Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  113 11741
Leser ofte at man snakker om og "ta fra de rike og gi til de fattige", problemet er bare at det vil aldri fungere.

Siden selvom det finnes noen få miliarderer i Norge så betaler de allerede ganske mye skatt. Men det er ikke nært like mye som resten av Norge betaler. Visst man begynner og skatte de rike for og gi til de fattige kan man skape katastrofale effekter i og med at mange bedrifter vil gå konkurs og mange vil få sparken for og få bedriften tilbake til konkurranse dyktige nivåer. Feks: Man begynner og gi høyere skatter til de som er "rike" som eier bedrifter som Rema 1000, Thon osv da må jo de øke prisene og kanskje sparke endel ansatte for og få bedriften ned til pris nivået som var før de fikk mer skatt, ellers vil jo prisene gå opp.

Poenget er: Uansett om du prøver og skatte de rike vil det få ringvirkninger som igjen vil komme ned til deg med at prisen på ting går opp.

Men er også enig at det finnes endel gjerrige personer der som bare vil ha høye priser, lave skatter og dårlig betalte ansatte for og få mest mulig penger ut av bedriften.
[quote=UrbanFreak86;2080029]
3x høyere straffer for folk kjører i fylla eller narkotika rus + voldsmen/voldteks menn+ organisert kriminalitet+ mordere.


I Texas f.eks er det jo dødstraff etc, men mye mer drap etc enn det er i Norge!
Høyere straff tviler jeg på funker!

Edit: sitaten faila av en eller annen grunn! :S
Sist endret av Knäppgök; 30. april 2011 kl. 09:14.
Til dere som syter og klager over dagens straffesystem, og vil har dødsstraff\strengere straffer.
Norge har i bunn og grunn nokså lite kriminalitet.
Hva er det deres syn er basert på, hvorfor mener dere at dødsstraff og strengere straffer vil redusere dagens kriminalitet?
Har dere noen kilder og vise til? Eller er det bare noe dere har bestemt dere for?
Sist endret av sneipen; 30. april 2011 kl. 10:18.
Bygg vannledninger til verden rundt istedenfor oljeledninger.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
En kollektiv egodød, kaste slørene og tenke framover
Vis hele sitatet...
dette ville nok vært det aller beste, alle bryr seg om det samme. litt vanskelig å få til, men men.

hvis bare alle mennesker på jorda brydde seg om ting som faktisk betyr noe, lykke, helse og fremtiden. jeg mener teknologi er det viktigste verktøyet vi har. vi kan bygge vår egen fremtid, alt for lenge har vi måttet leve på det naturen ga oss, men i fremtiden håper jeg vi kan lage vår egen "natur", dyrke mat uansett hvor vi er, selv midt i ørkenen. og det hele er automatisert. da ville ingen vært sultne lenger.

litt vanskelig å få alle til å "tenke likt" uten å være et kommunistisk samfunn.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Bygg vannledninger til verden rundt istedenfor oljeledninger.
Vis hele sitatet...
hverken vann eller olje fraktes i ledninger fra produsent til konsument, bare gass :P
tror også olje er mer verdt enn vann, selv i fattige land.
Bli en del av naturen igjen. Fortsette på den samme veien vi hadde tidligere før. Få ti barn hvorav to overlever fordi de er sterkest. Nå overlever alle, uansett om man er sterk eller svak. Det ville ha gjort verden til et bedre sted.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Bli en del av naturen igjen. Fortsette på den samme veien vi hadde tidligere før. Få ti barn hvorav to overlever fordi de er sterkest. Nå overlever alle, uansett om man er sterk eller svak. Det ville ha gjort verden til et bedre sted.
Vis hele sitatet...
Vil du at menneskeheten skal tilbake til et stadie der vi ikke hadde medisin eller mat nok til alle?
Eller vil du bare være slem mot åtte av ti barn for å få de "sterkeste"?

En enklere løsning på dette ville vært at foreldre vurderte abort dersom barnet har defekter. Da trenger man ikke "finne ut hvem som er sterkest".
Nå er jo ikke alle enige om at dette er moralt riktig heller, men det er i alle fall bedre enn å bruke din idé.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Bli en del av naturen igjen. Fortsette på den samme veien vi hadde tidligere før. Få ti barn hvorav to overlever fordi de er sterkest. Nå overlever alle, uansett om man er sterk eller svak. Det ville ha gjort verden til et bedre sted.
Vis hele sitatet...
Det høres ut som noe fra Tyskland anno 30-tallet.

Verden blir vel ikke bedre av at 80% av nyfødte barn dør?
Sitat av Athleon Vis innlegg
Bli en del av naturen igjen. Fortsette på den samme veien vi hadde tidligere før. Få ti barn hvorav to overlever fordi de er sterkest. Nå overlever alle, uansett om man er sterk eller svak. Det ville ha gjort verden til et bedre sted.
Vis hele sitatet...
Mer naturlig seleksjon? oppsøk hjelp
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Vil du at menneskeheten skal tilbake til et stadie der vi ikke hadde medisin eller mat nok til alle?
Eller vil du bare være slem mot åtte av ti barn for å få de "sterkeste"?

En enklere løsning på dette ville vært at foreldre vurderte abort dersom barnet har defekter. Da trenger man ikke "finne ut hvem som er sterkest".
Nå er jo ikke alle enige om at dette er moralt riktig heller, men det er i alle fall bedre enn å bruke din idé.
Vis hele sitatet...
Jeg vil at menneskeheten skal tilbake dit hvor de ikke ødelegger verden for andre dyr. Nå ødelegger vi den for både oss selv og andre. Og ja, jeg mener det ville vært bedre å leve i en verden hvor ikke alle overlever. Ikke bedre på et personlig stadie, men for hele planeten. Dessuten ønsker ikke jeg å være slem, det ville uansett ikke jeg som ville ha vært slem, men naturen. Det er fullstendig forståelig at vi holder oss selv kunstig i live, men jeg mener fortsatt det ville vært bedre om vi så ikke gjorde.

Blås nå i moral og etikk når det kommer til biologi. Spørsmålet i tråden er hva som ville gjort verden bedre, ikke eventuelt verre som moral og etikk dessverre kan gjøre, på grunn av slike diskusjoner som du nevner. Og det skulle ha fungert med sin såkalte enklere løsning ville ikke abort kunne være en vurderingssak. Hele poenget er at de svakeste dør, ikke om foreldrene velger det eller ei. Forklar meg gjerne hvorfor din idé overgår evolusjonsteorien?

Sitat av Zepur Vis innlegg
Det høres ut som noe fra Tyskland anno 30-tallet.

Verden blir vel ikke bedre av at 80% av nyfødte barn dør?
Vis hele sitatet...
Hvorfor blir den ikke det? Det kalles evolusjon gjennom naturlige dødsårsaker osv. De sterkeste overlever og parrer seg. De får sterkere avkom som parrer seg osv. Det samme vil mest sannsynlig skje i fremtiden, bortsett fra at det vil skje med genteknologi. Det er selvfølgelig en mye lettere vei å ta når vi først har holdt oss så utrolig lenge vekk fra naturen. Det er nok også det beste alternativet ettersom vi allerede er så godt i gang.

Sitat av bullshizz Vis innlegg
Mer naturlig seleksjon? oppsøk hjelp
Vis hele sitatet...
Hvorfor det?
Sist endret av Athleon; 30. april 2011 kl. 14:49. Grunn: Nytt spørsmål.
-Vi burde sette opp ei kvote på hvor mange utlendinger vi kan ta inn i landet, så vi ikke er 80% muslimer i 2070....
-Sprøyte inn silikon og botox i kroppen burde bli forbudt, du er den du er =)
-Innføre utroskap som et lovbrudd i de norske lover, og innføre en straff for handlingen. Det kan ta knekken på selv den sterkeste personen når partneren er utro.

Mine tanker, sikkert litt usannsynlig da...
Jeg har tenkt lenge på en ide om hvordan vi kan minske global oppvarming:

Alle land har en kvote på hvor mange tonn co2 de kan slippe ut før de må betale en pris og betale for utslippene. Hadde det vært opp til meg, ville jeg satt en kvote på hvert enkelt menneske ut ifra jobb, familie (evt. syke/funksjonshemmede) osv. Så kan de som har et stort behov for bil til og fra jobben, få en så stor kvote de trenger, og de med et mindre behov, kan få en mindre kvote. Da kan heller kollektivtransport bli gratis, og de som kan kjøre det, kjører det. Utenlandsreier burde også kuttes ned, slik at man kan få en kvote på f.eks 3 utenlandsreiser i året, noe jeg synes er mer enn nok (kanskje noen er uenig med meg i dette)...
Det er nok mye som kunne ha gjort verden bedre, det som hadde vært kult hadde vært om en større menge folk fra hele verden gikk sammen for å diskutere hvordan vi kan fikse verden, mulig vi hadde kommet ut med noe bra da!

Det jeg selv har tenkt er at folk må aller først lære å respektere hverandre og respektere religion! hadde vi greid det hadde det nok blitt mye mindre kriger!

kanskje kunne det vært smart og slå sammen alle land på jorden til et stort land og dele likt på alt av ressurser! det kunne kanskje ha gjort verden til et bedre sted!

En annen ting som hadde vært deilig å sett ble gjort hadde vært å kvitte seg med all søppelen som fins på jorden, i noen land så flyter det bokstavelig talt over med søppel, det er synd at vi forrurenser moder jord på denne måten.
Men, det er kanskje vanskelig å bli kvitt det, har tenkt litt på å brenne det, men mulig det forurenser enda mere.
Forøvrig så er jo kardemommeloven genial!

Det er dette jeg har tenkt på hvertfall, om det kunne gjøre verden bedre vet jeg ikke og det er sikkert en haug med andre tiltak som hadde funket.

Har en merkelig drøm og det er at vi får besøk av romvesen med teknologi som gjør at vi får nærmest fri energi så vi slipper å spe ut co2 og forsøpple jorda med store oljekatastrofer, men dette er bare en merkelig drøm jeg har.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Hvorfor blir den ikke det? Det kalles evolusjon gjennom naturlige dødsårsaker osv. De sterkeste overlever og parrer seg. De får sterkere avkom som parrer seg osv. Det samme vil mest sannsynlig skje i fremtiden, bortsett fra at det vil skje med genteknologi. Det er selvfølgelig en mye lettere vei å ta når vi først har holdt oss så utrolig lenge vekk fra naturen. Det er nok også det beste alternativet ettersom vi allerede er så godt i gang.
Vis hele sitatet...
Noen vil alltid være svakere enn andre, uansett hvor mye du sorterer. Hvor har du tenkt å trekke grensen? Eller vil du alltid drepe de svakeste 80%? Om du tar de 0.1‰, eller 0.000001‰ av de sterkeste, vil denne gruppen fortsatt bestå av 1%-100% sterke.

Uten medisiner og andre hjelpemidler vi bruker for å holde oss "kunstig" i live, ville jeg vært død for mange år siden. Jeg er ikke enig i at jeg nå lever ufortjent.
Jeg regner med du aldri går til lege/tannlege/skole/etc?
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
hverken vann eller olje fraktes i ledninger fra produsent til konsument, bare gass :P
tror også olje er mer verdt enn vann, selv i fattige land.
Vis hele sitatet...
Så det bygges overhodet ikke oljeledninger noe sted?

Poenget var uansett å frakte vann til de trengende rundt om i verden istedenfor olje, gass og andre unødvendig shit til ting vi egentlig ikke har bruk for.
Hva som kan gjøres bedre? Vi kan slutte å la staten blinde oss for sannheten! Kun fordi staten mener at en ting er dårlig for oss folk, vil ikke faktisk ha den betydning av at det er dårlig!

Jeg er veldig for legalisering av cannabis, det finnes ikke en politiker i verden som kan motargumentere legaliseringen av cannabis med meg, (så lenge andre rusmidler som alkohol f.eks. er tillatt!)

--------------------------------------------

Forbi alt "jeg hater verden pga den og den grunn" og over til en av de virkelige problemene!

Det at vi hele tiden skal være så egoistiske, naive, arogante, rumpeslikkertilverdenspolitiet, godtroende og dumsnille... det er slike ting som ødelegger verden!

Det er få som kjemper for f.eks. rettferdighet... Svært få av oss hadde som barn en mentalitet som dreide seg om profit på andres bekostninger. Flere ønsket å være tannleger, dyrleger, polti,brannman, o.l. yrker. Hva skjer 20 år senere? Jo en sitter i styret til en eller annen multimilliard bedrift, hvor toppene og aksjonærene tjener penger i pose og sekk! Grovarbeidet er overlatt til underbetalte barn i u-land.

Gjennom hele menneskehetens historie har vi sett dette, og det er veldig enkelt og se på feil som har skjedd og "har blitt rettet opp", men svært få idag klarer å faktisk se de samme moralske feilene idag...

Vi kom, vi stjal og vi stakk! Det har vi sett fra vikingenes tokter i Frankrike og England.
Så fortsatte det videre med vårt kjære slavestyre, hvor slaver ble hentet fra Afrika, etter det så skulle vi voldta Afrika for alle råvarer de har.
Se f.eks. på Somalia idag som ikke har hatt et skikkelig styre siden Amerikas unnødvendige tapskrig mot Somalia.
Afrika har vært innblandet i begge verdenskrigene, uten å egentlig ha noen særlig politiske interesser i krigen selv.

Samme land, samme folk, men på hver sin side var veldig vanlig under f.eks. første verdenskrig i Sør-Afrika... Leiesoldater fra begge sider skulle utkjempe en krig de ikke hadde noe å gjøre med!

Hvem er vinnerne av dette? Ikke et eneste av de vanlig sivile skattebetalerne til det landet, men et par topper (politiske ledere), våpenindustiren og bankvesenet...

Hvorfor tar jeg å nevne det som har skjedd nå? Jeg har hørt så mange ganger at "vi må lære av våre feil", men skrur jeg på tven og ser på nyhetene så ser jeg de samme problemene idag som for 100, 200 eller 5000 år siden...

Vest-Europa har store deler av skylden i dette og har hatt det en veldig god stund nå! 2/2 verdenskriger ble utløst p.g.a. konflikter i Europa.

Jeg er imot Nazi-Tyskland, men kun en idiot vil si at Hitler hadde skylda i det som skjedde under andre verdenskrig. Ja, folk sier han hadde psykiske lidelser o.s.v., men det var et hellt folk bak han som støttet han! Hvorfor?

Når England og Co TVANG Tyskland til å undertegne at de hadde skylda i første verdenskrig, (når de etter min mening ikke har det, utifra informasjon jeg har sett og lest på fra vgs historiebøker og f.eks. nrk.no sin videosamling av første og andre verdenskrig!) så er det en selvfølge at en eller annen fra Tyskernes side mener det er urettferdig og store deler av folket støtter det.

Hvis Jens idag hadde innført f.eks. "spesielle badesteder" for muslimer, så hadde jeg marsjert opp til Stortinget med et ti-talls menn og henrettet han. Folk flest ville vært enig! Hvorfor? Fordi vi ser sterke likhetstrekk med den hendelsen og Hitlers holocaust!

Vi må slutte å følge etter den mektige "leder", kun fordi vi på den måten tjener mest mulig ut av det! Enten ved å støtte en multi-milliardbedrift som føkker opp miljøet ved å slippe ut forurensende avfall, eller ved å støtte bedrifter som har barnearbeidere stappet i gullgruver som inneholder giftige gasser og mineraler. I tillegg har ikke arbeiderne der utstyret som trengs.
Ja vi får f.eks. billigere flybilletter ved at det produseres fly i utlandet, i fabrikker som styres av vestlige aksjonærer, men produksjonen skjer ved at barn jobber for 1krone dagen.

Hadde lyst til å skrive mye her, men orker ikke mer! Frustrasjonen over alt dritt som skjer KUN fordi VI tillatter det er så sinnsyk irriterende!

Alle problemer skjer KUN fordi folk tillater seg!
Hadde det norske folket demonstrert mot Norge innblanding i Afgh. hadde vi ikke hatt en død kvinnelig norsk soldat på listen.
Hadde det amerikanske folket demonstrert imot innvasjonen av Afgh. hadde Afghanistan vært et bedre sted enn det det er idag... (Ingen her kan komme å fortelle meg at Afg. er et bedre sted nå, får jeg har afganske venner som ikke reiser tilbake til hjemlandet, for det er ikke noe å reise tilbake til).
Hadde det Afganske folket kjempe imot Taliban så hadde vel enkelt og greit Taliban ikke eksistert i Afganistan.

Gadaffi er en mann, hvor vanskelig kan det være å kvitte seg med en mann? Samme hvor mektig han er! Vi kan jo se på f.eks. JFK (ja greit CIA hadde noe her å gjøre // mener noen), men fordet, vi har et bevis på at vil vi fjerne noe så klarer vi det. (Utenom Bin-laden for han er et spøkelse, dannet av den Amerikanske regjering, etter min mening)...

// Blah orker ikke skrive mer egentlig, gir bare gi ut et par meninger/synspunkter jeg har og avslutter det hele //

All dritten i verden kan fjernes ved at det innføres en sann demokrati, for kun en idiot vil kunne påstå at verden er demokratisk! De rike skal alltids bli rikere, og dette skjer kun ved at de fattige holdes der de er!

Et hvert problem har svaret liggende i seg selv!

BTW, leste et par poster til å starte med, så da en nevne at det ikke var noe positivt heller som kom av å røyke hasj...
Jeg kan på vegne av alle potheads love deg en ting! Hadde alle mennesker i verden røyket en joint samtidig, ville vi hatt fred i fire timer hvertfall...

Til dere alkoholikere ^^ Hadde alle tatt et par vodka shootere så ville nok verden slitt en lang stund :P
din røver
Zeco's Avatar
Så lenge folk slutter å tenke kun penger og makt, vil samfunnet/mennesket/verden kunne nå mye lenger frem.
Sitat av MadCroc Vis innlegg
Leser ofte at man snakker om og "ta fra de rike og gi til de fattige", problemet er bare at det vil aldri fungere.

Siden selvom det finnes noen få miliarderer i Norge så betaler de allerede ganske mye skatt. Men det er ikke nært like mye som resten av Norge betaler. Visst man begynner og skatte de rike for og gi til de fattige kan man skape katastrofale effekter i og med at mange bedrifter vil gå konkurs og mange vil få sparken for og få bedriften tilbake til konkurranse dyktige nivåer. Feks: Man begynner og gi høyere skatter til de som er "rike" som eier bedrifter som Rema 1000, Thon osv da må jo de øke prisene og kanskje sparke endel ansatte for og få bedriften ned til pris nivået som var før de fikk mer skatt, ellers vil jo prisene gå opp.

Poenget er: Uansett om du prøver og skatte de rike vil det få ringvirkninger som igjen vil komme ned til deg med at prisen på ting går opp.
Vis hele sitatet...
Hvorfor må de øke prisene? Du sier jo selv at de er milliardærer. Det er absolutt ikke nødvendig for dem å sette opp prisene. Er det nødvendig å tjene 20 millioner? Holder det ikke med 5 millioner?
Sitat av moret Vis innlegg
Og akkurat den setningen var det eneste du kommenterte i hele innlegget, jeg er fortsatt nysgjerrig på alt det andre.
Vis hele sitatet...
Bøyer meg i støvet. Jeg skal ærlig inrømme jeg failer når de kommer til diskutering, Jeg har bare så ekstremt mye på hjerte,
kombinert med manglende forklarings evne og formulasjon på ord.
Jeg har kansje ikke så mye her å gjøre nei.
Prøver uansett


Sitat av moret Vis innlegg
Jeg vet ikke hva du mener med nøkkelhullet liksom
Vis hele sitatet...


Ette at penger, ankom systemet. Så betyr jo de at en og hver av oss MÅ ha de, for og overleve på en forsvalig måte.
Folk som ikke har penger, som ikke birdrar til samfunnet, eller går på NAV for den del,
blir sett på som snyltere, unsuccessefull eller "fattige", om du vil. Dem blir sett Ned på i utgangspungtet.
Den mest åpenbare grunnen til at folk jobber og vil ha penger er jo for å kunne ta vare på seg Selv(illusjon), og sine næreste.
netopp pga de Systeme som eksiterer per dagsdato.
Veldig mange av de som lever I dette systeme er gjerne ekkle og overtråkkende på dem som ikke er med på leken.


Nå prøv å se føre deg at Homosapiens i seg selv er Èn person. Dette er sannhet, vi er alle Èn under utvikling. Bare de at mennesker i seg selv eksisterer av de samme bør være en peikepinne stor nokk å gjøre de åpenlyst. However,
Den personen spiller og jobber konstant for og opprettholde sitt Ego og sitt Selv,"Service to self" i utgangspungtet.
Resultatet av dette er Alt, og da mener jeg ALT, de negative du kan tenke deg som eksiterer i denne verden.

Det finnes ikke noe å "gjøre verden til et bedre sted" så lenge Penger er inni bilde. Penger er Service to self (illusjon).

Heldigvis så våger jeg å påsta at folk i de siste begynner våkne opp, og ser biter av dette større bildet, som fører til at vi vil gå ifra STS over til STO.
Tenk dere utviklingen !!



Så, hva jeg mente med nøkkelhull er at folk generelt sett ikke ser en ENESTE bit av de uendelig store bilde.
Dem ser ikke den underliggende motivasjon for noe MYE større!

Dere burde heller ikke tro at verken landsledere eller Obama for den del, Har noe som helst makt i denne leken.
Selvom de egentlig ikke spiller noen rolle hvem som har. Hva som betyr noe er at vi bryter ned, denne Cursen.
Og tro meg, de AKURATT hva lederne av leken vil. Slåss for hva som er ekte!


Håber jeg nådde litt mer gjennom denne gangen
Viss ikke har jeg åpenbart ingenting her å bidra med.

ASSEMBLE THE ARMIES....ALL HANDS ON DECK....IT'S TIME FOR LOVE!!! : )


Sitat av KeithFlint Vis innlegg
Tipper du ikke har noen form for utdanning, tipper du er hippie, og at du skulle ønske alt her i verden bare falt i fanget på deg, istedenfor de rike svina som faktisk skaper arbeidsplasser og verdier som vi nyter godt av.
Vis hele sitatet...
Tipper du har ganske så grei utdanning, tipper du er en robot, og at du skulle ønske du hadde alle pengene i verden, istedenfor oss dumme og uvitende slasker som ødelegger samfunnet.. Du bryr deg mer om systeme i seg selv, en mennesket(Som er like mye deg som du er dem), Umennesklig.
Sitat av In space Vis innlegg
Ette at penger, ankom systemet. Så betyr jo de at en og hver av oss MÅ ha de, for og overleve på en forsvalig måte.
Folk som ikke har penger, som ikke birdrar til samfunnet, eller går på NAV for den del,
blir sett på som snyltere, unsuccessefull eller "fattige", om du vil. Dem blir sett Ned på i utgangspungtet.
.........................

ASSEMBLE THE ARMIES....ALL HANDS ON DECK....IT'S TIME FOR LOVE!!! : )
Vis hele sitatet...
Se her ja, du kan hvis du vil tydeligvis
Dette gjør det hele mye enklere å forstå, keep it up.
Sist endret av moret; 1. mai 2011 kl. 22:25.
For meg ville en bedre verden hatt mer respekt, toleranse og kunnskap ovenfor andres liv/kultur/levesett.
I Norge synes jeg vi burde hatt gratis helsetjenester.

Globalt sett ville jeg likt å sett at vi kastet mindre mat.
Her fokuserer jeg hovedsaklig på enkeltindivitet, mens jeg også lister et par fikse idéer (som dere er velkomne til å forbedre - eller elliminere).

1a: Seg selv. Det første streget mot en bedre verden er å forbedre seg selv. Først og fremst sin livsstil og holdning. Man bør åpne sitt sinn, lære mer og deretter formidle kunnskap videre. Kunnskapen skal helst gjenspeile viktighet, såklart. Ikke kunnskap i form av uaktuelle temaer, slik egne interesser kan være; dette er egoisme. Det å formidle seg selv fremfor å reflektere om hvor vidt det vil bedre verdenen rundt seg, er egoisme. Egoet bør bort.

1b: Utvide dine sosiale grenser. Påvirke i mest mulig omkrets. Få folk over på samme idéer og/eller tanker om hva som er faktisk viktig (eller mest aktuellt) å være aktiv deltaker i. (Nå: Cyberwar, kamp om frihet og protester over internett)

1c: Skjer ingenting - skje sjæl! Start opp et nettverk hvor "kloke hoder tenker likt". Figure it out. Lokalt eller verdensomfattende. Enhver endring til noe bedre betyr fremskritt. Husk: "Vær ikke redd for å bevege deg sakte, vær bare redd for å stå stille."

Andre tips?

Ellers er det lett å slenge fra seg forslag som:
- Fjerne alle landgrenser, la verden BLI som internett; alle vil få like muligheter, alle starter (nuvel) med det samme utgangspunkt, der bare kunnskap kan begrenser dine muligheter.

- Innføre et intelligent verdenspoliti som innhenter straffebrytere for en spesiel (uskreven) lovgivningstraktat? (...hvem stemmer for Kardemommebyloven?) Ikke straff dem ved annet enn å sette dem i arbeidsplasser som ikke er ønsket. I verste fall isolat(?)

- Inngå en avtale om en felles lovgivning for alle verdens stater. Alle underskrevne papirer får en utløpsdato hvert femte år, dvs. stadig fornyelse og kontroll.

- Totalforbud mot dumskap og uvitenhet, dvs. at media er pliktig en viss mengde med ren fakta hvor innsikt i den aktuelle regjeringen blir avslørt. Kanskje en oppsummering av "hva, hvem og hvor" en gang i uken.

Detter er kun løse tanker. Naivt og delvis uoppnåelig, men jeg er våken i et hav av drømmer.

Ikke minst: Åpne alle regjeringer og hold dem åpne. La dem virkelig føle ansvaret; ikke for seg selv, men for sine.
Det er ikke tvil om at hvis alle mennesker hadde muligheten til å lære seg selv å kjenne via andre, så ville ting blitt bedre. Men denne modellen tar jo evigheter, egoet er naturlig og en ego død vil si at jorda også dør.

Det viktigste med egoet er hvordan vi kan utnytte det til noe positivt. Tviste om på tankegangen slik at egoet vet helt sikkert at det lønner seg å være snill. I dag er det kult å være "slem", forstår ikke helt den tankegangen...
Men det er fordi i underbevisstheten til de fleste, så vet de at det "lønner seg å være slem". Noen må gjøre visse ting de egentlig ikke har lyst til på grunn av mangelen på materielle ting, som igjen gir aksept i samfunnet og en bedre selvfølelse.

Samfunnet, slik jeg ser det, så er det en evigvarende krig hver eneste dag mellom individene som lever her. Dette hovedsakelig på grunn av frykt for mangelen på egen velvære. Sier ikke at vi skal kvitte oss med alt av duppedingser så ville verden blitt bedre, men å dele på godene, slik at alle føler seg inkludert ville gjort mye for den felles bevisstheten og veien til målet blir litt mer oppnåelig.

I dag er det flaut å være fattig og derfor må utrolig mange mennesker gjøre ulovlige ting hele tiden bare for å få tilfredsstilt sine og andres luksusbehov.

Naturlig utvelgelse fører til et utrolig kaldt samfunn og eneste viktige for individene blir sin egen familie-evolusjon. Som vil føre til mange fall i utviklingen fordi familien er det viktigste.

Jo fler mennesker som har det bra, jo bedre får vi det selv også.

Vann og mat til alle, er en selvfølge for å få bevisstheten fremover. Selvfølgelig er det en viktig grunn til at det er liv på Jorda. Alt er ikke bare meningsløst, selv om utrolig mye er det.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
-Vi burde sette opp ei kvote på hvor mange utlendinger vi kan ta inn i landet, så vi ikke er 80% muslimer i 2070....
Vis hele sitatet...
Setter du det på spissen her eller? I følge SSB vil 20-30% av befolkningen være innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre i 2060. Kan ikke forestille meg at det stiger med 50% på 10 år, og husk at ikke alle innvandrere er muslimer.

Sitat av Blåtann Vis innlegg
-Sprøyte inn silikon og botox i kroppen burde bli forbudt, du er den du er =)
Vis hele sitatet...
Ærlig talt, skal ikke voksne mennesker selv få velge hva de vil ta av kosmetiske inngrep?

Sitat av Blåtann Vis innlegg
-Innføre utroskap som et lovbrudd i de norske lover, og innføre en straff for handlingen. Det kan ta knekken på selv den sterkeste personen når partneren er utro.
Vis hele sitatet...
Du vil ikke ha flere muslimer til landet, men allikevel vil du innføre sharialover?
Sitat av Zepur Vis innlegg
Noen vil alltid være svakere enn andre, uansett hvor mye du sorterer. Hvor har du tenkt å trekke grensen? Eller vil du alltid drepe de svakeste 80%? Om du tar de 0.1‰, eller 0.000001‰ av de sterkeste, vil denne gruppen fortsatt bestå av 1%-100% sterke.
Vis hele sitatet...
Det er ikke jeg som setter grensen. Det er naturen. Per dags dato er det vi som setter grensen. Hvorfor skulle JEG ville drepe de 80% svakeste? Det er slik naturen en gang fungerte da vi enda var en del av den. Og det er min personlige mening at verden ville vært et bedre sted om vi fortsette å leve på den samme måten.

Sitat av Zepur Vis innlegg
Uten medisiner og andre hjelpemidler vi bruker for å holde oss "kunstig" i live, ville jeg vært død for mange år siden. Jeg er ikke enig i at jeg nå lever ufortjent.
Jeg regner med du aldri går til lege/tannlege/skole/etc?
Vis hele sitatet...
Jeg har heller aldri sagt at du lever ufortjent. Vi har tross alt klart å rive oss løs fra naturen. Det er en relativt ufattelig stor prestasjon med tanke på tidligere og nåværende dyrearter. Jeg er ingen til å bestemme hvem som fortjener å leve eller ei. Den retten er dessverre ikke å finne i et sivilisert samfunn. Den retten tilhørte naturen.

Hvorfor regner du med det? Hvorfor skulle ikke jeg benytte meg av de samme godene, i det samme samfunnet, som de aller fleste andre gjør? Men for moroskyld: Nei, jeg har aldri vært hos en lege: Jeg studerer informatikk på heltid, med fysikk og matematikk på fritiden, med et håp om å kunne studere kjemi og biologi en dag også.
Egentlig for groggy til og skrive, men here it goes.

Kanskje verden hadde blitt bedre viss vi hadde sluttet og skape forskjeller mellom oss selv, og akseptert forskjellene bedre\på en bedre måte.
Tenker på religion, kultur, penger, nasjonalitet, prioritert anderledes på flere områder, osv,osv.
Blander man det med bill hicks quoten, tror jeg verden hadde blitt bedre over sikt. Men selv dette hadde langt ifra fjernet alt helvete som skjer i verden.
Men... Uansett hvor forskjellige noen kanskje liker tro vi er pga f.eks tingene jeg nevner, kommer man ikke unna sannheten av at vi alle er i samme båt.
▼ ... over et år senere ... ▼
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Fjern menneskelig styre,innfør teokratisk styre, fjern onde mennesker som ikke er villige til å underkaste seg under styret, opprette paradis, leve i harmoni uten urettferdighet og ondskap.. sant skal sies, at ikke noe menneske kan få til dette da...

det ville endre alt det folk kan komme opp med i denne tråden til det bedre, IMO.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Fjern menneskelig styre,innfør teokratisk styre, fjern onde mennesker som ikke er villige til å underkaste seg under styret, opprette paradis, leve i harmoni uten urettferdighet og ondskap.. sant skal sies, at ikke noe menneske kan få til dette da...
Vis hele sitatet...
Eg er usikker på om du troller eller ikkje - men argumenterer du i fullt alvor for eit teokratisk styresett, der forbud skal vere diktert av kva samfunnet for 2000 år sidan meinte var fornuftig? Er du ikkje i stand til å sjå at endringer er positivt? T.d. er forbodet mot svinekjøtt fundamentert i trikiner antakeleg. I dag veit vi at varmebehandla svinekjøt er ufarleg, og forbodet er utdatert. Difor har vi ikkje forbod mot det.

Samfunns- og velstandsutviklinga vi har hatt har vore på trass av religion, ikkje på grunn av religion, og du vil gå tilbake?!
Tja hvor lang liste skal man komme med.

Fokus på psykologi, etikk og kanskje filosofi fra og med grunnskolen og ut videregående over andre unyttige fag. Folk kunne ha godt av og bli litt klokere på enkelte områder, og det ville sikkert hjelpe hvis de startet tidlig.

Få bort fokuset fra barnevenet fra foreldre til barna. Det er alt for mange barn som vokser opp med dritt foreldre som regelrett sørger for og sende dem skadeskutte ut i samfunnet.

Ha en maks grense for hvor mye man en kan eie/tjene før staten grabber til seg mesteparten av det over. Dvs at det ikke lenger vil bli solgt ting som 100 millioners båter til rike pamper som føler at de trenger det. Eller at noen har bilparker til mangfoldige millioner.

Hardere straffer for visse forbrytelser, type: hvis du har blitt arrestert for andre gang etter å ha lusket i en busk og voldatt noen, så får du 20 år i fengsel ikke 2.

Anderledes fengsler. Ikke lenger skal slike institusjoner være steder der kriminelle knytter nettverk og kommer i kontakt med likesinnede for så og stå sterkere stil til og begå nye kriminelle handlinger når de kommer ut. Lag fengsler hvor alle celler har en lukket terrasse uten mulighet for fysisk og øyekontakt med naboer og ikke la de mingle fritt.

Strengere straffer for visse typer forbrytelser som begås av offentlige tjenestemenn (politikere politi etc) grunnet at deres handlinger også undergraver tilliten til systemet.

En trygd som er noenlunde lik for alle. Det burde ikke være slik at bare fordi du jobbet på nordsjøen i 1 år så skal du ha 26,000 utbetalt hver måned etter at du ble varig ufør mens en stakkar som jobber skal ha utbetalt 15,000.
(selfølgelig unntak for arbeidsledighetstrygd og annen kortere varighet)

Tja, lista kunne vel blitt en km hvis jeg skulle klusse ned alt jeg kom på. Det er også et sprm, om man skal si hva man ideelt ville sett eller hva man teoretisk kunne innført i det samfunnet vi nå lever i.

Ideelt sett ville jeg turet rundt i et paradis med en toga mens fulene sang og kvitret rundt meg og alle var opplyste og moralske individer. Og alt var vare gammen. Men vi klarer vel ikke å få til det gjør vi vel?
Omprioritering i politiet slik at vi unngår ting som dette: http://www.nettavisen.no/nyheter/article3550389.ece (saker som ville tatt to minutter å løse blir henlagt). Narkoavdelingen kan f.eks. ha godt av litt kutt i budsjettet.

Mer satsing på forskning, infrastruktur og andre langsiktige investeringer.

Gjøre det lettere å innovere / starte bedrift.

Mer bruk av samfunnsstraff o.l istedet for fengsel.
Sist endret av Grix; 20. januar 2013 kl. 00:08.
Vekk med kapitalismen!
Mere natur og dyrevern!

Hvis det noengang kommer en avansert alien rase på besøk kan vi ikke argumentere for at de ikke skal behandle oss som vi har behandlet dyrene på denne planeten.
Mye blir gjort rett i verden! De siste 200 årene har vært ganske enorme når det gjelder utviklingen, selv om det helt klart har hatt negativ sider, vil jeg tørre å påstå at innføring av økonomi og demokrati (ikke perfekt) har gjort samfunnet svært godt. Vi vet mye, vi er reflekterte, det er mindre kriger. Vi har aldri vært bedre utdanna eller kunnet mer på verdensbasis! Selv om vi bare ser det jævlige fra Afrika og andre u-land er disse landene i gigantisk fremdrift for å bedre velstanden. Men det er det negative som får deg til å sende penger, så mange vet ikke hvor mye positivt som faktisk skjer i verden idag. Men igjen. Vi gjør mye bra, men verden er LANGT fra perfekt. Her er ting som er viktige saker og utfordringer som må fortsettes og jobbe med:

- Naturen! Med gigantisk press fra markeder og annen grådighet ødelegger vi jorden masse. Mange arter er truet, og vi slipper ut for mye co^2. Dette må jobbes med. Klimakvoter og lignende er positivt.
- Reflektert kunnskap. Som det blir diskutert tidligere; filosofi og religionskunnskap i skolen er utelukkende positivt. Dette fostrer mennesker med respekt for menneskeliv, innsikt i problemer og lignende.
- Kampen mot terror. Vi har mindre kriger enn før, men terror er skummelt idag. Disse menneskene har lite å tape, og kan ty til ekstreme tiltak.
- Bare quoter smartingen over meg: Mer satsing på forskning, infrastruktur og andre langsiktige investeringer.
- Mer satsning på skolen! Den blir bedre, men utviklingen er laaaaangt fra perfekt.
- Mye i offentlig sektor på verdensbasis som kunne lært fra private markeder. Politiet og helsesystemet (da har jeg mest kjennskap til Norge) har sine flaws, her kan vi forbedre oss.
- Vår nye generasjon. Jeg snakker positivt om vår foregående generasjon, men den neste har meget store utfordringer. Med internett, økende populærtitetspress, psykiske lidelser +++++ har vi mye negative trender kommende. Trygd og swag, nei takk.
- Ett mer liberalt samfunn. Cannabis, happy hour og søndagsåpent +++.
- Slutt med ett sløsesamfunn. Når noe er feil i ett ledd (helse, barnevern osv) er det ikke alltid pengene som er problemet! Noen ganger er det strukturen, lovene og holdningene som må endres.
Sitat av iMoan Vis innlegg
Farsgrensa på moped burde være 100 akkuratt som andre kjøretøy i Norge, det er mer farlig at vi svirrer rundt og sperrer trafikken for bilister enn at vi kjører fort. Ett konkret tiltak som vil gjøre verden bedre.
Vis hele sitatet...
Er det ikke bedre å skaffe seg en lettsykkel? Det er en grunn til at man ikke får lov å kjøre på motorveien med moped. Om du absolutt skulle prøvd kan du jo tenke deg hvordan det går med litt kraftig vind og en stort vogntog ved deg.

On topic:

Religion skulle vært avskaffet.
Kanskje. Evt erstattet med en fungerende en. :P

Og jo jeg holdt på og glemme: Befolkningskontroll.

At folk inbiller seg at denne kloden kan holde uendelig med mennesker er fascinerende. Jeg lurer på om de også inbiller seg at de kan stappe 50 mennesker inn i en liten bil eller fylle en vase med 99999 blomster.
Uansett så burde vi begynne og innse at jo flere vi er jo mere trenger vi -av alt.
Vi trenger mere kraft, mere produksjon av alle typer forbruksprodukter. Vi søpler mere, vi forurenser mere. Kort sagt: Alt øker.
Hvorfor i all verden kan ikke folk kontrollere de biologiske lystene sine? Hvis de ønsker å oppføre seg som dyr kan de godt bli behandlet som det og.
Det burde være et element av planlegging i befolkningsøkning ikke den ville elefanten som løper rundt idag. Jeg lurer på hvor mange vi er om et par hundre år. Hmmm.
og ikke minst: Det burde ikke være en menneskerett og få barn. Er man ikke skikket på noen måte burde man jammen tvangsteriliseres. Hvem som skulle bestemme det er en helt annen sak. :P
Tror verden kan forandre seg til det bedre når vi har teknologi som sørger for at vårt energibehov blir dekket.
I dag brukes store mengder fossilt brennstoff for å dekke vårt økende behov, resursene vil en dag ta slutt. Som følge av dette tror jeg dette vil føre til de neste virkelig store konfliktene viss vi ikke har verdige erstatninger.

Viss vi en gang greier å bygge kraftverk basert på fusjon rekner jeg med dette vil ha en stor betydning.
Billig energi som ikke forurenser. Det hadde vært noe det.
Sist endret av sneipen; 20. januar 2013 kl. 11:43.
Kaster en brannfakkel:
Mer kapitalisme, mindre myndigheter
Sitat av slimp Vis innlegg
Kaster en brannfakkel:
Mer kapitalisme, mindre myndigheter
Vis hele sitatet...
Det er ikke en brannfakkel så lenge du ikke underbygger påstanden din med argumenter.
I beste fall kastet du en slapp hundebæsj.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Det er ikke en brannfakkel så lenge du ikke underbygger påstanden din med argumenter.
I beste fall kastet du en slapp hundebæsj.
Vis hele sitatet...
Rettferdig nok. Syntes brannfakkel var passende term da jeg hadde inntrykk av at flertallet av poster i tråden var for det motsatte, altså mer myndighet.

Jeg tror man kunne blitt kvitt mye korrupsjon og ulovligheter ved å frata myndigheter makt, og ikke skape store maktkonsentrasjoner.
Sitat av sneipen Vis innlegg
Tror verden kan forandre seg til det bedre når vi har teknologi som sørger for at vårt energibehov blir dekket.
I dag brukes store mengder fossilt brennstoff for å dekke vårt økende behov, resursene vil en dag ta slutt. Som følge av dette tror jeg dette vil føre til de neste virkelig store konfliktene viss vi ikke har verdige erstatninger.

Viss vi en gang greier å bygge kraftverk basert på fusjon rekner jeg med dette vil ha en stor betydning.
Billig energi som ikke forurenser. Det hadde vært noe det.
Vis hele sitatet...
Ja energi er en veldig viktig resurs og ha og å utbygge. Og da ikke den fossile typen som er iferd med og forsvinne fra kloden. Jeg tror også at ting kan bli veldig ille hvis vi ikke har et alternativ når dette skjer. Skal ikke se bort ifra at foreks USA vil anneksere andre land for og sørge for sine egne innbyggere.

Sitat av slimp Vis innlegg
Kaster en brannfakkel:
Mer kapitalisme, mindre myndigheter
Vis hele sitatet...
Jeg føler at i et demokrati som det vi kaller det vi lever under, så burde man gjøre bruk av folkeavstemming for forskjellige saker i mye større grad enn i dag. Det burde lett kunne gjøres og innføre et elektronisk system så det blir mye enklere og gjennomføre. Men mere kapitalisme.. ugh.. dumt dumt.. det betyr jo simpelthen bare mere makt konsentrert på få hender. Det er uungålig at slikt skjer i et kapitalistisk samfunn. og med en gang du i storstilt grad begynner og innskrenke hva selskaper kan gjøre og ikke kan gjøre for og få drømmen din til og gå i oppfyllelse så trenger du jo en sterk part som kan håndheve dette, altså staten. Så du med enten gå den ene veien, den andre veien eller legge deg i midten. DU kan ikke kombinere begge veiene.

Alt handler egentlig om å ha. Enten HAR du noe, eller så vil du HA noe. Hvis noen har noe du ikke har vil du ha dette. Hvis alle får det de trenger og forskjellene blir utjevnet tror jeg mye av den syke kulturen idag, grådigheten og HA trangen vil forsvinne.
Jeg tror den grådigheten du snakker om er uungåelig, selvfølgelig er det aldri en selv som er grådig, kun motparten. Alle er jo ute etter å gjøre det beste for seg selv og sine, og dette trenger ikke å være en negativ ting.

Videre er jeg uenig i at mer kapitalisme betyr større ugjevn fordeling av makt og innflytelse. Dersom myndigheter ikke hadde muligheten til å favorisere, regulere eller påvirke næringslivet i den grad de gjør i store deler av verden, ville det ikke vært muligheter for enkelte selskaper å skaffe seg fordeler andre ikke har og det hadde vært et friere marked.
Jeg syntes det er på tide å endre litt på importreglene.
Hvis du er på utkikk etter noe som ikke finnes i noen butikker i Norge så syntes jeg det burde være lov å bestille det fra utlandet, uten å måtte betale noe mva. og tollavgift.
Har egentlig bare ett hovedpunkt å nevne, dog noe jeg mener kanskje er det viktigste for både klima, kriger pga. naturressurser osv..

La oss anta det stemmer at vi pr.dags dato melker kloden for mer ressurser enn jorden egentlig klarer å gi oss.
Vi bør da dempe befolkningsveksten, egentlig burde vi hatt en negativ utvikling en del år fremover.
Selv om vi opprettholder dagens befolknings antall på kloden, vil flere og flere higer etter økt levestandard som oss i vesten, som fører til øk behov for ressurser og enda større press på klimaendringer.

Demp befolkningsveksten, demp befolkningsveksten og demp befolkningveskten
Sitat av Deximus Vis innlegg
Jeg syntes det er på tide å endre litt på importreglene.
Hvis du er på utkikk etter noe som ikke finnes i noen butikker i Norge så syntes jeg det burde være lov å bestille det fra utlandet, uten å måtte betale noe mva. og tollavgift.
Vis hele sitatet...
Hvor fant du den logikken?
Sitat av slimp Vis innlegg
Jeg tror den grådigheten du snakker om er uungåelig, selvfølgelig er det aldri en selv som er grådig, kun motparten. Alle er jo ute etter å gjøre det beste for seg selv og sine, og dette trenger ikke å være en negativ ting.

Videre er jeg uenig i at mer kapitalisme betyr større ugjevn fordeling av makt og innflytelse. Dersom myndigheter ikke hadde muligheten til å favorisere, regulere eller påvirke næringslivet i den grad de gjør i store deler av verden, ville det ikke vært muligheter for enkelte selskaper å skaffe seg fordeler andre ikke har og det hadde vært et friere marked.
Vis hele sitatet...
Problemet oppstår når det blir et monopol. Da ligger plutselig veldig mye makt i få hender. Og dette vil uunngåelig skje uten en sterk stat til og regulere ting. Da kan vi egentlig bare stikke huet mellom bena og se ræva ta av, for da har vi bare byttet en boss med en annen, og den nye bossen er enda grådigere og fælere enn den forrige.
Sist endret av Malanthor; 20. januar 2013 kl. 23:29.
Det er nettopp det man unngår, da alle spiller etter samme regler
Som nevnt tidligere så vil jeg si alle er grådige, om man vil formulere det slik, men det er jo en bra ting.
Sitat av slimp Vis innlegg
Rettferdig nok. Syntes brannfakkel var passende term da jeg hadde inntrykk av at flertallet av poster i tråden var for det motsatte, altså mer myndighet.
Vis hele sitatet...
Feil.

Myndighet står på ingen måter som en motsetning mot kapitalisme. Tvert imot er kapitalisme en form for myndighet. Begrepsforvirringene som regjerer i samfunnsdebattene er av så store dimensjoner, at noen ting bør rettes opp.

1) Demokrati. Når man i dag referer til "demokratiet", referer man i virkeligheten til en typ parlamentarisk stat innenfor en økonomisk nisje. Dette er ikke demokrati, som sådan, som var et politisk system utviklet i antikke Athen. Systemet var demokratisk, fordi det ble opprettholdt og drevet av "folket" (altså myndige borgere av bystaten). Den moderne "formen", eller begrepet, er utelukkende parlamentarisk propaganda, som stiller seg inn i en lang og stolt europeisk tradisjon hva gjelder et glorifisert, og dybt misforstått, bilde av klassisk tid.

2) Kapitalisme. Kapitalisme er det økonomiske (og dermed fundamentalt politiske) systemet samfunnet vårt har eksistert innenfor de siste århundrene. Det er ikke noe som oppstod brått, men har dype røtter i europeisk historie. Systemet skulle til slutt velte de føydale strukturene. Det baserer seg på en elites krav på frihandel, uten å selv måtte stå til ansvar for evt. skader ved virksomheten, eller befolkningens trivsel som sådan. Nasjonalstaten sikrer virksomhetene ved å monopolisere vold, men er samtidig ikke overordnet kapitalkreftene. Som navnet på systemet indikerer: cash is king. Gjennom klassekamp har proletarietet i visse deler av verden nådd en viss grad av velferd og rettigheter, noe som gir en fin overgang til neste begrep.

3) Sosialisme. Som vi har sett, står aldri en kapitalist til ansvar for virksomhetens konsekvenser eller arbeidernes velferd, bortsett fra de eventuelle (og minimale) kravene oppnådd gjennom klassekamp. Demokratiske rettigheter er ikke-eksisterende innenfor en bedrift, så kapitalismen vil naturligvis resultere i et samfunn preget av en høy grad med myndighet. Dette står ikke i et motsetningsforhold til nasjonalstaten, men er heller grunnlaget for hele statsstrukturen. Ingen stat gir ingen kapitalisme (med mindre vi beveger oss mot en militarisert nyliberalisme, noe noen ting kan tyde på). Sosialisme er (var) et demokratisk alternativ til dette systemet, hvor eierskapet (altså din demokratiske forsikring) er fordelt mellom folket, fremfor kapitaleliten. Sosialdemokratiet er, til tross for sitt hyklerske navn, et aspekt ved kapitalisme, ikke sosialisme (ikke la navnet lure deg: hvem vil vel påstå at Nord-Korea er demokratisk? "Men det heter jo "Democratic People's Republic of Korea"...")
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 21. januar 2013 kl. 16:43.
Sitat av EoT Vis innlegg
Feil. ....
Vis hele sitatet...
Bra innlegg og fin innføring i demokratiets historie.
Jeg tror du misforstod mitt innlegg der jeg prøvde å uttrykke at flertallet av postene i denne tråden var for mer myndighet, og mindre kapitalisme, ikke at man har det ene eller andre. Håper det var bedre forklart.

Videre er jeg uenig i din beskrivelse av kapitalismen, og får et inntrykk av at du forklarer det som et økonomisk system som tjener de "rike og mektige" (her kan det være jeg tar feil). Denne oppfatning føler jeg mange sitter med, og er ukorrekt.

Håper ikke drar tråden for off-topic.
Vet ikke om dette kan refereres til HELE verden, men i Norge i første omgang.
Begynn og send hjem innvandrere uten oppholdstillatelse!
Hvorfor? Link
Sitat av slimp Vis innlegg
Videre er jeg uenig i din beskrivelse av kapitalismen, og får et inntrykk av at du forklarer det som et økonomisk system som tjener de "rike og mektige" (her kan det være jeg tar feil). Denne oppfatning føler jeg mange sitter med, og er ukorrekt.
Vis hele sitatet...
Nei, du tar helt rett. Ikke nok med at kapitalismen "tjener de rike og mektige" (som den selvsagt gjør), den vil også på sikt være katastrofal for mesteparten av menneskeheten.
Sitat av slimp Vis innlegg
Videre er jeg uenig i din beskrivelse av kapitalismen, og får et inntrykk av at du forklarer det som et økonomisk system som tjener de "rike og mektige" (her kan det være jeg tar feil). Denne oppfatning føler jeg mange sitter med, og er ukorrekt.

Håper ikke drar tråden for off-topic.
Vis hele sitatet...
Det finnes flere definisjoner på kapitalisme. En er at det er et samfunnssystem som bygger på eiendomsretten med et marked basert helt på frihetskonkuranseprinsippet. Kort sagt, det dreier seg om fri handel, fri eiendomsrett og liten statlig styring.
Og ja, dette er noe som hovedsakelig kommer en liten gruppe mennesker til gode. Det er uungåelig i et slikt system at noen få mennesker vil bli sittende med mye mer enn alle andre. Det kan bortimot sammenlignes med og være adel i et føydal samfunn. Var det mulige for vanlige folk og bli det? Joda. Men det var svært begrenset med plasser, og du skulle ha flaks for og få det til.
Og husk en manns rikdom kommer på bekostning av noen andres.

Det virker som om du ikke helt innser at det alltid vil være en liten gruppe med mennesker på toppen som vil eie og kontrolere fryktelig mye i et kapitalistisk samfunn. Herregud bare se på samfunnet vært! Denne verden er på ingen måte et rent kapitalistisk system, men likevel er det selskaper der ute som sitter med mere makt enn de aller fleste land. Og hvem tror du eier disse selskapene? Det er ihvertfall ikke de som jobber der. Du kan ærlig talt ikke si at et kapitalistisk samfunn gagner noen andre enn eliten.

Det er ganske enkelt: Du har en kake. Det er en stor og deilig kake du skal dele med familen din. Vil du at jeg skal komme og skjære at et stort stykke kake til meg selv så det blir mindre på den sultne familien din?
Profitt. Det er hva alt handler om. I et kapitalistisk samfunn vil alle aktørene ha en profitt, dette innebærer at det sitter noen på toppen av pyramiden og skjærer seg et stykke kake av alt som ellers kunne blitt delt på de som trenger det mer en dem.
Privat sykehus? Private Fengsler? Alle forbruksartikler? Du vil ikke finne et eneste område det ikke dreier seg om profitt.

Tenk deg om: Du har to sykehus, det ene er privatdrevet og det andre offentlig. De betjener begge nøyaktig de samme pasientene og det samme sykehuspersonalet jobber der. De drives på akkorat samme måte. Den eneste forskjellen er: og du kan sikkert gjette det: Det ene sykehuset må ha en profitt. De er ikke fornøyd med og gå i null. De vil faktisk tjene så mye som bare mulig på dette sykehuset. Den eneste måten og gjøre det på er og drive det billigere, og hvem vil det gå ut over?

Jeg har kanskje sporet litt av her med utsvevende snakk om ikke bare kapitalisme men privatisme osv, men de dreier seg nå forsåvidt om det samme.

Vær så snill og ikke snakk om kapitalisme som et godt system, seriøst. Les litt. Og ikke en møllspist gammel bok av Adam Smith. Kapitalisme handler om at de sterke utnytter de svake. Og det er et forferderlig system.