Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  251 19915
jeg går på kiokushinkai karate.. det er et veldig hardt opplegg.. som består av 50-100%contact(full contact) som går ut på herding av muskler/knoker og full contact betyr at man kan slå og sparke hverandre til man sier stopp og de fleste sier aldri stopp men der er det også mye "kata" og tørrtrening av teknikker men det blir lite av slåing i lufta jeg bare digger opplegget
Sitat av Original_G
jeg går på kiokushinkai karate.. det er et veldig hardt opplegg.. som består av 50-100%contact(full contact) som går ut på herding av muskler/knoker og full contact betyr at man kan slå og sparke hverandre til man sier stopp og de fleste sier aldri stopp men der er det også mye "kata" og tørrtrening av teknikker men det blir lite av slåing i lufta jeg bare digger opplegget
Vis hele sitatet...
Jeg gikk også på Kyokushinkai, men ble lei.
Synes ikke det er et godt valg med mindre man går for å bli pro.
Tar lang tid før du får noe ut av Kyokushinkai.
Poenget må vel være å begynne på en såkalt "kampsport" som gir deg noe i en gatekamp. Drit i disse tullete kampsportene med opprinnelse i kina - Det meste av dette har jo utviklet seg til å bli pasifistisk, stiv "dans", og har ikke så veldig mye med reell kamp å gjøre (i mine øyne).
Ville valgt Muai Thai eller Kickboksing/boksing for å trene slag og spark, samt Jui Jitsu og bryting for nærkamp. Vil tro de 2 sistnevnte vil fungere best i en situasjon hvor du blir angrepet, mens slag og spark mer er en offansiv greie...
Hvorfor har ingen nevnt Capoeira? Er en straalende kampsport der du blir veldig atletisk og lerer mange spektakulere ting. Greia er at under jinga (grunnsteppene/ser ut som en dans) saa er du alltid i bevegelse (blir vanskeligere ogsaa treffe ogsaa vet ikke folk helt hva som kan komme, mange kan ogsaa bare begynne og le av deg og tror at det blir kjempelett "og ta den klovnen der") Ergo du har vunnet

Men vil ogsaa annbefale karate (men det kommer helt ann paa treneren du har) Kan ha gaatt der i 2-3 aar med en daarlig trener og ikke ha lert noe. Eller kan ha trent 1 aars tid med en veldig god trener og da vere mye lengre enn paa "det andre stedet".

Vil ogsaa paapeke at innenfor karate saa ikke velg en norsk trener, (selv har jeg en beinhard jaevel fra Afghanistan som samtidig er 3 ganger iransk mester)

Men kommer egentlig ann paa deg selv, (er ikks som aa kjope nytt hardware vettu:P)
Sitat av SinHazzard
Hvorfor har ingen nevnt Capoeira?
Vis hele sitatet...
Da Rallarsving var på besøk i Brazil snakket de med en fyr som kalte seg 'Cobra Mansa' eller noe (kjent Capoeira-mester som var utrolig god i Caopeira).
De spurte han hva han ville gjort i en selvforsvarssituasjon. Han svarte: Glemt Capoeriaen, plukket opp en stein og slått fyren i hodet med den.

Men folk får gjøre som de tror er best.
Sist endret av Goophy; 6. februar 2007 kl. 17:54.
Sitat av Goophy
Da Rallarsving var på besøk i Brazil og snakket med 'Black Mamba' eller noe. Kjent Capoeira-mester som var utrolig god i Caopeira.
De spurte han hva han ville gjort i en selvforsvarssituasjon. Han svarte: Glemt Capoeriaen, plukket opp en stein og slått fyren i hodet med den.

Men folk får gjøre som de tror er best.
Vis hele sitatet...

Haha han skulle vert gul^^ De kommer alltid med vise svar

Jeg vil naa tro det fungerer greit med en blanding av det og karate. (se for deg hvordan det hadde blitt^^)

Uansett har et klipp som jeg synes er underholdende:

http://www.youtube.com/watch?v=moReN9l2ap0


Hadde jeg vert like god i capoeira som han der saa hadde det vel gaatt greit og haandtert en litt smaafull frekk faen eller hva^^
Sist endret av SinHazzard; 6. februar 2007 kl. 17:56.
Sitat av SinHazzard
Jeg vil naa tro det fungerer greit med en blanding av det og karate. (se for deg hvordan det hadde blitt^^)
Vis hele sitatet...
Hvorfor velge det fremfor en blanding av Muay Thai og BJJ eller krav maga for rent selvforsvar?

Edit: Filmer pleier sjelden å være realistiske, så kan fort bli litt uggent å stole på alt man ser der.
Sist endret av Goophy; 6. februar 2007 kl. 17:58.
Sitat av Goophy
Hvorfor velge det fremfor en blanding av Muay Thai og BJJ eller krav maga for rent selvforsvar?

Edit: Filmer pleier sjelden å være realistiske, så kan fort bli litt uggent å stole på alt man ser der.
Vis hele sitatet...

Selvfolgelig er ikke en film realistisk for alt er jo ikke innspilt som du ser det, samt at de har ett manus aa folge.

Grunnen til det er vel at jeg skulle gjerne likt aa sett hvordan det hadde blitt in real.^^
Er jo en stilig sport eller hva?
Jepp, absolutt imponerende med folk som er flink i Capoeira. Men ikke egnet til selvforsvar imo.
Jepp er det.

Tror ikke det er lett aa kunne paastaa at noe er bedre enn noe annet fordi de har sine ting som de er veldig sterke paa, men derimot burde det ikke vere noe problem aa kunne paapeke de som suger, som f.eks NORSK taekwondo, eller NORSK u name it.
SinHazzard: Det er både trist og morsomt å lese innleggene dine. Mens andre her baserer det de skriver på egen erfaring, er det tydelig at du baserer det på mangel på sådan. Uten at jeg vet noe særlig om deg, ser jeg av måten du skriver om ting her at du har svært liten erfaring med ulike kampsport/selvforsvarsstiler i Norge. Slike påstander som å si at alt med NORSK i navnet sitt suger blir da helt uholdbare.

Å si at noe er bedre enn noe annet er kanskje ikke så lett, men man kan vel resonnere seg fram til at de som trener mest mulig realistisk vil ha størst mulig sjanse til å lykkes i en virkelig situasjon. Capoeira sine treningsmetoder er vel ikke spesielt nærme virkeligheten sammenlignet med feks Krav Maga...?

Hadde jeg vert like god i capoeira som han der saa hadde det vel gaatt greit og haandtert en litt smaafull frekk faen eller hva^^
Vis hele sitatet...
Ja, det kan godt hende, men det har overhodet ingenting med selvforsvar å gjøre. Selvforsvar kan være mye, men inkluderer ikke vold før dette er siste utvei. "Å håndtere en frekk faen" er altså på ingen måte selvforsvar, det er bare vold.
Sitat av Padan
SinHazzard: Det er både trist og morsomt å lese innleggene dine. Mens andre her baserer det de skriver på egen erfaring, er det tydelig at du baserer det på mangel på sådan. Uten at jeg vet noe særlig om deg, ser jeg av måten du skriver om ting her at du har svært liten erfaring med ulike kampsport/selvforsvarsstiler i Norge. Slike påstander som å si at alt med NORSK i navnet sitt suger blir da helt uholdbare.

Å si at noe er bedre enn noe annet er kanskje ikke så lett, men man kan vel resonnere seg fram til at de som trener mest mulig realistisk vil ha størst mulig sjanse til å lykkes i en virkelig situasjon. Capoeira sine treningsmetoder er vel ikke spesielt nærme virkeligheten sammenlignet med feks Krav Maga...?


Ja, det kan godt hende, men det har overhodet ingenting med selvforsvar å gjøre. Selvforsvar kan være mye, men inkluderer ikke vold før dette er siste utvei. "Å håndtere en frekk faen" er altså på ingen måte selvforsvar, det er bare vold.
Vis hele sitatet...
Jeg vet det og jeg har ALDRI slaass selv om muligheten har vert der, var litt ironi i den kommentaren, kanskje daarlig skrevet men.

Men min erfaring fra det stedet jeg kommer fra (lillehammer) er den at det som er der er soppel, enkelt og greit. Bare ta en titt paa det som er der hvis du en gang drar dit.

Personlig har jeg ingen anelse om hva Kravmaga er uten de filmklippene jeg har sett paa nett, men det ser ut som de satser mye paa efektivitet og ikke saa mye paa at det skal "se pent ut", og effektivitet er det dessidert viktigste som sikkert alle vet.

Men jeg kan torre og paastaa (burn me if im wrong) at fokusen i norge i sammenheng med kampsport er penger og ikke fullt saa mye ferdigheter. Hvor mange kjenner dere som har belter som de kanskje ikke har ferdigheter til ogsaa ha for litt senere? Nesten er ikke godt nok! Kommer veldig ann fra sted til sted men det er ihvertfall ikke kampsport paa samme maate som i asia (da mener jeg ikke bare kina eller japan).
Jujitsu er tull, imo!
I karate lærer man å slå og sparke, samt kasting og herding.
Sett guarden til jujitsufolka? Åpne hender, du er klar til å få bank =)
Utgangsposisjonen i Kyokushinkai er ihvertfall den beste.
Den funker faktisk i kamp. Hvorfor skal man stå på det ene beinet hvis man har to?
Sitat av Freeze
Jujitsu er tull, imo!
I karate lærer man å slå og sparke, samt kasting og herding.
Sett guarden til jujitsufolka? Åpne hender, du er klar til å få bank =)
Utgangsposisjonen i Kyokushinkai er ihvertfall den beste.
Den funker faktisk i kamp. Hvorfor skal man stå på det ene beinet hvis man har to?
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=H6r1jy1rb60 bare en rask link til et klipp av en kamp mellom en karate utdøver og en jui jitsu utdøver.
Øhh...
Du vet, i ekte kamp foregår det ikke sånn. En person slår, og den andre faller ned.
Hvis du blir truffet i ansiktet er du nede. Det blir ikke så mange fancy kast i kampsituasjon.
Sitat av Freeze
Øhh...
Du vet, i ekte kamp foregår det ikke sånn. En person slår, og den andre faller ned.
Hvis du blir truffet i ansiktet er du nede. Det blir ikke så mange fancy kast i kampsituasjon.
Vis hele sitatet...
og det baserer du på hva? det er ikke sikkert at du går ned fordi om du blir truffet. sannheten er at de fleste slosskamper ender opp på bakkenivå
http://www.youtube.com/watch?v=yT3snJCP30c
Gaara: Kanskje verdt å nevne at det ikke var karate mot jujitsu i den filmen, men karate mot brazilian jujitsu. BJJ er temmelig hardbarka greier bare sånn for de som lurte på det.

Har selv trent både karate og jujitsu i et par år nå (samt en del kali og litt kickboxing) og kan skrive under på at i en selvforsvarssituasjon så er jujitsu karate overlegent. De fleste kamper ender opp på bakken, og jujitsu har et kontinuerlig fokus på hele selvforsvarsprosessen fra før du blir kastet i bakken/feller noen i bakken til du står på beina og er klar for å løpe mens din mostander ligger på bakken med brukket albu.

Og Freeze, om du mener at åpne hender i en selvforsvarssituasjon betyr at man er klar for å få bank så har du ikke blitt konfrontert med problemstilligen å få dine slag parert.

Ellers så anbefaler jeg alle å blande det de får tak i av kampsport og ta det beste fra alle verdner. Merker at det er noen her som liker å disse taekwondo, siden det er veldig stilistisk og lite realistisk orientert i forhold til ekte kampsituajsoner etc. men de av oss som ser på det som sport såvel som selvforsvar ser jo at de er overlegne på spark.

"Utgangsposisjonen i Kyokushinkai er ihvertfall den beste. Den funker faktisk i kamp. Hvorfor skal man stå på det ene beinet hvis man har to?"
Gjetter jeg feil om jeg forsøker meg på at du trener Kyokushinkai? Du skryter iallefall av det.
Du viser iallefall den beklagelige tendensen i kampsport om at de en selv trener er alt annet overlegent. Hvorfor stå på en fot? Kanskje for å avlede fienden? Kanskje er foten som er i luften ladd til motspark, eller kanskje det bare er det han vil at du skal tro?
Sitat av gaara
og det baserer du på hva? det er ikke sikkert at du går ned fordi om du blir truffet. sannheten er at de fleste slosskamper ender opp på bakkenivå
http://www.youtube.com/watch?v=yT3snJCP30c
Vis hele sitatet...

Jepp det gjor faktisk det, alt jeg har sett av fighter har endt med slossing liggende, veldig sjeldent k.o paa forste hvis den personen ikke praktiserer kampsport/har mye erfaring med aa sloss.

Og saa fort en havner i bakken saa er det aa sparke midt i trynet mens han ligger der... FY FAEN!!!!!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av SinHazzard
Men jeg kan torre og paastaa (burn me if im wrong) at fokusen i norge i sammenheng med kampsport er penger og ikke fullt saa mye ferdigheter. Hvor mange kjenner dere som har belter som de kanskje ikke har ferdigheter til ogsaa ha for litt senere? Nesten er ikke godt nok! Kommer veldig ann fra sted til sted men det er ihvertfall ikke kampsport paa samme maate som i asia (da mener jeg ikke bare kina eller japan).
Vis hele sitatet...
Er du helt grilla i hue?
Jeg kjenner mange som har ferdighetene som trengs for å ha belter, som klarer å bruke det irl. Norge, kampsport, penger? Ingen tjener like dårlig som Norske kampsportutøvere, og såklart det har med ferdigheter å gjøre. Sammenlign andre land med penger i forbindelse med kampsport og du får svaret.
Taekwon-do er veldig bra.

Anbefales, jeg går på taekwon-do, har bare hvitt med gul stripen enda. Men jeg har fått gjort masse annet enn å stå å slå i luften.

Jeg har til og med fått tilbud om å begynne å gå kamp snart.

Det variere også fra "Lærested" til "Lærested".

Men, som sagt det er bare trening som skal til.
Sitat av Freeze
Jujitsu er tull, imo!
I karate lærer man å slå og sparke, samt kasting og herding.
Sett guarden til jujitsufolka? Åpne hender, du er klar til å få bank =)
Utgangsposisjonen i Kyokushinkai er ihvertfall den beste.
Den funker faktisk i kamp. Hvorfor skal man stå på det ene beinet hvis man har to?
Vis hele sitatet...
Åpne hender gir signaler om fred, og forteller motstanderen at du ikke er ute etter å sloss. Er ikek dette positivt i selvforsvar? De har også hovedsakelig større flate, og bedre grepsevne, og er da bedre til å blokke slag/kontre. Før du henger ut andre stiler, bør du kanskje se på din egen først? De karate-guardene jeg har sett syntes i allefall jeg ikke er spesielt egnet for selvforsvar. Den siste setningen din forstår jeg ikke.

Som tidligere nevnt her - På filmen over vises det Brasiliansk Jujutsu (BJJ), ikke Jujutsu.

Jeg syntes at alle kampsport-tråder på dette forumet beveger seg ut mot usakelige og dårlige fanboy-argument. Istedenfor å vite, så tror mange folk her sine meninger. Det meste baserer seg på å undergrave andres sporter, og sette sin så høyt som mulig. Men det værste man kan gjøre er å undervurdere andre, spesielt når man tror man forstår de.

Som Goophy nevnte, TKD er en idrett, ikke selvforsvar. Det samme gjelder Bryting, Karate, BJJ, Thai, Judo, boksing og de fleste andre. Ja, det stemmer, alle kampsorter ble til ved et selvforsvars/kampbehov - men i vår moderne verden er dette gått bort ifra.
Det er en kampsport, men ikke selvforsvar. For all kampsport er ikke selvforsvar. ALL kampsport kan brukes i selvforsvar - men da må man skjønne prinsippene. I en selvforsvarssport lærer og trener man etter de prinsippene. En selvforsvarssport er f.eks Krav Maga (Israelsk), Jujutsu (Japansk tradisjonell, viktig å skille mellom det og BJJ) og Jeet Kune Do (Kinesisk, denne er noe omdiskutert). Nå kan jeg bare ta for meg Jujutsu, da det er dette jeg driver med - men det er viktig å få frem at f.eks "Ju Jitsu Norge"- systemet er basert på politiets liste over de 10 mest brukte angrepene på gaten. Samme teori gjelder også for Krav Maga - og derfor kan man kalle disse for moderne selvforsvarsporter. Hovedregelen i selvforsvar er at alt kan skje - man konkurrerer ikke mot èn person, og man har absolutt ingen regler. Mange menter at MMA (Mixed Martial Arts) er en moderne selvforsvarssport, fordi denne er satt sammen av alle tenkelige kampkunster, men dette er en god blanding av alt, og er skapt med tanke på, akkurat, konkurranse (Pride, UFC og andre typer konkurranse hvor du trenger å kunne litt av alt)

Som med Pc/Mac og Canon/Nikon - en stilart vs. stilart / Moderne vs. tradisjonell-debatt blir bare dum. Tren hva du syntes er gøy. Vil du lære deg selvforsvar, gå for en sport som trener bare på dette. Vil du lære deg å sloss på gate, gå på gata å begynn å bank opp folk, øvelse gjør mester. Er det konkurranse du vil ta opp, så gå for en konkurransesport.
Sist endret av Keyser Söze; 2. mars 2007 kl. 23:09.
Som ein kommentar til posten over så må eg nett påpeika at sjølv om ein sport er utvikla i sjølvforsvarsøymed så betyr ikkje da at sporten er meir funksjonel enn eit utvalg andre.

Om jui jitsu greinen som du omtaler her er såkalla "sportsjuijitsu" som er under Trond Søvik så må eg berre påpeike at det er muligens det mest ubrukelige systemet som finnes tiltross for at de markedsfører det som det "einaste komplette forsvarssystemet i Bergen". Men bakgrunn fra to år med karate og 6 mnd med bjj var eg istand til å ta samtlige i klubben (med unntak av ein som eg trente bjj med og er 105 kg ^^). Eg er 177 høg og veg 70 kilo. Når større svartbelter taper under sitt eget regelsett til ein som har under 3 år med samla erfaring er ikkje systemet mykje å skryte av :P Det er rett og slett ein hybrid som har slått totalt feil.

(eg undergraver som juling her, men det er direkte uansvarlig å markedsføre sporten som "komplett sjølvforsvar")

Såg Trond Søvik sitt sjølvforsvarskurs på VGtv heromdagen. Var priceless ^^

Edit:
Forresten Freeze.. Guarden i Kyukushinkay? Ein jab og du er out cold. Eg skal gi kreditt med å påstå at kyu er by far den mest funksjonelle karatestilarten. Men gå med ein guard som i hovedsak beskytter kroppen mot slag og hovudet mot spark er til de grader ufunksjonel i ein kampsituasjon. Omtrent samtlige utrente personer i Norge ville ikkje komt på å slå etter noko anna enn hovudet.
Sist endret av Arganath; 4. mars 2007 kl. 01:13.
Huff, det VG-greiene var ikke bra i det hele tatt.
Synd de skal legge ut sånt.

Side2 (var det vel) la ut noe litt mer ordentlige greier.
kjente jeg fikk lyst til og nikke noen på nesa når jeg så de vg greiene.
side2 sin var mye bedre og fokuserte litt mere på at når du blir overfalt så er det ingen regler. spark det du er mann for (eller kvinne) til i ballene eller stikk fingra hardt inn i øynene.
Ja, VGTVs var ikke noe særlig, den gikk for mye på teknikk - men Side2 hadde en veldig informativ film.

Arganath - Trønd Søvik trener sitt eget system, Ichiban Ju Jitsu. Dette er et rent selvforsvarssystem, og har ingen ting med Sportjujutsu å gjøre (Som forøverig er svensk, men trenes også i Kristiansand. Reglene er dog de samme.) Den fighting/duo delen som er opprettet i bergen er helt ny, og de hadde sine første juniorer oppe i NM i DUO i fjor - så det er ikke så rart at de er ferske.

Men jeg syntes ikke det virker rart i det hele tatt. Du trener ren konkurranse (BJJ og en del karate, om du ser bort i fra Kataen) og fight, mens de deler en trening i uken på Fighting og DUO. Det vil si en trening annenhver uke med fighting, av helt nye instruktører. Ichiban Ju Jitsu har heller ingen bakketeknikker, så der er de også helt nye. Om du ser på landslaget i Fighting, så har de BJJ og Kickboxing-trening også. De tar slag/spark fra Kickboxing, kast fra Jujutsu, og bakketeknikker fra BJJ. Dette er fordi, som jeg nevnte over, MMA er den dypeste konkurransestilen, man trener på alt. Skal man bli flink på bakkekamp, som 99% av alle fighter ender opp i, er man nødt til å trene på det. Noe BJJ gjør. Derfor har du også delvis rett i hybridteorien din - hvordan skal fightere bli god i fighting, når de ikke trener på det? Men alle må begynne ett sted.

muligens det mest ubrukelige systemet som finnes tiltross for at de markedsfører det som det "einaste komplette forsvarssystemet i Bergen". Men bakgrunn fra to år med karate og 6 mnd med bjj var eg istand til å ta samtlige i klubben
Vis hele sitatet...
Her åpner du forsvaret ditt litt. Jeg bryr meg fint lite, og det tror jeg de også gjorde, i hvor mange du tok. Du hadde nok tatt vår klubb også. Men det du skal være forsiktig med er å kalle en stilart ubrukelig. Har du sett stilarten for hva det er? De trener på selvforsvar, ikke fighting - slutt å sammenlign dette! Det var, etter hva jeg har forstått, en konkurransetrening - men stilarten deres er like fullt et selvforsvarssystem. Like sakelig som du var vil jeg påstå at dere hadde vært dritdårlige i en TKD-sparring. Fordi dere ikke trener på det!
sjekket nettopp på side2 etter det dere nevner, ikke noe selvforsvarskursgreier der. Noen som har link? Vg Netts var grei nok, men litt for svak.

Om noen hadde prøvd å voldta meg, skulle jeg slått, bitt, klort og sparket til personen lå der. Han eller meg. Ingen skal få gjøre noe med meg som ejg ikke vil, samme gjelder ransforsøk osv.. Jenter MÅÅÅÅÅ lære seg å bli tøffere, klart kommer det en 120 KG sterk fyr som kaster seg over deg har man ikke gode sjanser... men en normalt stor mann mot en normalt stor kvinne, er hun raskt og voldelig nok så skal det gå bra...
Sitat av Lille My
...(catfight)...
Vis hele sitatet...
http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/h...icle914922.ece
Tenk ut en strategi på hva du vil gjøre hvis en kar prøver og gi deg en midt på trynet.
- Hva ville du gjort ?

Du kan selvfølgelig lese deg til mye rart, men når det gjelder og sloss, når det kommer til selvforsvar så er det erfaring som teller. Du kan se på triks osv på nett, men jeg tror du vil skjønne at det er kanskje kompliserte saker vi snakker om her. Har selv gått på TaeKwonDo, og det er vanskligere enn det ser ut som. Skal du da lese deg til noe så tror jeg du har tenkt feil. Men du kan jo øve på nerve-pungtene på menneskekroppen.

- Men tenk mer konstruktivt. :) I en sitasjon som jeg sa over her. Gjør det gjerne med en venn.
Korleis kan du hevde at det er eit sjølvforsvarsystem om tilogmed svartbeltene har problemer med å hamle opp med ein som har berre nokre måneder med meir finjustert kamperfaring enn ei "gate-kjempe". Om sjølvforsvaret har så lite effekt mot noken som kan ein anna sport som funker så kunne de jo like godt trent ein "konkuransesport" (som du kaller det) som har bevist effektivitet og kan ivertfall til ein viss grad hamle opp med andre sporter. Utover det er tradisjonel jiujitsu ein grei kamsport for all del.

(er så overtrøtt no at eg føler at eg skriv litt dårlig :P)
Jeg ville ha Anbefalet Taekwon do. Var med der jeg og der Lærer du deg bare Selvforsvar. Det er litt kjedelig etterhvert, men det blir bedre og bedre.

Lykke til
Sitat av ZentiXxx
Jeg ville ha Anbefalet Taekwon do. Var med der jeg og der Lærer du deg bare Selvforsvar. Det er litt kjedelig etterhvert, men det blir bedre og bedre.

Lykke til
Vis hele sitatet...
når skal folk få det for seg at taekwon do er og blir ingenting annet en en sport.

her er foresten side2 sitt selvforsvars kurs http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/h...icle735449.ece
du kan jo begyne og trene på et helsestudio. trener du i 1/2 til 1 år. 5 ganger i uka. blir du nok litt sterkere en du er nå.
Det går jo an å kjøpe f.eks. en pensumbok. Da jeg trente ju-jitsu("den ultimate selvforsvarsform") før kjøpte jeg en bok gjennom treneren. Boken er veldig detaljert med bilder og forteller om diverse detaljer. Sånne bøker får du kjøpt på de fleste kampsportbutikker.
Men jeg vil ikke anbefale å prøve å bli god på kampsport via bøker, det kan man heller gjøre når man har lært det grunnleggende innen den spesifike kampsporten.
Jeg har nettopp bytta til taekwondo, og finner det mye gøyere og faktisk mer effektivt når man tenker på kamp.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av nerga
når skal folk få det for seg at taekwon do er og blir ingenting annet en en sport.
Vis hele sitatet...
Som man sier, taekwon-do er ikke en sport, det er en livsstil

Husk at taekwon-do er mer enn og slå og sparke i løse lufta, det er det som gjør det forskjellig fra boksetreningene på sats : )

Dere kan ikke forvente at dere skal lære selvforsvar og dødelige knep etter 3 treninger.
Må lære og krabbe før du lærer og gå gutten min ;]
Etter min mening burde du lære deg og snakke ordentlig for deg, hvis ikke dette hjelper så anbefaler jeg enten vanlig trening og/eller boksing
▼ ... noen uker senere ... ▼
Allright!
Gammel tråd. Nå har jeg trent styrke/masse i litt over ett år, og har nettop begynt på Krav Maga. Morsomt å se hvordan ønskene man forteller om i en forumtråd fra 2006 plutselig har gått i oppfyllelse et par år etter
▼ ... noen uker senere ... ▼
vsit du abselut ikke vill begynne på noe anbefaler jeg deg og få med deg en kompis også ser dere på
noen Bas Rutten filmer....den fyren har peiling som faen! Bas Ruttens Lethal Street Fighting kan finnes på youtube i 11 deler mener jeg
Få deg en kraftig lommelykt og lys mot øynene til offeret.
Da blir offeret blindet en liten stund og du kan stikke av.
Lest gjennom tråden, og kommet med et innspill selv også basert på hva jeg har hørt av andre og sett i dokumentar (Fight Quest) på Discovery Channel. Det jeg nå lurer på er hvilke alternativer det finnes til Krav Maga? Jeg er altså interessert i å lære praktiske øvelser for å skade en angriper mest mulig, enklest mulig, på kortest mulig tid og samtidig komme meg unna med minst mulig selv.

Ser at det er kommet en del forslag til enkle teknikker som ballespark og fingre i øyne. For all del, dette er også gode ting, men jeg kunne gjerne tenkt meg å praktisert litt, for å si det slik. En ting er hva man sitter å tenker man kunne gjort ved PC-skjermen - noe helt annet er når du ligger der å kaver.

EDIT: Kan legge til at jeg ikke er interessert i kampsport som Karate og Tae-Kwon Do da jeg ikke har noe spesielt tro på det. Har grønt belte i sistnevnte, og det er null verdt spørr du meg. Regler, moral og disse "mønstrene" vi måtte lære oss hjelper ikke en dritt når du er der ute.
Sist endret av nikita; 18. mai 2008 kl. 22:54.
Selvom tråden er gammel så får jeg vel legge inn et innlegg siden den virker aktiv:

Jeg har lenge vært motstander av slåssing og alt av "maskulin" bevis, men etter jeg ble introdusert for thaiboksing (Muay Thai) så har vel den moral dratt et sted solen ikke skinner.

I og med at jeg trener MT (kickboksing i tillegg, faktisk) så blir jeg ofte bedt om å hjelpe venner med noen fordi han/hun ble tatt 4 mot 1 (overdrivelse -- men dere skjønner poenget). Hvorfor det? Hva ER det med folk? Hvorfor skal de spørre en som driver med kampsport om å hjelpe å skade noen? Jeg vet ikke om jeg i praksis ville vunnet mot noen ettersom jeg bare har vært i EN slåsskamp som var nylig (et kne i magen fikk han raskt på baken).

Jeg får også kommentarer som "Jeg kunne fortsatt banket driten ut av deg" av folk når de finner ut hva jeg holder på med. Latterligste jeg har hørt. Skal ikke si at de ikke kan det, men hva med å passe seg så de ikke en dag går på en smell? Er så dumt å leke tøff ovenfor noe man ikke har LITT peiling på.

Forundrer meg på det hver dag. Jeg trener for å ha en hobby og fordi jeg synes det er en gøy sport. Jeg ville aldri brukt min kunnskap på noen med mindre det ble en nødvendighet. Har sett på utallige kamper fra Thailand og K1 Max -- synet på dem som taper er ikke så bra.

Selvforsvar er flott og greit, men en dag kommer du, som ekspert i kampsport, til å angre godt fordi du tok det for langt. En kilevink mot et dødsslag er ikke så morsom tittel i avisene. Har opplevd konsekvensene selv når en venn ble slått av 3 personer den 16 mai i år. Han tok fint igjen på to av de men så knivstakk den siste, kompisen min. Han tok, igjen, fint igjen ved å slå han flere ganger i hodet med baksiden av kniven.

PS: Oppfordrer ikke bruk av kniv til selvforsvar. Det fikk han ene lære, haha.
Sist endret av SiegWarheit; 19. mai 2008 kl. 04:36.
Thaiboksing? Er ikke det bare "kosing" det da? + noen få spark i ny og ne? Skulle banket dritten ut av deg med god gammel "drunk boxing"(se Matrix).

Fra revolver til avtrekkeren: Ofte blir kampsport definert som et kunnskapsvåpen. Derfor driller ofte trenere på moral og disiplin, særlig for at man ikke skal bruke det man har lært ute blandt folk.

For å ta et eksempel som ligner veldig.

Jeg har en bil som går ganske godt. Det er en godt trimmet bil. Jeg bor i en bygd og alle vet hvem jeg er og alle vet hvilken bil jeg har. Ofte når jeg er ute å kjører kommer 18-år gamle rånere og legger seg opp i "ræven" på meg for å få meg til å gi på. Selvsagt er jeg såpass moden at jeg ikke bryr meg særlig om det, selv om det frister å gire ned to hakk og spinne asfalt i frontruta på dem.
(for senere research- var dette bare et eksempel)

Altså, du vet at du kanskje kunne gidd dem så saftig på trynet at dem hadde fått seg 3 mnd på sykehhus og drukket asparges-suppe gjenom sugerør, men du hever deg over nivået til dem.

Du kommer til å skjønne hva jeg mener når du kanskje blir litt eldre?

En som trener kampsport har som oftest en knallholdning og er rolig. Dette fordi han er så forbanna trygg at han vet at ingen klarer å ta ham. Gå foran som et godt eksempel og vær trygg på deg selv. Da slipper man å i det hele tatt bry seg om slike yppere\rånere

Et annet moment kan være at du som bokser får ut mye av aggresjon og du får tilfredsstilt dine maskuline behov på trening. Det er ikke alle som får det må man huske!
Sist endret av hyys; 19. mai 2008 kl. 05:47.
hyys, moral og etikk hjelper jævlig lite når kammeraten din ligger nede mens sparkene hagler, eller deg selv for den del. Da handler det om deg eller de, uansett hvor klisje og primitivt det måtte høres ut så er det sant. Bor man i en av Norges større byer er det ikke til å unngå å ha vært vitne til den økende volden, noe også statistikk kan bekrefte. Man skal ta igjen, men man skal heller ikke overdrive. Slå de i svime, men gi deg når de er sluknet.

Ellers er hode ganske mongo sted å sparke / slå. Bare sånn BTW. Mage, baller og hals er mye, mye mer effektivt, og trygt for deg. Knuse ribbein kontra ødelegge nakken til en er stor forskjell i rettsvesenet om du skal forsvare deg med nødverge.
Sitat av nikita
hyys, moral og etikk hjelper jævlig lite når kammeraten din ligger nede mens sparkene hagler, eller deg selv for den del. Da handler det om deg eller de, uansett hvor klisje og primitivt det måtte høres ut så er det sant. Bor man i en av Norges større byer er det ikke til å unngå å ha vært vitne til den økende volden, noe også statistikk kan bekrefte. Man skal ta igjen, men man skal heller ikke overdrive. Slå de i svime, men gi deg når de er sluknet.

Ellers er hode ganske mongo sted å sparke / slå. Bare sånn BTW. Mage, baller og hals er mye, mye mer effektivt, og trygt for deg. Knuse ribbein kontra ødelegge nakken til en er stor forskjell i rettsvesenet om du skal forsvare deg med nødverge.
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig. "Selvforsvaret" starter ikke etter at kompisen din ble slått ned, men i det dere bestemte dere for å gå ut. Moral og etikk påvirker dømmekraften til det positive. Jeg sier ikke at man ikke skal gå ut, men all min erfaring tilsier i alle fall at at de som får seg en på tygga, er ofte folk som ikke skjønner så mye av handlinger og konsekvenser: Har man musikk på øret, er man et lettere mål. Går man på et utested hvor klientellet ikke er så bra, er det større sjanse for slosskamp. Det samme gjelder egoet til folk. Vær ydmyk når man er ute, så går det som oftest bra. Er det feigt? Ja kanskje, men man blir i alle fall ikke angrepet.

Ellers er det bra at du nevner loven om nødverge. Et spark i skrittet er som oftest nok for de fleste til å rygge unna. Man trenger ikke å slukne de heller - Kom deg løs og dra fra stedet/tilkall vakt.
Sitat av nikita
Man skal ta igjen, men man skal heller ikke overdrive. Slå de i svime, men gi deg når de er sluknet.

Ellers er hode ganske mongo sted å sparke / slå. Bare sånn BTW. Mage, baller og hals er mye, mye mer effektivt, og trygt for deg. Knuse ribbein kontra ødelegge nakken til en er stor forskjell i rettsvesenet om du skal forsvare deg med nødverge.
Vis hele sitatet...
Man skal ta igjen? Om du i det hele tatt skal bruke nødvere i en potensiell rettsak, skal man ikke ha funnet noen andre løsninger. Altså om man har muligheten til å springe vekk fra stedet, skal man gjøre det.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Alle kampsporter funker bra bare du kommer opp på høyt niva, men jeg anbefaler kyokushin karate
http://www.youtube.com/watch?v=3-bjE...eature=related
Hvis du skal trene selvforsvar, som i at beskytte deg mot folk på byen så må vel bryting eller boksing være greiest. Eventuelt judo.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Jeg gikk på Tae Kwon-Do i 5 år før jeg dessverre måtte slutte pga. knust menisk som mer eller mindre ødela min kampsportkarriere.
Det var en kampsport som jeg virkelig likte. Greit nok at man står og sparker i lufta, men når sparringen begynner tar det ikke lang tid før du virkelig er som en slåsskjempe. Ved sort belte er du kjapp, smidig og slagene er kraftige, for ikke å snakke om sparkene.
Jeg lærte iallefall å kjenne og lytte til kroppen min, på den måten ville jeg få mye mer ut av treningen også.

Anbefaler det på det sterkeste.
Krav Maga!

Raskt og enkelt å lære seg (i det minste nok til å kunne forsvare seg), dødelig effektivt...
Sitat av hyys
En som trener kampsport har som oftest en knallholdning og er rolig. Dette fordi han er så forbanna trygg at han vet at ingen klarer å ta ham. Gå foran som et godt eksempel og vær trygg på deg selv. Da slipper man å i det hele tatt bry seg om slike yppere\rånere
Vis hele sitatet...
Ikke bare det, oftest lærer man også fine små teknikker som gjør at du slipper å virkelig skade noen for å legge dem ned, selv om det gjerne gjør litt vondt for dem der og da.
Sitat av M72
Jeg gikk på Tae Kwon-Do i 5 år før jeg dessverre måtte slutte pga. knust menisk som mer eller mindre ødela min kampsportkarriere.
Det var en kampsport som jeg virkelig likte. Greit nok at man står og sparker i lufta, men når sparringen begynner tar det ikke lang tid før du virkelig er som en slåsskjempe. Ved sort belte er du kjapp, smidig og slagene er kraftige, for ikke å snakke om sparkene.
Jeg lærte iallefall å kjenne og lytte til kroppen min, på den måten ville jeg få mye mer ut av treningen også.

Anbefaler det på det sterkeste.
Vis hele sitatet...
Jeg har selv sort belte i TKD fra flere år tilbake. I dag legger jeg mer fokus på Ju jitsu.

TKD har mange harde teknikker, som ikke er egnet til selvforsvar i vanlige situasjoner "på gata".

For de som ønsker å trene selvforsvar som kan brukes "på gata" må velge stilarter der myke teknikker er i fokus. Typisk her er leddlåser, kasteteknikker og nedleggelsesgteknikker.

Dette funker uten å skade motstanderen, og tiltrekker seg ikke fientlig og negativ oppmerksomhet, noe TKD teknikker vil gjøre.