Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 711
Har sittet å lekt meg endel med C# den siste tiden, men fant ett problem. Det er at hvis jeg skal sende .exe fila til noen venners maskin for å teste om programmet funker der må de ha frameworken installert, noe som er litt kjipt. Samme skjedde da vi skulle lage en prototype for bussbillettautomat og vise til læreren, som selfølgelig ikke funka fordi han ikke hadde installert frameworken.

Er det noen måte å forbigå dette på?
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Det skal vel være mulig å kompilere C# til å kun kreve .Net framework, noe de fleste nye PCer (med XP) har installert. Har ikke prøvd selv, men det kan være begrensninger eller kompileringsegenskaper som er satt feil? Visual C# Express du bruker?
Sitat av Keanu
Det skal vel være mulig å kompilere C# til å kun kreve .Net framework, noe de fleste nye PCer (med XP) har installert. Har ikke prøvd selv, men det kan være begrensninger eller kompileringsegenskaper som er satt feil? Visual C# Express du bruker?
Vis hele sitatet...
Bruker fullversjonen av Visual Studio. Ikke alle har .Net framework installert, generelt få har det, mener da oppdatert versjon.
Etter min erfaring har mine .exe filer kun fungert hos folk som faktisk har installert VS(dermed også oppdatert .Net FW), og ikke hos folk som aldri programmerer.
Om du bruker publish-funksjonen (Build - Publish) så vil du få laget en pakke som i tillegg til å sjekke for .NetFramework også gir brukeren mulighet til å få generert snarveier i startmenyen osv. Mangler brukeren .NetFramework vil brukeren få tilbud om å laste det ned. (utestet av meg)

Edit:

De aller, aller fleste XP-maskiner har .Net framework 1.1 installert. Prøv så langt du kan å unngå 2.0 komponenter så er det som regel ikke noe problem
Sist endret av moyd; 29. mars 2007 kl. 15:40.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Det er ingen grunn til å bruke det gamle 1.1 rammeverket som moyd foreslår. Det er en grunn til at det kommer nye versjoner og det er fordi de skal brukes.

Jeg tenker på den måten at dersom folk ikke har installert rammeverket så får de rett og slett ikke benytte seg av applikasjonene jeg utvikler. Så enkelt er det.

Mener dog du kan lage en installasjonspakke hvor du legger med rammeverket som applikasjonet ditt krever.
Ikke enig.. 2.0 kom med mye nytt, men å utvikle applikasjoner som krever at 90% (?) av brukerene laster ned et helt rammeverk for å teste er unødvendig, spesiellt på enklere ting.

Når markedsandelen XP vs. Vista er snudd på hodet, da blir det en annen sak. Argumentet ditt er litt som å si "Alle som ikke har den siste Core 2 Duo prosessoren, får rett og slett ikke benytte seg av applikasjonene jeg utvikler." - bakoverkompabilitet er viktig.

.Net 2.0 (faktisk 3.0) er inkludert i Vista og på sikt vil også jeg bruke mer 2.0 komponenter når vistaandelen øker.
Sist endret av moyd; 29. mars 2007 kl. 16:06.
Jeg søkte litt rundt, og fant ut at jeg kunne installere VS2003 og kjøre det vedsiden av 2005, for å så bruke 03 versjonen om jeg skal kode i .net FW 1.1
Blir uaktuelt å installere 2 versjoner av VS.

Titta litt på publish funksjonen, skal teste ut den på maskina til brodern når han kommer hjem, om den funker så er jo det et greit alternativ.
Du kan fint lage 1.1 prosjekter i VS2005
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Dersom utviklere hadde vært litt med bastante og vært konsekvente med å følge opp versjonene så ville ikke det vært et problem. Hadde man fra .NET var offisiell og verifisert begynt å utvikle mot der, kunne man "tvingt" markedet til en oppgradering.

Derfor er jeg konsekvent når det kommer til akkurat dette, fordi jeg mener at hvis jeg kan være med på å tvinge markedet til å følge en gratis oppgradering - så er dette kun for det bedre. Med dette i minnet så mener jeg at jeg er på min plass med å si at hvis folk vil benytte seg av applikasjoner jeg har skrevet i C#, så må de nok følge oppgraderingen.

Hadde det vært snakk om hardware så kunne jeg til nød vært enig med deg. Men .NET rammeverket er gratis og redist er ikke så veldig stor. Med dagens linjer så tar det ikke mange minuttene å installere heller.

Men, hvis du ikke ønsker å bidra til en felles oppgradering av markedet, så kan du benytte deg av dll-filene som ligger under C:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework\1.1x så får det være opp til deg selv hva du vil gjøre.