Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 3494
Jeg vet ikke om dette var rett plass å poste men jeg prøver meg her.

Jeg og noen kamerater skal til spania i sommer, men det jeg lurer på er hva kan konsekvensene være hvis jeg frakter en vanlig kvote med sprit når jeg er 16 år? Vi skal reise med fly.
Sist endret av Sabbi; 13. april 2005 kl. 15:52.
Det er ikke kvote på sprite så vidt jeg vet.
Sprit derimot er det kvote på, og siden du er under 20 år har du lov å ta med deg rett under 0 liter.
Sabbi's Avatar
Trådstarter
Jeg lurte ikke på hvor mye jeg kan frakte, men hva som skjer hvis jeg blir tatt.
Croyfer : Har spør vel etter konsekvensene og ikke etter hva kvoten er?

Det blir garantert tatt fra deg, og du får garantert en bot. Vet ikke om det skjer noe mer, hvis jeg skulle gjette så tviler jeg vel på det.
Sabbi's Avatar
Trådstarter
Ja men hvis det er bot og masse styr så er det ikke verdt de få hundre kronene spart.
Sist endret av Sabbi; 13. april 2005 kl. 15:56.
Tipper dere tar fly, da er risikoen mye høyere å bli tatt. Så jeg vil fraråde deg/dere i å smuggle, som du sa så er ikke det å få bot å annet faenskap verdt det.
Barneværnet blir også kobblet inn vis du blir tatt.
Jeg reiste til Kreta for 2 år siden og da var jeg 18 år. f.bestilte 1 liter whiskey og den lå i setet mitt på flyet da jeg kom om bord. Flyselskapene sjekker jo hvor gammel du er når du bestiller tobakk og alkohol?

Da jeg gikk gjennom tollen var jeg ikke nervøs, det eneste jeg var nervøs for var dama mi si kvote på 5 flasker
Da eg reiste frå Estland til Norge per fly, så hadde eg med meg to liter vikingfjord på fire halvlitersflaske sprite. Det gjekk heilt greitt. Eg tok det i bagasjen, ikkje i handbagasjen. Eg var 16 år.

Virka ikkje som bagasjen var så veldig sjekka. Sikkert berre røngten, og da det såg ut som brus, tok dei det sikkert som brus.

Men til Topic, så veit eg ikkje noko om desse konsekvensane, berre at det kan gå
Blir bot ja vist du blir tatt... 1500 elns. En kompis av meg ble tatt med røyk og sprit når han var 17
Sprit, over 60% er rekna som narkotika.
Så lenge det ikke er noe sterkere enn 60% blir det bare fratatt og gitt en bot.. Barnevernet blir ikke koblet inn!
Sitat av Denethor
Sprit, over 60% er rekna som narkotika.
Vis hele sitatet...
det har jeg vanskelig for å tro!
For all del, hva du enn gjør, ikke legg spriten i den vanlige bagasjen, legg den i håndbagasjen. Om spriten lekker ut under flyturen og skader annen bagasje, blir du stilt økonomisk ansvarlig, i tillegg så må du betale den vanlige boten. Hadde med meg vodka hjem fra sist sydentur og ble ikke stoppet, er vel ganske tilfeldig hvem som blir sjekket antar jeg.

Noen som vet hvem som stilles ansvarlig ved en eventuell bot? Er det foresatte eller personen selv?


edit:
Jeg og noen kamerater skal til spania i sommer,
Vis hele sitatet...
Språkreise eller noe sånt? Kan vel ikke reise alene til Spania når man er 16?
Sist endret av Roolfe; 13. april 2005 kl. 18:14.
Sitat av djman
det har jeg vanskelig for å tro!
Vis hele sitatet...
Det er faktisk sant.. Sprit over 60% kommer innunder narkotikalovgivningen
Hvilken flyplass er det du kommer til å bruke her i Norge?
Er det slik at jeg som 18 år ikke kan ta med meg sprit fra utlandet? Altså lovlig mener jeg? Greit nok at det er 20år for å få kjøpt i norge, men man har da lov å besitte og drikke sprit for det?
I fjor sommer blei 2 kammerater av meg tatt, han ene hadde med seg 2 kartonger med røyk, litt sprit og en del liter med vin . Han fikk da 600kr i bot + at de tok varene .
En kompis som var femten på den tiden ble tatt med tre sylindere med snus. Dette er 10 x 3 dåser, som tilsvarer 1,5 kilo med tobakk. Han ble fratatt varene og fikk 600,- i bot. Dette var i overgangen mellom Norge og Sverige her i sør-trøndelag.
Som de fleste sier så får du nok bot. Hadde en kammerat som tok med sprit til landet, han ble bare fratatt flasken(e) og fikk brev fra tollmyndighetene som foreldrene måtte signere på, eller noe i den duren.
En bekjent ble stoppet på flyplassen i Norge, på vei hjem fra frankrike. Tollerene mistenkte at han var i besittelse av narkotika og han ble tatt med inn på et rom og stripsearcha. De så gjennom all bagasjen hans også. Han hadde (heldigvis) ikke med seg narkotika, men en helflaske Jack, en vin og en kartong sigaretter. Han var 17 år da denne hendelsen inntraff.
Poenget med historien er at tollerene lot han gå, med alle varene sine, selv om de hadde sjekket paset hans og dermed visste at han var under både under 20.

Vanlig prosedyre er nok imidlertid, som nevnt av mange i denne tråden, beslagleggelse av gods og forelegg. Husk at bot og forelegg ikke er det samme.
Sabbi's Avatar
Trådstarter
Sitat av Roolfe
Språkreise eller noe sånt? Kan vel ikke reise alene til Spania når man er 16?
Vis hele sitatet...
De jeg reiser med er over 18. Er det ikke lov da?
Jo selvsagt, tenkte ikke så langt
Sitat av felix_poker
En bekjent ble stoppet på flyplassen i Norge, på vei hjem fra frankrike. Tollerene mistenkte at han var i besittelse av narkotika og han ble tatt med inn på et rom og stripsearcha. De så gjennom all bagasjen hans også. Han hadde (heldigvis) ikke med seg narkotika, men en helflaske Jack, en vin og en kartong sigaretter. Han var 17 år da denne hendelsen inntraff.
Poenget med historien er at tollerene lot han gå, med alle varene sine, selv om de hadde sjekket paset hans og dermed visste at han var under både under 20.

Vanlig prosedyre er nok imidlertid, som nevnt av mange i denne tråden, beslagleggelse av gods og forelegg. Husk at bot og forelegg ikke er det samme.
Vis hele sitatet...
Heheh, siden han ble stripsearcha mente nok tollerne att han trengte noe å roe nervene på
Jeg og en kamerat av meg var i eygypt og ble stoppet i tollen jeg hadde en wiskey flaske og han andre haddd 2 hel flasker med vodka..Vi hadde i tillegg med oss for mye røyk til vannpipa som vi kjøpte...vi var begge 19 år...Jeg fikk beholde min flaske mens han andre ble tatt i fra begge og fikk en bot på 600 spenn...Vi fikk også en felles for røyken vi hadde...ALTSÅ det er 20 års grense på og ta med seg alkohol inn i landet...

EDIT: Fikk et "toll kort" av hu dama og der sto det

Du må være 18 år for og innføre alkoholholdig drikkevarer..For innføring av drikk med over 22% volumprosent må du være 20..
Sist endret av frgz; 13. april 2005 kl. 22:44.
ble ikke vannpipa beslaglagt da?

Trodde det var slik at du fikk med deg drikkevarene saa lenge du hadde kjopt det i et land der du hadde lov til aa kjope det i den alderen du var...
hvorfor skulle de beslaglegge vannpipa?
det er da ingen lov mot å ha med seg det..
Kunne jo like greit blitt brukt som en pyntegjenstand
Sitat av cas
ble ikke vannpipa beslaglagt da?

Trodde det var slik at du fikk med deg drikkevarene saa lenge du hadde kjopt det i et land der du hadde lov til aa kjope det i den alderen du var...
Vis hele sitatet...
Så viss det var et "negerland" med 12 årsgrense så skulle det liksom være greit at en 12åring kommer i tollen med 1 liter sprit? Tviler... Somsagt så gjelder norske lover så snart man lander på flyplassen. 18 på røyk og noe drikke, og 20 år på sterkere...
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Sitat av bjerkreimruler
Så viss det var et "negerland" med 12 årsgrense så skulle det liksom være greit at en 12åring kommer i tollen med 1 liter sprit? Tviler... Somsagt så gjelder norske lover så snart man lander på flyplassen. 18 på røyk og noe drikke, og 20 år på sterkere...
Vis hele sitatet...
Nesten riktig! Når man er i utlandet er man faktisk nødt til å følge de Norske lover og regler, sålenge de ikke kommer i konflikt med lovene til det landet du besøker.

I teorien kan du bli bøtelagt for f.eks røyke hasj i Amsterdam, da cannabis er ulovlig å nyte i Norge. Spørsmålet er om noen i det hele tatt gidder å følge dette opp!
Sist sommer var jeg 16år. Meg og en kompis reiste til Torrevjeka/Spania. Vi hadde 2liter med 40% + hver. Ingen av oss ble stoppa.. Tror ikke de hadde sjekka i det hele tatt.. Skulle kjøpt den Absinten de hadde alikevel da..

Vi brukte sola til ali cante bort, og ali cante til kr.sand hjem.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av ZODORiX
Sist sommer var jeg 16år. Meg og en kompis reiste til Torrevjeka/Spania. Vi hadde 2liter med 40% + hver. Ingen av oss ble stoppa.. Tror ikke de hadde sjekka i det hele tatt.. Skulle kjøpt den Absinten de hadde alikevel da..

Vi brukte sola til ali cante bort, og ali cante til kr.sand hjem.
Vis hele sitatet...
Ja, så den ruten der er nok sikker hver gang i all fremtid.
Er ikke det slik at ingen tollere er på plass etter klokken fire da?
Sitat av InTrance
Er ikke det slik at ingen tollere er på plass etter klokken fire da?
Vis hele sitatet...
Ja selvsagt. Etter klokken fire kan hvem som helst smugle med seg sprit, narkotika og våpen gjennom tollen siden ingen tollere er der.

Selvfølgelig ikke.
Jeg bare lurte jeg. Siden dem har vel arbeidstider dem også. Har ikke dere opplevd å gå forbi og det er ingen tollere? Har hendt meg både på flesland og gardermoen
Sitat av InTrance
Siden dem har vel arbeidstider dem også.
Vis hele sitatet...
Og vi har jo en ting som heter å jobbe skift. Er jo innlysende at ikke samme tollere står der 24/7

Sitat av InTrance
Har ikke dere opplevd å gå forbi og det er ingen tollere? Har hendt meg både på flesland og gardermoen
Vis hele sitatet...
Ikke alltid de gidder å ha sjekk. Toll handler jo ikke om å stoppe enhver. Det handler om å ta stikkprøver og etablere en viss frykt for at en kan bli tatt.
Sitat av InTrance
Det er faktisk sant.. Sprit over 60% kommer innunder narkotikalovgivningen
Vis hele sitatet...
Korrekt, er jo en grunn for at det er veldig straffbart å bli tatt med 96% hjembrent. Vil anta at det er mange som blander ned til under 60% før de tar den med seg på f.eks en fest

Sitat av InTrance
Er ikke det slik at ingen tollere er på plass etter klokken fire da?
Vis hele sitatet...
Er akkurat det samme som mange andre arbeidssted, som butikker f.eks man går vakter
spankingguru
Worner's Avatar
Det er ikke mange år siden man måtte være 20 for å kunne ta med seg noe som helst alkohol inn til landet, men nå gjelder dette:



Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.

Hvis du har vært ute av Norge mindre enn 24 timer, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til en samlet verdi på inntil NOK 3000 toll- og avgiftsfritt. Du kan ikke ta med deg alkohol eller tobakksvarer, med mindre du kan dokumentere at varene er kjøpt avgiftsbelagt (ikke tax-free) i et EØS-land.

Barn under 12 år kan ikke, toll- og avgiftsfritt ta med andre matvarer enn mineralvann, sjokolade- og sukkervarer.

nnenfor verdigrensen på NOK 6000/3000 kan du ta med følgende varer toll- og avgiftsfritt
(NB! Se begrensningene ved fravær under 24 timer som nevnt over):

Alkoholholdige drikkevarer:

1. 1 liter drikk med alkoholstyrke over 22 til og med 60 volumprosent og 1 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent, eller 2 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 22 volumprosent,
2. 2 liter øl med alkoholstyrke over 2,5 volumprosent, eller annen drikk med alkoholstyrke over 2,5 til og med 4,75 volumprosent.

Dette betyr at man f.eks kan ta med 4 liter øl dersom man ikke medbringer andre alkoholholdige drikkevarer.

For å innføre alkoholholdige drikkevarer må du være over 18 år. For innførsel av drikk med alkoholstyrke over 22 volumprosent må du være over 20 år.


Tobakksvarer:

1. 200 sigaretter eller 250 gram andre tobakksvarer, og
2. 200 blad sigarettpapir.

For innføre tobakksvarer må du være over 18 år.

Kjøtt, kjøttprodukter og ost

10 kg til sammen av kjøtt og kjøttvarer, ost og fôrvarer med unntak av hunde- og kattemat.
Worner: Kan jeg som 17 åring ta med meg en lovlig kvote med øl og sprit fra danmark da?

Edit: Leste posten av Worner grudigere å fant det ut.
Sist endret av nicks; 17. april 2005 kl. 20:08.
Jeg er ikke Worner, men NEI.
▼ ... over et år senere ... ▼
er det stor sjanse for å bli tatt, jeg reiser alene med båt fra danmark, og skal ha med meg 3-4 store flasker sprit, er 16 år??
det er liten sjangs for at du blir tatt, det er vell egentlig ikke no odds for eller mot når det gjelder tollen, de stopper folk som ser mistenksomme ut og personer de har lyst å stoppe, ettersom jeg har forstått det så er det bare uflaks å bli stoppa selv har jeg aldri blitt stoppa.
Umulig å vite sjansen for å bli tatt.

Hvis du ser mistenkelig ut / oppførerer deg mistenkelig, så vil de sikkert undersøke deg fremfor noen som ser mindre mistenkelige ut.

16 år med danskebåten. Er ikke aldersgrensa 18 år?
Sitat av Grimdoc
Umulig å vite sjansen for å bli tatt.

Hvis du ser mistenkelig ut / oppførerer deg mistenkelig, så vil de sikkert undersøke deg fremfor noen som ser mindre mistenkelige ut.

16 år med danskebåten. Er ikke aldersgrensa 18 år?
Vis hele sitatet...
vill tro at jeg posta en nesten identisk post før deg :P
Japp, du var tre minutter før meg, rakk ikke å se den gitt.
Jeg var i Tyskland for en måned siden og tok med meg en liter med Tequila Silver på 37,5%. Da jeg landet på Gardermoen var det ingen tollere der. Det var bare til å spasere rett i gjennom. Akkurat der og da angret jeg maksimalt på at jeg ikke kjøpte med meg mer, men en annen gang så er de vel der....
okay, da er det bare å gå forbi tollen helt normalt da.. hehe eller prøve, morra mi bor i danmark så jeg får lov til å ta ferja, så når jeg kommer hjem igjen så pleier jeg ha med meg et par suvernirer.
hehe..men man blir jo litt sjelven da når man går forbi tollen med 3-4 flasker sprit. hehe..