Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  80 6331
Hvis man skriver på den lappen sin at man har holdt på med amfetamin så blir man tjeneste udyktig med engang. Uten at det får noen som helst form for konsekvenser. Det trenger ikke være noen bevis heller for at man har tatt det som ved en lege prøve. Det holder med at man skriver det på den lappen, for de kan ikke stole på en som har brukt amfetamin(uansett om det er flere år siden).

Det gjorde ihvertfall jeg og flere jeg kjenner for å slippe.
Ekstremt lett å slippe militæret, jeg dro på sesjon i dag med en innstilling der jeg hadde lyst å inn i forsvaret, men så begynnte jeg å tvile litt.

Så jeg sa til legen på sesjon : Jeg VIL inn i militæret, men ikke nå. Så satt han gav meg fritak, jeg kunne gå inn i militæret når jeg ville mens militæret ikke kunne inkalle meg. Jeg hadde 9 på alt fysisk, men ikke noe på prøvene for de slapp jeg...

Det er lett å slippe viss man vil for å si det sånn.

Mvh
MagneTjau
Sitat av MagneTjau
Det er lett å slippe viss man vil for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Ikke alle er slik.
Det er mange som scorer dårlig på prøver og tester, som allikevel MÅ inn.
Du har vært heldig.
Jeg ble erklært tjenestedyktig, men 3 uker før jeg skulle inn fikk jeg et brev der det stod at jeg for tiden ikke hadde tilfredsstillende vandels-historie. Er det slik at hvis man har noe på rullebladet så vil de ikke ha deg?
Selvsagt vil de ikke ha en kriminell. Men jeg fatter ikke hvordan det kan bli likestilt å drepe en gammel dame for to 10-ører og et bilde av barnebarnet hennes, og å bli tatt med en blotter LSD...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du er min venn
niigu's Avatar
Sitat av spetznaz
Altså sånn som det er på sesjonen er det stortsett i hele forsvaret. Mye venting. Ikke tro at det blir mindre venting når du kommer inn...
Vis hele sitatet...
Da har du havna på en meget dårlig plass.
Sitat av Makaber
Og en ting til, vil det ha noe å si om jeg er fargeblind? Rød-grønn fargeblind.

Edit: De tar forresten ikke urinprøve eller blodprøve.
"Ikke urinprøve
Tiden hvor du måtte å tisse i et lite plastbeger er over. Forsvaret sluttet med urinprøve på sesjon i 2005. I motsetning til det mange tror, ble ikke urinprøven brukt til å påvise narkotikamisbruk. Urinprøven ble derimot brukt til å måle blant annet proteinnivået i kroppen og målinger i forbindelse med eventuell diabetes. Det blir heller ikke tatt blodprøve."
Vis hele sitatet...
Var på sesjon i 2000, da tok de urinprøve. En som gikk i klassen, ble sendt hjem, han hadde røyket hasj kvelden i forveien, og det ble oppdaget. Han ble sendt hjem.
Hør jenter: Dersom dere ikke vil inn i militæret, så MÅ dere ikke det. Forsvaret ønsker motiverte personer fremfor alt annet. Det var før i tiden at de tok inn hva som helst. Det viste seg jo å ikke fungere helt bra. Dere som ikke vil gjennom førstegangstjenesten er heller ikke ønsket inn.

Det eneste man trenger å si er "Jeg nekter."

Personlig synes jeg at de fleste maskuline og normale gutter kan da utfordringen som styrker individet på flere punkter.
Jeg er anti-vold og anti-diktatur, så et sted der jeg blir kommandert rundt av en maktsyk jævel som faktisk har rett til å gjøre det, bli tvunget til å gjøre ting jeg ikke vil med den hensikt å lære meg opp til å kunne drepe i krig er ikke det jeg ønsker å være på.

Selv om du ser på det som en styrking av karakteren, rcW, betyr ikke det at andre syns det er etisk riktig.
Sitat av pontiac
Var på sesjon i 2000, da tok de urinprøve. En som gikk i klassen, ble sendt hjem, han hadde røyket hasj kvelden i forveien, og det ble oppdaget. Han ble sendt hjem.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvor mange ganger man faktisk må si det, men dette er bullshit. Urinprøvene man tidligere tok på sesjon har ingen verdens ting med hverken hasj eller andre rusmidler å gjøre
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg var på sesjon sist fredag, og da var det ikke noe blod/urin test.
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Det som skjer er:

1. Registrering av fakta som utdanning og kontaktinformasjon.
2. Testing av syn, fargesyn, hoyde, vekt ,horsel og blodtrykk
3. Legesamtale paa bakgrunn av skjema, og lytting paa lunge og hjerte.
4. Registrering av onske om tjenestekategori og innkallingstidspunkt.
5. Skriflige prover skal gi indikasjon paa evnenivaa og egnethet for for internasjonal tjeneste og lederutdanning.

Antall paa sesjon: 25k aarlig.
▼ ... noen uker senere ... ▼
En venn av familien jobbet som lege i militæret og tok i mot folk som skulle på sesjon. En gang kom det en fyr som gjerne vil slippe, og prøvde å lure på seg epilepsi. Greit, sa legen, men da blir jeg nødt til å ta førerkortet ditt (fyren hadde vært dum nok til å vise det frem på forhånd).

Etter en time kom han luntende tilbake for å innrømme at han løy, og for å spørre om han ikke kunne få tilbake førerkortet, fyren var nemlig taxisjåfør!
Så måtte han i militæret, men førerkortet så han langt etter
Sitat av veslefreak
[...] førerkortet så han langt etter
Vis hele sitatet...
Hvorfor så han langt etter det?
Sjefsbikkja
sparco's Avatar
I morra skal jeg på sesjon, gleder meg faktisk.

Er det noe jeg bør forberede meg på evt. ta med bortsett fra det som står i brevet?
Sitat av sparco
I morra skal jeg på sesjon, gleder meg faktisk.

Er det noe jeg bør forberede meg på evt. ta med bortsett fra det som står i brevet?
Vis hele sitatet...
Ja, du må kle av deg så du blir naken og vise ræva til legen og så fingrer han deg xP
Sist endret av dassmongo; 19. april 2007 kl. 09:18.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja. Lesestoff og evt tobakk om du er tilhenger av det.

Sesjon er en øvelse i venting.
Sitat av sparco
I morra skal jeg på sesjon, gleder meg faktisk.

Er det noe jeg bør forberede meg på evt. ta med bortsett fra det som står i brevet?
Vis hele sitatet...
I brevet jeg fikk tilsendt stod det ingenting om eventuelle legeattester, så husk å ta det med dersom du har det. Du kommer ingen steder uten noe slikt da militærlegen ikke har innsyn i dine journaler.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sjefsbikkja
sparco's Avatar
Skrev feil sist, trodde det var forrige uke, men det var idag.

Fikk: "Ikke tjenestedyktig" Grunnet jeg bruker linser med relativt sterk styrke, hadde det ikke vært for øynene så hadde jeg glatt kommet inn. Faen ass, jeg ville faktisk tjenee fedrelandet >_<
Sitat av sparco
Skrev feil sist, trodde det var forrige uke, men det var idag.

Fikk: "Ikke tjenestedyktig" Grunnet jeg bruker linser med relativt sterk styrke, hadde det ikke vært for øynene så hadde jeg glatt kommet inn. Faen ass, jeg ville faktisk tjenee fedrelandet >_<
Vis hele sitatet...
Høres rart ut, jeg har også linser og ser NADA uten dem...men jeg gled pent gjennom, og kom inn
Sitat av sparco
Skrev feil sist, trodde det var forrige uke, men det var idag.

Fikk: "Ikke tjenestedyktig" Grunnet jeg bruker linser med relativt sterk styrke, hadde det ikke vært for øynene så hadde jeg glatt kommet inn. Faen ass, jeg ville faktisk tjenee fedrelandet >_<
Vis hele sitatet...
Hvis du virkelig ønsker det å kommer du deg til vernepliktsverket og sier at du VIL inn. Jeg kjenner en som fikk samme meldingen men insisterte på at han ville inn. Stort sett gikk hele tjenestetiden for han ut på kontorarbeid hos Kongens Garde, men han tjenestegjorde da.
Sjefsbikkja
sparco's Avatar
DE sa jeg kunne søke om å få komme inn ja, men jeg er ikke interessert i å sitte på et kontor. Da begynner jeg på utdanninga mi isteden.
Vil ikke høres ut som en lat jævel her nå, men er det noen måte å slippe militæret hvis man er så uheldig og blir innkalt?
Sitat av Archj
Vil ikke høres ut som en lat jævel her nå, men er det noen måte å slippe militæret hvis man er så uheldig og blir innkalt?
Vis hele sitatet...
Bare å si det rett ut. I dag er ikke militæret interessert i folk som ikke har motivasjon. Forsvaret har begrenset med penger og begrenset antall plasser.
skal på sesjon 21 mai , madlaleiren stavanger. Jeg vil ikke , og håper jeg blir send hjem.
Drepe folk er plain wrong , og jeg vil ikke gå med våpen. det er tross alt dette militæret handler om.

Btw , har militæret størrelse 49.5 i sko ? min ubre størrelse
de som bruker linser kan bare "glemme" å fortelle det på sesjon og inntak, ikke noe problem. men man må selvfølgelig ikke være dum nok til å søke seg inn på tjenester hvor de får en grundig sjekk. "vanlig" tjeneste i hæren anbefales..
Sitat av Kaunda
Bare å si det rett ut. I dag er ikke militæret interessert i folk som ikke har motivasjon. Forsvaret har begrenset med penger og begrenset antall plasser.
Vis hele sitatet...
Er allerede blitt tjenestedyktig da. Når man først står oppi Troms tror jeg ikke det hjelper med en gang :P
Sitat av Bryne-Scum
skal på sesjon 21 mai , madlaleiren stavanger. Jeg vil ikke , og håper jeg blir send hjem.
Drepe folk er plain wrong , og jeg vil ikke gå med våpen. det er tross alt dette militæret handler om.

Btw , har militæret størrelse 49.5 i sko ? min ubre størrelse
Vis hele sitatet...
Eneste måten du garantert slipper unna på er å si til legen at du er homofil og at du føler at du vil bli stigmatisert i militæret. Forsvaret har som policy at homofile slipper hvis de ikke vil inn.
Sitat av Laurentius
Eneste måten du garantert slipper unna på er å si til legen at du er homofil og at du føler at du vil bli stigmatisert i militæret. Forsvaret har som policy at homofile slipper hvis de ikke vil inn.
Vis hele sitatet...
Det går rykter om at de har fått "homobaser", så hvis det er sant så har du så å si driti deg hardt på leggen.

Er fortsatt bare et rykte da. Noen som kan bekrefte/AVkrefte det?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Så, fikk nettopp varsel om at jeg skal bli innkalt til Luftforsvaret i mars 2008. Har selvfølgelig ingen lyst til dette, så jeg skal søke om utsettelse grunnet utdanning(begynner på psykologistudium på UiO i august). Det er da et 5-årig studium. Det jeg lurer på er, kommer det til å være nok til å gi en utsettelse? Og hvis det er det, er det sannsynlig at jeg blir kalt inn etter at jeg er ferdig med utdanninga?

Hvis ikke må jeg nok stikke til legen og få skaffet en legeerklæring på et eller annet .
Sitat av suspekt
Så, fikk nettopp varsel om at jeg skal bli innkalt til Luftforsvaret i mars 2008. Har selvfølgelig ingen lyst til dette, så jeg skal søke om utsettelse grunnet utdanning(begynner på psykologistudium på UiO i august). Det er da et 5-årig studium. Det jeg lurer på er, kommer det til å være nok til å gi en utsettelse? Og hvis det er det, er det sannsynlig at jeg blir kalt inn etter at jeg er ferdig med utdanninga?

Hvis ikke må jeg nok stikke til legen og få skaffet en legeerklæring på et eller annet .
Vis hele sitatet...
Du kan bli innkalt helt frem til du er 26 eller 28 år. Husker ikke helt, men en av de. Det er kjipt hvis man blir innkalt på bursdagen akkurat det året