Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  136 40408
My God. Jeg gidder ikke mer. Det hele tegner til å bli en drittslengingdebatt.

Jeg er egentlig ikke så overrasket. Skulle bare ønske menn ikke var så innmari redde. Om det er noe å frykte, må det vel være at man har svin på skogen.

Respekt. Gjensidig helst. Men mener fremdeles at 100 justismyrdede menn er bedre enn 100 voldtatte damer. Beklager om det ryster dere langt oppi prostata.

:-D
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Cajsa, her er et råd til deg fra meg: Kinder, Küchen, Kirchen. Det er hva prioritetene dine burde være i livet, fordi på feltene logikk, argumentasjon og evnt. lovgivning har du ikke stort å bidra med.

Men, la oss overse Cajsas utspill, fordi de blir langt på vei pariodiske - og heller fortsette en konstruktiv debatt.
Heller 100 voldtekter enn et justismord. Og jeg hater voldtekt!
Sist endret av Slaktern; 14. mars 2007 kl. 16:23.
Sitat av Cajsa
Respekt. Gjensidig helst. Men mener fremdeles at 100 justismyrdede menn er bedre enn 100 voldtatte damer. Beklager om det ryster dere langt oppi prostata.
Vis hele sitatet...
Vel du får ikke mye respekt fra noen som helst når du foretrekker uskyldig dømte fremfor rettssikkerhet.

Og statistikk du postet tidligere i tråden viser at prosentandelen som blir feilaktig tiltalt er forsvinnende liten (94 frikjente i domstol, 295 henlagt som intet straffbart forhold) i forhold til tilfeller hvor saken henlegges pga manglende bevis. Om du blir voldtatt så finnes det nødvendigvis fysiske bevis på dette, hvorfor mangler man da bevis i 1032 av sakene?

Det er ikke rart debatten ender med piss med tanke på alt det søplet som enkelte presterer å komme med.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cajsa
Respekt. Gjensidig helst. Men mener fremdeles at 100 justismyrdede menn er bedre enn 100 voldtatte damer. Beklager om det ryster dere langt oppi prostata.
Vis hele sitatet...
Virkelig? Det er et *rimelig* hårreisande argument, som bryt med fundamentet for det rettsvesenet er bygd på. Skal dette gjelde for alle forbrytelser?

Eg er einig i at alt alt for få voldtekter fører til rettskraftig dom, men måten å bekjempe det er ikkje justismord. Måten å bekjempe det på er holdningsskapande arbeid, bedre etterforsking, fleire voldtektsmottak som er opptrente i å sikre bevis for påtalemakta. Samt at *alle* voldtekter bør anmeldast.

Eg vil ikkje ha eit samfunn som dømmer folk på trynefaktor eller kjønn. Eg vil ha eit rettssamfunn som dømmer folk utifrå bevis!
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
vidarlo, hun er tydeligvis i full utvikling riktig vei i hvert fall. Først sier hun:
Jeg har landet på at jeg heller vil ha hundre uskyldig dømte enn at min datter eller jeg eller venninne skal gå rundt utrygge.
Vis hele sitatet...
...så, 3-4 poster senere, sier hun:
Men mener fremdeles at 100 justismyrdede menn er bedre enn 100 voldtatte damer.
Vis hele sitatet...
Så hun utjevnet i hvert fall 100 uskyldig dømte menn med 100 voldtatte damer; opp fra bare "ren frykt" som hun og venninnene måtte føle. Syntes det er et sunnhetstegn jeg Er vi heldige, så er 100 uskyldig dømte menn snart verdt 200 (!) voldtatte damer.
Sist endret av Stormen; 14. mars 2007 kl. 16:44.
drQ
Egendefinert
Hvor ikke bare sette absolutte alle i hele landet i fengsel? Da unngår vi at noen går fri for lovbrudd de har begått...
Sitat av moridin
Og det er ikke en påstand fra massemedia, hadde intervjuet av Aulie vært gjort på forhånd hadde det blitt redigert bort. Utsagnet er rett og slett skittkasting som aldri hadde blitt offentliggjort dersom det ikke var direktesending. Jeg kan vedde en årslønn på at NRK hadde hatt PFU på nakken dersom dette hadde vært en bevisst handling fra media.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er jo at når Aulie først har fremsatt påstandene i media, slik at de er spredd til en udefinert folkemengde av betydelig størrelse, ja da må informasjonen sies å være offentlig, og da har jeg vondt for å se at de som videreformidler saken kan "arve" lovbruddet. Jeg er riktignok jusstudent, men bare et par måneder på vei, så jeg kan ikke komme med noe rettslig argument, men det harmonerer i alle fall ikke med den rettsfølelsen folk flest har.

PFU er heller ikke loven. Vær-varsom-plakaten er en veiledning, og et skrevet normsett medier kan velge å ta inn over seg, samtidig som de underkaster seg PFUs "dømmende myndighet". Det er dermed ikke aktuelt for annet enn den etablerte mediastanden, og nettsider som nFF faller f.eks. utenom.

Selv om denne saken ikke bærer preg av det så veldig, annet enn at usikkerhet fører til spekulasjoner rundt kjendiser som ikke er blant de nevnte, så kan ofte sensur av denne typen føre til at media hauser opp små saker. Lars Berger-saken er et litt komisk eksempel. Alle som har sett filmen så hvor harmløst det var.

Skolevoldssakene, som kanskje noen nFFere husker, der det var filmet voldsepisoder på skoler hadde også et helt galt fokus. Der var det blåst opp i dimensjoner, og media beskrev sakene som målrettet vold filmet med overlegg, samt redigert. Faktum, for de som gikk på nFF og så filmene var at det var tilfeldige krangler og små slåsskamper som var filmet ved uhell (altså var ikke slagsmålet formålet med filmingen), og at "redigeringen" var ikke eksisterende annet enn noe en Youtuber hadde lagt på. Der skapte media en stor sak bygget utelukkende på folks uvitenhet om faktum, og det er farlig. Derfor er jeg for at den informasjon som i det minste er tilgjengelig på nett for de som vil lete, og som er en del av en sak i media bør frem i lyset på prinsipielt grunnlag.


EDIT: Når det gjelder "bedre med 100 uskyldig dømte", så strider det faktisk mot Menneskerettighetene Art. 40.2 b(i)
Sist endret av Øby; 14. mars 2007 kl. 16:52.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Øby, jeg er fullstendig enig med deg; PFU har ingen makt over medier som f.eks nFF, men det er uansett urelevant - fordi det kan faktisk diskuteres om ikke nFF gjør seg skyldig i injurie-lovbrudd, ved at navnene fortsatt ligger publisert her.

Her er hva straffeloven §247 sier:
§ 247. Den som i ord eller handling optrer på en måte som er egnet til å skade en annens gode navn og rykte eller til å utsette ham for hat, ringeakt eller tap av den for hans stilling eller næring fornødne tillit, eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år. Er ærekrenkelsen forøvet i trykt skrift eller i kringkastingssending eller ellers under særdeles skjerpende omstendigheter, kan fengsel inntil 2 år anvendes.
Vis hele sitatet...
Altså: Den som først sier noe æreskrenkende, eller den som medvirker til dette, kan straffes med fengsel inntil 1 år. Dersom dette er "forøvet i trykt skrift" (forum på internett), kan fengsel inntil 2 år anvendes...
Sitat av Øby
PFU er heller ikke loven. Vær-varsom-plakaten er en veiledning, og et skrevet normsett medier kan velge å ta inn over seg, samtidig som de underkaster seg PFUs "dømmende myndighet". Det er dermed ikke aktuelt for annet enn den etablerte mediastanden, og nettsider som nFF faller f.eks. utenom.
Vis hele sitatet...
Og derfor er jo navnene publisert her, og på en rekke andre fora som sammenlignet med de største aviser,tv- og radiokanaler ikke kan sies å være noe som ligner massemedia. Det stiller i en helt annen klasse om f.eks VG/Dagbladet hadde valgt å publisere navn og gjerne bilder av de påståtte gjerningsmenn.

Også riktig at PFU og Vær Varsom-plakaten ikke er en absolutt lov, men det er en norm som de aller fleste større medier følger (i dette tilfellet alle unntatt Avis2).

For å ta en sammenligning med en annen dagsaktuell sak hvor en kjendis blir varetektsfengslet og siktet for smugling av narkotika. I denne saken mener politiet det er over 50% sannsynlig at mannen var involvert i lovbruddet, media vet nok veldig godt hvem det faktisk er snakk om og i diverse nettfora har det versert rykter om hvem det er. Hvorfor har da ikke media publisert navn og bilde av vedkommende?
Sitat av Stormen
Altså: Den som først sier noe æreskrenkende, eller den som medvirker til dette, kan straffes med fengsel inntil 1 år. Dersom dette er "forøvet i trykt skrift" (forum på internett), kan fengsel inntil 2 år anvendes...
Vis hele sitatet...
Da må jo 'medvirket dertil' tolkes/defineres. I Norsk Lovkommentar fant jeg ikke annet enn eksempler på at Redaktører burde ha reagert på manuskripter o.l. NRK er vel derfor fri.

Videreformidlingen blir allikevel for meg et spørsmål om ikke påstanden allerede er fremsatt, og at det å referer til den nå ikke kan føre til straffeansvar da det er "common knowledge". (Dette kan jo selvfølgelig oppstilles som et sirkelargument, siden det er common knowledge dels fordi alle skriver om det, men også fordi mange lurer på det da navnene ikke står i media).
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Stormen
Øby, jeg er fullstendig enig med deg; PFU har ingen makt over medier som f.eks nFF, men det er uansett urelevant - fordi det kan faktisk diskuteres om ikke nFF gjør seg skyldig i injurie-lovbrudd, ved at navnene fortsatt ligger publisert her.

Her er hva straffeloven §247 sier:


Altså: Den som først sier noe æreskrenkende, eller den som medvirker til dette, kan straffes med fengsel inntil 1 år. Dersom dette er "forøvet i trykt skrift" (forum på internett), kan fengsel inntil 2 år anvendes...
Vis hele sitatet...
Den som først sier det ja. Her er det dog bare diskusjon om den som første sa det, og hva hun sa. Det er ikke snakk om å spre noen informasjon som ikke allerede er offentlig.

Det blir som å si at hvis Forsvarsministeren er på radio og kommer i skade for å avsløre noe som er hemmeligstemplet men har konsekvenser for den Norske befolkning ikke skal kunne diskuteres.

Forøvrig gidder jeg ikke stresse for mye med dette, og har inntil videre skjult innleggene som inneholder navn. Vi får eventuellt omgjøre det senere om det skulle, som jeg tror, vise seg at det bare er masse pisspreik fra advokaten sin side. Advokaters ord er tross alt ikke lov.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
nso, godt poeng... Jeg er enig; når navnene først er ute til 96.000 lyttere på P3, så kan man bare ikke rettsforfølge samtlige av disse for å gjengi dette - enten muntlig til venner, eller skriftlig, som på et forum. Det blir for søkt; navnene er ute i offentligheten, og da kan de gjengis fritt.

Jeg mener dog at loven ville kunne bli tolket med annet skjønn, dersom det f.eks var slik at P3-programmet var et opptak - som redaksjonen i programmet så bestemte seg for å kringkaste. Da har de helt klart og ufravikelig medvirket til å spre æreskrenkende beskyldninger om popstjernen og regissøren :-)
kreativ nerd
devotio's Avatar
Herregud som denne debatten har tatt av...

Bare for å bringe det på banen og gjøre seg ferdig med det med en gang: Justismord kan ALDRI rettferdigjøres. Ved å begå justismord utøver man en handling på et uskyldig menneske. Når dette er sagt er voldtektsoffere også uskyldige mennesker. På den "linjen" kan man si at justismord og voldtekt er like ille for offerene. Men at man heller skal dømme en usikker voldtektsmann uten bevis for å KANSKJE forhindre voldtekt blir hinsides galskap!

NRK på sin side burde ha stoppet sendingen med en gang hun nevnte det første navnet og dermed hindret skaden. NRK kan ikke bare si at det er direkte og kan ikke gjøre noe med det, man kan da kontrollere volumet på mikrofonen!

Pressemessig er jeg bedre på britisk lovverk enn norsk, men vil anta at disse ikke skiller stort. Å vidreformidle ulovlige data og informasjon er ulovlig, og alle ledd i offentligjørelsen kan straffeforfølges. Pressemessig er det vanlig at man henviser til rykter men ikke nevner ryktene og detaljer av de. Nå er ikke nFF er publikasjon som kan likestilles TV, radio og aviser, men nFF kan fortsatt straffeforfølges. Det var riktig å fjerne innlegene som avslører navnene da disse ikke er trykt noen sted og er mer å anse som rykter enn fakta.
Kort innlegg:

- hun ble forsøkt voldtatt, etter hennes eget utsagn ble det ikke fullbyrdet
- det skjedde for 14. år siden, og ble aldri anmeldt
- dama har de siste årene helt sjampis over rumpa si og malt denne. For ikke å snakke om utallige bilder mer eller mindre i bar overkropp. Siden hennes er stengt p.t., så jeg får dessverre ikke lagt ut de bildene som lå der. Men flere av de har bla. vært i dagbladet de siste årene
- å hyle ut navnet på to potensielle overgripere på direktesendt radio, gjør ikke de to automatisk til forbrytere. Men det skader automatisk deres navn og gode rykte.

Dette var kort oppsummert litt av mine tanker rundt det som skjedde. Selvsagt forsvarer ikke dette på noen måte at andre jenter blir voldtatt, men det er og forblir for alltid en helt annen diskusjon.

Mitt syn: Frk Aulie har et enormt PR og selv-ytrings behov. Og dette lar hun glatt overskygge det faktum at hun ødelegger enormt mye for to (unevnte) kjendiser. Dette har ingenting med kvinnefrigjøring, dette er regelrett misbruk av kvinnekampen.
Sitat av nissen79
Kort innlegg:

- dama har de siste årene helt sjampis over rumpa si og malt denne. For ikke å snakke om utallige bilder mer eller mindre i bar overkropp.
Vis hele sitatet...
Hva i svarte satans helvete har det med saken å gjøre?
Hysj da, ikke så stygg i kjeften
Sitat av DonTomaso
Hva i svarte satans helvete har det med saken å gjøre?
Vis hele sitatet...
Det viser vel at hun har en sykelig trang for oppmerksomhet...?

Det har føkkings alt med saken å gjøre. Når du fronter et voldtektsforsøk 14 år etter at det skjedde, på norsk rikskringkasting, og attpåtil gjerningsmennene er to av Norges mer kjente personer.
Så, hun er kunstner og vil ha oppmerksomhet. Men sykelig? Hvis det der er sykelig er det virkelig mange alvorlig syke mennesker her i landet.

Mener du at kvinner som har vært utsatt for overgrep ikke skal ha rett til å vise seg fram og være sexy?
et par bilder, hentet fra et annet forum, de er fra hennes nå stengte hjemmeside
http://daft.punk.no/uploads/forums/aulie1.jpg
http://daft.punk.no/uploads/forums/aulie2.jpg
http://daft.punk.no/uploads/forums/aulie3.jpg


Så får du vurdere sjøl, gjør denne dama kontroversielle ting for oppmerksomhet?

Kilde? bla til side 2 i denne diskusjonen: http://daft.punk.no/Forums/viewtopic/t=2222.html
Sist endret av Holmiz; 14. mars 2007 kl. 21:33.
Hva er så jævlig kontroversielt med det der i det 21. århundre? Forklar.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nissen79
et par bilder, hentet fra et annet forum, de er fra hennes nå stengte hjemmeside

Så får du vurdere sjøl, gjør denne dama kontroversielle ting for oppmerksomhet?
Vis hele sitatet...
Det har faktisk null å sei om ho går naken. Ingen har meir rett til å voldta nokon av den grunn.
At hun velger å reklamere for sine egne kunstverk på en noe utradisjonell måte har ingen verdens ting med saken å gjøre.

Forøvrig fungerer jo annonsene hennes strålende, sjelden jeg har sett noen kunstnere få så mye oppmerksomhet. Og det er langt penere enn ståpikken til Odd Nerdrum
Sitat av vidarlo
Det har faktisk null å sei om ho går naken. Ingen har meir rett til å voldta nokon av den grunn.
Vis hele sitatet...
nå ble hun faktisk ikke voldtatt heller da. Forsøkt voldtatt, etter hennes eget utsagn.

Sitat av nissen79

Dette var kort oppsummert litt av mine tanker rundt det som skjedde. Selvsagt forsvarer ikke dette på noen måte at andre jenter blir voldtatt, men det er og forblir for alltid en helt annen diskusjon.
Vis hele sitatet...
Med fare for å gjenta meg sjøl, men siden jeg hisser på meg en del her inne. Selvsagt er voldtekt helt forkastelig, selvsagt er forsøk på voldtekt nesten like ille, og jeg forsøker ikke på noen måte å forsvare drittsekker som utøver voldtekt.

Men i dette tilfellet så bør en fortelle hele historien, eller la være. Kriminelle ting som skjedde for 14 år siden hører i det minste mer hjemme på et anmeldelsepapir, og ikke kringkastet på p3 i beste sendetid. Da har du andre motiver enn det du utgir deg for å ha.

DET er min MENING.
Sist endret av Holmiz; 14. mars 2007 kl. 21:46.
Sitat av nissen79
Men i dette tilfellet så bør en fortelle hele historien, eller la være. Kriminelle ting som skjedde for 14 år siden hører i det minste mer hjemme på et anmeldelsepapir, og ikke kringkastet på p3 i beste sendetid. Da har du andre motiver enn det du utgir deg for å ha.

DET er min MENING.
Vis hele sitatet...
Hun har fortalt hele sin historie. Du legger til totalt irrelevante momenter, som at dama er glad i å vise bakenden sin.

Et voldtektsforsøk for 14 år siden ville ikke blitt etterforsket seriøst av politiet. Det er klin umulig å bevise noe som helst i noen retning. Aulie hadde ingen mulighet til å oppnå rettferdighet, med mindre hun hadde utøvd vold mot personene det gjelder. Ikke at det fratar Aulie for juridisk og til dels moralsk ansvar på noen måte, men hennes handlinger er fullt forståelige.

Hva som får deg til å si at Aulie har vikarierende motiver må gudene vite...
Er det noen som har lydfilen? Hvis ønskelig, kan det taes over PM.
Sitat av TheShit
Fikk høre navnene av en i klassen, og kan ikke akkurat si om dette er troverdig eller ikke. Kan sende navnene på PM eller rett og slett legge dem ut her :P
Vis hele sitatet...

Kan du ikke lese hele tråden?
http://www.freakforum.nu/forum/showp...3&postcount=27
Møkkakjerring med et enormt markeringsbehov. Det hun trenger er en god omgang mannekjepp.

(mainer; signaturen din freaker meg ut.. laptop.)
Send Lydklipp Til:

Kode

fiberkanin@gmail.com
På forhånd takk.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av moridin
Forøvrig fungerer jo annonsene hennes strålende, sjelden jeg har sett noen kunstnere få så mye oppmerksomhet. Og det er langt penere enn ståpikken til Odd Nerdrum
Vis hele sitatet...
Forskjellen er vel dog at Odd Nerdrum er en dyktig maler.

http://www.spamula.net/blog/i13/nerdrum6.jpg

http://www.spamula.net/blog/i13/nerdrum4.jpg

http://www.taberna.no/admin/files/B390.jpg
Sist endret av Polar-; 17. mars 2007 kl. 05:02.
Hadde vært fint å få vite hvem dette faktisk er.. Tar mer enn gjerne i mot navnene på PM!
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Hmmm... For å ikke bryte forumets krav til anonymisering av personene: Den ene er Norges største popstjerne (sanger), og den andre er en forholdsvis kjent regissør. Popstjernen kommer fra Stavanger tror jeg, mens regissøren har laget flere filmer; hvorav den siste ble utgitt for 1-2 måneder siden.
Nå har det jo kommet fram at salget på bildene sine har rast ned for 1 år siden etter at aftenposten slaktet bildene. Ser dette som et sterkt motiv til det hun gjør, noe som en person var inne på før i tråden.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av commie
Hun har fortalt hele sin historie. Du legger til totalt irrelevante momenter, som at dama er glad i å vise bakenden sin.

Et voldtektsforsøk for 14 år siden ville ikke blitt etterforsket seriøst av politiet. Det er klin umulig å bevise noe som helst i noen retning. Aulie hadde ingen mulighet til å oppnå rettferdighet, med mindre hun hadde utøvd vold mot personene det gjelder. Ikke at det fratar Aulie for juridisk og til dels moralsk ansvar på noen måte, men hennes handlinger er fullt forståelige.

Hva som får deg til å si at Aulie har vikarierende motiver må gudene vite...
Vis hele sitatet...
Men samtidig så rettferdiggjør ikke det hennes uttalelse som kun er påstand mot påstand. Hun har ingen håndfaste beviser annet enn sin egen påstand. I vårt samfunn er det slik at en rettsak skal være den dømmende kraft og det er opp til en etterforsking å fremlegge beviser.

Jeg ser ikke noe grunnlag what-so-ever til hennes uttalelse, selv hvor ille det var. Det er ikke hennes oppgave å kriminalisere personer. Man er uskyldig til det motsatte er bevis og i denne saken er ikke noen blitt tiltalt en gang - av den åpenbare grunn at hun aldri la inn noen anmeldelse.

At lovverket kanskje er litt merkelig og gjør det vanskelig å få frem saken sin i senere tid er en helt annen diskusjon. Det rettferdiggjør heller ikke hennes uttalelse. Det er klart at noe bør gjøres med lovverket. Man skal ikke måtte vente til mandag for å legge inn en anmeldelse av voldtekt, hvis det skulle skje utenfor åpningstidene, i helga. Men som sagt en helt annen diskusjon.
Jeg er enig i at det for samfunnet er uheldig at Aulie sa det hun sa siden vi ikke kan vite hva som er sant eller ikke, det vet bare hun og de to andre. Men for henne, om det hun sa er sant, så var det kanskje riktig. Jeg kan forstå det jævlig godt, uten at jeg nødvendigvis forsvarer det hun gjorde.
Sjefsbikkja
sparco's Avatar
Nå har jeg skrevet en "kommentar" om Sensur og ytringsfrihet i Norge, hvor jeg blant annet drøfter Marianne Aulie sine handlinger..
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av commie Vis innlegg
Sikkert kjipern å bli beskyldt for voldtekt om du er uskyldig. Men jeg tror ærlig talt at dette er et marginalt problem. Og jeg vil også være så frekk at jeg påstår at enkelte av de som ser på seg selv som uskyldig siktet for voldtekt i virkeligheten er smått skyldig. Så og si samtlige som blir siktet for voldtekt sier at "de ikke husker" eller "det var frivillig" eller "hun liker det røft".

Forsåvidt så sier magefølelsen min meg at det er noen hakk verre å bli voldtatt enn å bli beskyldt for voldtekt.
Vis hele sitatet...
....

Vet du hva, jeg registrerte meg bare for å svare på denne emailen, jeg kjenner en som ble falsk anklaget for voldtekt, og tro meg, det er ille, for i motsetning til voldektsofre har du som oftest ingen der for støtte, alle tror du er et monster.
Personen tok livet av seg for ikke så lenge siden fordi han ikke orket mer, han var fra før av lite sosial og jeg var en av de få vennene han hadde. De siste årene fikk han likevel en glød og begynte å jobbe i frivillige organisasjoner og politikk, og fikk topp skussmål og var en godt likt person. Nå vet jeg ikke om hendelsen, men den ble ikke anmeldt, men etter en takling på en fotballtrening ca fire år etter hendelsen ble han kalt "voldtektsmann" av en som han taklet, fra det sekundet slet han, ikke engang kunne han gå i butikken uten å begynne å tenke på hva kassadama visste om han, man kunne faktisk se på han at livskraften ebbet ut.
Han skrev ikke noe brev, men jeg visste godt hva det gjaldt, det handlet om at han hvert sekund ventet politiet på døren, nesten hver dag i fire år klarte han ikke å leve normalt, og når han endelig klarte å sosialisere seg kom det en drittsekk og kalte ham voldtektsmann, tilslutt endte han det med å svelge en del sovemedisiner som han hadde rappet fra morens nattbord.
Han turde ikke å gå til psykolog fordi han var redd for at de ville rapportere det.
Jeg føler meg beæret over at han åpnet seg for meg, fordi jeg har fått et nyt syn på slike saker, dette var verdens snilleste person, han ville ikke gjøre en flue fortred og nå er han vekke. Fordi slike som deg mente at han var muligens et avskum fra helvete.
Så ja, jeg tror det å bli anklaget er en sterk påkjenning, og ja, jeg tror at mange av situasjonene med nachspielvoldtekter er med mennesker som er snille og greie og har misforstått situasjonen og ikke fortjener å få livet ødelagt.

Jeg regner ikke med å få noen svar siden det er to år siden du skrev dette innlegget, men jeg føler meg forpliktet til å fortelle denne historien siden mange mener at det å bli anklaget for voldtekt ikke er en påkjenning for den personen som angivelig har gjort det.

og selv går jeg i terapi og er våken på slike tider av døgnet bare for å stille meg selv spørsmålet, "er det noe jeg kunne gjort annerledes" og om jeg faktisk kunne ha reddet ham.

Fordi han var ingen voldtektsmann, og jeg er tusen ganger sikker på at det er null fare for en eventuell gjentagelse hadde han levd, jeg er usikker på om han i det hele tatt ville gå på et nachspiel igjen, men det holdt ikke, jeg er sikker på at angsten spiste han opp til han bare ville være i fred.

Tenk dere det, alt dette på grunn av et ord fire år senere. Tenk litt på det før dere sender folk til galgen. Flere liv ødelagt og jeg har også problemer med å holde følge i det sosiale liv, jeg får frysninger hver gang jeg leser ordet "voldtekt" og jeg er nesten på gråten når jeg leser denne tråden.
Sist endret av nso; 3. august 2009 kl. 13:17. Grunn: Her var ting lagt inn dobbelt