Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 816
Hei

Jeg driver å skal sette opp HFS, slik at jeg kan dele en del filer med venner - direkte, utenom MSN og slike ting.

Jeg får det ikke til å fungere ved å forwarde porter i ruteren, har prøvd - 4040, 2121 og 100-110 uten resultat. Serveren fungerer greit mot http://localhost:port - men mot http://<ip-adresse>:port går det ikke. Den fungerer heller ikke over lokalnettverket.

Når jeg ruta den eksterne ip-en rett i maskinen her (assign public ip to a local device), fungerte HFS - men da kvelda lokalnettverket. Kjørte [color=DarkOrange]ipconfig /release[/color] og reboot på alle maskinene men det lot seg funke.

Bruker servermaskinen som filserver også på nettverket og blir ganske upop hvis TV-serier, filmer og musikk plutselig blir utilgjengelig.

Det jeg vil gjøre er altså:

Få serverprogrammet HFS til å fungere eksternt (mot Internett)
Det lokale nettverket til å fungere som vanlig, streaming av video, musikk m.v.

IP-er på de forskjellige maskinene spiller ingen rolle for meg. Ja, jeg har skrudd av alle brannmurer, fulgt guider på www.portforward.com og Googla etter beste evne.

Kjører Thomson 546T Rutermodem med forholdsvis nye kabler. Har ikke trådløst nettverk, og 2500/350 linja fra Telenor. For øyeblikket er det to maskiner på -> arbeidstasjon/server + laptop/mediecenter.
Sist endret av Thedeeq; 9. desember 2006 kl. 18:32.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis du vil at en server skal fungere mot internett når den har en lokal IP-adresse, så skal du kun trenge å sette ruteren opp til å videreføre portene (port forwarding). Det skal fungere å sette ruteren til å sende innkommende forespørsler på feks. port 22 til en bestemt IP adresse som da blir adressen til servernmaskinen. Jeg har en linksys ruter og ikke hatt noe problem med dette annet enn med en DNS server.