Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 4407
https://fronter.com/opplandvgs/
Dette er innloggingssiden for både elever og lærere, brukernavn er de to første bokstavene i fornavnet + fødselsdato. EKS:
Ola nordmann, født 3 jan = olno0301
Passordet er opprinnelig hele personnummeret (11 siffer)
Kan man komme inn her, uten å måtte rappe bankkortet til læreren?
Kjekt å komme inn her, kan slette fravær og annet digg.
Det er påbudt av skoleetaten at fravær også føres skriftlig. Det samme gjelder da også karakterer. Det finnes også en logg som viser alle endringer som har blitt foretatt. Lykke til
Tror bare at personnummeret er standardpassord, tipper de oppfordrer lærerne til at de skifter det til absolutt noe bare de vet om.
Hmm... på vårt frontersystem varierer det hvor mange bokstaver av navnet som blir brukt, så ikke regn med atto duger. Passordet tror jeg du skal slite godt med å skaffe, ikke minst fordi det byttes utrolig ofte etter oppfordring av de som styrer det. Kan garantere at læreren har endret fra personnummeret sitt.
Dette minner jeg på at jeg fortsatt har en konto på fronter i Opplandvgs med full tilgang som ikke ble slettet da jeg slutta som lærling på skolen..Men tror det blir bråk om jeg gir den ut..
Drit i det da. husk, at dette kan gjøre skolehverdagen mye lettere for en haug med folk, redd liv!
Jasså, går du også på en skole i oppland ? :P

Nei men skal du redigere fravær må du bruke klasseforstanderen din sin konto!

(Ingen lærere bruker httpS, søk litt. kjempelett egentlig)
ja, ganske innlysende, når det står det under nicket
Hvem faen er du a?,
Det "kan" jo hende jeg kan hjelpe deg.
Har lurt litt på om det finnes en applikasjon som ligner litt på Gmail notify, som forteller om nye documents eller... ja rett og slett det meste som kommer nytt inne på fronter.
Eg har no i alle fall bestilt rss-feeds frå rom, med både meldingar og dokment.. Dei skulle ha det i mente og tenkje på det.
Og passord-mønsteret det vert snakka om her verkar nok berre til første innlogginga, sidan det er vanleg å gjer slik at brukaren må skifta passord ved første innlogging.

(Tidligare fronteradmin for ein installasjon på 4000 brukarar...)
Sitat av generalen
Eg har no i alle fall bestilt rss-feeds frå rom, med både meldingar og dokment.. Dei skulle ha det i mente og tenkje på det.
Vis hele sitatet...
Var den til meg? Om den var det så forstod jeg ingen ting
Kjører noen av maskinene på skolen din linux? Eller har du mulighet til å SSH'e deg inn på skoleserveren? Hvis så, kan du muligens finne noe informasjons via adminverktøyet bofh (om dette er installert).
du kan evt bruke dnsspoof til å redirecte all trafikken som skal til *.fronter.com til en kopi side som du oppretter, alle som prøver å logge inn på *.fronter.com vil i det skjulte bli sendt til din falske side, som lagrer user/pass med ett php script. dette forutsetter att du kan litt linux.

En annen metode er å bruke ett sniffer program f.eks ettercap-ng (med MITM/arp poison) så velger du utt en ip (evt. range) som du vil sniffe. Da kan det være smart å finne ut av hvilke ip ranges som brukes av lærere til å logge inn med mindre de ikke logger inn fra nett som er skilt med VLAN.

Alt dette fungerer bare man vet hvordan.
Sist endret av cspace; 12. september 2006 kl. 13:36.
▼ ... noen uker senere ... ▼
*kremt* Man-In-The-Middle Attack *kremt*

Utrolig hva man gjøre med ettercap og wireshark
Sist endret av wckd; 1. oktober 2006 kl. 15:18.
Blir dere tatt for dette så kan dere bannepå at det blir stryk og utvisning.
Hvor ligger denne loggen for at fravær har blitt endret?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av timur
Hvor ligger denne loggen for at fravær har blitt endret?
Vis hele sitatet...
I ting du *garantert* ikkje vil få tilgang til. Men fråver blir ført i skolearena afaict.
Si at jeg har administratortilgang, hvor ligger disse loggene?

Btw: Noen som vet hva slags programmer skoleadministratorne bruker av programvare til å overvåke skolepcene og slikt?
Sist endret av timur; 1. oktober 2006 kl. 18:55.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av timur
Si at jeg har administratortilgang, hvor ligger disse loggene?

Btw: Noen som vet hva slags programmer skoleadministratorne bruker av programvare til å overvåke skolepcene og slikt?
Vis hele sitatet...
Dei loggane ligg nok *ikkje* på lokal pc.

Og til å overvåke? Ingenting antakeleg... Dei fleste skular overvåker i veldig liten grad.
Noen skoler bruker NetOp til å overvåke pcene, hvis det er den type overvåking du mener.
Sitat av vidarlo
Dei loggane ligg nok *ikkje* på lokal pc.

Og til å overvåke? Ingenting antakeleg... Dei fleste skular overvåker i veldig liten grad.
Vis hele sitatet...
Nei, regnet ikke med det.
Ja, har stussa litt over det med overvåkning, de truer sånn med det, men jeg har sett lite av det.

Er bare snakk om to-tre urettferdige forsentkomminger jeg har endra på, men bare lurer på om disse loggene ligger på skolens egne servere. Bare for å få avklart et spørsmål; er det de enkelt skolenes servere som har alt det som ligger på classfronter, eller ligger dette på servere for hele byen/regionen/kommunen o.s.v. (tenker på Oslo)

Uansett en stor takk til forumet og folka her inne, gøy å få svar på ting som er hysj-hysj andre steder

Sitat av Acin
Noen skoler bruker NetOp til å overvåke pcene, hvis det er den type overvåking du mener.
Vis hele sitatet...
Kikker litt på NetOp sine hjemsider og det kan være noe liknende, men jeg tror ikke de bruker NetOp, for alt jeg vet så har de ikke noe i det hele tatt.

Det de har sagt er at de har logger over hvilke brukere som har vært på de forskjeligge internettsidene og hvilke filer som har blitt lasta ned.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Fronter ligg på fronter sin datapark ved UIO.
Ettercap tar fronter passord lett ja. selv testet, funker fint.

En ting jeg la merke til var at fronter-chat funksjonen foregår over IRC. Så jeg sniffet litt på trafikken, fant ut IP/port til IRC serveren og logget på med en vanlig klient. Det var ikke noe passord på serveren. Nicknames og tekst var veldig obskurt formattert men leselig.. det var sikkert fargekoder eller noe slikt jeg så i klartekst.

Direkte inne på ircserveren kunne man gå inn på rom osv man ikke kunne via web. Ikke så nyttig men funny ;P
Opprinnelig skrevet av timur.
Kikker litt på NetOp sine hjemsider og det kan være noe liknende, men jeg tror ikke de bruker NetOp, for alt jeg vet så har de ikke noe i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Bare for å nevne det, netop kan sjules så det ikke vises i systray. Så for å være sikker på at de ikke bruker det må du enten søke harddisken eller lete i programfiler.
Vel, det ligger ingenting lokalt på pc'ene ihvertfall. Noen som vet hvor utbredt det er med NetOp og andre slike programmer på skoler?