Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1080
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Okay. Dette er en idé for et kunstprosjekt jeg har. På vedlegget kan dere se et skilt. Motivet er 3,45 høyt og 6,9 meter langt. Det består av 30 brosteiner i høyden og 60 i lengden, som hver er 11,5x11,5x4,6 cm. Det blir 1800 steiner. Brosteinene veier tilsammen 2,5 tonn. Planen er å bore to hull i hver brostein og tre dem på armeringsjern som er skrudd fast i tykke tømmerbjelker. Det blir 60 armeringsjern på 7,5 meter.

Spørsmålet er da: Finnes det noen sjans i havet for at dette kan holde seg selv stående.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Nå ligger brosteinen oppå hverandre så det er ikke kun armeringsjernet som holder dette oppe? Vil uansett tro det kan holde. Eneste jeg tenker på som problematisk er om brosteinen takler å bli gjennomboret, er dette testet?
Det er jo hull i vanlige mursteiner fra før. Er det ikke?
Brostein er ikke murstein. Brostein er vanlig stein som er som en slags terning. Man må nok borre hver enste stein. Men jeg tror trestøttere holder.

edit:
Men må det være brostein? Kan ikke lage falske stein som likner på?
Sist endret av marsboer; 21. juni 2006 kl. 11:17.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Armeringsjern er ikkje spesielt sterkt. Eg ville fått tak i skikkeleg stålkvalitet i det minste, som ikkje bøyer seg så lett. Ville også brukt profil istaden for ei rund stang om det er mogeleg. Evt satt brusteinen i eit u-jern som var passelig stort istaden for å bore hol i dei.
Hvis jeg har forstått det riktig så går de armeringsstengene 6,9 m på langs, men det er ingen stenger som går i vertikal retning? Vil det ikke da bli lett for armeringsstengene å bøye seg (ikke opp og ned, men fram- og bakover)? I og med at stengene er såpass lange og det er så mye vekt på dem, og du umulig kan få hullet på steinene til å være _akkurat_ på midten?
Ved å leke meg fram med det lille jeg husker fra mekanikk på skolen:

P = 84kg(en rekke med stein) = 824N
l = 7.5m

maks M = P*l/8 = 824*7,5/8 = 772.5Nm

Og tabellen over tillatte belastninger for St 52-3 stål(vanlig sortstål) sier 150-215N/mm^2 ved statiske belastninger, men la oss for sikkerhetsskyld ta noe så lavt som 100N/mm^2. Da kan vi regne ut hvor tykt stålet må være for å bære lasten.

Sigma b = Mb/W => W = Mb/Sigma b = 772.5Nm/100Nmm^2 = 7725mm^2 => 77.25cm^2

A = 3,14159265358979323846 * d^2/4 => d^2 = 77.25cm^2*4 / 3.14159265358979323846 = 98mm^2 og kvadratrota av 98mm^2 er 9.89mm.

Så et vanlig 10mm armeringsjern burde holde vekta. Men nå har ikke jeg regna slikt på alt for lenge og jeg er rimelig sikker på at jeg har regnet noe feil

Den erfaring jeg har med stål er uansett at det holder vesentlig mer enn man forventer Og tar du 2 10mm armeringsjern så tar jeg en kvalifisert gjetting på at det går bra.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Trådstarter Donor
Tusen takk for gjennomført svar.
Skal det være skilt på begge sider? Hvis ikke, så kan du jo stive opp hele greia veldig bra ved å sette opp et par sånne gjerdestolper (T-forma stålprofiler) på baksiden, og rett og slett lime fast oppover hele rekka med f.ex. Sikaflex. Da får du mye ekstra støtte, og det er også litt fleksibelt, så det har mulighet til å bevege seg litt.