Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 10839
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
jeg ser heller at du forteller meg hvordan man kan påvirke genet direktet uten å ha indirektet endret det samtidig.
Vis hele sitatet...
Det har jeg allerede gjort. Jeg oppsummerte noen av nøkkelpunktene i en tidligere post, men en mer utfyllende forklaring får du hvis du leser Wikipediaartikkelen jeg linket til.

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Kanskje fordi man allerde må flytte frøene/planten til et annet sted, som f.eks en lab, og da har man (hvis jeg har forstått LTG riktig) allerede indirekte manipulert?
Vis hele sitatet...
I såfall er det jo ikke en forutsettning, men en konsekvens.
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
jeg ser heller at du forteller meg hvordan man kan påvirke genet direktet uten å ha indirektet endret det samtidig.
Vis hele sitatet...
Du kan jo isolere et gen fra en organisme i naturen, uten å avle eller kultivere den i kunstige omgivelser først. Svært ofte er nok det motsatte tilfellet, men jeg kan allikevel ikke se at det skulle være en nødvendighet.
o shit waddup
Altså, tomater gros i drivhus. Man får både genmanipulerte og "vanlige" tomater. Om man skal la begrepet genmanipulert omfatte alt som er til en viss grad selektivt avlet frem så mister begrepet all sin betydning, da de eneste tomatene som ikke er genmanipulerte er de som vokser i naturen.
Sitat av ulldott Vis innlegg
da de eneste tomatene som ikke er genmanipulerte er de som vokser i naturen.
Vis hele sitatet...
Noe som jeg mener blir helt riktig.. For alle de andre har jo blitt tuklet med/tatt vekk fra sin egentlige plass/ blitt manipulert

Er kanskje ikke riktig etter ordboka pr. definisjon, men da må man forandre på dets betydning eller finne et nytt ord for alt som ikke vokser selv ute i naturen
Sist endret av Vandringsmann; 18. mars 2010 kl. 12:08.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Noe som jeg mener blir helt riktig.. For alle de andre har jo blitt tuklet med/tatt vekk fra sin egentlige plass/ blitt manipulert
Vis hele sitatet...
Men naturen "tukler" jo også med planter, dyr og mennesker, noe som indirekte leder til endring av arvemateriale. Det er dette som kalles evolusjon. Hva er egentlig forskjellen på om man har tomater i et drivhus, eller om været i et område endrer seg, hvis resultatet blir akkurat det samme?
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Er kanskje ikke riktig etter ordboka pr. definisjon, men da må man forandre på dets betydning eller finne et nytt ord for alt som ikke vokser selv ute i naturen
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Hvor dukker behovet for et slikt begrep opp?
o shit waddup
Jeg prøver igjen; om du knuller ei fin dame og får et fint barn, så er det naturlig.
Om du og Jan Thomas henter penisstørrelsegenene fra hans DNA, krysser det med puppegenene til Lene Alexandra og slenger inn litt Torbjørn fra Paradise Hotel for å få den fine brunfargen, for så å sette egget i magen til en surrogatmor som er flydd inn fra et lugubert land, så er det genmanipulering.

Genmanipulering dekker akkurat det, bevisst manipulering av genene. Det er ikke så mye vanskeligere enn det.
Sist endret av ulldott; 18. mars 2010 kl. 12:17.
Jeg diskuterer 1 enkelt ting. Indirekte manipulering og direkte manipulering skjer om hverandre, de er ikke like, men de avhenger av hverandre for at den ene eller den andre skal kunne gjennomføres...

Og nei, jeg ser ikke hvordan noen av de tidligere argumentene i tråden faktisk bekrefter at ingen indirekte manipulasjon har skjedd før den direkte skjedde..

Så la oss heller være enige om at jeg ikke har den praktiske kunnskapen for å snakke om dette, men jeg har holdt på med planter endel og har enda til gode å se at planter ikke er blitt indirekte påvirket før de gjør direkte ednringer... FRED
Sist endret av LoveToGrow; 18. mars 2010 kl. 12:23.
o shit waddup
Du har såklart rett i at manipulering av genene til plantene finner sted, men så lenge det skjer igjennom naturens normale mekanisme for formering av liv; pollen treffer hunnplanten, den får frø, og frøene settes i jorden for å gro opp og få deler av genene sine fra morplanta, og andre deler fra farsplanta, vel da befatter rett og slett ikke betegnelsen genmanipulasjon det som har skjedd.

Det er klart ikke plantene har noe valg når det kommer til hvor pollenet lander, eller hvor pollenet kommer fra, men om det er vinden eller mennesker som fører pollen fra A til B forandrer bare hvorvidt strainen er avlet frem eller ikke, og har ingenting med faktisk genmanipulering å gjøre.
Sist endret av ulldott; 18. mars 2010 kl. 12:27.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Men naturen "tukler" jo også med planter, dyr og mennesker, noe som indirekte leder til endring av arvemateriale.
Vis hele sitatet...
Naturen plukker ikke opp tomtene og tar dem med til et annet hus og utsetter tomatene for en annen døgnrytme for å få de til å bli større eller å gro raskere..

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det er dette som kalles evolusjon. Hva er egentlig forskjellen på om man har tomater i et drivhus, eller om været i et område endrer seg, hvis resultatet blir akkurat det samme?
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at den ene plassen har tomaten vokst pga naturlige omstendigheter og på den andre siden så har noe fjernet tomaten med vilje og lagd en "annen verden" hvor den kunne vokse i.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hvorfor det? Hvor dukker behovet for et slikt begrep opp?
Vis hele sitatet...
Fordi hvis ordet ikke dekker hva det faktisk er eller folk bruker ordet feil plass så vil man misforstå samtalen og budskapet som tyter ut av kjeften.
Sist endret av Vandringsmann; 18. mars 2010 kl. 12:33.
Og det var poenget mitt, at definisjonen er hva den er, men at den ikke er fullstendig i forhold til at det faktisk skjer endringer..
o shit waddup
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Fordi hvis ordet ikke dekker hva det faktisk er eller folk bruker ordet feil plass så vil man misforstå samtalen og budskapet som tyter ut av kjeften.
Vis hele sitatet...
Så du mener at ord som "krysning" eller "avlet frem" ikke er gode nok? At folk ikke kan bruke ord er ikke ordets skyld. Jeg tror LTG har den rette ideen her, dette er en meningsløs debatt og hvis noen mener noe annet så blir jeg pent nødt til å finne et tak jeg kan hoppe fra.
Sist endret av ulldott; 18. mars 2010 kl. 12:34.
Sitat av ulldott Vis innlegg
Så du mener at ord som "krysning" eller "avlet frem" ikke er gode nok? At folk ikke kan bruke ord er ikke ordets skyld. Jeg tror LTG har den rette ideen her, dette er en meningsløs debatt og hvis noen mener noe annet så blir jeg pent nødt til å finne et tak jeg kan hoppe fra.
Vis hele sitatet...
At det er "avlet frem" betyr ikke umiddeltbart at det ikke finnes noen form for manipulering når man avler frem... Derfor er det ikke godt nok.

Javisst er det en meningsløs debatt, men det er de fleste debatter.

Hvis du vil være tilbakestående og hoppe fra et tak dersom noen mener noe annet enn deg så er det vel ditt valg anyways, men jeg hadde ikke orket å latt så små ting gå inn på meg, men vi er jo alle forskjellige.. Anbefaler å hoppe fra et tak som ikke er så høyt så slipper du å risikere å dø eller å brekke noe iallefall
Sist endret av Vandringsmann; 18. mars 2010 kl. 12:41.
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
Jeg diskuterer 1 enkelt ting. Indirekte manipulering og direkte manipulering skjer om hverandre, de er ikke like, men de avhenger av hverandre for at den ene eller den andre skal kunne gjennomføres...
Vis hele sitatet...
Dette er jo totalt usammenhengende! Indirekte manipulering er at man manipulerer en ting, som videre fører til at geninformasjonen blir endret. Direkte manipulering er når man direkte endrer geninformasjonen.

Er det virkelig nødvendig å kverulere videre på dette?
Sitat av fetter Vis innlegg
Dette er jo totalt usammenhengende! Indirekte manipulering er at man manipulerer en ting, som videre fører til at geninformasjonen blir endret. Direkte manipulering er når man direkte endrer geninformasjonen.

Er det virkelig nødvendig å kverulere videre på dette?
Vis hele sitatet...
Neida, men da må man ta direkte manipulering, mens platen står der naturen selv valgte..

For hvis du flytter planten så har du indirekte manipulert den..
Sist endret av Vandringsmann; 18. mars 2010 kl. 12:43.
Å diskutere semantikk i et tilfelle som dette er rimelig uinteressant, da alle bør klare å forstå hva som er forskjellen på at to ord kan være satt sammen til et formelt begrep, og at to ord bare gir en mening sammen. Denne forskjellen kunne ha vært forklart fint i ett enkelt innlegg, og alle kunne ha vært enige om ihvertfall den biten.

Jeg må nesten be om at vi setter en strek her, med mindre noen har noe nytt å bidra med.
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
Jeg diskuterer 1 enkelt ting. Indirekte manipulering og direkte manipulering skjer om hverandre, de er ikke like, men de avhenger av hverandre for at den ene eller den andre skal kunne gjennomføres...
Vis hele sitatet...
Du kommer med en påstand her, at genmanipulering (direkte manipulasjon av gener), er avhengig at indirekte manipulering av arvestoffet i forkant. Denne påstanden må du begrunne.
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
Og nei, jeg ser ikke hvordan noen av de tidligere argumentene i tråden faktisk bekrefter at ingen indirekte manipulasjon har skjedd før den direkte skjedde..
Vis hele sitatet...
Nei, ingen har sagt at ikke indirekte manipulasjon har forekommet på forhånd, men det betyr ikke at det er en forutsetning. Om du går en tur i butikken og ser en blomst på veien, er det da en forutsetning at du MÅ se en blomst for å komme til butikken? At to hendelser kommer etter hverandre betyr ikke at den første er en forutsetning for den andre.

Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Forskjellen er at den ene plassen har tomaten vokst pga naturlige omstendigheter og på den andre siden så har noe fjernet tomaten med vilje og lagd en "annen verden" hvor den kunne vokse i.
Vis hele sitatet...
Hva så? Hvis den arvematerialmessige effekten er identsik, hva er da forskjellen?
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Fordi hvis ordet ikke dekker hva det faktisk er eller folk bruker ordet feil plass så vil man misforstå samtalen og budskapet som tyter ut av kjeften.
Vis hele sitatet...
De aller fleste er inneforstått med disse begrepene (genmanipulering og selektiv avl) og misforståelser som den vi ser her har jeg aldri tidligere vært vitne til. Å skille på "naturlig" og "unaturlig", hvor sistnevnte betyr at planten har blitt utsatt for seleksjon, gjøres jo allerede til en viss grad. Du har sikkert sett produkter som "villris" eller "villtomater" i butikken? De aller fleste er inneforstått med at vanlig ris og tomater er utsatt for indirekte påvirkning.
Sist endret av felix_poker; 18. mars 2010 kl. 12:57.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Du kommer med en påstand her, at genmanipulering (direkte manipulasjon av gener), er avhengig at indirekte manipulering av arvestoffet i forkant. Denne påstanden må du begrunne.
Vis hele sitatet...
Dette er mitt siste førsøk: I kvantemekanikken er det nå funnet ut av bare ved vår eller noen annets observasjon skjer det en indirekte forandring på atomer og molekyler. Så jeg sier at bare ved å se på cannabis planten har du gjort en indirekte manipulasjon før du i det hele tatt har tatt tak i whatever du skal bruke på planten... Nå gir jeg meg for godt.. FRED
Sist endret av LoveToGrow; 19. mars 2010 kl. 13:18.
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
Dette er mitt siste førsøk: I kvantemekanikken er det nå funnet ut av bare ved vår eller noen annets observasjon skjer det en indirekte forandring på atomer og molekyler.
Vis hele sitatet...
Du tenker på "The double-slit experiment"?

Jeg er ingen ekspert på kvantefysikk, men jeg tør påstå at å konkludere med at å iakta en plante kan føre til endringer i den aktuelle plantens arvestoff, basert på over nevnte eksperiment, er en forhastet og ikke nødvendigvis korrekt konklusjon. Det er ganske langt fra det å påvirke lys, til det å gjøre fysiske endringer i komplekse molekyler, kun ved "tankekraft".

Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
Så jeg sier at bare ved å se på cannabis planten har du gjort en indirekte manipulasjon før du i det hele tatt har tatt tak i whatever du skal bruke på planten.
Vis hele sitatet...
Om så det var slik at plantens arvestoff ble forandret bare ved at du så på planten, bekrefter dette uansett ikke din påstand, som var at indirekte manipulasjon er en forutsettning for direkte manipulasjon. En endring ved iaktakelse kan hverken beskrives som direkte eller indirekte manipulasjon, faktisk ikke som manipulasjon i det hele tatt, iom. at man bare er en passiv iaktaker, og ikke har kontroll over utfallet.
Sist endret av felix_poker; 22. mars 2010 kl. 10:01.
Litt ot, men har et spørsmål til dere her.
Har ved flere anledninger hørt at weeden utenfor europa er langt mindre potent. Har hørt eksempler fra USA, thailand og afrika. Folk beskriver den som en helt annen, mildere opplevelse. En venn av meg fortalte at man hadde røyket store mengder i chicaco og forklarte med at man ikke ble plassert, som på den europeiske weeden. Men man var fult i stand til å gå rundt og forsette sine ærender uten å være "blasted". Fyren blir vanligvis helt "panser".

Skyldes dette gene-manipulasjon av de europeiske strainene? Eller er det rett og slett en annen kultur rundt røykingen?
Sitat av Prognisse Vis innlegg
Skyldes dette gene-manipulasjon av de europeiske strainene?
Vis hele sitatet...
Nei.

Det kan skyldes flere ting, som f. eks. cannabinoid-ratio, dyrkeforhold, mengde inntatt, set og setting osv.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Nei.

Det kan skyldes flere ting, som f. eks. cannabinoid-ratio, dyrkeforhold, mengde inntatt, set og setting osv.
Vis hele sitatet...
Om tilfellet mitt stemmer, som jeg er ganske sikker på da jeg har hørt dette i flere sammenhenger, holder ikke svaret ditt hel mål, ihvertfall ikke dette med mengde og setting (om du her snakker om røykeren). De alle har røyket som faen, mer en de vanligvis gjør da det som ofteset er mye billigere i utlandet.

Kan du være så vennelig å forklare hva cannabinoid-ratio er?

Kom på en ting dog, som kan være en årsaken, dog jævlig usikker med tanke på land som spania. De er jo kjent for jævlig godt gress. I europa er det relativt kaldt, noe som fører til innedyriking, og veldige kontrolerte forhold for et produkt av ypperste kvalitet. Men i america, afrika og asia er jo forholdene til rette for å dyrke ute! Altså, en plante som vokser etter været, som man ikke kan kontrollere til en så stor grad som det som plantes inne.
Sitat av Prognisse Vis innlegg
Kan du være så vennelig å forklare hva cannabinoid-ratio er?
Vis hele sitatet...
Mengdeforholdet mellom de aktive stoffene i planten, samt mengden av disse, totalt sett (plantens "potens", samt dose).

Når det gjelder genmanipulering, les de siste par sidene av denne tråden.
Sitat av Prognisse Vis innlegg
Om tilfellet mitt stemmer, som jeg er ganske sikker på da jeg har hørt dette i flere sammenhenger, holder ikke svaret ditt hel mål, ihvertfall ikke dette med mengde og setting (om du her snakker om røykeren). De alle har røyket som faen, mer en de vanligvis gjør da det som ofteset er mye billigere i utlandet.

Kan du være så vennelig å forklare hva cannabinoid-ratio er?

Kom på en ting dog, som kan være en årsaken, dog jævlig usikker med tanke på land som spania. De er jo kjent for jævlig godt gress. I europa er det relativt kaldt, noe som fører til innedyriking, og veldige kontrolerte forhold for et produkt av ypperste kvalitet. Men i america, afrika og asia er jo forholdene til rette for å dyrke ute! Altså, en plante som vokser etter været, som man ikke kan kontrollere til en så stor grad som det som plantes inne.
Vis hele sitatet...
Det kan virke som du snakker om forskjellen på det jeg liker å kalle "bush-weed" og skunk. Vanlig weed, som ikke er gått igjennom år med seleksjon, og som er dyrket frem ute i store åkrer har typisk lavere innhold av cannabinoider, som selvfølgelig gjør weeden litt mindre potent.

At forskjellen ligger i kontinentet derimot har jeg vanskeligheter for å tro. Det forekommer nok akkurat like mye skunk og weed i både USA og Europa. Det kan dog være det er litt mer "utedyrket" weed langs grensa til mexico, da den typen weed er mye vanligere nedover mellom- og søramerika.
Sist endret av fetter; 22. mars 2010 kl. 11:10.