Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 12458
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
er flere fine elver å vaske gull gitt og du tjener nok mere enn på rema, er bare å vite hvor du skal vaske... er ikke rare mengden du skal finne
Vis hele sitatet...
Hvis du skal vaske gull ut av elva vil du nok fort finne ut at timelønnen din blir drastisk liten.....
Er du i det hele tatt klar over hvodan gull blir utvunnet for tiden? For å ikke snakke om at du ikke bare kan sette deg ned og begynne og vaske gull. Du må lete og ha et minimum av geologiske kunnskaper osv.
Men joda ønsker deg lykke til med vilkårlig gullvasking på finnmarksvidda. Ring meg når du er millionær.....
Sitat av LazySunday Vis innlegg
Neimen jaggu, nå fikk vi jaggu meg og dratt inn en konspirasjonsteori inn i også. Denne tråden blir bare bedre og bedre!
Vis hele sitatet...
Jeg studerer arkeologi. Det skjer ofte at folk bare skuffer det vekk. Hvis en privat entreprenør bygger et stede det viser seg å være ting eldre en 1536(mener jeg) er det automatisk et kulturminne. Da må arkeologer komme å grave å registrere alle funn, dette går på entreprenørens regning.

Når det kommer til veivesenet er jeg usikker på hvor ofte det skjer. De som jobber der har som regel ikke egeninteresse i å få det raskt ferdig, så mulig de følger loven bedre.

Bønner slipper å betale for arkeologiske utgravninger.

Sitat av McLovin Vis innlegg
Tatt pillene dine i det siste, eller?
Hvordan kan du generalisere bønder sånn på den måten? Kjenner du noen bønder?
Noen kan vel komme på å bare pløye over det, men de aller, aller fleste vil nok snakke med riksantikvaren. Og hvor har du det fra at staten beslaglegger marken? Det er faen meg det teiteste jeg har hørt idag. Du vil bli kjøpt ut og få tildelt en like bra/stor, om ikke bedre jordlapp. Hvorfor sper du rundt deg med slik konspirasjonsdritt?

Jeg vet om 4 veistrekninger fra 2005 til 2012 som skulle stått klare for lenge siden, men der arbeidet har blitt lagt på is ettersom der er/har vært arkeologiske funn. Siste eksempelet er vel nye delen nederst i Stigedalen i Sogn og Fjordane, som jeg har kjørt en god del opp gjennom årene. Det var vel sagt at utbyggingen kom til å ta 2-3 år eller noe slikt. Det var vel ikke brukt mindre enn 5-6 år i alle fall, da de fant noe som kunne se ut som arkeologiske gjenstander under utbygging.

Seriøst, hold kjeft om du ikke har håndfaste bevis. Er rett og slett jævlig lei av konspirasjoner på forumet her.
Vis hele sitatet...
Kan legge til at det ikke nødvendigvis er nødvendig å gjøre noe med åkerlappen. Arkeologene kan fint jobbe etter/før innhøsting så lenge bonden synes det er greit. Å som jeg allerede skrev så belastes ikke bonden for evt. utgravninger.

At det finnes bønder som gjør dette er 100% sikkert. Men jeg tror ikke det er mange. Så slik som McLovin sier skal man ikke generalisere bønder som skatteødeleggere.
Søk på Brede Nord. En av de siste som ble henrettet i Norge.Han utførte ett stort ran i Østfold/Råde. Dette var lønningene til Garnisonen i Fredrikstad,snakk om mye gryn.

Han ble tatt rimelig kjapt,visstnok ett tystertips.Ca halvparten av Speciedalerne kom ikke til rette. Ligger ca 1800-1900 deilige mynter å venter på den rette ute i skogen.

Brede Nord prøvde som ett siste halmstrå for å unngå henrettelse å påvise stedet hvor han gravde ned myntene.Men lyktes ikke med det.

Disse myntene veier rundt 33gram pr stykk.

Dette er en sann historie...
Sist endret av crazyFox; 22. februar 2012 kl. 23:28.
▼ ... over et år senere ... ▼
Noen flere tapte skatter.

Skatten til Edward Teach (Captain Blackbeard) har trolig aldri blitt funnet, han brukte i overkant av to år på plynding av spanske skip som reiste fra Mexico og Sør Amerika med gull og andre verdier som de hadde plyndret. Han ventet til de hadde lastet skipene fulle med verdier, så angrep han når de var på vei tilbake. På den tiden han holdt på fikk han samlet seg opp en enorm mengde verdier som man regner med ikke har dukket opp.

Queen Anne's Revenge som fungerte som hans skip rundt et års tid regner man med at man fant rester av i 1996 men ingen skatt ble funnet der. Det ryktes at han gravde ned skatten sin, men ingen har funnet spor av den. Selv om skattejegere har jaktet på skatten i sikkert århundrer. Blackbeard blir også beskyldt av enkelte for å være Kapteinen på legende skipet " Den Flygende Hollender"

------------------------

Skatten fra Lima.

I 1820 så fryktet man opprør i hovedstaten i Peru, Lima. Visekongen bestemte derfor at skatter for en verdi på over 60 millioner dollar skulle fraktes til Mexico, hvor det kunne ligge trygt. 11 skip lastet med verdier, gull sølv og diamanter.

De hadde leid inn Captain William Thompson til å lede skipene trygt frem til Mexico, dessverre for dem så var William Thompson en hensysnløs pirat som som så sitt snitt til rikdom. Så fort skipene var til sjøs så fikk han drept vaktene fra Peru som var ombord, kastet likene over bord. Deretter satte han kursen mot Cocos Øyene i det Indiske Hav, hvor de skulle bli til alt hadde roet seg ned (man trodde også at skatten ble gravet ned der). Dessverre for han så ble han fanget, stort sett hele mannskapet hans ble hengt men William Thompson og hans Styrmann slapp unna da de forklarte at skatten hadde blitt stjålet av Spanske Skip.

Thompson og hans styrmann ble ført tilbake til Cocos Øyene hvor de stakk av inn i Jungelen, ingen har siden den gang hørt eller sett noe til hverken Thompson, hans styrmann eller skatten.

------------------------------------

Faraoenes Skatt.

Da Howard Carter i 1922 fant graven til Tutankhamon så ble han overveldet over alle skattene som befant seg der nede, alle objektene som faraoen hadde fått med seg i livet etter, det tok han ti år med katalogisering over alle objektene som ble funnet der nede.

Men, i stort sett alle andre slike farao graver man har funnet så har de vært tømt for verdier. Det er velkjent at disse gravene har vært plyndret over lengre tid, men det er ikke bare bare å plyndre alle disse gravene så systematisk. Det går litt over vanlig "plyndring".

En teori er at i år 425-343 B.C så holdt man på med gjennbruk av objekter fra tidligere graver, når en ny konge døde. Man regnet vel med at vedkommende hadde hatt nok nytte av objektene slik at man kunne bruke dem om igjen. Herihor som var en høytstående embetsmann under Ramses XI "kuppet" til seg tronen etter Ramses's død, han delte riket opp sammen med sin svigersønn Piankh. Herihor satte seg som leder av "reburial proceedings" i Kongenes Dal. Noe som gjorde at han ville få tilgang på enorme mengder rikdom, som han evnt kunne få plassert nede i sin egen grav. Hans grav har aldri blitt funnet, enkelte mener at hvis/når man finner denne graven så vil man også finne store deler av tapte skatter fra andre ellers tomme graver.

-----------------------------------------

Paktens Ark.

Kisten som skulle inneholde steintavlen med de ti bud, samt andre verdifulle relikvier skulle etter bibelen ha blitt designet av ingen andre enn Gud. Den skal ha blitt oppbevart i Salomons Tempel i Jerusalem. I år 607 f.kr så ble Jerusalem beleiret og styrtet av Babylonerne, over en million mennesker ble slaktet ned og de overlevende ble drevet på flukt eller fanget.

Rundt 70 år senere når Israelittene returnerte for å bygge opp byen igjen så var Paktens Ark vekk. Om den ble ødelagt av Babylonerne eller om den er lagret trygt et sted i dag ukjent, selv om det er masser av teorier rundt den.

--------------------------------

Arthur Flegenheimer's skatt.

Arthur Flegenheimer var en New York mafiafigur som sammenliknet med en del andre mafiafolk var kjent for sin brutale taktikk på 1920-30 tallet. Under en rettskak mot han så virket det som han kunne måtte sitte i buret over en tid, som en sikkerhet til etterpå gravde han ned en safe med 7 millioner dollar sammen med en av livvaktene sine "upstate New York".

Kort tid etter ble begge to skutt inne på Palace Chophouse Restaurant i New Jersey. Like før sin død så skal Flegenheimer ha mumlet noe som enktelte tror indikerer at noe var gjemt i skogen rundt Phoenicia, New York. Mange har lett, men ingen har funnet noenting.
Sitat av optimus111 Vis innlegg
Om riksantikvaren finner ut at det kan være noe spennende der, så blir marken ev. skilt ut og tatt i beslag/kjøpt av staten.
Vis hele sitatet...
Dette er bare tull.

Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg studerer arkeologi. Det skjer ofte at folk bare skuffer det vekk. Hvis en privat entreprenør bygger et stede det viser seg å være ting eldre en 1536(mener jeg) er det automatisk et kulturminne. Da må arkeologer komme å grave å registrere alle funn, dette går på entreprenørens regning.
Vis hele sitatet...
Gjenstander fra før 1537 (reformasjonen) er automatisk fredede kulturminner. Funn skal registreres hos Riksantikvaren, som avgjør om det skal foretas utgravning. Dette betyr ikke ekspropriering av området. For faste kulturminner (f.eks. runesteiner) inngår en omkrets på fem meter rundt objektet som vernet. Løse kulturminner (redskaper, osv) er statens eiendom, og blir selvsagt overført til museum. Grunneier kan såklart fortsette å bruke tomta.

Det er ikke riktig at grunneier skal betale for utgravningen, men utgravning fører selvsagt til forsinkelser i eventuelle byggeprosjekter, og i noen tilfeller også andre utgifter eller problemer for grunneier.

Ifølge kulturminnelovens §11 skal grunneier få erstatning for inngrep i grunnen. I praksis er dette svært usikkert fra tilfelle til tilfelle. Derfor sier mange ikke fra om ting de finner. Å få et byggeprosjekt eller årets høst utsatt, uten erstatning, kan bli svært dyrt.

Selvsagt vet ingen hvor mange oldtidsfunn som er "fortiet" av privatpersoner. At Norge har mistet en god del av sin forhistorie på grunn av disse dustete reglene, er helt klart. Stortinget ba regjeringen utrede en lovendring i 2005, men ingenting har skjedd.

Vegvesenet, som ble nevnt her, er staten, og altså på lag med Riksantikvaren. De har ingenting å tjene på å jukse med slikt. Private byggefirmaer, derimot, har selvsagt mer interesse av å få blokka ferdig før boligbobla sprekker, enn å bidra til kunnskap om vikingtiden. Dessverre.
Sist endret av Ramaskrik; 19. mars 2013 kl. 17:04.
"Øko-Terrorist"
I fjor sommer reiste jeg endel rundt på sjøen, vi var innom Lampedusa(http://en.wikipedia.org/wiki/Lampedusa) der snakket vi med en lokal fridykker/spydfisker som har funnet 16(over ca 30 år) spanske gullstykker rundt på kysten mens han har fisket.
Fikk se ett av dem, var så slitt at det gikk så vidt an å se konturene etter kors etc. på den.
Sist endret av tr80r; 19. mars 2013 kl. 17:59.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Her ligger det flere gullsmykker i en kiste, kisten har vært der siden romertiden.
Har aldri klart å grave den opp, den ligger for dypt + at naboene alltid ringer politiet når jeg graver 3:

-Latitude: 59°52'44.30"N
-Longitude: 10°47'35.14"E

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Atlanteren eller tar google feil? Litt av noen naboer du må ha!
Sitat av Europeanut Vis innlegg
Atlanteren eller tar google feil? Litt av noen naboer du må ha!
Vis hele sitatet...
Egentlig ment som kødd inspirert av alt det andre i denne threaden.
Sist endret av Fekillix; 31. mars 2013 kl. 22:06.
Vet ikke om dette allerede er nevnt i tråden, men denne saken høres da ganske spennende ut!
Sitat av Europeanut Vis innlegg
Atlanteren eller tar google feil? Litt av noen naboer du må ha!
Vis hele sitatet...
https://maps.google.com/maps?q=59.52...&iwloc=A&hl=en
Nei, for å faktisk være litt til hjelp i tråden kan eg legge til det lille eg veit om skattar.

Eg bur på kysten, og har høyrt ein del om f.eks skip som har gått under. OP har ikkje SCUBA utstyr eller erfaring, men uansett.

http://no.wikipedia.org/wiki/Rundeskatten

Og det er heilt sikkert fleire skattar ute på havet, bare nokre hundre meter frå land. I 1971 gjekk ei fiskeskøyte med navn Seilfjell ned, det er jo ein skatt? Båten blei aldri funnet med det eg veit.

Må ein longliner, linebåt, ute på kysten og havet kjem det regelmessig opp ting på lina. Ein kamerat fekk ein NASA dress, ein annen kamerat fekk ein kopp.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Vet ikke om jeg har postet denne før.

Hermann Göring fikk i 1940 en dolk som Reichsmarschall, en dolk av usedvanlig kvalitet i gull, platina, besatt med gud vet hvor mange edle steiner av forskjellig sort. Dolken ville i dag trolig vært et av de mest verdifulle blankvåpen fra det Tredje Riket.

Dolken var på en utstilling i England på 50-60 tallet, etter det forsvant den fra historien for noen få år. På 1990 tallet dukket deler av dolken opp, da var den blitt fullstendig demontert, ødelagt for det edle materialet den var satt sammen av. Det som i dag eksisterer er noen få biter av dolken, samt en eller to høykvalitets kopier produsert etter utstillingen. Kopiene lurer ingen da det er godt kjent innen samlermiljøet at Hermann Göring's Reichsmarschall dolk er ødelagt. Med tanke på at et av hans unike sverd (uten diamanter) ble taksert til rundt en million dollar for noen år tilbake så ville denne også hatt sin pris.

Her er en kopi.
Name:  replica2.jpg
Views: 88
Size:  94,4 KB