Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 6153
Er det egentlig lov å okkupere hus? Hvis ja, hvor lenge må de ha stått tomme? Er det forresten noen som har noen erfaringer med okkupering?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det er selvfølgelig ikke lov til å "okkupere" andres eiendom uansett hvor lenge den har stått ubrukt. Det er ikke husmangel i Norge, og alle kan få bostøtte fra staten om dem ikke har råd til bolig selv -- så det finnes ingen gyldig grunn til å okkupere eiendom.
Har hørt en del historier om at folk som har falt ut av systemet har okkupert hus.
Og det finnen hjem løse i norge også.
Men mere en det vet jeg ikke.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Det er lov i Frankrike, grunnet hvordan bopliktbestemmelsene er der. Meg bekjent finnes det ikke noen tilsvarene lover i norge som gir deg grunnlag til å lovlig okkupere hus. (uten at jeg vet så mye om det)

Konklusjonen må være å finne deg et fraflyttet hus i Frankrike
Var bare å skrive "okkupere hus" i google for å finne svaret
Var også mye nyttig info om *hvordan/hvorfor* okkupere hus, interesant å lese selv om man ikke har planer om å gjøre det
en kamerat okkuperte et tomt hus i flere uker, fiksa og rydda der. når politiet fant ut av dette ba de han bare om og ikke være der og ikke komme tilbake til huset.
Man kan okkupere ved militærkupp - men du riskerer trygden din...
Jeg vet i hvertfall at i Amsterdam er det lov å okkupere et hus som har stått ubrukt i 6 måneder eller mer. Men som sagt, der er det husmangel, det er det ikke her. Husokkupering er ikke lov i Norge, se bare på blitzerne i Oslo.
Sitat av snorri
Jeg vet i hvertfall at i Amsterdam er det lov å okkupere et hus som har stått ubrukt i 6 måneder eller mer. Men som sagt, der er det husmangel, det er det ikke her. Husokkupering er ikke lov i Norge, se bare på blitzerne i Oslo.
Vis hele sitatet...
Syntes dette hørtes nokså usannsynlig ut. Sett at jeg forlater huset mitt i 7 måneder for en lengre ferie til solrike Norge feks. Så da etter 6 måneder kan hvem som helst bare spasere inn i huset mitt og slå seg til ro? Lovlig.
Sitat av sibbeee
Syntes dette hørtes nokså usannsynlig ut. Sett at jeg forlater huset mitt i 7 måneder for en lengre ferie til solrike Norge feks. Så da etter 6 måneder kan hvem som helst bare spasere inn i huset mitt og slå seg til ro? Lovlig.
Vis hele sitatet...
Du bor jo fremdeles i huset ditt selv om du er på ferie.. dette er vel snakk om hus det ikke bor noen i..
Lonely Planet hadde en reisefilm til Amsterdam der de besøkte et slikt okkupert hus. En gjeng skatere hadde bygget om et stort fleretasjers hus til skatepark og festested, tror en del folk bodde der også. Virket ganske fett.

Kom på et eksempel:
Et firma flytter til nye lokaler men vil ikke selge sine gamle lokaler fordi de vil finne på noe de kan bruke det til. Men så kommer de ikke på noe innen 6 måneder, så da kan det okkuperes. Men firmaet kan til enhver tid komme med en idé og hvis den blir til noe så blir okkupantene kastet ut av onkel blå.
Sist endret av snorri; 4. juni 2006 kl. 04:32.
bare å følge med litt på nyhetene det, så får du svaret på hvor lovlig det er i norge ihvertfall... det er jo krasj med blågutta og okkupanter med ganske jevne mellomrom. Står vel også endel på www.boligaksjonen.no tror jeg... henger et digert banner på huset ved siden av hausmania, ca 100 meter nedi gata her.
Bare til informasjon var det 1241 boligløse i oslo sist jeg sjekket! Men de får 4000 kroner i mnd viss man melder fra til sosialkontoret. En del av disse er jo squatere (okkupanter) men er ikke lovlig nei, men viss komunen eier en eiendom å folk flytter dit å sarter å gjøre positive ting der med musik kunst etc kan det hende de ikke kaster dem ut får å være humane og det jo blitt en egen kultur i europa! Leste ikke alle innleggene så har kanskje dobbeltsvart, men i hvertfalll mitt svar til deg Mr.Bango

Skal noen okkupere noe så start en thread. Kan snakke med et par squatere som har vært i england som sikkert kan gi et par tips ang. Hva man skal gjøre i forhold til politi komune og drift osv.

Viss ikke ønsker jeg deg/dere lykke til, det er nok et lite prosjekt ja.
De listene over tomme hus på boligaksjonen.no var interessante, selv om de er litt gamle. (Bergen 2003 og Oslo 2001)
du rusmisbrukern, har du tenkt på at det kanskje er vel så lurt å snakke med noen husokkupanter her hjemme istedet for noen i england?
Sitat av atomet
du rusmisbrukern, har du tenkt på at det kanskje er vel så lurt å snakke med noen husokkupanter her hjemme istedet for noen i england?
Vis hele sitatet...
Ja han er norsk og bor i Norge for tiden skriver ikke helt riktig så du misforstod meg nok.