Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 3229
Jeg visste ikke at USA sto bak med sitt fulle arsenal, man lærer hver dag. Men jeg er derimot ikke like sikker på at Obama vil blande seg inn i en ny (konvensjonell) krig. Jeg ser jo nå med det som skjer i iran med stor forbløffelse hvor lite verdenen akter å blande seg inn. Obama har forsiktig ytret at han fordømmer måten de behandler protestene. Norge vil heller ikke ha noen offisiell mening. Jeg er redd krigshandlingene må bli ganske eskalerte før noen støtter noen av partene. Dessuten hvis f.eks kina stiller seg på side med N-Korea(selv om jeg er enig i at det er usannsynlig) vil det bli enda vanskeligere å delta i krigen. Kansje de støttende parter er så redde for og krige mot andre støttende parter at alle holder seg på sidelinjen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
murloc: om Nord-Korea blir agressive vil det nok bli innblanding tenker eg. Samme tipper eg gjeld Iran. Men USA har ein viss tradisjon for at så lenge despoter held seg til å slakte eiga befolking så vender dei ryggen til det. Det er først når amerikanske interesser (Les: Sør-Korea) blir trua at det blir interessant å gjere noko meir enn å bjeffe forsiktig mot Pyongyang.
Murloc: Tar jeg ikke helt feil, så har USA ganske store stående styrker i sør-Korea, så skulle det skje noe vil det bli innblanding raskere enn du kan si "asfalt".
Sitat av murloc Vis innlegg
Men jeg er derimot ikke like sikker på at Obama vil blande seg inn i en ny (konvensjonell) krig.
Vis hele sitatet...
USA har allerede rundt 30.000 amerikanske soldater stasjonert til enhver tid i sør-korea. USA vil utvilsomt delta tungt i en krig for å støtte sør-korea, noe annet ville være å oppgi så og si alt USA står for.

Sitat av murloc Vis innlegg
Norge vil heller ikke ha noen offisiell mening.
Vis hele sitatet...
Norge har offisielt fordømt volden mot demonstrantene i Iran.
Når det kommer til Norges engasjement så sikter jeg til i dag.

Når det kommer til USA's innblanding i konflikten så lurer jeg meget på hva som skjer dersom det står russiske eller kinesiske tropper i den andre leiren hvis en væpnet konflikt oppstår. Har USA råd til å dras inn i en ny dyr konflikt?

Av nyskjerrighet: Hvilke interesser har USA i sør-korea? Hva tjener de på at de består? Kan litt for lite om sør-korea til og se nytten i å forsvare dem, foruten å hindre nord-korea kontroll.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Kinseek Vis innlegg
MAD betyr som sagt Mutually Assured Destruction og betyr at to land er i en situasjon hvor de kan garantere hverandres ødeleggelse, selv om en av partene skulle angripe med hele sitt arsenal først.
Vis hele sitatet...
Om Nord Korea hadde atombombet Sør Kora til pulver hadde sannsynligvis ikke Amerika atombombet Nord Korea. Det ville blitt en FN sak.
Sitat av Kinseek Vis innlegg

Nord-korea har absolutt ingen muligheter for å vinne en konvensjonell krigføring mot selv bare sør-korea, som jo også har USA og andre som allierte og nord-korea har i praksis ingen allierte å stole på. Sør-korea har over dobbelt så mange innbyggere og en mye mer avansert industri og økonomi. Nord-koreas forsvar er håpløst utdatert, de har mindre avansert panser enn Irak hadde i 2001, og i Irak ble disse totalt utslått uten problemer.
Vis hele sitatet...
Kina har alltid vært i interesse av å ha en stabil nabo. Det er ikke så voldsomt kjekt og ha en galen diktator med atomvåpen ved grensen. Kina ville gjøre det de kunne for at landet skulle unngå krig. Dessuten var det i kinas interesse og demme opp for Amerikans millitære domminanse.

Kilde1

Sitat av Kinseek Vis innlegg

Kina vil neppe støtte nord-korea hvis nordkoreanerne er den agressive part, og knapt ellers da de nå er så avhengig av verdenshandelen.
Vis hele sitatet...
Enig med deg, Kina skjøt aldri mot Amerikanske tropper under Koreakrigen med Kina og Amerika på to forskjellige sider. Skulle nord korea angrepet Amerikanske båter i mai som var som de truet med (ang blokaden) ville nok Kina gitt opp Nord Korea.

Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg visste ikke at USA sto bak med sitt fulle arsenal, man lærer hver dag.
Vis hele sitatet...
I en krig setter man vel inn det man har til overs.
Men per idag driver Amerika på og trekke seg ut tror jeg, 25.000soldater der per 07-08, men de siste handlingene kan ha hatt en effekt på disse tallene.

Kilde2

Sitat av murloc Vis innlegg
Men jeg er derimot ikke like sikker på at Obama vil blande seg inn i en ny (konvensjonell) krig.
Vis hele sitatet...
Obama gjør det en Obama må gjøre
Nei seriøst, han har baller til å lage asfalt av Kim jr. IMO.

Sitat av murloc Vis innlegg
Kansje de støttende parter er så redde for og krige mot andre støttende parter at alle holder seg på sidelinjen.
Vis hele sitatet...
Nord Korea har INGEN venner what so ever. Nord Korea ødelegger bare forholdet med Kina mer og mer. Forholdet mellom USA, Sør-Korea og Kina blir bare bedre og bedre.

Sitat av slashdot Vis innlegg
murloc: om Nord-Korea blir agressive vil det nok bli innblanding tenker eg. Samme tipper eg gjeld Iran. Men USA har ein viss tradisjon for at så lenge despoter held seg til å slakte eiga befolking så vender dei ryggen til det. Det er først når amerikanske interesser (Les: Sør-Korea) blir trua at det blir interessant å gjere noko meir enn å bjeffe forsiktig mot Pyongyang.
Vis hele sitatet...
Seconded! En Obama gjør det en Obama må gjøre.
Men ikke før en Obama er truet!


Sitat av murloc Vis innlegg
Av nyskjerrighet: Hvilke interesser har USA i sør-korea? Hva tjener de på at de består? Kan litt for lite om sør-korea til og se nytten i å forsvare dem, foruten å hindre nord-korea kontroll.
Vis hele sitatet...
Japan tar Korea. USA tar Japan. USA splitter korea i to forskjellige land.
Det ene landet blir møkk og kommunistisk.
Og om du vil ha et mer seriøst svar: WikiLol
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av atomet Vis innlegg
Tror du faktisk at det er NOEN som mener at angrep med atomvåpen bør "tolereres", eller noe som helst annet av det du babler om?
Vis hele sitatet...
Pill time. Har du noen grunn til å gå såpass aggressivt til verks eller bare lufter du rage tilfeldig?

Jeg vil påstå at mye av poenget her er å ytre sine synspunkter, det var altså det jeg gjorde.

Ja, jeg tror nok at ett eller annet sted er det NOEN som mener dette. Om "de" ikke bryr seg, ikke har noe imot det, har viktigere ting å ta seg av, eller rett og slett har noe å tjene på det, er det ikke noen spesiell grunn til at "de" skal ha noe imot det.
Sitat av Sio Vis innlegg
Enig med deg, Kina skjøt aldri mot Amerikanske tropper under Koreakrigen med Kina og Amerika på to forskjellige sider.
Vis hele sitatet...
Kina var ansvarlig for at koreakrigen endte med stillstand ved grensen. Amerikanerne hadde lykkes med å presse nordkoreanerne helt opp til grensen ved Kina, slik at Mao beordret over 900.000 "frivillige" til å intervenere på siden av nord-koreanerne (mange ganger mer soldater enn det var nord-koreanske...)
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Over 900.000 "frivillige"
Vis hele sitatet...
Digger Kina.

Idag kan vi spørre oss selv om det Kina har gjort egentlig var så bra?

Selv hater jeg Kimmene kraftig, selv om en er død.
Nord korea har selvsagt samme rett, men med hvilke hensikter med tanke på hvordan landet styres, samt forholdet til resten av verdenssamfunnet?
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Sio Vis innlegg

Idag kan vi spørre oss selv om det Kina har gjort egentlig var så bra?
Vis hele sitatet...
Har noen nasjoner i det hele tatt gjort noe bra?