Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 4429
Heisann, jeg hørte av en kamerat at man kan dø av så lite som et 0,3ampere støt, stemmer dette?? jeg er ny her forresten

Han kameraten min går på elektro så jeg tror at han har peil
det kan god stemme broren min studerer automatiker og han fikk seg en real omgang av 0,09ampere
grensa er på 30mA.. .dvs 0,03A... men kun om den går gjennom hjertet da... Grunnen er at du rissikerer Hjerteflimmer...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Jepp, men du må ha spenning nok til at så stor straum går. 230V er heilt i grenseland for dei fleste.
Det kan vel være over 230V så lenge strømmen ikke er med en 30mA ?
Sitat av b1rken
Det kan vel være over 230V så lenge strømmen ikke er med en 30mA ?
Vis hele sitatet...
ja, er jo bare å tenke på statisk elektrisitet, der er det jo mye høyere spenning, bare ikke store mengder strøm.
myyyp's Avatar
Trådstarter
33 1
0.03ampere helvette det er ikke møye,men det skal noe til å bre få strømmen gjennom hjertet? takker for alle svar
Teoretisk sett kan du nok dø av 0,03 A, men i praksis så skal det nok litt mer til. Og som myyyp sier så skal det en del til at strømmen går direkte gjennom hjertet.
en finger på en ledning med høyrehånd og en på jord med vensterhånd feks det er igjennom hjertet. Og det er fase jord som er den skummle, fase fase så går bare sikkringen og det gjør litt vondt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Uhm, fase-jord går jordvernbrytaren, som skal vere innstilt på 30mA, altså det som er rekna for i grenseland til dødeleg.

Sikringen går ved 10A, altså steike lenge etter at du er død, og i praksis _aldri_ når et menneske kjem borti. Ved fase-jord er spenninga forøvrig bare ~130V, og dermed vil det gå lågare straum enn ved 230V, sjølv utan jordvern.
offtopic: Elektriske åler kan gi ut 700volt strøm på det meste. Lite ampere, men er nok til å lamme byttedyrene.
altså,det er ikke volten som dreper,det er aper'n..
Jeg tok på 30 v 0,01 A... fy faen det kjente du!!
Jeg fikk strøm fra veggen en gang, dekselet var gått av, og jeg skulle plukke opp noe bak den trange sengen hvor også kontakten i veggen var, og vips så hoppet jeg tilbake...

Fikk et lite sjokk der, var ganske trøtt og det kom helt uventet!
Sitat av MannY
Jeg fikk strøm fra veggen en gang, dekselet var gått av, og jeg skulle plukke opp noe bak den trange sengen hvor også kontakten i veggen var, og vips så hoppet jeg tilbake...

Fikk et lite sjokk der, var ganske trøtt og det kom helt uventet!
Vis hele sitatet...

Det er ille ass,det væreste er når du får den ene hånda på den ene fasen og den andre på andre fasen
Da går strømmen igjenom kroppen

Kortslutter du 230 volt rett sammen så går det faktisk flere million amper
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av Noboody
Det er ille ass,det væreste er når du får den ene hånda på den ene fasen og den andre på andre fasen
Da går strømmen igjenom kroppen

Kortslutter du 230 volt rett sammen så går det faktisk flere million amper
Vis hele sitatet...

Kan ikke helt se det for meg...
Siden det da hadde brent av absolutt alt i nærheten...
Jeg jobba i aluminiums elektrolyse, og der ble det brukt i overkant av 200 000 Ampere strøm i prosessen, og de strømskinnene som gikk inn på cellene var omtrent 30-40 cm tykke...
Sitat av Acidous
Kan ikke helt se det for meg...
Siden det da hadde brent av absolutt alt i nærheten...
Jeg jobba i aluminiums elektrolyse, og der ble det brukt i overkant av 200 000 Ampere strøm i prosessen, og de strømskinnene som gikk inn på cellene var omtrent 30-40 cm tykke...
Vis hele sitatet...
Viss du noen gang kortslutter fasene ,uten lednings resistans...det smeller asss!! og blir varmt,kortsluttning varer kansje 0,02 sekunder,det rekker ikke og smelte veit du
Jobbet med en dimmer engang fordi det var noe problemer med lyset.
Det var ganske ubehagelig når lillesøsteren min på 3 år satt inn stikkontakten, da fikk jeg litt av et sjokk.

Når vi snakker om kortslutting, en kompis av meg og jeg hadde en ledning der vi hadde åpna begge lederene. Vi satt den inn i stikkontakten på skolen og tok de sammen - PANG! Så gikk strømmen
Vi lagde en film også når vi gjorde det, men tror jeg har sletta den nå.

Lurer på hvor mange amper de store sjokkpistolene har.
ligger på 0,001-0,5 sa lærern min
Jeg dreiv og fikla med en ødelagt ledning til en forsterker. (Samme type som til PCer). På den enden som du normalt stikker inn i PCen var all plasten av, og jeg hadde bare 3 små ledninger med slike "klyper" som settes på de tre pinkene i PCen/forsterkeren. Dum som jeg var, så hadde jeg glemt å ta ut kontakta da jeg skulle ta hver av de tre ledningene og koble dem på forsterkeren. Jeg tok den ene av ledningene i den ene hånda (Holdt på metallet), og en annen av dem i den andre hånda. Skal si det rykka til i meg. Var kvalm og svimmel i noen timer etterpå, men har ikke merket noe mer til det i ettertid.

Sikringen til rommet mitt gikk dog ikke.

Edit: Skukke jeg ha vært død?
Sist endret av dadyd; 17. april 2006 kl. 02:15.
Sitat av dadyd
Jeg dreiv og fikla med en ødelagt ledning til en forsterker. (Samme type som til PCer). På den enden som du normalt stikker inn i PCen var all plasten av, og jeg hadde bare 3 små ledninger med slike "klyper" som settes på de tre pinkene i PCen/forsterkeren. Dum som jeg var, så hadde jeg glemt å ta ut kontakta da jeg skulle ta hver av de tre ledningene og koble dem på forsterkeren. Jeg tok den ene av ledningene i den ene hånda (Holdt på metallet), og en annen av dem i den andre hånda. Skal si det rykka til i meg. Var kvalm og svimmel i noen timer etterpå, men har ikke merket noe mer til det i ettertid.

Sikringen til rommet mitt gikk dog ikke.

Edit: Skukke jeg ha vært død?
Vis hele sitatet...
Skulle ikke det,jeg og en kompis på skolen har forska mye( går på elektro) og vi har finni ut at et menneske er sykt høy resistanse verdi,så du er en jævelig stor motstand,altså... vannskelig og forklare.. Må høyere spenning til for og ta knekken på et menneske med høy ohm verdi...Men uhellet kan være der
Jeg går på elektro! Det er riktig sånn som folk sier at det er Ampere som dreper deg og ikke Volt. Det er en grunn til at det er ca 50 000 Volt på "Stun-Guns" og at folk allikevel ikke skal dø av det.

De fleste som før støt fra vanlige stikkontakter overlever fordi de er heldige og at det ikke forstyrrer hjertets puls. Grunnen til at man kan få hjrteflimmer og hjertestopp er fordi det er 50Hz fra strømnettet. Det betyr at den skifter "fase" 50 ganger i sekundet. Hvis du får dette igjenom hjertet så kan hjertet bli forstyrret. Dette skjer fordi hjertes hvilepuls ligger på 60-70, og når det går 50Hz gjenom hjertet ditt så går ikek det så bra for å si det sånn.
Sitat av mbht
Jobbet med en dimmer engang fordi det var noe problemer med lyset.
Det var ganske ubehagelig når lillesøsteren min på 3 år satt inn stikkontakten, da fikk jeg litt av et sjokk.

Når vi snakker om kortslutting, en kompis av meg og jeg hadde en ledning der vi hadde åpna begge lederene. Vi satt den inn i stikkontakten på skolen og tok de sammen - PANG! Så gikk strømmen
Vi lagde en film også når vi gjorde det, men tror jeg har sletta den nå.

Lurer på hvor mange amper de store sjokkpistolene har.
Vis hele sitatet...
Offtopic: Nesodden VGS? Kjenner en kar som gjorde det samme.
Skulle ikke det,jeg og en kompis på skolen har forska mye( går på elektro) og vi har finni ut at et menneske er sykt høy resistanse verdi,så du er en jævelig stor motstand,altså... vannskelig og forklare.. Må høyere spenning til for og ta knekken på et menneske med høy ohm verdi...Men uhellet kan være der
Vis hele sitatet...
Joa, har fysikk jeg, så forstår godt hva du snakker om, men glemte å tenke på denne faktoren Vi målte resistansen her om dagen, og jeg synes å huske at det var 1 million Ohm fra hånd til hånd hvis man har litt fuktige hender.

Ohms lov sier: U = R * I

Dette gir: I = U / R

Sette tallene inn i formelen: I = 230 / 1 000 000 = 0,00023 A

Dette blir da ikke på langt nær nok til å slå ut et menneske hvis faresonen ligger på rundt 0,03 A.

Mulige feilkilder kan jo være at jeg husker feil ang. menneskets resistans. Dessuten kan jo et slikt støt være veldig farlig for en person med dårlig hjerte.
Sist endret av dadyd; 17. april 2006 kl. 02:46.
Ja,får en dud 0,00023 A i seg så vil det slå hjerte ut av rytmen
Menneskets resistans har vel en del å gjøre med hudfuktighet, kontaktflate samt kjemi(?). Kan være helt ned mot 500.000 ohm på en god dag, hånd til hånd.

f: 50 Hz
U: 230 V
Upeak: 230 V x square(2) = 325 V
Ipeak: 325 V / 500.000 ohm = 0.650 mA

Peak på 0.65 mA 100 ganger i sekundet...

0.03 A hvorsomhelst ellers på kroppen gir skader på nerve- og muskelvev dersom en er utsatt for denne strømmen over tid, mener jeg å huske fra mine glansdager.
Vi harke lært å regne med spenningstopp i vekselstrøm enda
Jeg har en kompis som laget en eller annen form for "dings" på elektro på vgs. Ga fra seg nok støt til at man på en måte knakk sammen i i det lemmet man fikk støtet. Noen som vet hvordan man mekker en sånn sak? (AA bat og masse dilldall)
det er sant det som sies at det er strømmen som dreper, ikke spenningen.. spenninger gjør bare at du skvetter litt mer og kjenner det bedre, men strømmen kjenner du ikke før det er for sent, tar du på f.eks. 12v, kjenner du ingenting før du ligger der hvis strømmen er stor nok. jo høyere spenning det er jo mindre blir strømmen og omvendt.
hjertet tåler bare 0,4mA eller 0,04A før det begynner å bli farlig for hjerteflimmer, men det forutsetter at strømmen går igjennom hjertet, tar du borti en stikkontakt bare med ene hånden skjer det ingenting farlig, det er bare litt ubehagelig etterpå
Sitat av SpARxXx
det er sant det som sies at det er strømmen som dreper, ikke spenningen.. spenninger gjør bare at du skvetter litt mer og kjenner det bedre, men strømmen kjenner du ikke før det er for sent, tar du på f.eks. 12v, kjenner du ingenting før du ligger der hvis strømmen er stor nok. jo høyere spenning det er jo mindre blir strømmen og omvendt.
hjertet tåler bare 0,4mA eller 0,04A før det begynner å bli farlig for hjerteflimmer, men det forutsetter at strømmen går igjennom hjertet, tar du borti en stikkontakt bare med ene hånden skjer det ingenting farlig, det er bare litt ubehagelig etterpå
Vis hele sitatet...
Er det ikke slik at høyere spenning gir høyere strøm?
U = I * R ?
R er rimelig konstant, ettersom motstanden som her snakkes om er kroppen?
og BTW: 0,4 mA = 0,0004 A ?
Sitat av dadyd
Vi harke lært å regne med spenningstopp i vekselstrøm enda
Vis hele sitatet...
det er ikke så vanskelig da.. du finner bare top spenningen og bruker den når man regner i stede for den effektive spenningen.
Sitat av maedhros
Er det ikke slik at høyere spenning gir høyere strøm?
U = I * R ?
R er rimelig konstant, ettersom motstanden som her snakkes om er kroppen?
og BTW: 0,4 mA = 0,0004 A ?
Vis hele sitatet...
Det stemmer nok
Sist endret av etse; 17. april 2006 kl. 13:51.
myyyp's Avatar
Trådstarter
33 1
Jeg har en kompis som laget en eller annen form for "dings" på elektro på vgs. Ga fra seg nok støt til at man på en måte knakk sammen i i det lemmet man fikk støtet. Noen som vet hvordan man mekker en sånn sak? (AA bat og masse dilldall)


Joda, du kan lage det med en kondensator og noen ledninger og noe annt som jeg ikke husker navnet på det vill jo ta en stund før kondensatoren lader seg ''opp'' når denne er oppladet og du tar på begge lederne slik at det blir en kortsluttning utlader den seg jævli fort kan ikke husge hvor lang tid den brukte på det

de finnes feks i engangskamera med blits
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, 4mA er 4/1000A, eller 0.004A.

Og ofte har ein straumavgrensa kjelder, som kun leverer spesifikk straum. og når det gjeld 12v-bilbatteri kan dei rett nok levere opp mot 2kA ofte, men det er harmlaust, fordi spenninga ikkje er høg nok. Det vil uansett vere motstanden som avgrensar straumen til nokre nano-ampere i det tilfellet.

Potensiometer og 230 er også ganske gøy... Litt farlig, men fin måte å finne om ein har hjartefeil...
Som et lite tillegg til myyyp sin post: Ved bruk av engangskamera lodder du bare på to ledninger i hvert kontaktpunkt til kondensatoren. Fungerer veldig bra
Dette begynner å dra ganske langt OT, men her er en link til den nevnte tazeren: http://www.freakforum.nu/forum/showt...ighlight=tazer