Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 18880
Trådstarter
LOL.

Jeg har gjort ganske solid research gjennom dette året og vet hva jeg snakker om. Verdiene mine har vært jevne og stigende i over et år, så det er ikke feilmålinger.

Har du nivåer på rundt 1000 ug/ml i blodet, så er det stor fare for at du allerede har organskade, så det er latterlig å vente så lenge. Om man søker i litteraturen er det mange eksempler på mennesker som har fått skader pga at doktorene venter altfor lenge med å gjøre noe.

Hemakromatose er mye mer vanlig enn man skulle tro og blir trolig ofte oversett pga manglende kunnskap. Det er også en komplisert tilstand som ikke avsløres bare av en enkel prøve. Man har f.eks en gentest som tester for de 3 mest vanlige genmutasjonene som forårsaker tilstanden, men det hjelper lite når man kjenner til over 40 genmutasjoner som forårsaker problem med jernmetabolismen.

Dessuten er det fullt mulig å ha hemakromatose med vanlig ferritin, serumjern og transferrinmetning. Det er inget fasitsvar.

Men når det ikke finnes noen annen forklaring på mine symptomer (jeg er langt fra deprimert) annet enn at jeg må ta tiden til hjelp, så er det etter min mening latterlig å ikke i det minste prøve en relativt enkel og risikofri behandling.

Har selv konferert med en amerikansk ekspert som mener jeg har HH og bør behandles deretter. Skal ta med utskriften til fastlegen min og regner med at han går med på behandling. Om ikke kommer jeg seriøst til å vurdere å gjøre det selv.
Du har sikkert lest uttallige internettsider med all verdens symptomer og blitt helt overbevist om at ditt tilfelle passer med akkurat denne sykdommen, selv om de kliniske målingene ikke nødvendigvis tilsier det. Det er et meget vanlig fenomen som oftest rammer medisinstudenter, men nå som alle har tilgang til utallige nettsider med medisinsk info så blir det mer og mer vanlig blant andre også. Jeg sier ikke at det ikke er noe galt med deg, men jeg synes du burde ta et steg tilbake og revurdere litt. Legene du har snakket med har tross alt 7-10 års utdanning innenfor medisin og har strengt talt mye mer peiling enn deg, uansett hvor mange timer du har tilbrakt på wikipedia.
Trådstarter
Sitat av nordavind Vis innlegg
Du har sikkert lest uttallige internettsider med all verdens symptomer og blitt helt overbevist om at ditt tilfelle passer med akkurat denne sykdommen, selv om de kliniske målingene ikke nødvendigvis tilsier det. Det er et meget vanlig fenomen som oftest rammer medisinstudenter, men nå som alle har tilgang til utallige nettsider med medisinsk info så blir det mer og mer vanlig blant andre også. Jeg sier ikke at det ikke er noe galt med deg, men jeg synes du burde ta et steg tilbake og revurdere litt. Legene du har snakket med har tross alt 7-10 års utdanning innenfor medisin og har strengt talt mye mer peiling enn deg, uansett hvor mange timer du har tilbrakt på wikipedia.
Vis hele sitatet...
Sarkasmen din er kvalmende. Fint forsøk på comeback, men du har nok ikke kompetanse her. Det har de færreste allmenleger heller, da dette er et spesialfelt og ikke en vanlig influensa. Fastlegen min satt og leste fra internett sist jeg var der.

Jeg har vurderte alle andre muligheter og hemakromatose var det faktisk andre som foreslo på grunnlag av prøveresultatene mine, så det er ikke noe jeg har fantasert meg frem til selv. Symptomene hadde jeg hatt i snart et halvt år før HH kom på banen.

Men nå begynner vi å gå vekk fra tema. Jeg har egentlig fått svar på det jeg lurte på
Sist endret av Elijah; 16. februar 2010 kl. 22:12.
Ambefaler deg å Donere Blod til folk som trenger det. du får det bedre de får det bedre.
Tror faktisk at du får en "Premie" for å gjøre det aswell.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Coztico Vis innlegg
Ambefaler deg å Donere Blod til folk som trenger det. du får det bedre de får det bedre.
Tror faktisk at du får en "Premie" for å gjøre det aswell.
Vis hele sitatet...
Flott at du oppfordrer folk til å donere blod. Trådstarter kan dessverre ikke donere blod av grunner allerede nevnt.
ah sry, fikk ikke tid til å lese hele tråden. men somsakt ambefaler alle som kan bør donere blod.
Har en teori om at menn dør før kvinner pga utskifting av blod.
bare en teori , men tror faktisk at dette kan ha sammenheng.
Jeg beklager at du oppfattet tonen min som kvalmende, jeg prøver bare å hjelpe, men er klar over at jeg kan ha virket litt fiendtlig. Har bare lyst til å ta opp et par ting.

Sitat av Elijah
Behandlingen er veldig enkel; årelating (tapping av blod, 1 halv liter i uken) frem til ferritin-nivåene ligger rundt 10-20. Deretter 2-3 ganger i året for å holde det i sjakk.
Vis hele sitatet...
Normalverdi av ferritinnivå i blodet varierer fra 30-250 ug/ml hos en voksen mann. Ikke 10-20 som du sier. Et ferritinnivå på 10 ug/ml kan faktisk være tegn på jernmangel.

Sitat av Elijah
Jeg har jobbet som bygningsarbeider i noen år og var da konstant sliten. Dette trodde jeg var en naturlig konsekvens av det tunge arbeidet. Nå har jeg imidlertid vært borte fra yrket og hvilt mye et helt år, men føler meg nesten like sliten.

Tar null jerntilskudd, men har riktignok spist en del rødt kjøtt (nesten daglig).
Vis hele sitatet...
Det første steget du burde ta ved mistanke om for høyt nivå av jern i blodet er å redusere jerninntaket ditt. Det har du ikke gjort, i stedet vil du sette i gang med å tappe blod fra deg selv. Er det bare jeg som stusser over dette?

Har du tatt en MR-undersøkelse av leveren? Den burde vise tegn til for store jernlager og kan bekrefte diagnosen din. Du sier du har vist prøveresultatene dine til en spesialist, har du de tilgjengelig? Har du tatt serum-jern og TIBC prøver?
Trådstarter
Sitat av nordavind Vis innlegg
Normalverdi av ferritinnivå i blodet varierer fra 30-250 ug/ml hos en voksen mann. Ikke 10-20 som du sier. Et ferritinnivå på 10 ug/ml kan faktisk være tegn på jernmangel.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at 10-20 er normalverdi. Jeg har sagt at behandlingen av hemakromatosepasienter innebærer å få verdiene ned til 20. Kanskje til og med under 20. Om pasienten har hatt svært høye nivåer over tid og har tydelig jernopphoping ønsker man at pasienten til og med blir svakt anemisk, slik at kroppen blir tvunget til å trekke ut alt jern fra indre organer.

Etter behandling er det slik jeg forstått tilstrekkelig å holde nivåene rundt 50.

Jeg har ikke tatt MR av leveren min.

Har tatt serum-jern og TIBC ja, men ønsker ikke utlevere mer her.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av nordavind Vis innlegg
Må si jeg er litt sjokkert over at diverse folk som poster her mener de har nok legekunnskap til at de kan anbefale årelating. [...]
Vis hele sitatet...
Dette er freakforum, ikke diskusjon.no. Her er det meningen at man skal kunne stille spørsmål, og få svar, uten unødvendig og tåpelig moralisering. Moralisering funker uansett alltid bedre om de velmende rådene kommer sammen med nyttig informasjon (som du har gjort i postene etterpå).




Jeg har forøvrig også nettopp fått diagnosert genetisk hemakratose etter 6-7 år med diverse interessante plager. Verdiene mine har hele tiden ligget opp mot de tillate grenseverdiene og jeg har ærlig og genuint lyst til å grisebanke den forrige fastlegen min for øyeblikket ("Nei, alt er ytterst normalt på prøvene dine. Ingenting unormalt her.").
Sist endret av DumDiDum; 16. mars 2010 kl. 23:04.
Sitat av nordavind Vis innlegg
Du har sikkert lest uttallige internettsider med all verdens symptomer og blitt helt overbevist om at ditt tilfelle passer med akkurat denne sykdommen, selv om de kliniske målingene ikke nødvendigvis tilsier det. Det er et meget vanlig fenomen som oftest rammer medisinstudenter, men nå som alle har tilgang til utallige nettsider med medisinsk info så blir det mer og mer vanlig blant andre også. Jeg sier ikke at det ikke er noe galt med deg, men jeg synes du burde ta et steg tilbake og revurdere litt. Legene du har snakket med har tross alt 7-10 års utdanning innenfor medisin og har strengt talt mye mer peiling enn deg, uansett hvor mange timer du har tilbrakt på wikipedia.
Vis hele sitatet...
Det der er regelrett pisspreik. Ingen wikipediaartikkel kan sammenlignes med medisinstudier om man er ute etter en kompleks forståelse av kroppens tusenvis av komponenter og samspillet mellom disse, det kan jeg være enig i.

Når det gjelder info om konkrete, gjerne skjeldne, tilstander og problemstillinger, så vil en som bruker timesvis på å lære seg om akkurat dette fort overgå legens kompetanse på emnet.

Ta f.eks steroider, når jeg var hos legen og diskuterte i forbindelse med dette måtte hun etter 10 minutters dialog innrømme at jeg hadde langt mer kunnskaper enn henne på emnet, og at hun skulle høre med noen androloger i forbindelse med mine problemstillinger. Hun hadde ikke engang kunnskaper nok til å kunne forstå problemstillingene mine, noe hun ikke la skjul på.

Å tro at enhver lege har up-to-date spisskunskaper innenfor ethvert medisinsk spørsmål er en klassisk naiv norsk tankegang. Tror du enhver flymekaniker har kunnskap nok til å kunne bygge en f-16? Det er en grunn til at man har hundrevis av forskjellige spesialister innen helse, det er rett og slett altfor mye informasjon til at en person han inneha god kompetanse innenfor alle emner.

Allmennleger er allmennleger, de har litt kunnskap om alt. Mang en gang har jeg sett legen min lese direkte fra legeboken sin for å finne løsninger, de er ikke demi-guder med infinit visdom.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Flott poeng Elefanten. Kan legge til at legen min konsulterte kollega da jeg hadde rift på hornhinna. Kudos til leger som innrømmer at de ikke kan alt! Bedre å miste ansikt enn pasient.
Hva faen er greia da, la mannen tappe blod, det er jo tilsynelatende ingen ting galt som kan forekomme ved at han gjør det dersom han har kompiser til stede som kan ringe akutten dersom det går sør; og det han har å vinne er jo et forlenget liv, om det viser seg at han faktisk lider av denne sykdommen
Master debater
Dekilaz's Avatar
Nå har ikke jeg sett denne diskusjonen før nå, så det er godt mulig jeg er for sent ute. Uansett: Hemokromatose kan også behandles medikamentelt med deferoksamin (f.eks. Desferal). Å skulle bedrive årelating på seg selv høres ikke optimalt ut.
Sist endret av Dekilaz; 18. mars 2010 kl. 02:39.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Elefanten Vis innlegg
Det der er regelrett pisspreik. Ingen wikipediaartikkel kan sammenlignes med medisinstudier om man er ute etter en kompleks forståelse av kroppens tusenvis av komponenter og samspillet mellom disse, det kan jeg være enig i.

Når det gjelder info om konkrete, gjerne skjeldne, tilstander og problemstillinger, så vil en som bruker timesvis på å lære seg om akkurat dette fort overgå legens kompetanse på emnet.
Vis hele sitatet...
Nå tror jeg du har misforstått litt. Såvidt jeg forstår nordavind så sier han/hun ingenting om hvem som vet mest om diagnosen trådstarter mener å lide av. Det er ingen tvil om at enhver kan tilegne seg mer kunnskap om en sjelden sykdom eller tilstand enn en allmennlege dersom han/hun går inn for det. Det det her er snakk om er selvdiagnostisering, og der er nordavinds link verdt å sjekke ut. Deretter bør man faktisk oppsøke et par leger til før man "blir sin egen lege".
Sitat av luni Vis innlegg
Nå tror jeg du har misforstått litt. Såvidt jeg forstår nordavind så sier han/hun ingenting om hvem som vet mest om diagnosen trådstarter mener å lide av. Det er ingen tvil om at enhver kan tilegne seg mer kunnskap om en sjelden sykdom eller tilstand enn en allmennlege dersom han/hun går inn for det. Det det her er snakk om er selvdiagnostisering, og der er nordavinds link verdt å sjekke ut. Deretter bør man faktisk oppsøke et par leger til før man "blir sin egen lege".
Vis hele sitatet...
Nei, nordavind sier ikke det direkte, men jeg tror faktisk du er mer enn oppegående nok til å få med deg at essensen av innlegget er noe sånt som "gjør ikke legene noe så trengs det ikke å gjøre noe, de vet uansett best."

Vedkommende har jo også oppsøkt et par leger, hvor lenge skal han gå rundt å plages av et problem som legene bagatelliserer, sannsynligvis uten å engang sjekke ordentlig opp i problemstillingen?

Selvfølgelig er hovedregelen at man aldri skal drive selvdiagnostisering. Men om TS' kompetanse rundt tilstanden er såpass dyptgående som han gir uttrykk for og den eventuelle løsningen er et simpelt inngrep på seg selv, da ser jeg ærlig talt ikke problemet med å selvdiagnostiser og "selvbehandle".

Hvis jeg har vondt i hodet så konsulterer jeg ikke legen før jeg tar meg en paracet.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Nå har jeg fått gått litt mer i dybden i denne tråden, og jeg vil si at det å skulle være sin egen lege uten å ha fått en ordentlig diagnose kan være farlig. Jeg oppfattet det som om at diagnosen var klar da jeg skrev mitt forrige innlegg.

Jeg ser ingenting i tråden om hvordan hemoglobinverdiene er eller om du har gjennomgått utredning for såkalt hemoglobinopati (feil i hemoglobin). Dersom den underliggende årsaken har med hemoglobin å gjøre, kan årelating gjøre deg anemisk ("blodfattig"), og det er derfor viktig å utelukke dette.

edit: Og det er mer enn nok dårlige allmennleger rundt omkring. At medisinutdanning gjør deg allvitende hva angår sykdom er helt 100% feil, og det er også noe en god lege vil være klar over.
Sist endret av Dekilaz; 18. mars 2010 kl. 19:28.
Sitat av Elefanten Vis innlegg
Nei, nordavind sier ikke det direkte, men jeg tror faktisk du er mer enn oppegående nok til å få med deg at essensen av innlegget er noe sånt som "gjør ikke legene noe så trengs det ikke å gjøre noe, de vet uansett best."

Vedkommende har jo også oppsøkt et par leger, hvor lenge skal han gå rundt å plages av et problem som legene bagatelliserer, sannsynligvis uten å engang sjekke ordentlig opp i problemstillingen?

Selvfølgelig er hovedregelen at man aldri skal drive selvdiagnostisering. Men om TS' kompetanse rundt tilstanden er såpass dyptgående som han gir uttrykk for og den eventuelle løsningen er et simpelt inngrep på seg selv, da ser jeg ærlig talt ikke problemet med å selvdiagnostiser og "selvbehandle".
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med at legene selvfølgelig ikke er allvitende, og at de kan ta feil. Jeg mener også at når man leter etter symptomer på seg selv er det veldig lett å finne de, og spesielt når man er ut etter å bekrefte en selvdiagnose. I Elijahs tilfelle er det vanskelig å vite hva som er hva, når sykdommen kan ha et såpass diffust sykdomsbilde, og da blir man nødt til å stole på de medisinske testene, som dessverre i dette tilfelle ikke har vært tydelige verken den ene eller den andre veien.

Sitat av Elefanten
Hvis jeg har vondt i hodet så konsulterer jeg ikke legen før jeg tar meg en paracet.
Vis hele sitatet...
Å sammenlikne årelating med å ta en paracet er helt tåpelig. Å tappe blod har en hel del risikomomenter som man ikke skal kimse av. Jeg tviler på at de fleste her på NFF har tilgang til sterilt rom og utstyr som faktisk er veldig viktig for å redusere infeksjonsfaren. Trådstarteren har heller ingen trening i å sette sprøyter, noe som antagligvis betyr at han blir nødt til å øve på seg selv. Newsflash, det er ikke så lett som heroinistene på plata får det til å se ut. I verste fall kan man treffe en nerve som kan føre til lammelser. Selvfølgelig er dette worst case scenarioer, men jeg mener likevel at det ikke er noe man skal bare avfeie.

Kall det gjerne moralisering, men når jeg ser at noen har planer om å gjøre noe som er potensielt farlig så synes jeg at de burde bli informert om farene, selv om dette er NFF og ikke "diskusjon.no".
Hei.

Tenkte jeg skulle sakse litt fra en side som heter bmj bestpractice, som er en pålitelig side som ofte brukes av leger. På denne måten kan vi ihvertfall vite at den informasjonen du velger å handle/ ikke handle utifra, er korrekt vedrørende opplysninger om sykdommen.

Haemochromatosis:

Key factors:
presence of risk factors, skin bronzing, diabetes mellitus

Other diagnostic factors:
fatigue, weakness, lethargy, arthralgias, impotence in males, loss of libido,
blood loss

Risk factors:
Middle age, Male gender, White ancestry, Famili history, Supplemental iron

Definition:
Haemochromatosis is a multisystem disorder of inappropriately increased dietary iron absorption and increased iron release from erythrophagocytosis which, if left untreated, can lead to life-threatening complications that include cirrhosis, hepatocellular cancer, diabetes and heart disease. It is one of the most common known genetic disorders in white patients but has variable penetrance

Disease is prevalent worldwide, but is more common in people of northern European descent where it has a prevalence close to 1 per 200 of the population


1st tests to order:
serum transferrin saturation: >45%
C-reactive protein: normal
HFE mutation analysis: C282Y mutation homozygosity (p.Cys282Tyr)
plasma ferritin: elevated; >674 pmol/L ( >300 ng/mL/ micrograms/L) in men; >449 pmol/L (>200 ng/mL/micrograms/L) in women

Tests to consider:
MRI liver liver to muscle signal intensity <0.88
liver biopsy iron content elevated
LFTs aminotransferase levels above normal
fasting blood sugar (FBS) elevated
echocardiogram mixed dilated-restrictive or dilated cardiomyopathy
ECG decreased QRS amplitude and T-wave flattening or inversion
testosterone, FSH and LH assays lower than normal levels
bone densitometry osteopaenia (T score <-1 SD) or osteoporosis (T score <-2.5 SD)
TFTs high TSH

Differential:
Dysmetabolic hyperferritinaemia
Hereditary aceruloplasminaemia
Excessive iron supplementation
Chronic hepatitis

French recommendations for the management of HFE haemochromatosis. Haute Autorite de Sante [29]
The following staging system can be used to guide therapy:

Stage 0: C282Y homozygosity with normal plasma transferrin saturation and ferritin and no clinical symptoms.
Stage 1: C282Y homozygosity with increased transferrin saturation (>45%), normal ferritin, and no clinical symptoms.
Stage 2: C282Y homozygosity with both increased transferrin saturation (>45%) and serum ferritin (>674 pmol/L (>300 ng/mL/>300 micrograms/L in men) in men; >449 pmol/L (>200 ng/mL/>200 micrograms/L)in women)) but no clinical symptoms.
Stage 3: C282Y homozygosity with increased transferrin saturation (>45%) and serum ferritin (>674 pmol/L ( >300 ng/mL/>300 micrograms/L in men) in men; >449 pmol/L (>200 ng/mL/>200 micrograms/L)in women)), as well as clinical symptoms affecting the quality of life that are attributed to this disease (e.g., asthenia, impotence and arthropathy).
•Stage 4: C282Y homozygosity with increased transferrin saturation (>45%) and serum ferritin (>674 pmol/L ( >300 ng/mL/>300 micrograms/L in men) in men; >449 pmol/L (>200 ng/mL/>200 micrograms/L)in women)), and clinical symptoms manifesting organ damage predisposing to early mortality (e.g., cirrhosis with risk of hepatocellular carcinoma, insulin-dependent diabetes and cardiomyopathy).


Treatment approach
The main goal of treatment is to avoid iron overload in early-stage disease, and remove excess iron from body stores in late-stage disease.

Lifestyle modifications
All patients should be instructed to avoid iron or iron-containing supplements.

Vitamin C or vitamin C-containing supplements should also be avoided as vitamin C can lead to increased intestinal absorption of dietary iron. Despite this, some physicians may recommend low doses of vitamin C in patients who are started on parenteral iron chelation therapy. This is because it increases the availability of iron for chelation with deferoxamine.

Patients should be instructed to avoid excess alcohol (or avoid altogether if hepatic disease is present).

Hepatitis B vaccination is recommended for patients who have not been exposed to hepatitis.

Stage 0 disease
Patients should be monitored every 3 years with history, examination and blood tests including serum ferritin level and serum transferrin saturation.

Stage 1 disease
Patients should have the same monitoring regimen, as with stage 0 patients, but yearly.

Stage 2, 3 and 4 disease
Should be started on a phlebotomy regimen. Start with weekly phlebotomy in an induction phase, and then transition to a maintenance phase of intermittent phlebotomy with a goal to maintain the serum ferritin level ≤112 pmol/L (≤ 50 ng/mL).

Stage 2, 3 and 4 disease where phlebotomy is contraindicated
Iron chelation therapy should be reserved for patients in whom phlebotomy is contraindicated (i.e., anaemia, severe heart disease or technically impossible blood-draw).

Traditionally, a parenteral iron chelator was given; however, there is now an oral iron chelating agent available. Deferasirox may be considered as a first-line option, as an alternative to parenteral therapy, for type 1 (hereditary) haemochromatosis patients who are unable to receive phlebotomy. Compliance is likely to be better with oral therapy compared with parenteral therapy.

Follow up:
Monitoring
The frequency of follow-up for patients in the maintenance phase of treatment for iron overload varies depending on the individual. However, a good rule of thumb may be to check laboratory work every 4 to 8 weeks with an FBC and serum ferritin assessment. Iron chelation therapy can be associated with visual and auditory changes, and so patients should have their vision and hearing checked at least yearly. Screening for hepatocellular carcinoma must be performed with liver ultrasound every 6 months in patients with documented cirrhosis. [38]

Patient Instructions
It might be advisable to consider referring patients to a dietician, especially if they have concomitant diabetes, hypertension or hyperlipidaemia. Patients should be instructed to avoid excess alcohol (or avoid all together if hepatic disease is present) and avoid supplements that contain iron or vitamin C. Natural sources of iron and vitamin C are considered safe. Note that some physicians may recommend low doses of vitamin C in patients on parenteral iron chelation therapy to increase the excretion of iron.

Complications
Complication Timeframe Likelihood

cirrhosis long term high
hepatocellular carcinoma long term medium
hypogonadism long term medium
bone loss long term medium
hypothyroidism long term medium
diabetes mellitus variable high
congestive heart failure, chronic variable high

Prognosis:
In a study of 251 patients, carried out over 33 years, the mean survival was 21 years. [36] If diagnosed and treated prior to the development of diabetes and cirrhosis, the life expectancy is virtually identical to that of age- and sex-matched controls. [36] The adjusted relative risk of death was 4.3 in patients with diabetes and 2.4 in patients with liver cirrhosis. Patients with haemochromatosis have an increased risk of dying from cancer (11%), especially hepatocellular carcinoma (7%), diabetes mellitus (2%), cardiomyopathy (2%), myocardial infarction (2%), and liver cirrhosis (6%). [36] Survival does seem to be improving as individuals are diagnosed at an earlier stage. Organ damage from iron overload does not typically occur until the patient is older than 40 years. [31]


Key articles:
Brissot P, de Bels F. Current Approaches to the management of hemochromatosis. Hematology Am Soc Hematol Educ Program. 2006;36-41.


Olynyk JK, Cullen DJ, Aquilia S, et al. A population-based study of the clinical expression of the hemochromatosis gene. N Engl J Med. 1999;341:718-724.


Haute Autorite de Sante. Management of patients with HFE-related haemochromatosis (Type 1 haemochromatosis). July 2005. http://www.has-sante.fr/portail/display.jsp?id=c_432802 (accessed on 26 June 2007)

U.S. Preventive Services Task Force. Screening for hemochromatosis: recommendation statement. Ann Intern Med. 2006;145:204-208.


Niederau C, Fischer R, Purschel A, et al. Long-term survival in patients with hereditary hemochromatosis. Gastroenterology. 1996;110:1107-1119.


El-Serag HB, Inadomi JM, Kowdley KV. Screening for hereditary hemochromatosis in siblings and children of affected patients. A cost-effectiveness analysis. Ann Intern Med. 2000;132:261-269.
Vis hele sitatet...

Sånn.
Da foreligger ihvertfall den korrekte informasjonen.

Håper du kan etablere en bedre dialog med din lege, og at du ikke trenger å ty til egenbehandling her. Lykke til, og god bedring
Sitat av nordavind Vis innlegg



Å sammenlikne årelating med å ta en paracet er helt tåpelig. Å tappe blod har en hel del risikomomenter som man ikke skal kimse av. Jeg tviler på at de fleste her på NFF har tilgang til sterilt rom og utstyr som faktisk er veldig viktig for å redusere infeksjonsfaren. Trådstarteren har heller ingen trening i å sette sprøyter, noe som antagligvis betyr at han blir nødt til å øve på seg selv.
Vis hele sitatet...
Sterilt rom? Har du tatt en blodprøve før eller håper du ingen skal legge merke til at dette er piss? Hvis du har tatt en blodprøve før har du kanskje lagt merke til at dette sterile utstyret er: Bommul, et bakrom på legekontoret åpent for fri ferdsel, plaster og sprøytespisser (sterile) enhver person kan kjøpe på apoteket?

Risikomomenter? Å treffe en nerve når du skal treffe en blodåre som ligger rett under huden er som å stikke seg i øyet når du spiser med gaffel. Å treffe nerver er som regel en problemstilling kun ved intramuskulære injeksjoner.

I militæret lærer vernepliktige forøvrig dette simple inngrepet på noen dager, og ja, de og øver på seg selv og hverandre.

En oppegående person som gjør dette med sterile produkter, under observasjon av en makker, er i mindre fare enn du er hver gang du setter deg i bilen.

Synes folk har en tendes til å overdramatisere med en gang man beveger seg inn på medisinske spørsmål. Selvfølgelig er det ideelle at all medisinering og alle inngrep skal utføres av lege, men om man uten å risikere noe kan forsøke selv for å spare seg for både tid og penger, da ser jeg rett og slett ikke problemet. I likhet som med paracet.
Er vel av den formening at egentapping av blod uten mulighet for medisinsk tilsyn og påfølgende labprøver ikke er så veldig smart. Men, er ingen ekspert på hematologiske sykdommer. Hva med å få fastlegen din til å henvise deg til en indremedisiner eller hematolog? De fleste store sykehus har en hematologisk poliklinikk der personalet definitivt vil være istand til å diagnostisere deg riktig. Evt kan du betale ekstra for å få en time på volvat eller lignende (som ofte leier inn de samme hematologene).

Syns historien din lukter sterkt av web-diagnostisering, og du risikerer å behandle deg selv for en sykdom du nødvendigvis ikke har dersom du starter med egentapping. Og, det er en viss risiko ved egentapping, kan godt hende at den ikke er så veldig stor, men uten nødvendig kompetanse innen f.eks. hygiene og stikketeknikk bør man faktisk ikke drive med dette på egenhånd.
kan du ikke bere be legen gjøre det en gang i uka da ? 0stress !