Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 4770
Jeg var på bandøvelse i går, og vi spilte ganske lenge. Jeg spiller trommer, og jeg spilte i en god stund uten ørepropper.

Når vi var ferdige satt vi oss ned for å se på en band dvd, da la jeg merke til at jeg hadde fptt kraftig øresus. Det går over, tenkte jeg, sånn som det alltid gjør. Men det ble ikke mindre, og det varte i flere timer. Jeg la meg til å sove, og når jeg våknet hadde jeg fortsatt ø.resus, litt mindre riktignok, men det er der. Jeg har det fortsatt.

Kan jeg ha fått det kronisk? hva er sjangsen for at det går over?
Er noe som heter Tinitus elns, søk litt rundt så finner du garantert beskrivelser.
Det kan hende at det går over. Jeg hadde en slik opplevelse en gang, var på konsert. Det sto et par jenter rett bak meg og de hylte så jævlig høyt.. hørte at det bare ble høyere og høyere, til slutt så kjente jeg at alt bare vrengte seg og forsvant. Voila, kronisk piping.
Har hatt det i ca. 4 år nå.

Bare hold deg uten høy lyd i noen dager, så får du høre om det forsvinner.
Og så en ordre: Bruk ørepropper.
Det er faen ikke noe å tulle med, sykt irriterende med piping døgnet rundt.
Kjøp deg støpte, de koster riktig nok 800++ kr., men de demper lyden mye bedre.
Mange ørepropper demper mest diskant så lyden blir ullen og gromsete. Kjøper du et par bra støpte så demper den mye gjevnere så lydbildet blir mer likt "orginalen".
Det er utrolig kjipt, spesielt for meg som driver med musikk omtrent 24/7. Og nå har jeg lært at jeg alltid skal bruke ørepropper. jeg tviler egentlig på at det går over, har aldri hatt denne typen piping før.
Ja, det er utrolig kjipt, jeg driver også med musikk hver dag.
Men det er absolutt ikke for sent å begynne å ta vare på hørselen.

(Og hvis man legger i noen ekstra lapper så får man slike propper som varer i flere år.)
Er absolutt verdt det.
Tror jeg skal legge ett sett med ordentlige øreklokker på bandrommet. Har etpar beregnet for skyting som jeg tror holder ganske bra liggende.



btw: post 666
litt offtopic:

For et par uker tilbake så stod det en artikkel i vg om tinitus å øresus. De hadde vistnok klart å funnet opp noe som skulle få slutt på alt det der. Søk litt rundt på vg.no, så finner du den sikkert bare et sånn lite tips ;P
spiller også i band, trommer jeg og...
har hatt noen dager når jeg går hjem fra spillingen, (vanligvis fra 13.30-18.00) så har jeg skikkelig sus i øret, og er dausliten i hodet, men det har alltid gått over... Men etter endel øvinger så begynte vi å bruke ørepropper (kjøpte sånne silikonpropper, 50 kr for 3 par, funker faktisk ganske bra!) og jeg tror det er mest behov for ørepropper når du sitter bak trommene og gyver løs...
Første gangen jeg spilte med ørepropper syntes jeg det kom alt for lav lyd, så jeg måtte slå ekstra hardt på crashen for at det faktisk skulle høres gjennom all lyden
Du får de på apoteket, de heter "Quies" og er laget i frankrike, det står "35 db" bakpå, tenker meg at det betyr at lyden blir dempet til 35 db når den overstiger det, fordi når vi er ferdig å spille en sang kan vi helt fint snakke sammen uten å brøle, uten å ta ut proppene...
Det begynner å nerme seg at jeg har hatt øresusen i 24 timer nå, begynner å bli litt nervøs. i går kveld før jeg la meg hadde den en lavere, men sterkere tone. Nå har jeg en lyd som har vørt veøfig høyfrekvent, og har ikke forandrat seg i det hele tatt i dag.
Jeg spilte i band før. Bass da riktignok, men hadde samme problemet som deg Dark. Hadde øveslse en hel dag før konserten vår og etter 2 timer med intensiv spilling smalt det noe inni granskauen i det ene øret. Dro på legevakta og fikk konstatert ødelagt trommehinne. Så stakk jeg tilbake og spilte i 20 minutter til før det samme skjedde med det andre øret. Spilte uten ørepropper hele tiden. Og siden denne opplevelsen her har jeg hatt konstant øresus/piping i hodet. Ikke veldig behagelig, men jeg ble egentlig ganske vant til det etterhvert. Prøv å ikke tenk på det, da piper det mindre virker det som på meg ihvertfall.

Offtopic: etter at jeg har vært på fylla så piper det alltid en C i høyre øre og en fiss i det andre Litt irriterende det der i og med at tritonus ikke akkurat er ett behagelig intervall
en ting som er litt irriterende er når jeg sitter å ser på tv, så blir det automatisk til at jeg hele tiden prøver å skille susingen fra tv'n fra øresusen min osv.


Håper egentlig på at det skal avta innen i morgen elns. Men tviler på at det skjer.
Du får ihvertfall ha lykke til, og gå til innkjøp av ørepropper uansett!
Sitat av Dark
...

btw: post 666
Vis hele sitatet...
Er det et godt tegn i en tråd om øresus??..

En kamerat ga meg forresten hull i trommehinna i høst med en (burots-)pinne. Gikk over av seg selv, men var ikke så digg når legen dro ut en bit som satt igjen...

Og husk: Ærre for høyt behøver du ikke være for gammal!!
Sist endret av adrian nor; 22. desember 2005 kl. 20:45.
eg sliter me tinnitus sjøl, det er veldig slitsomt har hatt det flere år men for ca 1 år siden ble det mye verre, nå bruker eg ei lyd pute me innlagte lyder som surlende elv, regnvær, storm o.l. Tror nok du må vente lenger en noen døgn for og fastslå om det er permanent, er du heldig så fader det vel bort, men blir du ikke bedre så er det ikke så mye du kan gjøre en og hindre at det blir verre...
Trist å høre. Du burde oppsøke lege om dette. Det kan nemlig være ganske alvorlig og vanskelig å ble kvitt.
Jeg venter til etter jul tror jeg, så tar jeg en tur til helsesøster på skolen når jeg begynner igjen. Hvis ikek jeg ringer legen min.
Ville annbefale å ringe din lekare(lege)...
Offtopic: Hvilken musikk spiller dere? :P
Leste også noe om at hos veldig mange er bare psykisk. Sto noe om en "kur" som ligner en slags hjernevasking.

Dark, hvis du hadde en tone i går som er borte nå så tror jeg det går rette veien.
Håper det er bedre i morgen.
har hatt sån piping/susing i øra par år nå, vet heller ikke hvordan jeg fikk det. Blir vant til det etterhvert, men foretrekker og sovne med musikk tho..
Dette har eg selv hatt, og det har gått over

Eg var på konsert, noe påvirket. Danset som en gal ved siden av den største høytaleren i lokalet. Neste morgen hadde eg diverse ettervirkninger av alkohol, og kraftig øresus.

Etter noen dager med det samme ble eg bekymret.

Dag 8-9 elns forsvant det gradvis. Og etter nok et par dager var det borte. Heldigvis.
Piper det fortsatt om 10 dager så har du kanskje grunn til å bli bekymra..
Har opplevd det flere ganger etter konserter og uhell med sprengstoff. Det går sikkert over, og nå har du ihvertfall lært
Du kan ta en tur til legen da! Se hva han sier viss det ikke går over
Må være sinnsykt plagsomt med piping 24/7
Ekkelt med piping i 2 min spørr du meg.
En gang jeg har kjent noe i ørene. Musikkskole, AC/DC, høyt. Det ble susing
Det er ikke vits i å gå til legen, om det ikke er borte etter 1 uke så har du fucka opp noen ørefrekvenser, det er som regel de høye frekvensene siden det som regel er symbaler og slikt som er grunnen til øresusen, å er frekvensene ødelagte så er det absolutt ingen verdens ting du kan gjøre med det, eller, eg gang så prøvde jeg fotsone terapi å akupungtur å en jævla dyr urte kur, det hjalp faktisk, men jeg hadde faen ikke råa til å fortsette så dritten kom tilbake.

Det verste med øresus er at visst du konsentrerer deg om susen å lytter på det lenge så hører du at det bare blir høyere å høyere, til slutt kan du bli gal. Derfor så har jeg musikk i bakgrunnen når jeg sover å slikt, er det helt stilt hører jeg det drit godt, men er det bare litt lyd i bakgrunnen, PCn som suser eller no så går det greit.
jeg og har hatt problemer med denne øresusen, mye discman\mp3spiller fra ungdomskolen til nå og trommer like lenge har gjort meg litt tunghørt faktisk... ikke gøy når du skrur av dataen og regner med ekte stillhet, men du hører konstant en slags "hsssssss" blanda med piping...
men merker det at lyden på en måte forsvinner når jeg er fjern, noen andre som har noen lignende opplevelser?
Sorry for offtopic, men jeg må bare komme med en kommentar. Spiller du så høyt på trommesettet at du pådrar deg en aldri så liten tinitus betyr det enkelt og greit at du spiller for høyt! Hvis du må spille så høyt fordi at gitaristen spiller så høyt, så få gitaristen til å spille lavere!

Jeg jobber som lydteknikker, og er det en ting jeg hater, så er det trommiser som aldri slutter å klage over at det ikke er nok lyd i monitor og når jeg kommer opp på scena, så kommer det selvfølgelig frem at de spiller med øreplugger.

Greit at det er rocknroll og at det skal være mye trykk, men det går ei grense og hvis du har ødelagt hørselen din for resten av livet, så er den grensa overskredet.

Til dere andre som enda ikke har øresus og som har lyst å unngå det så er det to tips til dere:
1: Ta med øreplugger på konsert og bruk dem hvis det blir for jævlig.
2: Varm opp ørene gradevis, så tåler de mye mer.
Hallgeir, jeg kan endel om lyd selv, og ja, jeg hater også det samme


Men, øvingslokalet vårt er utroooolig lite, og jeg hadde ett fill hvor jeg rett og slett brukte alt for mye crash og andre cymbaler, jeg kjente et lite trykk i øret akkurat da, men tenkte ikek mer over det.

Det er noe jeg har tenkt på nå i ettertid, men tinnitusen begynner å bli svakere nå, men jeg tror jeg kommer til å ha den der en god stund, kanskje for resten av livet. For de siste to dagene har den ikek avtatt noe serlig i det hele tatt.


Og jeg har funnet ut at den er 99% lik susinga fra en TV.
har samme problem etter jeg smalt av meg fingra (skinn og negler) med en fyrstikkbombe som gikk av mens jeg lagde den.. litt kjipt men det er sikkert 1-2 uker siden og ingen forskjell omtrent, men pipinga har gått litt ned og er prikk lik tv "pipinga"
Huff, tror jeg har hatt noe lignende en eller to ganger, kan ikke huske så mye av det da. Men husker en gang at jeg landet litt skjevt på en trampoline. Når det hadde gått ca. en time etter "skjevlandingen" begynte synet mitt å få en svart flekk i midten, den ble større og større, men så gikk den ned igjen og ble vekke. Det var skummelt det, trodde jeg skulle miste hele synet mitt. Men var heldig da.

Når jeg tenker på det så hører jeg ikke noe piping når jeg ikke tenker på det, men hvis jeg tenker på piping i ørene får jeg det, og blir større og større jo mer jeg tenker på det. Er litt merkelig at jeg ikke hører det hvis jeg ikke kommer på det. Kan det være tinitus? Uansett så gidder jeg ikke å bry meg, for det plager meg ikke.
Sist endret av CryptoN; 24. desember 2005 kl. 00:58.
To ord: BRUK ØREPROPPER!

Jeg er både lydtekniker og trommis og har vært det i over 5 år nå og jeg brukte ikke propper de 3 første åra. Spilte høyt på trommesette også for jeg var ganske fersk. Fikk piping i ørene men gikk alltid over etter en dag eller noe. Plutselig en dag så begynte jeg å få vondt i øra når jeg hadde spilt en del, og da spessielt når jeg slo på skarpen. Siden den gang har jeg alltid hatt noe i øra når jeg spiller. Papir eller ... ett eller annet.

Men selv i dag når jeg spiller uten, så tar det ikke lang tid før jeg får vondt i øra av å høre på skarpen. Men jeg har ikke nedsatt hørsel eller øresus. Heldigvis!

I dag bruker jeg in-ear monitor, noe som er helt rått! Krever litt tilvenning når det gjelder å høre seg selv / spille med riktig dynamik på trommesettet. Men det går fort. Anbefales!
Tror jeg har fått øresus jeg kjenner det litt nå ekkel lav piping sikkert etter konsert da jeg gikk rundt med øresus i 3 dager, fy faen så plagsomt. Husk ikke tenk at ørepropper er for pingler
Fra nå av skal jeg ALLTID bruke ørepropper, klokker eller ettellerannet ja!
CryptoN: det er akuratt det som er tinitus, du hører det ikke før du "leter" etter det, eller om det er 100% stille rundt deg, da er den eneste vennen din øresusen:P My friend of misery eller Fuck it, vi skal jo daue likevel da forsvinner det helt sikkert.
Hadde øresus i 5 måneder før det gradvis forsvant nå i begynnelsen av desember. Så det viser seg at det er håp for alle. Jeg har nå gått til innkjøp av noen ørepropper til 500 kr som funker veldig bra. Jeg tror de heter "MusicSafe".
jeg har også tinitus(har hatt det i 4-5 år nå...), ettersom at jeg har spilt i band så si konstant de siste årene...
skru ned volumet på amper,pa, og slå litt svakere...og ikke minst, bruk ørepropper
Master debater
Dekilaz's Avatar
Det nærmeste du kan komme en kur per i dag er enkelt og greit å ignorere lyden. Ikke tenk på at det piper hele tiden. De aller fleste har en viss piping i ørene (dersom man er på et sted der det er helt stille og leter etter pipelyd i ørene, så er sjansen stor for at man oppdager slik "øresus").

Utover det er jo ørepropper allerede nevnt som et forebyggingstiltak.

God jul til alle sammen, forresten!
Hvis øresusen forsvinner etter et par dager, ta det med ro.
Men det er ikke gunstig, hvis den ikke forsvinner på et par dager sliter du. Kjøp skikkelig beskyttlse, få dere formstøpte propper hele gjengen. De demper effektivt og helt gjevnt, du kan velge mellom filter som demper 15, 25eller 25dB. det koster litt, men jeg betalte gledelig 2000kr for å få propper som er effektive på konsert og varer lenge.

hvis du først ødelegger hørselen er det lite å gkøre for å fgikse den igjen
Jeg har lagt igjen ett sett ordentlige øreklokker på bandrommet frem til jeg får tak i noen skikkelige propper.

Den har ikek blitt noe mindre de siste dagene, så jeg tror jeg nesten bare blir nødt til å vende meg til å ha øresus resten av livet. med mindre det går over etter noen uker :/
King of Spooning
Acidous's Avatar
Jeg har selv hatt øresus i 3-4 år nå..
Til å begynne med fikk jeg det av å leke for mye med sprengstoff he he.. ikke lurt..
Men det var til å leve med.. Men for et par år siden røyk trommehinna til helvete når jeg hadde ørebetennelse.. Hele dritten sprakk og jeg blødde ut øret i ei uke...
En minde hyggelig opplevelse... Men likevel.. Etter at den sprakk har bare øresusen min blitt verre...
Dersom jeg er litt trøtt og sliten er det omtrent som å prøve å sove ved siden av an fåkkings jetmotor.. Altså.. Ganske så umulig..
Har prøvd med musikk, men det har ikke fungert...
Måtte bryte av læretida mi pga. øresusen, siden jeg gikk skift, og ikke fikk sove etter skift... Dette gjaldt da spesielt nattskift... Og har også slitt en god del med hodeverk som følge av øresus...

Har vært til lege med det, og skal i januar en gang til utredning på sykehuset, men har fått klar beskjed om å ikke ha noe forhåpninger om at øresusen kan fjernes eller reduseres... :-/ I 90 % av tilfellene med kronisk øresus finnes det ingen kur eller hjelp for det...
Finnes mange alternative metoder, men de koster penger, og det får du ikke støtte til, da det ikke er bevist at disse fungerer yeah...

Anyways, enough whining!
Pass på ørene dine og håp på det beste!
Jeg husker jeg satt å banka med en stein på en rødfis en gang på barneskolen.. hadde hamra den nesten flat, og trodde ikke den skulle smelle.. så plutselig: *SMELL!* og så var det noen som snakka til meg etterpå.. og jeg hørte ikke en dritt av hva de sa hørte bare *piiiiiiiiiiip* dritekkelt.. og det var inne i en gang med masse ekko.. og det gjorde ikke saken bedre..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det er virkelig en god del musikere som lider av denne plagen. Jeg har spilt trommer i over sju år nå. Jeg spiller trommer i to band og har spilt i korpset, men slutta fordi det var bare "Crap!"
Men etter 1 1/2 - 2 år merket jeg denne såkalte pipingen i øret. Jeg håpet virkelig det ikke kom for å bli. For dagen før hadde jeg sett et program om folk som hadde pipelyder i øret absolutt heletiden. På det programmet sa de rett ut at de hadde prøvd å ta selvmord flere ganger p.g.a pipingen! De sa det var helt for jævlig!

Men... ja. Jeg startet da med ørepropper som jeg fortsatt bruker den dag i dag! Jeg synes det er mye bedre, for etter den musikken vi spiller, så går jeg alltid hjem med verkende hode hvis jeg ikke bruker proppene. Og det hjelper deg jo også med å beholde hørselen!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Dark: Har tinitusen gått bort eller?? Skumle greier det der :s