Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  118 8815
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dice: det er et par ganger blitt påpeikt at gravitasjonskrafta dreg ting saman. Det er den krafta som må overvinnast for å ha eit ekspanderande univers. Forøvrig forveksler du kraft og energi...

Loonie: joda, eg er forsåvidt klar over det du påpeiker, men å samanlikne det med dopplereffekten er rimelig praktisk for å forklare det
Det at alt i universet begever seg "utover", eller, lenger bort fra hverandre, styrker jo bare manges teori om "The Big Bang".
At vi fremdeles er i en senreaksjon av TBB. Må ha vært et helsikkes smell siden planetene fremdeles er i bevegelse, men så er det også vanskelig å stopp store ting i bevegelse.

Noen tror jo også at alt kommer til å trekke seg sammen igjen, impludere, eller hva det heter, for så å gå ut igjen i et nytt Big Bang.
(The next movie title flashes thru my head "The Big Bang 2 - Earsing history) WoHoo..

Uannsett.
I mitt hode så er universet uendelig.
Men samtidig som jeg liker en teori som jeg leste i Illustrert Vitenskap. Om at universet er større enn vi kan forestille oss, men, det har en slutt. Og ved den slutten begynner et nytt univers. Det er altså mange universer der ute, og hvert x-antall univers er identisk med vårt (samme klima etc etc, men det betyr ikke nødvendigvis at det er kloner av oss der.) Også fortsetter de universene i tusen - som forresten betydde uendelig eller "mer enn vi kan telle" i bibelsk tid.
(Jeg vet jeg ikke kan mye om PC og den slags, men jeg eeelsker Illustrert Viteskap)
GothQueen: Du vet at grunnen til at planetene beveger seg i bane, er pga gravitasjonskreftene seg imellom? I tillegg (bemerk: 2FY pensum), for å nedbremse en akselerasjon, må det virke en motvirkende kraft. Hvis jeg kaster en stein til hundreoghælvette ute i rommet, tror du den til slutt ville stoppe opp, hvis den ikke treffer andre legemer?

Det heter forresten implodere, og teorien om universets sammenkrølling heter the big crunch. For alt vi vet har dette hendt før, og kommer til å skje igjen. Men det forklarer ikke hvorfor universet nå utvider seg med en større akselerasjon enn tidligere. Dette har gitt opphav til det mystiske begrepet mørk energi.
Sitat av GordonFreeman
Vennligst ikke sammenlign deg selv med Edison.
Vis hele sitatet...
Så sinsykt enig, av flere forskjellige grunner!
Sitat av raze
Det heter forresten implodere, og teorien om universets sammenkrølling heter the big crunch. For alt vi vet har dette hendt før, og kommer til å skje igjen. Men det forklarer ikke hvorfor universet nå utvider seg med en større akselerasjon enn tidligere. Dette har gitt opphav til det mystiske begrepet mørk energi.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at universet har akselererande ekspansjon, er vakuumenergi. Denne vakuumenergien, som skuldast negativt trykk, er mykje sterkare enn gravitasjonskreftene på lange avstandar. Galaksar som ligg langt vekke frå kverandre, vil derfor fjerna seg endå raskare enn kverandre.
Denne ekspansjonen har ingenting med mørk energi/materie å gjera. Mørk energi kan berre forklara observerte gravitasjonseffekter rundt galakser/galaksehoper. Berre vakuumenergien kan forklara akselererande ekspansjon. Det er heller ikkje noko særleg mystisk med begrepet "mørk energi". Han blir kalt mørk fordi han ikkje vekselverkar med foton.

Vidarlo: greit nok at det med Dopplereffekta var ei forenkling, men det med s=v*t var direkte feil. Det er ikkje sånn ein bereknar avstand til andre galaksar. Forresten er det ei ganske stor svakhet med å sjå på raudskiftet som dopplereffekt: det får ein til å tru at alle galaksar fjerner seg frå oss, og at me dermed ligger midt i universet. Det er neppe tilfelle.
Man vet ikke.

Kanskje det finnes (evig) flere universer, kanskje vi bor i det eneste. Kanskje utvider universet seg evig, kanskje det kolapser. Deres teorier/tanker i hodet er totalt irrasjonelle.
Jeg mener å huske at jeg leste i går at denne mørke materien dere prater om kalles "aether" eller "ether" på engelsk.

Forøvrig så tror jeg at universet ikke har en begynnelse og ingen slutt, og kan ikke diskuteres i en seriøs grad fordi det er umulig å forklare noe om det.

Men det er fortsatt et veldig interessant emne
Sitat av Fellwarden
Jeg mener å huske at jeg leste i går at denne mørke materien dere prater om kalles "aether" eller "ether" på engelsk.
Vis hele sitatet...
Det du refererer til er eteren. Ein trudde før i tida at eteren fyllte heile universet. Eteren blei avkrefta då ein oppdaga at ljosfarten har same fart uansett i kva retning ein måler eller kor stor fart du sjølv har når du måler. Dette er ikkje kompatibelt med eter, som ville gjort at ljosfarten ikkje hadde same farten uansett måling. I dag blir eteren sett på ein like stor vitskapleg feil som antaginga om at jorda var flat.

Berre for å få sagt noko om det tråden faktisk handla om: enden på universet. Det er fleire moglege scenario, etter kva "form" universet har.
Ein moglegheit er at universet er "kuleforma". Då vil ei ljosstråle kunne gå rundt heile universet for så å treffa deg i ryggen (litt som når ein båt seiler rundt heile jorda). Ljosstråla kan ikkje forlata kula, på same måte som båten ikkje kan forlata jordkloden. Viss ljosstråla hadde forlatt kula, ville hu jo forlatt universet, som ikkje går an (sannsynlegvis). Ein målbar konsekvens av eit kuleforma univers er at summen av vinklane i ein trekant er større enn 180 grader. Dette kan du sjølv sjå ved å teikna ein trekant langs lengde og breddegradane på ein globus: gå frå nordpolen langs 0 grader linja, sør til ekvator. Følg ekvator til 90 grader linja, og dra så opp til nordpolen igjen. Då har du ein trekant kor summen av vinklane er 270 grader. Me får altså ikkje-euklidsk geometri. (euklidsk geometri er den geometrien me har når summen av vinklane er 180 grader). Har universet denne forma, har det ingen ende; heile universet henger jo saman. Reiser du lenge nok i ein retning, hamnar du til slutt i andre enden av universet. Du har eigentleg reist i ein sirkel, sjølv om du trur at du har reist bortover.
Ein annan moglegheit er når summen av vinklane er mindre enn 180 grader. Ein kan best sjå det for seg at universet då har form som innsida av ein donut. Det blir ikkje heilt korrekt å sjå det for seg på denne måten, men den beste enklaste måten. Viss du reiser langt nok i ein retning her, vil du til slutt ha snudd utan at du merker det. Her vil det heller ikkje vera snakk om nokon ende på universet.
Det siste tilfellet er om universet er flatt. Då vil summen av ein vinklane i ein trekant vera 180 grader; altså det du opplever når du teikner ein trekant på eit ark. Viktig å få med seg: eit flatt univers medfører IKKJE eit todimensjonalt univers. Det betyr berre at universet ikkje "biter seg sjølv i halen" på nokon måten. Her vil det vera snakk om ein ende på universet (teoretisk sett), og fyrst her gjer spørsmålet "kva skjer ved enden" seg gjeldande.
Fyrst av alt: kva er summen av vinklane i ein trekant når ein måler vha stråling i universet? Det hadde jo vært veldig greit om det var ulikt 180 grader, for då slepp me diskusjonar som dette. MAP-satelitten har gitt som svar at det er omtrent 180 grader. Det er så små avvik, at ein har valt å konkludera med at universet er flatt. Kva som skjer ved enden av universet, er ikkje godt å sei. Kva som er utanfor er det eit ganske enkelt svar på: ingenting. Det er ingenting der. Nokon har lufta tanken om eit anna univers, men det er jo veldig rart at dei to universa på 15 milliardar år ennå ikkje har "smelta saman" ennå. Men me vil nok aldri få eit sikkert svar om kva som er der, me kan jo ikkje akkurat reisa ut der og sjekke, då universet ekspanderer raskare enn me klarer å forflytta oss (med dagens tilgjengelige teknologi vel å merke). Så spørsmål som dette, tilhører vel filosofien til, noko som denne tråden sikkert var tiltenkt (sorry viss eg har øydelagt alt her no).
Sist endret av Loonie; 28. november 2007 kl. 16:15.
universet vil utvide seg til en viss grad, hvor den der igjen vil starte og trekke seg sammen og alt liv vil bli tilintetgjort.
Sitat av ElKuko
universet vil utvide seg til en viss grad, hvor den der igjen vil starte og trekke seg sammen og alt liv vil bli tilintetgjort.
Vis hele sitatet...
Las du nokre innlegg før du skreiv det der? Eg tok opp akkurat det der i ein tidlegare tråd, men eg kan jo gjeeerne gjenta det. Universet har på lange avstandar akselererande ekspansjon grunna vakuumenergi. Denne vakuumenergien utgjer 70 % av energitettleiken i universet (i snitt), medan masseenergi (som forårsakar gravitasjonskrefter) berre utgjer 4 % av denne tettleiken. Så vakuumenergien er dominerande, så universet vil aldri trekka seg saman. Det vil ekspandera til evig tid. Dette er forresten basert på fakta, og er ikkje synsing frå mi side.
Husk at det er kun èn teori. Finnes mange teorier vettu
Din teori er avkrefta då han forutset at energitettleiken er større enn den kritiske tettleiken. I eit univers med energitettleik større enn den kritiske, vil summen av vinklane i ein trekant vera større enn 180 grader. Dette er ein direkte konsekvens og ikkje noko ein kjem unna. Det er eksperimentelt bekrefta at summen av vinklane i ein trekant er 180 grader. Med andre ord holder ikkje din teori mål.
Det er og eksperimentelt bekrefta at universet har akselererande ekspansjon. Det var ut frå dette at ein kom med teorien om vakuumenergi.
Sist endret av Loonie; 28. november 2007 kl. 20:34. Grunn: skriveleif
Loonie. Det virker som du har en del bra poenger. Men jeg leser desverre ikke innlegget ditt, pga jeg hater nynorsk og boikotter det skrift"språket".
Sitat av ElKuko
Loonie. Det virker som du har en del bra poenger. Men jeg leser desverre ikke innlegget ditt, pga jeg hater nynorsk og boikotter det skrift"språket".
Vis hele sitatet...
Du bør egentlig ikke svare på innleggene hans når du ikke leser dem. Ikke bare har han gode poenger, han skriver rene fakta (i alle fall det vi vet i dag), mens du kommer med regelrett synsing og en blanding av teorier du muligens har hørt om et emne du ikke har mye peiling på. Han har jo helt klart mer peiling enn de fleste her, og du ligger vel i andre enden av den skalaen.

Og litt OT men: Kan jeg spørre hvorfor du hater nynorsk? Høres ut som en idiotisk mening fra en lat fjortis som syter over å måtte lære et språk som er grunnen til vi ikke skriver dansk den dag i dag.
Sist endret av Gjøk; 28. november 2007 kl. 21:13.
Sitat av Loonie
Nokon har lufta tanken om eit anna univers, men det er jo veldig rart at dei to universa på 15 milliardar år ennå ikkje har "smelta saman" ennå. Men me vil nok aldri få eit sikkert svar om kva som er der, me kan jo ikkje akkurat reisa ut der og sjekke, då universet ekspanderer raskare enn me klarer å forflytta oss (med dagens tilgjengelige teknologi vel å merke).
Vis hele sitatet...
Om vi hadde klart å lage ormhull så kunne vi nok reist og funnet ut av det (hvis jeg husker rett nå da)
Hvis jeg husker rett var et ormhull slik at man "bretter" universet, slik at man kobler sammen to punkter på den måten. Hadde vel funket fett det?
Sitat av Fellwarden
Om vi hadde klart å lage ormhull så kunne vi nok reist og funnet ut av det (hvis jeg husker rett nå da)
Hvis jeg husker rett var et ormhull slik at man "bretter" universet, slik at man kobler sammen to punkter på den måten. Hadde vel funket fett det?
Vis hele sitatet...
Ja, i ein science fiction film funker det der fett.. Er så vidt eg veit umogleg å bretta universet på nokon måte. Kva kraft som skulle gjort det? Ein kan kanskje tenka seg at ein kunne bretta universet teoretisk sett, men om dette på nokon som helst fysisk måte er mogleg å gjennomføra er ei heilt anna sak. For å vera ærleg, har eg aldri hatt om dette på forelesingar. Men vil tru dette berre er fri fantasi frå hollywood.
ElKuko:
Én ting er å boikotte skriftspråket i skolesammenheng på grunn av lathet, politiske prinsipper eller andre dårlige argumenter som måtte materialisere seg i hodet ditt, men det er noe helt annet å ignorere et annet menneskes velformulerte argument utelukkende fordi han benytter seg av – la oss kalle en spade for en spade – en skriftlig variasjon over det du tydeligvis anser som «riktig norsk».

Det verste er likevel at du velger å la irritasjonen din overfor språket gå utover alle deltagere og vitner til diskusjonen ved å komme med et tåpelig innlegg hvor du utelukkende proklamerer din egen trassethet.

Du er forøvrig selv en meget dårlig representant for bokmål som skriftspråk.

Edit: Ok, utestengt. Fair enough.
Sist endret av egeulf; 28. november 2007 kl. 22:24.
Loonie: Veldig bra at noen som er så faglærde som deg som kommer med mye god fakta.

Good,good :-)
Hvordan kan man vite at ikke hele universet bare er en forbannet godt konstruert illusjon

edit: bare tanken er til å bli gal av
Sist endret av random13798; 28. november 2007 kl. 23:22.
Slik som jeg prøver å forklare min teori, blir det slikt at universet "er". Ikke noe om eller men.

Problemet for meg når jeg tenker på slike ting er at jeg havner på spørsmål som hvorfor er vi her og hvordan kom vi hit ? Hva er meningen med oss og har vi feilet helt ?

Enkelte ganger ender jeg opp med gåsehud over hele kroppen, men da må jeg bare gi meg... Mer skremmende enn skrekkfilmer :P
Sitat av aghona
Hvordan kan man vite at ikke hele universet bare er en forbannet godt konstruert illusjon
Vis hele sitatet...
Sitat av Bernhard
Jeg tror det gått kan hende at universet er bare ett data spill, fordi det er så ufattelig stort og ikke noe meneske vill noen gang fårstå hvorfor det eksisterer.

Det er også mer realistisk at det kommer opp "game over" når du dør enn at du kommer til himmelen, helvette, nirvana eller blir føtt på nytt.
Vis hele sitatet...
Dette ble jo tatt opp i The Matrix. Mange av formlene som brukes for å regne ut ting i universet/verden er så ufattelig enkle at det ikke er rart at vi kan tenke på det som "programmert".
Ville dere ha tatt den blå, eller den røde pillen?
Dersom universet, alt vi ser rundt oss, faktisk er som Matrix?
Sitat av GothQueen
Ville dere ha tatt den blå, eller den røde pillen?
Dersom universet, alt vi ser rundt oss, faktisk er som Matrix?
Vis hele sitatet...
Jeg husker ikke hvilken pille som er hvilken, men jeg ville tatt den der jeg ikke var i "The Matrix" lenger.

Hadde vert rått og kunne gjøre slike greier som Neo.

Angående universet og hvordan det ender så har jeg en tanke om at alt dette er en del av noe som er inni en liten atomlignende greie, som, for alt vi vet er en bit med sko på foten til noen kjempeskapninger, om man forstår hva jeg mener?

Vet at dette er usansynig, men det er en artig tanke, siden vi ikke har noen anele hva som er der ute.
Sitat av dosky
Får si som Thomas Alva Edison sa; "Jeg feilet aldri, jeg bare fant et hvis antall metoder å ikke lage glødelampen på (lyspæren) før jeg til slutt fant en metode det fungerte på".
Vis hele sitatet...
Edison er for øvrig kjent for å ha vært en drittsekk som stjal æren for andres arbeid.


Sitat av cruto
Mange av formlene som brukes for å regne ut ting i universet/verden er så ufattelig enkle at det ikke er rart at vi kan tenke på det som "programmert".
Vis hele sitatet...
Hvis du synes ting som matriser, tilstandsvektorer og hilbert rom er ufattelig enkelt så misunner jeg deg.
Sitat av Hardcore
Angående universet og hvordan det ender så har jeg en tanke om at alt dette er en del av noe som er inni en liten atomlignende greie, som, for alt vi vet er en bit med sko på foten til noen kjempeskapninger, om man forstår hva jeg mener?
Vis hele sitatet...
Hva skjer da når vi kræsjer atomer sammen i partikkelakkseleratoren ved CERN? Vi leker rett å slett med andres liv!


Sitat av hampus
Hvis du synes ting som matriser, tilstandsvektorer og hilbert rom er ufattelig enkelt så misunner jeg deg.
Vis hele sitatet...
Point taken.
Sitat av fiNk
Litt Off topic, men er det andre enn meg som blir overrasket over hvor mye vidarlo vet?
Vis hele sitatet...
Jeg blir mye oftere overrasket over hvor lite andre vet, selv etter fullført allmennutdanning

-

Det trådstarter spør om er formen til universet, og det er vel et ganske omdiskutert og vanseklig emne. Wikipedia-artikkelen er ganske god, men litt teknisk og kortfattet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Shape_of_the_universe

Fra det jeg har lest (og det er en del) har jeg fått inntrykk om at det er ganske stor enighet om at universet er en ekspanderende lukket sfære (kurvet i en 4. romdimensjon riktignok). Så dosky er inne på noe, men sammenligningen med et Möbius' bånd er ikke helt riktig.

Hva det betyr er ikke så fryktelig lett å forstå, men først og fremst betyr det at det ikke finnes noe senter av universet. Men hvor var Big Bang da? spør du kanskje. Big Bang fant sted i hele universet på en gang, men på det tidspunktet var universet mye mindre enn det er nå. Og siden da har det ekspandert ufattelig. For det andre så betyr det at selv om det ser ut til at alle galakser flyr vekk fra oss (og dermed også som om vi er i senter av universet) så er det ikke galaksene som flyr bort fra oss, det er bare rommet mellom dem som blir større.

Tenk på universet som en ballong, hvor du har tegnet masse prikker spredt rundt om kring på ballongen. Når du nå blåser opp ballongen vil prikkene komme lenger og lenger fra hverandre, for en maur som står på en av prikkene vil det se ut som om alle prikkene driver vekk fra han.

En annen konsekvens av dette er at hvis du flyr igjennom universet i en rett linje vil du ende opp der du startet, så sånn sett er analogien med en Möbius' stripe riktig, men det er mye bedre å tenke på en maur på utsiden av en ballong. Om man faktisk kan gjøre dette i praksis er jeg usikker på, men universet ekspanderer ganske fort, og akselerer så det er godt mulig at du aldri vil rekke rundt.

Det er to observasjoner som støtter denne teorien. En, at de fleste galaksene vi observerer driver vekk fra oss. To, at bakgrunnsstrålingen til universet er relativt uniform.


Edit2: Vil legge til at folk har vært litt kjappe til å kritisere dosky, selv om han ikke har godt teoretisk grunnlag har han tenkt riktig. Dog, hvor han har fått idéen at "folk" tror universet har en ende/vegg vet jeg ikke helt. Jeg skal ikke uttale meg om allmennbefolkningens kunnskaper eller forestillinger, men er få høyere utdannede mennesker jeg kjenner som tror det
Sist endret av Skyfex; 29. november 2007 kl. 15:34. Grunn: Slitte taster på tastaturet :p
Sitat av Skyfex
Jeg blir mye oftere overrasket over hvor lite andre vet, selv etter fullført allmennutdanning

-

Det trådstarter spør om er formen til universet, og det er vel et ganske omdiskutert og vanseklig emne. Wikipedia-artikkelen er ganske god, men litt teknisk og kortfattet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Shape_of_the_universe

Fra det jeg har lest (og det er en del) har jeg fått inntrykk om at det er ganske stor enighet om at universet er en ekspanderende lukket sfære (kurvet i en 4. romdimensjon riktignok). Så dosky er inne på noe, men sammenligningen med et Möbius' bånd er ikke helt riktig.

Hva det betyr er ikke så fryktelig lett å forstå, men først og fremst betyr det at det ikke finnes noe senter av universet. Men hvor var Big Bang da? spør du kanskje. Big Bang fant sted i hele universet på en gang, men på det tidspunktet var universet mye mindre enn det er nå. Og siden da har det ekspandert ufattelig. For det andre så betyr det at selv om det ser ut til at alle galakser flyr vekk fra oss (og dermed også som om vi er i senter av universet) så er det ikke galaksene som flyr bort fra oss, det er bare rommet mellom dem som blir større.

Tenk på universet som en ballong, hvor du har tegnet masse prikker spredt rundt om kring på ballongen. Når du nå blåser opp ballongen vil prikkene komme lenger og lenger fra hverandre, for en maur som står på en av prikkene vil det se ut som om alle prikkene driver vekk fra han.

En annen konsekvens av dette er at hvis du flyr igjennom universet i en rett linje vil du ende opp der du startet, så sånn sett er analogien med en Möbius' stripe riktig, men det er mye bedre å tenke på en maur på utsiden av en ballong. Om man faktisk kan gjøre dette i praksis er jeg usikker på, men universet ekspanderer ganske fort, og akselerer så det er godt mulig at du aldri vil rekke rundt.

Det er to observasjoner som støtter denne teorien. En, at de fleste galaksene vi observerer driver vekk fra oss. To, at bakgrunnsstrålingen til universet er relativt uniform.


Edit2: Vil legge til at folk har vært litt kjappe til å kritisere dosky, selv om han ikke har godt teoretisk grunnlag har han tenkt riktig. Dog, hvor han har fått idéen at "folk" tror universet har en ende/vegg vet jeg ikke helt. Jeg skal ikke uttale meg om allmennbefolkningens kunnskaper eller forestillinger, men er få høyere utdannede mennesker jeg kjenner som tror det
Vis hele sitatet...
Sånn eg forstod innlegget ditt så meiner du at universet er kuleforma? Eg har vel heller inntrykk om at det er stor enighet om at universet er flatt, altså inga krumming? Det er det eg har blitt forelest av Lillestøl. Eit kuleforma univers ville jo medført positiv krumming og at energitettleiken er større enn den kritiske. Når energitettleiken er større enn den kritiske, ville jo universet kollapsa ganske kort tid etter Big Bang (altså, det ender i ein Big Crunch). Det stemmer jo overhodet ikkje overeins med at universet faktisk har akselererande ekspasnsjon. I tillegg er det observert i universet at det ikkje er noko krumming. Målingane er gjort på grunnlag av bakgrunnstrålinga av MAP-satelitten og var temmeleg nøyaktige.
Dei to observasjonane du meiner støtter teorien om kuleforma univers, føler eg ikkje holder mål. Galaksane driver vekk frå oss ja, og det stemmer jo med ballong-eksempelet, men i eit univers med energitettleik større enn den kritiske, ville ein fått kollaps, og galaksane ville nerma seg. Gravitasjonen tek overhand rett og slett. Kvifor uniform bakgrunnstråling betyr at universet er kuleforma, forstår eg ikkje korleis du får til å stemma. Eg har no lert at dette skuldast inflasjonsperioden, som gjorde at heile universet er kausalt forbunde. Inflasjonsteorien forutset ikkje kuleforma univers.
Kanskje et dumt spørsmål, men hvorfor er man så sikker på at universet er "uendelig"?
Hvordan kan man vite det?
Sitat av dosky
Min teori på universet.
Jeg tror det er så enkelt som å forklare hvordan det blir når man skal forklare den 3dje dimensjon på papir, som tatt utifra forklaringen av de 10 dimensjonene.

Med en 2d-figur tatt til bruk som perspektiv på forklaringen.

Du tar et langt tynt papir, lager en tvist på det, og kobler det sammen ved endende. Og tegner en linje langs lengden av det, vil linjen til slutt være på begge siden av papiret, UTEN at man trenger å løfte på pennen og at linjen treffer tilbake på seg selv der den startet.

Som det blir sagt "det virker ganske så fantastisk, men papiret har nå, grunnet tvisten, bare en side - uansett hvordan man snur og vender på det. Så det må representere et 2 dimensjonalt objekt. Ikke sant?

Og det vil si, for en 2d-figur, hvis han reiser på linjen vi nettop har tegnet, Vil ende tilbake hvor han startet, uten å egentlig føle at han har beveget seg ut av den 2ndre dimensjon. (Bevegelse i den 3dje dimensjon)
Vis hele sitatet...
Dette papiret du prater om kan representere uendelighet. Men ikke verdensrommet i seg selv. The Space-Time-Continiuum. (eller hva enn det heter) gjør at rom og tid er avhengige av hverandre for å kunne fungere.

Universet som vi kjenner det, er uendelig. Når man sier at det utvider seg, så menes det at Galakser, stjerner, støv og materie flyter lengre og lengre bort fra sentrum (The big bang). Men universet i seg selv er uendelig, det er bare tomt - og blir nå fylt med galakser og sånt.


btw, den reisen du prater om der, så, ja - personen(e) ville endt tilbake i utgangspunktet - Men i en annen tid

Sitat av cappuman
Kanskje et dumt spørsmål, men hvorfor er man så sikker på at universet er "uendelig"?
Hvordan kan man vite det?
Vis hele sitatet...
Man kan ikke *vite* det. Det er matematiske beregnigner som er gjort på det, å dermed har man konkludert med det.

Men, noen forskere har også kommer fram til at universet krummer seg, og dermed fått for seg at universet er en slags "kule".

Da blir spørsmålet, hva er utenfor den kula?
Sitat av cappuman
Kanskje et dumt spørsmål, men hvorfor er man så sikker på at universet er "uendelig"?
Hvordan kan man vite det?
Vis hele sitatet...
Da er det på med den veggen igjen...
Hvem satte opp veggen og hva er bak den?

Mange spørsmål kan anses som dumme men uten dumme spørsmål kunne en ikke fått fremgang i verden.
Sitat av draco12345
Da er det på med den veggen igjen...
Hvem satte opp veggen og hva er bak den?

Mange spørsmål kan anses som dumme men uten dumme spørsmål kunne en ikke fått fremgang i verden.
Vis hele sitatet...
Korrekt! ;D
Vi får vente til de skyter opp Planck-satelitten i 2008. Den vil kunne bestemme energitetthet-parameteren med en presisjon på 1%. En verdi lavere enn 1.01 vil forkaste Poincaré-rom som en modell for kosmos. Vi lever i spennende tider =)
Sitat av Loonie
Sånn eg forstod innlegget ditt så meiner du at universet er kuleforma? Eg har vel heller inntrykk om at det er stor enighet om at universet er flatt, altså inga krumming? Det er det eg har blitt forelest av Lillestøl. Eit kuleforma univers ville jo medført positiv krumming og at energitettleiken er større enn den kritiske. Når energitettleiken er større enn den kritiske, ville jo universet kollapsa ganske kort tid etter Big Bang (altså, det ender i ein Big Crunch). Det stemmer jo overhodet ikkje overeins med at universet faktisk har akselererande ekspasnsjon. I tillegg er det observert i universet at det ikkje er noko krumming. Målingane er gjort på grunnlag av bakgrunnstrålinga av MAP-satelitten og var temmeleg nøyaktige.
Dei to observasjonane du meiner støtter teorien om kuleforma univers, føler eg ikkje holder mål. Galaksane driver vekk frå oss ja, og det stemmer jo med ballong-eksempelet, men i eit univers med energitettleik større enn den kritiske, ville ein fått kollaps, og galaksane ville nerma seg. Gravitasjonen tek overhand rett og slett. Kvifor uniform bakgrunnstråling betyr at universet er kuleforma, forstår eg ikkje korleis du får til å stemma. Eg har no lert at dette skuldast inflasjonsperioden, som gjorde at heile universet er kausalt forbunde. Inflasjonsteorien forutset ikkje kuleforma univers.
Vis hele sitatet...
Jeg er ingen autoritet på det her, og tok det meste fra hukommelsen så jeg tar ditt ord for det. Men fortsatt et par ting jeg da er litt usikker på. Blir det da slik at:
Universet er kuleformet -> Du kan reise i en rett linje og komme tilbake der du var. Analogi: ballong i et rom for 2D-skapninger.
Universet er flatt -> Universet er uendelig, men allikevel ekspanderende når det gjelder avstander? Eller at universet er endelig men du kan aldri nå kanten pga. ekspansjon? Analogi: En flatstrukket gummiflate.

Slik jeg forstod det fra Wikipedia-artikkelen betyr ikke målingene av bakrunnsstrålingene nødvendigvis at universet er flatt, men at krumningen godt kan være så svak at det ser ut til at universet er flatt. Slik kloden nesten ser flat ut når vi står på land f.eks.

Jeg var klar over at det ikke var bevist at universet var krummet, men mente å huske at det var det bakgrunnstrålingene pekte mot, men ser du har rett her.

--

Filosofisk sett mener jeg universet må være uendelig i både tid og rom, ettersom det er for meg meningsløst og absurd med endelig tid (men skal ikke utelukke muligheten), og hvis tiden er uendelig og rom er endelig vil enten alle mulige tilstander repitere seg, eller den vil ende opp i én enkel stabil tilstand (noe som er like absurd som endelig tid). Men rommet trenger ikke være uendelig i våre tre romdimensjoner, så lenge det er uendelig i høyere dimensjoner. Dvs. vårt univers er endelig og krummet, men det kan finnes andre tilsvarende univers (en annen ballong).

Det vil også være logisk at andre univers har andre fysiske konstanter (evt andre lover). Det løser paradokset med at de fysiske konstantene i vårt univers er tilsynelatende perfekt innstilt for liv.
Sitat av Skyfex
Jeg er ingen autoritet på det her, og tok det meste fra hukommelsen så jeg tar ditt ord for det. Men fortsatt et par ting jeg da er litt usikker på. Blir det da slik at:
Universet er kuleformet -> Du kan reise i en rett linje og komme tilbake der du var. Analogi: ballong i et rom for 2D-skapninger.
Universet er flatt -> Universet er uendelig, men allikevel ekspanderende når det gjelder avstander? Eller at universet er endelig men du kan aldri nå kanten pga. ekspansjon? Analogi: En flatstrukket gummiflate.

Slik jeg forstod det fra Wikipedia-artikkelen betyr ikke målingene av bakrunnsstrålingene nødvendigvis at universet er flatt, men at krumningen godt kan være så svak at det ser ut til at universet er flatt. Slik kloden nesten ser flat ut når vi står på land f.eks.

Jeg var klar over at det ikke var bevist at universet var krummet, men mente å huske at det var det bakgrunnstrålingene pekte mot, men ser du har rett her.
Vis hele sitatet...
Stemmer at viss universet var kuleforma, så kunne du reist i rett linje og endt opp der du var.
Ellers så trur eg at det er sånn at universet er flatt, endeleg, men at ein aldri vil nå kanten grunna ekspansjonen. Så universet er ikkje uendeleg. Det kan det strengt tatt ikkje vera, då "uendeleg" ikkje er ein fysisk storleik. Men i praksis så blir universet uendeleg då me aldri kan nå "kanten".

Eg trur ikkje den wikipedia-artikkelen var heilt oppdatert då det gjaldt målingane frå MAP. Dei målingane er relativt nye, og det var fyrst då dei kom at ein fekk bekrefta at universet var flatt. I MAP-målingane har ein som sagt brukt målingar frå bakgrunnstrålinga; denne stammer jo frå 380 000 år etter Big Bang, altså er han 13,7 milliardar år gamal, eller med andre ord: strålinga har gått 13,7 milliardar ljosår sidan han har blitt sendt ut. Når dei ikkje finner krumming her, for så lange strekningar, kan ein vera ganske sikker på at det ikkje er krumming i universet.
Sist endret av Loonie; 29. november 2007 kl. 19:06.
Loonie: I see.. virker veldig sært for min del. Men nå er jo fysikk stort sett ganske sært utover klassisk mekanikk.
Sitat av Evinyatar
Vi får vente til de skyter opp Planck-satelitten i 2008. Den vil kunne bestemme energitetthet-parameteren med en presisjon på 1%.
Vis hele sitatet...
En presisjon på 1% høres jo ikke all verdens ut. Regner med at du mente feilmargin..

Sitat av Skyfex
Det vil også være logisk at andre univers har andre fysiske konstanter (evt andre lover). Det løser paradokset med at de fysiske konstantene i vårt univers er tilsynelatende perfekt innstilt for liv.
Vis hele sitatet...
Hva er det som er så paradoksalt med dette? Hvis våre naturlover er helt tilfeldige er det jo litt av et slumptreff. Det virker jo som universet, hva det nå er, har som formål å lage stadig mer kompliserte forhold der en slags fri vilje oppstår i skjæringspunktet mellom tilstander? Jeg for min del tror ikke verdensrommet hadde giddet å være til bare for å lage svære runde steiner som snurrer rundt ildkuler, og er overbevist om at det finnes liv i flere av de hundre milliarder galaksene vi har observert.
Sitat av hampus
Hva er det som er så paradoksalt med dette? Hvis våre naturlover er helt tilfeldige er det jo litt av et slumptreff. Det virker jo som universet, hva det nå er, har som formål å lage stadig mer kompliserte forhold der en slags fri vilje oppstår i skjæringspunktet mellom tilstander? Jeg for min del tror ikke verdensrommet hadde giddet å være til bare for å lage svære runde steiner som snurrer rundt ildkuler, og er overbevist om at det finnes liv i flere av de hundre milliarder galaksene vi har observert.
Vis hele sitatet...
Jeg er også overbevist om at det finnes liv andres steder i vårt univers. Jeg er faktisk 100% sikker på det, ihvertfall i form av metabolisme og reproduksjon. Og jeg er nesten like sikker på at det finnes former for intelligent liv og. Som jeg nevnte så er tilsynelatende de fysiske lovene i vårt univers perfekt for det. Så lenge forholde er til rette, som det er på jorden og statistisk sett hundre tusenvis av andre planeter der ute, kan det virke som om liv vil oppstår. Dette er første del av Fermi's Paradox. Men som navnet tilsier er det et paradoks ved dette, for om liv har eksistert andre steder i galaksen vår, burde vi kunne se noe tegn til det. Men diskusjon rundt akkurat det paradokset er litt utenfor temaet.

Men selv om vårt univers er perfekt for liv, betyr ikke det at det ikke finnes tusener av milliarder av andre alternative univers hvor det ikke er slik, akkurat som det finnes tusener av milliarder planeter hvor forholdene ikke tillater liv. Det er kanskje meningsløst at det er et univers der ute hvor gravitasjonen er så sterk at all materie bare forsvinner i ett gigantisk svart hull i det universet oppstår, men det er like meningsløst at det finnes planeter der ute som er så nærme en stjerne at alt liv ville vaporiseres momentant.

Det virker for meg like meningsløst å si at universet (eller multiverset om du vil) var skapt for liv som å si at det ikke ble det. Jorden ble ikke skapt for liv, den var et spesielt tilfelle som tillot liv, og dermed oppstod også liv. For meg virker det det mest logiske, men det er uansett umulig å si noe om. Det godt mulig at universet er til stedet (evt har blitt skapt) kun for at liv skal kunne eksistere, av en mystisk og for oss helt ufattelig årsak, men det blir umulig å si noe om.

Hvem er denne "universet" forresten, og hva skulle han gjort om han (eller hun) ikke gadd å lage liv. Spist pizza og sett på Heroes? :P </teit kommentar>
Tror ikke vi kan komme med noen logiske teorier på hva universet egentlig er og hvordan det fungerer, fordi vi aldri har opplevd det ordentlig. Vi er begrenset av sansene og hjernen vår. Vi kan f.eks. ikke helt klare å forestille oss uendelighet, fordi vi aldri har opplevd det. Vi kan ikke forestille oss en uendelig linje, den må ha en start og en slutt (eller være bundet sammen i en sirkel).

Selv med dagens avanserte vitenskap tror jeg ikke vi nærmer oss noen "sannhet"; uansett hvor mange teorier som blir falsifisert. Vi bare får en mer avansert "sannhet" ut fra menneskets potensiale til å observere virkeligheten.

Men en interessant teori du hadde
Det blir jo bare spekulasjoner det vi snakker om her, men noe jeg synes taler for at liv spiller en viktig rolle i universets eksistens er dette: vi mennesker inneholder mest hydrogen, deretter følger oksygen, karbon, nitrogen og så videre. Hvis man setter opp en liste over grunnstoffene i universet, sortert etter mengde, ser man at vi er laget av stoffer som er blant de det finnes mest av. Hvis vi hadde vært laget av sjeldnere stoffer hadde saken vært en annen.

Det mest spesielle med vårt solsystem er størrelsen til sola som er fem milliarder år gammel. De fleste stjerner lever i under en milliard år, sikkert alt for kort til at liv kan utvikle seg. Men grunnstoffene vi består av blir laget når en stjerne går tom for hydrogen og går løs på helium som blir til oksygen som blir til lithium og så videre, og ingrediensene vil derfor være omtrent de samme i de fleste solsystemer. Å tro at vi skulle klare å oppnå kontakt med noen andre etter bare noen hundre år med vitenskap er kanskje litt innbilsk med tanke på hvilke avstander det er snakk om. Og hvem vet, kanskje vi er først i løypa?
Sitat av hampus
Å tro at vi skulle klare å oppnå kontakt med noen andre etter bare noen hundre år med vitenskap er kanskje litt innbilsk med tanke på hvilke avstander det er snakk om. Og hvem vet, kanskje vi er først i løypa?
Vis hele sitatet...
Mulig, men hva er sannsynligheten for det?

Man skulle tro at hvis det er mulighet for en sivilisasjon å ekspandere ut i galaxen ville den gjort det, noe som burde skape tydelige spor. Men på den annen side ville kanskje en slik sivilasjon gått løs på planeten vår lenge før vi kom til, så vi bør kanskje være glad for det. Tyder på at våre sci-fi drømmer som FTL-romskip og en galaktisk siviliasjon kan ligge på tynn is. *krysser fingrene for at vi er først i løypa*
Sist endret av Skyfex; 29. november 2007 kl. 22:54.
Det er så kjedelig at selv hvis man kan reise i lysets hastighet blir man nødt til å fryse seg ned fordi det er så store avstander, og da vil det ha gått hundrevis av år mellom hver gang man kan besøke en planet. Men ifølge relativitetsteorien skal det være mulig med ormehull, problemet er bare å kunne holde dem åpne lenge nok til å få romskipet gjennom. Men hvis det går an vil det være mulig å reise bakover i tid! WTF?
Sitat av hampus
Det blir jo bare spekulasjoner det vi snakker om her, men noe jeg synes taler for at liv spiller en viktig rolle i universets eksistens er dette: vi mennesker inneholder mest hydrogen, deretter følger oksygen, karbon, nitrogen og så videre. Hvis man setter opp en liste over grunnstoffene i universet, sortert etter mengde, ser man at vi er laget av stoffer som er blant de det finnes mest av. Hvis vi hadde vært laget av sjeldnere stoffer hadde saken vært en annen.

Det mest spesielle med vårt solsystem er størrelsen til sola som er fem milliarder år gammel. De fleste stjerner lever i under en milliard år, sikkert alt for kort til at liv kan utvikle seg. Men grunnstoffene vi består av blir laget når en stjerne går tom for hydrogen og går løs på helium som blir til oksygen som blir til lithium og så videre, og ingrediensene vil derfor være omtrent de samme i de fleste solsystemer. Å tro at vi skulle klare å oppnå kontakt med noen andre etter bare noen hundre år med vitenskap er kanskje litt innbilsk med tanke på hvilke avstander det er snakk om. Og hvem vet, kanskje vi er først i løypa?
Vis hele sitatet...
Ehm.. om du påstår at universet består av mest hydrogen, oksygen, karbon og nitrogen? Kan informera om at massen i universet består av 75 % hydrogen, 24 % helium, ca 1 % til samen av litium og beryllium, og resten av grunnstoffa utgjer så lite av den samla massen i universet, at det knapt er målbart. Me er med andre ord laga av ekstremt sjeldne stoffer. Forstår ikkje heilt kva du vil fram til med det avsnittet der.

Det er ikkje sånn at dei fleste stjerner lever i under ein milliard år. Det er jamnt fordelt. Men større stjerner, som det er lettast å oppdaga, lever kortare.
Sitat av Loonie
Kan informera om at massen i universet består av 75 % hydrogen, 24 % helium, ca 1 % til samen av litium og beryllium, og resten av grunnstoffa utgjer så lite av den samla massen i universet, at det knapt er målbart.
Vis hele sitatet...
Og av disse grunnstoffene igjen, består vi av de det finnes mye av...

Sitat av Loonie
Det er ikkje sånn at dei fleste stjerner lever i under ein milliard år. Det er jamnt fordelt. Men større stjerner, som det er lettast å oppdaga, lever kortare.
Vis hele sitatet...
Der har du visst helt rett, vet ikke hvor jeg fikk det fra. Men takk for at du sier fra.
Hele verdenen er så ufattelig at hvor mer vi forstår hvor mer forstår vi at vi ikke forstår
noen som veit noe om antimaterie? las Engler og demoner, og googla stoffet, fant noen artiklar som gjorde meg meir intressert. Er ikkje sikker på om det berre er tull eller ikkje, men eg las at ein kan bruke ein partikkel akselerator og kræsje partiklar, og at det då oppstår antimaterie og materie, men det oppstår meir materie enn antimaterie, som kan vera grunnen til "the big bang".

er dette berre ein haug med nonsence eller ligg det noko i det?
Sitat av kverulanten
noen som veit noe om antimaterie? las Engler og demoner, og googla stoffet, fant noen artiklar som gjorde meg meir intressert. Er ikkje sikker på om det berre er tull eller ikkje, men eg las at ein kan bruke ein partikkel akselerator og kræsje partiklar, og at det då oppstår antimaterie og materie, men det oppstår meir materie enn antimaterie, som kan vera grunnen til "the big bang".

er dette berre ein haug med nonsence eller ligg det noko i det?
Vis hele sitatet...
Dette er absolutt ikke tull, for de fleste partikler finnes en tilsvarende antipartikkel med motsatt ladning av de vi til vanlig ser her på jorden. De har samme masse som sine tvillinger, så navnet kan være litt misvisende. Et anti-elektron for eksempel, kalles et positron og brukes blant annet til PET-scanning på sykehus. Et elektron har ladning -1 og et positron +1, og hvis disse møtes vil begge bli gjort om til fotoner (elektromagnetisk stråling). Det samme gjelder hvis andre partikkel - antipartikkel par møtes.

Antipartikler kan lage materie på samme måte som partikler, og denne materien vil da kalles antimaterie. To anti-oppkvarker og en anti-nedkvark omgitt av et anti-elektron ville vært hydrogen i antimaterie-utgave. Det er ingenting i veien for at det kan finnes planeter laget av antimaterie, og man trodde først at det under big bang ble laget like mengder av begge. Men vi har observert svært lite antimaterie i forhold til materie, og det prøver man å forklare med en teori som kalles baryogenesis, som beskriver hvordan det kan ha gått til at universet består av svært lite antimaterie i forhold til materie.

Sjekk forøvrig standardmodellen.
Sist endret av hampus; 30. november 2007 kl. 14:31.
Sitat av hampus
Dette er absolutt ikke tull, for de fleste partikler finnes en tilsvarende antipartikkel med motsatt ladning av de vi til vanlig ser her på jorden. De har samme masse som sine tvillinger, så navnet kan være litt misvisende. Et anti-elektron for eksempel, kalles et positron og brukes blant annet til PET-scanning på sykehus. Et elektron har ladning -1 og et positron +1, og hvis disse møtes vil begge bli gjort om til fotoner (elektromagnetisk stråling). Det samme gjelder hvis andre partikkel - antipartikkel par møtes.

Antipartikler kan lage materie på samme måte som partikler, og denne materien vil da kalles antimaterie. To anti-oppkvarker og en anti-nedkvark omgitt av et anti-elektron ville vært hydrogen i antimaterie-utgave. Det er ingenting i veien for at det kan finnes planeter laget av antimaterie, og man trodde først at det under big bang ble laget like mengder av begge. Men vi har observert svært lite antimaterie i forhold til materie, og det prøver man å forklare med en teori som kalles baryogenesis, som beskriver hvordan det kan ha gått til at universet består av svært lite antimaterie i forhold til materie.

Sjekk forøvrig standardmodellen.
Vis hele sitatet...
Eg er jo så glad i å retta på folk, så trur eg slår til litt igjen
Sant at ein kan få danna foton når elektron og positron kolliderer, men det er berre et av mange utfall. Du kan få både kvark + antikvark, eller lepton + antilepton. Det kjem an på energien til elektrona; har dei låg energi får ein mest sannsynleg foton (som jo har masse "0"), har dei høg energi (rundt 90 Gev tilsaman) får ein mest sannsynleg kvark+antikvark eller lepton+antilepton. Faktisk, så får ein stråler av kvarkar og antikvarkar om kollisjonen mellom elektron og positron førte til at det blei danna ein kvark og ein antikvark; for det verker utruleg sterke krefter mellom kvark og antikvark, så derfor vil det oppstå nye partiklar i energifeltet mellom dei.

Det er sant at antimaterie kan danna strukturar på same måten som antimaterie, men det er bekrefta at det ikkje finst planetar og liknande laga av antimaterie. Ganske enkelt å forklara kvifor:
sett at det var eit område i universet som var bygd opp av antimaterie. Då det ikkje finst absolutt vakuum, så måtte antimaterie-området møtt materie-området før eller sidan. Her ville kvarkane og antikvarkane annihilert kvarandre og ein ville fått stor energifrigjering. Denne frigjorte energien burde me observert, for han ville ha forstyrra den kosmiske bakgrunnstrålinga. Bakgrunnstrålinga er så bra kartlagt no, at ein kunne konkludera med at det ikkje finst eit område beståande av antimaterie i universet.
All antimaterie i universet forsvann iløpet av den såkalla kvark-antikvark-massakren (flott navn på skrekkfilm?), kor kvarkar og antikvarkar annihilerte kvarandre og frigjorde energi i form av foton. Dette skjedde ca 4*10^(-4) s etter Big Bang. Noko antikvarkar blir danna naturleg, men det er snakk om enkeltpartiklar som blir annihilert omtrent umiddelbart etter danninga av antikvarken. Det same skjer i CERN: dei dannar nokre kvarkar og antikvarkar, og så forsvinn antikvarkane igjen.
Takk for utfyllende informasjon Loonie. Hvordan er det med den nye akselleratoren CERN bygger, er det ikke til våren de skal ta den i bruk? Og vil en eventuell oppdagelse av higgs bosonet kunne forklare tyngdekraften? Eller er det bare w og z bosonets masse man vil kunne få en forklaring på?
Sitat av Loonie
Eg er jo så glad i å retta på folk, så trur eg slår til litt igjen
Sant at ein kan få danna foton når elektron og positron kolliderer, men det er berre et av mange utfall. Du kan få både kvark + antikvark, eller lepton + antilepton. Det kjem an på energien til elektrona; har dei låg energi får ein mest sannsynleg foton (som jo har masse "0"), har dei høg energi (rundt 90 Gev tilsaman) får ein mest sannsynleg kvark+antikvark eller lepton+antilepton. Faktisk, så får ein stråler av kvarkar og antikvarkar om kollisjonen mellom elektron og positron førte til at det blei danna ein kvark og ein antikvark; for det verker utruleg sterke krefter mellom kvark og antikvark, så derfor vil det oppstå nye partiklar i energifeltet mellom dei.
Vis hele sitatet...
Er det ikke slik at kvarker ikke kan opptre alene i mer enn veldig kort tid?
Sitat av Skyfex
Er det ikke slik at kvarker ikke kan opptre alene i mer enn veldig kort tid?
Vis hele sitatet...
Stemmer det. Dei kan ikkje observerast som frie partiklar. Det som skjer er at når det blir danna ein kvark og ein antikvark og dei har gått ørlite frå kvarandre, blir det danna nye kvarkar og antikvarkar. Desse dannar så "normale" partiklar/antipartiklar med kvarandre. Så ein får strengt tatt stråler av proton og liknande, og ikkje av frie kvarkar og antikvarkar.

Til Hampus: dette er nok utanfor mitt kunnskapsområde. Pensumet i faget som dreide seg om dette, strakk seg ikkje så langt. Lillestøl var jo forelesar, så han kunne nok svart på dette. Men faget er slutt for i år og me har allereie hatt eksamen, så eg kjem ikkje til å ha fleire forelesingar med han no.