Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 7558
Hei, har et par spørsmål vedrørende lodding.

Får en Nintendo Wii-chip i posten i nær framtid, som må loddes på. Vet alt om hvor den skal og sådan, men har null erfaring innen lodding. Dessuten har jeg heller ikke utstyret som kreves.
Lurer så hva som er vanlig pris for loddeutstyr, samt hva slags utstyr som kreves til en slik jobb?
Dessuten, hvor vanskelig vil det være for en nybegynner å gjøre en god jobb? Har absolutt ingen lyst til å ødelegge noe.

Jeg vet ikke hvor fin lodding det er snakk om. Jeg har ikke satt meg inn i det. Men du kan ikke bruke et loddeinstrument av den billige sorten. Jeg var på et ettukers lodderkurs for noen år siden. Etter en uke der, begynte vi å lodde litt kretskort, så det er ikke noe for nybegynnere om du vil ha en bra lodding.

Faren her er jo å bruke for sterk varme. Metallet i ICbrikker leder varmen VELDIG godt, og bruker du for lang tid, eller for sterk varme, så smelter du, og ødegger ICbrikken.

Hold loddebolten inntil motsatt side av der du fører på loddetråden. På den måten får du skikkelig innsmelting. Bruk så lite loddetinn som mulig. Det er ikke bare å holde loddetinnet inntil loddebolten og la det "dryppe" nedpå. Loddepunktet skal se ut som en liten "vulkan" når du er ferdig, slik som på resten av de loddepunktene inni der. Det oppnår du somsagt ved å ikke føre på loddetinn på loddebolten, men varme opp benet og føre loddetinnet på motsatt side av benet.

Jeg har ikke pensumboken her for øyeblikket, så jeg kan desverre ikke skaffe deg noen temperaturer, men bruk tynn loddetrå, en loddebolt hvor du kan justere varmen, og ikke minst, ØV deg før du begynner på the real thing.

Håper du får det til uten å ødelegge noe
Jeg klarte å smelte vekk loddepunktet på min wii.. Jeg anbefaler deg å la noen som jobber med chipping gjøre det for deg. Trodde jeg skulle klare det, men det var alt for alt for smått for meg.
Ville kjøpt meg noe loddetinn og en brukbar loddebolt og lekt meg litt med diverse ødelagte/gamle elektronikk ting. Øvelse gjør mester, men husk på å ikke bruk for sterk varme, da vil loddingen bli ikke så veldig fin som den bør være.

Jeg vet ikke hvor små kontaktpunktene er. snakker bare ut i fra den lille praksistiden jeg hadde med lodding på GK elektro
ak3091
skaarj's Avatar
Trådstarter
Er ingen mulighet for meg å få noen som kan chipe til å gjøre dette for meg, må gjøre det på egenhånd. Prøver å forberede meg så godt jeg kan, og etter å ha lett litt på nettet, fant jeg en ganske så god guide her;

http://www.speedlabs.org/index.php?p...-_melt_and_mod

Guiden sier man trenger blant annet følgende;


- Very light/cool soldering iron with an extremely fine point. We recommend 20W or less as far as a “cool” iron goes
- Some fine, lead-included solder (please, do not use lead-free solder, in this situation)
- A small amount of flux

, noen som kan forklare hva dette betyr, samt hvor mye dere tror det kan koste?

Takk for alle svar!
Jeg brukte også den guiden, og min far hjalp meg mye. Han har jobbet med lodding i sin ungdom. Tingen er at det er veldig smått dette her. Hvorfor er det "ingen mulighet" for det å gå noen til å gjøre dette? De kan jo også ha garanti for deg osv. For meg gjorde de det for 500 spenn og lovet å gi meg ny om de ikke klarte det. Det vil sikkert koste deg minst 250 i loddegreier. Men nå har jeg i hvertfall advart deg, tråden skal få lov til å handle om hvordan gjennomføre dette

Snakk også med Voldern, han brukte quicksolder-metoden.
Sist endret av Matthiesen; 13. juli 2007 kl. 00:29.
ak3091
skaarj's Avatar
Trådstarter
Er i Kirkenes for tiden, og det å vente over en måned på å chippe, er ikke et alternativ
Hvordan klarte du å smelte vekk loddepunktet? Høres ut som du brukte for høy varme, eller? Skal jo innøve meg teknikk på diverse andre elektroniske dupeditter jeg har før jeg gjør det, gjør det ikke hvis jeg ikke er helt trygg på at det skal gå.

Derfor jeg vil ha hjelp fra folk som er kyndige, eller har erfaring, med dette
Loddebolten ble for varm for loddepunktet. Elendig arbeid av meg. Jeg gamblet kanskje litt for mye.
ak3091
skaarj's Avatar
Trådstarter
Hmmm, trist å høre. Og Wii'en ble da ubrukelig for chipping?
Leverte den til en chipper i Bergen, og han stresset i vei og klarte å skrape frem et nytt loddepunkt. Ble imponert av han.
Kjøp deg en loddestasjon med temperaturinnstilling. Veldig viktig. Kjøp et på ~30W og med tynn spiss. Koster i overkant av 500,- på Elfa. Sprett opp en gammel radio e.l. og øv deg på tilsvarende lodding til du er sikker på at du får det til før du hiver deg på Wii-en. Pass på at temperaturen ikke blir for høy, og pass på å behandle loddespissen pent, så den blir best mulig å lodde med. For høy temperatur og manglende "avsvamping" av tinn fører til et varmeisolerende tinnoksidlag som gjør loddejobben betraktelig mye verre..
ak3091
skaarj's Avatar
Trådstarter
Sitat av Provo
For høy temperatur og manglende "avsvamping" av tinn fører til et varmeisolerende tinnoksidlag som gjør loddejobben betraktelig mye verre..
Vis hele sitatet...
Ønsker du å utdype deg litt på det du skrev der? Forstod ikke helt hva du mente
Ellers takk for alle tipsene! 500 kroner for en loddestasjon hørtes noe dyrt ut, samt guiden annbefalte "We recommend 20W or less as far as a “cool” iron goes", hva enn menes med det.

Får se hva jeg får tak i, er begrenset valgmuligheter i en liten by som Kirkenes, blir spennende.
Sitat av skaarj
Ønsker du å utdype deg litt på det du skrev der? Forstod ikke helt hva du mente
Ellers takk for alle tipsene! 500 kroner for en loddestasjon hørtes noe dyrt ut, samt guiden annbefalte "We recommend 20W or less as far as a “cool” iron goes", hva enn menes med det.

Får se hva jeg får tak i, er begrenset valgmuligheter i en liten by som Kirkenes, blir spennende.
Vis hele sitatet...
Når Tinnet smelter på loddebolten, oksiderer tinnet. Det blir dårlig varmeoverføring mellom loddebolt spissen og komponentene dine. Vet en svamp eller noe pappir, slik at du kan tørke av lodde bolten din. Vis bolten din er veldig skitten, så hjelper det ofte og smelte tinn på bolten, og tørke av.
Sitat av Dinithion
Faren her er jo å bruke for sterk varme. Metallet i ICbrikker leder varmen VELDIG godt, og bruker du for lang tid, eller for sterk varme, så smelter du, og ødegger ICbrikken.
Vis hele sitatet...

Det er derfor man lodder på en sånn liten "terminal" ting først så man bare kan sette
IC'en oppi
Sist endret av vidarlo; 18. juli 2007 kl. 19:19. Grunn: Fiksa feilaktig quote :)
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Anbefaler deg å øvelodde deg på noe du kan kaste først, jeg har selv loddet en god del siden 2000 og føler meg enda ikke spesielt god.

Utstyr har dog mye å si, dersom du har mulighet til å få lånt noe mer proft enn en loddebolt på clas ohlson til 20kr har det mye å si på arbeidet også.
original reprint
xaff's Avatar
skaarj: De mener at du trenger en loddebolt med lav effekt - dvs at den ikke blir så sinnsykt varm. Effekt angis i Watt, mao anbefaler de deg en loddebolt på noe under 30W. Og en loddestasjon med temperatur innstilling vil gjøre jobben. Har du aldri loddet før, ville jeg anbefalt at du enten øver veldig mye, eller leverer den til noen som har gjort det før. Lodding kan være ganske tricky.
ak3091
skaarj's Avatar
Trådstarter
Takk for alle tipsene som kom i ettertid, fikk kjøpt meg en loddebolt på 15 watt, samt tinn, flux, og diverse tilbehør som kunne være nyttig for jobben.

En ting skal være sagt, selv om jeg øvde meg på noen gamle hovedkort og slikt, var det steike så vanskelig. Opptil flere ganger klarte jeg å smelte sammen flere kretser, men med litt tålmodighet fikk jeg skillet dem og fullført jobben. Alt fungerer utmerket!

Igjen, takk for alle tips
Sitat av AlcoholicPanda
Det er derfor man lodder på en sånn liten "terminal" ting først så man bare kan sette
IC'en oppi
Vis hele sitatet...
Jeg vet det, men som sagt, jeg har ikke drevet med moding av spillekonsoller, og for alt jeg vet så er det ikke sikkert at det er en mulighet. Da er det bedre å forklare det som om han ikke har. Men uansett om man bruker sånn terminal eller ikke, så er det lite lurt å la det bli for varmt uansett
Jeg lodder på jobben hver dag. Driver med produksjon. Og du skal holde bolten lenge på en IC før den slutter å virke. Har aldri opplevd det faktisk. Til og med varmesikringer som tålte kun 125 grader loddet jeg på med en 80W loddebolt på 400 grader, tok nesten et halvt minutt før den kortsluttet. (400 grader er egentlig over det som er anbefalt, men når det ene hullet er jordingspunkt er det vanskelig å få opptrekk)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av skaarj
Er i Kirkenes for tiden, og det å vente over en måned på å chippe, er ikke et alternativ
Vis hele sitatet...
Alle som har gått elektro gk kan da lodde en komponent fast til et kretskort, tar det en måned å finne en som veit å bruke en loddebolt i Kirkenes?!
Sitat av wanna-b
Alle som har gått elektro gk kan da lodde en komponent fast til et kretskort, tar det en måned å finne en som veit å bruke en loddebolt i Kirkenes?!
Vis hele sitatet...
Vil tro at det er litt finere elektronikk i en Wii. Jeg ville ikke tatt på meg den jobben med det lille av lodding jeg har lært på Gk.
Moddet min wii for et par mnd siden, med en PIC12F629-brikke med software fra WiiFree.
Vet ikke hvilken modchip du skal bruke, det finnes visst noen forskjellige, bl.a. en som heter cyclowiz eller noe slikt.

Jeg har -litt- erfaring med elektronikk, men for tiden er det egentlig lenge siden jeg har holdt på med det. Imidlertid har jeg nettopp (= halvt år siden:P) kjøpt meg en ordentlig temperatur-kontrollert loddestasjon, og jeg hadde en fin spiss liggende.

En ting vil jeg si, det var utrolig SMÅTT! Du bør ha et eller annet som kan holde fast ledningen på rett sted for deg, mens du lodder. Du bør også fortinne tuppen av ledningene, slik at de fester seg bra og raskt, og du slipper å varme loddepunktet så mye for å vente på at tinnet skal flyte ordentlig gjennom ledning og loddepunkt.

Legger ved et bilde her. Loddingene er sikkert ikke er av de beste, men jeg turte rett og slett ikke å "fikse" mer på de, pga størrelsen. Det gikk heldigvis bra, og det fungerer.

Diameterer til nøkkelring-lysdioden er 5 mm, og kretsen under er typisk SMD-størrelse, dvs halvparten av "vanlige" hobbykretsers avstand mellom bena. Det er smått, selv om det kanskje ikke virker slik på bildet.

Du bør også ha noe fint å skrape med tilgjengelig, en tinnsuger eller kanskje en slik "avloddings-ledning", som er en kopperledning som kan suge til seg tinn ved oppvarming. Jeg slapp heldigvis å knote med slikt.


http://bildr.no/thumb/91704.jpeg
Kjør de få mila fra Kirkenes til Lakselv, så kan jeg hjelpe deg=)
Evnt. kjør til Alta den 20. å still deg på utsiden av Elektrofaglinja sitt bygg der
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av skaarj
Takk for alle tipsene som kom i ettertid, fikk kjøpt meg en loddebolt på 15 watt, samt tinn, flux, og diverse tilbehør som kunne være nyttig for jobben.

En ting skal være sagt, selv om jeg øvde meg på noen gamle hovedkort og slikt, var det steike så vanskelig. Opptil flere ganger klarte jeg å smelte sammen flere kretser, men med litt tålmodighet fikk jeg skillet dem og fullført jobben. Alt fungerer utmerket!

Igjen, takk for alle tips
Vis hele sitatet...

Sorry for å bumpe en gammel tråd, men får jeg spørre om hvilken og hvor du kjøpte?

Er det eventuelt andre som har noen tips til en loddebolt for finelektronikk? Og joda, jeg skal øve og alt dette, men jeg er litt usikker på hvilken loddebolt jeg skal kjøpe. Gode tips mottas med takk (og ja, jeg er amatør og skal ikke lodde all verdens, så det har litt å si hva det koster også!)
Mitt tips er å sjekke at loddebolten har utbyttbar spiss, og at det faktisk finnes spisser i forskjellige utgaver.
Til xbox og playstation så bruker jeg en spiss på 0.3mm, da det er noen punkter som er ganske små.
Med lupe, godt lys og en dose tålmodighet så går det som regel bra selv om man er en "amatør"
Her er noen sider med loddeutstyr:
http://www.hammar.no/mp.asp?h=180&u=232&n=348
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=327162
http://www.teknikmagasinet.no/db.pl?...l&artnr=550018
http://www.clasohlson.no/Product/Cat...&collapse=true
http://www.elutstyr.no/index.php?cPa...6c3eee59f6e260
http://www.gamerz.no/scripts/prodVie...dproduct=28013

PS. Det kan lønne seg å kjøpe en som har esd
En selger på ebay - HongKongTrustedSTORE (hktrusted@gmail.com) Kan skaffe det meste av Aoyue (220v) loddeutstyr. Kjøpte en aoyue 906 til 62$ - med frakt på 63$, samt. en drøss med loddespisser (3$/stk). Veldig "behjelpelig" med merking av pakker for å unngå/kutte ned på toll og sånn. Personen kan visstnok skaffe alt mulig, selv om det ikke ligger i "ebay-butikken".

Veldig fornøyd!
5 dager etter pengene var inne på konto, hadde jeg loddestasjonen.
Sist endret av Melkekartong; 24. august 2007 kl. 20:38.
Her er en link til den selgeren som Melkekartong tenker på : http://search.ebay.com/_W0QQsassZhktrusted
Har selv en loddestasjon av typen Aoyue, kan ike anbefale den på det sterkeste. Dårlig løsning på bytte av spissene, stort varmetap. Temperatur som vises på display stemmer ikke med faktisk temperatur. Kanskje en grunn til at de er så billige?
Kan anbefale Weller loddestasjoner.
Sist endret av LordPalo; 24. august 2007 kl. 21:28.
Hjertelig takk for innspill! Jeg skal se litt på de forskjellige alternativene og se om ikke jeg kan finne en som passer for meg!
Sitat av LordPalo
Her er en link til den selgeren som Melkekartong tenker på : http://search.ebay.com/_W0QQsassZhktrusted
Har selv en loddestasjon av typen Aoyue, kan ike anbefale den på det sterkeste. Dårlig løsning på bytte av spissene, stort varmetap. Temperatur som vises på display stemmer ikke med faktisk temperatur. Kanskje en grunn til at de er så billige?
Kan anbefale Weller loddestasjoner.
Vis hele sitatet...
kan muligens si meg litt enig der. Det skal være en kalibreringsfunksjon for termostaten (en skrue man skrur på), men da må man også ha et termometer som går opp til 200-300 grader.. Rar løsning - i og med at dette SKAL gjøres om man bytter "loddepenndelen"
Sist endret av Melkekartong; 25. august 2007 kl. 12:12.