Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 6689
usertitle import
bleh's Avatar
Men hva er egentlig din teori, KonTrax? "En god designer er en som kan bruke ALT mellom himmel og jord i komposisjonen sin." ? Hvis det er din teori, så tror jeg du har misforstått begrepet "teori". For å si noe sånn blir for enkelt, for generellt.


edit: så hva er teorien din?
Sist endret av bleh; 28. november 2005 kl. 00:45.
Det er nokk ikke teorien min nei.
En god designer vet jeg ikke hvordan man kan definere,
men godt design har en definisjon:
et verk med manglende evne til kompleksitet.

Eller som Alexander White sa det: "Good design is determined by its lack of complexity."
Nei, KonTrax, jeg skjønner ikke helt hva du mener (og samtidig: hva er poenget med <nick> ::: ?)

For å ta arngren er det mange grunner til at dette er håpløst design:
1. Det er uryddig, det er umulig å skaffe seg noen som helst oversikt på kort tid
2. Siden er treg, selv om jeg har relativt bra linje tar det lang tid før alle bildene er på plass
3. Det er ingen "rød tråd" som går igjen. Linker har forskjellige farger, av og til er det samme farge på linken som teksten et annet sted på siden
4. Siden prøver å favne over alt (fra radiostyrte helikoptre, via flygende biler, til forklaringen på universet) Dette fungerer veldig dårlig da det er en webbutikk, ikke et leksikon
5. Det ser ut til at kildekoden kommer fra en annen planet, det er eneste måten jeg kan forklare hvordan den har blitt sånn på.

Det er ikke uten grunn at denne siden trekkes frem som et skrekkeksempel på dårlig webdesign. Greit nok så genererer dette mer trafikk, men tror du de besøkende får lyst til å kjøpe noen av varene deres når de diskuterer siden og rakker ned på alt som er galt med den? Det er jo ganske så essensielt for en butikk som Arngren å faktisk selge varer.
Jada mange feil med den sida. Men den fullfører det den er lagd for. Få ut budskapet.
Om jeg tror folk kjøper der? nå har jeg ikke sett på betalingsmetoder og lignende. Men jeg kan faktisk tro det jah.. Helt ærlig..
At du skal kverrulere deg til å si at man blir nysgjerrig av å åpne Arngren sin side er jo en ting, faktum at man får epileptisk anfall og grå stær av å åpne den er en annen.

Du ble spurt over her om arngren siden var et godt design. Fikk vi et svar?

Så bare siden fullfører det den er lagd for så er det et godt design? Du kverrulerer og svarer så diffust at jeg blir gæren. Siden FUNGERER. Men hadde den fungert ENDA BEDRE med et bedre oppsett og andre valg av farger?

Min konklusjon blir at designet på siden er dårlig fordi den sannsynligvis ikke får utnyttet salgspotensialet sitt 100% med nåværende side.
Sist endret av dirtyp0p; 28. november 2005 kl. 02:16.
kontrax... du er skikkelig totalt lost... Ok, her er et eksempel. Jeg lager en webside der alle linker, all tekst, menyen osv er i samme farge som bakgrunnen. ALT er altså i praksis ikke mulig å se. Jeg kan tilogmed gjøre det i flash, så det ikke er mulig å merke teksten, og dermed se den. Jeg sprer også alt av linker jevnt utover hele sida, så det ikke skal være lett å finne noe. Trykker du på riktig sted, så vil teksten bli synlig. Hey, dette høres ut som noe nytt ihvertfall, ingen har vel gjort akkurat dette, og altså må det kunne kalles kreativt, på sett og vis. Tror du noen ville gidde å lete seg gjennom hele sida for å få sett innholdet, eller tror du folk bare vil gi faan? Altså er det kreativt, men dårlig design, siden ingen hadde giddet å bruke den.
dirtyp0p ::: huff du e treg, designe er ikke verdens peneste, men det utfyller sitt oppdrag. Om du vill innse det eller ei, så kan et forferdelig design være et godt design. Når sida er så rotete og får så mye oppmerksomhet av det så er konklusjonen at det er et bra design. Vis du prioriterer funksjon. Men om du prioriterer utseende så er det et ikke fullt så bra design, men det tar oppmerksomhet og det er det et design skal. Så jeg vill si at dette er et ganske så bra design.

Altså jeg synes sida er bra slik den er.

Greit svar nå ?

atomet ::: Er det sig'en min du maser på enda? Lag det designet ditt. Og se selv.. Du vill ikke tro meg uansett hva jeg sier. Så hvorfor skal jeg bry meg..
Sitat av KonTrax
Jada mange feil med den sida. Men den fullfører det den er lagd for. Få ut budskapet.
Om jeg tror folk kjøper der? nå har jeg ikke sett på betalingsmetoder og lignende. Men jeg kan faktisk tro det jah.. Helt ærlig..
Vis hele sitatet...
Jeg vil hardnakket påstå at arngren siden ikke fullfører det oppdraget den er lagd for. Og når du påstår at den får frem budskapet lurer jeg fryktelig på hvilket budskap det skulle være Hva hjelper det å vise allverdens varer på forsiden, hvis det blir så mange at brukeren ikke legger merke til noen av de? Eller at brukeren ikke klarer å finne den varen han originalt var ute etter?

Og her er den betalingsmetoden du ikke har sett på:
http://www.arngren.net/kjop.html
Dårlig typografi, dårlig brukervennlighet, dårlig layout, og ser generelt useriøst ut. Hadde ikke dette vært en butikk jeg har hørt om før (ikke via internett) hadde jeg aldri tørt å kjøpe noe fra denne siden. Hadde du? Det tror jeg ikke...
Sitat av KonTrax
dirtyp0p ::: huff du e treg, designe er ikke verdens peneste, men det utfyller sitt oppdrag. Om du vill innse det eller ei, så kan et forferdelig design være et godt design. Når sida er så rotete og får så mye oppmerksomhet av det så er konklusjonen at det er et bra design. Vis du prioriterer funksjon.
Vis hele sitatet...
<< Kontrax ::: || ::1|||:::::

Hallo? JEG er treg?

Selvfølgelig kan visuelt mindre pene sider være bra. Men arngren siden mangler alt. Den er IKKE brukervennlig. Den har ikke engang webshop, noe man skulle tro de hadde på grunn av oppsettet deres. For all del, man kan lage et mindre bra visuelt GODT design, men da må man ha et bedre oppsett og mer brukervennlig side. At du mener den utfyller sitt oppdrag får du bare mene, så får du kverrulere videre
Sist endret av dirtyp0p; 28. november 2005 kl. 09:35.
Arngren siden og mange andre sider har så ekstremt stort forbedringspotensiale at du sier at det er godt design gjør meg direkte kvalm.
Du har hele forumet mot deg, KonTrax.
Kanskje på tide å tenke seg litt om?

Idiot
En god designer for meg, er en som klarer å lage noe pent, og iøyefallende, men som samtidlig ikke tar oppmerksomheten bort ifra siden sitt innhold.
Det må være strukturert, og lett oversiktelig.
KonTrax: Nå må du lande!

Ta å les litt om faget du har så mange meninger om, du er jo fullstendig lost som atomet
var inne på. Er jo heller ingen vits å argumentere mot deg siden du har bestemt deg.
Tips: skal du ha en fremtid innen bransjen bør du gjøre noe med holdningen din, det du mener
er godt design er i de fleste andres øyne dårlig design.

Hvorfor design?

«Det handler om å fortelle en historie»
Design er utforming av produkter og tjenester, men er mer enn funksjon og form. Det handler også om kommunikasjon og identitet. Designet gir et bilde av hva virksomheten står for; det forteller en historie og er bedriftens budbringer. Designerens viktigste oppgave er derfor å gi produkt og bedrift egenskaper og en egenart som er attraktiv i et marked.

«God design oppstår mellom tradisjon og fornyelse»
Mennesket strekker seg etter det nye, men er forankret i det kjente. Ulike nasjonaliteter oppfatter signaler forskjellig. Det er mange hensyn å ta når en skal kommunisere, og kulturforståelse er et nøkkelord i design. Kunnskap om marked, økonomi og teknologi skal smeltes sammen. I nært samarbeid med bedriften gir designeren produktet og bedriften et særpreg.

«Bedrifter som benytter design, ønsker ikke kopier, men å skape sitt eget»
Bedriften har ingen garanti for at kundene er lojale - de må vinnes gang på gang. I et kortsiktig perspektiv kan bedriften kopiere konkurrenter. I det lange løp overlever den kun ved å skape sine egne verdier og særpreg. Bedriftene har i økende grad de samme underleverandørene, produksjonsprosessene er like og prisene er ofte identiske - hva er da unikt?

«Design er lønnsomt»
Design kan gjøre utslaget når kunden har valget mellom flere produkter. Det i seg selv er grunn nok for å satse på design. Men det er mer å hente. Produktet kan tilpasses og forenkles slik at selve produksjonen blir mer lønnsom. Er designeren med fra starten i produktutviklingen stilles de viktige spørsmålene mens kursen ennå kan justeres. Resultatet av en langsiktig profesjonell designsatsing er økt konkurransekraft og bedret lønnsomhet.

«If you make things like any other, why bother?»Philippe Stark, designer
Vis hele sitatet...
Sitat av KonTrax
Men vist du lager bare sider etter standard layout eller stoler etter standard utseende. Er du da en god eller bare atter en designer?

Jeg vill påstå at da er du bare atter en designer. Krigen om design på nettet, møbler, plakater og hva enn det skulle være er ikke en lett match.. Og hvordan kan man vinne den? Nytenkende? eller følge standard?
Vis hele sitatet...
Trenger ikke å være standard utseende eller layout, men det er rett og slett ikke alt som er lurt å eksperimentere så til de grader med. En avisforside er et eksempel på at funksjon faktisk MÅ komme først. La oss si at du f.ex. eksperimenterer noe voldsomt, og plasserer alle bildene nederst på siden, plasserer teksten litt i hytt og pine, begynner et sted, avsluttes, og så fortsetter et helt annet og bare gir bildene nr som så blir referert til i teksten. Fungerer det? Joda, sikkert. Men fungerer det "bedre" å følge et litt mer standard oppsett, der folk får bildet mer i sammenheng med teksten, og for ikke å snakke om å få litt sammenheng i teksten? Du kan også sette opp ekstremt lange linjer, eller ekstremt korte, men det bryter totalt med hvordan øyet foretrekker å lese, så da bør du virkelig vite hva du gjør, for at folk skal gidde å lese det. Det virker rett og slett som du mener at det er bra å bryte med "reglene" bare for å bryte dem. Det kan være bra å bryte dem for å få en bestemt effekt, for å få fram et bestemt budskap, for en bestemt funksjon, men du må både vite hva du gjør, dvs at du må kjenne "reglene", og du bør ikke bryte dem alt for drøyt, eller for mange brudd på en gang.

Ta saccosekken som ble introdusert av ... øh, zanocchi eller noe sånt på sekstitallet som et eksempel. Nytenking, men gjennomtenkt. Den dropper flere av normene for hvordan en stol "skulle" være, men beholder andre. Den hadde bestemte tanker bak hvorfor den brøt normer, men holdt seg samtidig nok innenfor dem til at den fremdeles ble oppfattet som en stol. Selv om formen og materialene er helt "feil", så er en av funksjonene beholdt - nemlig at den skal være god å sitte i. Samme med oppblås-stolene samme folka kom med, det var vel også ca samtidig. Her er det egentlig en ganske standard form, men med helt nye materialer. Hadde de laget en stol som hverken så ut som en stol, eller var god å sitte i (eller enda mer ekstremt - ikke var MULIG å sitte i), men var visuelt utrolig nytenkende - tror du den hadde blitt noen suksess da?
Sitat av KonTrax
Men den fullfører det den er lagd for. Få ut budskapet.
Vis hele sitatet...
Fullfører det den er lagd for? Hva er den lagd for da? I mitt hode er en bedrift som Arngren sin hovedoppgave å selge varer, gir siden folk lyst til å kjøpe varene deres? Er det mulig å finne frem til hva man faktisk er ute etter?

Hvilket budskap er det denne siden får frem? "Vi er for gjerrige til å betale et firma for å lage en skikkelig løsning som ville gitt oss langt større profitt enn selve siden koster" er det inntrykket jeg får.

Du kan ikke ærlig mene at dette er bra design, det er faktisk bare to ting som kunne gjort siden verre (at den hadde vært rød/grønn og dermed manglet kontrast, og litt blinkende tekst "for å fange brukerens oppmerksomhet")

Forferdelig design er ikke bra design. (punktum finale)

Det at et produkt ser stygt ut er noe helt annet, da dette gjerne kan være et virkemiddel i seg selv. man skal selvfølgelig være forsiktig med å bruke slike virkemidler, og de bør så absolutt ikke brukes i Arngrens tilfelle
Ok jeg gir meg.. :P

Min Egentlige Teori :::
Ettersom i den siste tiden har flere på NFF vært veldig glade i å krangle og se negative i alt så kan muligheten brukes til å få frem brukernes dypere meninger om design.

Konklusjon :::
Teorien er bekreftet, dere kom med dype og gode forklaringer og begrunnelser.

Forklaring og Info :::
Jeg håper dere ikke rakker ned på dette eksperimentet også. Beklager for at jeg har kranglet med dere. Men jeg har funnet det litt vanskelig å få dere til å komme med gode utdypende forklaringer. Dette var da løsningen på det problemet. Så bare glem hva jeg har provosert frem her i emnet. Og jeg ber admin om at dere ikke blir sure eller sletter emnet. Men om noen skulle ha noe mere å legge til emnet så husk at du trenger ikke stille meg flere spørsmål angående det jeg har skrevet ettersom det var bare for å provosere frem gode begrunnelser.



MVH KonTrax
Er dette et halvdårlig forsøk på å dra deg selv opp av møkka? Du kan ikke bare unnskylde tre siders meningsløs argumentasjon med "det var et eksperiment".
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Og ihvertfall ikke når de argumentene du kommer med går igjen i tidligere innlegg i andre emner. Ta deg en bolle. Nå stenger jeg endelig denne søppeltråden.

Kontrax: La meg foreslå at du tar en utdanning som retter deg mot veiarbeid eller noe innen kassabetjening.