Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Støtter du Herr Bush?
ja 28 16,97%
nei 137 83,03%
Stemmegivere: 165. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  267 13992
Nei, det stemmer faktisk det kermit - det finnes faktisk ingen virkelig kommunistiske land, det er ganske enkelt å se hvis du kikker på hva kommunisme i utgangspunktet var. At det derimot finnes land der ledelsen gjør krav på at landet er kommunistisk, det er sant. Men altså feil.

Wong gidder jeg rett og slett ikke å bry meg om... Kan jo godt snu den greia di mot deg: Kult å sitte her oppe i Norge og leke moralist sier du?

Morsomme saker de daisy cutterne - strekker nesten definisjonen av masseødeleggelsesvåpen litt. Ingen overlevende innen 600 m? Det vil jeg absolutt kalle masseødeleggelsesvåpen, og de har jo storebror over dammen godt med, og de har vist at de gjerne bruker dem også, selv om det går med endel sivilister også. 6000 er nok ikke så veldig urealistisk det, ihvertfall ikke hvis man tar med folk som har mista hjemmene sine, flyktninger osv, som fryser i hjel... Nå nettopp f.ex - 9 unger som frøs ihjel i en flyktningeleir.

ETA har forresten ganske mange hundre liv på samvittigheten de, så de er ikke noe bedre de heller nei.

USA kjemper for demokrati og menneskerettigheter? dagens vits:

USA er det eneste landet i den vestlige verden som bruker dødsstraff i fredstid. USA nekter å la en internasjonal domstol stille "sine" krigsforbrytere for retten. USA nekter å bli med på en internasjonal avtale om å slutte å bruke antipersonellminer (dreper og lemlester unger hver eneste dag, lenge etter at krigen er over). USA forbeholder seg retten til å bruke ABC-våpen. USA bryter avtalen om å ikke bygge ut et nasjonalt ABM-system. USA behandler krigsfanger fra afghanistan som DYR. USA vil avlytte/lese all mail og telekommunikasjon verden over (ja, din også). USA har støtta TETT med statskupp begått av diverse halv-nazi-diktatorer. USA har gang på gang nedlagt veto mot å fordømme Israels mange overtramp av FN-resolusjoner (må gjennom sikkerhetsrådet der USA har vetorett som fast medlem).

Hvordan får du dette til å bli "for demokrati og menneskerettigheter"????

Edit; Diskuter topic, ikke board-medlemmene - Crew
Opprinnelig postet av atomet

USA kjemper for demokrati og menneskerettigheter? dagens vits:
USA er det eneste landet i den vestlige verden som bruker dødsstraff i fredstid.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk noen som er verre enn USA her.
Feks Iran,Irak,Pakistan,Saudi-Arabia og Afghanistan under Taliban.
Altså,skal du kritisere noen så bør du kanskje først kritisere disse landene,for de henretter folk fordi de skifter religion,eller fordi en dame går uten sjal på offentlig sted.

Og Sjøli-dommen var helt riktig.Ytringsfriheten står heldigvis sterkt her i landet.Hvis du mener noe annet er du helt blåst.
Så det skal derfor være greit å si hva som helst? å trakassere folk? Hm, javel, deg om det.

Joa, det finnes mange som er værre enn USA på verdensbasis, blant annet de som du nevner her. MEN - les hele den setningen om igjen: "USA er det eneste landet i den vestlige verden som bruker dødsstraff i fredstid." Hvor hører de fem du nevner til? Og har du noen anelse om hvor mange diktatorer USA har støtta, og hvor mange politiske motstandere disse har drept? Henretter pakistan forresten folk fordi de skifter religion eller fordi en dame går uten sjal på offentlig sted? Hm, trrrror du bør sjekke kildene dine litt.

Edit: denne glemte jeg selvsagt å ta med, her har du et ex på USA's tolkning av menneskerettigheter:
http://www.nettavisen.no/servlets/pa...=3&item=247351

edit: kuttet litt ned av Crew
Atomet:
Hvis du kan holde deg til saken når du diskuterer så ville det vært en fordel.Er ikke første gang folk påpeker det akkurat.
Gidder ikke diskutere mer med deg pga useriøs oppførsel.
Pøh. Per deres definisjon finnes det ingen rene kommunistiske land. Da finnes det heller ingen kapitalistiske land.
Opprinnelig postet av Tias
I hva? Røyke greiene? Irak? Generelt?
Vis hele sitatet...
JA! NED MED USA! DE RØYKER FOR MYE!?

jeg tør vedde at denne kritikken blir slått hardt ned på, siden det helt sikkert er noe som jeg har oversett her...
sikkert en enkel løsning på det hele.

men, seff hater jeg bushern. har vurdert å gå i protest-tog ned drammensveien på 4. juli... hadde blitt fett
støtter ingen president med 89 i iq
usa har en tendens til å bare handle ut ifra egeninteresse... en seier i irak ville ha sikret usa gode priser på olje i en god del år fremover...

så nei, bush er bad
wong: jeg skjønner ikke helt hvor Atomet går vekk fra saken.

kermit-:
Pøh. Per deres definisjon finnes det ingen rene kommunistiske land. Da finnes det heller ingen kapitalistiske land.
Vis hele sitatet...
Det stemmer jo det. Du kan ikke si at russland, kina osv. hadde kommunisme. Kommunisme er en utopi som er ikke er mulig å fullføre pga. at mennesker er født med et begjær for å eie. Men du har rett i at det heller ikke finnes noen helt 100% rene kapitalistiske land heller. Hvis et land hadde vært helt kapitalistisk så hadde ikke staten vært noe aktiv i næringslivet. utenom å regulere monopol dannelse og så vidt jeg vet så er det ingen land som er det. Det er mulig noen stater er det. (eks. monaco eller.no) Men i italia så er det flere byer som har bystyre som er rent kommunistiske og dermed blir byen ganske kommunistisk, men ikke på den måten som du tenker på kommunisme på. Dvs. sensur, urettferdighet osv. Men ingen av de to motstridene teoriene ( utopiene? ) har foruttsettninger til å fungere i det det store å det hele.

[edit] Det er hvertfall sånn jeg ser det [/edit]
Sist endret av Psyc0re; 22. desember 2002 kl. 16:26.
Opprinnelig postet av Psyc0re
men ikke på den måten som du tenker på kommunisme på. Dvs. sensur, urettferdighet osv.
Vis hele sitatet...
det har jo ingenting med kommunisme som styresett å gjøre.. det du nettopp beskrev var et totalitært samfunn, der staten kontrollerer alle sider av samfunnet

kommunisme går ut på at staten skal eie alt og fordele/forvalte alt rettferdig til alle innbyggerne. det er en god ide bak det hele, men jeg mener også at i praksis så er det ikke gjennomførbart
Har nå lest igjennom hele threaden og ganske sliten i øynene, menneh.
wong vil hele tiden bare vise at det finnes værre land enn USA. Og det er sant. USA er ikke værst, men heller ikke best.

USA er en for mektig nasjon som har for mye å si internasjonalt
(vetorett i sikkerhetsrådet, sjef i NATO).
Jeg mener at USA ikke takler dette å ha så stor makt, noe vi ser på måten de hele tiden hisser til krig.
En annen ting som viser USA i sitt nøtteskall er at de bare lot de faste medlemmene av sikkerhetsrådet se våpenrapporten fra Irak, og brydde seg ikke når de andre landa klagde på dette.
Utfra dette mener jeg at USA med Bush i spissen ikke er så mye til tess for oss andre i verden.

[offtopic]Mener forresten at vi snart børr være ferdig å hakke på Irak, i og med at det er vel 10 år siden sist Irak kriget (står vel tidligere i threaden), og ganske lenge siden de gjorde noe teit.[/offtopic]
[offtopic2] men også nevnt]Forresten synes jeg også at dette med al-quaida er ganske overdrevet av journalistene. Hadde aldri hørt om dem før dæm kræsja i WTC, og da var de plutselig overalt og alle og envær som var muslim en farlig terrorist, slik opplevde jeg det[/offtopic2]

La også merke til at wong brukte islam og alquaida i samme settning og lot dem være en og samme ting.
Henviser deg til å lese boka "Blanke løgner, Skitne Sannheter. En kritikk av det nye verdensbildet" skrevet av Stian Bromark & Dag Herbjørnsrud. Da vil du skjønne hvor mye du tar feil og hvorfor du tror du har rett.
Nå skal jeg på julebesøk å finne mandelen i grøten hos slektninger
mongobøffel: tror det var nettopp det som var poenget til psycore... folk blander sammen kommunisme med "det totalitære systemet som kalte seg kommunistisk" i sovjet.

lordmel: bra oppsummering

wong: er det et løfte? i såfall er det nesten så jeg begynner å tro på julenissen!!

hvorfor trakk jeg inn terje sjølie-dommen? det var relevant, fordi det bekrefta litt mer om wongs ståsted, og da er det lettere å forstå hvorfor han sier det han sier.

Men jeg sitter med en liten følelse av at et visst crewmedlem som var ute med edit-knappen lot partiske følelser virke litt mye inn... jaja, nå er det jul, og vi får bare håpe at freden holder inntil videre.
Opprinnelig postet av atomet


wong: er det et løfte? i såfall er det nesten så jeg begynner å tro på julenissen!!
Vis hele sitatet...
Når så å si alle postene dine må redigers av crew'et så sier vel det sitt??
Du kan ikke drive med personangrep på alle du er uenige med vet du.

Opprinnelig postet av atomet


hvorfor trakk jeg inn terje sjølie-dommen? det var relevant, fordi det bekrefta litt mer om wongs ståsted, og da er det lettere å forstå hvorfor han sier det han sier.
Vis hele sitatet...
Ja,samme ståsted som Norges Høyesterett og VG,og alle andre som kjemper for ytringsfrihet og demokrati.
Et kommunistisk samfunn er totalitært. Staten eier alt, enkeltindivider eier ikke noe.

Og for å understreke noe:
Jeg blåser en lang marsj i hvordan kommunismen liksom skal være, den har aldri og kommer aldri til å fungere i praksis.
Better than thou.
Nei, ikke så lenge vi har mennesker som ønsker å eie mer enn noe annet...

wong; Den redigeringen er det uenigheter om innenfor crew, så er du informert du også.
Faan wong... nå som jeg virkelig håpet at det var et løfte fra deg... jaja, da finnes vel ikke julenissen da.

Det var ikke noe mer personangrep enn ting som er litt lenger opp i tråden her, wong... og den andre greia som ble redigert bort var rett og slett et spørsmål om hvem og hvorfor den første ble redigert bort, med henvisning til de postene tidligere i tråden. Dessuten er du litt inkonsekvent i argumentasjonen her: Du syns det er greit å trakassere hele folkegrupper på tusenvis av personer offentlig, men at jeg sier at du er dum her på et forum som tross alt ikke leses av på langt nær så mange som den talen til sjølie nådde ut til, DET må redigeres bort? Javel... så så lenge det bare er andre som trakasseres, ikke deg, så er det greit? Jeg får vel påberope meg litt ytringsfrihet da...

Et kommunistisk samfunn er ikke totalitært, staten kontrollerer ingenting, det er samfunnet (dvs innbyggerne) som har makten, ikke staten. Du kan heller si at alle eier alt, enn at ingen enkeltindivider eier noe, og staten eier alt. Problemet oppstår nettopp når man trenger en stat og leder(e) (noe som er i konflikt med den kommunistiske ideen), for å kontrollere og styre, noe som dessverre trengs (i hvor stor grad kan man derimot diskutere), og man dermed setter noen over andre. Videre, siden de som settes over er mennesker, og mennesker er egoistiske, så vil de skaffe seg fordeler (fordi de kan), osv osv...

Så nei, det ikke kommer til å fungere som det var tenkt, det er sant. Grunnen er den samme som jeg har sagt en trilliard ganger, og carlo sier en litt annen versjon av over her:
mennesker er egoistiske.

Hadde vi ikke vært egoistiske hadde vi ikke trengt noen form for styring i det hele tatt, siden alt da ville ha blitt fordelt rettferdig uansett. Det ville ha blitt en slags kommunistisk/anarkistisk/liberalistisk blanding.
Sist endret av atomet; 24. desember 2002 kl. 14:46.
Synes denne diskusjonen turner ganske mye mot dette med alternative styreformer..
Siden tråden handler om USA, lurer jeg på om det er noen som da kunne tenke seg et såkalt kommunistisk USA?
Hadde vært artig å leke med tanken.
Nord-Korea ber USA holde seg unna deres atomenergiprogram og advarer mot en «ukontrollerbar katastrofe». USA svarer at de har kapasitet til å krige mot både Irak og Nord-Korea samtidig....
Bare en ting å si.. OMFG!!!
unskyld.. men hvem i helvete har bedt USA om å leke verdens politi? Dette blir bare værre og værre... Noen må stoppe dem!
Og noen må stoppe Nord-Korea før det går galt. Ikke så smart å true USA med en "katastrofe" med et vakuumhode som president.

Atomet: Ideelt sett så er ikke kommunismen totalitær. Men på grunn av Lenins maktsyke tolkninger så ble det noe annet i praksis. Men auda, nå sporer vi av igjen
Master debater
Dekilaz's Avatar
USA truer nå med å eventuelt bruke atomvåpen i Irak, så det er vel ikke så rart at land som Irak og Nord-Korea faktisk føler seg truet.

Og til Bl3nd3r: USA har nok (dessverre) mer enn nok kapasitet til å krige på 2 eller flere fronter. USA har et enormt forsvarsbudsjett på rundt 330 milliarder dollar, hvilket er over 2 billioner kroner. Skulle tro at dette er mer enn alle vesteuropeiske land til sammen...

correct me if I'm w(r)ong!
Bl3nd3r: er vel egentlig "naturlig" at de tar rollen som verdens politi siden de er et av de landene med mest resurser. Men jeg er enig med deg i at det ikke burde være sånn ...

kermit-: Det er vel ikke uten grunn at hele sovjet var på gata og viste respekt for Lenin den 23 jannuar 1924.
His death is a blow not only to the Communist party, but to all Russia. Even the irreconcilable enemies of the Revolution are unable to disguise their respect for one of the greatest figures in Russian history.
Vis hele sitatet...
Har man litt forsåelse for politikk så forstår man at det er nødvendig med litt kynisme (sensur++) for å dra resten av landet opp fra "gjørma". Selv om det ikke snakkes høyt om det. Det er jo tragisk at det må være sånn men det er sånn pga. at nesten alle folk har et delevis utilitaristisk syn på rettferdighet. Jeg syntes det er helt forferdelig at det må være sånn, men igjenn så forstår jeg at det må være sånn..... Men Jernmannen ( Stalin ) derimot kan du hakke så mye du vil på for min del. Vil heller si at det er stalins maktsyke tolkninger som fucket det hele opp. Lenin var "folkets mann" Sånn btw; Lenin skrev faktisk i sitt testament at Stalin alldrig måtte komme til makt i sovjet.
Sist endret av Psyc0re; 25. desember 2002 kl. 09:42.
Joda, sant det du sier. Men hvilken grøft lå Russland i? Trodde landet var sånn passe stabilt før Tsar familien ble slaktet ned og sånt ?
Men uansett, gjort er gjort...
Støtte en krigshisser med IQ mindre en skonummeret mitt, pft....
Aldri i verden, det dummeste amerikanerne har gjort på lang tid er å gi makten til en mann som ikke engang har noen form for videre utdanning.
kermit-: litt offtopic (igjen) men må vel forklare.
Russland med Tsar-familien var ganske klassedelt.
Tsaren og adelen og slikt satt med alle penga og styrte alt og eide all jorda, mens resten av befolkningen var ganske fattige og jobba for adelen.
Dette forverret seg kraftig under siste tsaren (Nikolai tror jeg han hette) og det ble da revolusjon så snart Marx sin filosofi kom folket til hodet. Somebody correct me if I'm wrong.

Synes det er alt for mye prat om IQ'en til Bush osv.
Det er tåpelig av dere å dømme en person utfra IQ'en hans, er lei av å lese i post etter post, "lav IQ" "dom" etc.
Grunnen til at jeg derrimot misliker fyren er politikken han fører, driter vel i IQ'en hans.
Master debater
Dekilaz's Avatar
offtopic:
Du har helt rett! Ser ikke no w(r)ong her nei.

Samfunnet var vel stabilt forsåvidt, men det var enorme sosiale forskjeller. "Stabiliteten" var vel et resultat av at underklassen ikke hadde noe å stille opp med mot overklassen, slik at de sistnevnte kunne undertrykke arbeiderene "i fred og ro". Men etter hvert som Marx' filosofi (sitat "proletarer i alle land, foren dere") ble kjent, fant man ut hvordan man kunne bryte ut av denne underkuelsen og bygge opp et samfunn der alle fikk sin "del av kaka".

Når det gjelder Stalin (og også Lenin ifølge dokumenter man har funnet i senere tid) var han et offer for makten. Makten korrumperer, og dette ser vi til stadighet overalt.

Forresten: wong rules forever!

/offtopic
tsar-russland stabilt, joa, men der skal jeg fortelle deg om noe som var værre enn totalitært... tenk deg et skikkelig middelaldersk diktatur, der monarken hadde ALL makt - nei, rettere sagt: han VAR makten, hvorfor tror du folket gjorde revolusjon? fordi de syns det hørtes gøy ut, eller fordi de var totalt despo? Russland hadde tap under første verdenskrig som fikk de andres til å virke latterlige i forhold.
Sist endret av atomet; 25. desember 2002 kl. 23:04.
Nå har 2 stykker skrevet akkurat det samme som meg
Master debater
Dekilaz's Avatar
Jeg postet vel egentlig bare for å utdype litt, men for all del, ta det som et kompliment
Sist endret av Dekilaz; 27. desember 2002 kl. 16:15.
Støtter jeg Bush?
Innihælvete nei!!!
Bush er et godt eksempel på dum og deilig...

Master debater
Dekilaz's Avatar
Deilig og deilig, fru Blom...
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Haha
griner ikke for irak akkurat. men prinsippet er at bush driver mye bøll. har ikke han delvis skyld i DMCA også? det er jo enda verre enn at de bomber jallafolk - litt spøkefullt sagt, men DMCA angår oss i større grad iallefall...
Håper alle så programmet om Johan Galtung. En fantastisk person. Det som slo meg var at han aldri får slippe til i Norske medier. De eneste er aviser som klassekampen ol. Likte spesielt kommentaren på slutten om "utgangsstillingen"....
Opprinnelig postet av catmat
Håper alle så programmet om Johan Galtung. Det som slo meg var at han aldri får slippe til i Norske medier. De eneste er aviser som klassekampen ol.
Vis hele sitatet...
Ja,og bra er det.Han er jo kommunist.
Ellers har han litt problemer med å praktisere teoriene sine i praksis,han sier selv at han er veldig arrogant og ikke gidder høre på andre,nettopp det han beskylder USA for.
Gud øverst, så USA, så FN, så resten av verden.
tabbe av USA å ikke få Gore inn i det hvite hus når de hadde sjangsen..

jeg er sikker på at han hadde takla tinga bedre
demokrater > republikanerne
Better than thou.
Vel, hvis alt hadde gått riktig for seg hadde han jo vært der nå... Og når det gjelder hvor mange som stemte på ham så knuste han jo Bush.
Finnes programmet som stream på NRK.no?
Opprinnelig postet av wong
Ja,og bra er det.Han er jo kommunist.
Ellers har han litt problemer med å praktisere teoriene sine i praksis,han sier selv at han er veldig arrogant og ikke gidder høre på andre,nettopp det han beskylder USA for.
Vis hele sitatet...
Kommunist?

Siterer ham: De som ikke blir hørt utøver vold. Derfor må alle ha en sjanse til å bli hørt. Det gjør man gjennom stemmer. Alle, selv de man ikke liker må ha rett til å stemme. På russisk heter en stemme "et jalla ord jeg ikke husker". Dette var starten på slutten av sjovjetunionen...
afen: støtter du Bush og USA sin hensynsløse politikk overfor resten av verden? Støtter du politikken som bush fører som har gjort at ntall fattige i Usa er gått opp med 25% ? (fra 32 til 40 millioner fattige.) Støtter du Bush sin politikk i at den eneste måten å få fred i verden på er å bombe alle landene som ikke fører en totalkapitalistisk statsførelse?
Opprinnelig postet av habbiten
Støtter du Bush sin politikk i at den eneste måten å få fred i verden på er å bombe alle landene som ikke fører en totalkapitalistisk statsførelse?
Vis hele sitatet...
99.9% av landene fører ikke en totalkapitalistisk politikk og de
er ikke blitt bombet.
Er enig med habbiten selv om han overdriver litt i ordvalget.
Er heller slik: "Er du ikke enig i USA blir du høyst sansynelig bombet før eller senere".
wong: Tenk hvis jeg hadde kastet masse kinaputter på deg bare fordi du ikke var enig i meg? *ta hardt i*
Ja,og bra er det.Han er jo kommunist.
Vis hele sitatet...
Skulle gjerne skrevet litt mer på det punktet der, men jeg å sløse bort verdifulle(de to det vill krevd å svare på en enhver post du skriver) hjernecellene på deg er mer enn du fortjener.

99.9% av landene fører ikke en totalkapitalistisk politikk og de
Vis hele sitatet...
Ah, den var artig. "99.9%"..så hva er den 0.1 prosenten da? Til og med USA fører nå til dags en rimelig sosialistisk politikk på flere punkter(f.eks. så har USA's regjering i det siste sprøytet et par millioner $$$ inn i flyindustrien(United fikk ett heftig beløp for en stund siden, tydeligvis ikke nok))
Master debater
Dekilaz's Avatar
0,1% er vel Irak da... wong kommer med gullkorn som vanlig.

Og det å sprøyte inn masse penger i private bedrifter er ikke "rimelig sosialistisk politikk" slik jeg ser det.
De som samarbeider med USA kommer alltid best ut av det.
Opprinnelig postet av kermit-
De som samarbeider med USA kommer alltid best ut av det.
Vis hele sitatet...
Ja, du har et poeng der..du vet..Saddam er jo kommet SJÆPME bra ut av det....også han der bin Laden! Og...Noriega har det jo strålende nå til dags! du vet..i himmelen og sånt...
kermit-: Ja ganske sant. Iallfall på utsiden. Sannheten er at USA setter flere land i evig gjeld. Men ikke glem, USA har gjort mye godt, ikke glem marshallhjelpen, selv om USA dro visse fordeler av den selv...
Marshall hjelpen var en grei nok plan. Tviler på om Tyskland syntes det samme..