Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 992
Når det ikke står noe om det i kontrakten, kan jeg slutte på dagen da?
En måned er vanlig etter fullført prøveperiode, ivertfall i ufaglært arbeid. Men mange stillinger opererer med opp til 6 måneder hvis personen har en særs vanskelig stilling og fylle. Men vil tro at en måned gjelder her. Men tror ikke det finnes noe lovbestemt standar her. Snakk med arbeidsgiver og spør
viss du ikke har kontrakt kan du slutte på minuttet, da du ikke er "lovlig" ansatt. siden du ikke har skrevet under på noe, kan ikke sjefen tvinge deg til å jobbe mer. og du kan slutte på dagen om du vil.
Sist endret av mrniceguy; 21. august 2007 kl. 22:33.
Ettersom det ikke står noe om oppsigelse tid på kontrakten, betyr det at du ikke har noen ville jeg iallefall ha tolket det som.
Det er ikke lov i norge å inngå arbeidskontrakter med mindre enn en måneds oppsigelsestid så du er nok bundet uansett....
Sitat av Cikey
Det er ikke lov i norge å inngå arbeidskontrakter med mindre enn en måneds oppsigelsestid så du er nok bundet uansett....
Vis hele sitatet...

Sommerjobben jeg akkurat hadde som bagasjegutt på et Rica hotel hadde ingen oppsigelsestid. Jeg kunne slutte når jeg ville.
Sitat av boohaze
Ettersom det ikke står noe om oppsigelse tid på kontrakten, betyr det at du ikke har noen ville jeg iallefall ha tolket det som.
Vis hele sitatet...
Ville tolket det samme igrunn, men spør sjefen din, eller eventuellt om du er organisert på noen måte. For oppsigelsestiden gjelder begge veier, litt synd å miste jobben sin(få sparken) på sekundet også..
På jobben hos meg har jeg fått 1 dag oppsigelsestid pga. at jeg må kunne slutte fort som svint om jeg får meg læreplass.

Men hør med din arbeidsgiver, hør hva det er nå, og eventuellt kanskje spørre om ny kontrakt med dette festet om du skal jobbe videre
Det er ikke noe i veien for å slutte med umiddelbar virkning så lenge arbeidsgiver går med på det, men han kan kreve at du jobber en måned, eller så lenge som det er spesifisert i kontrakten.
På jobben min har jeg to ukers oppsigelsestid. Jobber for øyeblikket bare deltid, så er nok derfor.
§ 15-3. Oppsigelsesfrister

(1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.


EDIT; La til link!
Sist endret av Cikey; 21. august 2007 kl. 22:50.
Sitat av Dinithion
Det er ikke noe i veien for å slutte med umiddelbar virkning så lenge arbeidsgiver går med på det, men han kan kreve at du jobber en måned, eller så lenge som det er spesifisert i kontrakten.
Vis hele sitatet...
det står ikke i kontrakten. han kan slutte på dagen
Sist endret av mrniceguy; 21. august 2007 kl. 22:58.
Sitat av mrniceguy
det står ikke i kontrakten. han kan slutte på dagen
Vis hele sitatet...
Les posten til cikey.
Sitat av mrniceguy
det står ikke i kontrakten. han kan slutte på dagen
Vis hele sitatet...
nei...


Så dersom han f.eks har feriepenger tilgode kan arbeidsgiver trekke ham i lønn for dagene han ikke møter i oppsigelsestiden...
Stemmer det Cikey sier. Det står i Arbeidsmiljøloven at dersom ikke annet er fastsatt, har man en gjensidige oppsigelsestid på èn mnd. Det skal også nevnes at dersom man har vært ansatt i mer enn 10 år, så stiger oppsigelsestiden, dersom ikke annet er fastsatt, til fire mnd.