Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1093
Jeg lurer på hvordan man kan ha en tekst som alltid ligger nederst i browseren under designet uvhengig av størrelsen på den enkeltes skjerm.
Uten å bruke frames.
kan du i det hele tatt html? Og er det ikke bare å skrive det nederst?
Sist endret av boblesaft; 19. februar 2007 kl. 21:39.
Sitat av The Nordic Dj
kan du i det hele tatt html? Og er det ikke bare å skrive det nederst?
Vis hele sitatet...
D'uuh. Han mener tekst som står fast nederst, uansett hva du åpner. Aner ikke om det går uten frames, men flest sider bruker vel det for å få det til.
skriv en fil som heter "bunn.php", så lagrer du alle html filene dine som .php.

i bunn.php legger du teksten som skal være nederst.

i de filene hvor du skal ha med det i bunnen skriver du:

<?PHP
include("bunn.php");
?>

Det skriver du nederst på siden, eller hvor du vil ha det.

Meget simpelt phpscript.

(Du må ha PHPmodul installert på servern/pcen du skal gjøre dette på.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
goillum: er små bokstaver; <?php og ikke <?PHP .. sånn for streng kompatibilitet, så skal alt være lowercase.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Du må bruke CSS og position.

sett position: fixed; , bottom: 0; og margin: 0; og fjern padding i body.

Da vil den alltid ligge nederst i browser vinduet, uavhengig av scrolling.
Sist endret av z0p; 23. februar 2007 kl. 12:05.
Sitat av z0p
Du må bruke CSS og position.

sett position: fixed; , bottom: 0; og margin: 0; og fjern padding i body.

Da vil den alltid ligge nederst i browser vinduet, uavhengig av scrolling.
Vis hele sitatet...
Merk at dette ikke vil virke i Internet Explorer 6, ettersom at den ikke støtter fixed position - som så mye annet.

Jeg er ikke helt sikker på hva du er ute etter, men kunne dette vært en måte å løse det på? http://bza.no/100-prosent-hoyde-med-css/
Sist endret av ole1990; 23. februar 2007 kl. 12:31.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Det stemmer IE 6 støtter ikke fixed position. Det finnes vel noen hacks for å emulere fixed positioning i IE 6, og heldigvis støttes det i IE 7.

Løsningen vil nok komme an på om løsningne skal være uavhengig av scroll eller ei.

Edit: Han kan vel også bruke to divs. En med width: 100% og height: 90% og en med height 10% plassert under. Om han da har scroll i den øverste diven vil dette se ut stort sett som om frames hadde blitt brukt.
Sist endret av z0p; 23. februar 2007 kl. 13:39.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dette har jeg sjøl slitt en god del med, men det skal være en del løsninger der ute. Prøv å google "CSS footer" så skal du nok få svar, ja.
funker for ie 6 også når du kombinerer med litt javascript, se f.ex. dhtmlcentral hvis jeg ikke husker helt feil