Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2934
Hva er en eventuelt straff for å ta med en softgun på skolen og avfyre den i klasserom/skolegården? Hørte om en 15 år gammel gutt i Oslo, som hadde avfyrt en softgun ned i bakken på asfalten. Han fikk 6 mnd. fengsel. Tenkte å ha det litt moro i timen... Men vil ikke få noe fengselstraff eller noe.
Sitat av aarst0g
Hva er en eventuelt straff for å ta med en softgun på skolen og avfyre den i klasserom/skolegården? Hørte om en 15 år gammel gutt i Oslo, som hadde avfyrt en softgun ned i bakken på asfalten. Han fikk 6 mnd. fengsel. Tenkte å ha det litt moro i timen... Men vil ikke få noe fengselstraff eller noe.
Vis hele sitatet...
en gutt som er 15 år kan ikke havne i fengsel, han er under den kriminelle lavalder som er 16 år.

Tviler også på om du vil bli annmeldt, med mindre du fyrer på elevene.
Sist endret av Spelly; 19. august 2007 kl. 15:18.
Sitat av spelley
en gutt som er 15 år kan ikke havne i fengsel, han er under den kriminelle lavalder som er 16 år.
Vis hele sitatet...
Den kriminelle lavalder er 15 år.

Edit: Skrivefeil
Sist endret av zipp; 19. august 2007 kl. 15:16.
Sitat av aarst0g
Hva er en eventuelt straff for å ta med en softgun på skolen og avfyre den i klasserom/skolegården? Hørte om en 15 år gammel gutt i Oslo, som hadde avfyrt en softgun ned i bakken på asfalten. Han fikk 6 mnd. fengsel. Tenkte å ha det litt moro i timen... Men vil ikke få noe fengselstraff eller noe.
Vis hele sitatet...
Har du en kilde?
Sitat av zipp
Den kriminelle lavalder er 15 år.

Edit: Skrivefeil
Vis hele sitatet...
damn det har du rett i , må ha blandet det med den sexuelle lavalder :P

Uansett så tviler jeg sterkt på at du vil bli annmeldt, med mindre du fyrer den av på elever / lærere, eller truer de.
Sist endret av Spelly; 19. august 2007 kl. 15:19.
Den kriminelle lavalder er nokk 15 ja ...
Sitat av aarst0g
Hørte om en 15 år gammel gutt i Oslo, som hadde avfyrt en softgun ned i bakken på asfalten. Han fikk 6 mnd. fengsel.
Vis hele sitatet...
Det nekter jeg å tro. Med mindre han var tidligere kjenning av politiet og har gjort mye annet bøll i tillegg er det ingen sjangs i havet at han fikk et halvt år i buret bare for å fyre av et softgunskudd i bakken i en skolegård.

Det som sannsynligvis skjer er at du får bot, utvisning fra skolen i en periode og nedsatt orden- og oppførselskarakter.
Sist endret av froskenfredrik; 19. august 2007 kl. 15:20.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av aarst0g
Hva er en eventuelt straff for å ta med en softgun på skolen og avfyre den i klasserom/skolegården? Hørte om en 15 år gammel gutt i Oslo, som hadde avfyrt en softgun ned i bakken på asfalten. Han fikk 6 mnd. fengsel. Tenkte å ha det litt moro i timen... Men vil ikke få noe fengselstraff eller noe.
Vis hele sitatet...
6 måneders fengsel hørtest strengt ut dersom en ikkje forvolda skade. Eg ville tippe det låg på bøter dersom det ikkje var skjerpande situasjon, og iallefall ikkje 6mnd fengsel.

Men uansett, du kan minst regne med bøter på 8-10000, og betinga fengsel er også sjanse for. At det blir gjort i et klasserom vil eg tru er skjerpande retning, så mulig med ubetinga.

Maksimumsstraffa er potensielt 21 års fengsel.

Kort sagt, om du i heile tatt vurderer softgun som "litt moro i timen" så bør du aldri(!) eige et våpen i ditt liv. Det er totalt umoden oppførsel, som tyder på at du ikkje tenker gjennom konsekvenser av handlinger. Kva om nokon får ei kule i auget? Blind for livet i verste fall.
Skremt av lekevåpen

Politiet beslagla i ettermiddag et softgun-våpen, etter at to tenåringer hadde skremt forbipasserende på Skjetten.

– Vi fikk klokka 13.15 melding om at en kvinne hadde blitt skremt av to gutter som hoppet ut i veien og viftet med en pistollignende gjenstand. Også flere ble skremt, opplyser operasjonsleder Jan-Erik Fossneset i Romerike politidistrikt.

Episoden fant sted i Øvre Ryens vei på Skjetten.

Guttene – som var 14 og 15 år gamle – ble pågrepet av en politimann i sivil.

– De var vanskelige og nektet å oppgi personalia. Vi har kontaktet barnevernet, opplyser Fossneset.
Vis hele sitatet...
Kilde

Disse gutta slapp unna med barneværnet etter å ha truet forbipasserende...
@aarst0g: hva gjorde 15 åringen du snakker om?
Truet han, eller sjøt han mot noen?
Har du en kilde?
Sist endret av Turbolego; 19. august 2007 kl. 15:22.
Var en kis som hadde med seg automat softgun med gass på skolen (ungdomsskole) + flere tusen kuler. Han fikk det beslaglagt og ble dritsur.
Hva er vitsen?

Skal man drepe noen er ikke softgun optimalt.
Vil man vise seg frem, ta paa deg noe slikt?
Sist endret av illuSiOn^; 19. august 2007 kl. 22:04.
Da jeg var en frekk liten jævel av en niendeklassing, hadde jeg med meg en softgun på skolen ved en anledning. Fyrte av noen salver i skallen på diverse yngre elever. Foreldrene til noen av disse elevene politianmeldte ugjerningen. Ble dermed kalt inn til avhør med mine foresatte.
Hele saken endte med at jeg kun fikk en advarsel, og streng beskjed av tjenestemannen om at det ikke burde gjenta seg.
Jeg var nok litt heldig med utfallet den gangen, men jeg vil tro det er svært lite sannsynlig at du vil noen annen reaksjon enn en bot.

Men synes du virkelig det virker så spennende å skyte med softgun på skolen at du er villig til å betale tusenvis av kroner for det?

Du kan jo heller investere de pengene i f.eks paintballutstyr, dersom du er så glad i å bruke våpen?
det var en episone på skolen vår der en ble skutt med softgunn rett ved siden av øye, da kom politiet på skolen og fortalte om eventuelle straffer, som bot på 15k og utsettelse på lappen med 2 år. Rektoren vår fikk butikken som selte softgunnene til å slutte med det (ikke alt for store plassen jeg bor på). Han som ble skutt valgte å ikke annelde, og jævlene som hadde gjort det, fikk ingen straff som jeg vet om. (kanskje noe med barnevernet)
Sist endret av Cowkiller; 20. august 2007 kl. 00:22.
en i klassen min skjøt rundt i klasserommet med co2 pistole og eneste som skjedde var at pistolen ble indratt i 2måneder, ikke noe utvisnig eller nedsatt orden og oppførsel
Sitat av 9zlbed
en i klassen min skjøt rundt i klasserommet med co2 pistole og eneste som skjedde var at pistolen ble indratt i 2måneder, ikke noe utvisnig eller nedsatt orden og oppførsel
Vis hele sitatet...
Inndratt av hvem?
skoleinspektøren
Sist endret av 9zlbed; 20. august 2007 kl. 00:57.
Softguns er vel regulert etter våpenloven? Dermed kan det nok stemme med heftige straffer om disse brukes på offentlig sted.
er fullt lov og inneha en. Men å drive og skyte med den på offentlig sted er vel ikke akkurat det smarteste du gjør
Beklager å måtte være "kaptein nedtur" her, men det der kan du nok bare kan glemme med en gang.Her skal du få reglene svart på hvitt...



UTDRAG FRA VÅPENLOVEN:

§ 1-1. Forbud mot våpen e.l. som ikke faller inn under våpenloven § 1

Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc. og spretterter.

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret, eller for våpen som er bestemt for eller tilhører samling.

Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha armbrøst når erverver fyller kravene til edruelighet, pålitelighet, alder og behov - eller annen rimelig grunn - for å ha slike våpen. Denne bestemmelse får ikke anvendelse når armbrøst er ervervet før 1. januar 1993.

I særlige tilfelle kan politimesteren dispensere fra forbudet i første ledd.

§ 2-15. Luft- og fjærvåpen

Våpenloven § 29 første ledd om 18-års aldersgrense gjelder også ved overlatelse av luft- og fjærvåpen herunder luftvåpen drevet med gass, paintballvåpen og air soft gun.

Det er forbudt uten politimesterens tillatelse å eie eller inneha luft- og fjærvåpen (herunder luftvåpen drevet med gass) som har grovere kaliber enn 4,5 mm. Kravet om ervervstillatelse gjelder ikke for paintballvåpen. Denne bestemmelsen får ikke anvendelse på luft- og fjærvåpen som er ervervet før 1. januar 2001.

Tillatelse som nevnt i foregående ledd kan bare gis til den som fyller våpenlovens krav til vandel og personlige egenskaper. For øvrig må behovet for luft- og fjærvåpen ikke godtgjøres nærmere. Politimesteren kan gi dispensasjon fra 18-årskravet på de vilkår som fremgår av § 2-1 annet og tredje ledd.

Våpenloven:
§ 27b. Skytevåpen skal under transport være tømt for ammunisjon og sikret mot at det kommer på avveie. Våpenet skal normalt være tildekket.

Skytevåpen må ikke uten aktverdig grunn has med på offentlig sted.

Bestemmelsen i annet ledd gjelder også luft- og fjærvåpen, våpenetterligninger som lett kan forveksles med skytevåpen, og skytevåpen som etter § 1 annet ledd er gjort varig ubrukbart.

Kapittel VIII. Straff, inndragning m.v.

§ 33. Den som forsettlig eller grovt uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov,

straffes med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder, hvis ikke overtredelsen rammes av et strengere straffebud.
Gjelder overtredelsen § 27 b annet ledd eller ulovlig innføring, avhendelse, erverv eller besittelse av skytevåpen eller ammunisjon, kan bøter eller fengsel i inntil 2 år anvendes.

Er overtredelse som nevnt i første ledd annet punktum grov, kan bøter eller fengsel i inntil 4 år anvendes. Ved avgjørelsen av om overtredelsen er grov, skal det særlig legges vekt på hva slags og hvor mange våpen overtredelsen gjelder eller om handlingen av andre grunner er av særlig farlig eller samfunnsskadelig art.

Medvirkning straffes på samme måte.



Kort sagt aarst0g:
Softgun= våpenetterligning som kan lett forveksles med skytevåpen.
Du har dermed verken lov til å ha softgun pga alder, eller ta med deg softgun på skolen eller annet offentlig sted...og det er streng straff ja.

Et godt eksempel på hvilke dårlige oppfatninger enkelte har når det gjelder softguns og andre våpenkopier kan en jo se her:http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/01/19/420749.html

Jeg vil også understreke at det var et totalforbud mot softguns i en lengre periode for ikke veldig mange år siden, nettopp på grunn av mye useriøst bruk av den typen som det er tenkt på her.Så ikke vær med å bidra til at det evt. blir et nytt forbud...
Det finnes nemlig endel av oss andre som er med i seriøse airsoft klubber som har dette som hobby og gjerne vil fortsette med det en stund i fremtiden!