Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 7000
--
.

Sitat av Kamilla Vis innlegg
Kari er 21 år, gjennomsnittlig utseende, gjennomsnittlig karakterer fra vgs, studerer 1.året på bacheloren sin, sporty med flere interesser, har venner, og velger å bli sammen med Per på 47 år.

Per har bachelor og jobb. Han har i tillegg to barn på 13 og 19 år. Per har et helt vanlig utseende. Kari er forresten ikke etnisk norsk, men asiatisk. Hun er født og vokst opp i Norge.

Kari og Per to har det helt fantastisk sammen, men da de har hele verden i mot seg - tross alderen, blir jo saken annerledes. Stikkord: Uformelle sanksjoner. Venner snur ryggen til, familien fordømmer, stygge blikk på gaten, osv.

Hva mener _du_ om denne saken?
Vis hele sitatet...
Du vet sikkert utmerket godt at
kun du kan mene noe om den saken ...

Generelt sett så er det
veldig kort vei mellom
moralisme og misunnelse,
og et "besteborgelig" slør
er gjerne dradd over deres

Sjalusi er et annet nøkkelord.

Damene på din kjæreste sin
relative alder (40-50ish) , de
(gamle venner og nye bekjente)
synes selvsagt ikke at deres
ungdoms forelskelse skal gå hen
og forelske seg i en faktisk ungdom ...

Og menn flest vil vel vippe mellom
misunnelse og moralisme mer
enn de fleste ..

Det finnes praktiske og mentale årsaker
til at de fleste intime forhold mellom
mennesker med stor forskjell i alder,
sjelden varer veldig lenge .....

Og det finnes mange gode årsaker
til å oppleve hver dag som den er,
og være takknemlig for hvert godt
øyeblikk vi har, og tørre å både
leve det, og la det fare ...

Litt poesi har aldri skadet noen ..
- eller litt lyst og humor .

Lykke til og alt vel på reisen

..
-
Sist endret av radion; 17. desember 2012 kl. 21:29.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Du svartmaler det hele Myoxocephalus.
Hvorfor skal du i det hele tatt bruke særlig tid på å tenke på slike forhold og analysere fremtiden deres og hvem som blir først enke/enkemann? Ingen av oss har garanti. Lyset kan slukke plutselig. En trailer treffer bilen din. Eller du drikker giftig sprit. Eller kanskje har en medfødt hjertefeil og faller død om i dusjen. Ingen vet hva fremtiden bringer.

Tviler på at du analyserer og fintenker over alle mulige utfall av det samliv på folk som er jevne i alder.
Så hvorfor skal du være så jævla kritisk i et slikt scenario? Ja du går faktisk så langt at du nesten impliserer manglende sjelsevner og prostitusjon.

Kan du ikke bare akseptere at alle folk ikke er like. Noen vil kose seg idag uten å tenke 30 år frem i tid på hva som skal skje om den ene dør. Om begge vinner på et slikt forhold så skjønner jeg ikke at du skal reagere så kraftig.
Vis hele sitatet...
Er det slik du oppfatter det jeg har skrevet? I såfall har jeg ordlaght meg skarpere enn tiltenkt. Jeg har imdilertid ikke sagt noe sted at dette er galt, tvert imot har jeg presisert det motsatt flere ganger. Jeg respekterer folks rett til å leve med hvem de vil! Jeg aksepterer også muligheten for at det kanskje kan være et bra alternativ i noen spesielle tilfeller. Og ja, jeg er skeptisk til menn som finner seg så unge damer, men jeg er rede til å bli positivt overrasket hvis det mot formodning skulle skje.

Jevnt over mener jeg det er en veldig dårlig idé. TS lurte på hva folk mente, jeg har redegjort for mine meninger og hvorfor jeg har dem. Jeg ville aldri finne på å dømme noen for et slikt valg, og jeg ville ikke sagt hva jeg mente om det med mindre jeg ble spurt.

Men synes du min skepsis er dårlig begrunnet eller irrasjonell? Jeg har ikke hatt noen slike tilfeller i nær familie, så jeg skal akseptere at jeg ikke har erfaring med det. Av de jeg har hørt om blandt venners venner har det imidlertid stort sett endt nokså kjipt for de unge jentene.
Sitat av Kamilla Vis innlegg
Kari er 21 år, gjennomsnittlig utseende, gjennomsnittlig karakterer fra vgs, studerer 1.året på bacheloren sin, sporty med flere interesser, har venner, og velger å bli sammen med Per på 47 år.

Per har bachelor og jobb. Han har i tillegg to barn på 13 og 19 år. Per har et helt vanlig utseende. Kari er forresten ikke etnisk norsk, men asiatisk. Hun er født og vokst opp i Norge.

Kari og Per to har det helt fantastisk sammen, men da de har hele verden i mot seg - tross alderen, blir jo saken annerledes. Stikkord: Uformelle sanksjoner. Venner snur ryggen til, familien fordømmer, stygge blikk på gaten, osv.

Hva mener _du_ om denne saken?
Vis hele sitatet...
Jeg forstår godt at ubehaget med noens syn på saken - også vist her i forumet - kan bety noe, for:
Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Sykt å melde faktisk.

...

Jeg personlig synes dette er forkastelig, uten at jeg gidder å bruke tid og krefter på dette. Hun(golddigger) får det hun ønsker, han får sex og en kjæreste.

Hele greia er direkte fjernt for meg, men om de trives med det, be my fucking guest.
Vis hele sitatet...
Med slike forutbestemte, moraliserende og fordømmende holdninger, og uten innsikt i problemstillingen er det forståelig at paret lett kan oppleve å måtte forsvare seg. På den annen side er det ikke mulig å forsvare seg mot dumskap, og om paret er intelligente nok vet de også å unngå slike personer.

Playground forstår noe, som kanskje er del av det? :
Sitat av Playground Vis innlegg
Synes det bare er sexy jeg
Vis hele sitatet...
Nether har gode poeng:
Sitat av Nether Vis innlegg
De skiller seg ut fra normen. De skiller seg ut fra hva samfunnet er vant til. Dette fører til en reaksjon fra kollektivet, og fordi de har valgt å separere dere selv fra kollektivet, er reaksjonen negativ.

Flokkmentalitet. En grunnleggende forsvarsmekanisme, programmert langt inn i menneskets natur. Uheldigvis er det svært lite vi kan gjøre med dette.

Spørsmålet er vel heller hvordan de velger å reagere på samfunnets reaksjon. Vil de stå for deres egne verdier? Vil de stå for sin egen etikk? Eller vil de velge å følge kollektivets verdier? Kollektivets etikk?
Vis hele sitatet...
Jeg sier meg enig i at det vesentlige er parets håndtering, og at flokken rundt, og da særlig de nærmeste og viktigste, sine reaksjoner avhenger mye av paret. De må velge seg selv som par, og uavhengig av andres meninger.


Sitat av Kamilla Vis innlegg
Det irriterer meg til tider grenseløst at jeg er av asiatisk opprinnelse. Tipper mange tenker "han har vel kjøpt seg en Thailandsk kone, som verken kan norsk, har jobb, eller noen utdanning".
Vis hele sitatet...
De som betyr noe for paret vet jo at det ikke er slik? (Er man vokst opp i Norge har man endog både dialekt, dannelse og kultur som viser det.) På den annen side er det ikke heller nødvendigvis stor aldersforskjell mellom alle norske menn og deres thailandske koner? Enhver som skiller seg normativt ut som fremmedfugl i Norge vil alltid få flere blikk, tanker eller spørsmål, så det har da mindre med saken å gjøre annet enn at samfunnsflokkens blikk forsterkes om aldersforskjellen kommer i tillegg, og da er vel Nethers poeng om hvordan paret velger å reagere langt viktigere? (At de lærer seg å håndtere og tåle en viss form for utidig oppmerksomhet fra samfunnets bærm?)

På bakgrunn av opplysningene som er gitt, er det ikke grunnlag for å mene noe om modenhet hverken for den eldste eller yngste av dem. Jeg vil anta at de faktisk er forelsket og svært nære hverandre, at de har det fantastisk på alle måter og at de ikke-alderbestemte egenskapene er vesentlige for dem. Dessuten er det slett ikke slik at det er vanskelig å finne felles interesser på tvers av alder. I tillegg vil de fleste gode par justere og forsterke noen interesser mot hverandre og som blir parets sterkere fellesinteresser.

Naturligvis er det fornuftig å se fremover i lengre perspektiv, men alt tyder på at befolkningen blir eldre og sunnere. Den supersunne gruppen som er født på 60-70-80-tallet vil leve et godt stykke lengre enn deres foreldre, og også holde seg friskere. Er 47-åringen frisk og sunn i dag, ligger det også til rette for svært god oppvekst og oppfølgning for parets eventuelle barn.

For dem som har opplevd det, er det ingen klisje at kjærlighet ikke kjenner grenser. I et slikt skjevt aldermessig forhold burde det være mere logisk å forestille seg at det noe helt særegent og spesielt mellom dem som - trass indre motstand mot å bryte konvensjoner - gjør at de velger å være sammen. Slike sterke bånd og følelser er kjernen av det som gjør livet verdt å leve i parforhold, og det bør de etter mitt syn virkelig ta inn over seg og ikke forkaste bare fordi de vet at aldersforskjellen oppleves som uvanlig av andre.

Selvsagt kan jeg se betenkeligheter, men fordømmelse, moralisering eller mistenkeliggjøring hører ingen sted hjemme.

Det er ganske enkelt slik at om paret føler og kjenner at det er riktig, så er det det. De bør som andre vellykkede par virkelig gå fullt og helt inn for å være det beste de kan for hverandre og sammen.

Jeg vil ønske dem lykke til.
Sist endret av Rimgrimsfreaken; 20. desember 2012 kl. 15:26. Grunn: tasteleif
Siden Per har bachelor og jobb så ser jeg ikke på dette som forkastelig....
Ser ikke noe problem i dette. Om begge er genuint glad i hverandre så vær så god. Men om den dagen kommer at det blir utnyttelse fra den enes part så blir det helt feil. Kjenner til ett par fra Cebu hvor hun er vel nå 25? og han 75? det er hun som mentalt er den gamle av de 2. Han er så nysgjerrig på livet og alt som rører seg så hun har seriøse problemer med å holde følge med ham. Han er vel fra australia om jeg forsto naboene korrekt. Og etter å ha sett hvordan de 2 funker sammen så har jeg mistet alle fordommer mot alders forskjeller i forhold.
Trådstarter
7 7
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Siden Per har bachelor og jobb så ser jeg ikke på dette som forkastelig....
Vis hele sitatet...
Kan du utdype den litt?

Ellers vil jeg takke for alle innspill!