Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 7032
Simplicity, jeg sier ikke at du er ett dårligere menneske om noen forsover seg, jeg mener bare att det skal nesten ikke kunne gå ann å klare å forsove seg til midt på dagen...

Når en har ett arbeid, så må man for helsikke komme seg i seg til "normal" tid sånn att man klarer å stå opp til neste dags jobb, det er forventet av arbeidere.

M
Det er utfordringer med denne måten å straffe på. For det første så motiverer det jo ikke ansatte til å komme på jobb om de forsover seg, da er det bedre å egenmelde seg og slippe å bli driti ut foran alle sammen.

Samt at det er ikke god oppførsel av en sjef å si til alle at man skal straffe en person.


Det kommer jo selvfølgelig ann på om dette er en gang hvor han har forsovet seg eller gang nummer 10.

Men at han måtte sitte i kassa er helt greit syns jeg. Men da kunne sjefen sagt til ham at siden han ble sen i dag så tok noen andre hans ansvar og han derfor må sitte i kassa, men at det er bra han kom så fort han kunne eller noe. Uten å lage en stor sak ut av det. Man skal jo behandle sine medarbeidere med respekt og i disiplinærsaker er det viktig med diskresjon. Ellers skaper man et ssikkelig dårlig arbeidsmijø.
Sitat av eXerisjon Vis innlegg
Hva syntes dere om oppførselen?
Vis hele sitatet...
Jeg tenker at det er sjefen som bestemmer, og at man skal være på arbeid til riktig tid. At også sjefen deres, hvis jeg forsto deg riktig, har kommet for sent, spiller ingen rolle. Videre tenker jeg at det er vanlig at de som kommer for sent til arbeid får en advarsel, spesielt hvis det har skjedd én eller flere ganger tidligere, og at man lar det være med det. Ikke bare hører ikke straff hjemme på en arbeidsplass, det skulle ikke være behov for det. Man straffer ikke i arbeidslivet, man gir advarsler og avskjedigelser.

Jeg tenker også at mye avhenger av hvordan forholdet mellom dere er på arbeidsplassen. Er det mye fiendtlighet og gnisninger, for eksempel? Eller var reaksjonen på at kompisen din forsov seg gitt med et glimt i øyet? For en ting er jo det ryddige og formelle spillet mellom en arbeidsgiver og de ansatte. Noe annet er det sosiale spillet. Det er alltid mye bedre å ha et ryddig og profesjonelt forhold til sjefen, enn å tro at man skal være kompiser.
Oppførselen til hvem. Sjefen eller kameraten. Den siste først. Kameraten din er et sytepomp. Såpass bør ethvert voksent menneske ta på strak arm og bare smile. Sjefen høres da helt grei ut !
vakta hans begynnte 1 time før han dro på jobb, selvfølgelig har noen andre fått ansvaret, og da må han som kommer 1time forseint ta vakta til han som har fått ansvaret hans, uffameg så kjipt og sitte i kassa.
er vel greit med litt avveksling, få seg sykemelding pga dette er jo rettogslett idiotisk, lissom hevne seg med og ikke komme på jobb og koste bedriften penger. En sånn ansatt er ikke annsatt lenge, skal ikke såå mye til som før for og kunne sparke noen...
Dette skjedde ikke tilfeldigvis i en butikk på lørenskog, uten at jeg skal gå videre inn på hvor? :P
Det sjefen gjorde er genialt i mine øyne, for han må lære opp en annen for å ha backup den dagen kompisen din er syk, og kompisen din burde vite hvordan arbeidsdagene til de han har ansvar for faktisk er. Er låseansvarlig fritatt kassearbeid? I de butikkene jeg har noe innsikt i hvem som er hva, så står daglige ledere og låseansvarlige gledelig i kassa stadig vekk, og er glade for å være en del av hele spekteret av ansatte.

to fluer i et smekk denne dagen, kompisen satt i kassen, og en backup låseansvarlig fikk opplæring. regner med at han løp til kassen og spurte kompisen hvis han lurte på noe, så sjefen på bygget fikk tatt seg av det han skulle uforstyrret.
Da jeg leste "straffet" tenkte jeg at han hadde fått sparken eller noe slikt. Men så var det bare en liten fillegreie med at han måtte gjøre litt andre arbeidsoppgaver den dagen? Noe av den svakeste straffen jeg har hørt om...
Dette hørtes jo ut som en morsom "spøk" jeg hadde vertfall ledd gått vis det hadde skjedd med noen der jeg jobber
For det første er "straffen" vel fortjent. Han forsov seg - til kl 13! Som en med lederansvar på jobb er det ekstra viktig at han passer på å møte til riktig tid. Det kan være at det er en naturlig grunn til at han forsov seg, men hvis ikke tyder det i mine øyne på at han ikke er egnet til dette lederansvaret.

For det andre er ikke dette noen straff. En annen måtte overta lederansvaret hans i hans fravær, og da er det naturlig at man ikke fucker opp strukturen for resten av dagen ved at slumreren skal overta ansvaret. Han slapp greit unna og bør se seg heldig for det.

For ikke å snakke om at han må skjerpe seg, om dette er noe som har skjedd før.
Sitat av eXerisjon Vis innlegg
Ja, for det er ikke flere her på freak som har klart og sove til kl 13:00?

Jeg har planer om å sove mye lenger en 13:00 i morgen
Vis hele sitatet...
Ser at du har store ambisjoner i livet.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Stratops: Nye rutiner kan være vanskelige å tilpasse seg. Det er også slik at man kan forsove seg, uansett hvilket tidspunkt man begynner. Ting kan skje på veien. Ting kan skje i hjemmet. Ting skjer!

M0nte: Du er enig i straffen, men ikke i måten han ble uthengt på? Det syns jeg er ganske forvirrende. Han ble uthengt foran alle andre ved at han skulle sitte i kassen hele dagen. Det er ikke riktig, bare pga 15 min forsinkelse. 2 timer, og jeg skulle skjønt det...

Vicousdelicious: Deg er jeg enig med. Det er ens egen feil at man er forsinket. Og hvis det -gjentar- seg, SÅ er det en annen deal ....... men èn gang over 2-3 måneder er akseptabelt.
Vis hele sitatet...
Det var ikke 15 min for sent, men 60 min for sent. Og når han har ansvar for å låse så regner jeg med at han skjønner at han må være punktlig. Spesielt når han begynner 13.00 på jobben, det er ikke akkurat tidlig. Istedenfor å ta seg så nær av det kan heller ta det med et smil og hevde seg over sjefen dersom sjefen er en slik "grufull humorløs" person.
Sist endret av Turrist; 13. november 2011 kl. 20:39.
Sitat av eXerisjon Vis innlegg
Ja, for det er ikke flere her på freak som har klart og sove til kl 13:00?

Jeg har planer om å sove mye lenger en 13:00 i morgen
Vis hele sitatet...
Veldig mange klarer å sove til 13.00. Men trodde ikke det var vanlig at en gjorde det når en begynner på jobb (med låseansvar, og buss å rekke...) kl. 13.00....
Selv mister jeg kr 1500,- fra bonus hver gang jeg er for sen - men dette er selvsagt en del av arbeidsavtalen, ikke noe man fant på der og da.

Spørsmålet er vel i grunn hvor grensen går for hva en arbeidsgiver kan "straffe" en ansatt med for slike forseelser. Det verste er jo selvsagt en skriftlig advarsel, men hvor langt kan arbeidsgiver gå uten å tråkke over streken? Kan han pålegge arbeidstaker arbeidsoppgaver som er utenfor arbeidsbeskrivelsen hans? "I dag skal du vaske toalett" når du er ansatt som sikkerhetsvakt, etc?
Sitat av eXerisjon Vis innlegg
Som sagt det er ikke noe humor i det.. Jeg er enig at det var crap gjort!
Han fortjente absolutt ikke denne...
Så han tenkte egentlig og sende en mail etter jobb idag, og fortelle at han ikke syntes dette var en "allright" måte og gjøre det på, og om sjefen da ikke selv skjønner at han var litt for streng, så skulle han vist stikke til legen og finne en lame unnskyldning og få seg en sykemelding
Vis hele sitatet...
Nå fikk jeg meg en god latter, for en kompis du har. At han i tillegg har tenkt til å lyve på seg en sykemelding viser jo bare hvor patetisk han er. Håper han får seg en hel måned i kassa
Jeg syns sjefen naturlig nok kunne spart seg for å tilsynelatende henge ut personen, men likefullt burde også personen som forsov seg rett og slett ikke forsovet seg, hvert fall ikke når det er kl. 13.00 det er snakk om. Og all ev. sympati med han som forsov seg forsvinner når du skriver at han vurderer «å stikke til legen og finne en lame unnskyldning og få seg en sykemelding» med mindre sjefen skjønner at han var litt for streng.

Hvorfor bekjempe påstått idioti med mer idioti?

Alt i alt er jo ikke straffen egentlig særlig ille, hadde sjefen vært særdeles urimelig hadde han trukket tapt fortjeneste fra lønnen hans eller lignende. Kort sagt: suck it up!