Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 12156
Sitat av mannamanna Vis innlegg
Man kan vel snart forvente å få politiet på døra bare ved å nevne at man har fått tak i noe god shit blalbla. og snakka om løst og fast på ett eller annet forum som feks. her på nFF, skummelt . .

Noen som vet hvilke tilgang politiet har til msn logger og lignende? Altså ikke den som ligger lagret på din egen pc (hvem luring er det vel som lagrer loggen anyway), men kanskje noe som ligger i en eller annen database ett eller annet sted?
Vis hele sitatet...
Har spørt en advokat om dette faktisk
Da må politiet ha en fullmakt fra en dommer, for så og få tak i MSN og få utlevert loggen fra servern dems i Norge / USA.

Det skal mye til!
Sitat av Graps Vis innlegg
For de som måtte ha interesse kan bare nevnes Rt. 2000 s. 1345.
Det ble forgjeves anført at politiet hadde benyttet ulovlige etterforskningsmetoder ved at sakens hovedetterforsker hadde hatt to samtaler med to innringere til domfeltes beslaglagte mobiltelefon som befant seg på hovedetterforskerens kontor. Innringeren kunne oppfattes som personer som ønsket å kjøpe narkotika, og etterforskeren unnlot å gi seg til kjenne. Straffeloven § 145a om hemmelig avlytting og EMK art. 8 var ikke overtrådt.
Vis hele sitatet...
For å bygge videre på det Graps sier, står det også i dommen at grunnvilkåret for aksept av slike metoder er at politiet fremprovoserer eller medvirker til en kriminell handling som ellers ville blitt begått uansett. Med andre ord, har du vært i kontakt med politiet før i en lignende sak (det kan kun dreie seg om småting) har du et dårlig utgangspunkt juridisk sett. Det er vel også grunn til å tro at dersom politiet fant noe hos deg som viser at du (hypotetisk) har vært borte i narkotika før, har de rettsmessig grunn til å kunne provosere frem slike handlinger siden det er handlinger som tidligere er begått men ikke straffeforfulgt på noen måte. Det er dog en viss forskjell, jeg sier ikke at de skal straffe deg på nytt for forhold du eventuelt har blitt tauet for tidligere, men dette kan være en medvirkende faktor hvis de i tillegg skulle finne eksempelvis større mengder narkotika hjemme hos deg som tydelig er for senere omsettelse. Dette finnes det også støtte for i juridisk teori, og da i tillegg til den Høyesterettsdommen samlet sett vil jeg tro du har en dårlig sak og vil ikke anbefale deg å dra det særlig langt inn i rettsvesenet. Kun til opplysning.

Dommen er forøvrig lik på enkelte punkter i forhold til din sak.
SIMcon Forensics

Så lenge de har hjemmel til å beslaglegge mobiltelefonen din, kan politiet undersøke den av bevishensyn i en eventuell pågående etterforskning.
Ting som antas å ha betydning som bevis kan beslaglegges inntil det foreligger rettskraftig dom i saken, jfr. strpl. § 203. Normalt skal beslutning treffes av påtalemyndigheten, jfr. § 205, og fortsatt beslag skal bringes inn for retten, jfr. annet ledd. Etter strpl. § 206 kan imidlertid en polititjenestemann ta beslag uten beslutning av påtalemyndigheten når han setter i verk pågripelse, og dette kan han gjøre når det er fare for opphold, jfr. strpl. § 176, eller mistenkte treffes på fersk gjerning. Beslag kan skje under de samme vilkår.
Vis hele sitatet...
Utgangspunkt i norsk straffeprosess er fri bevisførsel. Dette omhandler bl.a. om bevisførselen innebærer en ny krenkelse overfor vedkommende (provokasjon). Provokasjon karakteriseres som et ekstraordinært etterforskningsmiddel. Denne betegnelsen får metoden blant annet fordi politi og påtalemyndighet, i strid med ordinær fremgangsmåte, unnlater å stanse en kriminell handling som de kjenner til.
Strpl. kap. 16 b regulerer ”Annen avlytting av samtaler ved tekniske midler”, jfr. strpl. § 216 i, hvoretter politiet kan – ved teknisk innretning – avlytte eller gjøre bruk av opptak av telefonsamtale eller annen samtale med den mistenkte dersom politiet bl.a. selv deltar i samtalen. Dette er betinget av at noen med skjellig grunn mistenkes for en handling eller forsøk på en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff.
Vis hele sitatet...
* annen samtale er eksempelvis sms-kommunikasjon i etterforskningsøyemed

I straffeprosessloven av 22. mai 1981 nr. 25 § 224 heter det at etterforskning iverksettes når det ”som følge av anmeldelse eller andre omstendigheter er rimelig grunn til å undersøke om det foreligger straffbart forhold som forfølges av det offentlige”.

I NOU 2004:6 legges det til grunn at provokasjon står i en slags mellomstilling mellom etterforskning og forebygging, dette fordi metoden anvendes før den kriminelle handling er foretatt. Imidlertid kan ikke politiet benytte seg av metoden før det foreligger mistanke om kriminell virksomhet.
Sitat: jmf. Rt. 2000 s. 1345, særlig s. 1350..
I nevnte sak ble det prosedert på at politiet hadde benyttet ulovlige etterforskningsmetoder ved at hovedetterforsker – uten å gi seg til kjenne – hadde tatt to samtaler med to innringere til domfeltes beslaglagte mobiltelefon som befant seg på hovedetterforskerens kontor. Førstvoterende uttalte at politiet ikke hadde plikt til å slå av mobiltelefonen. ”Politiet måtte også ha adgang til å lese tekstmeldinger eller høre mobilmeldinger som kom inn til mobiltelefonen.” At politimannen ”seilte under falskt flagg” ble bemerket av førstvoterende med følgende: ”Det er i rettspraksis og teori akseptert at politiet innenfor visse grenser kan opptre fordekt og med skjult identitet under etterforskning av alvorlig narkotikakriminalitet”.
Vis hele sitatet...
Ved vurdering om politiets rett til bruk av ekstraordinære etterforskningsmetoder henvises i Rt. 2000 s. 1345 at fremprovosering i dette tilfellet dreier seg om tiltaleprovokasjon provokert av en infiltrasjon. I grunn finnes det to typer provokasjon som etterforskningsmetoder - tiltaleprovokasjon og bevisprovokasjon.
Det som skiller bevisprovokasjon fra tiltaleprovokasjon er at det ikke tas ut tiltale for den kriminelle handlingen som provokasjonen retter seg mot. Formålet med provokasjonen er å skaffe bevis for allerede begått kriminalitet. Ved tiltaleprovokasjon er siktemålet blant annet å gjøre det lettere å skaffe bevis for den kriminelle handlingen som provokasjonen retter seg mot.
Vis hele sitatet...
En politimann spør en person om han har en dose amfetamin å selge. Dersom han får bekreftende svar på dette kan vedkommende ikke tiltales for forsøk på salg, dette fordi man ikke kan utelukke at det er politimannens opptreden som gav årsak til forsøket. Vedkommende kan imidlertid tiltales for oppbevaring av narkotika. Når politiet gjennomfører en provokasjon med sikte på å oppnå bevis for den aktuelle handling metoden rettes mot, taler vi derimot om tiltaleprovokasjon.
Vis hele sitatet...
Personlig mener jeg at politiet i denne saken som tråden gjelder gjør grove overtramp avvikende fra Riksadvokatens bestemmelser (brev til Justisdepartementet), i det de direkte fremprovoserer nye kriminelle handlinger med hjelp av kommunikasjonskontroll, infiltrasjon og provokasjon via utgående - ikke innkommende som ved Rt. 2000 s. 1345 - sms-samtale. Dermed inkrimineres sms-mottakeren til nye kriminelle handlinger, hvilke er i strid mot prosessuelle bestemmelser og grunnprinsipper, som vektlagt av Høyesterett ikke skal forekomme ved lovlig provokasjon. Siden denne saken neppe dreier seg om alvorlig narkotikalovbrudd, hvilke ville forsvart vilkårene for en tiltaleprovokasjon eller bevisprovokasjon (ekstraordinær etterforskning) og vært påkrevd godkjennelse av statsadvokat og politimester før iverksettelse, måtte det da dreid seg om forebyggende provokasjon. Her er Riksadvokatens bestemmelser klart og tydelig.
Slik riksadvokaten ser det, må provokasjon med slikt formål i hovedsak bare tilfredsstille to vilkår: Provokasjon i forebyggende eller «reddende» øyemed må ikke innebære at politiet gir foranledning til en ny eller annen straffbar handling.
Vis hele sitatet...
http://www.dagbladet.no/2009/03/13/n...oliti/5274996/

- Narkosmuglere frikjent etter politiprovokasjon.

Når det er Politiet som faktisk fremprovoserer en kriminell handling, så kan dere i utgangspunktet ikke straffes for det.

Hvis jeg var deg, ville jeg - i tillegg til å spandere en øl på meg - ta en kopi av sim-kortets data, gjøre det beste jeg kunne for å gjenopprette meldinger i innboks og sendte elementer, samt få dokumentert perioden mobiltelefonen har vært i politiets besittelse.

Og ikke minst opprettet sak.

Sannsynligvis går politiet fri pga "vern om sine egne" miljøet de er i, men du får iallefall satt lys på hendelsen.
Jeg ville også gått til media.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
For å slette dei permanent så må dei gamle meldingee overskrives, Fylle opp minnet heilt for så å slette det igjenn. trur det er sån det er.
Vis hele sitatet...
Det er ikke sån det er ...
Etter EU direktivet så alle meldinger blir lagret i 6mnd så bare sett i gang med å slette og overskrivet 100 ganger om du vil ...

Det er enklere, lettere og mindre ressurs krevende for purken å kontakte teleoperatør og få utskrift fra de siste 6mnd enn å gjennskapet det som ble sletta, overskrivet, formatert eller destruert...
HøyRisiko Psykopat
Sitat av TausMørk Vis innlegg
Det er ikke sån det er ...
Etter EU direktivet så alle meldinger blir lagret i 6mnd så bare sett i gang med å slette og overskrivet 100 ganger om du vil ...

Det er enklere, lettere og mindre ressurs krevende for purken å kontakte teleoperatør og få utskrift fra de siste 6mnd enn å gjennskapet det som ble sletta, overskrivet, formatert eller destruert...
Vis hele sitatet...
det er for å slette dei fra mobilen.
Fikk med meg det ja, men som sagt slett i vei ...
Data som røper innholdet i kommunikasjonen skal ikke lagres, så det kan jo være en fordel å slette tekstmeldingene fra mobilen eller sim-kortet ditt, vel? Tror ikke politiet kan hente innholdet i en tekstmelding hos teleoperatøren..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TausMørk Vis innlegg
Det er ikke sån det er ...
Etter EU direktivet så alle meldinger blir lagret i 6mnd så bare sett i gang med å slette og overskrivet 100 ganger om du vil ...
Vis hele sitatet...
DLD påbyr kun lagring av trafikkdata, altså kor mobilen var fysisk lokalisert og kven ein kommuniserte med. Det er MAKSIMALT et indisie i ei straffesak. Faktisk innhald i ei melding kan derimot vere rimeleg vektig bevismateriale. Så uansett om ein har DLD eller ikkje så vil det lønne seg å slette meldinger om et er inkriminerande innhald.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
En annen ting er jo at de bruker opp dine penger ved å sende SMS.
Vis hele sitatet...
HAHA.

Er forøvrig enig i at dette kan være media mat. Kanskje litt reklame for freakforum i samma slengen?
Avisene har tydeligvis altfor lite å skrive om å putter inn dritsaker som f.eks http://www.vg.no/sport/golf/artikkel.php?artid=579726

agurknytt ingen bryr seg om. Har politiet gjort noe galt blir det alltids intressant!
de betaler sikkert ikke for di meldingene de sendte en gang :O
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trådstarter
haha :P
Nei ble ikke noe tilbakebetalling.
Er en stund siden saken no, men er fortsatt litt bitter over hva som skjedde.
Har vert borti politiet et par ganger etterpå og allt de har sakt er
"Vi har ikke anledning til å snakke om denne saken nå"
eller
"Vi har ikke myndighet til å diskutere saker som andre folk er innblandet i"
Og mye mer tull.
Men men , skal lære av mine feil. Har iphone så skal kjøpe et program som gjør at du kan renske hardisken fra pcen så lenge telefonen er på.
Vet at de fortsatt kan finne meldinger fra opperatør men trenger ikke å gjøre det lettere;D
men takk for svar og takk for støtten .
MvH painmaster
Sitat av gsxr600 Vis innlegg
Hva med å sperre telefonen? ringe teleleverandøren og melde tlf tapt.

Og hvis de sender sms med tlf din så påløper det vel noen kostnader på abbonementet ditt? Dette kan da umulig være lovlig for politiet.
Vis hele sitatet...
aldeles ikke lurt å melde telefonen tapt da du fort ryker på en smell for å forhindre etterforsking/sabotere politiets arbeid etc og den kan fort svi betraktlig værre enn å bli tatt for å røyke noen fjoner.

men ærlig talt, skal de bruke din telefon uten din viten så får de pokker meg betale for seg, om de ikke gjør opp for seg kan det da bli betraktet som tyveri?

30 kr er ikke mye, men sett at de virkelig hadde flesket til og servert deg en regning på f.eks 2000 kroner inkludert utenlandssamtaler etc?

skal du betale for deres etterforskning som de i utgangspunktet får betalt for og dekt alle utgifter til av arbeidsgiver?

det er greit at du har gjort en kriminell handling som du får straff for, men skal du ha dobbel straff for det?

for å dra den ekstra langt, sett at det var bilen din og du får melding "du vi trengte bilen din i vår etterforskning, den er nå totalvraket og du sitter igjen med en gjeld på 260000, lykke til"

kanskje ikke sammenlignbart men poenget mitt blir ihvertfall ettertrykklig understreket ved å dra den så langt

slik jeg ser det har du fått bot + en ekstra straff på 30 kroner, men det mulig det er litt for tidlig om morningen og jeg er litt for trøtt, noen som har relevante innspill?

edit: og forresten, ring aldri politiet i viktige saker, mail evt brev underskrevet av advokat er veien å gå, selv om de ikke svarer har du noe å vise til.
Sist endret av Seppo; 26. mai 2010 kl. 07:52.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av bronsky Vis innlegg
Dette blir litt dumt for min del. Det er liksom greit å være med på leken og deale eller røyke eller hva-dere-gjør, men å bli tatt på egen latskap, det er ikke akseptabelt?

Nei, helt alvorlig. En hver person som gjør noe ulovlig må finne seg i å bli tatt for det. Kjører jeg for fort, så kan jeg ikke bli forbanna på politiet fordi de fakker meg?

Dersom dine venner svarte på meldingene, visste de jo hva de drev med, om mottakeren så var deg eller noen som hadde rappet telefonen din.
Vis hele sitatet...
Men du hadde blitt sint om du hadde blitt stoppet i kontroll av politiet, der di leste av hardisken på bilen og gav deg bot dersom di kunne lese av der at du hadde kjørt i feks 130 i over 5 min etc.