Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 720
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg har nå hatt Ubuntu i ca. ett døgn, og har svært lite peiling på hvordan ting virker. Det første problemet som oppstod var dette med nettverkstilkoblinger. Jeg skjønte ikke stort av nettverksvinduene, hva nomademodus var eller hvordan jeg forteller PC-en at den skal koble til mitt trådnettverk i stedet for naboens trådløse. Anyhow så har jeg hørt skrekkhistorier om folk som ikke klarer å få innstallert Java i Ubuntu. Jeg regnet med at dette skulle vært en smal sak. Men nå, etter en god del googling og lesing har jeg fremdeles ikke klart det.

Jeg har prøvd denne tutorialen uten hell og jeg har prøvd denne, som jeg fant i en gammel tråd her på forumet. Den siste klarte jeg ikke å gjennomføre på grunn av at jeg ikke klarer å finne et mirror til automatix som faktisk virker. Getautomatix.com har visst vært nede siden april i følge Digg.com.

Skulle gjerne hatt Java til å smurfe innom nettbanken en tur.

I tillegg til Java så lurer jeg på hva slags klienter jeg bør ha for å komme meg inn på #nff, laste ned torrentfiler, koble til med FTP og denslags vanlige oppgaver.
Sist endret av Moff; 25. juli 2007 kl. 11:56. Grunn: Bætre, mange skrivefeil, ja...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dersom du bare trenger java runtime er det ikke verre enn å gå på pakkemanageren og skrive inn "java" trykk søk, velg java, installer.

ftp = gftp

irc = bitchx, xchat

torrents = uendelig mange valg både i tekstmodus og gui.
Limited edition
Moff's Avatar
Trådstarter
Ja, det var jo... vanskelig.

Tusen takk!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg tar opp en gammel tråd i stedet for å lage en ny.

jeg fikk installert java gjennom apt, men jeg får fortsatt beskjed om å "install missing plugin". Jeg mistenker at det mangler en symlink eller noe sånt. hvor skal jeg legge symlinken, og hviken fil skal jeg linke til?
Har kvittet meg med ubuntu, så jeg må ta det litt ut i fra hukommelsen.

sudo ln -s /usr/lib/jre/plugins/i386/ns7/libjava... /usr/lib/mozilla/firefox/plugins

Er ikke helt sikker på banene, det kan også være at dem ligger direkte i /lib/
mappen til java kan også hete jde (mener jeg) og mappen til firefox kan ligge direkte i /lib (Altså uten mozilla)

Du får prøve deg litt fram ;P
Sist endret av Dinithion; 8. august 2007 kl. 17:24. Grunn: Grunnen for jeg har prikker er at jeg ikke husker det fullstendige filnavnet. Bruk tabulatorknappen så fullfører den :)
allright, takk

edit: i mitt tilfelle lå den i /usr/lib/jvm/java-6-sun-1.6.0.00/jre/plugin/i386/ns7/libjavaplugin_oji.so
Sist endret av pho; 8. august 2007 kl. 17:36.
skal du instalere java gå på applikasjons->add/remove->all avileble applikasjons->søk på java

Har du problemer med linux www.linux1.no
Sist endret av holy_toy; 12. august 2007 kl. 03:34.