Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 895
Er usikker på om jeg er på riktig plass i og med at det virket så avansert her inne. =p
Jeg lurer ganske enkelt på:
Dersom jeg vil ha en tabell (Ikke en vanlig HTML-table, men en fotballtabell) på siden min, kan jeg få den til å automatisk hente informasjon fra tabellen på f.eks. fotball.no, og på den måten kunne oppdatere seg selv? I fjor endret jeg tabellen hele tiden selv og det var så tungvint =p Jeg er ganske newbie når det kommer til slikt, pusler nå bare på. Jeg kan finne ut hvor i fotball.no's kildekode den nødvendige informasjonen er, hvis det kan hjelpe dere i å "snekre sammen" noe jeg kan bruke. Tenker ikke nødvendigvis på fancye programmer, hadde vært til hjelp bare om dere kunne henvise meg til en kode jeg kunne bruke for å få denne funksjonen.

Tusen takk!
Creds fra Dably II =)
Nå er jeg usedvanlig lite opptatt av fotball, så jeg aner ikke hva slags kilder til denne typen info du har, men:

alt 1. noen tilbyr sikkert denne tjenesten allerede. Finn denne. Problem løst.
alt 2. finn noen som tilbyr denne informasjonen via rss og test en rss til html løsning.
alt 3. (ekkel løsning) iFrame til eksternt dokument som inneholder denne informasjonen
alt 4. få db-tilgang til noen som har denne informasjonen i en databasen, og sug ut relevent data

.. finnes helt sikkert en bøtte flere løsninger..
alt 5. Hent ut informasjon med scriptspråk. Noen kommandoer kan nevnes med PHP: file_get_contents() og en tilleggspakke som heter cURL. Skal ikke ta alt for mange minutter om du spørr en snill individ.
Ok, se for deg en vanliig html-tabell med to kolonner og to rader. La det stå "1" i alle rutene. Dette er altså tabellen på fotball.no. Jeg ahr laget en lik tabell på min egen side, og derfor står det 1 i alle mine ruter også. Det ejg vil, er at når fotball.no sin tabell oppdateres slik at det f.eks. står 2 i alle rutene, skal min tabell automatisk følge etter. Altså at hver rute på min side har en slags forbindelse til den tilsvarende ruten på fotball.no .. Om du skjønner?

Ah, der kom jo typisk opp med noe á la det jeg tenkte på
Er det noen snille individer her, som samtidig kan forklare meg litt PHP? =)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan bruke curl og regexp, eventuelt prøve å tilpasse en XML-parser til din bruk.
Aha. Ok.
Hehe, jeg har ikke peiling på sånt. Jeg vet ikke engang hva PHP er, har bare sett det brukt i forbindelse med fora o.l. Men selvfølgelig vil jeg gjerne lære meg det. Nå har det vært slik (både med JavaScript, CSS og HTML) at jeg har lært mest og best dersom ejg får en kort innføring på dagligdags språk, fra venner, kjente eller andre, og deretter leser meg til kunnskap på nettet. Så, please, anyone? Gjerne forklar alle begrepene vidarlo nevner. Tusen takk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg foreslår at du gir faen i å spørre her inne, og leser php.net sin tutorial. Den er god, og gir ei grei innføring i PHP.

Dersom du vil ha bokverk om det (som absoulutt er å anbefle, ettersom programmering innfører en del rimelig abstrakte begrep) så er enten Sams teach your self genial, eller så bruk ei O'Reilly-bok. Dei to leverer gode bøker.

Dessuten så er en utmerka ting med php http://php.net/<funksjonsnavn>, t.d http://php.net/passthru
Lurer på en pitteliten ting til.. Dersom jeg fikser en side med en enkel javascriptform som passord. Hva er den enkleste måten å gjøre slik at feil passord resulterer i blank side, mens riktig passord viser siden? Har ike støtte for php.