Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 8920
Sitat av Bolverk Vis innlegg
En avgjørende forskjell på det å støtte Pol Pot/USA og det å støtte al-Qaeda, er at sistnevnte utgjør en reell trussel for liv og helse her og nå. USA utgjør ingen fare for Norge - men det gjør al-Qaeda. USA arbeider ikke for å terrorbombe norske mål - men det gjør al-Qaeda.
Vis hele sitatet...
Jeg er tvert uenig at det er mindre avskyelig å støtte organisasjoner som gjør jævelskap andre steder. Mennesker langt unna oss er ikke mindre verdt enn oss.

Forøvrig, Al-Qaeda har aldri noensinne utført terror-organisasjoner på norsk jord.

Israel har utført snikmord på norsk jord.

USA har kidnappet og torturert et ukjent, men sannsynligvis ikke ubetydelig, antall europeiske muslimer fra Europa (http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6360817.stm)... men det tells vel ikke? Fordi de er jo ikke hvite?

Jeg er ikke uenig i at Al-Qaeda, eller mer nøyaktig ekstreme muslimer, er en genuin trussel.. men det de sier må også sees i lys av at de har genuine, rettferdige grunner til å være forbanna på oss; og at det er en viss tendens til grandstanding.. jævla mange av dem prater og skryter jævli mye

Ser man på statistikken over terror-anslag i Norge er faktisk Bærum en særdeles mye større trussel enn den muslimske verden.. så denne frykten for de teite muslimene mener jeg er sterkt oppblåst, og derfor hadde ikke dette noe på førstesidene å gjøre.. men det burde bare blitt sendt til PST, fordi selv om det ikke er noen grunn til å få panikk enda, så er det gode grunner til å være bekymret.
Sist endret av DumDiDum; 23. mars 2013 kl. 12:26.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg er tvert uenig at det er mindre avskyelig å støtte organisasjoner som gjør jævelskap andre steder. Mennesker langt unna oss er ikke mindre verdt enn oss.
Vis hele sitatet...
Dette handler ikke om hva som er mindre eller mer avskyelig, men om hva som utgjør reelle trusler. At oppmerksomheten øker dess nærmere ens eget lokalmiljø en kommer er helt naturlig.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Forøvrig, Al-Qaeda har aldri noensinne utført terror-organisasjoner på norsk jord.
Vis hele sitatet...
Nei, men islamske terrorister har både utført og blitt hindret i å utføre storskala terroraksjoner i Europa.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Israel har utført snikmord på norsk jord.
Vis hele sitatet...
Og likevel utgjør ikke Israel noen særlig trussel for norske borgere.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
USA har kidnappet og torturert et ukjent, men sannsynligvis ikke ubetydelig, antall europeiske muslimer fra Europa (http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6360817.stm)... men det tells vel ikke? Fordi de er jo ikke hvite?
Vis hele sitatet...
Mildt sagt tvilsom praksis av USA og allierte av USA - men det hindrer likevel ikke at islamsk terror er en større reell trussel for norske borgere enn det å bli kidnappet av CIA.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg er ikke uenig i at Al-Qaeda, eller mer nøyaktig ekstreme muslimer, er en genuin trussel.. men det de sier må også sees i lys av at de har genuine, rettferdige grunner til å være forbanna på oss [...]
Vis hele sitatet...
Militante islamister og al-Qaeda er først og fremst et problem for andre muslimer og for land med overveiende muslimsk befolkning. Det er for det meste muslimer som rammes og muslimer som er ofre for militant islam. Jeg tror det er lett å glemme dette når man snakker om terror fra et vestlig ståsted. For selv om det finnes en geopolitisk komponent som har sitt opphav i vestlige intervensjoner, så er utbredelsen av militant islam ikke noe som bare kan forklares som en reaksjon på vestlig urettferdighet.


Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Ser man på statistikken over terror-anslag i Norge er faktisk Bærum en særdeles mye større trussel enn den muslimske verden.. så denne frykten for de teite muslimene mener jeg er sterkt oppblåst, og derfor hadde ikke dette noe på førstesidene å gjøre.. men det burde bare blitt sendt til PST, fordi selv om det ikke er noen grunn til å få panikk enda, så er det gode grunner til å være bekymret.
Vis hele sitatet...
Joda, rent statistisk så utføres mesteparten av terroren i Europa av seperatister, venstreekstremister og andre opphavelige europeiske grupperinger. Anders Behring Breivik var en anomali - det er faktisk sjelden at høyreekstremister begår terror. Men forskjellen er at terror utført av muslimer ofte er langt mer dødelig enn terror utført av ETA eller greske anarkister. Sistnevnte består for det meste av å sprenge tomme telefonkiosker og tomme biler etter forhåndsvarsel - mens førstnevnte tar direkte sikte på å ramme og drepe flest mulig sivile (Madrid, London).
Sist endret av Bolverk; 23. mars 2013 kl. 13:18.
[bra innlegg Bolverk. Svarer bare der jeg synes jeg har noe mer å tilføre]
Sitat av Bolverk Vis innlegg
Dette handler ikke om hva som er mindre eller mer avskyelig, men om hva som utgjør reelle trusler. At oppmerksomheten øker dess nærmere ens eget lokalmiljø en kommer er helt naturlig.
Vis hele sitatet...
Enig; det er ikke relevant til hva som skal trekkes fram i nyhetsbildet.

Poenget mitt, som sikkert kunne være klarere, var at det er ytterst relevant til i hvilken grad man kan fordømme mennesker fordi de støtter Al-Qaeda, som Provo gjorde. Alle sider i alle konflinkter gjør jævlige ting, bare se på Israel / Palestina, oss selv i krigen mot terror og utallige andre eksempler. Å peke på den ene parten å si "han gjorde det feil så han er ondskapsfull og farlig" blir dermed veldig lite konstruktivt... og ganske tåpelig.

.. noe som gjør at jeg synes hele betegnelsen "militante muslimer" brukes litt vidt. Å kun moralsk støtte Al-Qaeda gjør ikke noen militant noe mer enn å støtte Israel eller Palestina gjør noen militant.. selv om man heller ikke skal underslå at en god andel av de som støtter Al-Qaeda faktisk virker som de er voldsforherlige og militante.
Militante islamister og al-Qaeda er først og fremst et problem for andre muslimer og for land med overveiende muslimsk befolkning. Det er for det meste muslimer som rammes og muslimer som er ofre for militant islam. Jeg tror det er lett å glemme dette når man snakker om terror fra et vestlig ståsted. For selv om det finnes en geopolitisk komponent som har sitt opphav i vestlige intervensjoner, så er utbredelsen av militant islam ikke noe som bare kan forklares som en reaksjon på vestlig urettferdighet.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg vil nok trekke fram befolkningseksplosjon, samfunn med særdeles liten sosial mobilitet, stagnerte økonomiske og sosiale system; særdeles få muligheter for enkeltmennesker til å tjene penger, skaffe seg husvære eller gjøre noe som helst konstruktiv.. galloperende utgifter til medgift kombinert med arbeidsledighet og et sosialt segregert samfunn gjør at veldig mange muslimske unge har veldig lave muligheter til å få utdanning, gjøre karriere, gifte seg, ha sex med motsatt kjønn en eneste gang i løpet av livet sitt utenom voldtekt/prostitusjon eller bare noensinne ha en normal samtale med ei eneste jente utenom mor/søsken.

Jeg skjønner godt at de er litt frustrerte jeg.
Anders Behring Breivik var en anomali -
Vis hele sitatet...
Jeg vet mange sier dette, men jeg er alltid skeptisk til å avskrive ting som ikke passer inn i virkelighetsforståelsen min som anomaliteter.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg må innrømme at jeg er veldig usikker på det du skriver her.
Vis hele sitatet...
Da skal jeg forsøke å oppklare.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Bør virkelig journalister slå opp at mennesker de ikke liker utfører lovlige handlinger? Hvis man er så genuint bekymret virker det å informere PST/politiet som en bedre framgangsmåte enn å brette det ut på forsidene.. jeg sliter litt med å se hvilket formål dette egentlig tjente.. samtidig som grunnrefleksene mine også sier at journalister burde få lov til å skrive hva enn de vil så lenge det er sant, noe dette åpenbart var.. jeg får en uggen følelse av hele saken egentlig.
Vis hele sitatet...
Det dreier seg ikke om hvorvidt det er "mennesker de ikke liker". Det ligger en tilsynelatende insinuasjon i det du skriver om at motivene til journalisten må grunne i fremmedfrykt eller tilsvarende irrasjonalitet. Jeg tviler på at samme insinuasjon hadde vært å se om journalisten i stedet hadde skrevet om høyreekstreme, voldsforherligende nynazister som åpenlyst og i samlet flokk fikk våpenopplæring.

Det er all grunn til å tro at PST allerede visste om dette, og at de i det minste fikk informasjonen av at saken ble publisert. Så spørsmålet som står igjen er ene og alene: Burde journalisten avstå fra å skrive om dette? Jeg har problemer med å se et eneste overbevisende argument for hvorfor hun burde se en annen vei. Her tror jeg faktisk du, ironisk nok, lar deg blende at det er muslimer som omtales.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
.. fordi hvis disse folka er så genuint farlige, hva fanden gjør/gjorde dem på frifot ute blant folk?
Vis hele sitatet...
Det er kun tre forskjellige måter å tolke dette utsagnet på:

1. Anders Behring Breivik var ikke farlig før etter terroren var utført.
2. Vi bør fengsle mennesker før de gjør noe ulovlig.
3. Du har ikke tenkt deg særlig godt om.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
.. og mange her støtter åpenlyst USA.

.. som har hatt både hemmelige og åpne fengsler hvor folk uten rettergang har blitt systematisk torturert (Abu Graib, Guantanamo); og som aktivt og bevisst kjører drone-angrep på sivile sammenkomster om noen i etteretningen deres påstår det er Al-Qaeda medlemmer der( med denne som den best kjente).... en grei andel av politikerene på venstresiden støttet tidligere Pol Pot.. og høyresiden i Norge støttet Irak-krigen, som nå har sørget for at tidligere halv-fungerende land nå er en failed-state blant de suverent verste i verden.
Vis hele sitatet...
Forskjellen på USA og Al-Qaida har jeg allerede forklart: Al-Qaida har som hensikt å ta livet av flest mulig uskyldige, sivile mennesker med mål om å tvinge deres religiøse regelverk på resten av verden. Mens for USA sitt vedkommende er sivile dødsfall en svært uheldig, men i praksis uunngåelig, konsekvens av væpnet konflikt som de aller helst skulle vært foruten. Jeg ser ikke at du kommer med noe nytt her.

Et tankeeksperiment for å gjøre det enda tydeligere: Tenk deg at noen fikk tak i et perfekt våpen som tok livet av akkurat den eller de du ville og ingen andre, som kunne avfyres fra langt vekk. Hvordan tror du for eksempel USA hadde brukt dette? Svært få utenfor konspirasjonsteorimiljøet vil være enig med deg hvis du mener de da hadde drept uskyldige sivile mennesker. Al-Qaida, derimot, ville utvilsomt brukt det til å drepe flest mulig sivile på mest mulig ekstravagant vis, da det er nettopp dette som er målet deres. Al-Qaidas perfekte våpen er en atombombe i bykjernen av en verdensmetropol

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Kort og godt, "de støtter" er et horribelt argument som kan brukes til rettferdigjøre omtrent hva som helst avhengig av hvilket politisk ståsted man har.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke et horribelt argument, så lenge det "de støtter" – høylytt og eksplisitt sådan – er storstilt, systematisk og målrettede drap og lemlestelse av uskyldige menn, kvinner og barn med formål å tvinge befolkningen til å underkaste seg akkurat deres egne deliriske, religiøse vrangforestillinger. En skal være rimelig fjern for å ikke innse problemet i dette.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Provo, du er åpenbart smart, men du er også veldig, veldig norsk
Vis hele sitatet...
For en meningsløst fjollete ting å si.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Poenget mitt, som sikkert kunne være klarere, var at det er ytterst relevant til i hvilken grad man kan fordømme mennesker fordi de støtter Al-Qaeda, som Provo gjorde.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke fordømt noen fordi de støtter Al-Qaida, selv om jeg ikke er fremmed for å gjøre det. Jeg har påpekt at det er på sin plass å rope varsku når mennesker som forherliger og støtter storstilt drap av uskyldige, sivile mennesker nærmest i samlet flokk går til våpenopplæring.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Å kun moralsk støtte Al-Qaeda gjør ikke noen militant noe mer enn å støtte Israel eller Palestina gjør noen militant..
Vis hele sitatet...
Men å "kun moralsk støtte Al-Qaida" er presis like moralsk positivt som å "kun moralsk støtte holocaust".

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Nei, jeg vil nok trekke fram befolkningseksplosjon, samfunn med særdeles liten sosial mobilitet, stagnerte økonomiske og sosiale system; særdeles få muligheter for enkeltmennesker til å tjene penger, skaffe seg husvære eller gjøre noe som helst konstruktiv.. galloperende utgifter til medgift kombinert med arbeidsledighet og et sosialt segregert samfunn gjør at veldig mange muslimske unge har veldig lave muligheter til å få utdanning, gjøre karriere, gifte seg, ha sex med motsatt kjønn en eneste gang i løpet av livet sitt utenom voldtekt/prostitusjon eller bare noensinne ha en normal samtale med ei eneste jente utenom mor/søsken.
Vis hele sitatet...
Pussig nok er det ikke de med liten sosial mobilitet, stagnert og dårlig økonomi, boende i trange og dårlige kår uten fremtidsutsikter som blir terrorister og selvmordsbombere. Hvis du sjekker bakgrunnen til 11. september-terroristene, så vil du se at alle kom fra gode kår, hadde fast jobb, og de fleste var godt utdannet. Ledelsen i Al-Qaida har jevnt over vært meget godt utdannet og velbemidlet. Videre er det en enorm mengde studier som viser at så godt som alle selvmordsbombere kommer fra gode kår i fredelige områder, med gode livsutsikter, god utdannelse og god økonomi. Her er noen eksempler:

Sitat av Sam Harris, The End of Faith, p. 133
That a generation of poor and illiterate children are being fed into the fundamentalist machinery of the madrassas (Saudi-financed religious schools) should surely terrify us. But Muslim terrorists have not tended to come from the ranks of the uneducated poor; many have been middle class, educated, and without any obvious dysfunction in their personal lives. As Zakaria points out, compared with the nineteen hijackers, John Walker Lindh (the young man from California who joined the Taliban) was "distinctly undereducated." Ahmed Omar Sheikh, who organized the kidnapping and murder of the Wall Street journal reporter Daniel Pearl studied at the London School of Economics. Hezbollah militants who die in violent operations are actually less likely to come from poor homes than their nonmilitant contemporaries and more likely to have a secondary school education. The leaders of Hamas are all college graduates, and some have master's degrees.
Vis hele sitatet...
Sitat av Scott Atran, The Moral Logic and Growth of Suicide Terrorism, The Washington Quarterly, spring 2006 p 128
Living mostly in the diaspora and undeterred by the threat of retaliation against original home populations, jihadis, who are frequently middle-class, secularly well educated, but often “born-again” radical Islamists, including converts from Christianity, embrace apocalyptic visions for humanity’s violent salvation.
Vis hele sitatet...
Sitat av Alan B. Krueger & David D. Laitin, Kto Kogo?: A Cross-Country Study of the Origins and Targets of Terrorism, p 2
While poverty is an attractive answer to the question of “why terrorism?”, the data do not lend much support for it. Macroeconomic shifts generally fail to map on to changes in terrorist activity. … An even more perplexing problem for the poverty thesis arises on the micro-level. Several studies of individuals have failed to find any direct connection between education, poverty, and the propensity to participate in terrorism (Russell and Miller, 1983; Taylor, 1988; Hudson, 1999; Krueger and Maleckova, 2003; Berrebi, 2003, Atran, 2003). If anything, those who participate in terrorism tend to come from the ranks of the better off in society.
Vis hele sitatet...
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg vet mange sier dette, men jeg er alltid skeptisk til å avskrive ting som ikke passer inn i virkelighetsforståelsen min som anomaliteter.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare noe noen sier. Det er et faktum at hendelsen var en anomalitet, i og med at høyreekstreme meget sjeldent begår terror, og når det skjer er det i en helt annen skala, som Bolverk påpeker.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det dreier seg ikke om hvorvidt det er "mennesker de ikke liker".
Vis hele sitatet...
Hovedforskjellen på en terrorist og en frihetskjemper er om man liker personen. Den diskusjonen hører hjemme i en annen tråd dog.
[om kommentar at disse menneske ikke kan være så farlige siden de er på frifot]
1. Anders Behring Breivik var ikke farlig før etter terroren var utført.
2. Vi bør fengsle mennesker før de gjør noe ulovlig.
3. Du har ikke tenkt deg særlig godt om.
Vis hele sitatet...
Den fjerde muligheten er at det faktum at de går åpenlyst rundt omkring i Norge setter en øvre grense for nøyaktig hvor samfunnsfarlige de kan være... og hvor nødvendig det er at vi får panikk. De er ikke akkurat Joseph Kony enda. Herregud, gutta bruker Facebook som et sentralt kommunikasjonsmiddel..

Forskjellen på USA og Al-Qaida har jeg allerede forklart: Al-Qaida har som hensikt å ta livet av flest mulig uskyldige, sivile mennesker med mål om å tvinge deres religiøse regelverk på resten av verden.
Vis hele sitatet...
Javel, jeg trodde de ønsket alle vestlige interesser ut av den arabiske verden, stoppe den vestlige støtten til arabiske diktatorer og opprette en nytt felles Islamsk rike.. og at det eneste virkemiddelet de har mot den enorme militærmakten til USA var terror-handlinger jeg da..

.. men du synes altså at hensikten til Al-Qaeda er å drepe flest mulig? Det er derfor de ble formet? Det er derfor folk slutter seg til dem? Det er ikke en mot-reaksjon mot gjentatte invasjoner og militær-operasjoner mot den muslimske verden gjennomført av vestlige nasjoner altså? Hensikten deres er bare å drepe folk... jada.
Ideology and Goals
The principal stated aims of al-Qaeda are to drive Americans and American influence out of all Muslim nations, especially Saudi Arabia; destroy Israel; and topple pro-Western dictatorships around the Middle East. Bin Laden also said that he wishes to unite all Muslims and establish, by force if necessary, an Islamic nation adhering to the rule of the first Caliphs.
Vis hele sitatet...
Mens for USA sitt vedkommende er sivile dødsfall en svært uheldig, men i praksis uunngåelig, konsekvens av væpnet konflikt som de aller helst skulle vært foruten. Jeg ser ikke at du kommer med noe nytt her.
Vis hele sitatet...
Bare hvite. De har drept massevis av sivile med andre hudfarger uten at noen har klaget spesielt.. de har ødelagt Irak og de bryr seg ikke en døyt.

Fanden heller, Amerikanere jeg har på facebook forsvarte han jævelen som gikk fra hjem til hjem og drepte 16 Afghanere, hvorav 9 barn.. et av dem spedbarn. De er eks-militære dog.
Nei, det er ikke et horribelt argument, så lenge det "de støtter" – høylytt og eksplisitt sådan – er storstilt, systematisk og målrettede drap og lemlestelse av uskyldige menn, kvinner og barn med formål å tvinge befolkningen til å underkaste seg akkurat deres egne deliriske, religiøse vrangforestillinger. En skal være rimelig fjern for å ikke innse problemet i dette.
Vis hele sitatet...
Storstilt, systematisk og målrette drap? Sånn som å angripe et land fullstendig grunnløst, ødelegge infrastruktur og alle sivile institusjoner.. for deretter å trekke seg seinere når landet har kollapset fullstendig?

.. deliriske, religiøse vrangforestillinger.. nå snakker vi om landet som demoniserte Chavez fordi han brukte deler av olje-inntektene på å utrydde analfabetisme og sørge for at fattige fikk tilgang til helsetjenester regner jeg med?

.. men ja, jeg innser helt klart problemene med Al-Qaeda. Forskjellen mellom oss er at jeg ikke tror de er så jævli unike. Det er nok av jævelskap overalt.
[om Provo som jeg synes er veldig norsk]
For en meningsløst fjollete ting å si.
Vis hele sitatet...
Tenk deg å diskutere politikk med et intelligent menneske som aldri noensinne har blitt eksponert for andre nyheter enn Klassekampen (eller dagens næringsliv eller en annen ideologisk blekke).. Vel, det har ikke noe å si hvor flink man er til å regne hvis man fucker opp premissene.

Det er ikke før jeg begynte å reise, lese lokale nyheter og snakke med lokale (har vært i godt over 80 land, rimelig jevnt fordelt) at jeg innså nøyaktig hvor ensretta og rar pressedekninga vår er. Før det trodde jeg en god blanding venstre/høyre-blekker ga et dekkende bilde av virkeligheten.

Husker du for eksempel sakene om kona til Assad som var å shoppet imens "opprøret" raste? På det tidspunktet var det opptøyer i en singel by, Homs (som er et høl) og Damaskus var trygg og fortsatt full av turister.. men saken ble kjørt uten motforestillinger over absolutt hele linja.

Når jeg da forsøker å diskutere med mennesker som legger til grunn at nyhetsdekningen vår gir et dekkende helhetsbilde blir det veldig merkelig.. og frustrerende. Derfor er du veldig norsk i meningene dine.
Jeg har ikke fordømt noen fordi de støtter Al-Qaida, selv om jeg ikke er fremmed for å gjøre det. Jeg har påpekt at det er på sin plass å rope varsku når mennesker som forherliger og støtter storstilt drap av uskyldige, sivile mennesker nærmest i samlet flokk går til våpenopplæring.
Vis hele sitatet...
Men å "kun moralsk støtte Al-Qaida" er presis like moralsk positivt som å "kun moralsk støtte holocaust".
Vis hele sitatet...
.. riktig. Du har defintivt åpenbart fordømt noen fordi de støtter Al-Qaida.


Pussig nok er det ikke de med liten sosial mobilitet, stagnert og dårlig økonomi, boende i trange og dårlige kår uten fremtidsutsikter som blir terrorister og selvmordsbombere. Hvis du sjekker bakgrunnen til 11. september-terroristene, så vil du se at alle kom fra gode kår, hadde fast jobb, og de fleste var godt utdannet. Ledelsen i Al-Qaida har jevnt over vært meget godt utdannet og velbemidlet. Videre er det en enorm mengde studier som viser at så godt som alle selvmordsbombere kommer fra gode kår i fredelige områder, med gode livsutsikter, god utdannelse og god økonomi. Her er noen eksempler:
Vis hele sitatet...
Terroristene som har angrepet vesten har vært rike, ja. Det er natulig all den tid det er dønn umulig å få viusm hit med mindre du har rimelig solid inntekt.. men de har også vært marginaliserte. All industri i Saudi-Arabia drives av hvite, på lisens fra Saudiene.. selv oljen er de vi som tar opp. Posisjoneri staten deles ut basert på familie og hvem man er, ikke på kompetanse...

.. så de kan ha så mye penger og utdannelse de vil; de har fortsatt ingen sosial mobilitet eller noe som helst å strebe etter. De er satt fast i et system og må få avfinne seg i det. Det er fortsatt en stor vesensforskjell mellom det og å våre system.

Den store majoriteten Islamister og Al-Qaeda er ikke rike derimot. De som kjempet/kjemper i Bosna, Syria, Irak, Libya og Afghanistan var absolutt normale mennesker uten bedre ting å finne på. Så selv om Al-Qaeda hadde sitt utspring i rike Saudi-Arabia, så er det kun det originale lederskapet som kommer derfra. Ingen av de nye avgreningene som har blitt startet opp har hatt noe som helst med Saudi-arabia å gjøre heller... og gitt hvor lenge Al-Qaeda har operert og hvor lenge siden de ble startet synes jeg det heller uinteressant å analysere dem i forhold til deres utspring i Saudia-Arabia.

Det er lenge siden de omformet seg til en pan-arabisk organisasjon... og dette vet du.

Det er ikke bare noe noen sier. Det er et faktum at hendelsen var en anomalitet, i og med at høyreekstreme meget sjeldent begår terror, og når det skjer er det i en helt annen skala, som Bolverk påpeker.
Vis hele sitatet...
Du kan virkelig ikke både påstå at noe er en anomalitet og deretter å gjøre generaliseringer om fenomet
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hovedforskjellen på en terrorist og en frihetskjemper er om man liker personen. Den diskusjonen hører hjemme i en annen tråd dog.
Vis hele sitatet...
Dette er jo nesten rørende naivt. Et samfunn i frihet er det stikk motsatte av hva Al-Qaida kjemper for.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Den fjerde muligheten er at det faktum at de går åpenlyst rundt omkring i Norge setter en øvre grense for nøyaktig hvor samfunnsfarlige de kan være... og hvor nødvendig det er at vi får panikk. De er ikke akkurat Joseph Kony enda. Herregud, gutta bruker Facebook som et sentralt kommunikasjonsmiddel..
Vis hele sitatet...
Ingen har heller fått panikk. Man tar tak i det faktum at en gruppe mennesker som mener målrettede drap på sivile er en feiende flott måte å operere på plutselig går til våpentrening. Dersom du mener at, siden de ikke sitter bak lås og slå så kan de heller ikke være noen potensiell fare, så er det fortsatt de tre nevnte alternativene som gjelder. Hvorfor tror du PST fotfølger de sentrale personene i disse gruppene? Fordi PST er rasistiske bondeknøler som bare er ute etter å herse med utlendinger? Eller fordi det er grunn til å tro at de utgjør en potensiell fare?

Det du skriver slår meg som fullstendig virkelighetsfornektende. Du nekter å gå med på at fundamentalistiske islamister utgjør noen potensiell fare, på tross av at de til stadighet truer mennesker på livet og hyller målrettede drap av sivile, i tillegg til at PST mener fundamentalistiske islamister utgjør den største terrorfaren på norsk jord. Samtidig nekter du å gå med på at Anders Breivik var et statistisk avvik, og at terrorfaren fra høyreekstreme i sammenlikning er meget lav, og mener hans handlinger viser at terrorfaren fra disse er høy. Det er jo en total mangel på koherens her.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Javel, jeg trodde de ønsket alle vestlige interesser ut av den arabiske verden, stoppe den vestlige støtten til arabiske diktatorer og opprette en nytt felles Islamsk rike.. og at det eneste virkemiddelet de har mot den enorme militærmakten til USA var terror-handlinger jeg da..

.. men du synes altså at hensikten til Al-Qaeda er å drepe flest mulig? Det er derfor de ble formet? Det er derfor folk slutter seg til dem? Det er ikke en mot-reaksjon mot gjentatte invasjoner og militær-operasjoner mot den muslimske verden gjennomført av vestlige nasjoner altså? Hensikten deres er bare å drepe folk... jada.
Vis hele sitatet...
Det er gjerne to myter som florerer om islamistiske terrorister som Al-Qaida. Det ene er at terroristene kommer fra krigsherjede strøk, dårlige økonomiske kår, uten mulighet til utdanning og med håpløse fremtidsutsikter. Dette har jeg tilbakevist i forrige post. Den andre myten er at deres operasjoner er en motreaksjon mot vestlige okkupasjoner. Sannheten er at det kun er en forsvinnende liten andel av angrep som er rettet mot vestlige mål. De aller fleste angrep er rettet mot shia- og sufimuslimer.

Fra 2003 til og med 2010 drepte rundt 1000 selvmordsbombere minimum godt over tolv tusen sivile i Irak, i følge Iraqi Body Count. Tolv tusen sivile – kvinner, barn og eldre – i målrettede angrep for å ta livet av og skade så mange uskyldige sivile som mulig. Vanlige mål er moskeer, torg og andre sivile forsamlinger. I en veldig avstumpet oversikt over de mest profilerte angrepene fra Al-Qaida er 27 av 39 angrep rettet mot muslimer. I virkeligheten er andelen mye høyere.

Den fundamentale ideologien til Al-Qaida er kalt qutbisme, etter dens opphavsmann Sayyid Qutb. I denne inngår det at en streng tolkning av sunniislam er den eneste rette islam, og streng sharia er den eneste loven som skal eksistere. Qutb mente at både den arabiske verden, og selvsagt verden for øvrig, er i en tilstand av preislamsk kunnskapsløshet (Jahiliyya), og islam kan kun gjenopprettes ved å føre en voldelig hellig krig mot alle ikke-islamske påvirkninger og elementer i samfunnet. Først når alle slike elementer er fjernet fra den tradisjonelt muslimske del av verden har islam virkelig gjenoppstått. Og en sentral del av Qutbs filosofi var at alle muslimer som avviker fra hans strenge sunniislam er å anse som apostater – altså frafalne muslimer – og disse både kan og bør drepes. Som kjent er straffen for apostasi døden, og drap av andre muslimer er altså ikke bare akseptert i qutbismen, men påkrevd.

Når islam er gjenopprettet i den tradisjonelt muslimske del av verden, er det i følge Qutb, og Al-Qaida, resten av verden som står for tur. Voldelig jihad skal føres globalt inntil Jahiliyya er fullstendig utryddet fra jordens overflate og alle lever under shariastyrte islamistiske teokratier.

I tillegg er det innvevd en omfattende konspirasjonsteori om hvordan jøder og kristne aktivt forsøker å ødelegge islam og den muslimske del av verden.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Bare hvite. De har drept massevis av sivile med andre hudfarger uten at noen har klaget spesielt.. de har ødelagt Irak og de bryr seg ikke en døyt.
Vis hele sitatet...
Du forsto helt opplagt ikke poenget mitt. Prøv å lese det på nytt.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Tenk deg å diskutere politikk med et intelligent menneske som aldri noensinne har blitt eksponert for andre nyheter enn Klassekampen (eller dagens næringsliv eller en annen ideologisk blekke).. Vel, det har ikke noe å si hvor flink man er til å regne hvis man fucker opp premissene.

Det er ikke før jeg begynte å reise, lese lokale nyheter og snakke med lokale (har vært i godt over 80 land, rimelig jevnt fordelt) at jeg innså nøyaktig hvor ensretta og rar pressedekninga vår er. Før det trodde jeg en god blanding venstre/høyre-blekker ga et dekkende bilde av virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Vær så inderlig snill. Er det argumentet ditt? Du har reist? Og du tror jeg har fått kunnskapen min om islamistisk fundamentalisme, terrorisme og Al-Qaida gjennom "en god blanding venstre/høyre-blekker"? Herre min hatt.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Terroristene som har angrepet vesten har vært rike, ja.
Vis hele sitatet...
Altså, du argumenterer jo utelukkende fra magefølelse og ønsketenkning. Dette er jo bare tøys. Studiene og litteraturen jeg henviser til gjelder islamistiske terrorister generelt, og slett ikke bare de som har angrepet vesten. Det samme gjelder for lederne av Al-Qaida – de var og er ledere selv når de blåser et hundretalls fredelige, uskyldige sivile muslimer i fillebiter på et torg fordi de er av en annen oppfatning om hvorvidt direkte slektskap til Ali er påkrevd for å bli mullah, om kvinner skal få utdannelse eller om det skal være lov å høre på musikk.

Les studiene. Les bøkene. Les om ideologiene, filosofiene og de forskjellige religiøse overbevisningene. Les om bakgrunnen til de profilerte skikkelsene. Les historiene til de som har blitt tvunget til å leve under Talibans og Al-Qaidas fundamentalistiske islam. Det nytter ikke å bare finne opp mens du skriver og mene du er ekspert på islamistisk terrorisme og ideologi fordi du har lest lokalavisa i Damaskus, og tro at det skal ha noen form for slagkraft.

Og bare for å påpeke det, så det er helt klart: Årsaken til at Al-Qaida bedriver terrorisme mot sivilbefolkning er irrelevant i forbindelse med spørsmålet om hvorvidt det er på sin plass for en journalist å dekke saken når mennesker som åpenlyst hyller deres metoder og handlinger går i samlet flokk til våpenopplæring.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Du kan virkelig ikke både påstå at noe er en anomalitet og deretter å gjøre generaliseringer om fenomet
Vis hele sitatet...
Dette skjønner jeg ikke hva skal bety. En anomali er et statistisk avvik.
Sist endret av Provo; 24. mars 2013 kl. 01:50.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Nei, jeg vil nok trekke fram befolkningseksplosjon, samfunn med særdeles liten sosial mobilitet, stagnerte økonomiske og sosiale system; særdeles få muligheter for enkeltmennesker til å tjene penger, skaffe seg husvære eller gjøre noe som helst konstruktiv.. galloperende utgifter til medgift kombinert med arbeidsledighet og et sosialt segregert samfunn gjør at veldig mange muslimske unge har veldig lave muligheter til å få utdanning, gjøre karriere, gifte seg, ha sex med motsatt kjønn en eneste gang i løpet av livet sitt utenom voldtekt/prostitusjon eller bare noensinne ha en normal samtale med ei eneste jente utenom mor/søsken. Jeg skjønner godt at de er litt frustrerte jeg.
Vis hele sitatet...
Nja. Det er sikkert noe i det du skriver her, og det er sjelden at menneskelig adferd kan reduseres ned til enkle monokausale parametre: men samtidig kan vi også ha i mente at mange av ideologene bak, tilhengere av og utøvere av militant islam gjerne rekrutteres fra det som er ressursterk akademisk middelklasse. Når det gjelder al-Qaeda som et eksempel, så er jo mange der endog utdannet og delvis oppvokst i Vesten.

Jeg tror også at vi må leve med det faktum at mennesket har et potensiale for voldelig adferd, og at ideer, forestillinger, trosartikler og overbevisninger (f.eks miltant islam) på sett og vis kultiverer og determinerer individers handlingsrom. Det er ikke likegyldig hva man tror på, hvilke verdier man har og hva slags handlinger man mener seg berettiget til å utføre. Så selv om vi ikke kan se bort fra sosiokulturelle og politiske årsaker – så kan vi heller ikke se bort fra ideologi og religion.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg vet mange sier dette, men jeg er alltid skeptisk til å avskrive ting som ikke passer inn i virkelighetsforståelsen min som anomaliteter.
Vis hele sitatet...
Med anomali så mente jeg at terror utført av ekstremhøyre er en sjeldenhet i europeisk sammenheng. Terror i Europa er først og fremst blitt brukt av venstreekstremister, seperatister (Irland, Baskerland, Korsika osv) og de siste tiårene: islamister.

ABB endrer ikke den overordnede terrortrusselen. Både før og etter ABB er det islamister, venstreekstremister og seperatister som av Interpol og europeiske sikkerhets- og etteretningstjenester vurderes som de grupperingene som mest sannsynlig vil begå terroraksjoner.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Storstilt, systematisk og målrette drap? Sånn som å angripe et land fullstendig grunnløst, ødelegge infrastruktur og alle sivile institusjoner.. for deretter å trekke seg seinere når landet har kollapset fullstendig?

.. deliriske, religiøse vrangforestillinger.. nå snakker vi om landet som demoniserte Chavez fordi han brukte deler av olje-inntektene på å utrydde analfabetisme og sørge for at fattige fikk tilgang til helsetjenester regner jeg med?

.. men ja, jeg innser helt klart problemene med Al-Qaeda. Forskjellen mellom oss er at jeg ikke tror de er så jævli unike. Det er nok av jævelskap overalt.
Vis hele sitatet...
USA har etter annen verdenskrig adaptert en lang rekke tvilsomme utenrikspolitiske strategier. Noen av nødvendighetshensyn (f.eks for å kontre Sovjet under kaldkrigen), andre av geopolitiske hensyn (som å alliere seg med det teokratiske diktaturet Saudi-Arabia). Resultatet er at amerikanernes argumentasjon ofte har framstått som dobbeltmoralsk: man lager baluba over menneskerettighetsbrudd i noen nasjoner mens man gjennom økonomisk, diplomatisk og militær støtte beskytter de som begår menneskerettighetsbrudd i andre nasjoner.

Men vi må kunne ha flere tanker i hodet samtidig. Det er ikke sånn at krig og terror kan reduseres til passive reaksjoner på amerikansk og vestlig geopolitikk. Terror utført av muslimer er i nesten alle tilfeller rettet mot andre muslimer, utfra sekteriske, religiøse og politisk-ideologiske mål. Å gi USA eller Vesten skylden for dette er som å gi Kina skylden for at den muslimske verden i århundrer bedrev massiv slavehandel hvor ikke-muslimer fra Afrika, Midtøsten og Europa ble tilfangetatt, kjøpt og solgt.
(Igjen bra innlegg Bolverk; jeg er enig i presiseringene du gjør på utsagnene mine)
Sitat av Provo Vis innlegg
[...]
Det du skriver slår meg som fullstendig virkelighetsfornektende. Du nekter å gå med på at fundamentalistiske islamister utgjør noen potensiell fare, på tross av at de til stadighet truer mennesker på livet og hyller målrettede drap av sivile,
Vis hele sitatet...
Sitat av Dumdidum
Den fjerde muligheten er at det faktum at de går åpenlyst rundt omkring i Norge setter en øvre grense for nøyaktig hvor samfunnsfarlige de kan være... og hvor nødvendig det er at vi får panikk. De er ikke akkurat Joseph Kony enda. Herregud, gutta bruker Facebook som et sentralt kommunikasjonsmiddel..
Vis hele sitatet...
Jeg sa spesifikt at det satt en øvre grense. Det innebærer at jeg ikke tror terror-faren er null. Jeg sa også tidligere at jeg mente PST skulle informeres, noe som også impliserer at jeg mener at det er rimelig at PST overvåker disse gutta.

Meningene dine om hva jeg synes er rare.
Sitat av Provo
i tillegg til at PST mener fundamentalistiske islamister utgjør den største terrorfaren på norsk jord. Samtidig nekter du å gå med på at Anders Breivik var et statistisk avvik, og at terrorfaren fra høyreekstreme i sammenlikning er meget lav, og mener hans handlinger viser at terrorfaren fra disse er høy. Det er jo en total mangel på koherens her.
Vis hele sitatet...
Sitat av dumdidum
Ser man på statistikken over terror-anslag i Norge er faktisk Bærum en særdeles mye større trussel enn den muslimske verden..
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at trusselen fra høyre-ekstreme er høy. Jeg har sagt at ser man statitistisk på hva som har skjedd tidligere kommer Bærum dårlig ut, noe som er regelrett sant.

.. siden du tydeligvis, irriterende nok, har gjort rare antagelser om hva min trusselvurdering er (og skrevet ganske mye om dem), så skriver jeg heller hva den er:

1. Jeg tror ekstreme islamister er den største enkelt-trusselen mot norsk jord; og det er riktig av PST å fokusere på dem.
2. Jeg tror vi sterkt undervurderer hvor kaotisk verden er, og hvor komplisert trusselbildet her. Det er også grunnen til at jeg tror det blir veldig feil å overse Breivik som et statistisk avvik; datasettet er for kaotisk til at han kan betraktes som en outlier. Uten å gå mer i detalj, så tror jeg det er en såpass mange miljøer som det er rimelig usannsynlig at skal oppfostre en terrorist at sannsynligheten til sammen blir ganske høy..

Jeg tror neste terroristen som treffer Norge sannsynligvis også kommer til å være det du kaller en statistisk anomalitet.

Det er gjerne to myter som florerer om islamistiske terrorister som Al-Qaida. Det ene er at terroristene kommer fra krigsherjede strøk, dårlige økonomiske kår, uten mulighet til utdanning og med håpløse fremtidsutsikter.
Dette har jeg tilbakevist i forrige post.
Vis hele sitatet...
Jeg tror vi begge må holde tunga litt mer rett i munnen her.

1. Ja, det er absolutt helt riktig at terroristene som har angrepet vestlige mål har høy utdannelse. Dette har du lagt fram gode bevis på.

2. Det eneste kommentaren i sitatene dine om ting som ikke skjer i vesten var at Hizbollah-medlemmer som utførte attentater hadde høyere sannsynlighet for å ha fullført ungdomskolen enn andre. Vel, absolutt hele sør-Libanon, dvs Hizbollah-territorie passer ekstremt godt inn i den beskrivelsen min som du tydeligvis var så grasat uenig i; så dette er overhodet ikke noe motargument.

Du må huske på at jeg ikke pekte på intern, relativ fattigdom i land som årsak, men hele land som har stagnert økonomisk og ikke gir enkelt-mennesker noe håp for framtiden (noe som også forklarer hvorfor de i så stor grad treffer muslimske mål).. for korrelasjonen mellom mangel på framtidshåp og vold er mye sterkere enn korrelasjonen mellom fattigdom og vold; noe flere av favelaene i Brasil har vært særdeles gode eksempel på i seinere tid.

3. Vi har også snakket om militant Islamisme. Altså, menneskene som kjemper i Syria/Afghanistan/Mali nå, og Irak/Bosnia/Libya før. Hvis du har noen som helst indikasjoner på at disse er noe i nærheten av høyt utdannede tar jeg dem gladelig imot. Kommentaren jeg skrev var nok mye mer egnet til å beskrive dem enn de som har utført store terrorist-handlinger. Beklager at jeg ikke var mer presis .

Vær så inderlig snill. Er det argumentet ditt? Du har reist? Og du tror jeg har fått kunnskapen min om islamistisk fundamentalisme, terrorisme og Al-Qaida gjennom "en god blanding venstre/høyre-blekker"? Herre min hatt.
Vis hele sitatet...
Vel, hva ellers finnes? Forskning og utenrikspolitisk analyse kommer alltid til å ha samme biaset; og det biaset kan du ikke detektere når du sitter midt i suppa. Jeg for min del vet at etter å ha vært i et land klarer jeg å detektere hvem som har genuin innsikt om situasjonen der etterpå og hvem som bare har lest seg opp hva andre synes... men jeg har ikke sjans uten å ha sett med egne øyne.

Som en som har brukt store deler av livet sitt på å lese, elsker universitetene og forhåpentligvis får startet på en doktorgrad i statistikk om noen år så skjønner jeg hvor klokkertroen din på forskning og å lese det andre synes kommer fra.. men virkeligheten er altfor ofte for komplisert til at generaliseringene man må gjøre for å utarbeide statistikk faktisk holder.. alle analyser trenger spesifikk domene-kunnskap og erfaring.

Så¨, ja, jeg mener for eksempel at jeg på et tidspunkt hadde mer innsiktsfulle analyser om Yemen (etter å ha haiket rundt der halvannen måned, og fått skikkelig innsikt om hva realitetene på bakken faktisk var) enn de fremste utenriks-analytikerene hadde. Jeg skal ikke bruke mer tid på det her, fordi drone-angrepene har forandret alt. Hvis jeg reagerer sterkere på drone-attentatene Obama gjør enn andre, så er forøvrig en god del av grunnen til at det er høy sannsynlighet for at han drept noen av vennene mine. Det er en litt merkelig følelse.

Les studiene. Les bøkene. Les om ideologiene, filosofiene og de forskjellige religiøse overbevisningene.
Vis hele sitatet...
Vel, dette er et langt og vanskelig emne.. som hører hjemme i egen tråd.. men, kortversjonen:

I hvilken grad tror du det du leser stemmer med virkeligheten?

På generelt basis kan jeg si at vi sitter med et enormt informasjonsvakuum når det gjelder midt-østen. Over alt ellers i verden har man mer eller mindre ålreit statistiskk, vi har god forskning og vi har gode forbindelser. Vi har lokale aviser og nyhetskilder, som gjør at man sitter på mye informasjon om hva som foregår.. selv helheten i nyhetsbildet i Afrika er rimelig ok, fordi BBC world er drit gode på å forstå og analysere hva som skjer der (og sette nyhetsreportasjene sine i rett kontekst).

Ingen andre områder i verden kunne man opplevd så skjev dekning av Assad som man gjorde (og tidvis som jeg trakk fram tidligere; direkte løgnaktig) uten at motforestillinger kom fram.. så i praksis er det man leser om midt-østen i særdeles mye større grad er velskrevne, udokumenterbare meninger; ofte av mennesker som aldri har tilbragt spesielt mye tid der.. Det er en veldig merkelig følelse når man leser analyser om hva som skjer i landet man er i i Foreign Affairs.. ser seg rundt og tenker; Hæ? Dette stemmer jo ikke.


Min erfaring er dermed at om jeg har andre erfaringer og meninger enn hva jeg leser om land i Afrika, Asia eller Sør-Amerika så er det en indikasjon på at jeg trenger å nyansere meningene mine og lese mer.. men om midt-østen er såpass mye av det som skrives såpass lite virkelighetsrelatert at jeg virkelig føler jeg ikke blir smartere, men bare mer ideologisk vridd av å lese det.

Å sammenligne hva Afrikanere sier om Ghadaffi og hva man har kunnet lese her hjemme, selv i seriøs litteratur, er så fjernt fra hverandre at jeg knapt har ord... og hvordan i all verden finner man skriftlige kilder til å bevise noe sånt?

Du snakker om ideologien til Al-Qaeda.. hvordan vet du hva den er? Har du lest rapporter eller forskningsresultater om hva Al-Qaeda medlemmer faktisk mener? .. eller har du lest andres rapporter om hva de synes Al-Qaeda mener?

Svaret ditt er kanskje at det ikke er vanskelig å finne ut, for det er bare å gå til de skriftlige kildene.. men da viser du bare så tydelig at du ikke forstår midt-østen. Dette er et samfunn hvor ting går verbalt og man har liten tro på det skriftlige ord. Avisene deres er overhodet ikke til å stole på, og vestlig dekning av midt-østen er så skjeiv og rar at det ikke er rart i at de ikke stoler på den heller.. så veldig mye informasjonsutveksling går i praksis muntlig, og det gjør også at det er mye større gap mellom virkeligheten og hva som skrives, selv det de skriver selv, enn i andre regioner.

Det hersker i det hele tatt veldig, veldig mye tvil om all informasjon fra midt-østen, fordi det er et komplett fravær av gode primær-kilder. Ingen nyhetsorganisasjoner på bakken, ingen uavhengige reportere (du møter flere vestlige reportere på en gjennomsnittslunsj hvor som helst i Juba i Sør-Sudan enn du gjør iløpet av et halvt år i den arabiske verden)...

.. og ja, jeg vet at dette er veldig usubstansiellt; men jeg forsøker å forklare nøyaktig hvorfor jeg har en såpass sterk grunnleggende skepsis til vestlige kilder om hva som skjer i den arabiske verden; særlig når det kommer til militant Islamisme som det er såpass mye følelser knyttet til.
Og bare for å påpeke det, så det er helt klart: Årsaken til at Al-Qaida bedriver terrorisme mot sivilbefolkning er irrelevant i forbindelse med spørsmålet om hvorvidt det er på sin plass for en journalist å dekke saken når mennesker som åpenlyst hyller deres metoder og handlinger går i samlet flokk til våpenopplæring.
Vis hele sitatet...
.. men trusselvurderingen er høyst relevant. Putter vi dem i samme kategori som Hells Angels, øst-europeisk mafia og andre kriminelle grupperinger som finnes, opererer og er farlige.. men som vi heller ikke bruker spesielt mye tid på å bekymre oss over..

... eller skal vi opphøye militante Islamister til noe verre enn alle andre farlige kriminelle? Jeg ser at det er gode grunnen til å gjøre det, til en viss grad, men jikke i nærheten av den graden du ønsker.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg sa spesifikt at det satt en øvre grense. Det innebærer at jeg ikke tror terror-faren er null. Jeg sa også tidligere at jeg mente PST skulle informeres, noe som også impliserer at jeg mener at det er rimelig at PST overvåker disse gutta.
Vis hele sitatet...
Fint du synes det er rimelig, men du skrev helt tydelig og eksplisitt at "disse gutta" ikke kan være særlig farlige, siden de ikke sitter bak lås og slå, og at saken derfor neppe var nyhetsverdig. Det er en opplagt tullete påstand.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg har ikke sagt at trusselen fra høyre-ekstreme er høy. Jeg har sagt at ser man statitistisk på hva som har skjedd tidligere kommer Bærum dårlig ut, noe som er regelrett sant.
Vis hele sitatet...
Du har eksplisitt sagt at du ikke er villig til å anse det høyreekstreme terroristanslaget som en anomali. Det er svært vanskelig å tolke dette til noe annet enn at du mener faren er høyere for høyreekstrem terror enn hva statistikken tilsier, men det er jo fint du oppklarer. Og det er ikke regelrett sant at Bærum kommer dårlig ut i statistikken, siden man selvfølgelig ikke kan generere seriøs statistikk ut fra en utvalgsstørrelse på én.

Videre er det nødvendigvis risikoen knyttet til miljøet som avgjør om det er noe å bekymre seg for eller ikke. Det er ikke en nyhetssak om en entreprenør og familiefar fra Løten sine ansatte tar et sprengningskurs, men det er i høyeste grad en nyhetssak om Bhatti, Hussain og resten av Profetens Ummah hadde gjort det.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg tror vi begge må holde tunga litt mer rett i munnen her.

1. Ja, det er absolutt helt riktig at terroristene som har angrepet vestlige mål har høy utdannelse. Dette har du lagt fram gode bevis på.

2. Det eneste kommentaren i sitatene dine om ting som ikke skjer i vesten var at Hizbollah-medlemmer som utførte attentater hadde høyere sannsynlighet for å ha fullført ungdomskolen enn andre. Vel, absolutt hele sør-Libanon, dvs Hizbollah-territorie passer ekstremt godt inn i den beskrivelsen min som du tydeligvis var så grasat uenig i; så dette er overhodet ikke noe motargument.
Vis hele sitatet...
Nei, det du sier i punkt nummer 2 stemmer ikke, så nå har du nok vært litt rask i vendingen. Ingenting av det jeg siterer omhandler ting som skjer i vesten alene, bortsett fra ett enkelteksempel om bortføringen av en journalist i teksten til Harris. Alt annet som står der omhandler islamistisk terrorisme generelt.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Du må huske på at jeg ikke pekte på intern, relativ fattigdom i land som årsak, men hele land som har stagnert økonomisk og ikke gir enkelt-mennesker noe håp for framtiden (noe som også forklarer hvorfor de i så stor grad treffer muslimske mål)..
Vis hele sitatet...
Da skulle vi vel forvente å finne en sterk tendens til tilsvarende tilstander med ekstremt hyppige og omfattende selvmordsangrep mot uskyldig sivilbefolkning i ikke-islamistiske nasjoner med samme nivå av økonomiske problemer, men en slik tendens finner vi altså ikke. Vi skulle også forvente at rike land som Saudi-Arabia ikke produserer terrorister, men det gjør de altså i stor grad. En annen prediksjon ville være at kvinner i mye større grad enn menn er selvmordsbombere, siden deres fremtidsutsikter er betraktelig dårligere enn menns, men det er de altså ikke. Og, ikke minst, dersom enkeltmenneskers håp for fremtiden var utløsende for det å begå terrorangrep mot sivile, så skulle vi også sett en korrelasjon mellom fattigdom og fremtidsutsikter internt i landet, men det gjør vi altså heller ikke. Kort og godt: Du tviholder på en hypotese som alle tilgjengelig data sier tvert i mot.

Men igjen er det vesentlig å merke seg at dette er hundre prosent irrelevant for hvorvidt journalisten vi opprinnelig snakket om burde avstå fra å skrive om saken.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
3. Vi har også snakket om militant Islamisme. Altså, menneskene som kjemper i Syria/Afghanistan/Mali nå, og Irak/Bosnia/Libya før. Hvis du har noen som helst indikasjoner på at disse er noe i nærheten av høyt utdannede tar jeg dem gladelig imot.
Vis hele sitatet...
Vi snakker om terrorangrep mot sivilbefolkning utført av islamister. Og jeg har allerede presentert studier som viser at dersom det er noen korrelasjon mellom det å utføre terrorhandlinger og det å være fattig, være lavt utdannet og ha dårlige fremtidsutsikter, så er den definitivt negativ.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Vel, hva ellers finnes? Forskning og utenrikspolitisk analyse kommer alltid til å ha samme biaset; og det biaset kan du ikke detektere når du sitter midt i suppa. Jeg for min del vet at etter å ha vært i et land klarer jeg å detektere hvem som har genuin innsikt om situasjonen der etterpå og hvem som bare har lest seg opp hva andre synes... men jeg har ikke sjans uten å ha sett med egne øyne.
Vis hele sitatet...
Det er det reneste tullball å likestille grundig forskning og “en god blanding venstre/høyre-blekker”. Og det du sier videre er altså at man ikke skal stole på forskning, ideologiske utredninger, islamistenes egne uttalelser og omfattende statistiske undersøkelser, men heller stole på de uspesifiserte anekdotene du ble servert på en rundtur i Midtøsten. Vel, overraskende nok så kjøper jeg ikke den. Og det burde ikke du heller.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Vel, dette er et langt og vanskelig emne.. som hører hjemme i egen tråd.. men, kortversjonen:

I hvilken grad tror du det du leser stemmer med virkeligheten?
Vis hele sitatet...
I mange av tilfellene, i veldig stor grad. Vi snakker om statistiske analyser av terroristers levekår, utdanning, relativ og absolutt inntekt, boforhold, livsutsikter, famileforhold også videre med utvalgsstørrelser ofte på et hundretalls mennesker. Og det er knapt noen overdrivelse å si at samtlige undersøkelser, som baserer seg på forskjellige utvalg, konkluderer i samme retning: Dårlige levekår, lav eller manglende utdanning, lav inntekt, manglende livsutsikter også videre er enten ikke nevneverdig korrelert eller, og som regel, negativt korrelert med sannsynligheten for å begå terrorhandlinger mot sivilbefolkning. Jeg har hentet frem to ganske tilfeldige studier og en bok, og du står fritt til å finne mer selv.

Vi snakker også om bøker skrevet av mennesker som har levd under islamistiske terrorregimer som Taliban, hvor de forteller om hvordan dette livet var og er – se for eksempel My Forbidden Face av Latifa.

I tillegg har man islamistenes egne uttalelser om hva slags ideologiske motivasjoner som ligger til grunn for deres handlinger. Jeg nevnte Sayyid Qutb, som er hovedinspirasjonen til det som kalles qutbismen, men jeg kan utbrodere videre og fortelle at Sayyids bror Muhammad Qutb spant videre på sin brors ideologi og forfattet flere bøker om samme tema, hvor enkelte ble eksplisitt anbefalt av bin Laden (for eksempel i en videotale fra 2003), i tillegg til at uttalelsene ellers faller pent og parallelt med qutbismen. Abdullah Yusuf Azzam, en profilert person i Al-Qaida kjent som bin Ladens mentor og som en av grunnleggerne av Hamas, har skrevet og talt varmt om Qutbs ideer. Det samme gjør Ayman al-Zawahiri, Al-Qaidas nåværende leder. En annen inspirasjon til qutbismen som trekkes frem av islamistene selv, er Abul Ala Maududi som var soleklar på at jihad, voldelig om motstand møtes, skulle føres globalt inntil hele verden var underlagt islam. Dette er det altså de selv som sier.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Du snakker om ideologien til Al-Qaeda.. hvordan vet du hva den er? Har du lest rapporter eller forskningsresultater om hva Al-Qaeda medlemmer faktisk mener?
Vis hele sitatet...
Ja, og i en del tilfeller også de faktiske uttalelsene.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
.. og ja, jeg vet at dette er veldig usubstansiellt; men jeg forsøker å forklare nøyaktig hvorfor jeg har en såpass sterk grunnleggende skepsis til vestlige kilder om hva som skjer i den arabiske verden; særlig når det kommer til militant Islamisme som det er såpass mye følelser knyttet til.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare usubstansielt; du har til gode å komme med argumenter med noe som helst slags håndfast innhold som ikke har blitt direkte tilbakevist.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
.. men trusselvurderingen er høyst relevant. Putter vi dem i samme kategori som Hells Angels, øst-europeisk mafia og andre kriminelle grupperinger som finnes, opererer og er farlige.. men som vi heller ikke bruker spesielt mye tid på å bekymre oss over..

... eller skal vi opphøye militante Islamister til noe verre enn alle andre farlige kriminelle? Jeg ser at det er gode grunnen til å gjøre det, til en viss grad, men jikke i nærheten av den graden du ønsker.
Vis hele sitatet...
I den graden jeg ønsker? Det jeg har sagt er at islamistiske fundamentalister utgjør en tilstrekkelig risiko til at det er en nyhetssak når omtrent samtlige plutselig går til våpentrening. Det er kjernen av diskusjonen, og holder lenge for det opprinnelige poenget: Journalisten gjorde rett i å dekke saken, og for dem å true journalister for å avsløre forhold de ikke liker at blir avslørt kan ikke på noen måte forsvares.

Og ja, jeg mener det også hadde vært en nyhetssak dersom for eksempel Hells Angels, etter å ha høylytt hyllet drap på politimenn og medlemmer av andre motorsykkelklubber, hadde sendt hele medlemsskaren på skytekurs.
Sitat av Provo Vis innlegg
Fint du synes det er rimelig, men du skrev helt tydelig og eksplisitt at "disse gutta" ikke kan være særlig farlige, siden de ikke sitter bak lås og slå, og at saken derfor neppe var nyhetsverdig. Det er en opplagt tullete påstand.
Vis hele sitatet...
.. fordi hvis disse folka er så genuint farlige, hva fanden gjør/gjorde dem på frifot ute blant folk? Å oppfordre til målrettede drap av uskyldige sivile barn og kvinner er faktisk ulovlig pr norsk lov.. men de er tydeligvis fortsatt frie mennesker med like rettigheter som alle andre. Da kan rett og slett ikke være like horribelt farlige som du og mange andre liker å framstille dem som.
Vis hele sitatet...
Du bytter ut kan "ikke være særlig farlige" med "like horribelt farlige". De betyr overhodet ikke det samme.
Du har eksplisitt sagt at du ikke er villig til å anse det høyreekstreme terroristanslaget som en anomali. Det er svært vanskelig å tolke dette til noe annet enn at du mener faren er høyere for høyreekstrem terror enn hva statistikken tilsier
Vis hele sitatet...
2. Jeg tror vi sterkt undervurderer hvor kaotisk verden er, og hvor komplisert trusselbildet her. Det er også grunnen til at jeg tror det blir veldig feil å overse Breivik som et statistisk avvik; datasettet er for kaotisk til at han kan betraktes som en outlier. Uten å gå mer i detalj, så tror jeg det er en såpass mange miljøer som det er rimelig usannsynlig at skal oppfostre en terrorist at sannsynligheten til sammen blir ganske høy..

Jeg tror neste terroristen som treffer Norge sannsynligvis også kommer til å være det du kaller en statistisk anomalitet.
Vis hele sitatet...
Hva med å lese grunnen til at jeg ikke vil kalle det en statistisk anomalitet, istedenfor å finne på din egen?

Nei, det du sier i punkt nummer 2 stemmer ikke, så nå har du nok vært litt rask i vendingen. Ingenting av det jeg siterer omhandler ting som skjer i vesten alene, bortsett fra ett enkelteksempel om bortføringen av en journalist i teksten til Harris. Alt annet som står der omhandler islamistisk terrorisme generelt.
Vis hele sitatet...
Les sitatene om igjen. Første trekker eksplisitt kun fram vestlige eksempel, andre snakker om konverter fra Kristendommen og tredje sier ikke spesielt mye.. forskning blir aldri bedre enn rådataene og informasjonen man har tilgjengelig er, og de eneste vi sitter med gode data på er handlingene som treffer oss. Du burde virkelig klare å se hvor dette åpenbare informasjons-biaset.

Dette blir litt som world-series i baseball.. bare fordi man sier at noe er generelt, betyr ikke at det faktisk er det.
Da skulle vi vel forvente å finne en sterk tendens til tilsvarende tilstander med ekstremt hyppige og omfattende selvmordsangrep mot uskyldig sivilbefolkning i ikke-islamistiske nasjoner med samme nivå av økonomiske problemer, men en slik tendens finner vi altså ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner ingen land som er økonomisk stagnerte på samme måte som midt-østen er. Afrika er levende, vibrant og kaotisk; på godt og vondt.. ingen steder i Sør-Amerika finner man samme fattigdom eller frustrasjon; ingen steder jeg har vært i øst-Asia heller..

.. det hadde derimot vært veldig interessant å se på sosial mobilitet i forhold til både vold og terrorisme. Det er nok et bedre mål på økonomiske muligheter for enkelt-individer enn BNP er.
Vi skulle også forvente at rike land som Saudi-Arabia ikke produserer terrorister, men det gjør de altså i stor grad.
Vis hele sitatet...
Saudi-Arabia er ekstremt klassedelt, og også stagnert. Er man født i feil familie er man fullstendig screwed, er man født i riktig familie blir man stein rik.

Du setter likhetstegn mellom rik og økonomiske muligheter her. Det er en veldig vestlig ting å gjøre, men det er horribelt feil.. og igjen; viser at du diskuterer utifra hva du har lest istedenfor genuin kunnskap om hvordan landene faktisk fungerer.

En annen prediksjon ville være at kvinner i mye større grad enn menn er selvmordsbombere, siden deres fremtidsutsikter er betraktelig dårligere enn menns, men det er de altså ikke.
Vis hele sitatet...
Uhm?

Du mener at prediksjonen er feil fordi kvinner, som knapt får lov til å gå utenfor hjemmet ikke blir oftere terrorister enn menn?

Skjerp deg.
Sitat av Provo
Men igjen er det vesentlig å merke seg at dette er hundre prosent irrelevant for hvorvidt journalisten vi opprinnelig snakket om burde avstå fra å skrive om saken.
Vis hele sitatet...
Sitat av Meg
.. men trusselvurderingen er høyst relevant. Putter vi dem i samme kategori som Hells Angels, øst-europeisk mafia og andre kriminelle grupperinger som finnes, opererer og er farlige.. men som vi heller ikke bruker spesielt mye tid på å bekymre oss over..

... eller skal vi opphøye militante Islamister til noe verre enn alle andre farlige kriminelle? Jeg ser at det er gode grunnen til å gjøre det, til en viss grad, men jikke i nærheten av den graden du ønsker.
Vis hele sitatet...

Og det du sier videre er altså at man ikke skal stole på forskning, ideologiske utredninger, islamistenes egne uttalelser og omfattende statistiske undersøkelser, men heller stole på de uspesifiserte anekdotene du ble servert på en rundtur i Midtøsten. Vel, overraskende nok så kjøper jeg ikke den. Og det burde ikke du heller.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg har lest alt du skrev.. og vi kommer ikke noen vei her; jeg kjøper ikke troen din på at tittelen "forsker" klarer å magisk bøte på mangel på primærkilder, samt bias i de vi har (avhoppere har alltid insentiver og behov for å fordømme).. så jeg svarer bare kort for å presisere hva jeg mener en gang til (siden det tydeligvis ofte trengs et par forsøk):

Jeg sier at informasjonen man sitter er usikker, og i mye større grad enn annen forskningen sårbar for bias. Jeg synes den er interessant å lese; men i motsetning til annen forskning anser jeg den ikke som autorativ...

Grunnen til dette er altså fraværet av troverdig statistiskk fra midt-østen og fraværet av troverdige nyhetsskilder. Derfor påstår jeg at det man ender opp med å forske på er de man har informasjon om, terrorister som har operert i vesten eller er rike nok til å ha lagt igjen andre spor..

For å ta et mer konkret eksempel. Hva vet vi om folka som angrep den amerikanske ambassaden i Libya for eksempel? Vel, de kom landsbydga, sannsynligvis fattige; men vi vet ikke hvor mange eller navn. Tror du vi har sendt forskningassistenter ned dit for å undersøke? Selv etteretnings-organisasjonene sitter på et enormt informasjonsvakuum her, hvordan i all verden tror en eller annen vestlig forsker skal finne den informasjonen?

I det hele tatt; Jeg leser forskning på midt-østen litt på samme måte som jeg gjør norske kjønnsforskere (og deler av pedagogikk-miljøet i Oslo).. om det er noe du kan relatere til.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Du bytter ut kan "ikke være særlig farlige" med "like horribelt farlige". De betyr overhodet ikke det samme.
Vis hele sitatet...
Den er vel litt tynn. Du kan like gjerne si jeg byttet ut “ikke genuint farlige” med “ikke særlig farlige”, noe jeg ikke ser at forvrenger budskapet. Du mente åpenbart at siden de ikke sitter i fengsel betyr det at de ikke er tilstrekkelig farlige til at det er en nyhetssak at de plutselig går til skytetrening – i hvert fall ikke uten at det gir deg en “uggen følelse”, som du skrev. Hvis du mener det først blir en nyhetssak når de er “horribelt farlige”, så er du nok ganske alene om det.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hva med å lese grunnen til at jeg ikke vil kalle det en statistisk anomalitet, istedenfor å finne på din egen?
Vis hele sitatet...
Og det har jeg gjort. Og jeg påpeker at det per definisjon er en statistisk anomali. Ingen har slått i bordet og hevdet hardnakket at det er større sannsynlighet for at det neste terroranslaget blir utført av en islamist enn en ikke-islamist. Men det betyr ikke at miljøet ikke er bekymringsverdig. Det kan ikke være slik at vi ikke skal ofre en mine om en hypotetisk gruppe, hvis sannsynlighet for å utføre Norges neste terrorhandling er 49,9 prosent, går til skytetrening, mens det skal slås alarm hvis sannsynligheten er 50,1 prosent. Det eneste vi kan gjøre er å vekte bekymring og oppmerksomhet etter sannsynligheten for at de skal utgjøre et problem, og den sannsynligheten er PST best til å avgjøre. Det å akseptere det faktum at Breivik var en anomali i terrorstatistikken er ikke det samme som å avfeie enhver mulighet eller bekymring for at terrorhandlinger kan komme fra andre enn islamister.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Les sitatene om igjen. Første trekker eksplisitt kun fram vestlige eksempel, andre snakker om konverter fra Kristendommen og tredje sier ikke spesielt mye..
Vis hele sitatet...
Leser vi i det hele tatt de samme sitatene?

Når det kommer til sitatet fra Harris er det nok det jeg har størst forståelse for at du knytter mot Vesten. Men setningen “But Muslim terrorists have not tended to come from the ranks of the uneducated poor; many have been middle class, educated, and without any obvious dysfunction in their personal lives.” gjelder generelt; eksempelet med John Walker Lindh gjelder riktignok en mann med vestlig opprinnelse, men som kjempet med Taliban mot Nordalliansen fra før 11. september-angrepene; eksempelet med Daniel Pearl angår bortføringen av en vestlig journalist, men bortføringen og drapet skjedde i Pakistan; eksempelet med Hizbollah gjelder interne forhold i Midtøsten, og det gjør også eksempelet med Hamas.

Nummer to sier: ‘Living mostly in the diaspora and undeterred by the threat of retaliation against original home populations, jihadis, who are frequently middle-class, secularly well educated, but often “born-again” radical Islamists, including converts from Christianity, embrace apocalyptic visions for humanity’s violent salvation.’ Kan du utheve hvor det her står at dette gjelder eksklusivt for vestlige forhold? Så langt jeg kan se er ikke Vesten nevnt med et ord. Det du antyder at gjelder eksklusivt konvertitter fra kristendommen er tydelig helt galt, da “including” ikke er synonymt med “excluding everyone except”.

Nummer tre sier: ‘While poverty is an attractive answer to the question of “why terrorism?”, the data do not lend much support for it. Macroeconomic shifts generally fail to map on to changes in terrorist activity. … An even more perplexing problem for the poverty thesis arises on the micro-level. Several studies of individuals have failed to find any direct connection between education, poverty, and the propensity to participate in terrorism (Russell and Miller, 1983; Taylor, 1988; Hudson, 1999; Krueger and Maleckova, 2003; Berrebi, 2003, Atran, 2003). If anything, those who participate in terrorism tend to come from the ranks of the better off in society.’ Kan du her også utheve hvor det presiseres at dette gjelder utelukkende vestlige forhold? Jeg klarer ikke å finne det. Og hvordan i alle verdens dager mener du dette “ikke sier mye” om linken mellom fattigdom og utdanning og terrorisme? Det er jo utelukkende det det handler om!

Du snakker også om en mangel på primærkilder, men om du hadde lest en del av studiene på temaet, så ville du visst at de ofte baserer seg både på statistiske data innhentet fra faktiske terrorangrep (og nei, ikke bare de i Vesten) og på intervjuer av islamister og blivende selvmordsbombere. Så vil du sikkert si at den nødvendige villigheten til å la seg intervjue da i prinsippet kan gi et feilaktig inntrykk av årsakssammenhengene fordi de nødvendigvis ikke inkluderer de som eventuelt nekter å la seg intervjue. Hvorpå jeg kan svare at intervjuer med familie og venner også blir utført, og at grunnlaget for å avfeie alle slike studier som totalt upålitelige begynner å bli forferdelig tynt.

I tillegg er det to poeng som er meget vesentlige. Du insisterer på at dette er undersøkelser som angår angrep på Vesten. Dette er ikke bare beviselig galt, men dersom det skulle være tilfelle så ville bare studiene vært enda mer relevant for vår sak, siden det er risikoen for terrorangrep i og mot Norge som er fundamentet for nyhetsartikkelen. Poeng nummer to er angående at du har forsøkt å trekke frem at det ikke (deg bekjent, i hvert fall) foreligger data som kan indikere at islamistiske soldater i for eksempel Syria er godt utdannede. Vel, for at dette i det hele tatt skal være relevant så må du mene at deltakelse i disse krigene øker sannsynligheten for å begå terrorhandlinger, blant annet mot Norge, og jeg kan påpeke at flere av Profetens Ummah-medlemmene har deltatt og deltar i disse krigene, noe du sikkert har fått med deg. Kort sagt virker det som du hiver deg ganske retningsløst rundt etter halmstrå her.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg kjenner ingen land som er økonomisk stagnerte på samme måte som midt-østen er.
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig å være uenig i at flere av Midtøstens nasjoner er eksepsjonelt stagnerte når det kommer til økonomisk utvikling. Men det forklarer ikke hvorfor vi ikke ser noen korrelasjon ellers i verden. Husk at du her foreslår en forklaringsmodell for utløsende årsaker til terrorisme rettet mot sivilbefolkning, og da må du også sannsynliggjøre denne i forhold til alternativene. Også må du samtidig være oppmerksom på hva økonomisk stagnasjon i en nasjon fører til for individene. Og det er fattigdom – både relativ og absolutt – og manglende fremtidsutsikter i form av mulighet for økonomisk, akademisk og yrkesmessig utvikling. Og alle disse faktorene har allerede blitt dekket av en stor mengde studier som konkluderer med at det ikke er noen positiv korrelasjon. Så det du egentlig gjør her er å fremlegge årsaken til de faktorene som allerede er vist å ikke spille noen rolle.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
.. det hadde derimot vært veldig interessant å se på sosial mobilitet i forhold til både vold og terrorisme. Det er nok et bedre mål på økonomiske muligheter for enkelt-individer enn BNP er.
Vis hele sitatet...
Sosial mobilitet er jo noe som går utover de fattige, i form av at (relativt) fattige barn forblir fattige når de vokser opp. Og vi har jo allerede sett at de fattige ikke er overrepresentert. Mener du at middelklassens lave sannsynlighet for å bli enten fattige eller søkkrike er en avgjørende faktor? Hva, i så fall, tyder på at dette er tilfelle? Kan du vise til mange studier, eller er det magefølelse du baserer deg på?

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Saudi-Arabia er ekstremt klassedelt, og også stagnert. Er man født i feil familie er man fullstendig screwed, er man født i riktig familie blir man stein rik.
Vis hele sitatet...
Jeg benekter selvsagt ikke at det foreligger økonomiske skjevheter i Saudi Arabia. Men forholder vi oss til kjente tall, er faktisk GINI-koeffisienten for inntekt, i følge Global Peace Index, 32 for Saudi Arabia, 30 for Cuba og 46,9 for Kina. Det betyr at ulikhetene i inntekt er mye større i Kina og omtrent lik i Cuba. Sammenlikner man på tvers av kilder (GPI er de eneste som har tall for Saudi Arabia) og benytter seg av Verdensbankens tall, er inntektene jevnere fordelt i Saudi Arabia enn i land som for eksempel Canada (32,6), Frankrike (32,7), Sveits (33,7), Italia (36) og Japan (38,1). Sammenlikner man GINI-koeffisienten for formueulikheter, kommer Saudi Arabia (0,737) bedre ut enn land som for eksempel Sverige (0,742), Mexico (0,749), USA (0,801), Sveits (0,803) og Danmark (0,808).

Hva angår økonomisk stagnasjon, ligger den gjennomsnittlige økonomiske veksten (BNP årlig vekstrate) til Saudi Arabia, for perioden januar 2000 til mars 2013, på drøyt 4,2 prosent, mens den for Sveits, Norge og USA ligger på snaut 2 prosent.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...ncome_equality
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...tion_of_wealth

http://www.tradingeconomics.com/saud...-growth-annual
http://www.tradingeconomics.com/swit...-growth-annual
http://www.tradingeconomics.com/norw...-growth-annual
http://www.tradingeconomics.com/unit...-growth-annual

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Uhm?

Du mener at prediksjonen er feil fordi kvinner, som knapt får lov til å gå utenfor hjemmet ikke blir oftere terrorister enn menn?

Skjerp deg.
Vis hele sitatet...
Faktum er at kvinner også begår selvmordsaksjoner, men mye, mye sjeldnere. Og det på tross av at de har vesentlig dårligere fremtidsutsikter enn menn, og lever under ofte forferdelige forhold i forhold til menn, og har null individuell sosial mobilitet utover som vedheng på sin egen mann. Motivasjonen for å begå terror mot sivilbefolkning burde da i følge din hypotese være større for kvinner enn for menn. Det at de mange steder ikke får gå alene uten å ha med seg mannen sin eller en slektning forklarer selvfølgelig ikke dette, spesielt når aksjonene ofte kommer fra konservative, radikale mot mer moderate og liberale, og når det er større folkemengder som angripes; som vil si at de som blir sprengt ikke ville reagert på at kvinnen ikke ville hatt med mannen sin. Og mannen skulle vel ikke ha noe større rasjonelt grunnlag for å nekte kona å sprenge seg selv i lufta, enn å nekte sønnen det? Og hva med enker etter selvmordsbombere? Jeg snakker absolutt ikke om at hypotesen står og faller på dette – man må for eksempel også ta med i beregningen at kvinner ser ut til å være, av natur, mindre voldelige enn menn – men det bidrar til å usannsynliggjøre den.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
I det hele tatt; Jeg leser forskning på midt-østen litt på samme måte som jeg gjør norske kjønnsforskere (og deler av pedagogikk-miljøet i Oslo).. om det er noe du kan relatere til.
Vis hele sitatet...
Ut i fra dine tidligere innlegg i denne tråden virker det ikke som du har lest noe forskning på terrorisme i Midtøsten i det hele tatt. Den lettere hovne tiraden om at terrorisme skyldes fattigdom og motreaksjoner på vestlige okkupasjoner, og at Al-Qaida ikke har som mål å drepe, mener jeg skulle vise dette ganske tydelig. Det virker som du har modifisert standpunktet ditt noe etter å ha blitt møtt med kilder, studier og utredninger av ideologien som ligger til grunn for den voldelige islamismen, og det er jo positivt. Men jeg savner fortsatt å se et eneste håndfast argument som ikke har blitt tilbakevist. Det resterende er lovnader om at du har blitt fortalt anekdoter som ikke stemmer med det vestlige nyhetsbildet, påpekninger av at du har reist og rene spekulasjoner om andre forklaringsmodeller, tilsynelatende i håp om å unngå konklusjonen om at det er den radikale ideologien og de urokkelig sterke religiøse overbevisningene som er utløsende årsak.

Og til sist, men viktigst av alt i denne sammenhengen, savner jeg et argument, som i det minste henger moderat på greip, for hvorfor personene det gjelder må være “horribelt farlige” før journalister skal dekke en sak om at grupper og personer øverst på PSTs terrorfarelister – som også er kjente kriminelle dømt for vold og trusler og som forherliger drap av sivile – plutselig går til skytetrening. Jeg kan ikke tenke meg i mine villeste fantasier at du skulle føre samme argument om at dekningen av saken “gir deg en uggen følelse” om det var tilsvarende høyreekstreme grupperinger saken omhandlet.
Først:
Profetens Ummah-medlemmer er militante islamister. Grunnlaget for å hevde dette er at de har involvert seg i Syria-krigen, og de har kommet med utsagn hvor de støtter mye rart. De har særdeles interessante og lite hyggelige meninger.

De er derimot ikke terrorister. De har verken blitt tatt i å planlegge eller har utført terrorangrep.

Deretter:
Du kommer hele tiden tilbake til forskning som viser at terrorister er velutdannede og ressursterke. Det er rimelig naturlig. Av alle som ønsker å utføre terrorisme så vil det naturligvis kun være de som er istand til det som gjør det. Det innebærer ressurser, hovedsaklig i form av penger, kontakter til å skaffe våpen/utstyr og pass/innreisetillatelser. Det burde være rimelig åpenbart at fattige er underrepresentert i denne sammenhengen.

Grunnen til at jeg på tross av dette fortsatt holder på fattigdom kombinert med manglende økonomisk mobilitet og sinne mot vesten som forklaringsmodell på terrorisme.. er at jeg ikke kjøper at observasjonene vi har gjort på hvem som har utført terrorisme er gyldige på hvem som ønsker å utføre terrorisme og derfor tror jeg at frustrasjonen i forhold til manglende økonomisk mobilitet, fattigdom og sosial stagnasjon (ikke undervurder mannfolks manglende mulighet til å få pult som forklaringsmodell) er det som danner bakteppet av hat og sinne som ligger bak den militante Islamismen.

Du kan trekke frem så mange undersøkelser du vil på hvem terroristene har vært, men det forandrer virkelig ikke den analysen.
Sitat av Provo Vis innlegg
Om Provo som ikke vil innrømme at han leste et avsnitt jeg skrev feil :-)
Vis hele sitatet...
Nei, den er ikke tynn. Utsagnene i teksten der sier direkte at jeg ikke kjøper analysen at de er "horribelt farlige". Du gjør feilslutningen at det betyr ufarlig; og det er mindre sjarmende at du forsøker å forsvare det etterpå. Vi har alle unøyaktig språkføring noen ganger, så det er helt greit at du feiltolket.. bare ikke forsvar det etterpå.

Når jeg i tillegg seinere har skrevet at jeg mener det er sammenliknbart med Hells Angels og andre kriminelle bander så vet du til og med nå nøyaktig hvor farlige jeg mener de er. Hadde gjerne tatt et par pils med dem, men hadde dratt hjem tidlig
Og det har jeg gjort. Og jeg påpeker at det per definisjon er en statistisk anomali.[kuttet bort masse tekst hvor jeg virkelig lurer på hva du forsøker å argumentere imot]
Vis hele sitatet...
Vel, nå er statistisk anomali ikke et faguttrykk innen statistikk (der brukes outlier, som ikke impliserer at den bør sees bort ifra.. kun at den ikke ligner), men ser vi på wikipedia:

En anomali er en irregularitet som er vanskelig å forklare utfra eksisterende teorier
Kan du gjøre generaliseringer er det ikke en irregularitet. Beklager, men språkbruken din her er unøyaktig.


Om primærkilder.
Vis hele sitatet...
Jeg registrerer at du mener at disse forskere har klart å knekke gåten etteretningsmiljøene, tone-angivende diplomater, kommentatorer og analytikere ikke har klart.

Jeg holder meg til at jeg ikke har hørt om intervjuer av verken familie, bekjente eller andre gjort i muslimske land; kun i vestlige. Tar jeg feil er det enkelt å bevise det. Du har egentlig to valg; du kan la dette ligge eller dra fram referanser (noe jeg har full forståelse for om du ikke gjør; det er begrenset hvor mye tid man kan legge i diskusjoner som dette. Jeg kommer ikke til å sette av en dag for å undersøke selv).

I tillegg er det to poeng som er meget vesentlige. Du insisterer på at dette er undersøkelser som angår angrep på Vesten. Dette er ikke bare beviselig galt, men dersom det skulle være tilfelle så ville bare studiene vært enda mer relevant for vår sak, siden det er risikoen for terrorangrep i og mot Norge som er fundamentet for nyhetsartikkelen.
Vis hele sitatet...
Det er du som trakk dem fram. Jeg har aldri påstått at de ikke er relevante i forhold til terrorisme her.

Du forsøkte å bruke dem som motargument på kommentaren min sosial og økonomisk stagnasjon som forklaring på militant Islamisme; noe jeg ikke aksepterer.


Det er vanskelig å være uenig i at flere av Midtøstens nasjoner er eksepsjonelt stagnerte når det kommer til økonomisk utvikling. Men det forklarer ikke hvorfor vi ikke ser noen korrelasjon ellers i verden. Husk at du her foreslår en forklaringsmodell for utløsende årsaker til terrorisme rettet mot sivilbefolkning, og da må du også sannsynliggjøre denne i forhold til alternativene.
Vis hele sitatet...
Vel, strengt tatt foreslo jeg en forklaringsmodell for militant islamisme.. noe som er delvis overlappende, men ikke nøyaktig det samme som terrorisme. For å bli en terrorist må man faktisk ha muligheten til å utføre en terrorangrep, ikke bare ønske; og det vil føre til en naturlig utvelgelse mot de med brukbare pass og ressurser.

Videre så har vi aldri sett enn terrorist-handlinger på denne skalaen før uten en spesifikk konflikt liggende i bunn; så jeg har vanskelig for å se hvor i verden man skal se for sammenligninger...

.. for ikke å snakke om at jeg har liten tro på generelle forklaringer på tvers av landegrenser. Jeg tror de i altfor ofte ender opp med å skjule mer enn de viser. Selv analyser av bare Al-Qaeda blir vanskelig, all den tid de forskjellige regionale avdelingene består av vidt forskjellige mennesker med forskjellig kultur, bakgrunn, historie, etnisitet og hudfarge.



Også må du samtidig være oppmerksom på hva økonomisk stagnasjon i en nasjon fører til for individene. Og det er fattigdom – både relativ og absolutt – og manglende fremtidsutsikter i form av mulighet for økonomisk, akademisk og yrkesmessig utvikling.
Vis hele sitatet...
Hvilket grunnlag har du for å sidestille manglende økonomisk mobilitet med fattigdom? Saudi-Arabia er et glimrende eksempel på et rikt stagnert samfunn. Russland begynner faktisk halvveis å ligne på et rikt stagnert samfunn også.. og det finnes flere små rike land med lav økonomisk mobilitet. Lav økonomisk mobilitet != fattig.

Mye av du skriver her og i neste quote er egentlig veldig beskrivende på hvorfor mange (ikke meg) mener det er farlig å ha tall. Siden du ikke har tall på økonomisk mobilitet i landet, altså fattiges muligheter til å slutte å være fattige, trekker du fram andre indikatorer som ikke er relevante fordi du ønsker såpass sterkt å basere det du sier på talldata. Da ender du opp med mot-argument som vel, ikke henger på greit. Det at du trekker fram som Kina som støtter hypotesen min om at manglende økonomiske muligheter for fattige og 'unrest' er korrelert viser det veldig klart.


Jeg benekter selvsagt ikke at det foreligger økonomiske skjevheter i Saudi Arabia. Men forholder vi oss til kjente tall, er faktisk GINI-koeffisienten for inntekt, i følge Global Peace Index, 32 for Saudi Arabia, 30 for Cuba og 46,9 for Kina. Det betyr at ulikhetene i inntekt er mye større i Kina og omtrent lik i Cuba.
Vis hele sitatet...
Hvorfor forholde seg til kjente tall når de er irrelevante? Økonomisk ulikhet er heller ikke det samme som økonomisk mobilitet.

Kina er jo kron-eksempelet på det motsatte. Manglende frihet og sensur godtas nettopp fordi økonomien går som det griner; og kinesere flest har muligheten til å skaffe seg selv bedre liv. Det er et land som flommer over av muligheter for øyeblikket; noe som for forstummer kritikken mot styresettet. Et av de store spørsmålene for Kina er jo nettopp hva som skjer når dette stopper opp.

Det er jo faktisk et nydelig eksempel for det jeg sier, fordi økonomisk mobiltet og muligheter brukes som forklaring på mangelen på vold, opptøyer og protester.
Sitat av Provo
Om sitatene
Vis hele sitatet...
Denne lar jeg ligge inntill jeg kan ta meg mer tid. Den generelle innvendinger er øverst i innlegget.
Sitat av Provo
Masse om rare greier om arabiske kvinner
Vis hele sitatet...

Ut i fra dine tidligere innlegg i denne tråden virker det ikke som du har lest noe forskning på terrorisme i Midtøsten i det hele tatt. Den lettere hovne tiraden om at terrorisme skyldes fattigdom og motreaksjoner på vestlige okkupasjoner, og at Al-Qaida ikke har som mål å drepe, mener jeg skulle vise dette ganske tydelig.
Vis hele sitatet...
.. og du har vist tydelig at du har forsvinnende få kunnskaper om tilstanden i midt-østen og arabisk kultur. Du har gjentatte ganger vist manglende evne til å forstå hva jeg skriver; selv de gangene jeg har vært klinkende klar.

Om Al-Qaida kun hadde hatt som mål å drepe de ikke kapret fly eller angrepet ambassadebygninger. De hadde de kun gått etter store menneskemengder, men vi ser også at de har et sterkt ønske om å treffe mål med symbolsk verdi. De har åpenbart ikke noe imot å drepe, men en å simplifisere analysen av dem at til at de kun ønsker å drepe oss er bare, vel, teit.

Men jeg savner fortsatt å se et eneste håndfast argument som ikke har blitt tilbakevist.
Vis hele sitatet...
Jeg registrerer at du gjør deg opp meninger om hva jeg synes, for deretter å forvente at jeg skal argumentere mot dem. Du skriver mye lurt, men veldig lite av det føles som genuine svar på det jeg skrev.

Det jeg skrev om manglende økonomisk mobilitet var et veldig godt eksempel. Svaret ditt inneholdt mye interessant statistikk forskjellene mellom rik og fattig i forskjellige land, utvikling i BNP og veldig mye annet.. og alt sammen komplett irrelevant i forhold til argumentet mitt.

Det resterende er lovnader om at du har blitt fortalt anekdoter som ikke stemmer med det vestlige nyhetsbildet, påpekninger av at du har reist og rene spekulasjoner om andre forklaringsmodeller, tilsynelatende i håp om å unngå konklusjonen om at det er den radikale ideologien og de urokkelig sterke religiøse overbevisningene som er utløsende årsak.
Vis hele sitatet...
Verden er ikke svart/hvitt. Du gjør gang på gang samme feilslutning; at jeg er uenig i alvorlighetsgraden i vurderingene du gjør innebærer at jeg tar det motsatte standpunktet. At jeg mener det hersker større usikkerhet rundt påstander du framfører impliserer ikke at jeg uenige i dem; bare at jeg vil være mer forsiktig enn du til å bruke dem som forklaringsmodell eller som autorative kilder.. siden det hersker usikkerhet rundt dem.
Og til sist, men viktigst av alt i denne sammenhengen, savner jeg et argument, som i det minste henger moderat på greip, for hvorfor personene det gjelder må være “horribelt farlige” før journalister skal dekke en sak om at grupper og personer øverst på PSTs terrorfarelister – som også er kjente kriminelle dømt for vold og trusler og som forherliger drap av sivile – plutselig går til skytetrening. Jeg kan ikke tenke meg i mine villeste fantasier at du skulle føre samme argument om at dekningen av saken “gir deg en uggen følelse” om det var tilsvarende høyreekstreme grupperinger saken omhandlet.
Vis hele sitatet...
Da har du både ekstremt kjedelig fantasi, og igjen gjør du en håpløs antagelse om meningene mine:

.. ikke bare er det sannsynlig, men det er høyt sannsynlig at jeg ville hatt en uggen følelse om samme nyhetssak om såkalte høyre-ekstremister kom opp. Tro det eller ei, men jeg har faktisk gjentatte ganger selv blitt kallt høyre-ekstremist i db.no's kommentarfelt; så min tro på at merkelappene vi setter på mennesker reflekterer virkeligheten er ikke akkurat like sterk som din.

Jeg tror generelt at i Norge skal du ikke være langt utafor mainstream-meningene før du får den type merkelapper slengt på deg, og det er nok grunnen til at jeg får en instiktiv uggen følelse når jeg ser "de er jo ****** så da er de farlige!" når jeg leser norske aviser. Merkelapper og kategoriseringer er et kraftig språklig virkemiddel, så jeg er generelt skeptisk til at man drar fram nyhetssaker av denne typen ja.

Jeg er klar over at det er en cop-out, men jeg har aldri skrevet at hun ikke burde publisert nyhetsartiklen.. bare at jeg er usikker, noe jeg genuint er.. og grunnen er altså denne skepsisen til om de virkelig er farlige, altså usikkerhet rundt nyhetsverdien til dette; kombinert med en skepsis mot å legitimere disse gutta med å gi dem oppmerksomhet.
Sist endret av DumDiDum; 31. mars 2013 kl. 01:12.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Alt i alt virker det her Provo at du baserer kunnskapene dine om Midtøsten utelukkende på ting du har lest, -og teorier, - artikler, bøker, aviser, etc.

Motdebattanten har vært der, og sett med egne øyne situasjonen, i tillegg til ha kjennskap til undersøkelser/forskning rundt problemene nedi der. (...) Spesielt slo det meg når jeg leste (noen innlegg tilbake) at det var eksempelvis ennå var turister i Damaskus, imens både vestlig og norsk media slo opp stort at det var total krig i hele landet.

Kanskje en idé å snakke litt med og spørre ut muslimer, eller rett og slett *noen* fra et Midtøsten-land, før man trekker sterke egne konklusjoner (basert på forskning gjort på et skrivebord) ?
Jeg har ikke lest at du har gjort det.
Dette er jo den reneste farsen.. Beklager lengden på dette dobbeltinnlegget, men vi må tydeligvis gå grundig til verks.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Først:
Profetens Ummah-medlemmer er militante islamister. Grunnlaget for å hevde dette er at de har involvert seg i Syria-krigen, og de har kommet med utsagn hvor de støtter mye rart. De har særdeles interessante og lite hyggelige meninger.

De er derimot ikke terrorister. De har verken blitt tatt i å planlegge eller har utført terrorangrep.
Vis hele sitatet...
For det første, Arfan Bhatti er blant annet dømt for å ha løsnet en rekke skudd mot en synagoge i Oslo, og Hussain er under etterforskning for trusler av enkeltpersoner og det jødiske miljøet generelt. I tillegg forherliger og forsvarer de drap av sivile, og har gjentatte ganger ytret at de vil gjøre Norge til en islamsk stat styrt av sharia. Grunnlaget for saken er at disse, i følge PST, er å anse som et terrormessig faremoment. Og disse personene, sammen med sine høylytte meningsfeller, går systematisk til skytetrening! Å hevde at å dekke dette i en nyhetssak "gir deg en uggen følelse" og insinuere en rasistisk motivasjon er ikke annet enn håpløst tåpelig og et direkte og skammelig hån overfor den truede journalisten.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Du kommer hele tiden tilbake til forskning som viser at terrorister er velutdannede og ressursterke. Det er rimelig naturlig. Av alle som ønsker å utføre terrorisme så vil det naturligvis kun være de som er istand til det som gjør det. Det innebærer ressurser, hovedsaklig i form av penger, kontakter til å skaffe våpen/utstyr og pass/innreisetillatelser. Det burde være rimelig åpenbart at fattige er underrepresentert i denne sammenhengen.
Vis hele sitatet...
Dette er rent tøys. Har du noensinne lest noe som helst av forskning på dette temaet? Svaret blir mer og mer åpenbart: Nei, det har du ikke. Fattige begår terror hele tiden! Flerfoldige ganger om dagen! Men de som er bedre utdannet, bor i fredeligere områder, har bedre jobb og bedre livsutsikter begår terror litt oftere. Disse personene trenger ikke å kjøpe sitt eget utstyr – de oppsøker terrorceller og blir utstyrt med et belte av dynamitt og en dødmannsknapp. Cellene omtales også ofte som sponsorer, nettopp fordi de står for alle kostnader. Og likevel er ikke de fattige overrepresentert.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Du kan trekke frem så mange undersøkelser du vil på hvem terroristene har vært, men det forandrer virkelig ikke den analysen.
Vis hele sitatet...
Du har virkelig ingen "analyse". Du har en egenprodusert fantasi basert på noen personlige anekdoter og hva du har lyst til at skal være sant, og hva som er fakta og ikke finner du bare opp mens du skriver. Du har blitt arrestert på praktisk talt dusinvis av faktafeil (og flere skal det dessverre bli, som du vil se lenger ned), og har ingenting å backe opp konklusjonene dine med. De kan derfor trygt avfeies inntil du kan komme med noe håndfast.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Nei, den er ikke tynn. Utsagnene i teksten der sier direkte at jeg ikke kjøper analysen at de er "horribelt farlige". Du gjør feilslutningen at det betyr ufarlig; og det er mindre sjarmende at du forsøker å forsvare det etterpå. Vi har alle unøyaktig språkføring noen ganger, så det er helt greit at du feiltolket.. bare ikke forsvar det etterpå.
Vis hele sitatet...
Dette fremstår som veldig desperat. Vi har dette skriftlig, så vi kan jo trekke frem hva du skrev helt ordrett: "fordi hvis disse folka er så genuint farlige, hva fanden gjør/gjorde dem på frifot ute blant folk?" Jeg ser ikke at dette krever noen ytterligere kommentar.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Vel, nå er statistisk anomali ikke et faguttrykk innen statistikk (der brukes outlier, som ikke impliserer at den bør sees bort ifra.. kun at den ikke ligner), men ser vi på wikipedia:

En anomali er en irregularitet som er vanskelig å forklare utfra eksisterende teorier
Kan du gjøre generaliseringer er det ikke en irregularitet. Beklager, men språkbruken din her er unøyaktig.
Vis hele sitatet...
Hva for slags rolle spiller det om man i statistikkfaget foretrekker å bruke ordet "outlier" fremfor "anomali"? Jeg gjør selvsagt ingen generaliseringer på bakgrunn av anomalien alene – det er det kun du som gjør, når du snakker om at Bærum kommer dårlig ut av terrorstatistikken – men basert på datasettet i sin helhet. Ingen har sagt noe som helst om at det er umulig for høyreekstreme å begå terror av voldsomme proporsjoner. Det som har blitt sagt, er at dersom man skal dømme på den etterhvert ekstremt omfattende terrorstatistikken, begår høyreekstreme lite terror og i mye mindre proporsjoner enn islamister. Radikale islamister utgjør derfor en større risiko enn høyreekstreme. Denne oppfatningen deles av PST.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg holder meg til at jeg ikke har hørt om intervjuer av verken familie, bekjente eller andre gjort i muslimske land; kun i vestlige. Tar jeg feil er det enkelt å bevise det. Du har egentlig to valg; du kan la dette ligge eller dra fram referanser (noe jeg har full forståelse for om du ikke gjør; det er begrenset hvor mye tid man kan legge i diskusjoner som dette. Jeg kommer ikke til å sette av en dag for å undersøke selv).
Vis hele sitatet...
Og dette er virkelig bare til å flire av.. At du ikke har hørt om dette bekrefter bare at du ikke har lest noe forskning om temaet. Sette av en dag? Man trenger ikke å gå lenger enn til de to studiene jeg allerede har sitert fra og navngitt (sidetallene er slik de er markert i studiens tekst):

The Moral Logic and Growth of Suicide Terrorism:

Side 128: 'From the suburbs of Paris to the jungles of Indonesia, I have interviewed culturally uprooted and politically restless youth who echo a stunningly simplified and decontextualized message of martyrdom for the sake of global jihad as life’s noblest cause. They are increasingly as willing and even eager to die as they are to kill.'

Side 138: 'When our research team interviews would-be suicide bombers and their sponsors and when we survey their supporters, for example, Hamas students or students in Indonesian madrassas that have produced suicide bombers, we pose questions such as, “What if your family were to be killed in retaliation for your action?” or “What if your father were dying and your mother discovered your plans and asked you to delay until the family could recover?” Almost all answer along the lines that, although duty to family exists, duty to God cannot be postponed.'

Kto Kogo?: A Cross-Country Study of the Origins and Targets of Terrorism:

Side 2: '[Nasra Hassan] interviewed 250 militants and their associates involved in the Palestinian cause from 1996-99. One Hamas leader told her, “Our biggest problem is the hordes of young men who beat on our doors, clamoring to be sent [on suicide missions]. It is difficult to select only a few.”'

Og la oss ta en kikk på hva Nasra Hassan selv skriver:

"From 1996 to 1999, I interviewed nearly two hundred and fifty people involved in the most militant camps of the Palestinian cause: volunteers who, like S., had been unable to complete their suicide missions, the families of dead bombers, and the men who trained them."

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det er du som trakk [islamistiske soldater] fram. Jeg har aldri påstått at de ikke er relevante i forhold til terrorisme her.

Du forsøkte å bruke dem som motargument på kommentaren min sosial og økonomisk stagnasjon som forklaring på militant Islamisme; noe jeg ikke aksepterer.
Vis hele sitatet...
Hva?? Nei. Vær så snill, DumDiDum. Du, som den første i diskusjonen mellom oss, trakk frem islamistiske soldater "i Syria/Afghanistan/Mali nå, og Irak/Bosnia/Libya før" i dette innlegget, og fortsatte: "Hvis du har noen som helst indikasjoner på at disse er noe i nærheten av høyt utdannede tar jeg dem gladelig imot." Isolert sett slår dette meg som irrelevant i forbindelse med nyhetssaken og jeg aner ikke hvorfor du trakk dem frem i utgangspunktet, og det kan kun være relevant dersom du mener at disse soldatene har større sannsynlighet for å begå terror mot Vesten generelt, eller Norge spesielt. Vi trenger da ikke å involvere deres utdanningsnivå som en indirekte trusselvurdering, siden personene vi omtaler har deltatt i disse krigene. Disse soldatene er altså enten irrelevante eller taler i mot din sak.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Vel, strengt tatt foreslo jeg en forklaringsmodell for militant islamisme.. noe som er delvis overlappende, men ikke nøyaktig det samme som terrorisme. For å bli en terrorist må man faktisk ha muligheten til å utføre en terrorangrep, ikke bare ønske; og det vil føre til en naturlig utvelgelse mot de med brukbare pass og ressurser.
Vis hele sitatet...
Du blander kortene så voldsomt at hadde jeg ikke visst bedre kunne det fristet å tro det var med hensikt. Forn'te gang: En ekstremt stor overvekt av terrorangrepene skjer i Midtøsten mot muslimsk lokalbefolkning kun skyldige i å tro på en marginalt annen versjon av islam. Her trengs ikke hverken pass eller ressurser, kun villighet. Og fattigdom er ikke positivt korrelert noe sted. Det har også vært soleklart at jeg har snakket om terrorisme hele veien, og det er selvfølgelig det som er relevant når det kommer til terrortrusselen forbundet med norske radikale islamister og den omtalte nyhetssaken.

Kan du da avfeie risikoen ved de norske islamistene ved å henvise til manglende fattigdom? Nei. Manglende økonomisk ulikhet? Nei. (Enda mer om dette lenger ned.) Manglende nåværende innsats i vestlige okkupasjoner? Nei. Høy utdanning? Nei. Manglende økonomisk stagnasjon? Nei. Betryggende, eller manglende urovekkende uttalelser? Nei. Uvillighet mot å true andre på livet? Nei. Fraværende voldelige tendenser? Nei. Manglende drapsforsøk på uskyldige sivile? Nei. Kort oppsummert er saken din så tynn at den er umulig å skille fra å være ikke-eksisterende.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hvilket grunnlag har du for å sidestille manglende økonomisk mobilitet med fattigdom? Saudi-Arabia er et glimrende eksempel på et rikt stagnert samfunn. Russland begynner faktisk halvveis å ligne på et rikt stagnert samfunn også.. og det finnes flere små rike land med lav økonomisk mobilitet. Lav økonomisk mobilitet != fattig.
Vis hele sitatet...
La oss se på definisjonen av økonomisk mobilitet: 'Economic mobility is the ability of an individual, family or some other group to improve (or lower) their economic status—usually measured in income. Economic mobility is often measured by movement between income quintiles. Economic mobility may be considered a type of social mobility, which is often measured in change in income.' Og videre:

'Mobility may be between generations ("inter-generational") or within a person or groups lifetime ("intra-generational"). It may be "absolute" or "relative".

Inter-generational mobility compares a person’s (or group's) income to that of her/his/their parents. Intra-generational mobility, in contrast, refers to movement up or down over the course of a working career. Absolute mobility involves widespread economic growth[1] and answers the question “To what extent do families improve their incomes over a generation?” Relative mobility is specific to individuals or groups and occurs without relation to the economy as a whole. It answers the question, "how closely are the economic fortunes of children tied to that of their parents?" Relative mobility is a zero-sum game, absolute is not.'

Økonomisk mobilitet dreier seg altså om å kunne bevege seg inn og ut av fattigdom og rikdom, akkurat slik jeg sa. Så igjen, dette angår da altså i all hovedsak fattiges utsikter for å komme seg ut av fattigdommen. Dersom dette skulle være en faktor, ville fattige vært overrepresentert, noe de ikke er. Siden middelklassen og rike er minst like sterkt representert, hvordan mener du da økonomisk mobilitet spiller inn? Er det middelklassens lave sannsynlighet for å bli fattige eller steinrike som gjør dem til terrorister? Du kan ikke ha tenkt nøye gjennom dette, og ser ut til å klore deg til det eneste det er problematisk å finne sammenliknende tall på, samme hvor lite mening det gir.

Jeg anbefaler deg også å ta en titt på de sammenliknende tallene for økonomisk stagnasjon og fordeling av inntekt og formue for Saudi Arabia som jeg postet i forrige innlegg, siden du nok en gang påstår at Saudi Arabia er økonomisk stagnert. Enten opererer du med en egen definisjon av økonomisk stagnasjon, som normalt blir målt i årlig vekst i BNP, eller så har du ikke lest hva som ble skrevet. Norge har vært mye mer økonomisk stagnert enn Saudi Arabia i hvert fall de siste ti årene. Og denne manglende økonomiske stagnasjonen spår International Monetary Fund at gir Saudi Arabia en vekst i kjøpekraftparitetsvektet BNP per innbygger på 35,5 prosent fra 2010 til 2017 mot 20,1 prosent for Norge i samme periode; og nei, jeg sier ikke at vekst i BNP (PPP) per innbygger eller vekst i BNP alene er det samme som økonomisk mobilitet, men det viser at dine påstander om Saudi Arabias økonomiske stagnasjon er fullstendig på jordet.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hvorfor forholde seg til kjente tall når de er irrelevante? Økonomisk ulikhet er heller ikke det samme som økonomisk mobilitet.
Vis hele sitatet...
"Economic mobility is everywere correlated with income and wealth inequality." Siden tall for økonomisk ulikhet for alle nasjoner i Midtøsten sammenliknet med vestlige land ikke ser ut til å la seg spore opp, er det kun dette vi har å forholde oss til. Det at tallene ikke lar seg spore opp er ikke noe som uten videre gir din hypotese kredibilitet, bare fordi den ikke direkte kan motbevises her og nå. Tvert i mot gir det deg ingenting å forsvare hypotesen med, og du står følgelig meget svakt.

Tallene var dessuten ikke for å vise økonomisk mobilitet i Saudi Arabia direkte, men som en motvekt til dine uttalelser om at Saudi Arabia har enorm økonomisk ulikhet og er økonomisk stagnerte (direkte sitat: "Saudi-Arabia er ekstremt klassedelt, og også stagnert"). Tallene taler dette i mot.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
[Kina] er jo faktisk et nydelig eksempel for det jeg sier, fordi økonomisk mobiltet og muligheter brukes som forklaring på mangelen på vold, opptøyer og protester.
Vis hele sitatet...
Du så hva tallene var? Kina har enorme økonomiske ulikheter i inntekt, noe som er korrelert med lav økonomisk mobilitet. På en annen side har de lav ulikhet når det kommer til formue. Så la oss da se på studien "Economic mobility across the generations in the United States: comparisons, causes, and consequences" (pdf) og få bekreftet der at Kina har en meget lav økonomisk mobilitet, og ikke høy slik du påstår. Se stolpediagram på side 4. Der vil du også se noe annet veldig interessant: at Pakistan – et land med enorme problemer med islamistisk terrorisme – som eneste eksempel fra Midtøsten i sammenlikningen, har høyere økonomisk mobilitet enn land som USA, Italia og Storbritannia – og selvfølgelig også Kina.

Det er også både idiotisk og skammelig å likestille opptøyer og protester, eller "unrest" som du også kaller det, med utstrakte massedrap av uskyldige sivile av svakt avvikende religiøse oppfatninger.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Om Al-Qaida kun hadde hatt som mål å drepe de ikke kapret fly eller angrepet ambassadebygninger. De hadde de kun gått etter store menneskemengder, men vi ser også at de har et sterkt ønske om å treffe mål med symbolsk verdi. De har åpenbart ikke noe imot å drepe, men en å simplifisere analysen av dem at til at de kun ønsker å drepe oss er bare, vel, teit.
Vis hele sitatet...
Jeg har vært klinkende klar på at Al-Qaidas (mer presist, qutbistenes) mål er å gjøre Midtøsten fritt for ikke-islamsk påvirkning, inkludert andre grener av islam enn qutbismens sunni, før resten av verden står for tur. Det jeg også har sagt er at i følge qutbismen skal apostater, som inkluderer alle muslimer som ikke tilhører qutbismens sunni, drepes – sunnienes hadither befaler dødsstraff for apostater, som kjent. Og jeg har sagt at der andre nasjoners og grupperingers angrepsoperasjoner har som hovedmål å ta ut strategiske militære/militante mål, har qutbistenes angrepsoperasjoner som hovedmål å drepe flest mulig uskyldige sivile mennesker (ikke bare "oss"). Dette er virkelig ikke kontroversielt, men velkjente faktum. Jeg har for øvrig lagt frem dokumentasjon på alle disse påstandene.

I tillegg må jeg nok en gang få repetere det som nå burde være fullstendig krystallklart: En enorm overvekt av islamistiske terroraksjoner er rettet mot muslimsk sivilbefolkning, ofte utført på torg, ved moskeer og i andre folkeansamlinger, og treffer ikke mål med symbolsk verdi.

Det er også verdt å merke seg at dersom noen terrorister i Libya plutselig ønsker å rette et hurtig angrep mot amerikanerne, så vil et angrep mot ambassaden være mest effektivt, i og med at det er der man kan være sikker på at de befinner seg. Og kan du på strak arm komme på mange alternativer til å kapre fly og styrte dem inn i WTC, som dreper flere sivile amerikanere med mindre ressurser, færre terrorister og større sannsynlighet for å lykkes, men har mindre symbolsk verdi? Det er nok ikke så sikkert at symbolikken kommer i første rekke, selv om de sannsynligvis vet å sette pris på den når de først angriper på amerikansk jord.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det jeg skrev om manglende økonomisk mobilitet var et veldig godt eksempel. Svaret ditt inneholdt mye interessant statistikk forskjellene mellom rik og fattig i forskjellige land, utvikling i BNP og veldig mye annet.. og alt sammen komplett irrelevant i forhold til argumentet mitt.
Vis hele sitatet...
Ditt argument om manglende økonomisk mobilitet er et godt eksempel, ja. Men det er kun et godt eksempel på lite håndfaste argumenter, all den tid det ikke finnes noe som kan støtte hypotesen din, og forferdelig mye som sier den i mot.

Og for ordens skyld: Her stiller du ting opp mot hverandre på en kunstig måte så det skal se ut som jeg svarer unnvikende på spørsmål om økonomisk mobilitet, mens du vet at tallene for økonomisk ulikhet og økonomisk stagnasjon angikk dine påstander om nettopp disse forholdene. Samtidig regnet jeg med at du var klar over den sterke korrelasjonen mellom økonomisk ulikhet og økonomisk mobilitet, noe som skulle gjøre relevansen enda sterkere.

Som du ser er alle innleggene dine så proppfulle av direkte faktafeil at det rett og slett er vanskelig å forholde seg til på en seriøs måte. Du finner opp mens du skriver, og har ikke satt deg det spøtt inn i forskningen som er gjort og hvordan den er utført. Her har du trukket en forlokkende konklusjon ut fra løse luften, og finner opp og benekter fakta slik det skulle passe seg for konklusjonen din.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Kanskje en idé å snakke litt med og spørre ut muslimer, eller rett og slett *noen* fra et Midtøsten-land, før man trekker sterke egne konklusjoner (basert på forskning gjort på et skrivebord) ?
Jeg har ikke lest at du har gjort det.
Vis hele sitatet...
Eller kanskje sette seg inn i den forskningen som er gjort? Som jeg har påpekt er forskningen basert både på statistikk og på intervjuer gjort av terrorister og deres familie og venner både i Vesten og i Midtøsten – det er overhodet ikke bare "forskning gjort på et skrivebord" som du kaller det, men forskning som presiserer viktigheten av at uttalelsene til personene det gjelder må tas med i beregningen. Dette er fritt tilgjengelig informasjon som står i begge studiene jeg har sitert fra og navngitt, og drøssevis av andre tilsvarende studier, og som ingen av dere har vært interesserte nok til å faktisk lese. Det er en patetisk idé å tro at man kan trumfe denne forskningen bare ved å sette sine ben i Midtøsten. Man hoier om bias og manglende dybde- og breddekunnskap i forskningen mens man selv baserer hele sin innbilte ekspertise på en håndfull uspesifiserte anekdoter? Vær så snill. Hadde dette omhandlet et hvilket som helst annet fenomen, så hadde vi alle falt av stolene i krampelatter av en så vanvittig påstand.