Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  113 11742
Til de som drar opp innvandrer diskusjonene i tråden;
Hva er greia med at folk mener/tror at norges befolkning består av 40-50% innvandrere? Det får meg alltid til å undre om de som sier det faktisk klarer å se hele "bildet"... er dem klare over at de fleste innvandrere samler seg i bydeler eller veldig nærme byene fordi dem mest sannsynligvis vil snakke med noen som snakker det samme språket som dem selv?

Jeg mener at det som står over her muligens er det som skaper det inntrykket av at vi er for mange innvandrere? correct me if im wrong.

Det jeg har fått et lite inntrykk av er at en del av innvandrerne som bor nærme byene er slik;
Foreldre eller innvandrere over 40 år ønsker ikke å lære norsk, og få et lite innblikk i den norske tradisjonen/kulturen.
De vil helst holde seg til språket de allerede kan i et annet land, så lenge de tjener penger og lever godt.
(kan føre til vanskeligheter for barn/ungdom å lære norsk ordentlig)

Skal ærlig innrømme at jeg ser ned på innvandrere som ikke ønsker å etablere seg i norske samfunnet.
- Alle har en "liten" rassist i seg, mener nå jeg...

Dette kommer fra en andre generasjons innvandrer som gjerne skulle ønske at flere innvandrere tok intiativ til å flytte et stykke utenfor byen... (mener jeg selv har fått mer ut av det), ettersom at man omgås med flere nordmenn og at man lærer mye mer av å prøve å snakke norsk hele tiden, enn å bytte på 2 språk hver gang man omgås forskjellige mennesker.
Sitat av Malanthor Vis innlegg
..
Og husk en manns rikdom kommer på bekostning av noen andres.
..
Tenk deg om: Du har to sykehus, det ene er privatdrevet og det andre offentlig. De betjener begge nøyaktig de samme pasientene og det samme sykehuspersonalet jobber der. De drives på akkorat samme måte. Den eneste forskjellen er: og du kan sikkert gjette det: Det ene sykehuset må ha en profitt. De er ikke fornøyd med og gå i null. De vil faktisk tjene så mye som bare mulig på dette sykehuset. Den eneste måten og gjøre det på er og drive det billigere, og hvem vil det gå ut over?

...
Vær så snill og ikke snakk om kapitalisme som et godt system, seriøst. Les litt. Og ikke en møllspist gammel bok av Adam Smith. Kapitalisme handler om at de sterke utnytter de svake. Og det er et forferderlig system.
Vis hele sitatet...

Første punkt: En annen manns brød, er på ingen måte en annen mans død. Handel er ikke en null-sum spill der noen ender opp som taper, og noen som vinner. Ja, noen vil ende opp på toppen, mye rikere enn andre, men hvorfor vil de det? De stjeler ikke, de må bidra med noe konstruktivt for å komme dit, og beriker derfor også livet til andre. Du illustrerer dette som om store selskaper har stjålet kapitalen de forvalter?

Andre punkt: Denne tråden handlet om hva som kan gjøres bedre i verden, og jeg er ikke ute etter å kritisere det norske systemet, og forkaste dette i fordel for rent privat. Men eksempelet ditt er, for å brutalt ærlig, absurd. Du vinkler det slik at dette går ut over de ansatte, at de blir kuttet i lønn, eller pasientene, fordi av økonomiske grunner, vil det gå utover standarden på sykehuset. Dette er ikke tilfellet. Dersom en dyktig lege ved et privat sykehus er dårlig lønnet, vil han naturligvis ikke jobbe der, da et konkurrerende sykehus betale han det kompetansen hans er verdt. Det samme gjelder pasienter, folk stemmer med føttene.

Når jeg snakker om kapitalisme mener jeg et fritt marked, et samfunn der enkelt individer står frie til å oppfylle sin egeninteresse.

Tredje punkt: Jeg baserer ikke dette på Nasjonens Velstand av Adams Smith, og jeg har definitivt lest om emnet, og før jeg gjorde det var jeg av en annen formening enn det jeg er nå. Samtidig er jeg på ingen måte utlært, men formidler mine ideer, som er historisk sett vist seg å være fungerende, om hvordan verden kunne blitt et bedre sted.
Sitat av slimp Vis innlegg
Første punkt: En annen manns brød, er på ingen måte en annen mans død. Handel er ikke en null-sum spill der noen ender opp som taper, og noen som vinner. Ja, noen vil ende opp på toppen, mye rikere enn andre, men hvorfor vil de det? De stjeler ikke, de må bidra med noe konstruktivt for å komme dit, og beriker derfor også livet til andre. Du illustrerer dette som om store selskaper har stjålet kapitalen de forvalter?

Andre punkt: Denne tråden handlet om hva som kan gjøres bedre i verden, og jeg er ikke ute etter å kritisere det norske systemet, og forkaste dette i fordel for rent privat. Men eksempelet ditt er, for å brutalt ærlig, absurd. Du vinkler det slik at dette går ut over de ansatte, at de blir kuttet i lønn, eller pasientene, fordi av økonomiske grunner, vil det gå utover standarden på sykehuset. Dette er ikke tilfellet. Dersom en dyktig lege ved et privat sykehus er dårlig lønnet, vil han naturligvis ikke jobbe der, da et konkurrerende sykehus betale han det kompetansen hans er verdt. Det samme gjelder pasienter, folk stemmer med føttene.

Når jeg snakker om kapitalisme mener jeg et fritt marked, et samfunn der enkelt individer står frie til å oppfylle sin egeninteresse.

Tredje punkt: Jeg baserer ikke dette på Nasjonens Velstand av Adams Smith, og jeg har definitivt lest om emnet, og før jeg gjorde det var jeg av en annen formening enn det jeg er nå. Samtidig er jeg på ingen måte utlært, men formidler mine ideer, som er historisk sett vist seg å være fungerende, om hvordan verden kunne blitt et bedre sted.
Vis hele sitatet...
Hvis det er noe som er absurd så er det din manglende forståelse innenfor dette emnet. Du snakker om et fritt marked, et samfunn der enkelte individer står frie til og oppfylle sin egeninteresse. Skjønner du ikke at en manns rett kan bli en annen manns tap. Det gjengse menneske er ikke på noe måte annsvarlig eller moralskt nok til og ta viktige avgjørelser som omhandler andre mennesker når dets egne interesser står på spill. Samfunnet er på ingen måte tjent med at masse makt er samlet i hendene på grådige mennesker hvis hovedinteresse er å tjene mere penger. Hvis alle mennesker hadde vært gode og moralske kunne kapitalisme fungert fint. Men det er fryktelig langt fra sannheten. Du er vel klar over at flere undersøkelser har pekt på en skremmende høy tendens hos toppledere og andre finansfyrster over hele verden til og ha vesentlig sterkere og flere sosipatiske trekk enn andre mennesker? Er vi virkerlig tjent med å gi disse menneskene masse makt?
Noe som faktisk er uungåelig i et kapitalistisk samfunn.
For all del, det finns mange unntak, Bil Gates gir jo nesten hele formuen sin til forskjellige formål. Men et skinnende eple gjør ikke hele eplekurven spisbar.

Jeg klarer virkerlig ikke å fatte hvordan hodet ditt fungerer. Jeg klarer ikke for mitt bare liv og se hva du ser i kapitalisme. Jeg tror du har hengt deg opp i teori og ikke klarer og se tingene for det de faktisk er.
Sist endret av Malanthor; 26. januar 2013 kl. 02:10.
Sitat av Malanthor Vis innlegg
Hvis det er noe som er absurd så er det din manglende forståelse innenfor dette emnet. Du snakker om et fritt marked, et samfunn der enkelte individer står frie til og oppfylle sin egeninteresse. Skjønner du ikke at en manns rett kan bli en annen manns tap. Det gjengse menneske er ikke på noe måte annsvarlig eller moralskt nok til og ta viktige avgjørelser som omhandler andre mennesker når dets egne interesser står på spill. Samfunnet er på ingen måte tjent med at masse makt er samlet i hendene på grådige mennesker hvis hovedinteresse er å tjene mere penger. Hvis alle mennesker hadde vært gode og moralske kunne kapitalisme fungert fint. Men det er fryktelig langt fra sannheten. Du er vel klar over at flere undersøkelser har pekt på en skremmende høy tendens hos toppledere og andre finansfyrster over hele verden til og ha vesentlig sterkere og flere sosipatiske trekk enn andre mennesker? Er vi virkerlig tjent med å gi disse menneskene masse makt?
Noe som faktisk er uungåelig i et kapitalistisk samfunn.
For all del, det finns mange unntak, Bil Gates gir jo nesten hele formuen sin til forskjellige formål. Men et skinnende eple gjør ikke hele eplekurven spisbar.

Jeg klarer virkerlig ikke å fatte hvordan hodet ditt fungerer. Jeg klarer ikke for mitt bare liv og se hva du ser i kapitalisme. Jeg tror du har hengt deg opp i teori og ikke klarer og se tingene for det de faktisk er.
Vis hele sitatet...
I motsetning til deg vil jeg ikke spore diskusjonen bort fra emnet ved å sette spørsmål ved din kompetanse.
Du skriver videre at en manns rett blir en annen manns tap, og har avfeid argumentene jeg kom med i forrige post. Jeg er ikke anarkist, og tror ikke på total frihet og mener din frihet bør stoppe der din hånd møter mitt kinn.
Masse makt er samlet i hendene på grådige mennesker? Her tror jeg du har misforstått, fordi det er det man vil unngå, som nevnt tidligere. Tror du Goldman Sachs, Maryll Lynch og JP Morgan fremdeles hadde eksistert, dersom myndighetene ikke hadde mulighet til å baile dem ut? Store finansinstitusjoner og banker har blitt avslørt for grove handlinger, korrupsjon, hvitvasking av penger, fiksing av rente osv. og mottar små straffer og lave sanksjoner, tror du disse hadde blitt "too big to fail" uten myndigheter? Du skriver slik at det ikke er tvil om at intensjonene er på rett sted, men jeg syns det er litt naivt.

Du greier ikke ser for deg hvordan hodet mitt fungere? Jeg syns det er ganske rasjonelt, men det har vel ingenting med diskusjonen å gjøre.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Litt etter jeg leste denne tråden hørte jeg en samtale mellom 2 gutter bak meg. Den foregikk slik:
Gutt 1: Jeg var på shopping i helga, gjett hvor mye penger jeg brukte?
Gutt 2: Vet ikke.
Gutt 1: 17 000!

Dette brukte han på klær.

Det som er feil i verden er at de med penger ikke klarer av å sette pris på små ting, de bruker så mye penger de kan og skryter av det etterpå. Jeg mener ikke at man skal ta fra de rike og gi til de fattige, men man burde lære de rike å dele,gi bort og være klar over at penger ikke er noe som gir deg status.
Sitat av Windchime Vis innlegg
Jeg mener ikke at man skal ta fra de rike og gi til de fattige, men man burde lære de rike å dele,gi bort og være klar over at penger ikke er noe som gir deg status.
Vis hele sitatet...
Men penger gir jo status. Blant flere andre ting. Som fine klær, fint hjem, godt utseende, godt likte / kjente foreldre, etc. Dessuten synes jeg at man bør kunne ta fra de rike for å gi til de fattige. Man kan ikke basere seg på at de gir etter egen velvilje. Det har vi forsøkt. Det er derfor vi har skatter som er spesielt rettet om mennesker med mer enn nok av penger.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Et par ting jeg tror ville gjort ting kjekkere.

-Legalisering av cannabis/all narko

-Gratis kollektivtransport i bykjernene

-Lengre åpningstider på byen, samt åpnet opp for alkoholservering i forsteder i større grad(gjelder Bergen ihvertfall, vet ikke hvordan forholdene er i andre deler av landet)

- Ikke helt sikker på hva som hadde vært det beste for å lette integrering av innvandrere, men noe må gjøres ganske snart, andre har nok interessante synspunkter på det.
Kanskje bedre tilbud om norskopplæring og slikt?
Kan som sagt ikke for mye om akkurat dette punktet.
Vis hele sitatet...
Ja, for legalisering av all narkotika og lengre åpningstider på byen ville absolutt fjernet all hungersnøden i verden.

Ditt trangsynte troll
Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
Ja, for legalisering av all narkotika og lengre åpningstider på byen ville absolutt fjernet all hungersnøden i verden.

Ditt trangsynte troll
Vis hele sitatet...
At man ikke klarer å løse alle problemer i verden øyeblikkelig, betyr ikke at det er en dum ide å løse problemene vi skaper for oss selv i vårt eget land. De er vi tross alt ikke avhengig av at alle andre blir med på hva enn løsning vi bestememer oss for.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
At man ikke klarer å løse alle problemer i verden øyeblikkelig, betyr ikke at det er en dum ide å løse problemene vi skaper for oss selv i vårt eget land. De er vi tross alt ikke avhengig av at alle andre blir med på hva enn løsning vi bestememer oss for.
Vis hele sitatet...
Så du mener at narkotika er ulovlig lager problemer for Norge? Eller at byen stenger halv 3 i stedetfor 4-5?
Sist endret av Mr.NicePrice; 29. april 2013 kl. 14:47.
Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
Så du mener at narkotika er ulovlig lager problemer for Norge? Eller at byen stenger halv 3 i stedetfor 4-5?
Vis hele sitatet...
Ja, Norge hadde blitt en bedre sted å leve om byen stengte seinere. For min del fordi det betydde at jeg faktisk fikk lov til å sitte og pilse til langt på natt med kamerater.. for andres del fordi om utestedene var åpne lenge nok til at folk faktisk dro hjem når de var lei ville man sluppet veldig mye bråk og ugang i forhold til nå. Hele konseptet med å pælme mange hundre fulle mennesker ut på gata samtidig over hele byen er en særdeles merkelig ide.

Narkotika; Tja. Jeg registrerer at veldig mange land vi liker å sammenlikne oss (inkludert flere delstater i USA) har legalisert eller avkriminalisert (enten offisielt eller uoffisielt) marihuana... og selv om det er noen år siden sist for min del, så er det nå uansett ganske digg.. så ja, jeg tror Norge hadde blitt et bedre sted av det også; selv om jeg har respekt for de som er uenig.

Vi kunne også latt det bli lovlig for folk å spille poker om penger i egne private hjem.. når vi snakker om lovendringer som hadde gjort Norge til et bedre sted.
Legg merke til at han skriver ALL narkotika, ikke kun hasj.

Også angående legalisering av marihuana er jeg i mot. Har sett hva hasj har gjort med en del av kameratene mine, og jeg er ikke interessert i å ha en større andel av de rundt meg i Norge.
For blir det legalisert kommer det til å flomme av marihuana i Norge, og det kommer til å bli misbrukt, på lik linje med alkohol. Nå har vi(verden) "vendt" oss til alkohol og på en måte godtatt det, men det betyr ikke at jeg vil ha enda et stoff som ødelegger mennesker inn i landet.

Men ellers hva som kan gjøres bedre i verden, så tror jeg det kunne vært smart å hjelpe internasjonalle land med f.eks. fjering av korrupsjon, narkotika misbruk(dealere og svarte penger) o.l.

Med det mener jeg at alle vel-dannede stater kunne bidratt med politiopplæring og mentorering til andre land som skulle trenge det.
Nå vet jeg at korrupsjon så og si er umulig å fjerne i enkelte land, men det er mulig å redusere det
Sitat av Mr.NicePrice Vis innlegg
Legg merke til at han skriver ALL narkotika, ikke kun hasj.
Vis hele sitatet...
Ved å legalisere all narkotika, så kan vi snu den stygge utviklingen og gjøre verden til ett bedre sted. "Ifølge tall fra FNs World Drug Report 2005 blir det hvert år omsatt narkotika til en samlet verdi av 2115 milliarder kroner: Narkotikaomsetningen er dermed større enn bruttonasjonalproduktet i 88 % av verdens land." (kilde: snl)
Tenk hvor mye man kunne utrettet for disse pengene dersom de enkelte land kunne fått inntekter fra salget, fremfor at pengene går til å finansiere menneskesmugling, drap, terrorisme osv.

Er det virkelig særlig samfunnsnyttig å tillate ett svart marked som står for størsteparten av de brutale kriminelle organisasjonene sine inntekter? Narkotikasalg finansierer menneskehandel, drap og terrorisme. Hva er egentlig gevinsten til forbudslandene? At færre bruker den "dødelige narkotikaen"? Akkurat den påstanden er omstridt, men det som imidlertid er sikkert er at bare i Mexico, så har krigen mot narkotika tatt 70 000 liv siden 2006. Når ble det å ruse seg mer alvorlig enn det å sitte stille og tillate at menneskeliv går tapt? Kanskje pipa får en annen lyd når kartellene kommer hit:

Europol advarer: Meksikanske narkotikakarteller vil erobre Europa

Det beste for menneskeheten ville vært en global legalisering av alle former for narkotika. Forbudet virker ikke. Bruken øker og dop selges nå av barn - til barn. Narkotikamarkedet er massivt, og jeg er ganske sikker på at alle som ønsker det kan få tak i narkotika om de bare går inn for det. Hva er da poenget med å opprettholde forbudet?
Sist endret av caperno; 29. april 2013 kl. 15:54.
Ikke at jeg er uenig i det andre du skriver, men den advarselen der har kommet med jevne mellomrom i de siste 10 årene.. så inntil vi faktisk ser noen tegn til at det skjer kan det puttes i kategorien "Noen har noe å tjene på å mane fram frykt for noe" heller enn "Dette er en genuin trussel".
Sist endret av DumDiDum; 29. april 2013 kl. 16:10.
Sitat av eaco Vis innlegg
Men penger gir jo status. Blant flere andre ting. Som fine klær, fint hjem, godt utseende, godt likte / kjente foreldre, etc. Dessuten synes jeg at man bør kunne ta fra de rike for å gi til de fattige. Man kan ikke basere seg på at de gir etter egen velvilje. Det har vi forsøkt. Det er derfor vi har skatter som er spesielt rettet om mennesker med mer enn nok av penger.
Vis hele sitatet...
Jammen mener det er helt latterlig, vet ikke hvordan, men man burde kunne lære mennesker at det ikke spiller noen rolle hvor mye eiendeler du har eller hvor kjent du er.
Man kan jo ikke bare ta fra de rike, det ville jo være stjeling, og det ville på ingen måte være bedre.