Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  162 11346
mange bra her, men det jeg tenker på er med en gang Mark Knopfler/Dire Straits - Money for nothing. Ellers så er jo alt av Santana bra, rart det ikke er nevnt her, og Stairway to Heaven er rå.

Eric Clapton er jo i mine øyne verdens beste gitarist, så han raver høyest med sin Tears in Heaven, solo eller ikke, så er det gitar.
Sitat av Noose
Første jeg tenkte på var Dire Straits, mye å velg imellom der.

Dire straits - Sultans of swing (live 13.14 min) DET er digg gitarsolo det!
Vis hele sitatet...

Word..
Mark Knopfler er rå! Vil også ha med Jimi Hendrix på denne leken. Ingen klarer å spille riffene hans slik han spiller de. Ikke engang han klarte å kopiere sine egne riff to ganger. Mulig det har noe med inntak av diverse syrer etc og gjøre da men
Ellers så vil jeg si at Lynyrd Skynyrd - Free Bird også fortjener en plass i denne tråden

Edit:
Led Zeppelin - Whole
Hør og nyt..
Sist endret av isolid; 4. april 2006 kl. 01:52.
Og det faktum at Hendrix av og til spillte soloer med tenna sier vel sitt
Sist endret av laksen; 4. april 2006 kl. 03:07.
slutten av Supertramp - goodbye stranger syns jeg er helt rå.

litt offtopic men:
Supertramp - another man's woman (live) har en nydelig pianosolo :*
Kevin Ayers - Clarietta Rag
Sitat av Speedfreak
skal man nevne dire strait, så må ikke glee brothers in arms. er gitarsoloene som gjør hele låta til det den er. akkurat som at gitaren synger noe som egentlig kunne vært sunget, men som gitaren gjør best. utrolig vakkert. må nesten sette på den nå
Vis hele sitatet...
Hvordan kunne jeg glemme den! Den er jo extremt bra.
Sitat av Mushy
Eric Clapton er jo i mine øyne verdens beste gitarist, så han raver høyest med sin Tears in Heaven, solo eller ikke, så er det gitar.
Vis hele sitatet...
Mye diskutert det der. Ikke bare er det stor uenighet om hvor god clapton er, men det skal også nevnes at fyren har fått credit for ting han ikke har skrevet selv. Jeg er på ingen måte en clapton fan, og liker sjeldent fyren. Han hadde sin storhetstid i mine øyner da han var i Cream, og spilte es335. Soldano + Lace Sensors + Clapton = Grusomt.
Han glimter til, men teknikken og komponeringa (som skjer sjeldent) erke kjempebra...Smak og behag..
det finnes sykt mange gitarssoleoer som e bra. En av mine favoritter er Iron Maiden - Powerslave soloen til Adrian Smith og Dave Murray. Gir meg frysninger hver gang..
Sitat av classic_war
Synes egentlig alle soloene fra "Dream Theater - A change of seasons" er bra.
Edit; Evt "Deep Purple - Sweet child in time"
Vis hele sitatet...
du blander ikke "guns'n roses - sweet child of mine" og deep purples "child in time"?

Personlig synes jeg Guns 'n Roses - November Rain har en av de soloene med høyest chills-faktor. <3 Ellers har man Dream Theater - Finally Free.
En av soloene i November Rain er kåret til top3 beste gitarsoloer i teh world, og det sier litt. Jeg elsker Guns N'Roses, mye pga. Slash og den tidvis fantastiske gitarspillinga hans. Av Guns' verker må jeg alikevel trekke frem Knocking on Heavens Door ( ja, jeg vet det er en cover, men for meg vil den altid være en Guns sang ). Live-versjonen fra Argentina (?) er helt fantastisk. Faktisk er I Used to Love Her også sinnsykt rå, til tross for at sangen er rein bullshaith! Skal også nevnes at Slash er den eneste mannen noensinne som kan gå med tight skinnbukse, og alikevel beholde min facinasjon ! Ah...I love that man!
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Har nettop hørt gjennom den siste plata utgitt av Mark Knopfler, Privat Investigations, og det må jeg si er bra musikk. Og gitarspillinga er uten tvil noe av det som gjør det bra.
Mange bra sanger nevnt. Må bare nevne Eric Clapton sin cover av Mason Williams - Classical Gas er nå rå.

offtopic: Forresten, det med at Eric Clapton har sagt at Øystein Sunde er verdens beste gitarist, er det bare tull eller?
var ikke Clapton, var Vai.

noen fete soloer:
Pink Floyd - Comfortably Numb (live pulse)
Rainbow - Catch the rainbow (live)
Led Zeppelin - Stairway to heaven
Lynyrd Skynyrd - Freebird
Deep Purple - Child in time
Sitat av Sabbi
offtopic: Forresten, det med at Eric Clapton har sagt at Øystein Sunde er verdens beste gitarist, er det bare tull eller?
Vis hele sitatet...
Skulle ikke forundre meg, for Sunde er vill på gitarn.
Jeg tror jeg skal dra fram et ganske så ukjent band "Impellitteri", det er ikke så mye bra av dem men de har en sykt bra en "17th century chicken picking".
Veldig veldig nice gitar spill der.
Sitat av Tierra
http://youtube.com/watch?v=QjA5faZF1A8 er vel kanskje det beste jeg har hørt
Vis hele sitatet...
Agree.. Faktisk noe man kan høre på fra youtube, så er det den der når det kommer til gitar.
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Dimmu borgir - Metal heart
nirvana-sex and candy
og mange iron maiden låter<3
Sitat av Ahmed-
Dimmu borgir - Metal heart
Vis hele sitatet...
Originalen er det bandet Accept som har.
ikke noe presist svar.. men John Petrucci fra Dream Theater har laget et solo album: Suspended.. altså ikke noe presist som sagt men liker man mye gitar så.. =)

Er så mange, men en av mine favoritter er vel gitar/keyboard soloen i Sonata Arctica - Blank file
Jeg er ikke sånn stor fan av überfort spilling, selv om det kan være kult. Men soloen på Dream Theaters "Under a glass moon" er det liiiite som slår. En av Petruccis aller beste, for på den låta passer det å frike ut litt. Sluttsoloen på Octavarium er nydelig den og.
Liker ikke så veldig mye rock med gitar spilling osv, liker mye mer rytmisk musikk som reagge, hiphop, r&b, blues (ikke noe jeg pleier å sitte å høre på, men noe er faktisk bra).

Så jeg vet ikke om så mange men jeg syndes Jimi Hendrix - Voodoo Child er bra. Å noen av av Dire straits sine.
Hey! Iron Maiden - Afraid to shoot strangers... Anyone? Tidenes übersolo. Så den ikke her i tråden, etter å ha skumlest... Men forsåvidt enig i det faktum at det har mer med komposisjon en fart for å få en solo til å høres kul ut.
Audioslave - like a stone
Liquid Tension Experiment - Acid Rain
Liquid Tension Experiment - Paradigm Shift

Hør.
Sitat av Camper
Jeg tror jeg skal dra fram et ganske så ukjent band "Impellitteri", det er ikke så mye bra av dem men de har en sykt bra en "17th century chicken picking".
Veldig veldig nice gitar spill der.
Vis hele sitatet...
Ahh jeg er så enig! Chris Impellitteri har sinnsykt presis plekterteknikk, og jeg kan hele sangen Ellers har man Mark Knopflers solo på sultans og Steve Lukather på Rosanna som er to soloer jeg får frynsninger bare av å tenke på, men den beste gitaristen i verden er jo Al DiMeola, sjekk ut Dark Eyed Tango og prøv å motsi meg etter å ha hørt den
Pink Floyd - Comfortably Numb.

Dire Straits - Brothers in arms er også bra.

Ellers syntes jeg egentlig at denne listen faktisk hadde en nogenlunde korrekt oppfatning av hva som er bra av gitarsoloer. Jeg er liker Gilmour sin best, jeg hører mye på Pink Floyd, har alle album og har hørt på dem i en 5-6 år. Det er så behagelig å høre på at det er en fryd.
http://guitar.about.com/library/bl100greatest.htm
Sist endret av oleandreas; 21. april 2006 kl. 00:51.
"solo-delen" i deep purple - highway star *elske*

ok.. ikke akkuratt solo men.. *elske* fordet
Sist endret av andjoha; 21. april 2006 kl. 01:53.
Jeg digger denne soloen av Jarle.H.Olsen
http://video.google.com/videoplay?do...=Jarle&pl=true

Og her er en solo han cover'a fra Dream Theater - The Glass Prison
http://video.google.com/videoplay?do...=Jarle&pl=true

Genial gitarist

Digger også soloene til Luca Turilli fra Rhapsody, og Timu Tolkki fra Stratovarius

Og en genial sang av Joe Satriani: Surfin' with the Alien <- Den mannen kan så og si alt på gitar :-)
Sist endret av Archj; 21. april 2006 kl. 13:01.
Sitat av Tierra
http://youtube.com/watch?v=QjA5faZF1A8 er vel kanskje det beste jeg har hørt

gud vet hvem originalartisten er, men såvidt jeg leser nedover så er det fake(?) uansett beste jeg har hørt
Vis hele sitatet...
Det er en "cover" av den klassiske komponisten "Johann Pachelbel" som levde på 1770 tallet. Jeg forelska meg nettopp i den videoen, og den ordentlige sangen, faenmeg genial og vakker (ja vakker :s)
http://video.google.com/videoplay?do...=canon&pl=true
Her er også den Canon sangen. Syntes han fyren her er litt mer skilled enn den i tidligere post. Sykt rå
Iron Maiden - Brave New World ghost_of_the_navigator

yeahh
Mine absolutt 3 favoritter er:
1. Lynyrd Skynyrd - Freebird
2. Van Halen - Eruption
3. Jimi Hendrix - All Along the Watchtower

Sluttpartiet i Queen Bohemian Rhapsody står også høyt på lista, den er ikke så veldig teknisk men utrolig fet.
Noen nevnte Iron Maiden - Afraid To Shoot Strangers, slenger meg på den. Fantastisk solo. "Estranged" av GNR er en fantastisk låt, med ufattelig bra gitarspill fra gode gamle Slash.
Steve Vai - Tender Surrender
Led Zeppelin - Since I've Been Loving You
Dream Theater - Learning to Live
Pink Floyd - High Hopes
Eric Johnson - SRV

Når det gjelder Pink Floyd, så må jeg nevne Comfortably Numb ligger på en sterk andre plass av Pink Floyd.
Razor Edge, (LIve) AC/DC....oo'YEAH
Som hardbarka Dream Theater må jeg nesten nevne soloen i The Spirit Carries on fra Scenes from a Memory albumet. Utrolig avslappende.

Så forresten at noen nevnte solo albumet til John Petrucci lenger oppe i tråden. Suspended Animation heter det. Sjekk ut Damage Control. Et sinnsykt kult riff på den sangen.
Fordømt sweeping, det går visst rett inn i sjela på alt og alle...Imponerer ikke meg når de sweeper klassiske stykker i 30 min, blir bare kvalm.
Sitat av ZpiFF
http://video.google.com/videoplay?do...=canon&pl=true
Her er også den Canon sangen. Syntes han fyren her er litt mer skilled enn den i tidligere post. Sykt rå
Vis hele sitatet...
Jeg likte den forrige bedre egentlig.. ikke fullt så mye "teknisk" lagt til, og han sistnevnte fucka det på en måte til for seg selv, virka som han prøvde å legge til ting han bare dreit seg ut på...

Sitat av Ablaze
Fordømt sweeping, det går visst rett inn i sjela på alt og alle...Imponerer ikke meg når de sweeper klassiske stykker i 30 min, blir bare kvalm.
Vis hele sitatet...
Må si meg uenig der, de sweepene var veldig korte, og veldig få av dem. 3-4 stykk kanskje. Dessuten fulgte de tonene så det hørtes bra ut

Men men, det er jo min mening da

Vet noen forresten hvem som "lagde" den versjonen?
Sist endret av Archj; 21. april 2006 kl. 18:45.
Soloen i begynnelsen og i slutten av Fade to black er nyyydelig!
Soloen i Master of puppets og sluttsoloen i November rain.. <3

... og alle soloene som er laget av det gamle metallica, spesielt fra de tre første albumene!
Iron Maiden - Afraid to Shoot Strangers!
Den beste er DEFINITIVT Van Halen - Eruption!! Begynnelsen på Judas Priest - Metal Meltdown er heller ikke så verst. Ellers er de fleste sangene i 100 Greatest Guitar Solos bra, men ikke min smak.
Gitar-soloen i "Hell Song" av Sum 41, er en av de bedre mener jeg
må nok sverge til opeth - blackwaterpark her ja
Red Hot Chili Peppers - Dani California

<3 John!
Sitat av St.Vitus
Slipknot er jo bare ræv. Gitaristen spiller jo bare simple ting som høres bare jævlig ut. Det er absolutt ikke sykt


Metallicas Orion. hele greia er jo bare solo liksom
Vis hele sitatet...
jo slipknot er jævlig gode....
mye tøffe gitarsoloer på Louder Than Hell albummet til manowar.
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Sitat av gal1mann
jo slipknot er jævlig gode....
Vis hele sitatet...
Nei.

Pink Floyd - Comfortably Numb
Eric Johnson - Cliffs of Dover

<3
Sitat av pyrotekniker
Iron Maiden - Afraid to Shoot Strangers!
Vis hele sitatet...

Ja den er skit bra!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Okey!
Her en mine kandidater:
1. Ten Years After med I'm Going Home (gjerne Woodstockversjonene)
2. Santana med Black Magic Woman
3. Shotgun Messiah med Hartbreake Blvd
4. Dire Straits med Sultans of Swing
5. TurboNegro med Prince of the Rodeo

Juhu, mitt første innlegg!