Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1953
Har i det sisste had jævelig foredrags angst. Svetter og skjelver når jeg skal stå foran flere personer.
Trenger tips om va jeg kan gjøre for å unngå det?
Øv og ta det rolig.
Heisann

Jeg har ikke hatt så mange foredrag selv, men jeg har iallefall hatt tale i mitt eget bryllup og der var det endel folk ja

Jeg leste litt feil og sa litt feil og folk lo og jeg var jo drit flau, men skitt au, det var bare å fortsette og ikke tenke på feil, folka lo jo

Ikke bry deg hvis du sier noe feil, da ler jo dem og da er du home free, ta lett på saken ikke stresse deg opp.

Just go for it

mvh D
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Trene. Bli vant til å holde foredrag. Det er ei vanesak, og det finst kurs du kan melde deg på for å få opplæring i det.
Sitat av DrD.O.C
Heisann

Jeg har ikke hatt så mange foredrag selv, men jeg har iallefall hatt tale i mitt eget bryllup og der var det endel folk ja

Jeg leste litt feil og sa litt feil og folk lo og jeg var jo drit flau, men skitt au, det var bare å fortsette og ikke tenke på feil, folka lo jo

Ikke bry deg hvis du sier noe feil, da ler jo dem og da er du home free, ta lett på saken ikke stresse deg opp.

Just go for it

mvh D
Vis hele sitatet...
Hvis det skal hjelpe at han skal føle seg på hjemmebane hvis de begynner og le av ham så tror jeg ikke han føler han kommer til noe mål i den talen iallefall! Hvem sitter og ler pga noen småfeil i en tale i bryllupp da?
Les høyt for deg selv, eller inni deg, bare så du "forstår" og får med deg talen, da kommer det ikke småfeil, for da vet du hva som står der. sier ikke du skal kunne det utenat, men les så mange ganger at du vet hva som kommer osv... da virker du også tryggere når du holder foredraget, for alle ser at du har en viss peiling på det du snakker om.
Les høyt for deg selv forran et speil. Ikke bli redd for om naboen tror du har tørna helt.
Presentasjons-teknikk For Dummies.
Les en bok eller noen artikler om foredrag og presentasjons teknikker.

Du vill føle deg tryggere på deg selv- og se på deg selv som en god taler om du har mer kunnskap.
Jeg sliter med det samme som deg og det går mye på selvsikkerhet.
Å fremføre noe, hva som helst, er noe man blir vant med. Det jeg har lært er at det er viktig at man ikke overdramatiserer hvor viktig foredraget ditt er, er skjeldent det er snakk om liv eller død, ta det med ro rett og slett. Og har du gjort en feil, ikke tenk på feilen du gjorde men glem den. Tenker du på feilene du gjør gjør du bare flere feil!
Sørg for å være god og mett. Det virker avslappende
Har holdt en del foredrag selv, trodde jeg skulle dø i starten. Ikke for å være en gledesdreper men du vil ikke få foredraget ditt perfekt i starten. Du kan kompensere for dette ved å holde foredraget på en mer dynamisk måte enn bare å stå rett opp og ned å fortelle om temaet.

Jeg holder aldri et foredrag/underviser i noe jeg bare vet litt om, jeg skriver heller aldri huskelapper for å huske ting. Det jeg gjør er at jeg på forhånd lærer meg absolutt alt jeg skal holde foredraget om. Er det noe jeg rett og slett ikke klarer å forstå så dropper jeg dette. På starten av foredraget varmer jeg opp med å spørre publikum "hvor mye vet dere om ditt og datt" eller liknende. Om folk ikke har betalt for å høre på foredraget ditt er sannheten at 90% egentlig ikke bryr seg en dritt om de da ikke er medisinstudenter. Pirk i vei folkens, men dere skjønner hva jeg mener! Jeg gjesper selv når jeg er tilstedet under et foredrag, uansett hvor interessant det måtte være. Ellers så oppfordrer jeg deg ikke til å kle deg litt penere enn vanlig. Bruk de klærne du er mest konfortabel i uansett om det er en skitten Budweiser t-skjorte eller fubu-hettegenser.

Lykke til!
Aldri vært noe "fan" av å stå forran en større folkemengde å si noen ord selv..
Det jeg har gjort, har vært så simpelt som å bare hoppe i det! Skriv noen få ord, se utover folkemengden, improviser litt osv.. Skal du se at angsten forsvinner etter de første setningene du hyler ut
Sitat av Pumpkin
Aldri vært noe "fan" av å stå forran en større folkemengde å si noen ord selv..
Det jeg har gjort, har vært så simpelt som å bare hoppe i det! Skriv noen få ord, se utover folkemengden, improviser litt osv.. Skal du se at angsten forsvinner etter de første setningene du hyler ut
Vis hele sitatet...
Kunne ikke vært mer enig, hatet å snakke for klassen før, så kom jeg i en "ny" klasse på GK,tror det hjalp veldig at det bare var fremmede der. (på ungdomskolen gikk jeg jo med samme folka fra barneskolen). Husker vi skulle snakke i minst 5 min om et selvvalgt emne, og jeg grua meg vilt, som deg. Jeg begynte og snakke jeg, så utover, følte jeg slappa av, improviserte litt her og der når jeg tenkte over noe jeg burde ha skrevet i notatene mine, jeg snakket faktisk i 7,5 minutt, fikk 5+... ingen trodde meg når jeg sa at jeg før grua meg til sånt, det bare skjedde. Så alt er mulig.
Husker forresten en episode der jeg holdt et foredrag der jeg skulle innta rollen som en FRP-politiker for en stund tilbake. Fikk en ypperlig karakter og læreren spurte om jeg var FPU. Da ble jeg litt skremt, sannheten var jo at jeg er en hardbarka venstre-politisk engasjert person.
Sitat av devotio
Skjeldent det er snakk om liv eller død.
Vis hele sitatet...

Det vverste som kan skje, er at folk ser litt rart på deg. men kem bryr seg?. tviler på du kommer å se flesteparten av de folkene igjen... ikke tenk på at det er viktig.. hvis du holder foredrag, så er det ingen som kritiserer deg for det du sier, for de ikke kan det du snakker om så godt
Se på klassens peneste jente, snakk som om du snakker til henne drit i alle andre! Funker fjell x)
Et par tips:
- Plukk ut 2-3 personer i salen som du kikker på, ikke flere.
- Unngå store notatark, de gjør det bare enklere for folk å se at du skjelver. Bruk små stive ark.
- Ha korte notater. Notatene dine skal kun hjelpe deg til å si ting i riktig rekkefølge.
- Lær deg temaet du skal snakke om.
- Øv forran speilet.
- Begynn forberedelsene i god tid, ingenting gjør deg mer nervøs enn stress og tidspress.

Kort fortalt så er det beste tipset å være godt forberedt, det vil synes.
Nå vet jeg ikke i hvilken sammenheng du skal holde foredrag, eller om du går på videregående eller universitet, men jeg tok iallefall et "ta ordet" kurs via UiO.

Men jeg tror du også kan søke på kurset hvis du går på f.eks høyskole, BI el.

For meg hadde det gått så langt at jeg lot være å ta enkelte emner fordi man måtte holde presentasjoner osv. Kurset hjalp meg veldig, og jeg har nå søkt på emner hvor jeg vet det blir nødvendig å prate foran mange mennesker.

På kurset var vi ca 15 stk som alle hadde en varierende grad av angst for å prate i forsamlinger. Det ble ledet av en psykolog, og vi fikk litt teori om hvorfor vi reagerer som vi gjør, vi lærte avspennings/avslapningsteknikker, og ikke minst vi måtte holde et lite foredrag hver gang med økende vansklighetsgrad. Første gang skulle vi bare stå forran de andre i 2 minutter uten å si noe, neste gang ble vi delt inn i mindre grupper, og skulle fortelle kort om en bok vi hadde lest. Senere måtte vi presentere noe fagelig, og svare på spørsmål osv.

Kan anbefale dette kurset på det sterkeste til alle som sliter med å snakke i forsamlinger. Det tar ikke bort all nervøsitet, men gjør det mye mer overkommelig å skulle holde en presentasjon, samtidig som man blir litt vant til situasjoner hvor man har oppmerksomheten rettet mot seg.

Lykke til!
Skriv foredraget ditt ordrett slik som du skal fremføre det. Del det inn slik at avsnitt og slikt kommer naturlig og slik at det hele blir oversiktlig. Så gjenstår det å øve, øve, øve. Les gjennom det mange ganger, og hold gjerne foredraget foran noen andre på forhånd.

Det hele blir mye lettere hvis man er sikker på hva man skal si.
For min egen del så fungerer det absolutt ikke å skrive et ordrett foredrag. Grunnen er simpel, om jeg skulle komme ut av det er jeg fullstendig LOST og jeg er ikke forberedt til å svare på eventuelle spørsmål. Det som dersom har hjulpet meg utrolig godt er rett og slett lese veldig godt igjennom stoffet du skal presentere, for så å dele inn i en introduksjon \ hoveddel \ avslutning, og eventuelt understikkdord som jeg kan bruke for å holde en slags rød tråd gjennom fremføringen.

En ting som mange gjør feil er at gestikken deres tar helt overhånd (altså armer som går hit og dit, inn og ut av lommer osv.) For å unngå dette, samt den irriterende "eeeh"-lyden, har jeg begynte å være mer bevegelig når jeg står foran, altså at jeg gjerne går et par skritt og bruker hendene aktivt i å forklare, selvfølgelig ikke overdrevent slik at det blir sjenerende. Det lønner seg også å ha et arm med stikkord, men du skal helst ikke holde denne i hånden! Jeg kan fort bli skjelven i henda, og det er ingenting som er verre enn å se et ark dirre i sin egen hånd når man står der oppe Skriv heller stikkord i store bokstaver og la den ligge nede på f.eks. kateteret så kan du ta å se ned på den ved temaskifte. Da har du noe annet å gjøre enn å "eeeeh"-e
Jeg holder iblant litt kurs om bla. Tale- og presentasjonsteknikk for tillitsvalgte på skoler.

Legger ved stikkordene fra en av presentasjonene jeg bruker.
(si ifra hvis posten er for lang og jeg skal legge det som vedlegg istedenfor)
Pleier å snakke litt rundt det så noen av stikkordene er nok litt korte. Bare å spørre hvis det er noe som er uklart.

Lykke til, bare å hive seg i det. Trening er det som hjelper deg å bli trygg på å snakke foran mange mennesker.

Tale- og presentasjonsteknikk
» Å holde en presentasjon involverer grovt sett fem hovedelementer:
– planlegge
– forberede
– trene
– fremføre
– evaluere
Planlegge
» Kartlegg publikum:
– kunnskap
– erfaring
– behov
– verdier
– mål
Planlegge
» Definér målsetningen med foredraget ditt basert på resultatet du ønsker å oppnå:
– informere
– overtale
– motivere for handling
– selge
– lære bort
Forberede
– tenk positivt om det du skal si
– se for deg publikums respons
– finn din stil
– finn bakgrunnsstoff
Forberede
» Forbered en start som fenger publikum:
– bruk et spørsmål som appellerer til publikum
– gi publikum et kompliment
– knytt åpningen til en aktuell hendelse
– Overrask
– Fortell en historie
– Ufarliggjør deg selv
Forberede
» Illustrer og støtt opp med fakta og visuelle midler:
– statistikk
– analogier
– demonstrasjon
– hendelser
Forberede
» Forbered avslutningen:
– utfordre publikum
– motiver publikum
– gjenta hovedfordeler
– oppsummer hovedpunkter
Trening
» Øv på presentasjonen, tenk på:
– Relevanse
– Tydelighet
– Kvalitet
– Lett å huske
Trening
» Øv foran publikum, videokamera eller speil.
» Få tilbakemelding med tanke på:
– Åpning
– Klare hovedpunkter
– Logisk flyt
– Avslutning
Manuskript
» Bruk A5 format
» Stikkord
» Skriv tydelig
Data presentasjon / Overhead
» Test på forhånd!
» Begrens informasjon pr side
» Huskeregel: max 8 x 8 (8 linjer, med 8 ord i hver)
» Bruk stikkord
» Vær forsiktig med illustrasjoner
» Bruk enkel mal
» Reserveplan
Flipover/Tavle
» Løser opp stemning
» Fører til variasjon og engasjement
» Bruk til eksempler
» Skriv tydelig
» Ikke stå foran det du skriver
Lysbilder/video
» Bruk bevisst
» Kan være gode avbrekk
» Sløver lett ned publikum i store doser
» Pass på at alle kan se
Fremføre
» Ting å huske på:
– Ikke stress!
– Fjern ting som stjeler oppmerksomheten
– Kroppsspråk
– Ta pauser
Fremføre
» Gi et positivt førsteinntrykk:
– Få øyekontakt
– Vær engasjert
– Kle deg i forhold til publikum
Fremføre
» Få kontakt med publikum:
– Vær deg selv
– Si OSS ikke DERE
– Dialekt
– Nivå tilpasset publikum
– Engasjer tilhørerne
– Få tilbakemelding
Fremføre
» Hold på publikums interesse:
– Være entusiastisk
– Bruk engasjerende ord
– Uttrykk deg kort og klart
– Bruk stemmen engasjerende
Evaluere
» Gå gjennom din tale/presentasjon:
– Hva syntes du selv?
– Hvordan var responsen?
– Finn dine styrker / svakheter
- Finn en alliert:
– Hva syntes han/hun?
- Hva kan gjøres annerledes til neste gang?
Etter min mening så er det beste gjøre, øv godt inn hva du skal snakke om, presenter deg selg og kansje legge inn at du ikke er vandt med å snakke foran mye folk? det er jo ikke noe gale i det, etter egen erfaring så er det dummeste du kan gjør å se rett ned i arket da får du bare mer angst, men se godt ut over salen / rommet... det er i hvertfall mine erfaringer...

og ikke vær for opptatt av hjelpemidlene.
Sist endret av djslegga; 8. januar 2007 kl. 16:16.
Tusken takk for alle svar. Hele greia kommer til å gå bedre nu
Sitat av djslegga
Etter min mening så er det beste gjøre, øv godt inn hva du skal snakke om, presenter deg selg og kansje legge inn at du ikke er vandt med å snakke foran mye folk?
Vis hele sitatet...
Litt uenig i det faktisk. Min erfaring er at hvis du nevner i starten at du er litt usikker vil folk legge mer merke til små feil.

Er viktig å få tilbakemeldinger for å forbedre seg. Enten spør læreren hvis det er på skolen eller be noen du kjenner som hører på legge merke til hva som er bra og hva som kan forbedres.

Ofte man gjør forstyrrende ting eller bruker forstyrrende ord. (mmm, øøøh, lissom) som man ikke tenker over selv.

Lykke til med presentasjonen din!

Kom gjerne med tilbakemelding på åssen det gikk.
Har had fremføringa i går. Va faktisk ikke så ille, men lankt fra perfekt. Leste litt fort og uttydelig, men må vell bar jobbe med et. Men det går på bedringens vei