Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 6885
Sitat av Neutralizer Vis innlegg

Jeg sier heller ikke at uføre har det godt, men de har det bedre. Og det jeg mener, er at de burde ha strengere krav til utbetaling av trygd, og heller gi litt mer penger til studenter, så vi faktisk kan få leve livet litt vi også. Det kan du da ikke være uenig i?
Vis hele sitatet...
Hvis meg en link, hvor det står at det bare er å løpe til nav for å få trygd, er kaldt ute vil ha trygd:P

Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Ja, luksus blir et begrep som omfatter ting som ikke er skrikende nødvendig, det være f.eks å gå på byn for mine skattepenger, kjøpe seg en ny iPhone 7 eller en DVD-samling.

De får kutte i kostnader/levestandard, eller få seg en deltidsjobb.
Vis hele sitatet...
Dine skattePenger faktisk, Norge er et oljeLand og har råd å unne innbyggerne litt, og når studenten kommer i jobb , kommer han til å betale mere nok tilbake i moms skatt og avgifter...
Sitat av doctor Vis innlegg
Kutt ut:
Busskort: 400,-
Treningssenter: 400,-
Du får gratis trening av å gå.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke en gang du gidder å gå 1,5 mil til skolen.

Sitat av GothQueen Vis innlegg
Man underprioriterer ikke trening fordi man velger ikke å svelge treningssenter løgnen. Trening utenfor treningssenteret er like effektivt nå som da treningssentre var forbeholdt rehabilitering av lamme - og 400kr billigere enn senteret.
Vis hele sitatet...
Har du noen gang vært på et treningssenter? For det må være det mest tåpelige jeg noen gang har hørt.
Det er jo ikke tvil om at man kan holde seg i helt fin fysisk form uten å betale ei krone for treningen. Å betale 100kr i uka for å stå å løfte jern for moroskyld er ren og skjær luksus.
Sist endret av Mith; 21. desember 2010 kl. 09:53.
Så, du mener for de som har som hobby å bygge muskler samt bruke maskiner som koster flerfoldige tusen på treningssenter for 100,- i uka er luksus ift. å stikke på byen å drikke seg idiot en gang i blant? Jeg ser heller for meg alternativ nummer én som en veldig fin og sunn hobby.
Jeg har da aldri sagt noe om hva som er finest og sunnest hobby. Det jeg har sagt er at jeg ikke er interessert i å sponse din hobby med noe særlig mer enn jeg alt gjør i dag. Hvis du ikke har råd til å drive med hobbyen din så må du enten finne deg en billigere løsning, slutte eller skaffe deg mer penger. Å klage på at du ikke har råd til treningsenter, samtidig som du argumenterer for å ta pengene fra de uføretrygdede er ett jævla uspiselig argument for de aller fleste.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg har da aldri sagt noe om hva som er finest og sunnest hobby. Det jeg har sagt er at jeg ikke er interessert i å sponse din hobby med noe særlig mer enn jeg alt gjør i dag. Hvis du ikke har råd til å drive med hobbyen din så må du enten finne deg en billigere løsning, slutte eller skaffe deg mer penger. Å klage på at du ikke har råd til treningsenter, samtidig som du argumenterer for å ta pengene fra de uføretrygdede er ett jævla uspiselig argument for de aller fleste.
Vis hele sitatet...
Det er jeg helt enig i, selv om jeg synes det å reise på treningssenter er en utrolig flott hobby. Av erfaring vet jeg at det ikke er noe problem å jobbe et par dager i uken ved sidenav studie, selv om dette ikke anbefales fra skolen.

Jeg tviler på at den som student kan si man ikke har noe ledig tid man kunne brukt til jobb, for all tid brukes til studering.
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Så, du mener for de som har som hobby å bygge muskler samt bruke maskiner som koster flerfoldige tusen på treningssenter for 100,- i uka er luksus ift. å stikke på byen å drikke seg idiot en gang i blant? Jeg ser heller for meg alternativ nummer én som en veldig fin og sunn hobby.
Vis hele sitatet...
Å drikke seg idiot på byen er også luksus. Kanskje noen har som hobby å spise trøfler også, men det er likevel luksus som bør kuttes ut hvis man har veldig dårlig råd i en midlertidig periode. Poenget er bare at det går an å trene uten å bruke penger på treningsstudio (fyll en ryggsekk med bøker og bruk kreativiteten), og at dette nok er smartere hvis du har problemer med å komme økonomisk helskinnet gjennom måneden.
I tillegg så er 400kr i måneden for treningssenter ganske så dyrt. De aller fleste studiesteder tilbyr billigere trening et eller annet sted. Vet at studentsamskipnaden i Oslo selger semesterkort til sine treningssentre for 750kr.
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Dine skattePenger faktisk, Norge er et oljeLand og har råd å unne innbyggerne litt, og når studenten kommer i jobb , kommer han til å betale mere nok tilbake i moms skatt og avgifter...
Vis hele sitatet...
Jeg er heller ikke for at oljepenger skal gå til "daglig drift" men heller til solid opprusting av offentlige bygg og infrastruktur.

Ja, storparten av budsjettet er skattepenger. Mine skattepenger.
Trene kan man fint godt klare hjemme også, vil nesten si at det er like effektivt.
Man dør ikke av å leve på nudler i noen dager, for å spare penger.
Vann i springen er alltid en mulighet, trenger ikke å kjøpe inn litervis med cola.

Nikotin derimot, man ha.
I utgangspunktet er jeg enig i at man som student har valgt å midlertigig være økonomisk vanskeligstilt, og må gi avkall på "luksus" selv trygdede har råd til.

Men når folk begyner å argumentere for å "ta pause" i 3 år fra studio-trening, eller idrett for den saks skyld (som gjerne koster mer), har det gått for langt. Om jeg hadde sagt opp medlemskapet mitt på sats og medlemskap til idretten jeg driver med hadde det vært en praktisk umulighet å erstatte dette med en "tung sekk" og noen slafsete bilveier å løpe på. At trening blir nedprioritert er et stort samfunnsproblem, og det å vedlikeholde treningsiver og rutiner fra ung alder vil gavne individet, så vel som samfunnet, på lang sikt.

Å definere trening som en "luksus" man må ha råd til er en helt latterlig holdning. Uføretrygdede, såvel som studenter, burde ha råd til å trene om de ønsket dette.

Mange argumenterer forøvrig for at studenter får "Nok til å leve på". Dette vil jeg gjerne avskrive som direkte pisspreik. Regnestykkene tar gjerne utgangspunkt i studenthybler, som leies ut for et par lapper inklusiv strøm. Men hva f***, når det er 3x så mange studenter som studenthybler sier det seg selv at de tallene ikke er verdt en dritt.

Gjennomsnittlig leie for studenter mener jeg huske lå på 4300 kroner. Da er det overhodet ikke holdbart med 6700 kr i mnd.

Realiteten blir dermed at de fleste studenter får penger hjemmefra, noen evner å jobbe samtidig (på tross av at student skal være et heltidsgeskjeft) og noen må konsekvent si nei til "luksus" som klasseturer, kino, annen mat enn firstprice og samtlige sosiale eventer som ikke baserer seg på turopplevelser i nærmiljøet.

En gjennomsnittlig student som ikke har kapret en studenthybel, ikke får støtte fra foreldre og ikke har kapasitet til å "Jobbe" 150% stilling året rundt er uten tvil samfunnets mest vanskeligstilte økonomisk sett. Uavhengig av hva trygdede lever på synes jeg dette er ekstremt feil. Tar man så høyde for at 70% av pengene skal betales tilbake, og det med renter (ofte tilsvarende mer enn man får dekket i form av stipend), blir det bare enda mer på trynet.

Skillet mellom de som kommer fra velstående familier og de som ikke gjør er mer synlig hos studenter enn noe annet sted, og det virker negativt både på motivasjon og sosial utvikling. Å gjøre studenthverdagen mer levelig økonomisk sett hadde kanksje gjort noe med frafallet av studenter. Disse koster tross alt samfunnet ekstremt mye penger siden studiene i seg selv er betalt av staten.
Vet ikke om dette er gjennomsnittelig student, men jeg får inntrykk av at en del får i seg noen liter alkohol i uka.. som må koste noen kroner, samt påvirke studiene som *skal* kreve mye tid..
Sitat av seven_up Vis innlegg
panserjohan, de fleste er vel enige i at utdanning lønner seg i det lange løp, ingen benekter dette?? Poenget må jo være at det skal være like muligheter for alle til å ta en master.. noe jeg mener det ikke er for alle om man har to foreldre som ikke har penger til overs.

Det finnes sikkert de som greier seg alene i i de større byene uten hjelp, men jeg tror det er ytterst få etter mine egne erfaringer. De fleste får hjelp til noe klær, gaver, litt mat her, en reiseforsikring der, og kanskje også en bestemor som stikker til en 500 lapp en gang nå og da,evt et rom ledig om sommeren, gratis mat hjemme om sommeren osv osv, det er mange muligheter for goder.

Selv måtte jeg fikse noen visdomstenner siste år på master, 4x5000, kunne fort vært at jeg måtte avsluttet studiet om jeg ikke hadde oppsparte midler, evt noen som kunne hjulpet.

Det skaper store klasseskiller når det er ett system som er basert på ekstrajobbing, evt støtte av andre. De som ikke trenger å ekstrajobbe vil ha mer tid/motivasjon til studier..
Vis hele sitatet...
På en måte er jeg enig, men samtidig ikke helt.

Jeg kan kun snakke for min egen del, men jeg har ikke fått noen hjelp hjemmefra etter jeg flyttet ut. Jeg flyttet "inn til byen" etter forsvaret, dvs 19 år. Hadde lite, og da snakker jeg LITE å leve for de første månedene, men stakk innom NAV, og fikk meg jobb i kassa på Coop. Ikke verdens beste gig, men trengte penger, og fikk jobbe rundt 60-70%. Passa meg bra.

Kom inn på skole 1/2 år etter jeg flytta, og levde på stipend + ekstrahjelpsstilling i butikk. Hadde ca 7-9000 kr utbetalt. Seff minst i Desember/Januar og Juni/Juli da man drar skippertak på eksamen.

Mtp pengene skaffet jeg alt selv, ikke noe hjelp. Grunnene til dette er flere, noe jeg ikke skal komme inn på her og nå. Etter jeg kom inn på master ved NTNU, har jeg i snitt tjent 150 000kr på si. (Siste året på master`n tjente jeg godt over 350 000kr) Jobbet som selger/butikkmedarbeider etc. Kjøpte meg leilighet, bil osv. Alt handler om prioriteringer, og jeg kan ikke si jeg var mindre sosial av dette. Festet like mye. Billig sprit, billig øl, billig mat etc.

Må også si at studietiden har vært enormt positivt i det aspektet at jeg kan leve på 200kr på ei uke om det kniper om. Jeg kan rett og slett skru helt av forbrukskranen.

Mtp at alle har muligheten til master, mener jeg at alle har det.
Lånekassen, bi-jobb, kollektiv osv. Det er ikke pengene men viljen det står på. Btw kompis, det er nå satt at det er maks en egenandel på 1000kr pr visdomstann for studenter. Om noen er privligerte å får penger av pappa, tenker jeg faen heller, det har ingen ting med meg å gjøre.

Jeg tjener mine egne penger, jeg er min egen sjef med stoltheten og streetsmartheten som følger med.
Sist endret av panserjohan; 21. desember 2010 kl. 13:33.
panserjohan, da kan jeg argumentere med at du antageligvis har evner utover det vanlige, og det er veldig dumt for norge at du ikke går videre på phd, noe kanskje en større studiestøtte kunne stimulert til.. evig spiral dette

Men ja, egne historier blir ganske snevert, jeg selv levde av idrett, og sparte opp nok til ett par år fri fra alt(etter studier) i løpet av studietiden, så jeg hadde nok bedre betalt enn de fleste i vanlig jobb i alle fall, samtidig som jeg fikk en master på kjøpet, absolutt ingenting å klage på i min studietid, det var helt supert!

Problemet er at det er veldig mange som er like meg å deg, de svakeste uten evner til å jobbe ekstra/ få hjelp tar ikke høyere utdanning, dette ser man av stort sett alt som er gitt ut av undersøkelser på området. Man kan selvsagt argumentere mot at de i det hele tatt har evner til å greie det, men jeg synes de bør ha en fair sjans ved å kunne ha mulighet til å konsentrere seg fullt på studiet, samt ikke nødvendigvis leve for omkring 2000 etter hybel er betalt hver mnd.
Sist endret av seven_up; 21. desember 2010 kl. 13:47.
Sitat av seven_up Vis innlegg
panserjohan, da kan jeg argumentere med at du antageligvis har evner utover det vanlige, og det er veldig dumt for norge at du ikke går videre på phd, noe kanskje en større studiestøtte kunne stimulert til.. evig spiral dette

Men ja, egne historier blir ganske snevert, jeg selv levde av idrett, og sparte opp nok til ett par år fri fra alt(etter studier) i løpet av studietiden, så jeg hadde nok bedre betalt enn de fleste i vanlig jobb i alle fall, samtidig som jeg fikk en master på kjøpet, absolutt ingenting å klage på i min studietid, det var helt supert!

Problemet er at det er veldig mange som er like meg å deg, de svakeste uten evner til å jobbe ekstra/ få hjelp tar ikke høyere utdanning, dette ser man av stort sett alt som er gitt ut av undersøkelser på området. Man kan selvsagt argumentere mot at de i det hele tatt har evner til å greie det, men jeg synes de bør ha en fair sjans ved å kunne ha mulighet til å konsentrere seg fullt på studiet, samt ikke nødvendigvis leve for omkring 2000 etter hybel er betalt hver mnd.
Vis hele sitatet...
Jeg er nok en gang delvis enig med deg. Det er nok mange som blir etterlatt i studiejungelen, stipend/bolig/flytte jungelen som ikke får hjelp verken på skolen eller i hjemmet for å kunne takle dette. Hjelp økonomisk, men også hjelp til å ta informerte og kvalifiserte beslutninger/valg vedr hva man skal gjøre enten etter ungdomsskole eller etter VGS.

Evne til å ikke jobbe ekstra/få hjelp mener jeg er basert på motivasjon.
med frykt for å virke banal, naiv og sneversynt: om man ser hvor mange som gjennomfører studier som man ikke skulle tro hadde noen forutsetninger for å klare det, må man tro at all skal evne å gjennomføre et studie. Være det seg teknisk/praktisk/teoretisk.

NAV bør for alle være siste utvei, siste valgmulighet etter å ha brent alle broer. INGEN burde få uførestønad/annen stønad før man beviselig kan dokumentere såpass nedsatte evner eller varige men som tilsier at man ikke er arbeidsfør. Den stønaden man bør vurdere er da utdanning/yrkesrelatert stønad slik at man finner arbeid til flere enn i dag.

Det er ikke slik at alt er en dans på roser, det er ikke alltid man har lyst til å dra på jobb/jobbe i det hele tatt, men man gjør det.

Jeg mener at det er alt for mange med vondt i viljen, eller sofaræv latsekker. jenter og gutter, it`s all the same.

Kjenner knapt noen jeg studerte med som hadde nevneverdig mer enn 2 - 2500kr å leve for etter at alle utgifter var betalt. Men jeg innser at det kan være forskjeller mellom å bo i Oslo og Trondheim.
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Man underprioriterer ikke trening fordi man velger ikke å svelge treningssenter løgnen. Trening utenfor treningssenteret er like effektivt nå som da treningssentre var forbeholdt rehabilitering av lamme - og 400kr billigere enn senteret.
Vis hele sitatet...
Men med mindre du har et power rack i kottet ditt er ikke friluft en god erstatning.
Sitat av Provo Vis innlegg
Å drikke seg idiot på byen er også luksus. Kanskje noen har som hobby å spise trøfler også, men det er likevel luksus som bør kuttes ut hvis man har veldig dårlig råd i en midlertidig periode. Poenget er bare at det går an å trene uten å bruke penger på treningsstudio (fyll en ryggsekk med bøker og bruk kreativiteten), og at dette nok er smartere hvis du har problemer med å komme økonomisk helskinnet gjennom måneden.
Vis hele sitatet...
Trening på treningstudio er mye mer enn å bare pumpe jern. Selv trener jeg crossfit som gir både styrke og cardio, altså en investering i god helse. Jeg tror det er dumt å ikke investere i en sund livsstil og gode treningsvaner i en viktig tid som studietiden hvor det ikke lengre er noe krav om fysisk aktivitet. I tillegg er det mange idrettsforeninger som også koster penger, som både er sosialt og gir deg god helse. Det er det også snakk om motivasjon til å trene, noe som de fleste studenter ikke har på egenhånd, og dermed ikke gidder å "bruke kreativiteten".

På lang sikt kommer Norge til å tjene på å la studenter spise sundt og trene billig, og selv om folk her på NFF generelt ugleser trening og ser på det som "bare en hobby", så er det egentlig mye mer enn det.
Jeg er uføretrygdet, det er en dum sammenligning. Forskjellen på deg å meg er at du er en frisk student mens jeg har vrangforestillinger om at noen skal komme å drepe meg. Det er er en støtte for de som er skadet psykisk eller fysisk, ikke for luksus til bortskjemte studenter. grow the fuck up!
De som sier de har 6750 kr utbetalt i måneden glemmer nok at de fikk cirka 3x dette beløpet i august, og cirka 2x beløpet i januar.
Er vel rundt 89000 man får i året, og det er 10 studiemåneder.
89000/10=8900.

Og i første posten skriver Neutralizer at det er 30% som blir omgjort, det er feil. Maksimum omgjøringsprosent er 40.
Sitat av Lanekassen.no
Du kan få omgjort 40 prosent av den maksimale støtten til stipend. Det er bare borteboere, altså studenter som ikke bor i samme hus som foreldrene sine, som får omgjøring.

Til fulltidsutdanning i 2010–2011 er maksimal støtte 89 000 kroner per skoleår, det vil si at du totalt kan få 35 600 kroner gjort om til stipend.
Vis hele sitatet...
Rundt treningstemaet: Folk burde ikke få penger rett i hånda som de potensielt sett kan bruke på SATS eller whatever, det er bedre at pengene går til å bedre treningstilbudet gjennom studentsamskibnaden.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Rundt treningstemaet: Folk burde ikke få penger rett i hånda som de potensielt sett kan bruke på SATS eller whatever, det er bedre at pengene går til å bedre treningstilbudet gjennom studentsamskibnaden.
Vis hele sitatet...
_DET_ er jeg enig. For det selv om det er billig, koster det fortsatt en del, og dette er noe man burde skal kunne ta seg råd til som student.
Sitat av Skeid Vis innlegg
Trening på treningstudio er mye mer enn å bare pumpe jern. Selv trener jeg crossfit som gir både styrke og cardio, altså en investering i god helse. Jeg tror det er dumt å ikke investere i en sund livsstil og gode treningsvaner i en viktig tid som studietiden hvor det ikke lengre er noe krav om fysisk aktivitet. I tillegg er det mange idrettsforeninger som også koster penger, som både er sosialt og gir deg god helse. Det er det også snakk om motivasjon til å trene, noe som de fleste studenter ikke har på egenhånd, og dermed ikke gidder å "bruke kreativiteten".

På lang sikt kommer Norge til å tjene på å la studenter spise sundt og trene billig, og selv om folk her på NFF generelt ugleser trening og ser på det som "bare en hobby", så er det egentlig mye mer enn det.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at å holde seg frisk og sunn er veldig lurt, og det er noe alle burde gjøre. Men hvis sunnhet er det eneste målet, så trenger man ikke et helsestudio proppfullt av vekter og apparater – det er ikke snakk om at du utvikler vesentlig helserisiko ved å "trappe ned" til en hard joggetur og kreativ styrketrening med 40 kg på ryggen hver dag mens man studerer i noen få år. Dermed blir helsestudiotreningen en hobby som det ikke nødvendigvis er riktig at skattebetalerne skal finansiere, og som heller studentene kan betale for ved å skaffe pengene ved ekstraarbeid om de skulle ønske det.

Å investere penger i studentsamskipnaden så de kan opprettholde treningsutstyr til studentene er selvsagt en god middelveiløsning som de fleste bør kunne akseptere.
Sist endret av Provo; 21. desember 2010 kl. 18:33.