Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  568 55435
Sitat av Nightrox11 Vis innlegg
Ingen som får med seg at det er min mening? Gir vel blanke f i en definisjon på hva musikk er, jeg har allerede min mening om det. Scroll opp.
Vis hele sitatet...
At du har din egen mening ang. definisjonen av musikk er vel og bra. Men på et diskusjonsforum risikerer du såklart at noen sier imot deg, og leder an til en debatt.. Det du sier er jo forsåvidt blitt skrevet ganske mange ganger igjennom denne tråden, og hele tiden spør jeg meg spørsmålet:

Hva er din definisjon på musikk? At det brukes fysiske instrumenter? Er det ikke viktigere at det fenger folk?

Det er jo såklart like vanskelig å finne opp en god og drivende låt på en data, som det er å finne opp noe bra på gitaren, bassen, pianoet eller whatever.

Selv er jeg gitarist i et heavymetal-band, men blir ofte meget overrasket over kreativiteten til enkelte "elektroniske musikkartister", for å si det på den måten.

Det at du ikke liker elektronisk musikk kan jeg godt forstå. Men å ikke kalle det musikk blir for drøyt.
Sist endret av VinumSabbathi; 4. juli 2010 kl. 08:00.
Oj oj, den som leser hele denne diskusjonen vil utvilsomt behøve sterke medikamenter etterpå.

Jaja, rundt og rundt og rundt vi går. Jeg har viet livet til dunkadunka og plingplong siden 1991, og har hørt de samme skjellsordene bli gjentatt av technofobikere helt siden da. Isteden for å bare si "jeg liker det ikke" eller "det er ikke min smak", som jo er en helt legitim sak, konstruerer de bestandig en remse av pseudo-argumenter for å underbygge hvorfor elektronisk musikk er noe skikkelig dritt. Jeg synes dette er slitsomt.

"Dem kan'ke spelle jo". Mange kan det ikke, i betydningen å beherske et tradisjonelt musikkinstrument. Hva så? Å lage et bra gruv eller å kunne skru god lyd er ikke noen egenskap man erverver over natten, det heller, og en egenskap det er all grunn til å sette høyt. Og de beste instrumentalistene er ikke nødvendigvis de mest interessante musikerne eller de beste låtskriverne. Alan Wilder var den klart dyktigste musikeren i Depeche Mode, men så å si alle de beste låtene ble skrevet av Martin Gore. Mange kjempedyktige instrumentalister frister lykken som session-musikere fordi de ikke nødvendigvis er så fordømt flinke til å LAGE musikk. Og jeg bryr meg da fankern ikke om en forfatter er god eller dårlig i touch-metoden. Det er skaperkraften som er viktig. Og den som tror at alle techno-troll bare sitter og trykker på denne berømte "knappen" som visstnok eksisterer på en eller annen maskin og som umiddelbart får en ferdiglagd låt til å tyte ut, kan høre her og så forsøke å gjenta sin påstand i fullt alvor. Men det er klart - i Norge, dette landet med sitt evige gnål om "autentisitet" og inderlig ekthet, er forutsetningene ganske dårlige for at folk skal skjønne seg på elektronisk musikk. Drexciya og Underground Resistance er liksom ikke allemannseie her i røysa.
^^KP for godt innlegg!

Hører selv ikke på elektronisk musikk da det meste ikke fenger meg en plass.
De fleste som er "technofobikere" har i ofte bare blitt eksponert for overflaten av elektronisk musikk gjennom VG-lista, the Voice, og andre oppsamlinger av drittmusikk. Det blir litt det samme som å si at man ikke liker metal fordi man har hørt Wig-Wam og ikke likte det, og siden det ikke fenget så liker man IKKE noe metal.

Et synspunkt som dukker opp en del er: "man kan ikke definere det som musikk hvis det bare er en kar som sitter ved en datamaskin og trykker". De som kommer med dette synspunktet har som oftest ekstremt lite innsikt i elektronisk musikk og hvordan mye av den blir til. Det er en helt annet arbeidsmetode hvor man underveis former lydene man jobber med (enten om det er syntetiserte lyder eller behandling og tweaking av samples), og miksen av låta er en del av låta. Utfordringene er helt andre enn om man jobber med et band, hvor man sitter og lager riff og låtstruktur sammen, og blir derfor vanskelig å sammenligne. Dessuten; hvis dere skal være så true at dere ikke skal være med på den musikkteknologiske utviklingen, så håper jeg for guds skyld dere ikke tar opp demo'en til bandet deres på en datamaskin og mikser den der.. for et paradoks det ville blitt.

Hva sjangeren EDM (elektronisk dance music) angår, så er jo dette en forholdsvis ny sjanger som oppsto på starten/midten av 80-tallet, og til sammenligning så tok det jo en god stund før rock ble allment "akseptert" som en sjanger. Alltids masse konservative knøler som nekter å gi seg hen til musikkens utvikling. Musikk laget KUN ved hjelp av elektroniske hjelpemidler har vært i vinden siden 50/60-tallet i både samtidsmusikk (Arne Nordheim etc.), rock, pop, jazz... you name it. Så.. til dere som nekter å godta at denne typen musikk faktisk er musikk burde ta en reality check og kanskje lese litt musikkhistorie.
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Kan greit hørre på elektronisk som Jean Michel Jarre osv. Kommer helt ann på hvordan musikken blir produsert. Liker ikke at musikk skal bli laget av programmer på en datamaskin. Skal man føle musikken, må musikken skapes med følelser! Det finnes masse bra elektronisk musikk skapt av artister som er musikalsk proffe og skaper musikk med keyboard og andre effekter.
Vis hele sitatet...
a: Man kan lage musikk med følelser selvom man lager de på data
b: Man kan faen meg føle musikken så det synger etter, selvom den er laget på data.

Dårlig argument Hvordan musikk følels er jo helt individuelt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Liker ikke at musikk skal bli laget av programmer på en datamaskin. Skal man føle musikken, må musikken skapes med følelser!
Vis hele sitatet...
Du tror vel ikke programmet lager musikken for deg? Er ikke gitaren som lager musikken, det er gitaristen. Samme blir det i dette tilfellet

Og selvfølgelig kan man lage musikk med følelser. Om jeg taster inn notene på pcen, eller trykker fysisk på tangenter på ett keyboard, whats the difference? Lyden blir jo den samme uansett
liker dere ikke elektronisk musikk hør på denne listen og dere kommer til å endre synet deres på electro for alltid

http://open.spotify.com/user/magztah...DNjOHFUc1EUJcu
Lite bidrag til dere som mener at en kaserolle eller mangen din eller noe sånt ikke går an å lage musikk av fordi det ikke er et instrument. Dette er musikk nok for meg: http://www.youtube.com/watch?v=O4No-_RSj64
Hva bruker han? BØTTER. ALT kan lages musikk av, om du så bruker en datamaskin så er det musikk det og.
Sitat av DJmagsteryo Vis innlegg
liker dere ikke elektronisk musikk hør på denne listen og dere kommer til å endre synet deres på electro for alltid

http://open.spotify.com/user/magztah...DNjOHFUc1EUJcu
Vis hele sitatet...
Ikke for å være frekk, men slik musikk som det der er grunnen til at mange ikke hører på elektronisk musikk. Det der er bare overflaten, og det er få som gidder å grave videre når de tror at dance = elektronisk musikk.
det er slik musikk som gjør at mange hører på elektronisk, for det er slik musikk som spilles på fest og alle vil jo seph være oppdatert på den nyeste partymusicen. og uansett så er elektronisk musikk møkk kjedelig. dance, house, electro ftw!

house playlist: http://open.spotify.com/user/magztah...YDWrIJ2lZ8r855
My life for Aiur!
LesPaul's Avatar
Jeg har aldri opplevd at elektronisk musikk blir sett ned på. På skolen min hører mesteparten på elektronisk musikk, noe jeg ikke er alt for begeistret for. Jeg klarer dog å holde meg fra å klage på musikksmaken deres.

Med en gang jeg setter på f.eks en god gammaldags AC/DC eller Pink Floyd låt venter det mange nedsettende kommentarer. "Hva faen er det for no' dritt a?" og "Du hører på det samma som faren min jo, han er 55!." Mitt inntrykk er at elektronisk musikk ikke blir sett ned på noe mer en annen musikk. Innrømmer at det kan være litt digg å sette bassen på fult innimellom og se ting riste seg ned fra hyllene, men ingenting slår de gamle klassikerene som Zeppelin, Aerosmith, Guns, AC/DC o.s.v
Sitat av DJmagsteryo Vis innlegg
det er slik musikk som gjør at mange hører på elektronisk, for det er slik musikk som spilles på fest og alle vil jo seph være oppdatert på den nyeste partymusicen. og uansett så er elektronisk musikk møkk kjedelig. dance, house, electro ftw!

house playlist: http://open.spotify.com/user/magztah...YDWrIJ2lZ8r855
Vis hele sitatet...


Er det så "selphølgelig" at alle vil/trenger å være oppdatert på den nyeste partymusikken? God musikk = tidløst


Selv hører jeg på det de fleste vil kalle "sær" elektronisk musikk. Merzbow, Squarepusher, Aphex Twin, etc. Ved overfladisk lytting vil nok mange kalle dette både støy og plingplong,men for MEG er dette den ultimate musikken. Hva folk synes om det bryr jeg meg fint lite om, det har jeg lært meg selv etter å ha fått rakka ned på musikksmaken min i godt over 20 år.
Sitat av DJmagsteryo Vis innlegg
det er slik musikk som gjør at mange hører på elektronisk, for det er slik musikk som spilles på fest og alle vil jo seph være oppdatert på den nyeste partymusicen. og uansett så er elektronisk musikk møkk kjedelig. dance, house, electro ftw!

house playlist: http://open.spotify.com/user/magztah...YDWrIJ2lZ8r855
Vis hele sitatet...
Så du synes at elektronisk musikk er kjedelig, men dance, house og electro er bra? Høres ut som en stor selvmotsigelse spør du meg.

Angående hvorfor elektronisk musikk blir sett ned på støtter jeg Ozma. Det er alt for mye "søppel" musikk innenfor EDM, og den musikken er som regel det de fleste blir møtt med for første gang.

Ellers så blir EDM veldig ofte forbundet me ulovlige rusmidler, noe jeg mener vi er langt forbi. Det forekommer nok like mye rusmidler ved andre typer arrangement med annen musikk, og hva skjedde med "Drugs, sex & rock 'n roll"?

Saker som denne(http://www.cbsnews.com/video/watch/?...3Bmostpopvideo) og denne(http://www.telegraph.co.uk/news/worl...-stampede.html) hjelper heller ikke til å få folk til å se på EDM med respekt.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Hei.

Jeg er personlig veldig glad i elektronsik musikk, det kan være alt fra Trance til Hardcore/Gabber. Og når jeg snakker om elektronisk musikk mener jeg selvfølgelig ikke "sånn derre tekknnnooo crazy frog numa numa" musikk, eller de fantastiske lystige låtene fra våre svenske naboer.
Jeg snakker om kvalitets produksjoner, som Yoji Biomehanika, Ørjan Nilsen, The Blizzard, Zatox, Neophyte og lignende.

Selv er jeg DJ og producer, og driver mest innenfor Hardstyle/Hardcore, og Trance/Hardtrance.

Jeg har ikke noe spesielt imot andre sjangre, er bare ikke like glad i det, og det fenger ikke meg på samme måten.

Det jeg lurer på er, hvorfor blir elektronisk musikk ofte sett ned på, på en svært negativ måte, [COLOR="Red"]særlig blant folk som liker metal o.l[/COLOR] ?

Jeg sier ikke at alle som hører på metal gjør dette, det er bare mine personlige erfaringer.

Håper på å få konstruktive svar.
Vis hele sitatet...
Dette var weird. Har en venn som digger hardstyle, techno og metal.

Men svaret på spørsmålet er kanskje at elektronisk musikk som Hardstyle og techno er ganske nytt eller folk synest det er uoriginalt siden de liker musikk med orginale instrumenter o.o
hvisdu har litt peiling på dette vet du at elektronisk er en egen sjanger.. elektronisk er også en felles betegnelse som brukes for all elektronisk musikk som dance, trance, hardcore osv... så nei ikke noe selvmotsigelse der!
Elektronisk musikk, også kalt "electronic dance music(EDM), sammenfatter alle de elektronsike musikksjangrene noe som inkluderer de du nevte.
Sist endret av Moorater; 2. august 2010 kl. 02:19.
Sitat av Fonzey Vis innlegg
Hm jeg tror det går ut på noe av det DonTomaso sier.. Terskelen for å lage elektronisk musikk er i stor grad lavere enn ved mange andre genre ettersom man ikke trenger å øve seg opp til å beherske et instrument, og man er ikke avhengig av andre utøvere for å få fram et ferdig produkt. Man er heller ikke avhengig av noe særlig utstyr (eks. gitar trommer, opptaksutstyr, mikrofoner).. som sagt kan enhver fjomp laste ned FLstudio og sette igang og rable ned ideene sine.

Et viktig element som forsvinner i størsteparten av elektronisk musikk er samspill. Når bra musikere spiller sammen og tilfører sitt til et sound, så oppstår det en kjemi som ikke en datamaskin/sequencer ikke klarer å gjenskape. Dette er kanskje savnet blandt mange i elektronisk musikk.

Et annet aspekt er at mye av den elektroniske musikken som blir laget møter fort sine begrensinger ved at utøveren ikke nødvendigvis har særlig innsikt i musikkteori, og dermed kanskje møter veggen fort både tonalt og rytmisk.
Vis hele sitatet...
ALT dette kommer jo veldig ann på artisten som lager musikken, hvis du noen gang hadde sett f.eks benny benassi live hadde du sett hvor mye han gjør ut av showet og bruker forskjellig dj utstyr som instrument. og de fleste undervurderer hvordan slike artister produserer musikken. de få som klarer å leve av dette har brukt massevis av penger på forskjellig produseringsutstyr, det er ikke bare å laste ned FL studio og begynne å lage som mange tror. driver man med dette proffesjonelt vil man som regel ha en god mac, logic og pro tools. pluss et meget godt MIDI keyboard også som regel en del forskjellige pad-instrumenter, trommemaskiner osv. og som regel har de også kjøpt mange tilleggspakker til logic så det at det er billig og enkelt og produsere GOD (legger ekstrem vekt på god) electro har ikke peiling på hva de prater om.

i tillegg dette med musialitet kan jeg til en viss grad være enig i, men det skal en del kreativitet for å skape noen av disse lydene som disse artistene skaper for er ekstremt få som klarer å gjenskape mange av disse lydene. hvis noen lhar lyst til å høre en dj som er ekstremt flink til å komponere og produsere så har på Deadmau5. og høre på den lange versjonen av strobe. MASTERPIECE sier jeg bare.
Jeg digger både Metal og Elektronisk...

Mye av Techno og Trance finner jeg på NewGrounds =D
Sitat av Jamrock Vis innlegg
ALT dette kommer jo veldig ann på artisten som lager musikken, hvis du noen gang hadde sett f.eks benny benassi live hadde du sett hvor mye han gjør ut av showet og bruker forskjellig dj utstyr som instrument. og de fleste undervurderer hvordan slike artister produserer musikken. de få som klarer å leve av dette har brukt massevis av penger på forskjellig produseringsutstyr, det er ikke bare å laste ned FL studio og begynne å lage som mange tror. driver man med dette proffesjonelt vil man som regel ha en god mac, logic og pro tools. pluss et meget godt MIDI keyboard også som regel en del forskjellige pad-instrumenter, trommemaskiner osv. og som regel har de også kjøpt mange tilleggspakker til logic så det at det er billig og enkelt og produsere GOD (legger ekstrem vekt på god) electro har ikke peiling på hva de prater om.

i tillegg dette med musialitet kan jeg til en viss grad være enig i, men det skal en del kreativitet for å skape noen av disse lydene som disse artistene skaper for er ekstremt få som klarer å gjenskape mange av disse lydene. hvis noen lhar lyst til å høre en dj som er ekstremt flink til å komponere og produsere så har på Deadmau5. og høre på den lange versjonen av strobe. MASTERPIECE sier jeg bare.
Vis hele sitatet...
Det er isåfall snakk om de som faktisk LAGER lydene fra bunn av, et mindretall. Jeg er ikke en av de som undervurderer slik musikk, tro meg. Litt av grunnen til at jeg sier at terskelen for å lage elektronisk musikk er lavere, er nettopp fordi du kan laste ned en feit softsynth fra piratebay, velge en preset, velge en preset til, slenge på en ferdiglaget loop du også lastet ned fra nettet og voila, du har noe som låter helt brukbart i de fleste utrente ører. Mange bruker jo sequencerne som litt avansert E-jay pr dags dato. Og siden terskelen for å begynne å lage preset-mania dancetrance osv. er så lav så er det jo selvfølgelig mange som slenger seg på denne bølgen, i motsetning med en gitar hvor du, hvis du er nogenlunde normal, må bruke maaaange timer med øving for å få det til å låte fett. Selvfølgelig blir overall kvaliteten på sjangeren utvannet.
Tipper det har blitt nevnt før i denne tråden, men endog. Nesten alle sanger innenfor den elektroniske musikksjangeren kan spilles/covres fysisk på et piano, så det argumentet at man ikke trenger å øve seg opp på et instrument i ved produsering av elektronisk musikk går jeg ikke med på. Selvsagt kan en artist bare sette sammen noen akkorder som han hører lyder bra og lage en sang ut av det, men dette er uprofesjonelt og ganske uvanlig etter mitt skjønn.

Et ypperlig eksempel er denne videoen, hvilket viser hvordan en fyr spiller seg gjennom hele Justices album "Cross" på piano.

http://www.youtube.com/watch?v=NdsWLYpFNEY
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fonzey Vis innlegg
Det er isåfall snakk om de som faktisk LAGER lydene fra bunn av, et mindretall. Jeg er ikke en av de som undervurderer slik musikk, tro meg. Litt av grunnen til at jeg sier at terskelen for å lage elektronisk musikk er lavere, er nettopp fordi du kan laste ned en feit softsynth fra piratebay, velge en preset, velge en preset til, slenge på en ferdiglaget loop du også lastet ned fra nettet og voila, du har noe som låter helt brukbart i de fleste utrente ører. Mange bruker jo sequencerne som litt avansert E-jay pr dags dato. Og siden terskelen for å begynne å lage preset-mania dancetrance osv. er så lav så er det jo selvfølgelig mange som slenger seg på denne bølgen, i motsetning med en gitar hvor du, hvis du er nogenlunde normal, må bruke maaaange timer med øving for å få det til å låte fett. Selvfølgelig blir overall kvaliteten på sjangeren utvannet.
Vis hele sitatet...
Om man gjør det på måten du beskriver, får man noe som låter plett, og kjedelig. Dessuten vil nok helst de som beveger seg på den kommersielle delen av musikk gjerne gjøre det på denne måten, men IKKE de som lager musikk (ja, jeg uthever ordet "musikk" på denne måten, fordi jeg mener at kommersiellt bull ikke er musikk i mine ører).
Sitat av Unneberz Vis innlegg
Tipper det har blitt nevnt før i denne tråden, men endog. Nesten alle sanger innenfor den elektroniske musikksjangeren kan spilles/covres fysisk på et piano, så det argumentet at man ikke trenger å øve seg opp på et instrument i ved produsering av elektronisk musikk går jeg ikke med på. Selvsagt kan en artist bare sette sammen noen akkorder som han hører lyder bra og lage en sang ut av det, men dette er uprofesjonelt og ganske uvanlig etter mitt skjønn.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne plottet inn hele Rachmaninov's preludium i C#-moll i pianorull uten å kunne spilt 4 sekunder av det på piano.

Når det er sagt, i EDM er det sjeldent de tekniske aspektene av instrumentferdighet eller komposisjon som står i fokus, heller lydbilde, groove og feel.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Personlig så liker jeg elektronisk musikk som det står mye hardt arbeid bak. Jean Michel Jarre, Gorillaz, Daft Punk osv. Men det spørs egentlig hva folk definerer som elektronisk musikk. Pink Floyd er til en vis grense definert som elektronisk rock- musikk (mitt favoritt band).
Har ikke lest svarene i tråden.

Men det er overaskende mange som tror at elektronisk musikk lages ved å trykke på en knapp, vips så har man en låt.
De som ser ned på elektronisk musikk er ofte folk som vokste opp med standardband (en vokalist, to gitarister, en bassist og en trommis). De klarer ikke å se at noen annen form for å lage musikk er like bra gjort enn de bandene de vokste opp med. Det kalles uviten... De vet rett og slett ikke hva slags slit som hører med når man lager en låt med 60 forskjellige lyder... Det er KUNST å få dette til å harmonere..
Alle med ørlitegrann erfaring skulle vel klart å legge 6 lyder riktig i equalizeren...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Du har et bra poeng der Beis....
Det er sikkert vanskelig å harmonisere 60 lyder samtidig.... hvis man ikke har noen som helst form for musikalske ferdigheter og er tonedøv som et eple.
Hva gjør man da? Jo, man lager ikke musikk i det hele tatt.
En grunn til at jeg misliker mye elektronisk musikk er fraværet av klimaks.
Jeg sier ikke at de finnes i all vanlig musikk, men i ofte bra musikk så går sangen i en bølge den starter nede, klatrer oppover og gir seg når den kommer ned igjen (eller noen ganger på toppen), i tillegg mangler de fleste elektroniske sangene variasjon.
Det starter med ett elektronisk riff som har litt lavt volum, volumet skrues opp, riffet tar en pause og man forventer ett lite klimaks.
Hva skjer? Jo, sangen fortsetter med det akkurat samme riffet, bare denne gangen med en tung bass i bakgrunnen.
Det er litt som å bli sugd av en jente og idet du sier at du kommer så spytter hun ut pikken din og ber deg avslutte selv.
Det jeg synes er irriterende med dere anti elektronisk musikk-folka, er at dere kategoriserer all musikk med elektroniske elementer som én sjanger. Innen elektronisk musikk er det like mye forskjellig som klassisk og death metal og alt imellom. Det er så utrolig mye forskjellig at det blir like tåpelig å si at man ikke liker ikke-elektronisk musikk.
Elektronisk har desverre ikke eksistert i like mange år som ikke-elektronisk musikk, så et like imponerende reportoar har de nok ikke, men jeg skjønner hva du mener.
Sitat av Afasar Vis innlegg
Det jeg synes er irriterende med dere anti elektronisk musikk-folka, er at dere kategoriserer all musikk med elektroniske elementer som én sjanger. Innen elektronisk musikk er det like mye forskjellig som klassisk og death metal og alt imellom. Det er så utrolig mye forskjellig at det blir like tåpelig å si at man ikke liker ikke-elektronisk musikk.
Vis hele sitatet...
Selvom det er "så utrolig mye forskjellig", så er det ikke tåpelig og si at man likke liker elektronisk musikk. Det er heller ikek tåpelig og si at du ikke liker "ikke-elektronisk musikk". Altså, alvorlig talt, liker man det ikke, så liker man det ikke!

Dessuten blir ikke scenarioene dine det samme. Elektronisk musikk er IKKE like mye forskjellig som KLASSISK musikk og DEATH METAL. Jeg skjønner hvor du skal hit med dette, men det du sier er komplett FEIL. "Elektronisk musikk" er EN sjanger, med forskjellig sub-sjangre, mens klassisk og metal er TO forskjellige sjangere.
Det må du gjerne påstå, men da vil jeg si at du ikke har fulgt med særlig. Jeg vil si at det er vel så stor forskjell på f.eks. Shpongle (denne også) og Lady Gaga, som begge lager elektronisk musikk av forskjellige sjangre.
Sitat av Afasar Vis innlegg
Det må du gjerne påstå, men da vil jeg si at du ikke har fulgt med særlig. Jeg vil si at det er vel så stor forskjell på f.eks. Shpongle (denne også) og Lady Gaga, som begge lager elektronisk musikk av forskjellige sjangre.
Vis hele sitatet...
Hehe okay. Så du står fortsatt for at det er like stor forskjell innenfor elektronisk musikk som klassisk musikk og rock o.l? Ærlig talt, Lady Gaga er da vel mer Pop, enn "elektrnisk musikk". Splitt hårstrå så mye du vil, men en STOR majoritet vil regne lady Gaga som pop, mens majoriteten vil annse "elektronisk musikk" som techno o.l og ikke den vide betegnelsen "alt med elektronisk komponent i seg" og lignende. Ville tro at den sistnevnte betegnelsen ikke er hovedfokus i denen diskusjonen?
Whatevs, jeg svarte ihvertfall hovedspørsmålet.
Jeg tror ihvertfall at det er dette synet flesteparten av de som misliker denne sjangeren sitter med, som er hva OP lurte på.
Elektronisk vil si måten musikken er produsert på. Electronica/elektronisk er en sjanger, men det er ikke den vi mener når vi snakker om elektronisk musikk.

Jeg liker elektronisk musikk, og jeg hater elektronisk musikk. Så stor forskjell er det, og det samme kan sies om "uelektronisk" musikk.

Og techno er ikke dance.
Sitat av kummi90 Vis innlegg
Hehe okay. Så du står fortsatt for at det er like stor forskjell innenfor elektronisk musikk som klassisk musikk og rock o.l? Ærlig talt, Lady Gaga er da vel mer Pop, enn "elektrnisk musikk". Splitt hårstrå så mye du vil, men en STOR majoritet vil regne lady Gaga som pop, mens majoriteten vil annse "elektronisk musikk" som techno o.l og ikke den vide betegnelsen "alt med elektronisk komponent i seg" og lignende. Ville tro at den sistnevnte betegnelsen ikke er hovedfokus i denen diskusjonen?
Whatevs, jeg svarte ihvertfall hovedspørsmålet.
Jeg tror ihvertfall at det er dette synet flesteparten av de som misliker denne sjangeren sitter med, som er hva OP lurte på.
Vis hele sitatet...
Enn Kesha - Tick Tock, da? Vil du si at det er elektronisk musikk? Elektronisk musikk er så utrolig vidt, og jeg vil derfor si meg enig med Afasar.

Ulikheter innenfor elektronisk musikk:
Metalcore, dutch trance, disco, casiocore, VGM og ragga, for å nevne noen få.

Andre sjangere:
Klassisk, power metal og soft rock, bare for å nevne noen her også.

Kan ikke forstå hvorfor noen mener all elektronisk musikk er lik, og drar alle under en og samme sjanger. Kesha-sangen er elektronisk musikk, det er også en del av Lady Gaga sin musikk. Kan vel kalle det elektronisk pop, men det spiller ingen rolle, det er likevel elektronisk.

Akkordprogressjonen i den klassiske musikken er veldig lik den som blir brukt i rockemusikk. Det samme gjelder akkordrekkene som blir brukt.

Face it, forskjellene innenfor elektronisk musikk er vel så stor som forskjellen mellom klassisk og rock. Det at du mener at alle ser på techno som den eneste formen for elektronisk musikk er også feil, da snakker du bare på vegne av folk som ikke aner hva elektronisk musikk faktisk er.
Sitat av kummi90 Vis innlegg
Selvom det er "så utrolig mye forskjellig", så er det ikke tåpelig og si at man likke liker elektronisk musikk. Det er heller ikek tåpelig og si at du ikke liker "ikke-elektronisk musikk". Altså, alvorlig talt, liker man det ikke, så liker man det ikke!

Dessuten blir ikke scenarioene dine det samme. Elektronisk musikk er IKKE like mye forskjellig som KLASSISK musikk og DEATH METAL. Jeg skjønner hvor du skal hit med dette, men det du sier er komplett FEIL. "Elektronisk musikk" er EN sjanger, med forskjellig sub-sjangre, mens klassisk og metal er TO forskjellige sjangere.
Vis hele sitatet...
Klassisk og death-metal er vel "subsjangre" av ikke-elektronisk musikk da? Hvis ikke, hvorfor er det forskjell på elektronisk og ikke-elektronisk musikk i så måte?
Fordi de bruker forskjellige instrumenter? Har flere ganger hørt typiske klassisk-instrumenter i metall. Har til og med hørt gitar bli brukt i elektronisk musikk.
Om du ikke ser det store spekteret innenfor elektronisk musikk så har du helt ærlig hørt for lite på det.
Følger opp med litt eksempler(ettersom det er populært i slike tråder):

Røyksopp:
http://www.youtube.com/watch?v=BZK0eJnp48E
http://www.youtube.com/watch?v=9RSaaetoQsI

Da tweekaz:
http://www.youtube.com/watch?v=Y_BpSn4HtLY
http://www.youtube.com/watch?v=6DJLjuwDsi0

Du hører at dette er to forskjellige sjangere?

Følge opp med klassisk og metall også da.
Mozart:
http://www.youtube.com/watch?v=df-eLzao63I

Meshuggah:
http://www.youtube.com/watch?v=qc98u-eGzlc

Dette er også to forskjellige sjangere? Akkuratt som at røyksopp og da tweekaz også spiller musikk innenfor forskjellige sjangere.
Sist endret av LaDa; 12. oktober 2010 kl. 16:23.
Sitat av LaDa Vis innlegg
Klassisk og death-metal er vel "subsjangre" av ikke-elektronisk musikk da? Hvis ikke, hvorfor er det forskjell på elektronisk og ikke-elektronisk musikk i så måte?
Fordi de bruker forskjellige instrumenter? Har flere ganger hørt typiske klassisk-instrumenter i metall. Har til og med hørt gitar bli brukt i elektronisk musikk.
Om du ikke ser det store spekteret innenfor elektronisk musikk så har du helt ærlig hørt for lite på det.
Følger opp med litt eksempler(ettersom det er populært i slike tråder):

Røyksopp:
http://www.youtube.com/watch?v=BZK0eJnp48E
http://www.youtube.com/watch?v=9RSaaetoQsI

Da tweekaz:
http://www.youtube.com/watch?v=Y_BpSn4HtLY
http://www.youtube.com/watch?v=6DJLjuwDsi0

Du hører at dette er to forskjellige sjangere?

Følge opp med klassisk og metall også da.
Mozart:
http://www.youtube.com/watch?v=df-eLzao63I

Meshuggah:
http://www.youtube.com/watch?v=qc98u-eGzlc

Dette er også to forskjellige sjangere? Akkuratt som at røyksopp og da tweekaz også spiller musikk innenfor forskjellige sjangere.
Vis hele sitatet...
Da blir jeg igjen nøtt til og gjenta at poenget med posten var svaret til OP, altså vil jeg hevde at jeg refererer til hva folk flest tenker på når de hører på elektronisk musikk. Det er dette OP spør om, og det er dette jeg skrev i posten min. Les den igjen!
Sitat av kummi90 Vis innlegg
Da blir jeg igjen nøtt til og gjenta at poenget med posten var svaret til OP, altså vil jeg hevde at jeg refererer til hva folk flest tenker på når de hører på elektronisk musikk. Det er dette OP spør om, og det er dette jeg skrev i posten min. Les den igjen!
Vis hele sitatet...
Ved å hevde at det omtrent ikke finnes variasjon mellom forskjellige sjangere innenfor elektronisk-musikk, så må du forvente at noen svarer deg ved å trekke frem nettopp forskjellige sjangere og eksempler. Dette er tross alt et diskusjonsforum.
Om du refererer til hva hvermansen(i dine øyne) tenker på når de hører begrepet elektronisk musikk spiller vel ingen rolle? Hovedpoenget er å diskutere hvorfor elektronisk musikk ofte blir sett ned på, og det er akkuratt det vi gjør?
Var selv stor trance rundt år 2000 og da var det faktisk ok å høre på trance. Alltid like artig å høre ignorante mennesker som løp rundt og snakket om at det tar 5 min å lage musikken, også alltid like artig å høre at det ikke engang kan kategoriseres som musikk...

Også artig at noen av samme folka har tatt til seg musikken og sitter og hører på musikk innenfor kategorien den dag i dag.
Sist endret av toeless; 13. oktober 2010 kl. 05:16.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Sitat av toeless Vis innlegg
Var selv stor trance rundt år 2000 og da var det faktisk ok å høre på trance. Alltid like artig å høre ignorante mennesker som løp rundt og snakket om at det tar 5 min å lage musikken, også alltid like artig å høre at det ikke engang kan kategoriseres som musikk...

Også artig at noen av samme folka har tatt til seg musikken og sitter og hører på musikk innenfor kategorien den dag i dag.
Vis hele sitatet...
Touche! :P
I det siste har jeg tatt så utrolig mange bekjente i det samme. De har i all tid sagt at electronica suger, osv...
Og i dag har de selv tatt til seg sjangerene
Jeg tror mye av grunnen til at elektronisk musikk blir "sett ned på" er at det finnes folk i verden idag som har en illusjon om at det er "kult" å mislike musikk.
Jeg var jo sånn før selv, da jeg headbanget til iron maiden som 12-åring og sa at elektronisk musikk var for idioter.

Men jeg har insett at musikk, og kvaliteten på det, burde ikke bedømmes etter hvor vanskelig det var å lage det, eller fremføre for den saks skyld. Musikk bør ikke bedømmes etter hvilke folk som liker det, eller hvordan musikerne ser ut.

Musikk bør bedømmes på om det høres bra ut
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Trådstarter
Kunne ikke vært mer enig
Jeg har selv vært prinsipielt imot visse sjangre før i tiden, men senere innsett at man kun ødelegger for seg selv ved å avgrense potensielt bra musikk. Nå oppsummerer jeg det med at hvis du ikke vil høre på Solar Fields med 'Introduction' fra mirror's edge bare fordi den er laget på en pc, ja da har du gjort deg selv en gedigen bjørnetjeneste.

http://www.youtube.com/watch?v=2t-gRx2dnq4
Sitat av LaDa Vis innlegg
Ved å hevde at det omtrent ikke finnes variasjon mellom forskjellige sjangere innenfor elektronisk-musikk, så må du forvente at noen svarer deg ved å trekke frem nettopp forskjellige sjangere og eksempler. Dette er tross alt et diskusjonsforum.
Om du refererer til hva hvermansen(i dine øyne) tenker på når de hører begrepet elektronisk musikk spiller vel ingen rolle? Hovedpoenget er å diskutere hvorfor elektronisk musikk ofte blir sett ned på, og det er akkuratt det vi gjør?
Vis hele sitatet...
Ikke angrip stråmannen, vær så snill. Jeg har ikke hevdet at det IKKE finnes variasjon innenfor elektronisk musikk, men jeg hevder det er forskjell på sjangere og sub-sjangere. Som sagt, alt kommer ann på hvordan man definerer "elektronisk musikk". Folk som sverger at de hater elektronisk musikk, eller som "ser ned på" elektronisk musikk, sitter som regel med en trangere definisjon av elektronisk musikk, enn hva "fans" gjør.
Selv hører jeg på psytrance fra tid til annen,
prøvde og vinkle argumentet mitt ut i fra hva "ikke fans" syns. Mener og huske og gjøre det klart, men gjør det igjen.

Hvorfor spiller det ingen rolle om jeg "refererer til hva hvermansen tenker på når de hører begrepet elektronisk musikk"? Det er jo nettopp en del av dette OP spør om, eller?

Japp, vet det er et debattforum, men syns det er meningsløst og prøve og argumentere mot meg, når jeg gjør det klart at det er dette jeg tror mesteparten av "ikke fans" mener, og ikke hva jeg selv mener. Syns det engelske utsagnet "don`t kill the messenger" passer bra her...
Elektronisk musikk og rock sjangerene har jo veldig mye til felles, ikke mange som vet det, men driter seg ut med og si at elektronisk musikk suger, jeg elsker elektronisk musikk, liker også rock, tung og vanlig, fra burzum til bruce springsteen, men jeg misliker sterkt hip-hop, da er ordentlig gammeldags rap til og med bedre.
Sitat av Kay-jay Vis innlegg
Elektronisk musikk og rock sjangerene har jo veldig mye til felles, ikke mange som vet det, men driter seg ut med og si at elektronisk musikk suger, jeg elsker elektronisk musikk, liker også rock, tung og vanlig, fra burzum til bruce springsteen, men jeg misliker sterkt hip-hop, da er ordentlig gammeldags rap til og med bedre.
Vis hele sitatet...
Du er jo akkurat lik de som hater elektronisk musikk!
Nei, egentlig ikke, men uansett, hadde det vært rart ? sånn som dem ser ned på oss....
Ja, det hadde vært rart. Du vil mislike en musikksjanger, bare fordi hovedgruppen av den sjangerens fans misliker elektronisk musikk? Det er helt bak mål, spør du meg.
Hvordan musikk liker du da?
Hovedsakelig elektronisk musikk, men har ikke noe problem med å kose meg med andre sjangere, deriblant hip-hop, klassisk musikk, reggae og mange fler. Jeg er altetende, og har ingen fordommer mot andre sjangere.
Jeg tror mye elektronika blir sett ned på pga. den urgamle og primitive dunk dunk rytmen som simulerer lyden av hjerteslag. De som anser seg selv som intellektuelle føler ofte en frykt for å identifisere seg med det som vekker primitive følelser. Har ikke lest gjennom alt her, og beklager hvis jeg repeterer en mening som allerede er presentert.
Trance og sånt er vel ikke for ungdom i sin villeste alder nei, er liksom altfor rolig og meningsløst for dem, mener ikke alle ungdom da så klart, men fleste, det gir meg iværtfall ro og velvære, noe rap/hiphop aldri klarer, også er det jo bare fantastisk bra og dance til en trance låt som varer i 10 min med lukkede øyne, kanskje litt rusa og? perfekt! da er livet for min del på topp, når jeg kan gjøre det.
Selv hører jeg mest på musikk jeg kan relatere meg til. Noe som jeg kan lære av gjennom bra tekst, eller noe som gir meg en god følese. Jeg er ikke spesielt glad i fester og slikt, hvor de vanligvis alltid har elektronisk musikk, så derfor forbinder jeg det meste elektronisk med negative ting. Dessverre! Men, jeg liker da Daft Punk, så jeg er sikker på at om jeg bare hadde satt meg litt inn i sjangeren, så hadde jeg funnet mye bra.

Men for øyeblikket utdyper jeg meg i andre sjangere!

Enhver person med et åpent sinn kan like alt tror nå jeg! Det finnes dritt i alle sjangere!