Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  94 8956
Syns dette var en glimrene film. Masse action og artige replikker, akkurat hva jeg hadde forventet. Da jeg dro på kino forventet jeg ikke noen episk fortelling om spartanerne og slikt. Så ta filmen for det den var, jeg storkoste meg igjennom hele filmen.
Helt genial film. Som tidligere sagt i tråden, en sikkelig mannefilm. Den fortjener 8.1...
tror ikke filmen ble laget med den hensikt av at den skulle være dyp. En film MÅ ikke være dyp for at den skal bli bra (altså, "bra" film er en vag definisjon). Den er stilig, og det gjør det til god underholdning, og hvis ikke god underholdning er nok til å gjøre en film anstendig lengre så vet ikke jeg... slutt å klag, se heller The Fountain hvis du vil ha en "bra", meningsfull og dyp film
Jeg så veldig enig, jeg synes rett og slett filmen ble svært kjedelig. Middelmådig action, men selv der skuffet filmen, greide på ingen måte å engasjere meg. På alle andre plan var den rett og slett dårlig.
Testosteron-bomber kan være ufattelig morsomt men det bør i det minste være litt story, og man må kunne identifisere seg litt med rollefigurene. (Jeg mislikte rett og slett spartanerne)
Sist endret av TheGEEK; 17. juli 2007 kl. 16:33.
Sitat av DonTomaso
Jeg driter i hvordan spartanere faktisk levde og om det er autentisk eller ikke
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke hvordan du kan si det.. Nå skal ikke jeg påstå noe for jeg har ikke satt mine øyne på filmen, men hvis en film omhandler en viss tidsperiode og et visst område (noe som i filmen 300 var ganske åpenlyst, Spartans osv) og hvis deres levemåter, faktisk var relevant for temaet og handlingen skjønner jeg ikke hvordan du kan si "jeg driter i måten de levde på". Det er en del av handlingen og om du driter i det eller ikke er følgelig irrelevant..
Hvis filmen omhandler Spartans(?) så er det fader så klart at deres levemåter må inkluderes i handlingen. Er ikke bare tørr dialog og blodige kamper som gjelder...

Som sagt så har ikke jeg sett filmen s skal ikke påstå noe, og hvis deres levemåter var totalt irrelevant for filmens handling, skal jeg klart si meg enig i deg DonTomaso...
Personelig mener jeg at denne filmen er genial. Jeg så den på kino, og hadde konstant gåsehud.

Den er simpelten genial
Vet ingenting
Sitat av mongeland
Så du mener at så lenge slosscenene er kule så har det ikke noe å si om skuespillet suger hesteræv?
Vis hele sitatet...
Nei, slutt å kvervuler. Hvor ser du dårlig skuespill?
Sitat av Da9L
Personelig mener jeg at denne filmen er genial. Jeg så den på kino, og hadde konstant gåsehud.

Den er simpelten genial
Vis hele sitatet...

Jeg er virkelig enig med Da9L her, filmen underholdt meg og dermed en god film for meg End of discussion

Sitat av Eplepepsi
Dette er en MANNEFILM. Damer liker den ikke... Synes den var veldig bra, absolutt den visuelt beste volden jeg har sett noensinne.
Vis hele sitatet...
Dama mi digga filmen men hu snakka om die har 4.0 i 3 dager etter vi hadde sett den
Dama mi digga filmen men hu snakka om die har 4.0 i 3 dager etter vi hadde sett den
Vis hele sitatet...
Er dama di egentlig en kvinne scrotum? :O
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Filmen ligger ikke lenger på "Top 250" på IMDB, selv om den har 8.1 i score - og dermed BURDE ha ligget der.. Er det sensur, eller er det jeg som ser feil? :-)
Sitat av Stormen
Filmen ligger ikke lenger på "Top 250" på IMDB, selv om den har 8.1 i score - og dermed BURDE ha ligget der.. Er det sensur, eller er det jeg som ser feil? :-)
Vis hele sitatet...
du ser nok ikke feil! Men hvorfor i alle dager har de sensurert det? Kanskje de setter opp listen etter antall i tillegg?
Sitat av Da9L
Er dama di egentlig en kvinne scrotum? :O
Vis hele sitatet...
Sist jeg sjekket jess Det er hun, men det der var off-topic! Over til filmen!

Hva har de sensurert?
Sitat av Stormen
Filmen ligger ikke lenger på "Top 250" på IMDB, selv om den har 8.1 i score - og dermed BURDE ha ligget der.. Er det sensur, eller er det jeg som ser feil? :-)
Vis hele sitatet...
Poengsummen på top 250 er basert på regular voters, dvs folk som etter visse kriterier blir regnet som semitroverdige av det automatiske systemet. Antagelig ligger regular vote-karakteren til 300 en god del lavere enn scoren hvor folk stemmer på ren impuls. Men IMDB er generelt sett ikke helt til å stole på, mye rart ute og går der.
Bah, alle som sutrer om denne filmen kan finne seg en sjakt å bli kasta ned i. Ja, det er gla-vold fra ende til annen, og ja, dialogen suger, og ja, sparta var et rimelig usympatisk samfunn på mange måter, og ja, man kan helt fint tolke den som propoganda, osv osv... men vet dere hva?

Det er totalt uinteressant.

Filmen er fet når du ser den for hva den er. Liker du Frank Millers tegneserier, så liker du sannsynligvis også denne filmen. Liker du ikke tegneseriene, så liker du sikkert ikke filmen heller. Filmen er så stilisert og overdrevet til det ekstreme at det er som å se tegneserien med levende bilder og skuespillere, og det nettopp det at dette er så utrolig bra gjennomført som er en stor del av grunnen til at den er så kul. Hadde ikke dette vært så til de grader gjennomført som det har blitt, og istedet blitt gjort forsøk på å få den realistisk osv, så ville det plutselig ikke ha vært hverken det ene eller det andre, og bare crap.

Istedet er den utrolig bra gjennomført som det den er, men ikke på noen som helst måte realistisk, noe som heller aldri har vært poenget. Det blir på en måte som å si at picasso var en dårlig kunstner, fordi man ikke liker kubisme, men heller mener at malerier skal være realistiske. Vil du ha realisme og korrekt historie, så skru på history channel.
Sist endret av atomet; 18. juli 2007 kl. 15:13.
Sitat av atomet
Bah, alle som sutrer om denne filmen kan finne seg en sjakt å bli kasta ned i. Ja, det er gla-vold fra ende til annen, og ja, dialogen suger, og ja, sparta var et rimelig usympatisk samfunn på mange måter, og ja, man kan helt fint tolke den som propoganda, osv osv... men vet dere hva?

Det er totalt uinteressant.

Filmen er fet når du ser den for hva den er. Liker du Frank Millers tegneserier, så liker du sannsynligvis også denne filmen. Liker du ikke tegneseriene, så liker du sikkert ikke filmen heller. Filmen er så stilisert og overdrevet til det ekstreme at det er som å se tegneserien med levende bilder og skuespillere, og det nettopp det at dette er så utrolig bra gjennomført som er en stor del av grunnen til at den er så kul. Hadde ikke dette vært så til de grader gjennomført som det har blitt, og istedet blitt gjort forsøk på å få den realistisk osv, så ville det plutselig ikke ha vært hverken det ene eller det andre, og bare crap.

Istedet er den utrolig bra gjennomført som det den er, men ikke på noen som helst måte realistisk, noe som heller aldri har vært poenget. Det blir på en måte som å si at picasso var en dårlig kunstner, fordi man ikke liker kubisme, men heller mener at malerier skal være realistiske. Vil du ha realisme og korrekt historie, så skru på history channel.
Vis hele sitatet...
Filmer må desverre oprettholde en viss realisme for at de skal være underholdende uten at man skal behøve å srku på history channel.. Man kan si at picasso var en dårlig kunstner fordi man ikke like kubisme på samme måte som man kan si at man ikke liker 300 fordi man ikke liker kjedelig dialog, urealisme og pur vold.

Er en film utter totalt urealistisk mister den en stor del av underholdningsverdien, selv om den har glimrende filming og perleflotte voldsscener som gir kriblende følelser i mageregionen...

Jeg sier ikke at filmer skal være totalt realistisk til the end.. Jeg er fullt klar over at biler osv ikke sprenger i virkelige kræsjer osv, jatta jatta... Men der har regissøren spilt på folks uvitenhet, ytterst få personer har opplevd en så alvorlig bilkræsj at bilen eksploderer og dermed vet de ikke med sikkerhet om det som skjer i filmen er realistisk eller ikke, og de har da lett for å automatisk putte scenen i "realistisk" bøtta..

Nå har ikke jeg sett 300 så jeg har ikke eksempler på urealistiske scener men er den altfor urealistisk blir det lett for at folk sitter "ja, det var dritkult liksom men det er NO WAY at det kunne skjedd, omg, teit ass" gjennom hele filmen...
Sist endret av simdal; 18. juli 2007 kl. 15:37.
300 er et ekstremt godt eksempel på hvor overfladiske folk flest er når det gjelder kultur. Det gjenspeiler det forholdet folk flest også har til f. eks. musikk, der artistenes image ofte har mer å si enn musikken.

Man skal lete godt og lenge etter en større (som i oppblåsthet, verre filmer finner man fort) møkkafilm enn 300, og hvis folk drar for å se filmer kun for å bli UNDERHOLDT kan de like gjerne browse youtube eller runke (eller begge!).

Film, i mine øyne, er en av de vakreste kunstformene som fins sammen med musikkunstformen ALBUM (som noen gjerne ser på som en SAMLING MED SANGER istedet for en kunstform). Det er så mye potensiale i denne kunstformen at det er synd at de som lykkes mest er de som totalt gir faen i kunstpotensialet og heller sikter etter pengene til mainstream-idioter. Dess flere fjortiser som snakker om at det siste slaget var så intenst at kvisene deres eksploderte, dess mer penger tjener filmselskapet.

Null humor, null handling, null ettertanke, og den eneste provokasjonen er i filmens mangler. Men underholdende er den jo! 9/10
Karakterene er fullstendig ansiktsløse, og stabber rundt i to timer med oljeinnsmurte sixpacks og overdimensjonerte, anabolstereoide brystmuskler. Jeg husket ikke et eneste fjes eller navn når filmen var ferdig, og det er katastrofalt.

Dei har 8pack, ikkje 6 .....
Gutter, så må vi huske på at dette er en - ja nettopp - film, ikke en dokumentar! ;-)
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
SLAPPANÅ! Filmen er jo knallbra. Feite kampscener og emo-helter. Perfekt underholdning hvis man ikke er ute etter mer enn noe lett fordøyelig som UNDERHOLDER! Greit nok at dialogene ikke overbeviser, men det er vel bare bagateller. Det er ikke på grunn av preiket jeg ville se denne filmen heller. Er du keen på å "få noe ut av filmen" får du leie deg et eller annet politisk crap med Michael Douglas elns.
Sist endret av CosmoKramer; 18. juli 2007 kl. 17:38.
Sitat av krugern
Gutter, så må vi huske på at dette er en - ja nettopp - film, ikke en dokumentar! ;-)
Vis hele sitatet...
Så da betyr det at det er helt greit å drite totalt i alt som heter realisme?
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av DoktorLars
300 er et ekstremt godt eksempel på hvor overfladiske folk flest er når det gjelder kultur. Det gjenspeiler det forholdet folk flest også har til f. eks. musikk, der artistenes image ofte har mer å si enn musikken.

Man skal lete godt og lenge etter en større (som i oppblåsthet, verre filmer finner man fort) møkkafilm enn 300, og hvis folk drar for å se filmer kun for å bli UNDERHOLDT kan de like gjerne browse youtube eller runke (eller begge!).

Film, i mine øyne, er en av de vakreste kunstformene som fins sammen med musikkunstformen ALBUM (som noen gjerne ser på som en SAMLING MED SANGER istedet for en kunstform). Det er så mye potensiale i denne kunstformen at det er synd at de som lykkes mest er de som totalt gir faen i kunstpotensialet og heller sikter etter pengene til mainstream-idioter. Dess flere fjortiser som snakker om at det siste slaget var så intenst at kvisene deres eksploderte, dess mer penger tjener filmselskapet.

Null humor, null handling, null ettertanke, og den eneste provokasjonen er i filmens mangler. Men underholdende er den jo! 9/10
Vis hele sitatet...
Utrolig pløsete utsagn av deg fra ende til annen.

De aller fleste filmer er laget nettopp for å underholde og underholdning er vel selve grunnsteinen til filmbransjen.

Du snakker nedlatende om folk som er ute etter å se filmer som underholder å jeg forstår ikke hva som gir deg rett til å heve deg over dette sterke flertallet.

Sitat av simdal
Så da betyr det at det er helt greit å drite totalt i alt som heter realisme?
Vis hele sitatet...
Klart man kan "drite" i alt som heter realisme når man skal lage en spillefilm som baserer seg på en tegneserie. Mener du virkelig noe annet?
Filmbransjen har vel omtrent like mye til grunnlag som platebransjen, da? Som har som eneste formål å underholde? Faktum er at begge kun prøver å tjene penger, kunstnerisk integritet er ikke prioritert.

Godt mulig det er pløsete, men jeg blir iallfall ikke fascinert av filmer som 300 når det faktisk finnes filmer som ikke kun prøver å underholde. Det blir litt som å knulle kun for orgasmens skyld. ¬_¬
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av DoktorLars
Godt mulig det er pløsete, men jeg blir iallfall ikke fascinert av filmer som 300 når det faktisk finnes filmer som ikke kun prøver å underholde. Det blir litt som å knulle kun for orgasmens skyld. ¬_¬
Vis hele sitatet...
Jeg kjøper det argumentet ditt, du har for all del "lov" å ikke like filmen. Men det blir feil å dømme de som liker filmen / andre filmer med samme (manglende) verdi.
slapp av gutter, det er underholdning ikke fakta.
personlig likte jeg den halveis, kule kamerabevegelser, men det ble litt for mye splæsj blod overalt, det dårligste er vel att blodet forsvinner når det lander
men uansett det er underholdning.
Til dere som klager på urealisme i film som er basert på tegneserie; sutret dere etter Spiderman også?
Pluss det atomet sa.
atomet sa det.

Og hva skjer med idioter her på forumet som ikke takler at folk liker 300? Jeg er faenmeg lei dere nå. Det er ikke alle som bryr seg så føkkings mye om alle bittesmå detaljer i en krigsfilm. Og det er faktisk meningen å se en film for å bli underholdt, Doktorgutt

Herregud
Sist endret av Archj; 18. juli 2007 kl. 19:40.
Sitat av margido
Nei, slutt å kvervuler. Hvor ser du dårlig skuespill?
Vis hele sitatet...
De aller fleste dialogene, ett eksempel er når Leonidas kommer for å prate med perserkongen og serverer linje etter linje med dårlige punchlines på en utrolig awkward måte.
Nå utgir vel heller ikke 300 seg for å være en dyp, virkelighetstro fortelling? Jeg kjøpte en billett til en tanketom action-film med overdrevne, spektakulære scener og 300 velmarkerte dog oppblåste sixpacker. Jeg var veldig fornøyd.

Men det er klart; om en stiller for høye/urealistiske forhåpninger til en film er det lettere å bli skuffet.
Vet ingenting
Sitat av mongeland
De aller fleste dialogene, ett eksempel er når Leonidas kommer for å prate med perserkongen og serverer linje etter linje med dårlige punchlines på en utrolig awkward måte.
Vis hele sitatet...
Humor er en viktig ting, og det blandet med action synes jeg selv er god film. Det er utrolig mange måter å lage film på. Dog, Xerces var en annen side av filmen jeg ikke likte.
Jeg syns egentlig vi burde drite i å lage film om noe som helst som skjedde før filmkameraet ble oppfunnet, siden det ikke er realistisk at det var et kamera der og filmet det.

Sitat av simdal
Filmer må desverre oprettholde en viss realisme for at de skal være underholdende uten at man skal behøve å srku på history channel.. Man kan si at picasso var en dårlig kunstner fordi man ikke like kubisme på samme måte som man kan si at man ikke liker 300 fordi man ikke liker kjedelig dialog, urealisme og pur vold.
Vis hele sitatet...
Ja, enig. Shrek var ikke morsom i det hele tatt, alt for lite realisme. Eller, vent, var det kanskje nettopp noe av det som gjorde den morsom? Og hvis noen hadde prøvd å påstå at picasso var en dårlig kunstner fordi de ikke liker kubismen, så hadde de bare blitt ledd ut. De kan si at DE IKKE LIKER DET, fordi det ikke er deres smak, men å si at han var en dårlig kunstner hadde bare vært latterlig.
Er en film utter totalt urealistisk mister den en stor del av underholdningsverdien, selv om den har glimrende filming og perleflotte voldsscener som gir kriblende følelser i mageregionen...
Vis hele sitatet...
Nei, beklager, det stemmer faktisk ikke. Det er rett FOR DEG, men ikke f.ex. FOR MEG, og ikke for veldig mange andre. Du og veldig mange andre her må lære dere forskjellen på personlige meninger og harde fakta.
Jeg sier ikke at filmer skal være totalt realistisk til the end.. Jeg er fullt klar over at biler osv ikke sprenger i virkelige kræsjer osv, jatta jatta... Men der har regissøren spilt på folks uvitenhet, ytterst få personer har opplevd en så alvorlig bilkræsj at bilen eksploderer og dermed vet de ikke med sikkerhet om det som skjer i filmen er realistisk eller ikke, og de har da lett for å automatisk putte scenen i "realistisk" bøtta..

Nå har ikke jeg sett 300 så jeg har ikke eksempler på urealistiske scener men er den altfor urealistisk blir det lett for at folk sitter "ja, det var dritkult liksom men det er NO WAY at det kunne skjedd, omg, teit ass" gjennom hele filmen...
Vis hele sitatet...
Så lenge ting er godt gjennomført og tatt skikkelig ut, så kan en film (ja, selv actionfilmer) godt være skikkelig realistiske, og fremdeles utrolig engasjerende, eller de kan være totalt urealistiske, og like engasjerende. Saken er at TING MÅ GJENNOMFØRES SKIKKELIG. Og DET har 300 gjort utrolig bra, de har tilogmed klart å beholde tegneseriefølelsen.

Heh, det med blodet som forsvinner har jeg ikke tenkt på eller lagt merke til, men det var et godt poeng!
De fleste poeng rundt filmen og budksap o.l. er allerede tatt opp. Men for meg var det som fikk tiden til å fly _stemningen_. Selv om det bare er sinne og hat, som videre fører til 2 timer med slossing så er filmingen og effektene fengende.

Så filmen (igjen) på roskilde. Den er jo hovedsakelig roping og dårlig dialog for å fremstille dem som fryktløse og overlegne. Men kjekt er det jo. 400 stk (++) i publikum som har sett den før og roper med laget god stemning. Den vinner ikke noe premie for plot eller noe slikt men den gjorde det den skulle, den underholdt en gjeng på samme måte som donald, bare mye bedre.. historisk verdi trenger ikke å være en faktor selv om den foregår i fortiden.

Det eneste tvilsomme er gjerne budskapet om en overlegen rase. De skal være smartere og flinkere. De kaster misskapte barn i avgrunnen. Men dette ser du da i svært mange andre filmer også. Ta filmen med en klype salt og ta den for hva den er; en guttefantasi om slossing og det å være best.
Sitat av atomet
Jeg syns egentlig vi burde drite i å lage film om noe som helst som skjedde før filmkameraet ble oppfunnet, siden det ikke er realistisk at det var et kamera der og filmet det.


Ja, enig. Shrek var ikke morsom i det hele tatt, alt for lite realisme. Eller, vent, var det kanskje nettopp noe av det som gjorde den morsom? Og hvis noen hadde prøvd å påstå at picasso var en dårlig kunstner fordi de ikke liker kubismen, så hadde de bare blitt ledd ut. De kan si at DE IKKE LIKER DET, fordi det ikke er deres smak, men å si at han var en dårlig kunstner hadde bare vært latterlig.

Nei, beklager, det stemmer faktisk ikke. Det er rett FOR DEG, men ikke f.ex. FOR MEG, og ikke for veldig mange andre. Du og veldig mange andre her må lære dere forskjellen på personlige meninger og harde fakta.

Så lenge ting er godt gjennomført og tatt skikkelig ut, så kan en film (ja, selv actionfilmer) godt være skikkelig realistiske, og fremdeles utrolig engasjerende, eller de kan være totalt urealistiske, og like engasjerende. Saken er at TING MÅ GJENNOMFØRES SKIKKELIG. Og DET har 300 gjort utrolig bra, de har tilogmed klart å beholde tegneseriefølelsen.

Heh, det med blodet som forsvinner har jeg ikke tenkt på eller lagt merke til, men det var et godt poeng!
Vis hele sitatet...
Jaja, ingen grunn til å bli spydig.
Du kan jo ikke sammenligne med Shrek, det er jo en animasjonsfilm og uansett så sa jeg at filmer trenger ikke å være realistisk to the end. Filmer må være realistiske i forhold til dets tema.. Det vil si at f.eks Harry Potter, hvor de flyr rundt på kosteskaft hadde blitt kjempe urealistisk, men filmen er realistisk i forhold til temaet og handlingen (jo nemlig, magi) og å opprettholde en viss realisme er viktig for å holde på følelsen at man faktisk er der, er jo det som er poenget med filmer er det ikke? Hvis ikke kunne man bare lest en bok eller hørt på lydkassett...

Hvis du ble underholdt av 300 og syntes filmen er helt fantastisk er det vel og bra for deg.. Men filmen er ikke generelt bra hvis realismen kræsjer totalt med filmens tema og handling. Hvis filmen er en hardbarka actionfilm og temaet er Spartans kriger(?) for flere hundre år sida(?) Så viser det tegn på dårlig filmproduksjon hvis blodet som du sier forsvinner, det er tegn på andre teite tabber og det er kræsj i realismen..
Sist endret av simdal; 19. juli 2007 kl. 12:39.
Herregud forstå, du kan ikke si "Filmen er ikke generelt bra hvis du blablablabla"

Og det med blodet la jeg merke til med en gang , men brydde meg lite egentlig
Herregud er det mulig... DE HAR IKKE PRØVD Å LAGE DEN REALISTISK, DEN ER IKKE MENT Å VÆRE REALISTISK, og det hadde dessuten blitt helt malplassert å gjøre en film som er basert på Frank Millers tegneserier REALISTISK, siden tegneseriene ikke er det.

Og nei, "realismen krasjer ikke totalt med filmens tema og handling". Hvis du først skal begynne å være så flisespikkende, så er det faktisk et viktig poeng du ikke har fått med deg, nemlig fortellerens rolle her, som faktisk gjør hele saken ganske mye mer "realistisk":

Husk at fortelleren er den eneste overlevende fra de 300, og vi hører og ser historien som han forteller den til sine menn før det neste store slaget mot xerxes gigantiske hær. Historien han forteller, er at denne hæren, til tross for at det da var en million mann og helt forferdelige monstre, selv mot kun 300 spartanere lærte å frykte disse tre hundre, som klarte å holde stand selv mot en så stor overmakt, og nå er xerxes hær kraftig redusert, og de selv er noen titusener istedet for 300.

Der har du den fordømte realismen din. Kan du slutte å syte nå?

Videre er det helt tåpelig å si at det er "mer greit" at f.ex. Harry Potter er urealistisk, enn 300. Ingen av dem er ment å være realistiske, og derfor er de ikke det. Enkelt og greit. Og hvorfor kan jeg ikke sammenlikne med shrek? Bare fordi det er en animasjonsfilm? Du sier jo selv at noe av poenget med film er at man skal føle at man er der, gjelder da plutselig ikke dette for animasjonsfilm?

Men akkurat det at blodet forsvinner, er, hvis du leser det jeg faktisk skriver, ikke noe jeg har sett eller lagt merke til selv, det var en annen over meg som nevnte det. Og ja, hvis det stemmer så er det litt tåpelig, men samme hva så syns jeg ikke det ødela noe plagsomt mye for totalopplevelsen - hey, jeg la ikke engang merke til det. Og hvorfor det skal være "tegn på ANDRE teite tabber", vil jeg gjerne høre.
Jaja, blablablabla.

En ting som provoserer litt er at det går ikke an å si "Nei, jeg synes ikke filmen var bra fordi <argumenter som er brukt mot filmen så langt>" uten at folk surner helt og begynner med "OMG GÅ Å SE EN DOKUMENTAR DA PLZ REALISME". Det er akkurat som med "Boondock Saints", "Pulp Fiction" og "Shawshank Redemption": Det er så mange som blindt tilber disse filmene at man blir slengt ned med (nesten bare) drittkommentarer.
Sitat av atomet
Herregud er det mulig... DE HAR IKKE PRØVD Å LAGE DEN REALISTISK, DEN ER IKKE MENT Å VÆRE REALISTISK, og det hadde dessuten blitt helt malplassert å gjøre en film som er basert på Frank Millers tegneserier REALISTISK, siden tegneseriene ikke er det.

Og nei, "realismen krasjer ikke totalt med filmens tema og handling". Hvis du først skal begynne å være så flisespikkende, så er det faktisk et viktig poeng du ikke har fått med deg, nemlig fortellerens rolle her, som faktisk gjør hele saken ganske mye mer "realistisk":

Husk at fortelleren er den eneste overlevende fra de 300, og vi hører og ser historien som han forteller den til sine menn før det neste store slaget mot xerxes gigantiske hær. Historien han forteller, er at denne hæren, til tross for at det da var en million mann og helt forferdelige monstre, selv mot kun 300 spartanere lærte å frykte disse tre hundre, som klarte å holde stand selv mot en så stor overmakt, og nå er xerxes hær kraftig redusert, og de selv er noen titusener istedet for 300.

Der har du den fordømte realismen din. Kan du slutte å syte nå?

Videre er det helt tåpelig å si at det er "mer greit" at f.ex. Harry Potter er urealistisk, enn 300. Ingen av dem er ment å være realistiske, og derfor er de ikke det. Enkelt og greit. Og hvorfor kan jeg ikke sammenlikne med shrek? Bare fordi det er en animasjonsfilm? Du sier jo selv at noe av poenget med film er at man skal føle at man er der, gjelder da plutselig ikke dette for animasjonsfilm?

Men akkurat det at blodet forsvinner, er, hvis du leser det jeg faktisk skriver, ikke noe jeg har sett eller lagt merke til selv, det var en annen over meg som nevnte det. Og ja, hvis det stemmer så er det litt tåpelig, men samme hva så syns jeg ikke det ødela noe plagsomt mye for totalopplevelsen - hey, jeg la ikke engang merke til det. Og hvorfor det skal være "tegn på ANDRE teite tabber", vil jeg gjerne høre.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg ikke har "fått med meg" det poenget er fordi jeg ikke har sett filmen... Det hadde du fått med deg om du også hadde lest det jeg faktisk skrev, for det har jeg nevnt sikkert 3 ganger... Så ha det i bakhodet før du kommer med fler "poeng du ikke får med deg"...

Som jeg sa, er Harry Potter ment til å være urealistisk fantasi og da var det "greit". Men siden jeg ikke har sett 300 eller lest tegneserien så vet ikke jeg hvor realistisk den skal være og alle mine konklusjoner er basert på denne trådens innlegg. Er filmen ment til å være urealistisk så er det greit, da skal jeg virkelig beklage... Men som folk sier her er dette en film som handler om Spartans og deres kriger, da er det jo faen så klart at det skal være realistisk for å opprettholde underholdningsverdien... Så siden det tydligvis er en stor handlingsdel av filmen foruten krigene jeg ikke har fått med meg, som gjør at det er greit at den er urealistisk kan du fortelle meg det, så skal jeg dypt beklage..

Og selv om du ikke fikk med deg at blodet forsvant er det tydligvis andre som gjorde det.. Og jeg sa aldri at det er tegn på andre tabber. Tror du misforstod meg der. Jeg mente at det er tegn på dårlig filmproduksjon at blodet forsvinner, det er andre teite tabber i filmen og kræsj i realismen...
Sist endret av simdal; 19. juli 2007 kl. 18:45.
Sitat av mongeland
Jaja, blablablabla.

En ting som provoserer litt er at det går ikke an å si "Nei, jeg synes ikke filmen var bra fordi <argumenter som er brukt mot filmen så langt>" uten at folk surner helt og begynner med "OMG GÅ Å SE EN DOKUMENTAR DA PLZ REALISME". Det er akkurat som med "Boondock Saints", "Pulp Fiction" og "Shawshank Redemption": Det er så mange som blindt tilber disse filmene at man blir slengt ned med (nesten bare) drittkommentarer.
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke derfor vi "surner". Det er helt fint og topp med meninger .
Det folk her starter med er å si at filmen ER dårlig! og at det ikke nytter å motsi dem fordi de har rett. Når de sier at filmen er dårlig kan man liksom ikke synes at den er bra.

Noe som blir helt feil.
Dårligst filmen jeg har sett i 007!
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Vil poengtere det Archj sier her. Diskusjonen er bygd på subjektivitet. Det ender bare med meninger mot meninger, og det fins ingen fasitsvar på om filmen er bra eller dårlig. Det går for det meste ut på hva man syns før finne sted i en film, og hvilke elementer i filmen man liker eller misliker.
Sitat av simdal
Jaja, ingen grunn til å bli spydig.
Det vil si at f.eks Harry Potter, hvor de flyr rundt på kosteskaft hadde blitt kjempe urealistisk, men filmen er realistisk i forhold til temaet og handlingen (jo nemlig, magi) og å opprettholde en viss realisme er viktig for å holde på følelsen at man faktisk er der
Vis hele sitatet...
Hadde Harry Potter vært realistisk hadde vi sett 1,5 time med kort- og hattetriks før Harry avslutter med å sage Voldemort i to og forlater scenen.
Jeg er enig med Atomet. Dette er basert på en tegneserie. Verken mer eller mindre. At noen ikke liker filmen for det den er(dialog, oppbygning++)... er jo helt individuelt! For min del så føler jeg at dette er en typisk "kino film".. Jeg elsker Godard, Bergman, Fellini(og tusen andre "mindre" kjente filmskapere), men jeg koste meg når jeg så 300 på kino! Det beste var vel kanskje å se Dominic West utenfor The Wire. Vi får håpe at han får gode roller videre i sin karriere.

Når DonTomaso legger godviljen til og ramser opp hvorfor han tror at folk liker filmen.. så tror jeg virkelig at han har rett. Jeg digget denne(akkurat som jeg digget Sin City)... Fordi den fører filmkunsten videre! Den ER lekker! Det er ikke mange andre som har vært i nærheten av dette før. Er den dyp? Nei! Er den historisk korrekt? Nei! Viderefører den det som kanskje er morgendagens teknikker når det gjelder film? Ja!

Det er nok for meg. Snevre art-house filmer får jeg alltids tak i selv(Jeg kan diskutere i timesvis over pm), men at hollywood kanskje nærmer seg noe som er visuelt vakkert... Ja det er jævlig bra. Akkurat som at Michael Mann skøyt Collateral i HD.. Det samme gjelder Miami Vice. Det er virkelig bra at noen ikke hopper på det samme gamle, men som tørr å bruke mye penger på noe som faktisk skiller seg litt ut. Noen ganger så går det ann å lage kunst som ikke er veldig dyp. Det er akkurat hva 300 er.

Jeg paster noe som ble skrevet om tegneserien... Det som blir beskrevet her er vel akkurat det noen klager om når det gjelder filmen, men akkurat det jeg mener(det som er hevet) er bra med filmen.


"300 is a straightforward action comic with some distinct superheroic elements intact. Furthermore, there is little in the way of character development and even less subtlety. It's balls to the wall, full steam ahead. And as such it works magnificently well. But if only Miller had deemed to explore the more interesting aspects of ancient Greek (and Persian) culture? If only he had delved more deeply into the daily life. Certainly there's no paucity of books on the topic. But then for most comics fans, and particularly Miller fans (and perhaps Miller himself), that may sound boring. Get on with it then! Let the skewerings and the beheadings and the bloodletting begin. Hell, that's war! And 300 is a helluva war comic. Which is apparently all that Frank Miller ever wanted it to be."



(Jeg vil gjerne legge til at realistiske filmer angående dette slaget er noe jeg gjerne vil se.. men denne filmen er akkurat det skaperen vil at den skal være.. en og en halv time med urealistiske slosskamper som tar helt av(med minimalt med basis i virkeligheten).....
Simdal: siden du ikke engang har sett filmen, og tydeligvis ikke kjenner til tegneserien heller i det hele tatt, så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du i det hele tatt GIDDER å prøve å diskutere.

For å avklare et lite poeng som du heller ikke har fått med deg, til tross for at det burde ha vært ganske klart etter å ha lest denne tråden: Nei, det er ikke en historisk korrekt film som handler om "spartans og krigene deres", og den prøver heller ikke å være det. Det er en actionfilm som er basert på en historisk hendelse, der 300 spartanske krigere holdt stand i flere dager mot xerxes hær på et par millioner mann eller hva det nå var. Og - at de som klarte dette blir fremstilt nærmest som overmennesker av den eneste overlevende (og dermed også hans egne menn som han nå forteller historien til også dermed implisitt blir, siden de også er spartanere), og at den samme overlevende også fremstiller motstanderne som nærmest monstere og demoner, ser jeg faktisk på som ganske realistisk. Bare se på historiene fra vikingtiden osv, akkurat samme mønster der. Hvorfor fikk f.ex. vikingene horn når overlevende fortalte om raidene deres? De var demoner selvsagt.

At noen ikke liker filmen skjønner jeg godt, den er tross alt ganske spesiell, og som jeg har men folk som kommer og sier kategorisk at "den er dårlig" kommer jeg kategorisk til å avskrive som tullinger som ikke har peil på hva de snakker om. I bunn og grunn kan du nesten se på den som en spartansk propogandafilm, skrevet og regissert av den eneste overlevende.
Hahaha... så dere babler. Gi en god faen. ingen kommer til noen enighet her. Noen syns noe, og noen syns det andre. Slik er det bare

Etter min mening var 300 en god film. Jeg fikk se det jeg hadde betalt for å se. Lyssettingen var stilig og slow motion slossing med filming fra siden var stilig. At historien var urealistisk driter jeg i. Takk..
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av Blackspot
Hahaha... så dere babler. Gi en god faen. ingen kommer til noen enighet her. Noen syns noe, og noen syns det andre. Slik er det bare

Etter min mening var 300 en god film. Jeg fikk se det jeg hadde betalt for å se. Lyssettingen var stilig og slow motion slossing med filming fra siden var stilig. At historien var urealistisk driter jeg i. Takk..
Vis hele sitatet...
Hvorfor du har meldt deg inn i dette DISKUSJONSforumet må jo gudene vite.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg tror de fleste her har missforstått poenget med 300! Filmen skal ikke skildre det store slaget med de 300 ekte spartanerene. Filmen skildrer sagnet om slaget. Frank Millers tegneserie (som filmen er basert på) handlet om den mytologiske versjonen av kampen. Skjønner godt at mange her slakter replikkene. Dere forstod dem jo ikke. "We Spartans have descended from Hercules himself". For de av dere som ikke har fått det med seg, så er Herkules en mytologisk figur. Altså filmen er ikke ment for å skildre ekte spartanere, men de spartanerene som ble fortalt om i sagnene i århundrer etter. Akkurat som f. eks. Jesus. Skal man slakte alle filmene om Jesus, bare fordi at det han gjorde ikke er realistisk. Jesus er en mytologisk figur, akkurat som spartanerne. Var det noen her som faktisk trodde at Snyder trodde det ville bli realistisk med svartkledde menn i jernmasker? Som mange andre har sagt før: DET SKAL IKKE VÆRE REALISTISK!

Å slakte denne pga. realismen og den overdrevende spartanske heltefeelingen blir det samme som å si: "Filmen Herkules er dårlig! Fordi det går ikke an å være så sterk." Det samme gjelder rutemagene og den manglene rustningen. Hørte ingen kritikk da herkules kledde seg sånn!

Jeg tror grunnen til at filmen har fått så bra rating på imdb, er fordi den er original. Den er faktisk unik! Dere slakter filmen fordi den ikke er en klassisk dyp dramafilm. Det er ikke poenget heller. Veit ikke om folk her er klar over at det finnes ulike sjangere innenfor film, og at i de ulike sjangerene så vektlegges forskjellige ting? Det virker ikke sånn. Så hvorfor kan ikke dere stakkarslige sytere bare la være å kvine om at dere ikke likte filmen, når det egentlig er sånn at dere ikke liker sjangeren?