Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 614
Fikk litt penger i julegave og skal kjøpe meg en ekstern hardisk. Jeg har sett på LaCie og MyBook, henholdsvis

LaCie d2 300GB Exteme II Triple Interface
Western Digital My Book Pro Edition 250GB

Disken skal brukes som scratch disk i video redigering på en Mac (OS X, Final Cut Pro).
Disse diskene har begge FW800, jeg antar at det vil være bedre til redigering, tar jeg feil her? Hvilke erfaringer har du fra disse diskene? Stabilitet, hastighet, flyttbarhet (selv om dette ikke er viktig) osv.

Har lyst på minimum 250GB. Ser at MyBook er rimeligere enn LaCie, er LaCie verdt de ekstra pengene? Kunne tenke å oppgradere minne på PowerBooken også, blir mer penger til minne i så fall...
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
1. MyBooken min gikk i gulvet mens den stod på gikk helt fint.
2. Mybooken min bråker ikke. Nå er den tikoblet den ene serveren min.
3. Mybooken er også veldig sexy.
4. Mybooken skrur seg av etter et visst antall minutter.


Broren min har LaCie. Han har ikke hatt problemer med den. Men han sier den bråker litt?.

Det er jo ikke noe kunstverk du skal kjøpe, men diskplass. Så jeg anbefaler i bunn og grunn MyBook.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
Den LaCie disken jeg har brukt (universitetet sin) har samme funksjon som du sier; at den setter seg i ventemodus etter noen minutter, og da er den like stille som PowerBooken min er når den er i ventemodus (helt stille ) Dessuten slår LaCie disken seg av og på ettersom det den er koblet til slår seg av eller på. Dessuten er den av metall, så den bør tåle mer enn MyBook... (Og den matcher PowerBooken min).

Skulle gjerne hatt noen mer innspill angående FW800...
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
*bump*

Ingen som har noen erfaringer med enten LaCie eller MyBook utover det comi har kommet med. Jeg er fristet til å kjøpe MyBook siden den er vesentlig billigere enn LaCie disken, men er usikker på kvaliteten til MyBook. Vil gjerne høre fra noen som har brukt MyBook til OS X!
Jeg har selv en LaCie(http://prisguide.hardware.no/product...roductId=23058). Den har fungert topp hittil, ikke noe støy å legge merke til, fint design, ikke noen korrupte filer eller noe hittil. Det eneste er at den har en latterlig kort USB-kabel.

Anbefaler denne .
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
devotio: Den er prøvd i mac, og fungerer helt fint. Om du skal bruke den mellom Windows og mac
blir du jo nødt til og ha et filsystem som støttes av begge parter. Eller drivere. Det var ikke min mac den ble

testet på, macbooken kommer etter jul og jeg antar at siden det er oppbygd av unix antar jeg at det filsystemet er støttet. Btw for windows kan jeg anbefale EXT3/EXT2 driveren http://www.fs-driver.org/.

Jeg snakker selfølgelig om filsystemet EXT*. Da kan det brukes av Linux, mac og windows. Vil også si at den fungerer brillefint med ext3. Noen foretrekker ext2 p.g.a noen manglende funksjoner i ext3.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
quakie: Den har bare USB 2.0, det er for dårlig for min del, enten FW eller FW800 og da helst FE800. Jeg tror jeg har bestemt meg for MyBook Pro 500GB. Den har hakket bedre spesifikasjoner og har ikke sett noen negative kommentarer om den.

comi: skrur MyBooken seg HELT av etter et par minutter, eller settes den i stand by og er fortsatt markert som tilkoblet?
Sitat av devotio
quakie: Den har bare USB 2.0, det er for dårlig for min del, enten FW eller FW800 og da helst FE800. Jeg tror jeg har bestemt meg for MyBook Pro 500GB. Den har hakket bedre spesifikasjoner og har ikke sett noen negative kommentarer om den.

comi: skrur MyBooken seg HELT av etter et par minutter, eller settes den i stand by og er fortsatt markert som tilkoblet?
Vis hele sitatet...
jeg tror at jeg kan svare på det. min MB slår seg ikke helt av(tror jeg). det lyser i den, den slutter bare å "bråke".

BTW jeg tror at den går av etter 10 minuter.
Har selv MyBook 500gb med firewire som jeg bruker sammen med MacBook. Det fungerer utmerket. Jeg bruker firewire 400, ettersom MB ikke har fw800.
Når disken er inaktiv går den i hvilemodus, men er fremdeles koblet til. Den har også den flotte funksjonen at den skrur seg av og på automatisk sammen med maskinen og når den kobes til og fra maskinen.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Trådstarter
AHHH! Så med andre ord er den identisk LaCie disken, den veier mindre (altså lettere å flytte på), den er billigere og er litt stiligere. Er vel ikke i tvil om hva jeg skal kjøpe da!

Takk gutter!