Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  113 7892
Opprinnelig postet av SkyFex
Hva med å starte med å ha et
"Andre sjangre"
forum.

Så er det bare å_se om folk begynner å diskutere en spesiell sjanger alt for mye i det forumet. Og isåfall kan dere lage et nytt forum til den sjangeren.
Vis hele sitatet...
Var det jeg tenkte på...
Dette er jeg med på. Et glimrende tiltak som jeg har tenkt litt på selv også. Jeg har ikke klart å finne et forum som hovedsakelig dreier seg om musikk, så det hadde vært stilig om det ble noe av dette.
Ablaze sier noe der. Blues, Jazz og rock er nært beslektet.
Philosphicus
Digital Hybrid's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Yaman
Ablaze sier noe der. Blues, Jazz og rock er nært beslektet.
Vis hele sitatet...
Sant nok. Er bra at dere engasjerer dere. Vi får se hva vi kommer fram til når vi kommer skikkelig i gang med planleggingen.
Å stenge seg inn i en sjanger blir kanskje litt teit, om "rock'n'roll" er en bestemt sjanger (glam etc). Sjangre suger, og sånn er det bare Men jeg er helt klart med på dette, hører ufattelig mye på musikk og bruker skummelt mye penger hver måned på tullet.

Om man kunne laget et forum med litt undergrunnsmusikk og ikke bare topp20-musikk hadde det vært utrolig fett! Sinnssykt mye fett innen sjangrene stoner, hardcore/emocore etc på gang i Norge.
Philosphicus
Digital Hybrid's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Waffel
Å stenge seg inn i en sjanger blir kanskje litt teit, om "rock'n'roll" er en bestemt sjanger (glam etc). Sjangre suger, og sånn er det bare Men jeg er helt klart med på dette, hører ufattelig mye på musikk og bruker skummelt mye penger hver måned på tullet.
Vis hele sitatet...
Nå vet ikke jeg om jeg skjønte helt hva du mente. Jeg har da aldri sagt at rock er én sjanger.

Kan dere definere "undergrunnsmusikk"?
Undergrunnsmusikk er sikkert musikk som spilles i undergrunnen. Dra til T-banen og hør hva som spilles der.
"Offstream musikkfora."

Offstream er et fint ord. Jeg fant det på nå. Kan vi ikke bare løst definere musikken som diskuteres som "spilles ikke på radio hver halvtime" og har de tradisjonelle instrumentene mer eller mindre med? Det dekker det meste
Philosphicus
Digital Hybrid's Avatar
Trådstarter
Ja. Når dere sier "undergrunnsmusikk" tenker jeg med en gang på rap og hip-hop, noe jeg selv styrer så langt unna som mulig.
In Flames var et stort undergrunnsband i sine tidlige dager.
Så det er ikke bare dårlige ting som kommer opp av undergrunnen.
Philosphicus
Digital Hybrid's Avatar
Trådstarter
ah... vel, så lenge dere ikke begynner å mase på hip-hop :-P

Som sagt flere ganger. Dette blir et norsk forum om Rock and Roll og muligvis hennes nærmeste slektninger, dvs. jazz, blues osv.
om det blir kategorier for diskutering av instrumenter-teknikker og teori, er jeg lett med!
Philosphicus
Digital Hybrid's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av hkh
om det blir kategorier for diskutering av instrumenter-teknikker og teori, er jeg lett med!
Vis hele sitatet...
Det var meningen. Tenkte diskusjon rundt selve musikken, diskusjon rundt utstyret, og diskusjon rundt musikalsk kreativitet. Altså diskusjoner om band, album, låter, instrumenter, hardware og software, egenprodusert musikk, teknikker, og så videre.
Philosphicus
Digital Hybrid's Avatar
Trådstarter
Ok. Har fått mail fra seks interesserte personer. Fem av dem vil bidra med design, men det trengs egentlig ikke mer enn to (maks tre) designere. Det jeg er litt i tvil om er om vi skal la planleggingen foregå åpen eller lukket.
Norsk musikkforum? Også er det strupet ned til rock?

Blir ikke det litt for dumt? :S

edit: Hvorfor ikke: Norsk rockeforum? :P
Digital Hybrid: Om jeg forstår hva du mener, så vil jeg at det blir holdt lukket. Blir mest spennende da Altså til den dagen det åpner.

LasseTheDude: Genialt navn
LasseTheDude: Det er ikke bestemt noe navn enda, det var bare det DH kalte tråden.
Norsk Musikkforum uten hip-hop? Det høres ganske kjipt ut. Ikke at jeg er noen stor tilhenger av hip-hop (tvert i mot, hører ikke på det i det hele tatt), men om du bare vil ha det du liker der kan du vel heller kalle det norsk rock-forum?

Med undergrunn mener jeg det du ikke finner på platekompaniet.
jeg er med. sender deg en mail omgående.
Philosphicus
Digital Hybrid's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Waffel
Norsk Musikkforum uten hip-hop? Det høres ganske kjipt ut. Ikke at jeg er noen stor tilhenger av hip-hop (tvert i mot, hører ikke på det i det hele tatt), men om du bare vil ha det du liker der kan du vel heller kalle det norsk rock-forum?

Med undergrunn mener jeg det du ikke finner på platekompaniet.
Vis hele sitatet...
Det blir et norsk forum om rock (og eventuelle søstersjangre). Beklager om jeg har misledet noen. "Norsk musikkforum" er ikke navnet, men var heller ment for å beskrive hva det var. Nemlig et forum om musikk på norsk. Og da jeg skrev dette tenkte jeg bare på rock and roll.

Når det kommer til navn tenker jeg noe så enkelt som "Rock Norge", "Rock Norway" e.l.
Men det er ikke noe vi trenger å tenke på akkurat nå.
Ok Jeg gleder meg hvertfall! Er ikke noe jeg kan hjelpe med bortsett fra fotografi fra konserter, opptak og forumaktivitet. Opptak burde det forresten være et eget forum for, av norske artister så det blir litt begrenset. Nesten alle artister tillater swapping av bootlegs så fremt de ikke blir solgt eller heter Pixies Det hadde vært fett, det!

Gleder meg!
Pretty Princess
Freaken's Avatar
skal dette være et forum med kun "hovedsjangerne" innen rock? (som hevy, blackmetal osv)
eller alt som rock'en omfanger?
det er jo uendlig mange søstersjangre til selve "hovedrocken"...
Philosphicus
Digital Hybrid's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Freaken
skal dette være et forum med kun "hovedsjangerne" innen rock? (som hevy, blackmetal osv)
eller alt som rock'en omfanger?
det er jo uendlig mange søstersjangre til selve "hovedrocken"...
Vis hele sitatet...
I starten ser jeg for meg at vi rett og slett har en hovedkategori "Musikken" med følgende underkategorier: "Band", "Album", og "Sanger". Så kan folk diskutere de sjangerne de vil innen disse kategoriene så lenge det er under sjangeren rock. Skrik ut dersom noen har et bedre forslag.
Opprinnelig postet av Digital Hybrid
I starten ser jeg for meg at vi rett og slett har en hovedkategori "Musikken" med følgende underkategorier: "Band", "Album", og "Sanger". Så kan folk diskutere de sjangerne de vil innen disse kategoriene så lenge det er under sjangeren rock. Skrik ut dersom noen har et bedre forslag.
Vis hele sitatet...
Og i tillegg burde det være en generell musikk med samme underkategorier.

Samt en generell del hvorav kreative, "jam forum", bilde anmeldelser eller noe. Noe sånn.
Du er min venn
niigu's Avatar
Hva med en egen seksjon hvor folk, som er med i band eller samarbeider med band, legger ut coverforslag til kritikk osv? Kunne funket.
Philosphicus
Digital Hybrid's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av niigu
Hva med en egen seksjon hvor folk, som er med i band eller samarbeider med band, legger ut coverforslag til kritikk osv? Kunne funket.
Vis hele sitatet...
Dette har også streifet mine tanker. Jeg tror det kunne blitt populært.
Det hadde også vært kult med en del der brukerne kan promotere sine egne band og konserter de spiller.
Det er mange "up and coming" band som kunne trengt litt feedback i ny og ne!
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Jeg er veldig hypp på å være med å dra igang opplegget (i tillegg til design osv. som jeg sa i eposten), brainstorming, prosjektdiskusjoner osv.

Kan bli et jævlig kult opplegg .
Lurer på en ting. Hvor vidt mener du rock 'n roll strekker seg? Folk som ikke har peiling sier jo nå til dags at alt med fuzz er rock. Blir f.eks metal på noen måte med? og da tenker jeg metal i det hele tatt, med nu, death, black osv.
Pretty Princess
Freaken's Avatar
vell, metal (og black, nu osv) er jo egentelig i rock.. (eller en slags "videreføring") så jeg vil tro (hvis dette skal bli stort) at nu, black, fuzz, death osv skal være med

edit: selv om det er utrolig vanskelig og definere rock
Philosphicus
Digital Hybrid's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Sture Dingo
Lurer på en ting. Hvor vidt mener du rock 'n roll strekker seg? Folk som ikke har peiling sier jo nå til dags at alt med fuzz er rock. Blir f.eks metal på noen måte med? og da tenker jeg metal i det hele tatt, med nu, death, black osv.
Vis hele sitatet...
Jeg definerer metall som en subsjanger av rock. Så jeg regner med at det blir åpen diskusjon av metall også.
Høres interessant ut.

Men hvem er det som er med i prosjektet hittil? Er jeg med? Eller må jeg sende en ny mail?
Philosphicus
Digital Hybrid's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Yaman
Høres interessant ut.

Men hvem er det som er med i prosjektet hittil? Er jeg med? Eller må jeg sende en ny mail?
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke å sende en ny mail, nei. Jeg kommer snart til å sende en mail til alle som har meldt sin interesse om hvordan planene ligger. Jeg skal prøve å få satt opp en mailingliste så snart som mulig.
Philosphicus
Digital Hybrid's Avatar
Trådstarter
Ok, har sendt en e-post til alle som meldte sin interesse over e-post. Prosjektet er ikke lukket ennå, så til folk om ønsker å være med referer jeg til første post. Der finner du den informasjonen du trenger.
så lenge jeg får preke om hvorfor Black Sabbath er verdens beste band så registrerer jeg meg :>
Pretty Princess
Freaken's Avatar
hvordan er går det med prosjektet?
hvordan går det med prosjektet?
Philosphicus
Digital Hybrid's Avatar
Trådstarter
Vel. Jeg og de frivillige har såvidt begynt utformingen av prosjektet på et lukket forum. Det er ikke så mye å skrive ennå, men det kommer. Er bare å smøre seg med tålmodighet, så vil jeg oppdatere her når det blir noe å meldre fra om
OK. Blir kult når det blir klart da....
▼ ... noen uker senere ... ▼
Philosphicus
Digital Hybrid's Avatar
Trådstarter
Hei, vi er ikke døde ennå.

Har stått litt stille i det siste, men nå er vi i bevegelse igjen. Har nylig registrert domenet rocknorge.com og fått lagt opp en "kommer snart"-dings. Neste skritt er å gå til innkjøp av en lisens på vBulletin ($85 = ca. 500kr). Tingen er nå at jeg har lite med penger da jeg ikke har fast jobb, så donasjoner mottas med takk. Informasjon finner du lengre nede i denne posten.

Så, hvor langt har vi egentlig kommet? Jo, som sagt har jeg fått registrert domenet, og satt opp en "kommer snart"-side. Siden kommer opp så fort som mulig etter lisens på vBulletin er kjøpt inn. Jeg og de som meldte seg som frivillig har diskutert oppsett og features, og har nogenlunde klart for hvordan alt skal bli. Når det kommer til hosting, vil nok det i første omgang bli hostet på mitt eget webhotell hos Domeneshop, og så får vi ta det som det kommer.

Informasjon rundt doneringer
Jeg har opprettet en egen konto til Rocknorge. Og pengene som kommer inn der skal brukes på Rocknorge og Rocknorge alene. Nå trenger vi rundt 500kr ($85 for å være eksakt) for et års gyldig vBulletin-lisens. Kommer det mer inn vil dette brukes på andre Rocknorge-kostnader, som f.eks. hosting.

Kontonummer: 1590.16.17349
Minimum donasjon: Det er det ingenting som heter. Alt er velkommen.
Utbytte: Vel, du får den deilige følelsen av å hjelpe til med å få Rocknorge opp på beina. Vi får prøve å lage en slags ViF-ordning for folk som donerer.

Hadde vært greit om du la med nicket/ekte navn dersom du velger å donere.

Spørsmål? Forslag?
Sist endret av Digital Hybrid; 18. februar 2005 kl. 18:00.
Ah. Siden du driver med ett lovende proskjekt, gir jeg deg penger. Håper det blir andre enn meg som gir noen grunker også. Gleder meg til å se det ferdige resultatet.
dette innlegget er ment som whining eller oppfordring bare et vanligt fråga:

Kommer det til å være en warez seksjon? Dette tiltrekker sevlfølgelig en hauger av warez hauker men bare lurer....
Lol bobben, trur ikkje det er aktuelt ....etter alt oppstyret rundt warez i media osv

foresten, ser ut som eit flott prosjekt, gleda meg til å sjå kva det blir av det
Sist endret av One_ar; 18. februar 2005 kl. 20:54.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Bobben: Skal være warezfritt. (såfremt DH ikke har ombestemt seg)
Sist endret av SilverKhan; 18. februar 2005 kl. 21:02.
Endelig er vi igang igjen
Philosphicus
Digital Hybrid's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bobben
dette innlegget er ment som whining eller oppfordring bare et vanligt fråga:

Kommer det til å være en warez seksjon? Dette tiltrekker sevlfølgelig en hauger av warez hauker men bare lurer....
Vis hele sitatet...
Rocknorge kommer til å helt warez-fritt. Musikk f.eks. vil ikke bli lagt opp uten eierns tillatelse.
Høres veldig lovende ut nå det her! Flott at det blir warez-fritt, da slipper vi jo alle søppelnerdene

Skal se om jeg kan unse noen slanter
Jeg kommer nok ikke til å registrere meg på forumet, men bare ikke bruk noe "Musikkforum"-aktig navn når dere stenger dere inne med utelukkende rock og undergrener.
Philosphicus
Digital Hybrid's Avatar
Trådstarter
Sitat av rdxz
Jeg kommer nok ikke til å registrere meg på forumet, men bare ikke bruk noe "Musikkforum"-aktig navn når dere stenger dere inne med utelukkende rock og undergrener.
Vis hele sitatet...
Beklager at trådnavnet virker misledende. Jeg har bedt administrator om å bytte navnet nå. Nå skal det nevnes at blues og jazz mest sannsynlig også vil få sin plass på forumet, men sjangre lengre vekk som hip-hop, techno, og liknende vil ikke bli dekket av dette prosjektet.
Jeg gav litt penger og gleder meg veldig til forumet er oppe.