Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1258
JEG syns hvertfall dette var interessant og ga meg ett smil om munnen... kanskje dette er første steg i en lang vei til bedre forståelse av menneskehjernen og den terapeutiske verdien av psykedeliske stoffer..? det er lov å håpe hvertfall..
http://www.forskning.no/Artikler/200.../1152626341.47
Fryktelig irriterende at dem kaller det for "hallusinogener" men, det er bare ett teit ord som aldri skulle vært oppfunnet..
Sist endret av Juno; 28. juli 2006 kl. 13:51.
Hallusinogener er da forsåvidt en ganske velbrukt fellesnevner for disse stoffene da.
Men uansett, interresant.. Kanskje jeg skal melde meg som frivillig... :P
Sist endret av Forconin; 28. juli 2006 kl. 14:34.
Fjernsyn; det kollektive hallusinogen.
Juno's Avatar
Trådstarter
Ja jeg vet det som oftest kalles hallucinogen, men psychedelic var det opprinnelige navnet og det betyr jo mer at mesteparten av det som skjer med hjernen på tripp er jo det psykiske.
Det var DEA mener jeg som (skal sjekke det opp) som begynte å kalle det hallusinogen når det ble klassifisert som narkotika, fordi de fokuserte mest på at du så "halliser" og så på det som ett rusmiddel man brukte for å få ett kick.. Jeg mener psychedlic (vet ikke åssen det blir på norsk) er det mest korrekte ordet.
Hverkern A. Shulgin og Hofmann bruker ordet "hallusinogen". Det er hippie navnet hvis du skjønner
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Psykedelisk på norsk.

"Phantastica", var vel et av de første utrykkene for disse stoffene, av Louis Lewin i 1928. Hallucinogen kom fatkisk før psychedelic, som først kom i 1956, laget av Humphry Osmond som et alternativ til nettop hallucinogen. Andre ord for stoffene er "psychotomimetic" (= noe som etterligner en psykose, lite brukt i dag) og entheogen (= det som skaper gud / fremkaller gud i deg).

Sistnevnte definisjon er kanskje best hvis man ser på det fra et religiøst aspekt, mens psykedelisk passer bedre hvis man ser å det fra et mindre religiøst men allikevel viktig, dog muligens rekreasjonelt aspekt.

Det er ikke lett, dette med ord :P
Men betyr hallusinogent, at man får visuals av å ta det? Og psykedelisk at man endrer perspektiv og tenkemåte? Eller brukes begge ordene om hverandre?

Edit: Det jeg mener er: Kan et stoff være hallusinogent, uten å være psykedelisk, og omvendt?
Sist endret av Flying Pee; 29. juli 2006 kl. 03:33.
Sitat av Flying Pee
Men betyr hallusinogent, at man får visuals av å ta det? Og psykedelisk at man endrer perspektiv og tenkemåte? Eller brukes begge ordene om hverandre?

Edit: Det jeg mener er: Kan et stoff være hallusinogent, uten å være psykedelisk, og omvendt?
Vis hele sitatet...
Godt spørsmål. Wiki er en alltid en god og informativ venn med artikler om Hallucinogen , Psychedelics og Entheogen

Det svarer nok på spørsmålet ditt. Eller mulig du bare blir mer forvirret.
Juno's Avatar
Trådstarter
Sitat av Flying Pee
Men betyr hallusinogent, at man får visuals av å ta det? Og psykedelisk at man endrer perspektiv og tenkemåte? Eller brukes begge ordene om hverandre?

Edit: Det jeg mener er: Kan et stoff være hallusinogent, uten å være psykedelisk, og omvendt?
Vis hele sitatet...
I ordet psykedelisk innebærer det at det er hallusinogent..
Men f.eks 2c-e kan lage masse halliser selv om du føler deg (nesten) helt normal i hodet..
OK, skjønner, nesten hvertfall. Så de brukes hvertfall om hverandre da, noen gir mere visuals, uten at man blir helt fucka i hodet og omvendt... Hasj er vel også et av de stoffene som endrer mer tenkemåte, og gir mindre visuals (dog ikke for min del). Men tror jeg fatter hva dere mener uansett, takk for svar!

Edit: Fant en definisjon på psykedelisk på wikipedia jeg; “a psychedelic drug is one which, without causing physical addiction, craving, major physiological disturbances, delirium, disorientation, or amnesia, more or less reliably produces thought, mood, and perceptual changes otherwise rarely experienced except in dreams, contemplative and religious exaltation, flashes of vivid involuntary memory and acute psychoses”.

Det er tydeligvis ikke et krav om at stoffet må gi hallusinasjoner/synsforstyrrelser, for at det skal være psykedelisk, men det står at disse stoffene ofte fremkaller akutt psykose, så hallisene kan vel være en del av disse psykosene? Når man bæder skikkelig etter hasjrøyking, og opplever paranoide vrangforestillinger, etc. er vel også det en akutt/midlertidig psykose? Og hasj er ikke så veldig visuelt for de fleste, dog for min del er det det...er det andre her som pleier å få veldig visuelle rusopplevelser etter hasjrøyking? Har værtfall hørt at det kan være et veldig potent hallusinogen hos disponerte individer/i høye doser. Gravde frem en gammel tråd jeg laga for en stund siden, for å forklare nærmere hva jeg mener: http://www.freakforum.nu/forum/showt...highlight=hppd

Men nå skal ikke jeg gå mere off-topic her, hadde bare et par spørsmål. Psykadeliske stoffer er innteresant!
Sist endret av Flying Pee; 30. juli 2006 kl. 00:30.