Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2320
Har tenkt å lage meg en hodelykt av 3 LED's med 7400 mcd, 3,5V og 20mA.

Har tenkt å paralell koble LEDene og bruke et 9V batteri.

Da vil spenningen over motstanden bli 5,5V

R=U/I=> 5,5V/0,06A= 91 ohm.

Går det ann å bruke et potmeter til å dimme denne kretsen? slik at jeg kan få en variabel lysstyrke? hvis nei, hvordan kan dette gjøres?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, i praksis ikkje. Lysstyrken vil avta svært fort.

Måten en dimmer led's på er PWM - Pulse Width Modulation. Altså, ein varierer tida dioden har straum. Det kan gjerast så enkelt som med en NE555, eller du kan bruke microcontroller.
VidarLo: Kan han feks bruke en integrert krets med transistor, som så lar han styre LED styrken? A long shot in the dark dog. Har ikke forslag til krets i hodet, men er det en mulighet? Du er jo elektronikk-eksperten her på forumet
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Holmiz
VidarLo: Kan han feks bruke en integrert krets med transistor, som så lar han styre LED styrken? A long shot in the dark dog. Har ikke forslag til krets i hodet, men er det en mulighet? Du er jo elektronikk-eksperten her på forumet
Vis hele sitatet...
NE555 er en IC som du kan regulere både duty cycle og frekvens på ja. Det krever nokså nøyaktig en chip, et potmeter, en resistor, og en eller to kondenastorer. Koster 10-20 kronestykker. Og evt en småsignaltransistor på utgangen. NE555 kan drive 40mA, så vil du over det må du ha transistor som takler frekvensen.

http://en.wikipedia.org/wiki/NE555

Forøvrig så kan provo en god del meir teori enn meg
Om ikke annet, så takk for svar vidarlo!

Jeg skal grave i mine gamle elektrobøker, og se om jeg finner noe på dette. Dimme LED's har jeg ikke forsøkt før. Men mener at en av mine gamle elektrobøker/kompendier burde komme opp med en god metode.

Kort svar fra meg igjen: Mener det skal være vanskelig å styre LED styrken, da de generelt responderer på strøm som går gjennom diodene. Om jeg har rett har du to mulige innganger til problemet:
- Justere strømmen som går over dioden, Men om jeg har forstått det rett så er det veldig vanskelig, med tanke på at du må kunne kontrollere eksakt strøm.
- Dersom det er flere dioder, så kan du forsøke flere kretser der du styrer antall LEDs som får strøm

Håper igjen vidarlo kan korrigere meg her, for dette er gammel lærdom for min del, som med tiden har fått en del hull....!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Holmiz
Kort svar fra meg igjen: Mener det skal være vanskelig å styre LED styrken, da de generelt responderer på strøm som går gjennom diodene. Om jeg har rett har du to mulige innganger til problemet:
- Justere strømmen som går over dioden, Men om jeg har forstått det rett så er det veldig vanskelig, med tanke på at du må kunne kontrollere eksakt strøm.
- Dersom det er flere dioder, så kan du forsøke flere kretser der du styrer antall LEDs som får strøm
Vis hele sitatet...
Veldig korrekt det du skriv, men du overser at dersom LEDen faktisk blinker 500 ganger i sekundet, så ser ikkje mennesket det.

Dersom led'en i kvar periode bare er på 10% av tida, vil den lyse med full styrke i dei 10% av tida, men auget vil oppfatte det som svakere lys. Det er det som er poenget med pulsbreddemodulering. http://en.wikipedia.org/wiki/PWM
Sitat av Holmiz
- Justere strømmen som går over dioden, Men om jeg har forstått det rett så er det veldig vanskelig, med tanke på at du må kunne kontrollere eksakt strøm.
Vis hele sitatet...
Spenning over, strøm gjennom.
I praksis vil spenningen over dioden være tilnærmet konstant så lenge den leder. Derfor kan du lett kontrollere strømmen ved hjelp av ohms lov og et potmeter i serie med en motstand. Motstanden sørger da for at når potmeteret gir 0Ω, går det ikke mer strøm enn dioden tåler.
Dimmingen av dioden blir riktignok ikke spesielt lineær, så man må i så fall prøve seg frem med verdier på potmeteret.
Sitat av Holmiz
- Dersom det er flere dioder, så kan du forsøke flere kretser der du styrer antall LEDs som får strøm
Vis hele sitatet...
Fullt mulig, men som regel ikke en ønskelig effekt.
Sitat av Holmiz
Håper igjen vidarlo kan korrigere meg her, for dette er gammel lærdom for min del, som med tiden har fått en del hull....!
Vis hele sitatet...
Det kan han garantert, men jeg kom han i forkjøpet.

Den metoden som ser best ut, blir mest lineær, og gir en mulig dimming jevnt ned til null emittert lys, er som vidarlo sier PWM. Fullt mulig med en 555. Men ved å bruke to stk, eller evt. en 556 som er to 555 i samme ic, får man den peneste løsningen etter min mening. Man bruker da den første som en astabil vippe. Denne setter frekvensen, og utsignalet trigger den andre 555-en som er en monostabil vippe med varierende utpulslengde. Denne utpulsen må gå fra maksimalt 1 periode (gitt av den første 555-ens frekvens), til ~0s. På denne måten kan duty cycle justeres fra ~0 til ~1 uten at frekvensen endres.

Sitat av vidarlo
Forøvrig så kan provo en god del meir teori enn meg
Vis hele sitatet...
Vi kan vel heller hver våre ting.

Forresten, normal maksimal source/sink strøm for en 555 er 200mA, ikke 40mA.

EDIT: Kom ikke vidarlo i forkjøpet allikevel, gitt! Sånn går det når man skriver sakte sent på kveld!
Sist endret av Provo; 29. mai 2007 kl. 23:24.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ah, kan tenkast det er forskjellig. Meiner å hugse at eg var borti ei utgave av den der det var 40mA, men det var rettnok SMD-utgave, og ikkje original 555 (om det finst).

Uansett, det er den mest elegante løsninga med to timerICer, men eg har komt til at for min del har endring i frekvensen sammen med duty cycle nada å sei Det funker heilt fint, og frekvensen er uansett såpass høg at eg ikkje har lagt merke til det. No har eg bare kopla det så vidt opp for å sjekke PWM på vk1, så skal ikkje sei 100% sikkert at det ikkje blir merkbart i lengda...
Spennende tråd!

Må vel finne nesten finne fram de gamle elektrobøkene og loddebolten, aaa savner den tiden! Og Provo, veldig bra svart! Skal en pirke på noe, så er det vel Ohms lov, som heller burde hete Ohms regel. I og med at motstandere faktisk ikke lever fast motstand, men det varierer med temperaturen, og at denne nettopp varierer med strøm/spenning.

Men den diskusjonen er jeg altfor trøtt til å ta! Tanken min var i korte trekk å designe en krets der du styrer hver enkelt LED av og på, og dermed den totale lysstyrken. Dette kan en gjøre ved å velge en krets som styrer LED's som binære enheter var min tanke.


Hilsen Anders
Sokkull's Avatar
Trådstarter
Takker for svar Ser ut til at det kan bli litt diskusjon rundt dette, som kan være fint.

Har allerede en handleliste på elfa som skal bestilles snart.

Hvorfor trenger jeg kondensatorer i denne kretsen? jeg har null erfaring med 555 timer og potmetere, så hvilke verdier er passe til et prosjekt som dette? Målet er altså en hodelykt som skal bestå av 3 lyssterke LED's og jeg vil kunne dimme LED'ene , ikke fordi det strengt tatt er nødvendig men fordi jeg har lyst å lære litt mere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Les litt om NE555 på wikipedia. Der står god innføring.

Btw, det er ohms lov.

Støm er gitt av resistans og spenning. Alltid. At resistansen varierer med temperaturen er irrelevant, og har du rett resistans så har du også resten. At resistansen endrer seg går det an å ta høgde for om en vil...
Sokkull's Avatar
Trådstarter
Har allerede lest litt om NE555. Syntes det er vanskelig utifra lesningen og kunne lage min egen krets for dimming av LED's. Så lenge en NE555 takler 200mA holder det med en, eller må jeg kjøpe en 556?
Sist endret av Sokkull; 30. mai 2007 kl. 00:37.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Les innlegget til provo en gang til. Eg kan sikkert tegne et enkelt blokkskjema om du vil.

Men opplegget er å bruke en til å generere frekvens og en til å sette duty cycle. Derfor en 556, som inneholder to timere.
Sokkull's Avatar
Trådstarter
hadde du tegnet opp et enkelt blokkskjema hadde jeg blitt takknemelig
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://nff.bitsex.net/661.jpg

Les litt om NE555, kopl opp, prøv deg fram. Høvelig frekvens fra frekvensgeneratoren er vel kanskje 500Hz eller noko slikt.
Sokkull's Avatar
Trådstarter
Takker for hjelpen vidarlo. Jeg bestiller med en 556 i tilegg til de andre 4 555 jeg bestiller. Så får jeg bare prøve meg frem.

Sitat av vidarlo
NE555 er en IC som du kan regulere både duty cycle og frekvens på ja. Det krever nokså nøyaktig en chip, et potmeter, en resistor, og en eller to kondenastorer. Koster 10-20 kronestykker. Og evt en småsignaltransistor på utgangen. NE555 kan drive 40mA, så vil du over det må du ha transistor som takler frekvensen.
Vis hele sitatet...
Vidar:
Ser over at du nevner jeg trenger 1 eller 2 kondensatorer, hvorfor? Skal denne kobles
over +Vs og 0V. Har lest at dette ikke er nødvendig i enkle kretser uten andre IC
Sist endret av Sokkull; 30. mai 2007 kl. 12:48.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sokkull
Vidar:
Ser over at du nevner jeg trenger 1 eller 2 kondensatorer, hvorfor? Skal denne kobles
over +Vs og 0V. Har lest at dette ikke er nødvendig i enkle kretser uten andre IC
Vis hele sitatet...
Les på wikipedia om NE555. Du trenger kondensatorer for å angi tida.
Sitat av Holmiz
Skal en pirke på noe, så er det vel Ohms lov, som heller burde hete Ohms regel. I og med at motstandere faktisk ikke lever fast motstand, men det varierer med temperaturen, og at denne nettopp varierer med strøm/spenning.
Vis hele sitatet...
Resistans kan (og i de fleste tilfeller bør) sees på som forholdet mellom spenning og strøm. V:I=V/I=R. Dermed er ohms lov alltid rett, selv om resistansen kan være ulineær. Ergo Ohms lov, ikke regel. Riktignok kan Ohms lov i noen tilfeller være lite brukelig, f.eks. ved svært ulineære resistanser, men det er likefullt en lov.

Vidarlo: En ulempe med å bruke bare én 555 til PWM, er at kretsen må ha dioder og dobbelt potmeter for å kunne variere duty cyclen også ned til under 50%..

En liten kommentar til kretsen med 2 stk 555/en stk 556, er at enten må den astabile vippen ha en duty cycle på nesten 1, eller så må du ha en koblingskondensator og en motstand fra trigger til VCC på den monostabile vippen for å bare slippe gjennom den negative flanken på triggesignalet. Det er fordi en varig lav puls på triggerinngangen holder den interne latchen i timeren fast, og resultatet blir at minste puls ut fra den monostabile vippen er lik lengden på den lave innpulsen på samme vippe.
Sokkull's Avatar
Trådstarter
Ser ikke ut til at jeg skal klare å koble opp dette selv. Noen som kan tegne opp kretsen i multisim så jeg kan studere den?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Har du lest litt, og sett korleis du koplar opp NE555 som hhv. astabil vibrator og monostabil vibrator? Det er rimelig enkelt, men det kan lønne seg å bruke en time på et brødbrett før du lager kretskort.

Wikipediaartikkelen har mange eksempel. Google har mange eksempel. Databladet har mange eksempel, og du har fått skissert rimelig grundig kva funksjon kva timer skal ha i denne tråden.
Søk på 555 timer på wikipedia. I link-delen av artikkelen er det linket til en Java-animasjon av kretsen. Animasjonen anbefales på det sterkeste. Studer den interne koblingen nøye, så vil resten komme av seg selv.
Et ferdig koblingsskjema alene vil ikke hjelpe deg å forstå kretsen noe særlig, dessverre..
Sokkull's Avatar
Trådstarter
@ Vidar og Provo, jeg har allerede lest og sett hvordan 555 timeren fungerer. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvordan jeg skal koble opp dette for å dimme LED's
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du har allerede fått forklart PWM. Kort sagt går det ut på å styre kor stor del av tida LED'en har strøm, isteden for å styre kor stor straum den har.

Les om begrepet duty cycle og begrepet frekvens, også prøver du litt, og ser korleis ein LED oppfører seg ved ulike duty-cycles, og ulike frekvenser.

Du vil ikkje skade en LED ved å kjøre på for høge frekvenser, men husk strømbegrensermotstand.
Sokkull's Avatar
Trådstarter
Det jeg har fortstått er at spenningen kjøres inn på port nr 8 og jordinga er på port nr 1. Ut port nr 3 kommer den pulserende spenningen, så da kobles LED'ene mellom port 3 og 1?

Det jeg ikke helt skjønner er hvordan pulsen genereres, jeg tror det er slik at pulsen genereres utifra hvordan kondensatoren lades opp så ut. Er dette riktig?

Beklager rotete post, men har vansker for å lære meg ting via å lese uten å teste. Slik det ligger ann nå har jeg heller ikke mulighet for å teste dette. Da må varer bestilles fra elfa. Noe som ikke skjer før jeg har finni ut akkuratt hva jeg trenger og hvilke verdier jeg trenger for å kunne dimme LED's
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja, pulsen blir generert utfra ladetida til kondensatoren. Sammenhengen er godt forklart både på wikipedia og i databladet til dei fleste NE555-chiper.

Wikipedia har også eksempel med både monostabil og astabil oppkopling. Databladet har formler for å finne duty cycle og frekvens/periodetid.

Du må rekne ut litt komponentverdier før du bestiller.

Men som sagt, _LES_ på wikipedia. Du har fått rimelig detaljert info her, og eg tviler på at du vil få så mykje meir.
Studer animasjonen. Da ser du en vaskeekte steg for steg animasjon av en 555 in action, både som astabil vippe og monostabil vippe, samt hvordan den oppfører seg internt som astabil vippe. Det du trenger å vite, er at en kondensator får en økende spenning over seg ved en økende mengde ladning på kondensatorplatene, og forholdet mellom ladning og spenning, er kapasitansen. C=q/V.
Resten ser du ut av animasjonen. Likninger for frekvens og duty cycle for astabil vippe, og pulslengde for monostabil vippe finner du i databladet, og mange steder ellers.

PWM kan du også lese om på wikipedia. Duty cycle (tid høy delt på hel periode) bestemmer intensiteten på lyset, så lenge frekvensen er rask nok til at øyet ikke ser at den skrus av og på, men ser en "middelverdi" eller "et gjennomsnitt" av det totale lyset. Kan du kalkulus kan du tenke på det øye ser som integralet av av-og-på-kurven. Lenger oppetid gir høyere verdi på integralet, som betyr sterkere lys.
Det er ikkje meiningi å øydelegge målet med tråden, men kvifor skal du ha dimming på ei LED-hovudlykt? Eg er viss om du kjem til å ha den på full styrke heile tidi.
Sist endret av JonKanon; 31. mai 2007 kl. 15:16. Grunn: Skrivefeil
Sokkull's Avatar
Trådstarter
Hvorfor selges hodelyktene i flere styrker da? altså at du trykker flere ganger for bedre lys. Grunnen til at jeg vil ha dette er KUN fordi jeg har lyst å prøve å dimme LED's
Hodelykter kan ofte settes på flere styrker, men da med en mekanisk/elektronisk bryter som skrur av/på flere led's. Komponentene skal velges med omhu, eller det skal være snakk om veldig mange leds for at det skal være energiøkonomisk med PWM styring av de. PWM kretsen har også sitt strømforbruk. Men med CMOS chiper, og bevisst valg av ytre komponentstørrelser, kan det vel gå.
Men at du vil gjøre det bare for å gjøre det, er en mer enn god nok grunn i seg selv.