Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2823
Heisann!

Tittelen sier vel det meste... Er det lov å øvelsekjøre med en utenlandsk registrert bil?? Ser på veivesen.no at det ikke er lov å øvelskjøre i utlandet, men står ikke noe om at det må være en norsk registrert bil. Grunnen til at jeg spør er en liten diskusjon med fattern

Tobbelulle
Skulle gå fint det. Det er vergen som er ansvarlig for kjøringen uansett. Så jeg ser ikke noen grunn hvorfor det ikke skulle være lov.

Edit: Antok en nordmann med førerkort hadde lov til å føre bilen i Norge.
Sist endret av trigger; 30. august 2007 kl. 20:12.
Du har ikke lov å kjøre med utenlandskregga bil med norsk førerkort i Norge en gang Så tviler sterkt på det!

Velkommen til Norge hvor Ola styrer
du har vertfall ikke lov å øvelseskjøre i sverige med svensk bil... jeg ble nektet når jeg var der...
http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=118211

Hovedregelen er at nordmenn som er registrert i folkeregisteret IKKE kan kjøre utenlandsregistrerte biler i Norge. Det finnes unntak, men reglene er strenge. Og det er du som må bevise at du har lov til å kjøre bilen
Vis hele sitatet...

EDIT;
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...0620-0381.html
La til linken fra lovdata
Sist endret av Popp; 30. august 2007 kl. 20:11.
Sitat av Popp
Du har ikke lov å kjøre med utenlandskregga bil med norsk førerkort i Norge en gang Så tviler sterkt på det!

Velkommen til Norge hvor Ola styrer
Vis hele sitatet...
Du har lov til å kjøre med utenlandskregistrert bil, såfremt eier av bilen er til stede. Ellers er det forbudt.
Sitat av Marken
Du har lov til å kjøre med utenlandskregistrert bil, såfremt eier av bilen er til stede. Ellers er det forbudt.
Vis hele sitatet...
Jepp, ser slik ut ifølge paragraf 5 ja, men har man lov til å øvelseskjøre med en som har utenlandsk førerkort?

Edit; fant ett uklart svar her: http://www.norsk.dk/FAQ/driving/driving.htm
Sist endret av Popp; 30. august 2007 kl. 20:15.
Såå... Jeg kan øvelsekjøre hvis min far som har hatt førerkortet i 5 år etc. sitter ved siden av meg, og eieren av bilen i baksetet?? Er sykt at det ikke er lov å kjøre utenlandsk bil i Norge hvis du er norsk og har norsk førerkort
Sitat av tobbelulle
Såå... Jeg kan øvelsekjøre hvis min far som har hatt førerkortet i 5 år etc. sitter ved siden av meg, og eieren av bilen i baksetet?? Er sykt at det ikke er lov å kjøre utenlandsk bil i Norge hvis du er norsk og har norsk førerkort
Vis hele sitatet...
Ja, ser slik ut, men sats på å høre med politiet først Vet aldri hva de finner på om regler.. :P
Norge er et sykt land det.....
Da tar jeg meg en tur innom politistasjonen i morra og hører jeg Så får vi se....
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Det var en sak oppe i media for et par års tid tilbake hvor et kjøretøy ble inndradd og eier ble pålagt å fortolle kjøretøyet sitt inn i Norge for å få det tilbake, etter å ha latt flere venner kjøre sitt utenlandsregistrerte kjøretøy. Hvorvidt dette er gjeldende rettspraksis pr idag vet jeg ikke, men er dette fortsatt tilfelle ville jeg ikke tatt noen sjanser.
Sykt firkanta regelverk ass.... Hva skjer om du leier en bil i Sverige, og kjører den til Norge ellerno?? Skal jo kunne gå an det? Og vi har jo lov til å kjøre utenlandsregistrerte biler når vi er i utlandet^^

Tobbelulle
Når det gjelder å leie bil i Sverige å kjøre til Norge tror jeg du må se litt på lovdata, ser ut til at det kun er lov å kjøre Svensk bil i Norge dersom du har bostedsadresse i Sverige(eller noen andre i bilen med svensk førerkort), og perioden du er i Norge ikke overstiger 1år
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tobbelulle
Sykt firkanta regelverk ass.... Hva skjer om du leier en bil i Sverige, og kjører den til Norge ellerno?? Skal jo kunne gå an det? Og vi har jo lov til å kjøre utenlandsregistrerte biler når vi er i utlandet^^

Tobbelulle
Vis hele sitatet...
Det er faktisk jævlig logisk. Grunnen til at det er slik er jo for at ein ikkje skal reise til sverige og kjøpe bil, for å unngå norsk vegavgift og engangsavgift på kjøretøyet. Dei aller fleste land har regler for utanlandske køyrety.
Ville fortsatt tro at det bare gjald hvis bilen skulle være en lengere tid i norge...Nå har det seg faktisk sånn at eieren av bilen har både fransk og norsk statsborgerskap, og skal oppholde seg i Norge et halvt års tid. Siden han har norsk statsborgerskap, betyr det at han ikke har lov til å kjøre bilen?? (Beklager kverulering, men ble litt nysgjerrig )
Han har lov å kjøre bilen det halve året så lenge han har sitt faste bosted i Frankrike
Men er han i Norge i over ett år så blir det værre..
Sist endret av Popp; 31. august 2007 kl. 20:24.
Erhm..
Onkel og tante kjører med svensk-regga bil i Norge.
De bor i Sverige/Syden, men de er norske statsborgere?!?!
Sitat av GothQueen
Erhm..
Onkel og tante kjører med svensk-regga bil i Norge.
De bor i Sverige/Syden, men de er norske statsborgere?!?!
Vis hele sitatet...
Men da står de mest sansynlig som eier av bilen også...
Sitat av t33zr
Men da står de mest sansynlig som eier av bilen også...
Vis hele sitatet...
Ja.. Øh... Det tenkte jeg ikke på