Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4703
hehe, sorry, har lest litt rundt nå å forstår nå hvorfor du må ha så stor trafo, var bare kjent med AB-forsterkere til nå. slik jeg forstår det vil forsterkere i klasse A ha lavest forvrengning, og ha derfor et stort effekttap?

[COLOR=Red]Notis fra mod: Dette er splitta ut fra emnet om straumforsyning til forsterker, siden det er en god debatt, men feilplassert.[/COLOR]
Sist endret av vidarlo; 15. mai 2007 kl. 17:24. Grunn: La inn info.
hmm Lavest forvrengning... Vel man har i allefall ikke problemer med den evinnelige matchinga av transistorer i Klasse AB-B. Vel Klasse A er vel den klassen man får man renest lyd (altså generelt, radiorør, mosfet transistor, ehhh vanlig transistor (PNP, NPN) ja osv. i en A-klasse så jobber sinus-kurven i det lineære området av transistoren (sjekk diagram), men det med radiorør har jeg lite kunnskap om) Problemet med denne er at hvis du kjører en ubalansert inngangskilde så får du lavere Gain og mer Distortion. På skjemaet så er det en balansert inngangkilde til effekt-trinnet. Hei, hvis du er ute etter mer virkningsgrad så bygg en klasse G forsterker.

Stort effekt-tap.... Damn it! hvis du ser i AnalogElektronikk 2000 så har de formelen på hvorfor det er opptil 25% virkningsgrad på Klasse A. (men Son of Zen er vel enda dårligere...)
Sist endret av High Fidelity; 14. mai 2007 kl. 23:32.
Trådstarter
22 0
hva gjøre en klasse G forsterker så kraftig da, er mest interesert i ren lyd, har uansett ikke så store høtalere å drive(ennå )

edit skiftet fra B til G
Sist endret av skofuz; 14. mai 2007 kl. 23:36.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av High Fidelity
Stort effekt-tap.... Damn it! hvis du ser i AnalogElektronikk 2000 så har de formelen på hvorfor det er opptil 25% virkningsgrad på Klasse A. (men Son of Zen er vel enda dårligere...)
Vis hele sitatet...
300VA PSU for 10W ut? Det blir virkningsgrad på 3.3%, som hørest mistenkelig lite ut.
Ikke bruk klasse B forsterkere. Ser du dette?
http://i8.tinypic.com/67wyjqv.png
Det er Crossover Distortion. HiFi messig så er dårlige greier. Og etter min mening så er det Latterlig. Vet du hvordan AB er? eneste er at den har en kontinuerlig Hvilestrøm som løfter arbeidspunktet til transistorene. Dette kan den gjøre med dioder, transistor, og sikkert andre greier.

Sitat av vidarlo
300VA PSU for 10W ut? Det blir virkningsgrad på 3.3%, som hørest mistenkelig lite ut.
Vis hele sitatet...
Da mener du at det er 5W per kanal. Noe som er riktig hvis man ser på Rail-Voltage Diagrammet til Nelson. Les den originale artikkelen hans så ser du hvorfor.
Sist endret av High Fidelity; 14. mai 2007 kl. 23:48.
Etter litt research så er det faktisk ganske enkelt og få en switch-mode til og sende ut 24v.

Pluss på +12v siden og minus på -12v, men de fleste kan ikke levere noe særlig mere en 500ma koblet slik.
"The Son of Zen requires a serious power supply. Figure 4 shows the
total power supplied to the circuit versus the output power. For ten watts
output, the power supply will have to deliver 200 watts. For fifty watts
output, the supply will have to deliver 1200 watts. All the time."

Sitat fra Nelson Pass sin artikkel.


"Figure 5 shows the supply voltage requirements versus output power.
This voltage ranges from about plus and minus fifteen volts for a five
watt output to plus and minus fifty-seven volts for a fifty watt output."

Forklaring på 5W.

Sitat av skofuz
hva gjøre en klasse G forsterker så kraftig da, er mest interesert i ren lyd, har uansett ikke så store høtalere å drive(ennå )

edit skiftet fra B til G
Vis hele sitatet...
Ikke det at den er "Kraftig" men den utnytter strømforsyningen mer. Fra fordypningen jeg holder på med:

Klasse G: Det er en ”videreutvikling” av klasse AB der virkningsgraden er høyere, så man får mer effekt. Den fungerer sånn at den svitsjer mellom flere av power railene sånn at mest mulig brukes. Som man ser på bildet så svitsjer den til +Vss når utgangs signalet nærmer seg en viss verdi, eller til –Vss. Den har en virkningsgrad på 85,9% i forhold til klasse AB som har 78,5%. Det er en forskjell på 7,4%.

http://i1.tinypic.com/4y4uxzo.png

Hvis du er etter ren lyd så er A-klasse forsterker det beste.
Sist endret av High Fidelity; 14. mai 2007 kl. 23:54.
Det er vel ikke mulig og bytte ut de to MOSFETene og bruke IGBT transistorer i isteden og kjøre hele greia rett på 220v ?

High Fidelity, definer "Ren Lyd". For eksempel en rør forsterker er god for den ikke er ren.

Ikke missforstå meg men transistorforsterkere er dårlige på grund av at de er for riktige.
Sist endret av Skummetmelk; 15. mai 2007 kl. 00:01.
vet ikke. sikker på at ikke inngangs signalet blir støyet eller noe sånt siden de brukes i kraft elektronikk? Motstandene må jo tåle en del.
Sist endret av High Fidelity; 15. mai 2007 kl. 00:05.
Kanskje, er litt redd for at IGBT transistorer ikke er raske nok.
Sitat av Skummetmelk
Det er vel ikke mulig og bytte ut de to MOSFETene og bruke IGBT transistorer i isteden og kjøre hele greia rett på 220v ?

High Fidelity, definer "Ren Lyd". For eksempel en rør forsterker er god for den ikke er ren.

Ikke missforstå meg men transistorforsterkere er dårlige på grund av at de er for riktige.
Vis hele sitatet...
Vel er det Null damping faktor i rørforsterkere? Siden Nelson Pass har 0 i damping faktor i sine forsterkere (som Son of Zen) og har derfor veldig liten virkningsgrad.

Tube amplifiers typically have much lower feedback ratios, and in any case almost always have output transformers which limit how low the output impedance can be. Their lower damping factors are one of the reasons many audiophiles prefer tube amplifiers. Taken even further, some tube amplifiers are designed to have no negative feedback at all.

Jepp alle elsker null Damping faktor. Og det har den jeg holder på med tror jeg... sjekker.....

Yup jeg tror det, Nelson sier at det ikke er noe Feedback på den så jeg antar at det har noe med damping faktoren også.
Sist endret av High Fidelity; 15. mai 2007 kl. 00:12.
Vel akkurat det har jeg ikke så mye peiling på. Men jeg har hørt en rør forsterker til 100000 og en transistor til samme prisen og rør forsterkeren vinner klart akkurat på grund av dette.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Skummetmelk
Vel akkurat det har jeg ikke så mye peiling på. Men jeg har hørt en rør forsterker til 100000 og en transistor til samme prisen og rør forsterkeren vinner klart akkurat på grund av dette.
Vis hele sitatet...
Fordi rørforsterkeren legger til litt ekstra frekvenser, som en del synst gir finare lydbilde.

Transistoren derimot endrer signalet minimalt.
Unnskyld meg, "High Fidelity", men jeg må ærlig talt si det ikke virker som du har den minste anelse om hva du snakker om.. Ikke for å være frekk, men dette henger virkelig ikke på grep..

Du snakker om forvrengningen i en klasse AB-forsterker mot en klasse A? Og at sinusen jobber i det lineære området til transistoren? Null damping faktor?

En klasse AB-forsterker har spenningsforsterkning på 1, og har dermed lavere forvrengning enn klasse A-trinnet ditt. Ingen transistorer har et lineært område i forsterkning. BJT-er har en eksponentiell forsterkningskurve, mens FETs, pentoderør og tetroderør har parabelformet forsterkningskurve. Trioderør har en helt særegen karakteristikk, fordi anodespenningens variasjon gir en intern negativ tilbakekobling i røret. Hva mener du med damping faktor? Dempning, som i det motsatte av forsterkning? Altså negativ tilbakekobling? Korte negative tilbakekoblingssløyfer er gunstig det, ja, men kan du forklare hvorfor? Evt. forklare hva du mener med "damping faktor"?

Og "Tube amplifiers typically have much lower feedback ratios, and in any case almost always have output transformers which limit how low the output impedance can be."? De har gjerne en høyere forsterkning enn FETs, men lavere enn BJT's, og at de trenger en utgangstrafo begrenser da ikke utgangsimpedansen noe mer. Det er en impedanstransformator. Rørenes høye impedans krever en høy belastningsimpedans, og man bruker da en transformator for å transformere f.eks. 8Ω til 1.5kΩ.. Sett fra innsiden er det 1.5kΩ belastning, og sett fra utsiden er utgangsresistansen 8Ω.

Forresten har en klasse A en maksimal virkningsgrad på 25% normalt, men den kan økes til 50% ved bruk av utgangstransformator.
Ja det er et lineært område til transistoren som man bruker. Derfor har man Hvilestrøm for å heve arbeidspunktet (i klasse AB, fikser Crossover Distortion). Særlig over verdien på 0,6V. Mener du at en Klasse A er dårligere enn en klasse AB? Vel det tviler jeg sterkt på. Og jeg mente aldri lineært område med FORSTERKNING.

ehhh Spenningsforsterkning 1? Vel hvis Transistoren bare er for Strømforsterkning så er det dårlige greier (inngangs signal 1V/1mA forsterker med spenningsforsterkning 1=1V ok så kommer strømforsterkningen (150 hfe), 1V og 150mA). Den blir jo spenningsforsterket før, noe som kan gi forvrengning. Som i en Darlington-Transistor, de fungerer bra.

Jeg sier at man MÅ ha spenningsforsterkning på en eller annen måte i et klasse AB trinn.
Sist endret av High Fidelity; 15. mai 2007 kl. 10:50.
VENT!!!! DET ER FEIL!!! Darlington transistor er bare for å få mer hfe. Og alt jeg har sagt unntatt det med Tankene om damping og dritt som jeg ikke vet så mye om, så har jeg forholdsvis riktig. Det er en gain på spenningen i AB klasse forsterkere.
Sist endret av High Fidelity; 15. mai 2007 kl. 12:17.
Man kan ikke si at A er bedre en AB eller motsatt for den sak skyld.

Det kommer helt an på hvordan forsterkerne er bygd opp. Hva A B eller AB er bare virkemetoden.
Ehhh Man kan trygt si at klasse AB er bedre enn B, bare se på Crossover distortion-en!! Det skjærer en i hjertet å se sånt. Hvis man ser på forsterkere generelt så er Klasse A forsterkere bedre enn andre klasser. Særlig fordi de bygges i high end audio systemer der alle komponentene som er rundt den er valgt med omhu og er av høy kvalitet, Selvfølgelig kan du komme med en japse forsterker av klasse AB og si at den er bedre enn en Klasse A forsterker som er lagd med deler funnet i skrothaugen. Husk det er mindre komponenter og dermed er det færre ting som kan gå galt. Bygg en A klasse, velg gode komponenter, Match opp med gode høyttalere så er du berget.

Og forresten, Hva om utgangsimpedansen er 8 Ohm til en 8 ohms høyttaler? og virkningsgraden er 25%, hvordan kan man putte på en høyttaler-trafo og få samme utgangsimpedans med en virkningsgrad på 50%? Eller så må vi ha en stor utgangsimpedans fra en Klasse A forsterker for deretter å putte på en trafo for og få den ned til 8 Ohm.
Dette lurer jeg på, takker for svar fra de som KAN svare på de.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av High Fidelity
Ehhh Man kan trygt si at klasse AB er bedre enn B, bare se på Crossover distortion-en!! Det skjærer en i hjertet å se sånt. Hvis man ser på forsterkere generelt så er Klasse A forsterkere bedre enn andre klasser. Særlig fordi de bygges i high end audio systemer der alle komponentene som er rundt den er valgt med omhu og er av høy kvalitet, Selvfølgelig kan du komme med en japse forsterker av klasse AB og si at den er bedre enn en Klasse A forsterker som er lagd med deler funnet i skrothaugen. Husk det er mindre komponenter og dermed er det færre ting som kan gå galt. Bygg en A klasse, velg gode komponenter, Match opp med gode høyttalere så er du berget.
Vis hele sitatet...
Altså... Klasse AB er bedre fordi det er brukt bedre komponenter? Eller var det bare den utilsikta meininga av det du sa der? (Sjå mi utheving)

Forskjellige forsterkarar til forskjellige bruksområde er min teori. Å hevde at en er best blir feil, sidan ikkje alle har samme krav til gjengiving, forsterking, virkningsgrad o.l.

Forøvrig, les gjennom innlegga dine før du poster. Dei er lettare uleselige, og med feil tegnsetting her og der. Del også teksten opp litt meir, og skriv enklare setninger.
Hvis man ser på forsterkere generelt så er Klasse A forsterkere bedre enn andre klasser. Særlig fordi de bygges i high end audio systemer der alle komponentene som er rundt den er valgt med omhu og er av høy kvalitet.

Ehh se hva jeg skrev før uthevingen.

Ikke bare det, Klasse A er bare den beste. Frekvensen/sinus kurven/signal/osv som går gjennom trinnet får minst støy/distortion, best reproduksjon av inngangs-signalet enn andre forsterkere. Både i teori og i praksis.

Så er spørsmålet om Klasse A rørforsterker er bedre enn Transistor trinn eller om man bruker MOSFET-er osv. Det er en annen historie.

Og var ikke dette en thread på Strømforsyning til ett eller annet? Hvis dere vil konfrontere meg med ett eller annet om dette så får dere lage en ny thread (Forsterker-klasser) eller sende meg beskjeder.

Forresten, se bort fra post nr 11 (Misvisende informasjon=Løgn) jeg er enda i læringsfasen om elektronikk så jeg klarer av og til å blande div uttrykk å mixe det med andre.
Gjerne korriger meg eller refs meg for mine kunnskaper som kan være helt på jordet.
(men jeg står fast på A-klasse, har en hær av audiofile folk bak meg til og forsvare det)
Sist endret av High Fidelity; 15. mai 2007 kl. 17:41.
Ok, da er det bekreftet.. Du aner virkelig ikke hva du snakker om. Mesteparten av det du sier gir ikke mening i det hele tatt..
Ja det er et lineært område til transistoren som man bruker. Derfor har man Hvilestrøm for
å heve arbeidspunktet (i klasse AB, fikser Crossover Distortion). Særlig over verdien på 0,6V.
Vis hele sitatet...
Hvilestrømmen for å heve arbeidspunktet i en klasse AB-forsterker har ingenting med det lineære område til transistoren å gjøre.
En klasse B forsterker har to komplementære transistorer, NPN og PNP evt. N-channel og P-channel, koblet som emitterfølgere, og forsterker hver sin halvperiode av innsignalet. Det er et spenningsfall over base-emitter-koblingen til en bipolar transistor på ca 0.6V, som gir et dødt område i ±0.6V i inngangssignalet, ettersom transistorens base-emitter-spenning må overgå denne spenningen for å lede. Potensialet på emitter, ved bruk av emittermotstand (belastningen/høyttaleren), vil følgelig være Vinn-0.6V, og altså ha en spenningsforstekning lik 1, sett bort i fra spenningsfallet. Man kan forspenne transistorbasene med likestrøm og dioder med en motstand i serie fra/til drivspenningen, via basene, til inngangen, for å forminske spenningsfallet, og hvis man velger forspenningsmotstander små nok til at diodene leder konstant, har man en klasse AB forsterker, fortsatt med spenningsforsterkning A=1. En emitterfølgerkobling med A>1 er en umulighet, og det bør du vite.

Mener du at en Klasse A er dårligere enn en klasse AB? Vel det tviler jeg sterkt på. Og jeg mente aldri lineært område med FORSTERKNING.
Vis hele sitatet...
En klasse A forsterker har (nesten uten unntak) en spenningsforsterkning over 1, og det er her forvrengningen kommer inn i bildet. Hvis du ikke har et lineært område i "FORSTERKNING", hva er det da som minsker forvrengningen? Ingenting. Når det er snakk om lineære områder hos transistorer, menes forholdet mellom Id og Vds er lineært, og er nærmest utelukkende benyttet i felteffekttransistorer. Grunnen til forvrengning, sett bort i fra klipping av signalet, er en ulineær forsterkningskurve. Altså forholdet mellom Vgs og Id (evt Vbe og Ik). For bipolare junction-transistorer er kurven eksponentiell, mens for felteffekttransistorer er den parabelformet. FETs gir altså mindre forvrengning, men også lavere forsterkning.

ehhh Spenningsforsterkning 1?
Vis hele sitatet...
Nettopp.

Vel hvis Transistoren bare er for Strømforsterkning så er det dårlige greier (inngangs signal 1V/1mA forsterker med spenningsforsterkning 1=1V ok så kommer strømforsterkningen (150 hfe), 1V og 150mA). Den blir jo spenningsforsterket før, noe som kan gi forvrengning. Som i en Darlington-Transistor, de fungerer bra.
Vis hele sitatet...
Transistoren kan ha en hfe/hFE på uendelig, men er den koblet som en emitterfølger får den ingen innvirkning på signalet. Darlington-transistorer, eller Darlington-koblede transistorer har som funksjon å kvadrere forsterkningen. Altså β·β=β².

Jeg sier at man MÅ ha spenningsforsterkning på en eller annen måte i et klasse AB trinn.
Vis hele sitatet...
Men det kan du altså ikke.

Ehhh Man kan trygt si at klasse AB er bedre enn B, bare se på Crossover distortion-en!! Det skjærer en i hjertet å se sånt.
Vis hele sitatet...
Hvert til sitt bruk, men en klasse B har crossover-forvrengning, det har ikke klasse AB, som du sier.

Hvis man ser på forsterkere generelt så er Klasse A forsterkere bedre enn andre klasser. Særlig fordi de bygges i high end audio systemer der alle komponentene som er rundt den er valgt med omhu og er av høy kvalitet, Selvfølgelig kan du komme med en japse forsterker av klasse AB og si at den er bedre enn en Klasse A forsterker som er lagd med deler funnet i skrothaugen.
Vis hele sitatet...
Klasse A-forsterkere er noe av det vanligste for spenningsforsterkertrinn innen audio, da de er av de som gir lavest forvrengning av forsterkere med Av > 1. Å si at et klasse A trinn er bedre enn et klasse AB trinn pga komponentvalg er virkelig ikke spesielt gjennomtenkt. De har dessuten forskjellige hensikter.
Husk det er mindre komponenter og dermed er det færre ting som kan gå galt. Bygg en A klasse, velg gode komponenter, Match opp med gode høyttalere så er du berget.
Vis hele sitatet...
Mindre komponenter betyr like gjerne færre ufullkommenheter som er kompensert for. Man bygger ikke en forsterker med få komponenter fordi da kan mindre gå galt... Hva slags utgangspunkt er det..? En klasse A forsterker kaster effekt ut av vinduet hvis du kobler den rett til lasten uten et effektforsterkningstrinn, som for eksempel klasse AB.
En klasse A forsterker er ment som en spenningsforsterker, og man bruker da en effektforsterker i tillegg for å øke virkningsgraden. Dette vil, med mindre trinnet er bygd feil, ikke tilføre mer forvrengning. Klasse A rett på last, er bare tull.

Og forresten, Hva om utgangsimpedansen er 8 Ohm til en 8 ohms høyttaler? og virkningsgraden er 25%, hvordan kan man putte på en høyttaler-trafo og få samme utgangsimpedans med en virkningsgrad på 50%? Eller så må vi ha en stor utgangsimpedans fra en Klasse A forsterker for deretter å putte på en trafo for og få den ned til 8 Ohm.
Dette lurer jeg på, takker for svar fra de som KAN svare på de.
Vis hele sitatet...
Et klasse A trinn med utgangstransformator må bygges med det i tankene. Den kan ikke ettermonteres uten inngrep i kretsen. Man bruker da selve høyttaleren som kollektormotstand, men har denne koblet gjennom en impedanstransformator. Vinningstallet angir impedanstransformasjonen, og kretsen må bygges deretter.

Ikke bare det, Klasse A er bare den beste. Frekvensen/sinus kurven/signal/osv som går gjennom trinnet får minst støy/distortion, best reproduksjon av inngangs-signalet enn andre forsterkere. Både i teori og i praksis.
Vis hele sitatet...
Utsagnets ugyldighet har jeg allerede påpekt. Du sammenligner trinn på feil premisser.

Så er spørsmålet om Klasse A rørforsterker er bedre enn Transistor trinn eller om man bruker MOSFET-er osv. Det er en annen historie.
Vis hele sitatet...
MOSFETer er en type transistorer, i underkategorien felteffekttransistorer. Det som skiller disse forsterkningselementene fra hverandre i denne sammenheng (bortsett fra fysisk virkemåte), er karakteristikken. Den parabelformede karakteristikken til FETs og pentode-/tetroderør (samme karakteristikk for alle tre elementer), samt for trioderør gir en harmonisk forvrengning, mens bipolare transistorers eksponentialformede karakteristikk gir disharmonisk forvrengning. Men du som snakker om "forsterkning i transistorens lineære område som ikke er lineært hva forsterkning angår" og er ekspert i forsterkerteknikk/-elektronikk, vet vel dette godt.

Forresten, se bort fra post nr 11 (Misvisende informasjon=Løgn) jeg er enda i læringsfasen om elektronikk så jeg klarer av og til å blande div uttrykk å mixe det med andre. Gjerne korriger meg eller refs meg for mine kunnskaper som kan være helt på jordet.
Vis hele sitatet...
Hva som er post 11 vet ikke jeg, men at du blander sammen mye rart, det er sikkert, og at du kanskje burde være litt mer ydmyk med dine påståelser burde snart gå opp for deg.

(men jeg står fast på A-klasse, har en hær av audiofile folk bak meg til og forsvare det)
Vis hele sitatet...
Kan som sagt ikke sammeliknes slik du gjør, og du burde heller finne ut hva som eventuelt gjør klasse A trinnet så bra, ikke bare nikke, smile og grunnløst påstå videre når "hæren" din sier det. Forsterkerklassene er forsterkertrinn, og en audioforsterker har nesten alltid en kombinasjon av trinnene for å være hensiktsmessig. Med mindre det er kun en preamp, eller kun et effekttrinn, osv.
Sist endret av Provo; 15. mai 2007 kl. 18:46.
Klasse AB forsterkere har en Gain på spenningen ved de komponentene som er rundt trinnet (motstander) det er de som avgjør hvor mye Gain som er på spenningen. Og det er sant. (selve trinnet har en spenningsforsterkning på 1 men motstandene rundt bestemmer hvor mye spenning som kommer ut til høyttaleren)

Hmm jeg forvekslet forspenning med hvilestrøm. Ok bytt alle ord som inneholder Hvilestrøm i de forrige postene til Forspenning.
http://i3.tinypic.com/537unlx.png


"En klasse A forsterker er ment som en spenningsforsterker, og man bruker da en effektforsterker i tillegg for å øke virkningsgraden" -Sa du-
hmmm jeg bygger en klasse A effekt trinn, men jeg har ikke noe "klasse A drivertrinn".


Sitat:
Ehhh Man kan trygt si at klasse AB er bedre enn B, bare se på Crossover distortion-en!! Det skjærer en i hjertet å se sånt.

Hvert til sitt bruk, men en klasse B har crossover-forvrengning, det har ikke klasse AB, som du sier.

Ja det sier jeg.

Sitat: -fra deg-
En klasse A forsterker kaster effekt ut av vinduet hvis du kobler den rett til lasten uten et effektforsterkningstrinn, som for eksempel klasse AB.
En klasse A forsterker er ment som en spenningsforsterker, og man bruker da en effektforsterker i tillegg for å øke virkningsgraden. Dette vil, med mindre trinnet er bygd feil, ikke tilføre mer forvrengning. Klasse A rett på last, er bare tull.

Vel både Klasse A,B,AB,C osv kan være Effekt trinn.

sitat:
effektforsterkningstrinn, som for eksempel klasse AB.

Vel hvorfor ikke ta A? Klasse A er også et EFFEKT forsterkningstrinn. Bare se på den jeg bygger, Klasse A effekt trinn. Vent, noen velger Klasse A fordi den har renere lyd, (har ikke feil matching av transistorer, mindre støy, osv) Og hvis de bruker et Klasse AB effekt trinn så får de jo ulempene med det! Hvorfor i all verden brukte de Klasse A som for forsterker, den har jo som kjent elendig virkningsgrad. Hvorfor ikke bruke noe annet da.



Sitat:
Og forresten, Hva om utgangsimpedansen er 8 Ohm til en 8 ohms høyttaler? og virkningsgraden er 25%, hvordan kan man putte på en høyttaler-trafo og få samme utgangsimpedans med en virkningsgrad på 50%? Eller så må vi ha en stor utgangsimpedans fra en Klasse A forsterker for deretter å putte på en trafo for og få den ned til 8 Ohm.
Dette lurer jeg på, takker for svar fra de som KAN svare på de.

Et klasse A trinn med utgangstransformator må bygges med det i tankene. Den kan ikke ettermonteres uten inngrep i kretsen. Man bruker da selve høyttaleren som kollektormotstand, men har denne koblet gjennom en impedanstransformator. Vinningstallet angir impedanstransformasjonen, og kretsen må bygges deretter.

greit nok.

Sitat: -fra deg-
MOSFETer er en type transistorer, i underkategorien felteffekttransistorer. Det som skiller disse forsterkningselementene fra hverandre i denne sammenheng (bortsett fra fysisk virkemåte), er karakteristikken. Den parabelformede karakteristikken til FETs og pentode-/tetroderør (samme karakteristikk for alle tre elementer), samt for trioderør gir en harmonisk forvrengning, mens bipolare transistorers eksponentialformede karakteristikk gir disharmonisk forvrengning. Men du som snakker om "forsterkning i transistorens lineære område som ikke er lineært hva forsterkning angår" og er ekspert i forsterkerteknikk/-elektronikk, vet vel dette godt.

Ja of course er det en transistor type, men hvilken transistor type er best? det er mange som mener mye forskjellig om det.
WTF har det lineære området i transistoren med forsterkningen å gjøre når det gjelder forspenning? Jeg mente alltid Volt diagrammet som viste hvor mye man måtte forspenne for å komme til det lineære området som Sinuskurven/signal kan "jobbe" på, sånn at det er Klasse AB. Jeg har allerede påpekt at jeg ikke snakket om noe lineært område som den jobber på å noe med forsterkning blandet inn.
Den hever arbeidspunktet ja. Ved og forspenne. over eller = 0,6V så den ikke får Crossover Distortion.

Class A
This is the most linear of the classes, meaning the output signal is a truer representation of what was imputed. Here are the characteristics of the class:

1. The output device (transistor) conducts electricity for the entire cycle of input signal. In other words, they reproduce the entire waveform in its entirety.
2. These amps run hot, as the transistors in the power amp are on and running at full power all the time.
3. There is no condition where the transistor(s) is/are turned off. That doesn't mean that the amplifier is never or can never be turned off; it means the transistors doing the work inside the amplifier have a constant flow of electricity through them. This constant signal is called "bias".
4. Class A is the most inefficient of all power amplifier designs, averaging only around 20.


These amps dig out musical detail, since the transistor reproduces the entire audio waveform without ever cutting off. As a result the sound is cleaner and more linear; that is, it contains much lower levels of distortion.


Class A refers to an output stage with bias current greater
than the maximum output current, so that all output transistors
are always conducting current. The biggest advantage of Class A
is that it is most linear, ie: has the lowest distortion.



Når dere ser på disse klassene, er dere mest opptatt av Watt per Krone eller mest nøyaktig gjengivelse av inngangs signalet?
Sist endret av High Fidelity; 15. mai 2007 kl. 23:11.
(Vær snill å bruk QUOTE funksjonen for bedre lesbarhet..)

Haha, nei!! Klasse A er ikke betegnet som et effekttrinn! Et effektforsterkertrinn forsterker ikke spenning! La oss ta en ting av gangen.

Du sier at et klasse AB-trinn forsterker spenning. Et klasse AB-trinn består av to emitterfølgerkretser. En emitterfølger vil si at man tar signalet ut på emitter. Spenningen på emitter er 0.6V lavere enn spenningen på basen. Man tar da og hever spenningen på basen med 0.6V for å bli kvitt crossover-forvrengning. Signalet på emitter har da nøyaktig samme spenning som signalet inn. Signalet ut har da nøyaktig samme spenning som signalet inn. Spenningsforsterkning er gitt som Vut/Vinn. Når Vut = Vinn, blir forsterkningen hva? Jo, én.
Jeg har selv lagd både et klasse B- og et AB-trinn, så det er bare å innse.

Hensikten med et slik trinn er å øke hele forsterkerenhetens virkningsgrad. Du har sikkert hørt om "preamp" og "poweramp". En "hel" forsterker har begge deler. Preampen forsterker spenningen, og har lav virkningsgrad, men belastningen er svært høy og er i form av et effekttrinn.
En typisk forsterkerkrets består først av et klasse A-trinn, med først en felles emitter-kobling (henter signalet ut ved kollektor), og deretter en emitterfølgerkobling (henter signalet ut ved emitter) for å senke trinnets utgangsresistans noe, før effekttrinnet. Effekttrinnet er da gjerne av klasse AB, og har høy virkningsgrad. Det vil si at der det trekkes mest strøm, er virkningsgraden høyest.

Illustrasjonen du har der, er feil. Den viser forholdet mellom Vke (kollektor-emitter-spenning) og Ik (kollektorstrøm), men påstår at den viser forholdet mellom Vbe (base-emitter-spenning) (eller Vin om du vil) og Vke. Hvor har du funnet den?
Hvis illustrasjonen faktisk viste det den påstår, ville det jo nettopp vært forsterkningen som var lineær.

Vel hvorfor ikke ta A? Klasse A er også et EFFEKT forsterkningstrinn. Bare se på den jeg bygger, Klasse A effekt trinn.
Vis hele sitatet...
Nei. Du bygger et klasse A-trinn som du kobler rett på høyttaleren. Det gjør det ikke til et effekttrinn. Et effekttrinn forsterker uteffekt i form av at man kan få ut mer effekt uten vanvittig varmeutvikling internt, altså mer effekt ut i forhold til den som forbrukes innvendig. Du kan tenke på det som et "strømforsterkningstrinn", ved at trinnet forsterker strømmen ut, uten økt internt effektforbruk. Dette er da et velkjent faktum! Hva slags elektronikkbakgrunn har du egentlig??

Jeg synes du enda ikke svarte på spørsmålet mitt. Min teori er at man har en rør-forsterker som kommer ut med høy utgangsimpedans så man putter på en trafo for å få ned impedansen. Så hvis dette radirøret er et Klasse A effekt trinn (ja Klasse A er et effekt trinn) med en virkningsgrad på 25% så kan man øke det ved hjelp av trafo-en som transformerer den ned til en lav ohmig tilstand.
Vis hele sitatet...
Din teori? Snakker om velkjente faktum.. Ja, du har rett i det. Rør krever svært høy spenning (100+ V), men klarer ikke å levere spesielt stor strøm i forhold til den høye spenningen over røret. Med andre ord, det trenger en høyohmig last. Man transformerer da en f.eks. 8Ω opp til rundt f.eks. 1kΩ, avhengig av røret og kretsen ellers. Når det er snakk om en virkningsgrad for et klasse A-trinn på 50%, er det ikke nødvendigvis rør det er snakk om. Virkemåten forklarte jeg tidligere.

WTF har det lineære området i transistoren med forsterkningen å gjøre? Jeg mente alltid Volt diagrammet som viste hvor mye man måtte forspenne for å komme til det lineære området som Sinuskurven/signal kan "jobbe" på, sånn at det er Klasse AB. Jeg har allerede påpekt at jeg ikke snakket om noe lineært område som den jobber på å noe med forsterkning blandet inn.
Vis hele sitatet...
Det er da vitterligen ikke noe lineært område "signalet kan jobbe på". Ja, PN-overgangen mellom base og emitter har en spenning på ~0.6V som må overgåes for at transistoren skal lede, men det er aldeles ikke snakk om noe lineært område!

Angående informasjonen du har klipt ut fra nettet et sted, så er den delvis uriktig. Det står faktisk "4. Class A is the most inefficient of all power amplifier designs, averaging only around 20. ", noe som er en uheldig formulering. Det burde stått at klasse A har en av de dårligste virkningsgradene for effekt, som gjennomsnittlig er rundt 20. Klasse A er ikke et effekttrinn. Hvor har du funnet denne informasjonen??
Og her:
Class A refers to an output stage with bias current greater
than the maximum output current, so that all output transistors
are always conducting current. The biggest advantage of Class A
is that it is most linear, ie: has the lowest distortion.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis riktig. Med lasten som kollektormotstand, vil biasstrømmen være bare halvparten av maksimal utgangsstrøm (som da er strømmen i lasten). I tillegg står det ikke hva klasse A sammenliknes med. Digitale forsterkere har ofte mer lineær forsterkning enn en analog klasse A. En velbygd klasse AB har utspenning nøyaktig lik innspenning, ettersom de også har en biasstrøm som sørger for overlapping, og dermed (praktisk talt) ingen forvrengning. Det skulle vært presisert at det sammenliknes med andre spenningsforsterkende forsterkerklasser. Vær kritisk til kildene dine, og ikke ta hvert ord for god fisk.