Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1103
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg har en ni-cd batteripakke med 3 celler (3*1,2V=3,6V), som jeg ønsker å finne kapasiteten av.
Jeg vet at den opprinnelig har blitt ladet i 12 timer ved 200mA.
Er det mulig å beregne dette utifra de opplysningene jeg har?
Ikke nøyaktig i hvert fall. 200mA i 12 timer er jo en ladning på 2400mAh, eller rettere sagt 8640C. Men man må ta i betraktning tapet i ladeprosessen. All varmeutvikling som finner sted i ladeprosessen er rent tap av energi. Og det er en god del.
Jeg ville heller prøvd å tappet batteriet med en kjent strøm til spenningen faller kritisk, og tatt det den vegen. Da trenger du ikke ta så stort hensyn til tap. Eller lete opp informasjonen via produsenten/google.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Trådstarter
Grunnen til at jeg ønsker å finne kapasiteten er fordi jeg ønsker å lade dette batteriet fortere med en større strøm, og trenger da å vite kapasiteten for å beregne hvor stor ladestrøm jeg kan ha.
Nå har ikke jeg veldig mye erfaring med batterilading, men jeg ser ikke helt for meg hvordan ladestrømmen skal være tilknyttet kapasiteten.. Hvis du skal overgå 400mA, ville jeg tilføyd en temperatursensor for å forhindre for stor varmeutvikling.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo
Nå har ikke jeg veldig mye erfaring med batterilading, men jeg ser ikke helt for meg hvordan ladestrømmen skal være tilknyttet kapasiteten.. Hvis du skal overgå 400mA, ville jeg tilføyd en temperatursensor for å forhindre for stor varmeutvikling.
Vis hele sitatet...
Fordi et ni-cd batteri tåler å få påtrykt 20-30mA uendelig lenge, i velikeholdsladning. Da tar fulladning et par døgn. Du kan lade dei på 1C, der C er kapasiteten. Da vil ladinga ta 1.5 timer, og du /må/ slutte etter den tida...

Kort sagt, ladetid er avhengig av strøm. Og du kan velge. Kortere ladetid = meir slitasje og krever større nøyaktighet.