 21 år :/
Vis hele sitatet...
for en gangs skyld tror jeg ikke vi trenger være redde for at vedkommende noen sinne vil komme ut igjen. her blir det forvaring livet ut

noe annet ville stride mot 4 mill nordmenns rettsoppfatning
Sist endret av skukketrure; 23. juli 2011 kl. 09:14.
Ble det nevnt forvaring? Fikk ikke med meg det jeg ...?

Eller er kanskje forvaring en domsavsigelse og ikke del av en siktelse?
Sist endret av noy; 23. juli 2011 kl. 09:16.
Sitat av noy Vis innlegg
Ble det nevnt forvaring? Fikk ikke med meg det jeg ...?

Eller er kanskje forvaring en domsavsigelse og ikke del av en siktelse?
Vis hele sitatet...
Ikke noe nytt egentlig...
Sitat av skukketrure Vis innlegg
for en gangs skyld tror jeg ikke vi trenger være redde for at vedkommende noen sinne vil komme ut igjen. her blir det forvaring livet ut

noe annet ville stride mot 4 mill nordmenns rettsoppfatning
Vis hele sitatet...
Det verste er jo at han blir å leve som en gud der inne. Får servert frokost, middag og kveldsmat. TV på cella, varmt rom, mjuk seng, aktiviteter å drive med etter middag. Kanskje han får ha PS3 der til og med.

Til tross for at han vil mangle friheten sin, så kommer han til å ha det svært godt i fengselet.

Er det ikke fint å tenke på? : )

....

Håper bare noen i fengselet gjør hele norge en tjeneste og dreper jæveln.
Alt folk snakker om "riktig parti" osv er en SKAM. SKAM DEG.
Nå brekreftet 84 døde på Utøya. vg.no
Sitat av Kunitsyn Vis innlegg
Synes igrunn det er synd det ikke var en muslim eller utlending som utførte angrepene, for da ville FRP ha vunnet neste valg. For å se det på saken i gåseøyne, så gikk han hvertfall etter rett parti å angripe, men selvfølgelig tragisk uansett.

Men dette sier litt om for en hodeløs politikk AP driver med, spesielt når det får en mann til å begå slike syke ting.
Vis hele sitatet...
Er du kameraten hans eller? Du kan ikke skrive ting som det der, "han gikk etter rett parti". Alle partier vil folk godt i bunn og grunn, at folk velger å gå til ekstremisme har ikke partier noe ansvar for. Man må ha respekt for at andre tror på noe annet enn en selv, ellers er man utrolig trangsynt - det er første steg til demokrati.
Sitat av noy Vis innlegg
Øh, ingen forvaring i siktelsen? Er dette et krav påtalemyndigheten kommer med i ettertid?

Svarte, kan man meie ned 84 barn og unge med kaldt blod (da er ikke de 7 på regjeringskvartalet, antatt voksne, tatt med) uten at det foreligger et krav om forvaring i siktelsen??
Vis hele sitatet...
Det kommer ingen krav om straff i siktelsen, dette blir ikke fastsatt før etter en rettsak. Forvaring kan så vidt jeg vet idømmes i alvorligere saker, uavhengig av hva maksstraffen normalt er.

Når en tidsbestemt straff ikke anses tilstrekkelig til å verne samfunnet, kan forvaring i anstalt under kriminalomsorgen idømmes i stedet for fengselsstraff når vilkårene i nr. 1 eller nr. 2 er oppfylt:
1.
Lovbryteren finnes skyldig i å ha begått eller forsøkt å begå en alvorlig voldsforbrytelse, seksualforbrytelse, frihetsberøvelse, ildspåsettelse eller en annen alvorlig forbrytelse som krenket andres liv, helse eller frihet, eller utsatte disse rettsgodene for fare. I tillegg må det antas å være en nærliggende fare for at lovbryteren på nytt vil begå en slik forbrytelse. Ved farevurderingen skal det legges vekt på den begåtte forbrytelsen eller forsøket sammenholdt særlig med lovbryterens atferd og sosiale og personlige funksjonsevne. Det skal særlig legges vekt på om lovbryteren tidligere har begått eller forsøkt å begå en forbrytelse som nevnt i første punktum.
2.
Lovbryteren finnes nå skyldig i å ha begått eller forsøkt å begå en mindre alvorlig forbrytelse av samme art som nevnt i nr. 1, og har tidligere begått eller forsøkt å begå en forbrytelse som nevnt der. I tillegg må det antas å være en nær sammenheng mellom den tidligere og den nå begåtte forbrytelsen, og faren for tilbakefall til en ny forbrytelse som nevnt i nr. 1 må antas å være særlig nærliggende.
Vis hele sitatet...
Kilde
Sitat av kummi90 Vis innlegg
Unnskyld? Hvordan mener du AP FIKK denne mannen til og gjøre noe som helst? Denne mannen var jo klart sinnsyk, og hadde gjort disse handlingene uavhengig av hva AP, eller vilket som helst annet parti hadde gjort!
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt om jeg er enig med deg der. Han er jo en uttalt anti-islamist og sionist, så jeg kan absolutt forestille meg han anser AP som de "skyldige" i å ha gitt islam et fotfeste i Norge og derav må ta sin straff. Og at AUF'ere er de kommende politikerne som skal videreføre arven fra Ap, eller noe i den dur. Eller bare en ekstra "straff" for Ap. Var jo ytterst praktisk terrormessig sett, at de var samlet på en usikret øy utenfor allfarvei akkurat denne helgen.
samfunnsukritisk
JunkieXL's Avatar
Men det henger jo fortsatt ikke på greip at han overlevde. Når man først utfører noe så sykt, så har men vel ikke planlagt å bli tatt i live?
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Hadde du hatt en bolle med drops stående på bordet og du viste at noen av dropsene var giftige. Hadde du spist og satset på at du ikke spiste noen av dem giftige eller hadde du kaster helle bollen?
Vis hele sitatet...
Du mener vi må ta de samme moralske hensyn ovenfor drops som ovenfor mennesker? Vel vel, nå viste det seg at mannen var norsk, så kan du vennligst følge ditt eget prinsipp og pelle deg ut av landet?

Sitat av grandiz Vis innlegg
Akkurat det jeg mener. Norge gjør faen ikke en dritt, enten fordi det er umoralsk, i strid med grunnloven, regler som strider med regler andre land har, fordi folk blir hengt når dem ankommer hjemlandet, politisk ukorrekt, fordi det er fascistisk eller rasistisk, prinsipper og dritt og møkk.

Bare vent, hvis disse gjerningspersonene blir tatt i live, så soner dem her. Man kan jo faen ikke sende dem hjem pga regler, moral og annet dritt. Hadde jeg ledet landet, skulle dem ha blitt pint ihjæl resten av sitt liv, ute offentlig, i kongeriket Norge, i hovedstaden Oslo. Dem skulle fått rottedritt til lønsj, og kloakken som drikke. Skarpe nåler skulle vært skrapa nedover øyeeplet og på kukkhuet. Helt til dem dør.


Så får folk si at jeg er like ille som terroristene, med en slik tankegang. Piss meg isåfall i øret, godtroende jævla sopphuer!
Vis hele sitatet...
Her også. Det viste seg at gjerningsmannen var en rasistisk møkkamann som deg selv. Jeg foreslår at vi følger generaliseringen du forfekter og driter i grunnloven og andre regler og kaster deg på hodet ut av landet. Jeg regner med at du går frivillig, ettersom du er for denne praksisen?
Sitat av JunkieXL Vis innlegg
Men det henger jo fortsatt ikke på greip at han overlevde. Når man først utfører noe så sykt, så har men vel ikke planlagt å bli tatt i live?
Vis hele sitatet...
Hadde det vært meg så hadde jeg spart den siste kula til meg selv. For min del synes jeg han kan slippes fri midt i Oslo sentrum og gjøres sånn at man kan gjøre hva man vil mot han lovlig.
Heh? Blir ikke forvaring fastsatt før etter en rettsak? Må ikke påtalemyndigheten framlegge en begjæring om forvaring til retten elns. eller er jeg blitt skikkelig stuptrøtt nå? Kan retten fastsette forvaring uten en begjæring?

Fyren bomba jo regjeringskvartalet og deretter dro han og drepte med kaldt blod [COLOR="Red"]84[/COLOR] barn og unge/ungdom? Eh, ikke vet jeg, men kan det egentlig bli mer alvorlig enn dette da
Sitat av noy Vis innlegg
Heh? Blir ikke forvaring fastsatt før etter en rettsak? Må ikke påtalemyndigheten framlegge en begjæring om forvaring til retten elns. eller er jeg blitt skikkelig stuptrøtt nå? Kan retten fastsette forvaring uten en begjæring?
Vis hele sitatet...
Du blander sammen med varetekt.
samfunnsukritisk
JunkieXL's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Du mener vi må ta de samme moralske hensyn ovenfor drops som ovenfor mennesker? Vel vel, nå viste det seg at mannen var norsk, så kan du vennligst følge ditt eget prinsipp og pelle deg ut av landet?
Vis hele sitatet...
Er det lov å slenge på ett lite "eid"?
Sitat av Provo Vis innlegg
Du blander sammen med varetekt.
Vis hele sitatet...
Øh, tvilsomt, men kan hende jeg blander sammen med forlengelse av forvaring? Når det en gang ble kalt sikring så var det slik at påtalemyndigheten måtte fremlegge det i siktelseskravet, mener jeg ...
Sitat av JunkieXL Vis innlegg
Men det henger jo fortsatt ikke på greip at han overlevde. Når man først utfører noe så sykt, så har men vel ikke planlagt å bli tatt i live?
Vis hele sitatet...
Han var ikke tøff nok til det. Og er glad for at polisen fikk tatt han i live, så de kan virkelig lære av hvordan sånne tenker.
Sitat av noy Vis innlegg
Øh, tvilsomt, men kan hende jeg blander sammen med forlengelse av forvaring? Når det en gang ble kalt sikring så var det slik at påtalemyndigheten måtte fremlegge det i siktelseskravet, mener jeg ...
Vis hele sitatet...
Nei. Politiet begjærer varetekstfengsling. Domstolene kan dømme han til forvaring. Påtalemyndighet kan fremlegge krav om forvaring, men det blir i rettsaken.
Sist endret av reklame; 23. juli 2011 kl. 09:57.
Sitat av Jotun Vis innlegg
Vet ikke helt om jeg er enig med deg der. Han er jo en uttalt anti-islamist og sionist, så jeg kan absolutt forestille meg han anser AP som de "skyldige" i å ha gitt islam et fotfeste i Norge og derav må ta sin straff. Og at AUF'ere er de kommende politikerne som skal videreføre arven fra Ap, eller noe i den dur. Eller bare en ekstra "straff" for Ap. Var jo ytterst praktisk terrormessig sett, at de var samlet på en usikret øy utenfor allfarvei akkurat denne helgen.
Vis hele sitatet...
Det blir fortsatt feil og skylde på et helt parti. For meg er det ihvertfall ikke et eneste fnugg av tvil om at dette hadde skjedd. Han sto helt klart imot AP sin politikk (fler partier og), men denne mannens hat hadde utvilsomt resultert i noe sånn som dette, før eller siden.
Hva kommer til å stå på rullebladet hans egentlig? ;>
Han var ikke tøff nok til det. Og er glad for at polisen fikk tatt han i live, så de kan virkelig lære av hvordan sånne tenker.
Vis hele sitatet...
Ren synsing fra min side:

Gjerningsmannen er en psykopatisk narsissist med ekstreme sionistiske ideer.
Facebook og twitter kontoen hans virker veldig planlagte og gjennomtenkte for og skape debatt, etter hva jeg har forstått(mulig jeg tar feil) ble han tatt uten spesiell motstand og dette viser at han ville overleve sine ugjerninger for og få mest mulig oppmerksomhet.

edit : Personlig synes jeg det er veldig synd at han ble tatt i live, for det er utvilsomt hva han ville.
Sist endret av danseku; 23. juli 2011 kl. 10:12.
Det er helt fantastisk hvordan enkelte, både her på nFF, på Facebook, og andre nettfora og lignende, kan uttale seg med så rasistiske meninger uten at de vet noe som helst. Jeg er helt enig i det Provo sier her: De som mener at riktig praksis er å kaste ut alle med samme bakgrunn som gjerningsmannen bør komme seg ut av landet; rasistiske nordmenn. Må ærlig si jeg skammer meg av å være nordmann når så mange av dere der ute holder på slik som dere gjør.

Vil gjerne benytte dette innlegget til å sitere noe slashdot skrev for 2 år siden når det kom til straff her i Norge, dette fordi det stadig opprettes hat-grupper på facebook, og ellers ytringer rundt om mot Anders B. Breivik hvor den enkelte vil se denne mannen dø; det vil ikke løse noe for noen i denne saken.


Sitat av slashdot Vis innlegg
Spørsmålet en bør stille seg er jo kva som er føremålet med straffa:
  • Hevn?
  • Beskytte samfunnet?
  • Forebygge/avskrekke?
Norsk strafferett bygger på dei to siste punkta, og ikkje på hevn. Straffa skal beskytte samfunnet, og forebygge/avskrekke kriminalitet. I tillegg skal det så klart oppfattast som ei straff.

Problemet ved å innføre hevnmotiv som del av straffa er at det blir nettopp det - hevn. På kva måte tenar det samfunnet? Det gjer ikkje det i heile teke. Tvert imot får ein utgifter til hjelpemiddel til ein blind person ekstra, ein får mindre skatteinntekter på grunn av ein person mindre i jobb og meir...

Eg er rimelig glad for at hevnmotivet er ute av norsk strafferett, og eg ser heilt ærleg ingen grunn til å ta det inn igjen, all den tid kriminalitet av denne typen stortsett blir utført i affekt. Eg trur ikkje på at det ville hatt større avskrekkande virkning. For om det hadde hatt større avskrekkande virkning, kvifor ser ein denne typen saker i Iran, men ikkje i Noreg? Så nei takk til bestialsk straff! Nei takk til hevnmotiv som faktor i straffeutmålinga! Det tener ingen, og ein øydelegg liva til folk med det!
Vis hele sitatet...
Ja, vi har livstid satt til 21 år, men hvordan vil et menneske være etter dette? 21 år vil ødelegge de fleste mer enn de allerede er. Dette er helt klart et menneske som lider av psykiske problemer, men å sperre han inne i flere tiår vil ikke gjøre han til et bedre menneske. Jeg vil også ta med et av Frk.Julie fra samme debatt.


Sitat av Frk.Julie Vis innlegg
[COLOR="Red"]"An eye for an eye makes the whole world blind"[/COLOR]

Vi kan straffe og fordømme i det uendelige, og lete etter rettferdighet. Men sannheten er at rettferdigheten i mange av slike saker vil vi aldri finne.

Jeg er imot livsvarig fengsel, likeså er jeg imot dødsstraff.

For meg er et menneske et menneske, og har de samme rettighetene som alle andre. Menneskerettigheter er ikke et privilegium, men nettopp det det ordet tilsier, en RETT.

Kanskje noen mener at dette er mennesker som ikke fortjener denne retten. Men skal en mindre gruppe mennesker virkelig sitte og bestemme over en persons liv i så stor grad? Og skal en slik gruppe mennesker untas fra loven, og gis retten til og frata et annet menneske grunleggende menneskerettigheter?

Vi kan fortsette en sirkel av vold og hevn i det uendelige, og enda vil vi ha flere som har noe usagt, og noe ugjort. En tragedie gir ikke et offer rett til og skape en ny tragedie. Et annet menneskes handlinger gir ikke et offer av denne handlingen retten til og gjøre enda flere mennesker til offer. For det er det eneste vi får, til syvende og sist. Flere offer.

Så la oss vise at vi faktisk kan beholde verdigheten til norsk rettssystem, og gjøre ting på riktig måte. Selv om den andre siden spiller et skittent spill.
Vis hele sitatet...
Det viktigste nå er å få vite hva som ligger bak det som er gjort, og finne ut om samme person står bak begge tragediene. Deretter ta vedkommende gjennom et rettsystem for å hjelpe med de psykiske problemene. En hevnaksjon vil i verste scenario gjøre Anders til en martyr. Noe jeg håper dere, mine medborgere, ser på som en mer negativ vending i denne saken.

Martyr (fra gresk μάρτυς, 'vitne') er en person som gir sitt liv for sin religiøse tro eller for en spesiell sak.
Vis hele sitatet...
Jeg vil bare påpeke at jeg har full medfølelse for de pårørende, for det er en utrolig tragedie det som har skjedd. Jeg håper bare vi kan stå sammen og se fremover og ikke minst bygge opp den delen av vår nasjon som er brutt ned; byen som er ødelagt, menneskene som har mistet noen, og for de som har mistet sin / aldri har hatt tillit til våre medmennesker; uansett kjønn, politisk eller religiøst ståsted, eller rase.
Sist endret av waf; 23. juli 2011 kl. 10:20.
Minst 84 døde på Utøya. Hvordan klarte han å drepe så mange? Hadde han ikke bare en revolver da?
Ridder av 1. klasse
Sitat av Catchy Vis innlegg
Minst 84 døde på Utøya. Hvordan klarte han å drepe så mange? Hadde han ikke bare en revolver da?
Vis hele sitatet...
automatvåpen, hagle og pistol, og antagelig noen bomber og granater
Han hadde vel en glock og en rifle, også et automatvåpen. Av det jeg har hørt. står på fox news at han henrettet de som lå på bakken med hagle.

Fatter bare ikke hvordan det går ann å være så kald...
att han lot seg fakke i live er vel bare ett triks for og tyne det Norske folk enda mer, da vi må bruke tid og penger på og holde han i fengsel.


passende straff for han derre syko`n ville vært en celle på 3x3x3m og betong seng betong stol og bare ei renne i gølvet til drit og piss. For så og plassere han inni der og gi han en daglig injekson av heroin eller lignende, for så og fr ta mannen heroinet sitt på uregelmessig basis og la abstinensene rive han i fille biter, om hn overlever abstinensene så er det bare og pøse på med heroin e.l igjen...


men 21 år med forvaring i Norskt fengsel er jo ikke straff, han får mat og drikke, varmt rom seng og sove i også kan han sikkert ta en form for utdanning der inne også.... yess la oss skolere en idiot som har drept over 80 uskyldige mennesker, uten og bry seg nevneverdig...
Jeg er helt enig i at dette ikke er et politisk spørsmål. Men hvis man skal dra politikk inn i dette, så har ABB blant annet skrevet følgende på document.no:

‎"Jeg har selv jobbet flere år for FrP og kan garantere deg at FrP hadde hatt mindre enn 10% oppslutning om de ikke hadde valgt Vienna School of Thought som ideologisk grunnlag."

"Jeg anbefaller alle også på det sterkeste å utvide Facebook nettverkene deres, bruk den daglige kvoten på 50 invitasjoner til å knytte kontakter med Briter, Franskemenn, Svensker etc. Bli med i grupper som SIOE - Stop Islamisation of Europe, Against multiculturalism, bli med i FrP om ikke annet"

"Jeg er nok mye nyere i gamet enn ham da jeg kun har vært politisk aktiv i 13 år. Jeg er førstegenerasjonsdhimmi (generasjon y). Jeg var aktiv Oslo FrP/FpU i de første 6-7 år (i den kulturkonservative + laissez faire kapitalistiske/liberalisti​ske campen) og bidro til FrPs suksess før jeg stoppet. Jeg følte det da var viktigere å bidra til å utvikle/markedsføre politiske doktriner i utlandet spesielt Britiske, Tyske, Franske, Amerikanske). Jeg drev forretninger noen år mens jeg studerte og tjente noen mill slik at jeg kunne finansiere en inntektsløs politisk aktiv tilværelse. Jeg bruker nå disse midlene til å kunne jobbe fulltid med å videreutvikle/markedsføre Viennaskolen (Vienna school of thought) som Fjordman, Bat Yeor, Spencer + mange andre allerede har bidratt så mye till. De siste tre år har jeg jobbet fulltid med et kulturkonservativt verk som vil bidra til å videreutvikle/markedsføre disse politiske doktrinene ytterligere."

Jeg finner det interessant at han var så pragmatisk at han støttet Frp. Jeg hadde snarere ventet at han tilhørte en fløy enda lengre ut på høyresiden, og at han anså Frp som alt for lite "direkte". Man skulle heller kunne vente Hvit Valgallianse eller lignende. Jeg finner det skremmende at han ikke fremstår enda mer ekstrem enn hva han gjør.

Jeg finner også dette innlegget interessant:

"http://www.dagbladet.no/20​09/11/29/nyheter/utenriks/​russland/terror/togulykke/​9247105/

Jeg forstår ikke hvorfor dagbladet nevner høyreekstreme og nasjonalsosialister? Jeg har aldri noensinne hørt om et høyreekstremt eller NS terrorangrep av betydning på Europeisk jord. Dette høres ut som kulturmarxistisk ønsketenkning. "

Kan et mulig motiv være at han ønsket å ta i bruk de samme virkemidler som fienden hans? Han var åpenbart sterkt imot et multikulturelt samfunn, og mente at et ideelt samfunn er mest mulig homogent. Han referer også lange lister med samfunn hvor antall muslimer har økt kraftig over tid. Kom kanskje angrepet ikke fordi at vi er medvirkende i Afghanistan o.l., som først antatt, men snarere det diametralt motsatte; altså på grunn av vår imøtekommende holdning og posisjon i f.eks. Palestinaspørsmålet og i forhold til innvandring?
Nrk sa visst at handlingene hans gikk innenfor terror, nok til å gi han livstid. Så blir nok ikke en ''typisk'' norsk straff.
Sitat av tribalgoth Vis innlegg


men 21 år med forvaring i Norskt fengsel er jo ikke straff, han får mat og drikke, varmt rom seng og sove i også kan han sikkert ta en form for utdanning der inne også.... yess la oss skolere en idiot som har drept over 80 uskyldige mennesker, uten og bry seg nevneverdig...
Vis hele sitatet...
kan love deg at når han har sotte i fengsel i 50+ år med samme rutine vær dag er han mest sansynlig mer psykotisk enn han er i dag.
Hvilken syk jævel er det som er så fucked i hodet at han rent mentalt klarer å skyte 84 barn??????
Sitat av evvedevve Vis innlegg
Hvilken syk jævel er det som er så fucked i hodet at han rent mentalt klarer å skyte 84 barn??????
Vis hele sitatet...
Det er en syk mann han er så sinnsyk at det er helt sinnsykt, samt helt sykt totalt uforståelig!
Er det garantert Breivik?
http://www.dagbladet.no/2011/07/23/n...toya/17423467/

Ifølge denne artikkelen er han bare mistenkt.
Det kan vel argumenteres for at deler av litteraturen han referer til, samt hans involvering i frimurerordenen, kan tilsi at han så på seg selv som forhøyet i forhold til de fleste andre mennesker. Og da er naturligvis terskelen for å drepe en helt annen. Men det blir utrolig spennende å få et bedre innblikk i hvordan dette har kunnet skje.

Det er rimelig åpenbart at han følte seg politisk marginalisert, men hvordan man går fra det til de ekstreme handlinger fra i går er relativt uforståelig.
Sitat av FlipWare Vis innlegg
Er det garantert Breivik?
http://www.dagbladet.no/2011/07/23/n...toya/17423467/

Ifølge denne artikkelen er han bare mistenkt.
Vis hele sitatet...
Yepp det er garantert han! Jeg har et bilde hvor han står og reloader eller hva han gjør for så og gjøre seg klar til å drepe et forsvarsløst menneske nedi vannet Faen det er så sykt tragisk og trist!
Sitat av weedsm0ker Vis innlegg
Yepp det er garantert han! Jeg har et bilde hvor han står og reloader eller hva han gjør for så og gjøre seg klar til å drepe et forsvarsløst menneske nedi vannet Faen det er så sykt tragisk og trist!
Vis hele sitatet...
Så på VG nå at han er siktet.
Sitat av FlipWare Vis innlegg
Er det garantert Breivik?
http://www.dagbladet.no/2011/07/23/n...toya/17423467/

Ifølge denne artikkelen er han bare mistenkt.
Vis hele sitatet...
Han ble pågrepet ute på øya i politiuniform og med våpen++. Så at han er skyldig for det som skjedde på Utøya er det vel liten tvil om, og når det gjelder bombingen er tydeligvis også politiet sikre nok til at de går ut med dette som en tydelig og klar teori.
Noen som vet noe om responstiden til innsatsgruppen? Håper de var på plass kjapt..
Sitat av FlipWare Vis innlegg
Så på VG nå at han er siktet.
Vis hele sitatet...
Ja jeg så det jeg også. Kjempe greier at vi får det søpplet bort i fra gatene.
Sitat av zen1 Vis innlegg
Noen som vet noe om responstiden til innsatsgruppen? Håper de var på plass kjapt..
Vis hele sitatet...

De kom over med Helikopter tror jeg, men tok lang tid pga været. De kunne ikke komme med engang. Det hørte jeg hvertfall på NRK i går kveld. Men kan hende det bare var film teamet de snakka om, men var hvertfall noe delay i politiet.
Kom over en liten video nå. Vet ikke hvem som har filmet, men det er filmet i går, rundt ettermiddagen på dagslyset og dømme.

Er grove bilder, men en av de få usensurerte jeg har sett.
Helt grusomt..

http://www.liveleak.com/view?i=8fd_1311395602

Er forøvrig samme stedet som bildet er tatt, hvor det er en person som "trygler" i vannkanten, og gjerningsmannen sikter på denne personen.
Sist endret av Mussgaas; 23. juli 2011 kl. 10:50.
Sitat av zen1 Vis innlegg
Noen som vet noe om responstiden til innsatsgruppen? Håper de var på plass kjapt..
Vis hele sitatet...
2 timer sier cnn.

Det var jo helikopter med kamera som kom først til øya.. politi kom 30 min etter pressen eller noe?


Det er kanskje ikke tiden for å kritisere politiet, men må si jeg er lite imponert sånn det ser ut nå.
Sist endret av birrho; 23. juli 2011 kl. 10:51.
han skal ha vært aktiv på en nettside som het noe i retning "islamdokuments.no" men finner den ikke, noen som vet om den er stengt eller har jeg feil navn ?
Sitat av skukketrure Vis innlegg
han skal ha vært aktiv på en nettside som het noe i retning "islamdokuments.no" men finner den ikke, noen som vet om den er stengt eller har jeg feil navn ?
Vis hele sitatet...
document.no
Sist endret av thomasw; 23. juli 2011 kl. 10:54.
documents.no mente jeg å lese ett sted?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
men 21 år med forvaring i Norskt fengsel er jo ikke straff, han får mat og drikke, varmt rom seng og sove i også kan han sikkert ta en form for utdanning der inne også.... yess la oss skolere en idiot som har drept over 80 uskyldige mennesker, uten og bry seg nevneverdig...
Vis hele sitatet...
Eg trur du undervurderer kva frihetsberøvelse er. Ikkje kommunikasjon med omverdenen anna enn i regulerte former, ikkje samfunnsdeltakelse, ikkje frihet til å gå på butikken når en vil, ikkje frihet til å ta ferie, ikkje frihet til å snakke med dei en vil...

I tillegg vil han nok havne i ganske grei isolasjon, ettersom det er rimelig mange som sitter på lange straffer som neppe vil ha veldig mykje imot å legge på litt til for å drepe han.

Forøvrig - vi er ein rettsstat. Bør ikkje ein rettsstat vurderast etter korleis vi behandler dei som har gjort dei mest avskyelege handlingene? Og er ikkje rettsstaten det vesten kjemper for?

Sitat av skukketrure Vis innlegg
han skal ha vært aktiv på en nettside som het noe i retning "islamdokuments.no" men finner den ikke, noen som vet om den er stengt eller har jeg feil navn ?
Vis hele sitatet...
document.no
Sitat av birrho Vis innlegg
2 timer sier cnn.

Det var jo helikopter med kamera som kom først til øya.. politi kom 30 min etter pressen eller noe?


Det er kanskje ikke tiden for å kritisere politiet, men må si jeg er lite imponert sånn det ser ut nå.
Vis hele sitatet...
Nei jeg vil heller ikke kritisere Politiet.

Det hadde bare vært herlig hvis vi hadde hatt en militær spesialavdeling som kunne rykket inn på svært kort varsel når slikt skjer. Da det kom varsel om skyting burde en vært i luften etter få minutter. Det var jo en storm av henvendelser på facebook, twitter etc hvor ungene ba om hjelp da dette startet. Forferdelige greier.
Trodde et sekund at det var tidenes mest jævlige episode av Criminal Minds jeg så på, men det var bare TV 2 Nyhetskanalen

Dette, er helt og holdent forjævlig.
Sist endret av Eplegutten; 23. juli 2011 kl. 11:07.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av zen1 Vis innlegg
Det hadde bare vært herlig hvis vi hadde hatt en militær spesialavdeling som kunne rykket inn på svært kort varsel når slikt skjer. Da det kom varsel om skyting burde en vært i luften etter få minutter. Det var jo en storm av henvendelser på facebook, twitter etc hvor ungene ba om hjelp da dette startet. Forferdelige greier.
Vis hele sitatet...
For det første er det en del lovmessige problemer med det. Militæret kan ikkje brukast mot sivile, med mindre politiet ber om assistanse. Det er eit prinsipp som er komt etter at tidligare styre i det demokratiske Noreg har sett inn militære styrker mot eiga befolkning for å halde dei nede.

For det andre så må ein nødvendigvis ha oversikt over situasjonen før ein kan sende inn folk. Ellers blir det bare meir kaos.

Så med så lite kjennskap som vi har til det som skjedde så blir det umulig å kritisere innsatsen - iallefall for min del.
Sitat av zen1 Vis innlegg
Nei jeg vil heller ikke kritisere Politiet.

Det hadde bare vært herlig hvis vi hadde hatt en militær spesialavdeling som kunne rykket inn på svært kort varsel når slikt skjer. Da det kom varsel om skyting burde en vært i luften etter få minutter. Det var jo en storm av henvendelser på facebook, twitter etc hvor ungene ba om hjelp da dette startet. Forferdelige greier.
Vis hele sitatet...
Det er beredskapstroppen(Delta) vi har for slikt i Norge, og de er topptrente politimenn som har spesialisert seg på anti-terror handlinger. Desverre kan ikke helikopteret kjøre gjennom tåke, noe som gjelder alle helikopter.

Edit: Utifra det jeg har sett vil jeg tro det er pga. tåke at politiet kom senere enn planlagt. De gjorde det de kunne og har trent på.
Sist endret av ZELDUR; 23. juli 2011 kl. 11:10.
Informasjon om denne tråden: Vi har valgt å kjøre en mer passiv modereringsstil når det gjelder denne hendelsen, men nå begynner ting å gå litt over styr. Vi varsler at denne tråden kommer til å bli stengt om en dag eller to ettersom den har syltet ned i "chatting" og et evig sammensurium av ulike emner. Dere som har emner dere fortsatt ønsker å diskutere som er relatert til dette kan lage dere en egen tråd som er litt mer avgrenset til ett emne.

"Internett-detektiver": Vær snill å tenk dere om et par ganger før dere legger ut informasjon om mennesker som dere "tror" kan ha noe med denne saken å gjøre. Tro kan dere gjøre i kirken, som de sier. Dere hadde ikke likt det hvis andre la ut deres navn og på syltynnt grunnlag insinuerte at dere hadde noe med denne saken å gjøre...
Tråden er nå stengt. Dette er på ingen måte for å stoppe diskusjon om emnet eller å bedrive sensur, men for å føre til en ryddigere og mer strukturert debatt. Dere som ønsker å diskutere videre kan lage nye tråder som er mer avgrenset til et konkret emne per tråd.