Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1520
Hva er best av Amd og Intel Pentium4.
Har noen en logisk forklaring på hva som er best av de to?
Blir som å sammenligne PS3 og Xbox360. Alle er fanboys, ingen enes om noe. Noensinne.
Vi kunne kanskje kommet med et logisk svar om du hadde spurt et logisk spørsmål. Hvis du sammenlikner to prosessorer fra AMD og Intel, som kostet ca. likt for noen år siden (da Pentium 4 var regnet som moderne forbrukerprosessorer), vil mest sannsynlig AMD-prosessoren ha kommet ut på toppen. Hvis du sammenlikner moderne prosessorer fra AMD og Intel er det foreløpig Core 2 som ligger hakket over X2. Etter at AMD senket prisene på X2 begynner vi å nærme oss dødt løp igjen.
For å gi et enkelt svar: Nå er Intel "best".

Situasjonen forandrer seg stadig, men etter Conroe kom har Intel hatt forspranget. Den utvikler mindre varme og er mer effektiv enn X2'en.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Jess, det var min post oppafor, kompisen min var logget på ^^
har selv pentium 4, det er ikke den beste og heller ikke den dårligste men er svært fornøyd med pentium 4.

hva slaks amd prosessor ville du sammen lignet med?

forklar bedre!
Trådstarter
41 0
Sitat av danielm
har selv pentium 4, det er ikke den beste og heller ikke den dårligste men er svært fornøyd med pentium 4.

hva slaks amd prosessor ville du sammen lignet med?

forklar bedre!
Vis hele sitatet...
jeg ville ha sammenlignet med Amd 939

var det noe mer du lurte på lillebror?

Hvor mange liker amd eller intel best her_
Sist endret av Ford_4000; 4. mars 2007 kl. 18:41.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Hva er det å like? Man liker jo selvfølgelig den cpu'en som er best/mest for pengene til enhver tid, uavhengig av hvem som lager den. Det er ikke verre en at man sjekker benchmarker på relevante oppgaver man skal bruke sin PC til (f.eks videoredigering, audio, spill, 3d-modellering osv).
Det kommer vel også på hva skalgs formål du har for å bruke pcen. Gaming er vel AMD best, ellers tror jeg intel er bedre på vanlig hjemmebruk, am I right?
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av Kugie
Det kommer vel også på hva skalgs formål du har for å bruke pcen. Gaming er vel AMD best, ellers tror jeg intel er bedre på vanlig hjemmebruk, am I right?
Vis hele sitatet...
Nei du er ikke right. Hvis du ser på cpu'ene i konsummarkedet (da ser jeg bort ifra FX/QuadExtreme utgavene) er Conroe raskere i spill og stort sett alt annet.

Sjekk selv: http://www23.tomshardware.com/cpu.html
Jeg var selv veldig misfornøyd med min forrige prosessor, som var av typen AMD, så når jeg kjøpte meg ny PC gikk jeg for Intel - og jeg vil nok fortsette å gjøre dette, rett og slett fordi jeg har bedre erfaring med Intel både når det kommer til hastighet og temperatur.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det går ikkje an å sammenligne.

Til enkelte ting er en Intel-cpu raskast, på andre ting AMD. Fordi cpuane gjer ting på litt ulike måter, så vil dei oppføre seg forskjellig på forskjellige oppgaver, sjølv om klokkefrekvensen er den samme.

Det vetigaste er å finne en benchmark som stemmer med din bruk, og sjå kva som kjem best ut der.

I tillegg bør en tenke over ting som støtte for virtualisering o.l når en kjøper.

Intel er kanskje hakket raskare på en del ting i dag, men dårligere på andre ting...
på jobben min driver vi og fixser noen pc'er og i løp av en uke får vi normalt inn ca 8-9amd'er og 1-2intel pc'er
og vi selger faktisk flere intel pc'er.

kortsakt:
vil du ha pc i 1 år , kjøp amd
vil du ha pc i 5 år ,kjøp intel

eller som han på jobben sier til kunder :
hvis du liker og ringe til meg/support så kan du kjøpe amd :-)
ranvik, det er vel ikke selve prosessoren som feiler der?
Tipper de PCene det er mye feil på har VIA eller SIS-brikkesett.

En AMD-prosessor på nForce-brikkesett vil være stabil som et fjell om du ikke tuller til noe.
intel ligger jo øverst, er enig i det du sier ranvik
Sitat av Goophy
ranvik, det er vel ikke selve prosessoren som feiler der?
Tipper de PCene det er mye feil på har VIA eller SIS-brikkesett.

En AMD-prosessor på nForce-brikkesett vil være stabil som et fjell om du ikke tuller til noe.
Vis hele sitatet...
er godt mulig det. (selv jeg ikke er helt enig)
MEN nForce onbord lan kort er ræv, liksom ingen som får noe speed mellom og sånne merkelig problemer med at med enn gang trafikken skal til gatewayen får du liksom 10% paketap og sånt, og noen ganger så linker den bare ikke. (sier det ikke er alle men veldig mange av dem slutter og funke bare)


sata-chip nForce er ikke stabilt heller, men det er for kjøle ribba er for liten, en litten kjøle vifte fixser det. driver ...... er jo ikke så morro hvis du driver med raide.
Uh?
Er jo forskjellige kjøleribber på ca. alle hovedkort. Ikke samme s-ata-brikkesett engang stort sett, heller ikke samme lan-brikke.

Mange produsenter bruker faktisk samme Silicon/Promise s-ata-brikkesett og Broadcom/Realtek lan-brikkesett på både Intel og nVidia-baserte hovedkort.
Sist endret av Goophy; 6. mars 2007 kl. 09:11.
Jeg startet med amd, og jeg kjøper amd, er vel en vane sak. Har jo noen problemer med mitt hovedkort, mic funker ikke , bare noen få linux oser funker, men det kan jo godt være jeg som har rotet til noe.

Har amd athlon x2 4200+ 2,2 ghz, har nok aldri hatt en intel men amd funker for meg, eneste som er litt plagsom er at jeg må skruv av den ene kjernen når jeg kjøre bf2, men nå har jeg sluttet å spille da. Leker meg heller med ting som jeg kan lære av, som f.eks, linux, html, photoshop, programmering og sånne ting.

Så for meg funker amd.

Jeg har blitt en linux hore.
Sitat av Goophy
Uh?
Er jo forskjellige kjøleribber på ca. alle hovedkort. Ikke samme s-ata-brikkesett engang stort sett, heller ikke samme lan-brikke.

Mange produsenter bruker faktisk samme Silicon/Promise s-ata-brikkesett og Broadcom/Realtek lan-brikkesett på både Intel og nVidia-baserte hovedkort.
Vis hele sitatet...
det er nVidia jeg snakker om, den som faktisk har laget brikka, IKKE hele hovedkorte, og det problemer har ikke noe og si om det amd/intel

legg merke til at dem fleste kontroler chiper for sata til nVidia har en litt kjøle ribbe, ofte hvis dem ikke har det tryner den med enn gang den får mye og gjøre.

ja veit dem fleste hoved kort produsenter blander mange forsjelige,så ofte nesten umulig og hvite hva du få. eneste måten er og se på chip'ene
De skriver jo stort sett hvilke brikker de bruker på sidene.


nVidia sine egne LAN-brikker er noe ordentkig skit, det er jeg helt enig i. =)
Trodde alle hadde sluttet å bruke s-ata-brikkene dere også, det er visst ikke tilfellet da.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Jeg tviler på at AMD har over ti ganger (1000%) høyere feil-ratio enn intel, som blir påstått lenger opp her. Med en sånn påstand burde du ha en representativ undersøkelse eller konkret statistikk og vise til. Uansett om påstanden fra jobben din var riktig, hvordan vet dere at det skyldes selve prosessoren? Med så mange feil vil jeg tro dere lager dårlige konfigurasjoner, noe som gjør meg mer skeptisk til firmaet ditt enn AMD.
Sitat av Polar-
Jeg tviler på at AMD har over ti ganger (1000%) høyere feil-ratio enn intel, som blir påstått lenger opp her. Med en sånn påstand burde du ha en representativ undersøkelse eller konkret statistikk og vise til. Uansett om påstanden fra jobben din var riktig, hvordan vet dere at det skyldes selve prosessoren? Med så mange feil vil jeg tro dere lager dårlige konfigurasjoner, noe som gjør meg mer skeptisk til firmaet ditt enn AMD.
Vis hele sitatet...
det er faktisk mye feil på amd som er over 1år, veldig mye av det vi får inn er for pc'en er fylt med støv og vifta har stoppa og cpu har brent opp. intel funker selv om vifta stopper, kunden klager bare på det går sakte. endel av skylden skal nok via og ha, men er liksom litt merkelig at via + intel funker greit nok. mens via + amd er for det meste trøbel.

jeg sier ikke det er 1000% forvering, men liksom hvis du driver support firma , så lærer du deg fort og spøre. har du amd/intel , svarer dem amd kan du banne på at det er cpu vifta som har stoppa og cpu brent opp. og er det intel er hovedkort som har tatt kvelden.

rom med tepper + amd = 1år leve tid.
NB: vi lager ikke pc'ene selv i kjøper bare ferdig fra dell.no eller mpx.no eller komplett.no og så driver support på dem.
Sist endret av ranvik; 6. mars 2007 kl. 16:02.
jeg har hatt 3 amd prosessorer og slete endel med varme og feil. Nå byttet jeg til imac med en intel 2 dual core prosessor, og den jobber som bare rakkern og ligger på 40grader uansett

så erfaringsmessig liker jeg intel.. om mac har noe med mindre feil aner jeg ikke, men det er ikke diskusjonen heller.
AMD har hatt nedskalering ved varme siden Athlon64 kom.
Begynner å bli noen år siden de faset ut AthlonXP.

Når man nevner varme: Har man glemt Prescott alt?