Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 16084
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Som jeg skrev så synes jeg vi kan starte med bevist overlagt drap og seksuelle overgrep mot yngre barn burde streffes med dødstraff. Jeg tror ikke en person har skrevet hele straffe loven cikey, det er ikke noe jeg kan eller burde gjøre på egenhånd. Dette burde være omdiskuteret i en lang periode før den nye straffe rammen skulle blitt skrevet.
Vis hele sitatet...
Det er flere problemer med dødsstraff. Et av mine største argumenter mot er at det sender utrolig dårlige signaler til befolkningen hvis staten dreper egne borgere. Drap er da altså ikke greit, bortsett fra i noen tilfeller og med visse typer folk? Synes ikke dette høres ut helt bra ut.

USA er nok ikke så relevant å sammenlikne med Norge, men flere, slik som The New York Times, Amnesty International og Death Penalty Information Center, nevner at stater uten dødsstraff har lavere mordrate enn stater med. Det kan tenkes at de holdningene som skal til for at et samfunn praktiserer dødsstraff, også drar med seg en del kjipe bieffekter, eksempelvis i form av sosiale problemer, som igjen fører til høyere mordrate.

Om vi skal fokusere på norske forhold, finnes det saker som illustrerer ganske klart at rettsystemet her ikke er ufeilbarlig, og at det er godt de ikke hadde dødstraff som virkemiddel i denne saken:

Mann (51) satt feilaktig fengslet mer enn to år for overgrep – nå er han frifunnet
Datteren innrømmet løgn
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Som jeg skrev så synes jeg vi kan starte med bevist overlagt drap og seksuelle overgrep mot yngre barn burde streffes med dødstraff.
Vis hele sitatet...
Hva med alle de som er og blir uskyldig dømt? Det er vanskelig å renvaske seg fra grava. Og om andre skulle gjøre det for deg, så hjelper det deg ikke i veldig stor grad. I tillegg har ikke dødsstraff avskrekkende effekt, og prosessen med å henrette noen i offentlig regi er dyrere enn å holde personen i fengsel på livstid.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Hvor har du alt dette fra, og så sikker i din sak du er..
Vis hele sitatet...
Det er allmennkunnskap. Men det er også et fjerde punkt: Beskytte resten av samfunnet. Der må jeg si modellen din ser ut til å feile – bortsett fra med de som drepes av staten, da.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Avskrekkende.. Dette må være tidenes dårligste argument, å styre folk via skrekk?
Vis hele sitatet...
Avskrekkende betyr ikke å styre folk med skrekk. Det betyr at fengsel og bøter, for enkelte typer kriminalitet, skal øke den oppfattede risikoen med den kriminelle handlingen. Igjen, dette er allmennkunnskap.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Rehabiliterende: studier viser at jo lenger de sitter inne i din rebabiliterende klinikk jo vanskeligere blir det for de å leve ett normalt liv når de slippes fri, rett etter de sleppes fri er det stor sjangse at de gjør nye lovbrudd men jo lenger de er ute i det fri desto mindre sjangse er det for at de vil gjøre noe kriminelt. Hvordan fungerer dette sammen med at fengsel er rehabliterende?
Vis hele sitatet...
Det er en smått absurd tolkning fra din side. Det vil alltid være en andel av de som slipper ut av fengsel som gjør nye kriminelle handlinger, og det er ikke akkurat overraskende at de som faller tilbake til gamle vaner gjør det i løpet av de første årene etter soning. Det sier lite i seg selv om hvor rehabiliterende fengselsoppholdet er – for å kunne si noe om det, må man sammenlikne tilbakefallsprosenter for samme type kriminalitet i forskjellige soningsløsninger.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Rettferdighet for ofrene: Hva faen?
Vis hele sitatet...
Rettferdighet er et moment som spiller inn, ja. I relevant sjargong snakker man som regel om i hvilken grad straffene sammenfaller med folks rettsfølelse. Og i hvor stor grad folks rettsfølelse bør spille inn for straffenivåene er omdiskutert.
Det er flere problemer med dødsstraff. Et av mine største argumenter mot er at det sender utrolig dårlige signaler til befolkningen hvis staten dreper egne borgere. Drap er da altså ikke greit, bortsett fra i noen tilfeller og med visse typer folk? Synes ikke dette høres ut helt bra ut.
Vis hele sitatet...
Jeg er forsåvidt enig at å drepe egene er uheldige signaler, men å slippe løs mennesker som mangler grenser, grenser som stopper oss andre fra å voldta småbarn eller drepe et annet menneske etter en utspekulert plan. De skal sitte med andre kriminelle i xx antall år for så å bli den nye naboen din. Jeg synes det også gir veldig uheldige signaler.

Mann (51) satt feilaktig fengslet mer enn to år for overgrep – nå er han frifunnet
Datteren innrømmet løgn
Vis hele sitatet...
Dette er et problem med dagens rett system og bør bli tatt tak i på eget grunnlag, at folk dømmes uten nødvendige beviser er helt forkastelig.

Men å bruke det at uskyldige blir låst inn i et kriminelt miljø, der de kan sitte å grubble og skrike at de er uskyldig uten å bli hørt, har også hørt de ikke er helt snille mot overgripere i fengsel, i tilegg kommer følelser til familie å venner og dette i flere år! Dette skal brukes som et motargument, sier litt om hvor dystert dette her er.

Jeg ser så klart dette problemet og det var derfor jeg nevnte i første post:
Alle som blir dømt for dette vil få 1 år i fengsel. Etter dette året har gått og om det ikke har dukket opp noe ekstremt sjeldent som frikjenner den bevist dømte, så vil h*n sone straffen ut.
Etter 365 dager uten å bli frikjennt så blir vedkommende sent til et krematorium.
Vis hele sitatet...
Jeg vet det er vanskelig i det hele tatt diskutere, jeg får vond smak i munnen bare av lese krematorium i denne sammenheng..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
men å slippe løs mennesker som mangler grenser, grenser som stopper oss andre fra å voldta småbarn eller drepe et annet menneske etter en utspekulert plan.
Vis hele sitatet...
Tilbakefallsprosenten varierer veldig med typen kriminalitet. Dei som drep kjerringa si i affekt vert stortsett ikkje nye drapsmenn, og dei som begår overgrep gjer det stortsett ikkje igjen. Dei som stel frå butikkar fordi dei har lite å tape på det kjem antakeleg til å gjere det igjen. Men eg tviler på at du vil ha dødsstraff for å stjele en pakke tobakk på butikken.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Dette er et problem med dagens rett system og bør bli tatt tak i på eget grunnlag, at folk dømmes uten nødvendige beviser er helt forkastelig.
Vis hele sitatet...
Om du totalt skal fjerne all tvil vil veldig mange gå fri. Eg er tilbøyeleg til å sei at det er eit gode - men i så fall forsvinn vel litt av poenget med dødsstraff, om ekstremt få vert straffa?

Justismord er eit problem, og eg trur ikkje vi nokon sinne kan eliminere problemet. Men med dagens lovgjeving tek i det minste ikkje liv direkte i Noreg, og gjer omfanget av justismord litt mindre.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg

Jeg vet det er vanskelig i det hele tatt diskutere, jeg får vond smak i munnen bare av lese krematorium i denne sammenheng..
Vis hele sitatet...
Det er ei veldig enkel sak å avfeie totalt: forslaget ditt bryt totalt med antakelsen om at ein er uskuldig til det motsette er bevist, og det bryt med grunnleggjande menneskerettar.

Om ein ser på USA så sit folk på death row i tiår - utan at det har hindra justismord, så ergo er det åpenbart ikkje nok.

I tillegg er det ekstremt nærliggjande å sjå på forslaget som tortur av dei som vert utsett for det, noko som er nok eit brot på menneskerettane.
Sitat av Provo
Men det er også et fjerde punkt: Beskytte resten av samfunnet. Der må jeg si modellen din ser ut til å feile – bortsett fra med de som drepes av staten, da.
Vis hele sitatet...
Eller beskytte samfunnet mot samfunnet mener du?

Provo om du noen ganger for voldsomme rykkninger i høyre hånden din, så voldsomme at du ender må å slå deg selv. Etter denne logikken er beste løsning å knyte fast armen, den har ingen risk for å slå deg men du kan heller ikke bruke den til andre nyttige formål.

Etter min model prøver vi å finne ut av hvorfor du har rykninger og prøve å motvirke det på best måte, finner vi ut av at det er en stor nok trussel så kan i ekstreme tilfeller beste løsning være å amputere.

Bruk pengene vi bruker på fegsel på skoler og jobb rehablitering i stede, bruk de på personlig oppfølging av folk som tydeligvis behøver dette for å bli en aktiv del av samfunnet.
Det er uheldig å gjemme de ikke bort i en krok og be om at de skal komme ut friskere en de var når de ble kastet inn.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Etter min model prøver vi å finne ut av hvorfor du har rykninger og prøve å motvirke det på best måte, finner vi ut av at det er en stor nok trussel så kan i ekstreme tilfeller beste løsning være å amputere.
Vis hele sitatet...
Nei, aldri. Dødsstraff er verdt å fordømme utan diskusjon. Det er barbarisk, fungerer ikkje, og er dyrt. Vi har forvaring for personar vi meiner er så farlege at dei ikkje bør sleppe ut igjen utan vurdering.

Så du får komme opp med solide argumenter for kvifor forvaring ikkje er nok.
Dei som stel frå butikkar fordi dei har lite å tape på det kjem antakeleg til å gjere det igjen. Men eg tviler på at du vil ha dødsstraff for å stjele en pakke tobakk på butikken.
Vis hele sitatet...
Jeg har nevnt flere ganger at dødstraff kun skal være nødvendig i ekstreme tilfeller som overlagt drap og seksuelle overgrep mot småbarn. Og at dette må diskuteres og farhandles lenge av mange langt mer skolærte mennesker en meg før noen kan legge frem en konkret straffe ramme.
Nå er du nede på dødstraff for å stjele en pakke tobakk fra butikken, hold det sakelig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Jeg har nevnt flere ganger at dødstraff kun skal være nødvendig i ekstreme tilfeller som overlagt drap og seksuelle overgrep mot småbarn. Og at dette må diskuteres og farhandles lenge av mange langt mer skolærte mennesker en meg før noen kan legge frem en konkret straffe ramme.
Nå er du nede på dødstraff for å stjele en pakke tobakk fra butikken, hold det sakelig.
Vis hele sitatet...
Ok, kvifor i alle dager er ikkje forvaring ei god nok straff? Det er ikkje spesielt mange forvaringsdømte som rømmer frå fengsel? Og i tillegg tyder mykje på at det er billegare enn dødsstraff, har mindre konsekvensar ved justismord, og legaliserer ikkje drap.

Og å stele tobakk på butikken er nok den typen kriminalitet der du har størst tilbakefallsrate - småkriminalitet. Husinnbrot, butikktjuveri, biltjuveri etc. utført av rusbrukarar som skal finansiere neste dose. Om målet er å redusere kriminalitet, og spare samfunnet for tilbakefall, vil det jo vere fornuftig å gå etter den kriminaliteten med høgast tilbakefallsrater.
Ok, kvifor i alle dager er ikkje forvaring ei god nok straff? Det er ikkje spesielt mange forvaringsdømte som rømmer frå fengsel?
Vis hele sitatet...
En god nok straff? God nok til hva da? Hva er egentlig målet ditt som du ser som overlegent kontra rehablitering så folk blir en fungerende del av samfunnet?

Og i tillegg tyder mykje på at det er billegare enn dødsstraff, har mindre konsekvensar ved justismord, og legaliserer ikkje drap.
Vis hele sitatet...
Har ikke får lest om kosten på døds straff, men aldri at jeg kan tenke meg at det må være dyrere en å ha noen 21år i fangenskap.

Det er mulig denna giften dreper deg litt raskere en den vi allerede drikker om justismord. Ingen av modelene har et godt svar på dette.

Vi legaliserer ikke drap, vi slår hardere ned på det en vi gjør i dag.

Og å stele tobakk på butikken er nok den typen kriminalitet der du har størst tilbakefallsrate - småkriminalitet. Husinnbrot, butikktjuveri, biltjuveri etc. utført av rusbrukarar som skal finansiere neste dose. Om målet er å redusere kriminalitet, og spare samfunnet for tilbakefall, vil det jo vere fornuftig å gå etter den kriminaliteten med høgast tilbakefallsrater.
Vis hele sitatet...
Tenk å gi disse oppfølging via jobbsøknader og bosted, de burde bli passet på til tider så at de faktisk møtte opp på jobb og oppførte seg, tror du tilbakefall tallene ville gått ned? Ville færre folk gjort kriminelle handlinger om færre hadde grunn for å utføre dem?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
En god nok straff? God nok til hva da? Hva er egentlig målet ditt som du ser som overlegent kontra rehablitering så folk blir en fungerende del av samfunnet?
Vis hele sitatet...
Om målet er rehabilitering så er jo åpenbart forvaring langt betre enn dødsstraff. Om målet ikkje rehabilitering, så vil forvaring beskytte samfunnet, til det som truleg er lågare pris, og mindre konsekvensar ved justismord. Win-win.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Har ikke får lest om kosten på døds straff, men aldri at jeg kan tenke meg at det må være dyrere en å ha noen 21år i fangenskap.
Vis hele sitatet...
Tal frå USA tilseier det - http://www.deathpenaltyinfo.org/costs-death-penalty

I tillegg kjem dei prinsipielle problema med dødsstraff, som faren for justismord, og signaleffektane det gjev.

FYI er det ingen europeiske land som praktiserer dødsstraff - samtlege har gitt seg, og omlag alle har signert tillegsprotokoller til den europeiske menneskerettsdeklarasjonen som forbyr dødsstraff utanfor krigstid.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Det er mulig denna giften dreper deg litt raskere en den vi allerede drikker om justismord. Ingen av modelene har et godt svar på dette.
Vis hele sitatet...
Atte hæ?
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Vi legaliserer ikke drap, vi slår hardere ned på det en vi gjør i dag.
Vis hele sitatet...
Nei, vi legaliserer at staten kan ta liv i gitte tilfeller. Vi seier at enkelte mennesker ikkje fortener å leve, og det er ei linje eg ikkje er villig til å krysse.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Ville færre folk gjort kriminelle handlinger om færre hadde grunn for å utføre dem?
Vis hele sitatet...
For det første ignorerer du fenomen som prøveløyslating i innlegga dine, som gjev dei oppfølgjingsmogelegheitene.

For det andre så er svaret åpenbart ja - om heroinbrukarar hadde fått utdelt heroin hadde nepe spesielt mange av dei hatt behov for å begå småkriminalitet for å finansiere neste dose.

Men sosialt sikkerhetsnett vil ikkje fungere for å verte kvitt andre typer kriminalitet, så det er eit samansett problem. Men dødsstraff er neppe veldig mykje meir avskrekkande enn langvarig fengsel for dei som drep kona med øks i ein oppheta diskusjon.

Men det er uansett litt uinteressant: du svarer ikkje på det essensielle spørsmålet: kva fordeler vil dødsstraff ha utover forvaring?
Sist endret av vidarlo; 30. januar 2015 kl. 23:13.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Eller beskytte samfunnet mot samfunnet mener du?
Vis hele sitatet...
Nei, beskytte samfunnet fra enkeltindivider som begår kriminalitet som skader, eller står i stor fare for å skade, andre. Som voldsmenn og storsvindlere. Dette er altså en av årsakene til at man bruker fengsel som straff i dag.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Provo om du noen ganger for voldsomme rykkninger i høyre hånden din, så voldsomme at du ender må å slå deg selv. Etter denne logikken er beste løsning å knyte fast armen, den har ingen risk for å slå deg men du kan heller ikke bruke den til andre nyttige formål.
Vis hele sitatet...
Nei. Men dersom jeg har som vedvarende intensjon å banke andre, så vil det være mest fornuftig å sørge for at jeg får nødvendig behandling i omgivelser hvor jeg ikke er i stand til å skade andre mennesker. Det du argumenterer for er å sende meg ut i folkemengden med et klapp på skuldra og en vennlig beskjed om å skjerpe meg, for så å henrette meg når det går galt.
Sist endret av Provo; 30. januar 2015 kl. 23:19.
Sitat av slashdot Vis innlegg
FYI er det ingen europeiske land som praktiserer dødsstraff - samtlege har gitt seg, og omlag alle har signert tillegsprotokoller til den europeiske menneskerettsdeklarasjonen som forbyr dødsstraff utanfor krigstid.
Vis hele sitatet...
Dere kan kun drepe om dere kriger, om du handler i nødverge eller om du er politi og blir truet??

Ja men vi har arrestert en som har fanget og spist 14 jenter forran familien deres. Gi han 21 år og sett han fri. \o


Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, vi legaliserer at staten kan ta liv i gitte tilfeller. Vi seier at enkelte mennesker ikkje fortener å leve, og det er ei linje eg ikkje er villig til å krysse.
Vis hele sitatet...
Slash den har vi gitt staten for lenge siden, alle blå soldater i norge går med skarpt halvmantlet skytevåpen på seg. Liv blir tatt i gitte tilfeller.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Men det er uansett litt uinteressant: du svarer ikkje på det essensielle spørsmålet: kva fordeler vil dødsstraff ha utover forvaring?
Vis hele sitatet...
Kan du quote meg på den ståmannen der?
Jeg tror fortsatt på dødstraff, men ikke i stedenfor forvaring.
Kun til mennesker som ikke er anbefalt å rehabliteres ut i samfunnet, som igjen kan være overlagt drap og seksuelt overgrep på småbarn, men igjen så må kriteriene for dette bli omdiskutert over tid for å få laget en formel på disse kriteriene og lovbruddene.

Alle andre burde få hjelp med å intigreres til samfunnet, gi de penn og viskelær eller en vekkeklokke og en sjåfør en periode i stede for å isolere de i et kriminelt miljø over en gitt tid.
Legg ned fengslene, eller nesten alle og bruk resursene på å hjelpe disse små kriminelle med de å bli en del av samfunnet.

Du så de tallene? Dette må da være prakt eksempler på folk som burde få hjelp av samfunnet, hjelp til å komme seg på bena så de klarer seg? Hjelp disse 70% med å finne seg jobb, ha bedre oppfølging hos barneværnet, gi terapi eller annen hjelp til de med kroniske sykdommer.

Men så er det denne promillen av folk som aldri vil ha en plass i dagens samfunn, folk som ikke har grenser som folk skal ha for at andre skal kunne leve med dem.

Det er nok ikke fullt så enkelt. Du kan jo se på artikkelen Hvem sitter i fengsel? fra regjeringen.no. Et viktig utdrag:

30 % har vært barnevernklienter
30 % har opplevd å ha nær familie i fengsel
40 % har ungdomsskolen som lengste fullførte utdanning
70 % er arbeidsledige
40 % lever under fattigdomsgrensen
30 % er bostedsløse
50 % har kroniske sykdommer
60 % er rusmisbrukere
Vis hele sitatet...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Dere kan kun drepe om dere kriger, om du handler i nødverge eller om du er politi og blir truet??
Vis hele sitatet...
Sjølv då er eg prinsipiell motstander av å ta liv. Men er det spesielt urimeleg å krevje at det å ta menneskeliv i det minste må handle om sjølvforsvar? Eg finn ikkje det veldig urimeleg iallefall.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Ja men vi har arrestert en som har fanget og spist 14 jenter forran familien deres. Gi han 21 år og sett han fri. \o
Vis hele sitatet...
Har du fått med deg at vi har forvaring i Noreg - og liknande system i dei fleste europeiske land? Grovt sagt går det ut på at det er ei tidsbestemt straff, der påtalemakt og domstol må vurdere lauslating. Om dei finn at det ikkje er forsvarleg vert ikkje vedkommande slept ut.

Breivik er eit prima døme på ein person som fekk forvaring. Han kan sleppe ut om 21 år om domstol og påtalemakt finn det forsvarleg, men han kan i prinsippet verte sittjande livet ut.

Så du konstruerer ein stråmann og argumenterer mot den. Gratulerer!
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Slash den har vi gitt staten for lenge siden, alle blå soldater i norge går med skarpt halvmantlet skytevåpen på seg. Liv blir tatt i gitte tilfeller.
Vis hele sitatet...
Ja, men eit par vesentlege moment:
-Det er ikkje retta mot norske statsborgarar, og vi har lovverk som hindrar staten i å settje inn militæret mot sivile.
-Bruk av militær makt skal skje mot andre stridande. Det er ein vesentleg prinsippskilnad mellom det, og det å nytte drap mot sivile.

Forøvrig så er eg pasifist, og meiner militærmakt generelt er uønska onde, men i ytterste konsekvens vil militærmakt vere forlenging av sjølvforsvar: bruk av vald for å forsvare verdiar vi trur på, definert gjennom nasjonalstaten.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Kan du quote meg på den ståmannen der?
Kun til mennesker som ikke er anbefalt å rehabliteres ut i samfunnet, som igjen kan være overlagt drap og seksuelt overgrep på småbarn, men igjen så må kriteriene for dette bli omdiskutert over tid for å få laget en formel på disse kriteriene og lovbruddene.
Vis hele sitatet...
I saka mot Breivik såg vi at godt kvalifiserte personer ga totalt ulike meininger om tilregnelegheit. Kven skal sei om nokon kan rehabiliterast eller ikkje? Er ikkje det ein variant av justismord? For å settje det på spissen så kan nøyaktig samme argumentasjon nyttast for å forsvare det å gje kreftpasienter med spredning ei morfinsprøyte som vil drepe dei.

Med forvaring får du fordelen av at fleire kan vurdere saka - etter at dommen er effektuert - om det vert strid om det. Det er vanskeleg for psykologer å undersøke døde personer.

Så igjen - kva er fordelen med dødsstraff over forvaring?

Du unngår det spørsmålet totalt - du svarer på alt anna, men ser ut til å ignorere at vi har eit lovverk som let oss halde farlege folk innesperra, og andre ulemper med dødsstraff.

Så igjen: kva oppnår vi med dødsstraff over forvaring, i lys av ulempene? Det er eit veldig enkelt spørsmål, som du er svært så uvillig til å svare på.
Sist endret av vidarlo; 31. januar 2015 kl. 00:29.
Så igjen - kva er fordelen med dødsstraff over forvaring?
Vis hele sitatet...
Jeg vil fortsatt påstå at det koster mindre å avlive en som breivik i stede for å bruke penger på han til han havner i graven.
Linker som viser oss at rettsak kostnaden er 4 ganger så høy ved dødsstraffer i USA er absolutt ingen overtalende kilde for at dødstraff koster mer en forvaring.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Alle andre burde få hjelp med å intigreres til samfunnet, gi de penn og viskelær eller en vekkeklokke og en sjåfør en periode i stede for å isolere de i et kriminelt miljø over en gitt tid.
Legg ned fengslene, eller nesten alle og bruk resursene på å hjelpe disse små kriminelle med de å bli en del av samfunnet.
Vis hele sitatet...
Hvordan tror du fengslene i Norge opererer? Du er klar over at de fengslene du ser i amerikanske TV-serier ikke er representative for de norske?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Jeg vil fortsatt påstå at det koster mindre å avlive en som breivik i stede for å bruke penger på han til han havner i graven.
Linker som viser oss at rettsak kostnaden er 4 ganger så høy ved dødsstraffer i USA er absolutt ingen overtalende kilde for at dødstraff koster mer en forvaring.
Vis hele sitatet...
Men erfaring tilseier at kostnadane er høgare. Og det er relativt få saker som er såpass grove at dei vil falle inn under kriteria for dødsstraff, så kostnaden ved å oppretthalde mekanismane vil vere relativt høg, og dra opp kostnaden mykje.

Og som nevnt over så har det ein del problem mtp. justismord, og du introduserer eit nytt problem når du vil vurdere skuld over eit år, og ein fjernar mogelegheit til å reevaluere risikoen for samfunnet.

Og all den tid det er såpass få personar det angår er det vel verdt litt ekstra ressursar å sikre rettstryggleiken for personane det angår?
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Avskrekkende.. Dette må være tidenes dårligste argument, å styre folk via skrekk?
Vis hele sitatet...
Avskrekkende betyr ikke å styre folk via skrekk. At noe skal virke avskrekkende betyr at folk tenker seg om før de gjør det. Altså, at det får konsekvenser hvis man bryter loven er helt nødvendig for at folk skal la være å gjøre det. Hvis det å bryte loven ikke får noen konsekvenser så vil folk ignorere det.

Vi lever ikke en rettferdig verden og offrente vil aldri få rettferdighet.. våkn opp.
Vis hele sitatet...
Akkurat, så ofre skal ikke ha rettferdighet, men de som skader andre skal det?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men erfaring tilseier at kostnadane er høgare. Og det er relativt få saker som er såpass grove at dei vil falle inn under kriteria for dødsstraff, så kostnaden ved å oppretthalde mekanismane vil vere relativt høg, og dra opp kostnaden mykje.

Og som nevnt over så har det ein del problem mtp. justismord, og du introduserer eit nytt problem når du vil vurdere skuld over eit år, og ein fjernar mogelegheit til å reevaluere risikoen for samfunnet.

Og all den tid det er såpass få personar det angår er det vel verdt litt ekstra ressursar å sikre rettstryggleiken for personane det angår?
Vis hele sitatet...
Jeg er egentlig tilnærmet 100% enig med deg! Det eneste slik som de verste seriemorderene (som vi heldigvis ikke har vært noe særlig plaget av, hvis vi ser bort ifra Arnfinn Nesset som er en fri mann nå), og noen enkelte få andre. Der ABB er et eksempel, der det ikke er tvil om skyldspørsmål overhodet. Men det eneste argument jeg ser, som taler for noe lignende dødsstraff, er hvilket liv den som da mest sannsynlig blir sittende inne resten av sitt liv bak lås og slå, kommer til å få. For jeg er ikke så sikker på at ABB kommer til å bli sluppet ut igjen. Han kan sikkert rehabiliteres, men jeg tror ikke han blir behandlet pent ute blant oss andre. Men dette er meget vanskelige spørsmål, og for Norge vil jeg si at noen form for dødsstraff er helt uaktuelt, enda!
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Avskrekkende betyr ikke å styre folk via skrekk. At noe skal virke avskrekkende betyr at folk tenker seg om før de gjør det. Altså, at det får konsekvenser hvis man bryter loven er helt nødvendig for at folk skal la være å gjøre det. Hvis det å bryte loven ikke får noen konsekvenser så vil folk ignorere det.


Akkurat, så ofre skal ikke ha rettferdighet, men de som skader andre skal det?
Vis hele sitatet...
Ja, vi ser jo dette på statistikkene over kriminalitet og tilbakefallsprosent i alt fra USA til Russland.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Ja, vi ser jo dette på statistikkene over kriminalitet og tilbakefallsprosent i alt fra USA til Russland.
Vis hele sitatet...
Når ein snakker om straff som avskrekkande så skal det vere ein faktor som virker imot det å begå kriminalitet. For enkelte typer kriminalitet er nok avskrekkingsfaktoren liten (t.d. affektdrap), medan i andre saker er det av stor betydning. T.d. vil straffa mot underslag vere ein viktig faktor. Om alt eg risikerte var å måtte betale tilbake når eg vart tatt ville underslag verke fornuftig. Samme med nasking - om einaste konsekvens ved å verte tatt var at eg måtte levere vara tilbake ville det vere fornuftig å naske. Straffa her er mao. avskrekkande.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Ja, vi ser jo dette på statistikkene over kriminalitet og tilbakefallsprosent i alt fra USA til Russland.
Vis hele sitatet...
For det første handler den avskrekkende effekten ikke først og fremst om å hindre tilbakefall, men om å avskrekke fra kriminell handling i utgangspunktet. Dette vil naturlig nok ha størst effekt på mennesker hvor den kriminelle handlingen er et resultat av rasjonelle valg, så faktorene som ble nevnt tidligere som oppvekst, rusproblematikk etc er veldig relevant.

Videre er det meningsløst å drive sammenligninger mellom det norske og amerikanske (og muligensk russiske uten at jeg kjenner dette spesielt godt), fengselsvesenet når det kommer til effekt av straff. Filosofien bak amerikansk straffegjennomføring er så fundamentalt forskjellig fra vår at det ikke blir relevant.
Jeg var ganske sarkastisk. Glemte at det ikke egnet seg så godt tekstlig, hehe.

Jeg er for rehabilitering fremfor straff, og jeg vil vel si (også basert på erfaringer jeg har hørt fra andre) at frihetsberøvelsen man får i fengsel er en god straff i seg selv.

Det jeg skrev ovenfor var egentlig sarkastisk prinsippielt mot de som mener at hardest straff mulig er den beste og riktige løsningen.
Sist endret av Bruskork1; 31. januar 2015 kl. 15:00.
Problemet for dødsstraff - samme hvor åpenbart det er, er hvor man skal trekke linjen for "åpenbart". Breivik er åpne/lukke-sak fordi vi har video av mye, han innrømmer det selv osv., men hva gjør vi neste gang en lignende sak dukker opp, men nå har vi kun fingeravtrykk? Må vi ha handlingen på video, må personen selv innrømme det? Det er en rimelig glatt bakke for "åpenbare" saker, og vi burde ærlig talt ha lært av alle justismordene som har skjedd oppigjennom til å innse at noen år i fengsel er fælt, graven er verre.

Problemet til mange her er nok at man ikke setter seg i føttene til en som blir drept av egen stat pga. tilfeldigheter. Fingeravtrykk, DNA, sko og alt annet man skulle trenge for å få et drap til å fremstå som noe du har gjort er relativt trivielt for de som skulle ønske å gjøre det. Eller bare tilfeldigheter som feil sted på feil tid. Hva vil du selv, som lovlydig borger velge av å bli drept uskyldig eller sitte i fengsel og i alle fall ha muligheten til å leve ut dine dager?

Samtidig er det direkte latterlig å si at dødsstraff er en god straff i seg selv. Personen som har begått handlingen får en snartur ut av denne verden og de pårørende sitter med en tom "øye for øye, tann for tann". Hvis dere virkelig vil se noen, f.eks Breivik lide, så la han leve og få han til å innse hva han har gjort. Jeg tør påstå ganske skråsikkert, at sekundet den mannen innser hva han har gjort, og hvordan dette vil plage han som person, så virker døden som en barmhjertig straff. Ta deg noen sekunder og se for deg å innse at du har drept nesten 80 ungdommer og skadet mange andre, plutselig er det bedre å dø en gal mann.

Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Ja, vi ser jo dette på statistikkene over kriminalitet og tilbakefallsprosent i alt fra USA til Russland.
Vis hele sitatet...
Akkurat dette har en veldig spesiell sammenheng i USA for tiden. En stor andel, den desidert største om jeg ikke husker feil, av fanger i USA er personer med narkotikarelaterte dommer. Nå er marihuana på vei til å bli legalisert i de fleste stater, eller allerede legalisert, som gjør at de åpenbart ikke faller tilbake i fengsel av å fortsette som før. Jeg sier ikke det er eneste faktor, men det er helt klart med når en aktivitet svært mange er fengslet for bli legalisert.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Jeg vil fortsatt påstå at det koster mindre å avlive en som breivik i stede for å bruke penger på han til han havner i graven.
Linker som viser oss at rettsak kostnaden er 4 ganger så høy ved dødsstraffer i USA er absolutt ingen overtalende kilde for at dødstraff koster mer en forvaring.
Vis hele sitatet...
Du kan påstå og påstå, men hva er det du legger til grunn for dette? Det er mange som mener det er enkelt å sende Krekar ut av landet også, for det handler jo bare om å kjøpe et flybillett og fysisk plassere fyren på et fly... eller? Realiteten er mye mer kompleks enn som så.

Føler du argumenterer omtrent på nivået illustrert over, når du ikke ser ut til å ta inn over deg ting som at dødsdømte må ha ganske omfattende ankemuligheter, noe som er en stor kostnadsdriver. Breivik måtte fått de samme rettighetene som andre dødsdømte, hvis det hadde vært en mulig straffereaksjon i Norge. For øvrig er Breivik svært lite representativ for øvrige saker i Norge, så det blir ikke helt riktig å argumentere for en større systemendring på grunnlag av ham.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Jeg vil fortsatt påstå at det koster mindre å avlive en som breivik i stede for å bruke penger på han til han havner i graven.
Linker som viser oss at rettsak kostnaden er 4 ganger så høy ved dødsstraffer i USA er absolutt ingen overtalende kilde for at dødstraff koster mer en forvaring.
Vis hele sitatet...
Å ta ett liv er ikke greit uansett! , justismord kan forekomme også i Norge.. Dette har vi sett før i Norge flere ganger.. vi lever i 2015 ikke 18pil å bue.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Du kan påstå og påstå, men hva er det du legger til grunn for dette? Det er mange som mener det er enkelt å sende Krekar ut av landet også, for det handler jo bare om å kjøpe et flybillett og fysisk plassere fyren på et fly... eller? Realiteten er mye mer kompleks enn som så.

Føler du argumenterer omtrent på nivået illustrert over, når du ikke ser ut til å ta inn over deg ting som at dødsdømte må ha ganske omfattende ankemuligheter, noe som er en stor kostnadsdriver. Breivik måtte fått de samme rettighetene som andre dødsdømte, hvis det hadde vært en mulig straffereaksjon i Norge. For øvrig er Breivik svært lite representativ for øvrige saker i Norge, så det blir ikke helt riktig å argumentere for en større systemendring på grunnlag av ham.
Vis hele sitatet...
Jeg klarer heller ikke legge til grunn for at dødsstraff ville vært et billigere alternativ enn å ta vare på ham til han dør, men jeg er ganske sikker på at det ville vært mye billigere. Men jeg syns helt klart at økonomi ikke bør blandes inn i debatten om dødsstraff, og jeg mener helt seriøst at de som er for dødsstraff definitivt misforstår hvordan et samfunn fungerer i helhet. Jeg syns Noxaram86 er totalt på jordet ved å dra inn økonomi inn i debatten om dødsstraff.

Heldigvis er majoriteten i Norge mot dødsstraff, og vi kommer aldri i verden til å innføre dødsstraff, både fordi på grunn av rettsystemet vi har og menneskesynet vårt. Men en enda bedre grunn til at vi aldri kommer til å innføre dødsstraff er at vi aldri kommer til å krysse den grensa. Vi som stat kommer aldri til å godta å drepe et annet menneske på grunn av lovene vi har satt. Bryter man denne grensen, bryter man med fundamentale normer og livssyn som vårt flotte samfunn er bygget på.

Hver eneste gang man prater om Breivik, kommer debatten om dødsstraff opp. Folk påstår, som Noxramas86, at det ville vært billigere, lettere, tryggere bla bla bla å avlive Breivik. Ja, kanskje, men konsekvensene ved å avlive et menneske i regi av staten, altså oss, er så ufattelig større enn de relativt små summene og konsekvensene det innebærer å holde Breivik i live. Det rokker ved de fundamentale verdiene som ethvert samfunn bør ha.
Sitat av bendiks Vis innlegg
Jeg klarer heller ikke legge til grunn for at dødsstraff ville vært et billigere alternativ enn å ta vare på ham til han dør, men jeg er ganske sikker på at det ville vært mye billigere.
Vis hele sitatet...
There is no national figure for the cost of the death penalty. Every state study is dependent on that state’s laws, pay scales, and the extent to which it uses the death penalty. Studies have been conducted by research organizations, public defender offices, legislative committees, and the media. Researchers have employed different approaches, using different assumptions. However, all of the studies conclude that the death penalty system is far more expensive than an alternative system in which the maximum sentence is life in prison.
Vis hele sitatet...
Smart on Crime: Reconsidering the Death Penalty in a Time of Economic Crisis