Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  141 11582
Hmm. Mye godt her!
Tror jeg skal prøve noe.. Spiser som regel ikke noe før middag ved 18.00 tiden. Altså ingen frokost eller lunch
Høhø, så utrolig mye usunt folket spiser!

Hva med å lage deg en fruktsalat dagen før som du bare har stående i kjøleskapet? Eller en kylling/pastasalat.
Greit og bli mett da, så han slipper å gå sulten utover dagen... Aldri følt at en salat har mettet meg over lengre tid i allefall!
Sitat av Opacus Vis innlegg
Greit og bli mett da, så han slipper å gå sulten utover dagen... Aldri følt at en salat har mettet meg over lengre tid i allefall!
Vis hele sitatet...
Blir mer mettende med f. eks kylling og pasta. Ellers kan han jo også spise litt fullkornsbrød ved siden av
Sitat av AniWal Vis innlegg
Jeg vil påstå at det er en heller dårlig idé, med tanke på at frokosten er det som setter igang forbrenningen. Min erfaring med å leve på ett måltid dagen er at jeg blir ekstremt uopplagt. Konsentrasjonens evnen blir mye dårligere. Kroppen må ikke ha næring på starten av dagen, men om du klarer å presse i deg noe mat vil du ha mye igjen for det, spesielt om du skal på skolen.
Vis hele sitatet...
Fra person til person det der. Kcal inn/kcal ut. Er det som teller til slutt.

Har selv aldri spist frokost da jeg ikke klarer mat så tidlig på dagen.
Sitat av Staggere Vis innlegg
Om du sliter med å spise frokost så dropp det. Er ikke verre. Kroppen må ikke ha næring på starten av dagen om du ikke føler for det. Finnes flere som spiser kun 1 måltid iløpet av en dag. Frokost er bare noe du er "tvunget" til fra liten av.
Vis hele sitatet...
Ender opp med 3 ting:

* Jeg våkner ikke
* Jeg følger ikke med i timene
* Jeg kommer til å måtte føle at jeg er sulten frem til matpausen.

Sitat av sali Vis innlegg
Blir mer mettende med f. eks kylling og pasta. Ellers kan han jo også spise litt fullkornsbrød ved siden av
Vis hele sitatet...
Hmm, vi bruker å lage kyllingsalat her. Ganske godt
Kanskje jeg lager en det til imorgen..
Sist endret av Vod0; 31. august 2011 kl. 14:57.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Frokostblanding er heller ikke galt. Jeg liker den cheetos (eller hva de heter) som faktisk scorer ganske høyt på sunneste frokostblanding. Også har den sjokoladesmak
Vis hele sitatet...
håper virkelig ikke du blander melk md cheetos D:?
Mye gode forslag her.

Personlig lagde jeg meg en eggerøre til lunch i dag. 4 egg, melk, purreløk, skinkebiter + salt og pepper. Spis halve til lunch og legg resten på en tallerken i kjøleskapet som du spiser på morgenkvisten.

Liker smoothie-forslaget og. Jeg må gå til innkjøp av en Blender asap.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Ender opp med 3 ting:

* Jeg våkner ikke
* Jeg følger ikke med i timene
* Jeg kommer til å måtte føle at jeg er sulten frem til matpausen.
Vis hele sitatet...
http://s3.amazonaws.com/kym-assets/photos/images/newsfeed/000/025/648/Foul-Bachelor-Frog-PEPSI-AND-CIGARETTES-BREAKFAST-OF-CHAMPIONS.jpg?1257619173når jeg bodde på hybel i fjor så var dette frokosten min

jeg annbefaler og steike en ommelett som de andre sier, tar max 5 min, 1-2 min oppvask..
2 egg er en normal liten omelett, og for hvert egg tillsetter du 1 spiseskje melk, deretter er det jo bare og hive i
gårdagens middag, kokt pasta, ris, potet, ost, pølser, anything really...

protip: lag mere enn du orker og spise, så tar du og slenger resten på 2 brødskiver og tar det med som lunch
Sitat av sali Vis innlegg
Høhø, så utrolig mye usunt folket spiser!

Hva med å lage deg en fruktsalat dagen før som du bare har stående i kjøleskapet? Eller en kylling/pastasalat.
Vis hele sitatet...
Pasta er noe av det minst sunne jeg kommer på av all mat i verden xD
To skiver med loff med banan i mellon, legg det på vaffeljernet og vent 2-3 minutter. Deilig !
Sitat av moret Vis innlegg
Også ganske greit med frokostmuffins.
Finn en random muffinoppskrift og sleng i litt grovere mel, noe eplebiter, revet gulerot, et par egg, litt tørket frukt, noen hele korn, og bruk mindre sukker.
Da får du foroholdsvis sunne muffins som er enklet å spise en av før man forlater hjemmet om morgnen.
Vis hele sitatet...
skal han lage muffins til frokost, han må jo sku på ovnen få den varm, lage muffins-ene. hvor lang tid vil ikke dette ta ? han har 20-30 min viss jeg ik husker helt feil.
"Jukse"pannekaker, om du ikke gidder å lage pannekakerøre kvelden før og steke morgenen etter

Et egg oppi en bolle, fyll opp med ca 1-1/5 dl melk (litt vann hvis du føler for det) og ei passende god skje vaniljepulver. Miks godt sammen og legg et par tørre og ellers uspiselige brødskiver oppi bollen. La de trekke i 5-10 min, stek så på høy varme helt til de blir brune/pannekake-look

Server med blåbær/bringerbær-syltetøy
Sitat av olaPola Vis innlegg
Pasta er noe av det minst sunne jeg kommer på av all mat i verden xD
Vis hele sitatet...
pasta er mel og vann...
mac'ern er mere usunt mener da jeg. trenger ikke noe sut til frokost, bare noe med litt energi. hender seg faktisk at jeg kjøper meg en boks monster og drikker den før skolen, for og få energi.

frokost er ikke nødvendig akuratt, men anbefalt. har selv ikke spist frokost på snart 4 år (bortsett fra sommer ferien, Mmmm pasta rester, taco rester og all annen restemat er digg frokost)

jeg vill anbefale kylling salat,
alt du trenger er kylling og pasta. tilbehør er selfølgelig godt(hviss du treffer på rett tilbehør). liker du egg? kast på et kokt egg(uten skall). bruk fantasien!
kan spises kald og sikkert varm også, bare og kast den i mikroen i et minutt eller noe.
utrolig lett og få ned hviss du ikke er veldig sulten

personlig liker jeg nesten alt med kjøtt, pasta osv.(rett og slett alt uten grønsaker frukt og bær)

hviss du føler at du er sulten så kan du altids lage deg pasta med berniese(har ikke peiling hvordan det skrives) saus, spiser dette veldig ofte jeg til middag når mamma er borte eller jeg ikke orker middag så lager jeg med det til kveldsmat.
det tar 10 minutter og lage og går fint ann og varme opp, så det er perfekt til frokost, lunch, middag, kveldsmat, og nattmat. spiste det nesten hver dag i påsken jeg fy faen så digg
forøvrig ingen som nevner at microbølgeovn dreper det meste av næring i mat........
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
"Jukse"pannekaker, om du ikke gidder å lage pannekakerøre kvelden før og steke morgenen etter

Et egg oppi en bolle, fyll opp med ca 1-1/5 dl melk (litt vann hvis du føler for det) og ei passende god skje vaniljepulver. Miks godt sammen og legg et par tørre og ellers uspiselige brødskiver oppi bollen. La de trekke i 5-10 min, stek så på høy varme helt til de blir brune/pannekake-look

Server med blåbær/bringerbær-syltetøy
Vis hele sitatet...
Dette kalles arme riddere, "french toast" på engelsk. Jævlig digg, spesielt med litt kanel og kirsebærsyltetøy. Åååh, den som kunne unne seg sånt til frokost >_<

Stemmer også i for smoothie! Jeg lager min med stavmikser fordi jeg ikke har blender, funker kjempebra.

Min yndlingssmoothie er enkel og grei:
- Et halv eple, skrellet og kuttet i biter
- Litt av den frosne smoothieblandingen med bringebær, blåbær og banan som man får på bla. Rema (Dette kan man fikse på egen hånd også, men jeg er så lat.)
- Cultura med jordbærsmak

OMNOMNOM!
Sitat av Catnip Vis innlegg
Dette kalles arme riddere, "french toast" på engelsk. Jævlig digg, spesielt med litt kanel og kirsebærsyltetøy. Åååh, den som kunne unne seg sånt til frokost >_<

Stemmer også i for smoothie! Jeg lager min med stavmikser fordi jeg ikke har blender, funker kjempebra.

Min yndlingssmoothie er enkel og grei:
- Et halv eple, skrellet og kuttet i biter
- Litt av den frosne smoothieblandingen med bringebær, blåbær og banan som man får på bla. Rema (Dette kan man fikse på egen hånd også, men jeg er så lat.)
- Cultura med jordbærsmak

OMNOMNOM!
Vis hele sitatet...
Haha, ja, det det het ja xD lagde eget navn, for jeg hadde glemt det Det går jo ann å lage egne variasjoner hvis du vil, det som er så morsomt med e t kjøkken er at du kan eksperimentere uten å være redd for at du starter 3.verdenskrig ^^
1 stort, evn. 2 middels store salatblad (isberg eller crispi funker bra), smør utover philadelphia ost (ikke light) over salaten, legg over røkt laks. Rull sammen som en wrap. Lavkarbo er BRA.

Evn stek en 'pannekake' av egg + 0.5 dl fløte i smør, vent til den er kald. Smør på snøfrisk / philadelphia - legg på ønsket pålegg. Kylling, laks eller andre kjøttpålegg.
En pakke boller og en liter sjokomelk. Niceness.
Sitat av Staggere Vis innlegg
En pakke boller og en liter sjokomelk. Niceness.
Vis hele sitatet...
Kroppen din vil takke deg senere.
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Kroppen din vil takke deg senere.
Vis hele sitatet...
Amen......
Sitat av losjien Vis innlegg
forøvrig ingen som nevner at microbølgeovn dreper det meste av næring i mat........
Vis hele sitatet...
hvor i all verden har du det fra? noen kilder?
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Kjøp First Price lasagne og stek den dagen før. Den koster rundt 30 kroner og holder til minst to frokoster.
Sitat av Buddah Luddah Vis innlegg
hvor i all verden har du det fra? noen kilder?
Vis hele sitatet...
ukeblad tipper jeg,

men uansett så dreper det ikke det meste men bare litt, går fint ann og overleve på mikrobølget mat med mindre du er spebarn
Sist endret av StålSkuff; 31. august 2011 kl. 18:32.
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Kroppen din vil takke deg senere.
Vis hele sitatet...
En liter melk er da bedre enn såååå mye annet folk slenger i seg til frokost. Sjokolademelk og boller slår mange andre forslag her i tråden.
Sist endret av Killuminati; 31. august 2011 kl. 19:14.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Havregryn, lettkokte.
Skumma kultur.
Syltetøy, personlig favoritt: rips!
Sitat av diego Vis innlegg
skal han lage muffins til frokost, han må jo sku på ovnen få den varm, lage muffins-ene. hvor lang tid vil ikke dette ta ? han har 20-30 min viss jeg ik husker helt feil.
Vis hele sitatet...
Mister....*sukk*. Han kan jo lage en kjempe batch en eller annen kveld da. Så har han muffins til forkost i mange dager. De kan jo også fryses ned for så å tines et par min i mikrobølgeovn om det er ønskelig.
Om du har laget et par ferdig du har i kjøleskkapet har du frokost på... ja, rundt 5 sek? tiden det tar å åpne kjøleskapsdøra og finne dem. Om de er fryste tar det kanskje 3-4 minutter.
Synes det er helt ok tid å bruke på frokost jeg.

Det er lov å teke litt da. Men, kanskje det bare er jeg som anser visse ting som totalt trivielle?
Sitat av olaPola Vis innlegg
Pasta er noe av det minst sunne jeg kommer på av all mat i verden xD
Vis hele sitatet...
Du dør ikke av litt fullkornspasta vil jeg tro
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Lavkarbo er BRA.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er dette så mye bedre enn alternativene? Det beste kostholdet er et som er variert.

Selv varierer jeg meget til frokost, alt fra oppvarmede middager fra dagen før (Pizza, grateng, lasagne og lignende) til fetasalat (Fetaost + olje, salat, skinke, pasta, tomat og bønnespirer) som er en suveren start på dagen og i tillegg funker utmerket som lunsj/middag med et hvitløksbrød.

Det går personlig mye i egg (da jeg har en bror som er eggebonde) da omelett, arme riddere, omelett eller bare stekt egg og bacon. Dette pleier jeg å toppe med en stekt sopp om jeg har (champignon) og en tomat eller to skjært i biter og stekt sammen med eggene.

Pannekaker er også godt til frokost, siden denne trenger 10-20min til å svelle passer det å lage denne røren dagen før (egg, mel, melk, salt er basisen)

Havregrøt er kjedelig, men med riktig tilbehør kan dette også bli utmerket.

Bruschetta er også godt til en enkel frokost (Hvitløksbrød med tomat, olje og krydder)

I tillegg er english breakfast også utsøkt noen dager da man virkelig trenger energi (tomat, tomatbønner, sopp, pølse, bacon og egg m.m)

Innenfor frokostblandinger og salater finnes det utallige varianter, jeg oppfordrer deg bare til å prøve deg frem til du finner en rett som passer ditt frokost behov. Husk bare å ikke slutt så fort du finner en god en, prøv videre til du finner flere for det blir fort kjedelig om du spiser det samme hver dag.

Enkel ting er bare å toaste brødet, men mulighetene er utallige fler.
Jeg spiser to bokser tunfisk, rett fra boksen. Og et kokt egg, kokt tidligere i uka. Kjenner håret på kassa vokser bare jeg prater om det.
Kjøp deg en to-tre Tine yoghurter. Du vet de store 0.5 liters boksene de selger med forskjellige smaker. Ha noe havregryn, rosiner, fullkorns-greier, noe annet sunt korn og slike ting tilgjengelig. Hell en halv boks i en skål. Ta et par spiseskjeer med havregryn og korn, en ti-tyve rosiner og kos deg med en lett spiselig frokost som gir greit med energi.

Ellers kan du også lage smoothie. Bland sammen appelsinjuice, yoghurt, banan, bær og frukt, sett i kjøleskapet inne i en pose så det er lufttett, drikk om morgenen.
Breakfast burrito er konge. Har lagd en del selv, og om du lager mange er det bare å fryse de, for så å ta opp en og legge den i kjøleskapet kvelden før den skal spises. Kjør den i mikroovnen når den skal spises, og du har en kjapp og god frokost.

Oppskriften jeg bruker:

12 store tortillaer. (Ikke kjøp First Price. De er ALT for små)
12-15 egg avhengig av størrelse.
6 pølser.
3/4-1 paprika avhengig av størrelse.
Revet ost
Tacosaus
Aluminiumsfolie
Alt utenom tortillaene kan kjøpes billig, (ca 32kr for store Old el Paso)

Skjær pølsene i passende biter, og stek dem. Mens pølsene steker skjærer du paprikaen i biter, og rører eggene til de er klare for eggerøre. Når pølsebitene er klare tar du dem ut av stekepanna og legger i paprikaen. Stek alt på lav varme.
Når paprikaen begynner å mykne heller du eggene over paprikaen og lager eggerøre.

Varm tortillaene som anvist på pakken. Klargjør 12 "ark" aluminiumsfolie. Legg 1 tortilla på en skjærefjøl og legg på 1/12 av eggerøren. Legg på litt av de stekte pølsebitene. Sleng på litt tacosaus,(her klemmer jeg på en real stripe Sriracha og) og til slutt en liberal klype revet ost. Wrap det hele sammen som en burrito, og pakk inn i alufolien. Kast stasen i fryseren, og du har kjapp frokost.

Første gang jeg prøvde dette lagde jeg 4stk, og jeg kan love deg at de forsvant FORT!

Edit: Disse kan du customize så mye du ønsker. Jeg har brukt kjøttboller istedenfor pølser.
Sist endret av jonnis; 4. september 2011 kl. 17:45.
Mange tror at energidrikk er bra til frokost og at det gir deg godt med energi. Men det har seg faktisk sånn at energidrikker vil ikke fungere som den skal om man ikke har et solid måltid i kroppen fra før av.

Leste det en eller annen plass. Om det er feil - sorry

On topic: Selv spiser jeg en toast (cheddar ost, krydderskinke og smør på en grov skive stappa i toasteren) med salat, agurk og paprika ved siden av! Elsker det!
Det absolutt viktigste med en brødbasert-frokost er nettopp det; brødet. Du kan ha så dyrt, godt og eksklusivt pålegg du bare vil, men på kneipbrød fra rema vil det smake død og fordervelse uansett. Jeg vil anbefale å få tak i skikkelig brød, gjerne firkorn, femkorn eller rugbrød. Dette kan kjøpes på delikatessebutikker og skikkelige bakere. Her i huset lever vi kun på forskjellig halvgrove brød fra Lom bakeri. Disse koster rundt 40kr/stk. Venner og kolleger klager på at det er så fryktelig dyrt, men du blir like mett av én skive av femkornsbrødet fra Lom som du blir av seks skiver kneip. Invester i et godt brød og litt godt pålegg, det vil gjøre dagen (og fordøyelsen) din utrolig mye bedre!
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Pølse i lompe er vel også en mulighet!
Sitat av Nekroper Vis innlegg
Pitabrød. Fyll dem med det du liker av pålegg og no salat og godsaker. Sett i kjøleskapet på kveldstid, knask løs om morgenen. Praktisk å dra med seg og spise på veien hvis man har dårlig tid og.
Vis hele sitatet...
Er det sunnere/like sunt som for eksempel å spise vanlig kneippbrød med samme pålegg? Må si pita frister mer enn tørt brød..
Sitat av Staggere Vis innlegg
Om du sliter med å spise frokost så dropp det. Er ikke verre. Kroppen må ikke ha næring på starten av dagen om du ikke føler for det. Finnes flere som spiser kun 1 måltid iløpet av en dag. Frokost er bare noe du er "tvunget" til fra liten av.
Vis hele sitatet...

Er du helt tussete?? Du sitter vel ikke og anbefaler en ungdom midt i vekst og hoppe over dagens VIKTIGSTE måltid?? Og enda verre, bare spise 1 måltid per dag slik at forbrenningen virkelig går på sparebluss?

Trådstarter :

Forstår godt at du ikke klarer tanken på så mye mat med engang du står opp, men "alle monner drar" og du har fått mange gode tips De dagene jeg har det travelt eller ikke føler for en tung frokost hiver jeg i meg et par bananer, knekkebrød eller kanskje en smoothie

Du er ungdom og trenger sunn og næringsrik mat for å vokse og utvikle deg, husk at byggeklossene for resten av livets helse blir bygget nå

God frokost!
Sitat av Screamsilence24 Vis innlegg
Er du helt tussete?? Du sitter vel ikke og anbefaler en ungdom midt i vekst og hoppe over dagens VIKTIGSTE måltid?? Og enda verre, bare spise 1 måltid per dag slik at forbrenningen virkelig går på sparebluss?
Vis hele sitatet...
Flere jeg kjenner har begynt med en litt ekstrem-variant av dette med å spise sjeldent og mye. De har et “spisevindu” på 4-6 timer hvor de spiser hele dagsbehovet for næring. F.eks. så venter de med frokost til kl 13 og spiser til kl 19. Så faster de fra 19 på kvelden og helt til 13 dagen etter. Kroppen venner seg visst raskt til dette og kroppens evne til å lagre og utnytte energi forbedres. De sverger til å føle seg bedre, faktisk ha mer energi, de er ikke sultne og har bedre kontroll på kostholdet. Og det går ikke ut over treninga. Et godt eksempel på forkjemper av intermitterende faste er “Beefkake” på treningsforum. Her poserende i garderoben på arbeidsplassen min hehe:

http://media.treningsforum.no/image_smf.php?id=84680&filename=2.jpg

Tydelig at fasten ikke går så hardt utover muskelmassen.
Selv er jeg helt avhengig av frokost skal jeg fungere. Og tenker konklusjonen er at resultatene kommer uansett bare man får i seg riktige maten etter trening og ellers totalt gjennom døgnet. Hvordan man ellers velger å dele opp måltidene kan man trygt velge litt selv.
Sist endret av elodin; 13. september 2011 kl. 11:40.
Nice kropp på han der ja :-P MEN dette var snakk om en ungdom på rundt 14-15 år..... Husk at vi voksne kan påvirke unge i stor grad med velmenede "råd"
Mager Kesam med Saft + Musli = Sunt og godt
Beefcake er jo Norges svenske "fasit". Helt utrolig den mannen der.
Damn he's hot!
Mulig det ikke er det du ser etter, men det jeg spiser hver morgen er;

- to-tre hjemmelagde knekkebrød (Veldig grove og fulle av energi) med leverpostei / makrell i tomat
- to bananer, masse raske karbohydrater
- 2 dl. melk

Knallstart på dagen :-)
Lager et par liter pannekake røre og heller det over på 1,5 liters cola flasker som står i kjøleskapet, på morran så skrur jeg på plata og hiver på smør og går i dusjen, kommer ut og heller oppi pannekakerøra fra colaflaska og steker meg en 3 pannekaker

Kjempe god og enkel frokost, da har du frokost i 4 - 5 dager når du først lager et par liter :P
Kjøp slike store 2-3kilos oster du finner i sverige. Stapp mikroen møk full av dem, skru på maks styrke og tid og gå på skolen ^^

Jeg er forresten 100% sikker på at Beefcake spiser noe mer enn bare mat. Betydende blå piller og noe proteinpulver.
Helgestandarden min er grovt brød med egg.

Skjærer 3 skiver brød og legger rett i stekepanna, så rekker de å bli litt sprø mens panna blir varm nok til å steke egg. Så steker jeg 3 egg, og legger på brødskiva sammen med ost, kokt skinke, og et salatblad.
Bruschetta smaker godt til flere anledninger, men om du vil ha noe nytt til frokost bør du prøve ut dette.

Brun antal skiver du vil ha i litt olivenolje i en stekepanne samtidig som du hakker opp tomater (ca. 1tomat per skive) i en bolle, ha en halv rødløk(vanlig løk går også) finhakket oppi, krydre med salt og pepper, eventuelt oregano som jeg liker.

Tilsett litt oliven olje og enda mindre balasmico eddik, rør rundt og ha på brødskivene og nyt.
To polarbrød med egg og bacon i mellom smaker himmelsk!
Cottage cheese med syltetøy i er knallgodt, syns jeg! Evt med kanel og eplerbiter i.